шишга мойиллиги булган. Бу даврий харакатларнинг тезлиги, куч ва умумий чидамлилик курсаткичларини синаб куриш натижалари билан тасдикланган.
4. ТДТУ талабаларида 2 йил давомида жисмоний тайёргарлик курсаткичларида буйича натижалари-нинг ишончли усиши кузатилмаяпти. Бу эса амал-даги жисмоний тарбия дастури буйича талабаларда машгулотлари самарадорлиги пастлигидан далолат беради.
5. Икки йиллик кузатувлар давомида ТГ талабаларида морфофункционал курсаткичларнинг ижобий динамикаси аникланди. Бу табиий биологик ривожланиш ва машгулот юкламаларининг ушбу кон-тингентга таъсири билан боглик. ТГдагилар кукрак кафаси сезиларли даражада 8,8% га ривожланганлиги кузатилди ва НГдагиларда 1,3%га пасайганлиги кузатилди. Тажриба гурухдагиларда унг ва чап кул мушакларининг кучи (п<0,05) навбати билан 20-21% га, орка экстэнсорлар мушакларининг кучи 20,2% га ошди. Назорат гурухида ишончли усиш факат чап кулнинг динамометрияси (12%) буйича кузатилди.
Подготовка педагогических кадров
6. Жисмоний тарбия жараёнида инновацион технологияларидан фойдаланиш 1 боскич талабала-рининг жисмоний тайёргарлиги ва самарадорлиги даражасида ривожланишга имкон беради. Тажриба гурухда назоратдаги билан солиштирганда, 22,2% (п<0,05), 8,1% да портловчи куч, 6,3% да умумий чидамлилик билан куч-кувватнинг ошиши кузатилди. Тажриба гурухининг умумий интеграл курсаткичи ишончли тарзда (П<0,05) 11,2% га ошди.
7. Тажриба гурухи талабаларининг энг яхши жисмоний тайёргарлиги жисмоний ишлаш динамика-сига ижобий таъсир курсатди. Унинг курсаткичлари тажриба давомида юкори даражада (П<0,05) яхши-ланди. Тажриба гурухдаги усиш 17,5%, эса 2,3% булди.
Адабиётлар:
1. Мухаммадиев К.Б. Технология организации спортивных и физкультурных мероприятий в зонах жарким климатом // Актуальные проблемы современной педагогики (III). Международная научная конференция. - Уфа, 2013. - С. 161-163.
2. Леготкин А.Н. Улучшение физического состояния студентов технических вузов в процессе занятий спортивно-ориентированной на-правленност.Автореф. дисс...кан.пед.наук. - Чайковский: 2004 - С. 45.
УУК(УДК, UDC) 796.071.4:077.5
Муаллиф билан богланиш учун:
golibjon.ernazarov@bk.ru
Мустакил изланувчи, F.H. ЭРНАЗАРОВ1
'Фаргона давлат университети, Фаргона шахар, Узбекистан
ТАЛАБАЛАР ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТИ КАДРИЯТЛАРИНИ УРГАНИШ
Аннотация
Annotation
В статье изложены результаты педагогических экспериментов по изучению влияния ценностных мотивов занятий физическими упражнениями на состояние здоровья студентовв процессе физического воспитания.
Ключевые слова: Физическая культура, ценности, мотивы, психоэмоциональное состояние, укрепление физического здоровья, динамика.
Маколада жисмоний тарбия машгулотлари жараёнида талабаларни жисмоний машклар билан шугулланишида кадриятлар мотивларини уларни саломатликлари ^олатига таъсири буйича утказилган педагогик тажрибалар натижалари баён килинган.
Калит сузлар: Жисмоний маданият, цадриятлар, мотивлар, рууий-эмоционал,
жисмоний саломатликни мустщкамлаш, динамика.
***
The article presents the results of pedagogical experiments to study the influence of value motives of physical exercises on the health of students in the process of physical education.
Key words: Physical culture, educational exercises, values, motives, psychoemotional state, strengthening of physical health, dynamics.
Мавзунинг долзарблиги. Узбекистон Респу-бликаси олий таълим тизимидаги замон талабла-рига мос ислохотлар талаба шахсига, олаётган назарий билимларининг мазмунига, амалий малака ва куникмаларнинг даражасига, унинг динамик ва тез узгараётган турмуш шароитларига мосла-шишига, саломатлиги даражасини тобора ортиб боришига, юксак иш кобилиятига эришишига ва харакат фаоллигини янада оширишига хар то-монлама кучайтирилган талабларни куймокда[1].
