Научная статья на тему 'ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН-ПЕДАГОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ'

ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН-ПЕДАГОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
125
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ / СТУДЕНТ / СПОРТ / ФИЗИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ / ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ / ФИЗИЧЕСКАЯ АКТИВНОСТЬ / ФИЗИЧЕСКАЯ ЗРЕЛОСТЬ / МИРОВОЙ ОПЫТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Эгамбердиева Т. А., Тоштемиров О. А.

Мақолада талаба-ёшлар ўртасида спортни оммалаштириш, уларнинг жисмоний фаоллиги ва саломатлигини янада мустаҳкамлашнинг назарий-методологик асослари ва амалий воситалари, спорт омили орқали соғлом турмуш тарзи кўникмаларини шакллантиришнинг инновацион омиллари, бу борадаги илғор хориж тажрибасини юртимиз жисмоний тарбия таълимига татбиқ этиш зарурати тадқиқ қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН-ПЕДАГОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ»

Подготовка педагогических кадров

боскичларини утказищда кишлоклардаги ёшлар спорти иншоотларидан кенг фойдаланиш.

Учинчидан, мавжуд спорт иншоотларида таш-кил этиш имконияти булган спорт турлари ур-ганилиб, спорт мураббийлари, жисмоний тарбия укитувчиларига ва кушимча спорт анжом хамда жихозларига булган эхтиёжни аниклаш.

Туртинчидан, Ёшларга оид давлат сиёсатини амалга оширишда масъул булган идоралар фаолияти устидан жамоатчилик назоратини урнатиш.

Адабиётлар:

1. "Ёшларга оид давлат сиёсати самарадорлигини ошириш ва Узбекистан ёшлар иттфоки фаолиятини куллаб-кувватлаш туфиси-да"ги Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 5 июлдаги ПФ5106-сонли Фармони.

2. Узбекистон Республикасининг "Ёшларга оид давлат сиёсати т^рисида"ги конуни / 2016 йил 14 сентябрь УР^-406-сонли // www.lex.uz/acts/3026246.

3. Мирзиёев Ш.М. Жисмоний ва маънавий етук ёшлар - эзгу максадларимизгаетишда таянчимиз ва суянчимиздир. // Халк сузи, 2017 йил 1 июл «Узбекистон миллий энциклопедияси» Давлат илмий нашриёти. - Тошкент, 870.б.

4. Ёшларнинг маънавиятини юксалтириш, уларнинг буш вактини мазмунли ташкил этиш буйича мухим вазифалар белгилаб берилди. // Халк сузи, 2019 йил 20 март, № 54 (7284).

УУК(УДК, UDC): 796.0 77.5:37.002

Педагогика фанлари доктори, профессор

Т.А. ЭГАМБЕРДИЕВА1

1 Фаргона давлат университети Фаргона шахри, Узбекистон

Мустакил изланувчи О.А. ТОШТЕМИРОВ2

2Фаргона политехника институти

Фаргона шахри, Узбекистон

Муаллиф билан ботаниш учун:

[email protected]

ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ФАОЛЛИГИ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН-ПЕДАГОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Аннотация

Annotation

В статье исследуются теоретико-методологические основы и практические средства популяризации спорта среди студентов, дальнейшего укрепления их физической активности и здоровья, инновационные факторы в формировании навыков здорового образа жизни посредством занятий спортом, необходимость применения лучших мировых практик в области физического воспитания.

Ключевые слова высшее образование, студент, спорт, физическое воспитание, здоровый образ жизни, физическая активность, здоровый образ жизни, физическая зрелость, мировой опыт.

Маколада талаба-ёшлар уртасида спортни оммалаштириш, уларнинг жисмоний фаоллиги ва саломатлигини янада мустахкамлашнинг назарий-методологик асослари ва амалий воситалари, спорт омили оркали соглом турмуш тарзи куникмаларини шакллантиришнинг инновацион омиллари, бу борадаги илгор хориж тажрибасини юртимиз жисмоний тарбия таълимига татбик этиш зарурати тадкик килинган.

Калит сузлар: олий таълим, талаба, спорт, жисмоний тарбия, сотом турмуш, жисмоний фаоллик, соглом уаёт, жисмоний етуклик, жсщон тажрибаси.

