"ТАЛАБАЛАР ИЖОДИЁТИ" КЛУБИ ФАОЛИЯТИНИНГ ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ ХДМКОРЛИГИДАГИ А^АМИЯТИ
Хайтбой Эралиевич Султанов
ЧДПИ тасвирий санъат кафедраси доценти xayitsultanov@gmail.com
Мухлиса Обид кизи Турсунбоева
ЧДПИ тасвирий санъат йуналиши талабаси
Аннотация: Мацолада "Талабалар ижодиёти" клубининг турли танловлар утказиш, уцувчиларни тасвирий санъатга цизицтириш, Чирчиц давлат педагогика институтида жорий этилган таълим кластери хамкорлиги алоцаларини кучайтиришдаги урни хацида гап боради
Калит сузлар: уцувчи, талаба, клуб, таълим кластери, тасвирий санъат, ижодий танлов.
ЗНАЧЕНИЕ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ КЛУБА "СТУДЕНЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО" В СОТРУДНИЧЕСТВЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО КЛАСТЕРА
Аннотация: В статье рассматривается роль клуба «Студентическое творчество» в проведении различных конкурсов, привлечении учеников к изобразительному искусству, укреплении взаимодействия образовательного кластера, внедренного в Чирчикском государственном педагогическом институте
Ключевые слова: ученик, студент, клуб, образовательный кластер, изобразительное искусство, творческий конкурс.
ROLE OF THE STUDENT CREATIVE CLUB IN ORGANIZATION OF THE KAMALAK-ART FESTIVAL (EDUCATIONAL CLUSTER)
Abstract: The article examines the role of the "Student Creativity" club in holding various competitions, attracting students to the fine arts, strengthening the interaction of the educational cluster introduced at the Chirchik State Pedagogical Institute.
Keywords: pupil, student, club, educational cluster, fine arts, creative competition.
Бугунги кунда фан ва техника тарацциёти таълим сохасига хам уз таъсирини курсатмокда. Турли соха вакиллари томонидан ихтиро цилинаётган оламшумул кашфиётлар, ахборот алмашинувининг тезлашиши, компьютер технологияларининг ривожланиши ижтимоий-ицтисодий
жабхалар каторида таълим сохасини хам четлаб утаётгани йук. XXI аср бежизга "Интеллектуал ёшлар асри" деб номланиши хам бежизга эмас. Чунки, юртимиз келажаги айнан мана шу ёшлар, уларнинг билими, интеллектуал салохиятига боглик. Шунинг учун хам эртанги кун эгалари булган ёшларни хар томонлама билимли ва салохиятли, танлаган касбининг мохир устаси булиши учун юртимизда барча шарт-шароитлар яратиб берилмокда. Шундай экан ёшларнинг тугри тарбия топишида, миллатимиз ва ватанимизга садокат рухида улгайишида, ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларининг баркарор ривожланишига муносиб хисса кушадиган, мехнат бозорида уз урнини топа оладиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш вазифаси бугунги куннинг долзарб масалаларидан булиб турибди. Ёшларнинг юртимиз равнакига муносиб хисса кушадиган фидойи инсонлар булиб етишишида тасвирий санъатнинг урни бекиёсдир. Маълумки, укитувчи билим бериш билан чекланмайди, балки боладаги ижодий кобилиятларини ривожлантириб хаётий куникмаларини тарбиялайди.
Тошкент вилояти Чирчик Давлат Педагогика Институти фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисидаги 2021-йил 14-апрелдаги Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг № 213 карорида "таълим мазмуни ва сифатини ошириш, ракобатбардош, юкори билим ва куникмаларга эга олий маълумотли педагоглар тайёрлашда самарадор булган педагогик таълим инновацион кластерини жорий килиш1 асосий вазифаларидан хисобланади. Шу вазифалардан келиб чиккан холда институтнинг асосий илмий-тадкикот йуналиши хисобланган таълим кластери амалиётга фаол жорий этиб келинмокда. Институтимизда давлат таълим стандартлари талабларининг таълим сифати ва кадрлар тайёрлашга куйиладиган халкаро талабларга мувофиклигини таъминлаш асосий максад сифатида кун тартибига куйилган2.
Талаба-ёшлар таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббусни амалиётга татбик этиш. Бунга кура узлуксиз таълим тизимида таълим турлари уртасидаги узаро алокадорлик хамда узвийлик ва узлуксизсикни таъминлаш борасидаги ёркин амалий ишларни биз Тошкент вилояти Чирчик Давлат Педагогика Институти тимсолида яккол куришимиз мумкин. Мазкур таълим кластери буйича бугунги кунда узаро манфаатли хамкорлик
1 2021 hh^ 14-anpe^garu Y36eKHCTOH Pecny6^HKacu Ba3up^ap MaxKaMacuHHHr № 213 ^apopu;
2 Kh. E. Sultanov, R. T. Ankabaev, Kh. Kh. Muratov Formation of spiritual education of students and young people through creative activity (in partnership) 2020: - p. 108-113.