Бундай шароитларда, айникса, шахс томонидан ижтимоий-маданий омилларни кадриятларга таъ-сирининг ахамиятини англаб етиш жуда мухим булиб, бу омиллар хар бир одамга уз манфаати ва кобилиятларини максимал амалга ошириш хамда соглом турмуш тарзини самарали олиб боришни таъминлаш имконини беради. Замонавий талаба-ёшларни жисмоний ва маънавий ривожланишининг омилларидан бири жисмоний тарбия хисоблана-ди. Унинг вазифаси инсон танаси билан маъна-
Подготовка педагогических кадров
виятини мослаштириш, талабаларда тулаконли жисмоний ва маънавий етуклик шаклланишини ва функционал имкониятларни ва умумий жисмоний тайёргарликни, юкори иш кобилияти ва ижодий бардавомийликни керакли даражасига эришишини таъминлаш имконини беради [3]. Талабалар томо-нидан жисмоний тарбияга катта эътибор берилиши бежиз эмас. Чунки, мамлакат ахолисининг айнан ушбу катлами вакиллари Олий укув юртларида таъ-лим олиши жараёнида жамиятнинг янада тараккий этиши учун энг катта жисмоний ва интеллектуал кувватга эга булиши керак. Бирок, куп йиллик иш тажрибаси ва илмий тадкикотлар натижалари [4] талабаларнинг маълум бир кисми укиш давомида жисмоний тарбия ва жисмоний тайёргарликнинг керакли даражасига эга эмасликларини курсатди. Шунинг учун, жисмоний тарбия машгулотларида талабаларнинг шугулланиш мотивларини, улар-нинг жисмоний ривожланиш даражаси ва рухий холатини урганишнинг ахамияти юкоридир.
Тадкикот объекти. Олий укув юртлари талаба-ларининг жисмоний тарбия жараёни.
Тадкикот предмети. Олий укув юртлари талаба-ларининг жисмоний маданият кадриятлари.
Тадкикот максади. Олий укув юртлари талабала-рининг жисмоний маданият кадриятларини урганиш.
Максадга мувофик холда тадкикотни вазифа-лари килиб Олий укув юртлари талабаларининг жисмоний тарбия машгулотларига ва спортга кизикишлари, мотивлари ва талабларини аниклаш белгилаб олинди.
Тадкикотлар жараёнида анкета-суров утказиш ва жисмоний саломатлик холатини бахолаш каби тадкикот усулларидан фойдаланилди.
Тадкикотни ташкил килиш. Тадкикотлар Фаргона давлат университетида утказилди, унда 1721 ёшдаги жами 959 нафар 1-4 боскич талабалари иштирок этдилар.
Назарий тахлиллар давомида таълим жара-ёни талаблари ва талабаларнинг саломатлиги даражаси уртасида аникланган карама-каршилик ва зиддиятлар, уларнинг саломатлиги асосида жисмоний холатини мустахкамлаш масалалари етарлича ишлаб чикилмаганлиги жисмоний тарбия воситаларини, мазкур зиддиятларни хал килишга замин яратадиган укув машгулотларини ташкил килиш усулларини танлашнинг педагогик шартларини тажриба йули билан асослаш зару-ратини аниклаб берди.
Х,ар кандай фаолиятнинг самарадорлиги, айник-са, унинг натижалари куп сонли компонентлардан ташкил топган булиб, улар орасида мазкур фаолият-нинг мотивацияси етакчи роль уйнайди. Боскичли тадкикотлар (анкета-суров утказиш) жараёнида, биз, замонавий талабалар орасида жисмоний тарбияга нисбатан кизикишнинг узгариши содир булганлиги-ни аникладик. Бундай узгаришларнинг динамикаси, асосан, талабаларни жисмоний тарбия жараёни ва натижаларига истеъмолчилик характеридаги муно-сабатларини акс эттиради. Чунончи, назорат асосида
булганда кизлар (474 нафар талаба) учун таълим олиш бошланишида жисмоний машгулотлар билан шугулланишнинг асосий мотиви факат "синов"дан утиш - бахо олиш зарурати хисобланган - 40,73% (193 талаба); кадди-коматни (тана тузилишини) яхшилашни - 15,61% (74 талаба); юксак спорт натижаларига эришиши - 13,50% (64 талаба) белгила-ганлар; спортда ракобат килиш - 5,27% (25 талаба); саломатликни мустахкамлаш - 4,85% (23 талаба); жисмоний сифатларни ривожлантириш 6,96% (33 талаба); рухий эмоционал бардамликка эришиш - 6,12% (29 талаба); дунёкарашни кенгайтириши 4,43% (21 талаба); 2,53% (12 талаба) - спорт мулокот воситаси эканлигини белгилаганлар.