The article examines the theoretical and methodological foundations and practical means of popularizing sports among students, further strengthening their physical activity and health, innovative factors in the formation of healthy lifestyle skills through sports, the need to apply the best world practices in the field of physical education.

Key words: higher education, student, sports, physical education, healthy lifestyle, physical activity, healthy lifestyle, physical maturity, world experience.

56

Тадкикотнинг долзарблиги. Бугунги кунда жахонда инсон саломатлиги, жисмоний баркамол-лиги ва имкониятларини тадкик килиш, жисмоний етукликнинг инсон аклий ва ижтимоий фаоллигига таъсирин урганиш, хусусан олий таълим тизими талабалари, булгуси кадрлар жисмоний маданияти-ни такомиллаштириш жараёнининг янгича илмий-амалий педагогик моделларини яратиш ва уларни амалга оширишда инновацион усуллар, технология-ларни куллашга оид куплаб тадкикот ишлари олиб борилмокда. 1978 йил 21 ноябрда Париж шахрида БМТнинг таълим, фан ва маданият масалалари буй-ича Бош конференцияси томонидан кабул килинган «Жисмоний тарбия ва спорт халкаро Хартияси»[1] уз мазмун-мохиятига кура, спорт оркали дунё халкла-рининг жисмоний етуклиги ва маданиятини ривож-лантиришни назарда тутади. Бундан куринадики, хар бир жамиятда ижтимоий-педагогик мухитни согломлаштириш, булажак авлодни, талаба-ёшларни,

e-mail: [email protected]

кадрларни хам рухан, хам жисмонан соглом килиб тарбиялаш вазифаси глобал ахамиятга эга. Мазкур муаммолар юртимизда (А. Абдиев, 2004; Саломов. Р.С, 2010;) ва МДХ, давлатларида (В.А.Масляков, В.С. Матяжов, 1991), узок хориж давлатларида (Sudgen D., 2011) тадкик килинган.

Тадкикотнинг максади. Мазкур тадкикотнинг максади спортга йуналтирилган жисмоний тарбия асосида талабаларни жисмоний тарбиялаш тизими самарадорлигини ва олий таълим тизими талаба-ларининг жисмоний маданиятини инновацион-пе-дагогик усулда ривожлантириш жараёнини илмий асослашдан иборат.

Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Олий таълим тизимида талабалар жисмоний маданиятини устириш, жисмоний маданият сифатларини кашф этишда профессор-укитувчилар, устоз-мураббийлар-нинг билим салохияти, тажрибаси, машгулот утиш методологияси хамда машгулотларни олиб боришда-

№5-2020

Подготовка педагогических кадров

ги тизимлилик, изчиллик, узлуксизлик мухим ахами-ят касб этади. Бунда, албатта, устоз-мураббийларнинг «профессионаллик ва креативлик даражаси уйгун булишлиги зарурияти хамда улар изчил бир-бирини тулдириб, ривожланиб бориш конунига эга эканлиги мухим ахамият касб этади»[2].

Олий таълим тизими талабаларида жисмоний иродалилик, чидамлилик, галабага интилувчанлик, эпчиллик, узини тута билишлик каби сифатларнинг шаклланишида жисмоний тарбия дарс машгулот-ларини ва спорт тугаракларининг ахамияти юкори хисобланади. Сабаби талабаларда спортчига хос характер, хислатлар жисмоний тарбия ва спорт фао-лиятида, тугараклар оркали аста-секин шаклланиб бориб, кейинчалик бу хислатлар унинг доимий си-фатига айланади. Мисол учун, жисмоний иродавий сифатлари яхши шаклланган талаба хаётий фаолиятда хам иродали булади.