механизмлари ишлаб чикилган ва институтимизда уттизга якин илмий тадкикот ишлари бажарилмокда. Буни "Мактаб-лаборатория" инновацион тажриба майдончаси ва "Модулли мактабгача таълим лаборатория"си мисолида куришимиз мумкин. Институтимизда нафакат таълим кластери оркали мактаблар билан хамкорлик доирасида президентимиз томонидан илгари сурилган "Бешта мухим ташаббус" буйича хам кенг куламли ишларни амалга ошириб келмокда. Бунинг яккол тимсоли сифатида "Тасвирий санъат" кафедраси томонидан бешта мухим ташаббуснинг айнан биринчи ташаббуси (ёшларнинг мусика, рассомлик, адабиёт, театр ва санъатнинг бошка турларига кизикишларини оширишга, истеъдодини юзага чикаришга хизмат килади) буйича 2021-йил 8-апрель санасида Камалак-АРТ фестивали утказилди. Февраль ойида ташкилий кумита томонидан "Педагогик синергия" илмий-амалий семинари телеграмм канали" оркали "Танлов" тугрисида эълон берилган эди. Учинчи Ренессанс мактаб остонасидан бошланади" деган гояни укувчи-талабалар ижоди оркали амалиётга жорий килиш, тасвирий ва амалий безак санъатига иктидори булган ёшларни саралаш, уларнинг ижодларини жамоатчилик орасида кенг таргиб килишни максад килган ушбу тадбирда Тошкент вилоятидаги умумтаълим мактаблари, мусика ва санъат мактаблари укувчилари иштирок этишди. Мана шундай тадбирлар укувчиларнинг маънавий дунёсини бойитиш, борликни идрок этишда унинг яхлитлиги, такрорланмаслиги ва уйгунлигини англаш, хаётий тасаввурини амалий фаолиятида ифодалаш оркали тафаккурини устириш, ижодкорликни ривожлантириш, инновацион гояларни яратиш хамда кундалик хаётга тадбик этишга ургатишга хизмат килиши аник.
Танлов жуда кизикарли ва укувчилар учун таассуротларга бой булди. "Танлов" учта ёш тоифалари уртасида 1-4-синф, 5-7-синф, 8-11-синф укувчилари учун Тасвирий санъат (рангтасвир, графика, миниатюра рангтасвири ва хайкалтарошлик) ва амалий санъат турлари буйича утказилди. "Санъат болалар нигохида" мавзусидаги бу танлов "Ургатамиз-урганамиз лойиха"си асосида ташкиллаштирилди. Х,ар бир йуналиш буйича "Танлов" голибларига I, II, III даражали Дипломлар берилди.
Бундан ташкари танловда иштирок этган укувчилар:
- Энг яхши рангтасвир асари;
- Энг яхши хайкалтарошлик асари;
- Энг яхши амалий санъат асари;
- Энг яхши график санъат асари.
- Энг ноанъанавий композиция номинациялари буйича хам такдирланишди.
"Камалак-Арт" танловида Тошкент вилоятининг турли шахар ва туманларидан умумий урта таълим ва мусика ва санъат мактабларининг олтмишга якин истеъдодли укувчилари катнашишди. Ушбу ижодий беллашувда иштирок этишни хохлаган Жиззах ва Сирдарё вилоятларидан укувчилар уз ишларини Ташкилий кумитага онлайн тарзда юборишди. Танловнинг энг кувонарли жихати шундаки, унда иштирок этган купчилик укувчиларнинг устозлари айнан "Тасвирий санъат ва мухандислик графикаси йуналиши"нинг сиртки ва кундузги таълим шаклида тахсил оладиган талабалари эди. Талабалар уртасида узаро соф ракобат уйготиш, истеъдодли укувчилар орасида энг сараларини саралаб, уларни кизиккан йуналишлари буйича пухта тарбиялаш ва уларга зарур куникмаларни бериб бориш, бундан ташкари Талабалардаги ташаббускорлик, билим олишга булган ижодий фаоллигини ошириш, уларда уз фаолиятини ривожлантириш максадида мустакил равишда изланиш учун мотивация хосил килиш, турли илмий, ижодий йуналишларга кизиккан талабаларни бир максад йулида бир жамоага бириктириш максадида кафедрамиз кошида "Талабалар ижодиёти" клуби ташкил этилган. ПТИК доирасидаги хамкорликка асосланган Танловни юкори даражада ташкиллаштиришда худди шу клубимиз аъзоларининг хизматлари жуда катта булди. Кургазмалар, танловлар ва КВН мусобакалари уюштиришда кафедрамизнинг энг якин кумакчилари саналган талабалар жамоаси координатор вазифасини бажарди ва болаларнинг кизикишларидан келиб чиккан холда уларни керакли хоналарга жалб килиш билан шугулланишди.