Олинган натижалар кизлар ва йигитларни хар икки гурухларида Пирсонни Х2- квадрат усулида таккосланди. Талаба кизларда олинган натижалар куйидаги 1-жадвалда келтирилган.
1-жадвал
Талабалар мотивларини тажрибадан олдинги ва кейинги суровномаларни урганиш натижалари. п = 474 (^излар)
Курсаткичлар Назорат усули Тажрибаусули фарклари
Текши-рилувчи (П) % Текши-рилувчи (П) % Текши-рилувчи (П) %
Факат синовдан утиш -бахо олиш зарурати 193 40.73 150 31.64 -43 -9.09
Кадди-коматни(таиа тузилишини) яхшилаш 74 15.61 60 12.66 -14 -2.95
Юксак спорт натижаларига эришиш 64 13.50 82 17.30 +18 +3,8
Спортда ракобат килиш 25 5.27 15 3.16 -10 -2.11
Саломатликни мустахкамлаш 23 4,85 40 8.44 +17 +3.59
Жисмоний сифатларни рив ожлантириш 33 6.96 79 16.67 +46 +9.71
Рухий эмоционал бардамликга эришиш, 29 6.12 20 4.22 -9 -1.9
Дунёкарашни кенгайтириш 21 4.43 18 3.80 -3 -0.63
Спорт мулокот учун 12 2.53 10 2.11 -2 -0.42
Жадвалдан куриниб турибдики, назорат ва тажириба натижалари бир-биридан фарк килади. Уларни комплекс холда бу фаркларни Пирсон-нинг Х2 усулида таккосланди: N = 474, К=9-2=7, Х2 назарий =18.48, Х2 факт = 64.58. Х2 факт > Х2 назарий булганлигидан ишончлилиги Р >0.001 тенг.
Йигитларда (485 нафар талаба) асосий мотив факат "синов"дан утиш - бахо олиш зарурати хи-собланган - 43,92% (213 талаба); кадди-коматни (тана тузилишини) яхшилашни - 14.62 % (71 талаба); юксак спорт натижаларига эришиш - 8,45 % (41 талаба); спортда ракобат килиш - 7,84 % (38 талаба); саломатликни мустахкамлаш - 7,22 % (35 талаба); Жисмоний сифатларни ривожлантириш -5,36% (26 талаба); рухий эмоционал бардамликка эришиш - 5,15 % (25 талаба); дунёкарашни кенгай-тириши - 3,92 % (19 талаба); - 3,50 % (17 талаба) спорт мулокот воситаси эканлигини билдирган. Талаба йигитлардан олинган натижалар куйидаги 2-жадвалда келтирилган.
о сч о сч
00 О!
го £
о о.
СО
№3-2020 е-шаП: fan_sportga@uzdjtsu.uz 67
2- жадвал
Талабалар мотивларини тажрибадан олдинги ва кейинги суровномаларни урганиш натижалари п = 485 (йигитлар )
Курсаткичлар Назорат усули Тажириба усули Фарклари
Текши-рилувчи (n) % Текширилувчи (n) % Текши-рилувчи (n) %
Факат синовдан угаш - бахо олиш зарурати 213 43.92 151 31.14 -62 -12.78
Кадди-комати(та-на тузилишини) яхшилаш 71 14.62 120 24.74 -49 -10.1
Юксак спорт нати-жаларига эришиш 41 8.45 60 12.38 +19 +3,93
Спортда ракобат килиш 38 7.84 70 14.43 +32 +6.59
Саломатликни мустахкамлаш 35 7.22 10 2.06 -25 -5.16
Жисмоний сифатларни риво-жлантириш 26 5.36 20 4.12 -6 -1.24
Рухий эмоционал бардамликга эришиш 25 5.15 20 4.12 -5 +1.03
Дунёкарашни кенгайтириш 19 3.92 14 2.89 -5 +1.03
Спорт мулокот учун 17 3.50 20 4012 +3 +0.62
Ушбу жадвалдан куриниб турибдики, назорат ва тажириба натижалари бир-биридан фарк килади. Уларни комплекс холда бу фаркларни Пирсоннинг Х2 назарий = 18.48, Х2 факт = 132. Х2факт > Х2назарий булганлигидан таккосланган назорат ва тажриба гу-рухларини ишончлилиги Р > 0.001 тенг эканлигидан исботланиб, педагогик тажриба мотивлари жисмоний тарбияда мухим ахамиятга эга эканлиги яна бир бор исботланди.