Бу талабанинг хам иродали, хам жисмонан мус-тахкам характерга эга эканлигидан далолат беради. Аммо унинг «баркарор характер хислатлари, ижобий ахлокий ва иродавий сифатлари жисмоний тарбия машгулотлари ва мусобокаларда, таълим ва тарбия жараёнида мехнатда шаклланиб боради. Ушбу жа-раённинг узлуксиз давом этиши юксак натижаларга олиб келади. Аксинча, талабанинг дарс машгулоти-да интизомсизлиги, билим олишда лаёкатсизлиги, укишдан ва мехнатдан буйин товлаши, куполлиги ёки алдамчилик каби салбий сифатлари унинг хам катта спортда, хам хаётда тусикларга бардош бера олмасликка, рухий тушкунликка олиб келади»[2; 57,58б]. «Жисмоний тарбиянинг узига хос хусусияти жисмоний кобилиятларини ривожлантирувчи восита сифатида хизмат килишидир, шу билан бирга маъ-навий камолотга хам кучли таъсир этади» [3]. Ибн Сино таъбирича, кишидаги энг яхши сифатлари, аввало, чидамлилик, донишмандлик ва мардликда куринади. Мана шу ижобий хислатлар биргаликда унинг характерида адолат ва муътадилликни юзага келтиради. Агар кишида мана шу сифатлар булса, хеч качон ёмон йулларга кирмасдан узини яхши ишларга багишлайди. Бинобарин, хаётнинг хар бир даври узининг гузаллигига эга. Шу маънода талаба таълим жараёнида пухта билим олиши умуминсоний хислатларини узида шакллантириши, ижтимоий хаётда фаол булиши хамда кийинчиликлардан курк-майдиган шахс булиб етишиши учун уз характерини ривожлантириб бориш лозим. Бунинг учун узида куйидаги характер хислатларини шакллантиришга эришмоги шарт:

1. Олий таълим муассасаси талабаси хаётнинг барча жабхаларида кучли рухий фаоллик холатини намоён килишга одатланиши керак.

2. Талабалар учун гузал ахлок, теран тафаккур, кенг дунёкараш ва кучли жисмоний ирода ва сало-матлик хислатлари мужассам булиши керак.

3. Талаба хаётда уз максадига етишишда виждон-ли булиши ва соглом турмуш тарзини ярата олиши лозим [2;107-109б].

Талабаларда жисмоний маданият сифатларини

ривожлантиришда баъзи муаммолар хам кузга ташла-нади. Мисол учун айрим талабалар уз характерига мос булмаган спорт турини танлаб олишади ёки улар учун танловни ота-оналари томонидан амалга оширилади. Бу эса уларда ушбу спорт турига ёки тугаракка кизикишни ва виждонан харакат килиш истагини сундиради. Баъзи талабалар кунгилчан булганликлари боис улар спортнинг тажовузкор тури билан шугуллана олмайди ёки шугулланса хам унинг натижалари самарадор булмайди.

Талабаларда жисмоний маданиятни тарбиялаш-нинг психологик масалаларига хам алохида эътибор бериш керак. Яъни талабаларда тажовузкорлик ва зуравонлик характери спортда ижобий натижалар-ни курсатиши мумкин. Лекин вакт утиши билан талабалар узининг «тажовузкорлик харакатларини тухтата олмаганидан кейин рухий кийинчиликларга куп учрайди. У узининг хулк-атворини узгартира олмаганидан, бошка одамлардек, осойишта хаёт кечира олмай жуда кийналади» [4]. Шунинг учун талабалар жисмоний имкониятларини устиришда, уларни жисмоний тарбия ва спорт билаш машгул булишларига эътибор бериш билан бирга уларни профессионал спортга йуналтиришга хам алохида харакат килиш лозим. Лекин, уларнинг рухий сини-шига ва зарарланишига сабабчи булиб колмаслик ва иродасизлигини тан олишларига имконият яратиб бермаслик зарур.

Узбекистонда жисмоний тарбия ва спортнинг ахамиятини хисобга олиб, жисмоний маданиятни ривожлантириш оркали соглом турмуш тарзини ка-рор топтириш ва соглом авлод тарбиялаш ишларини янада такомиллаштириш буйича бир канча ишлар олиб борилмокда.

Жисмоний тарбияни узига хос хусисиятларини нуктаи назаридан бир бирига сингиб кетган икки гурухга булиш мумкин.

1. Жисмоний тарбия-саломатликни мустахкамлаш максадида жисмоний камолотга таъсир утказиш, жисмоний сифатларга эга булиш ва уларни такомил-лаштириш.

2. Жисмоний таълим-махсус махорат, куникма ва билим берадиган таълим. Жисмоний тарбиянинг узига хос хусусияти жисмоний кобилиятларини ривожлантирувчи восита сифатида хизмат килиши-дир, шу билан бирга маънавий камолотга хам кучли таъсир этади [3].