Мен хам ушбу танловда кафедрамиз ва клубимиз жамоаси томонидан хайкалтарошлик йуналишига маъсул этиб тайинландим. Иштирокчи укувчилар кузидаги хаяжон билан бирга кувончли холатларига узим гувох булдим. Булгуси педагог сифатида мана шундай ёшлар билан ишлашим кераклиги менга узгача рух багишлади. Шу куни танлаган касбимдан жуда фахрланиб кетдим. Укитувчилармиз маслахатлари асосида биз талабалар бутун фестивал жараёнини ташкиллаштиришда иштирок этдик. Бу танлов жараёнида биз устозлик ва ташкилотчилик куникмаларига эга булдик деб бемалол айта оламан. "Камалак-Арт" танлови билан биргаликда кафедрамизда кенг куламли кургазма ташкил этилди. Ушбу кургазма кафедрамизда олиб борилаётган кдзгин фаолиятнинг ёркин ифодаси булди десак, муболага булмайди. Институтимиз ташкил этилганлигининг дастлабки
йилларида кафедрамиз ташкил этган кургазмалар ранг ва графика йуналишларидаги ижодий ишлар билан кифояланган булса хозирги кунга келиб, кургазмаларимизда деярли барча санъат турларидаги асарлар, хайкалтарошлик, амалий санъат, ёгоч уймакорлиги, бино макетларини лойихалаштириш, декорациялар ва хакозолар уз урнини эгаллади. Булардан ташкари ташриф буюрган укувчилар ва иштирокчиларга тажрибали укитувчилар ва иктидорли талабалар томонидан махорат дарслари (мастер класс) утказилди, бу эса укувчиларни ушбу фанга булган кизикишларини янада оширди. Хулоса килиб айтадиган булсак таълим кластери доирасида "Камалак-арт" фестивалининг ташкиллаштирилиши мактаб укувчилари хотирасида узок вактлар сакланишига ишончимиз комил. Уларни тасвирий санъат ва чизмачилик фанларига булган кизикишларини янада ошиши, педагоглик касбини таргибот килинишида мотивация булиб хизмат килди деб бемалол айта оламиз. Бунда кафедра "Талабалар ижодиёти клуби" фаолиятининг урни катта булди. Мана шундай тадбирлар ва ташаббускор талабалар фаолияти оркали мактаб укувчилари орасидан педагогик касбга кизикиши юкори булган ёшларни аниклаш хамда уларни максадли тайёрлаб ва тарбиялаб боришнинг узлуксиз тизими жорий килинади деб уйлаймиз.
Талабалар томонидан олдинга сурилган инновацион гоялар, уларнинг ташаббускорлиги, фаоллигига асосланадиган бундай лойихалар узлуксиз таълим тизими ривожи учун жуда мухим. Шундай курик-танловлар ёрдамида назария ва амалиёт уйгунлигини таъминлаш оркали таълим сифатини яхшилаш, ракобатбардош кадрлар тайёрлаш, илмий ва инновацион фаолиятни самарали ташкил этиш мумкин булади.
REFERENCES
1. 2021-йил 14-апрелдаги Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг № 213 карори;
2. Kh. E. Sultanov, R. T. Ankabaev, Kh. Kh. Muratov Formation of spiritual education of students and young people through creative activity (in partnership) 2020: - p. 108-113.
3. Sultanov, H. E., Ankabaev, R. T., Khasanova, H. S., & Chorieva, N. Sh. (2017). Innovative teaching methods in the visual arts class. In Topical issues of modern pedagogy (pp. 103-105).
4. Sultanov Kh.E., Sobirov S.T., Marasulova I.M. Theoretical basis of cluster approach in fine arts education / Journal of Critical Reviews// Vol 7, Issue 9, 2020: - p 109.;
5. Sultanov H.E, Marasulova I.M, Yunusova K.H. Training cluster cooperation and preliminary results /2th International Multidisciplinary Scientific Conference on Ingenious Global Thoughts Hosted from Berlin, Germany// April 30th 2021: - p 224-228;
6. Sultanov Hayitboy Eraliyevic Shaping Students' Spiritual Worldviews Through Fine Arts /The American Journal of Social Science and Education Innovations (ISSN - 2689-100x) Published: May 17, 2021 | Pages: 79-86;
7. Султанов, Х. Э., Марасулова, И. М., Махмудов, М. Ж., & Бахриев, И. С. (2020). НА ПУТИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА В НЕПРЕРЫВНОМ ОБРАЗОВАНИИ: ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 231-237;
8. Султанов, Х. Э. (2020). Innovation technology clusters use of technology in illustration. International Journal of Psychosocial Rehabilitatio, 24(04).