Хулоса. Фаргона Давлат унверситетида тахсил олаётган 474 нафар талаба кизлар ва 485 нафар талаба йигитлар жисмоний маданият ва жисмоний тарбия-
Подготовка педагогических кадров
ни мотивлари буйича суровномалар фон сифатида утказилди. Сунгра уларга жисмоний тарбия дарсла-рида оммавий спортни Республика худудида амалга оширишни ахамияти хакида тушунтириб борилди. Сунгра шу сохада саволномалар тузилиб уларнинг мотивларига жавоблар фан сифатида ва икки ойдан сунг тажриба сифатида кайтадан утказилганда ижо-бий натижалар олинди.
К^из болалар n= 474, назорат билан тажириба натижаларини биргаликда тарзда Пирсоннинг Х2усулида тацосланди = (.....
n = 474, К=9-2=7, Х2 назарий=18.48, Х2факт = 64.58.
Х2 факт > Х2 назарий булганлигидан ишончлилиги Р >0.001 тенг.
Йигитлар n= 485, К=9-2=7, Х2назарий =18.48, Х2факт > 132.
Х2 факт > Х2назарий булганлигидан таккосланган назорат ва тажриба гурухларини ишончлилиги Р > 0.001 тенг эканлиги исботланиб, педагогик тажри-ба мотивлари жисмоний тарбияда мухим ахамиятга эга эканлиги яна бир бор асосланди.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 5368-сонли "Жисмоний тарбия ва спорт сохдсида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора тадбирлари туфисида"ги Фармони, 2018 йил 5 март.
2. Астафьев В.С., Верещагина Л.М., Потребность и мотив как внутренний побудитель двигательной активности человека [Текст] / Вестник Бурятского государственного университета. - 2014. - №1. - Том 13. - С. 6-9.
3. Гайнуллин Р.А., Исаев А.П., Абзалов Р.Я., Морфофункциональ-ное состояние физическая подготовленность студентов с различными тотальными размерами тела и двигательной активностью, Теория и практика физической культуры. 2019. № 6. С. 60-62.
4. Усманходжаев Т.С., Байтураев Э.И., Педагогические аспекти физического совершенствования детей и молодежи в связи с их двигательной активностью, Фан -спортга, 2017 г., № 4, С.3-6.
УУК(УДК, UDC) 355.253.001:796
Старший преподаватель А.А. АТАШАЙХОВ1
'МВД Академии Республики Узбекистан,
город Ташкент, Узбекистан
Информация для связи с автором:
atashayxovabduvohid@mail.ru
ОСОБЕННОСТИ ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО БОЕВОЙ ФИЗИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКЕ С КУРСАНТКАМИ АКАДЕМИИ МВД
Аннотация
Annotation
В статье освещаются информация об особенностях строения и функциональное состояние организма девушек и женщин, различия между женщинами и мужчинами в структуре и функциях внутренних органов. А также, особенности проведения занятий и рекомендации по боевой и физической подготовке с девушек-курсанток.
Ключевые слова: физическая нагрузка, физические упражнения, физическая подготовка, физическое развитие, боевая-физическая подготовка, функциональное состояние организма, самоконтроль.
Маколада киз ва аёллар организмининг узига ^ос тузилиши ва угил бола ва эркаклар организмидан функционал ^олатлари жи^атдан фарклари хакида маълумотлар, шунингдек жанговар-жисмоний тайёргарлик машгулотларини утказиш хусусиятлари, тавсиялар ёритилган.
Калит сузлар: жисмоний юклама, жисмоний машцлар, жисмоний тайёргарлик, жанговар-жисмоний тайёргарлик, жисмоний ривожланганлик, организмнинг функционал уолати, узига-узи назорат амалга ошириш.
The article highlights the information about the structure and functional state of the body girls and women, the differences between women and men in the structure and functions of internal organs and particuliary training to famale cadets (listeners) and some recommendations.
Key words: physical activity, healthy lifestyle, physical exercises, physical training, physical development, combat-physical training, functional state of the body, self-checking.