1-жадвал

Турли давлатлардаги талабаларнинг жисмоний тарбия тизими

Давлатлар Мажбурий дарслар Факультатив дарслар (мажбурий катнашишли ) Мусобакалар

АКШ Хафтада 4 соат - 144 соат I ваII боскичларда Футбол, волейбол, баскетбол Бир йилда 72 соат Сузиш, теннис, каратэ, баскетбол, енгил атлетика, гимнастика Сузиш, теннис, баскетбол, енгил атлетика, америкача футбол

Хитой Хдфтада 4 соат - 144 соат I ваII боскичларда Футбол, ушу, баскетбол, волейбол Бир йилда 72 соат Сузиш, футбол, теннис, ушу, баскетбол, енгил атлетика, гимнастика, цигун, бадминтон, культуризм, волейбол Катта боскичларда Сузиш, футбол, теннис, ушу, баскетбол, енгил атлетика, стол тенниси

№5-2020 е-шаИ: [email protected]

Россия Хафтада 4 соат -144 соат I ва IV боскичларда Сузиш,мини-футбол, баскетбол, енгил атлетика, гимнастика, УЖТ, волейбол Талабалар лигаси: мини-футбол, волейбол, баскетбол, енгил атлетика

Узбекистон Хафтада 2 соат - 72 соат I ваII боскичларда Кураш, баскетбол, енгил атлетика, футбол, волейбол Хар уч йилда талабалар Республика Универсиада мусобакалари утказилади.

верситети талабаларидан 101 нафар, Андижон давлат университети талабаларидан 100 нафар, Фаргона давлат университети талабаларидан 103 нафар, жами 304 нафар талаба респондент сифатида катнашди. Тадкикотнинг самарадорлигини объектив бахолаш максадида назорат гурухи учун хам респондентлар тасодифий танлаш йули билан жалб этилди.

Тажриба майдонлари ва гурухлар буйича талаба-лар сони 304 тани ташкил килди.

№ Тажриба майдонлари Тажриба гурухи Назорат гурухи Жами

Наманган давлат университети 51 50 101

2. Андижон давлат университети 50 50 100

3 Фаргона давлат университети 52 51 103

Жами 153 151 304

о сч о сч ю

го £

о о.

СО

баларда жисмоний маданиятни ривожлантиришда инновацион педагогик тарбия жараёни кандай аха-миятга эга?» деган савол бериб унга жавоб кайтариш суралди.

Маълумки, олий таълим муассасаси талаба-ларида жисмоний тарбия ва спорт таълимига хос таълим жараёнида олган назарий билим, малака ва куникмаларини амалиётга татбик этиш, узида жисмоний маданиятга хос булган шахсий ва иродавий сифатларни ривожлантиришга, мустакил фаолият юритишга имконият яратиб беради. Респондентлар жавобларининг тахлили шуни курсатдики, назорат гурухи талабаларининг жавобларида ноаникликлар мавжуд, улар уз жавобларида олий таълим тизимида жисмоний тарбия ва спортга эътибор оркали та-лабаларда жисмоний маданиятни ривожлантириш мумкинлигига етарли даражада бахо бера олмаган-лар. Бундан куринадики, улар талабанинг олий таъ-лимдаги камолотида жисмоний маданиятнинг урни ва вазифаларини тулик англаб етмаган.

Тажриба гурухларига бириктирилган респон-дент-талабалар эса берилган саволга нисбатан уз фикр мулохазаларини тугри баён кила олганлар. Бирок, улар хам олий таълим тизимидаги таълим-тарбия жараёнида жисмоний маданиятнинг ахамиятини ил-мий тарзда асослаб беролмаганлар. Бу холат уларнинг етарлича назарий билимларга эга эмасликларини курсатади.

Талабалар йуналиши буйича ракобатбардош мутахассис булиш билан бирга кандай жисмоний маданиятга хос сифатларга эга булишлари хакидаги навбатдаги саволга бир нечта талабалар тугри жавоб бердилар.

Бирок «Талабадаги жисмоний маданият сифатла-

Подготовка педагогических кадров

рини тавсифлаб беринг?» деган саволга жисмоний тарбия машгулотлари утилаётган талабалар тулик жавоб беролмадилар. Бунинг сабаби, таълим жараёнида жисмоний тарбия доирасидаги фанларини укитишда жисмоний маданиятга хос сифатлар ва уларнинг мохияти билан талабаларни якиндан таништириб борилмаслигидир.

Утказилган савол-жавоблар мазмунидан англан-дики, назорат гурухининг талабалари жисмоний маданият, жисмоний тарбия ва спортга хос куникма-ларни шакллантирувчи касбий ва шахсий сифатлар, педагогик таълим технологиясининг жисмоний маданият куникмаларини ривожлантиришдаги ахамияти хакида муайян билимларга эга эмаслар. Улар факат юкоридаги саволларга жавоб беришда «жисмоний маданият» ва «жисмоний тарбия ва спортга хос иродавий сифатлар» га умумий тушунча сифатида караганлар. Тажриба гурухи талабалари эса, тадкикотнинг тажриба-синов жараёнида берил-ган билимларига таяниб, саволларга тугри ва аник жавоб берганлар.

Олий таълим муассасаси талабаларида жисмоний маданиятга хос малака ва куникмаларни юксак дара-жада ривожланишида таълим тизимининг самарали йулга куйилиши, укитувчи-мураббийларнинг педа-гогик тажрибаси, дарс машгулотларида инновацион усуллардан уз урнида самарали фойдаланилишига хам боглик булади. Таълим ва тарбия жараёнида укитувчи-мураббийларнинг шахсий намуна курсати-ши, машгулотлар ва тарбиявий тадбирларни ижодий ёндашув ва юксак масъулият асосида ташкил этиши талаб этилади.

Тажриба даврида талабаларда жисмоний мадани-ят сифатлари юксалаётганлигини аниклаш максадида улар уртасида жорий назорат синовлари утказилди. Жорий назорат синовларининг натижаларига кура тажриба гурухларида тадкикот доирасида ишлаб чикилган методика асосида олиб борилган машгу-лотларнинг самарадорлиги, талабаларга ижобий таъ-сири, уларнинг рухий ва жисмоний имкониятларига ижобий таъсир курсатаётганлиги аникланди. Бу эса, тадкикот ишида илгари сурилган илмий фаразнинг самарали эканлигини исботлайди.

Хулосалар.

1. Бугунги кунда талаба-ёшлар жисмоний мадани-ятини ривожлантириш, хар томонлама баркамол шахс булиб улгайишларида жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш, саломатликни мустахкамлаш, соглом турмуш тарзини таргиб килишда янгича ёндашув асосида таълим бериш зарурати пайдо булмокда. Жисмоний маданият бошка маданият шакллари каби шахснинг комплекс ривожлантирувчи тизимнинг бир кисми хисобланади. Олий таълим муассасалари талабаларида уз соглиги хакида гамхурлик килишга ургатиш, спорт билан шугулланиш оркали уларда соглом турмуш тарзини яратиш, жисмоний тарбия билан мустакил шугулланиш куникмаларини шакллантириш педагогик жараённинг бош максади хисобланади. Шунинг учун олий таълим тизимида талабаларнинг аклий салохиятини устириш, рухий иродасини чиниктириш ва жисмоний маданиятини

58 е-шай: [email protected] №5-2020

Подготовка педагогических кадров

доимий устириш учун спорт уйинлари, велоспорт, стол тенниси, бадминтон, шахмат-шашка, енгил атлетика ва бошка спорт турлари буйича спорт мусобакаларини мунтазамлилик асосида, яъни бир чоракда камида бир марта утказишни таълим дастур-ларига киритиш, нопрофессионал тарзда спорт билан шугулланувчи талабалар уртасида «Талабалар спорт байрами» миллий фестивалини доимий утказишни йулга куйиш керак.

2. Талабаларда жисмоний маданият куникмаларини ривожлантириш вазифалари каторига та-лабаларнинг соглигини мустахкамлаш, жисмоний ривожланиш даражасини оширишга каратилган масалаларнинг хам белгиланиши мухим ахамият касб этади. Талабаларда иродалилик, галабага интилув-чанлик, эпчиллик, узини тута билишлик, чидамлилик каби сифатларнинг шаклланишида жисмоний тарбия ва спорт фаолиятининг педагогик ахамияти юкори хисобланади. Шунинг учун хам спорт юлдузлари иштирокида спорт тадбирлари ва оммавий жисмоний тарбия тадбирлари утказиш спорт муассасаларининг спорт инфратузилмасидан фаол фойдаланиш, тала-балар учун етакчи профессионал тренерларни жалб этган холда очик машклар ва дастхат-сессияларни ташкил этиш максадга мувофик булади.

3. Жисмоний маданият инсоннинг харакат фа-оллигига оид табиий талабларни уртага куяди. Бу оркали инсоннинг жисмоний холатини ва согликни мустахкамла конуниятларига боглик холда организмни ривожлантиради ва хаёт учун мухим кобилиятларни руёбга чикаради. Шундай экан, таълим-тарбия жараё-нида талабалар жисмоний маданиятини мустахкамлаш ва соглик учун мухим лаёкатларни ривожлантириш долзарб ахамиятга эгадир. Талабалар жисмоний ма-даниятини ривожлантиришга каратилган жисмоний машкларни укитиш давомида кулланаётган методика жуда самарали хисобланади. Бунинг учун талабаларда соглом турмуш тарзига, жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишга йуналтирилган тизимнинг янада такомилашувини таъминлайдиган норматив-хукукий базани модернизация килиш лозим.

Адабиётлар:

1. Международная хартия принята в 1978 году Резолюцией 20C/1/5.4/2 Генеральной конференции ЮНЕСКО; в 1991 году внесены изменения Резолюцией 26C/1.10; пересмотрена в 2015 году Резолюцией 38С/43.См.: http://en.unesco.org/sportcharter.

2. Махкамджанов К., Саламов Р., Икромов И., Жисмоний маданият назарияси ва методикаси. -Тошкент.: Иктисод-молия, 2008. -Б.56.

3. Беков Д.Х. Талабалар уртасида жисмоний тарбия ва таълим услубларидан фойдаланиш тартиби // Международный научный журнал «Интернаука» // № 7 (29), 2017. -Б. 130.

4. Ильинича В.И. Физическая культура студента. Москва: Гарда-рики, 2000. -С. 169.

УУК(УДК, UDC): 796.071.4

Катта укитувчи С.А. АХМЕДОВА1

1Навоий давлат педагогика института Навоий шахри, Узбекистон

Муаллиф билан ботаниш учун:

[email protected]

БУЛАЖАК ЖИСМОНИИ ТАРБИЯ УКИТУВЧИЛАРИНИ СПОРТ КОУЧИНГИ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

Аннотация

Annotation

По результатам проведенного в статье исследования отражены технологии подготовки будущих учителей физического воспитания к профессиональной деятельности на основе спортивного коучинга.

Ключевые слова физическое воспитание, спорт, коучинг, тренерская работа, преподавание, профессиональная деятельность, технологии.

Маколада утказилган тадкикот натижаларига кура, булажак жисмоний тарбия укитувчиларини спорт коучинги асосида касбий фаолиятга тайёрлаш технологиялари уз аксини топган.

Калит сузлар: жисмоний тарбия, спорт, коучинг, уцитувчи, касбий фаолият, технология.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

***

Based on the results of the research carried out in the article, the technologies of training future physical education teachers for professional activities on the basis of sports coaching are reflected.

Key words: physical education, sports, coaching, teaching, professional activity, technology.

Ишнинг долзарблиги. Дунё таълим тизимининг инновацион индексидаги рейтингини кутариш, спорт, фан, коучинг стратегиялари трансферини ривожлан-тириб бориш, тахсил олувчилар интеллектуал ва жисмоний салохиятини когнитив, дивергент тафаккур асосида устириш инновацион иктисодиёт («innovation-driven есопоту»)нинг стратегик йуналишларидан бири сифатида каралмокда. Шу нуктаи назардан, бугунги

кунда миллий ва халкаро таълим мухитида замонавий таълим коучинги технологияларидан фойдаланиш ва уларни ривожлантириш тенденциялари кузатилмокда.

Ривожланган мамлакатлар таълим муассасала-рида тахсил олувчиларнинг соглигини саклаш ва спорт билан шугулланишдаги ички салохиятни ривожлантириш, ёшлар орасида соглом турмуш тарзини таркиб топтиришдаги ролининг амалий ахамиятига

№5-2020 e-mail: [email protected] 59

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.