Научная статья на тему 'СУЗИШ СПОРТИДА ҲАРАКАТЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ЁШ ХУСУСИЯТЛАРИ'

СУЗИШ СПОРТИДА ҲАРАКАТЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ЁШ ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
278
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
СПОРТЧА СУЗИШ / ЁШ ХУСУСИЯТЛАРИ / ҲАРАКАТ ТЕХНИКАСИ / БИОМЕХАНИК ЭЛЕМЕНТЛАРИ / ҲАРАКАТ КООРДИНАЦИЯСИ / ТЕЗКОР КУЧ / МАКТАБ ЎқУВЧИЛАРИ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Муминов Ф. М.

7-17 ёшли мактаб ўқувчиларида супачадан ва сувдан старт олиш ва бурилиш техникасининг биомеханик элементлари кўрсаткичларида ёшга боғлиқ ўзгаришларнинг динамикаси тезкор кучга йўналтирилган ҳаракатларнинг бир хил табиатига қарамай, сенсетив ва сенсетив бўлмаган даврларнинг гетерохроник намоён бўлиши билан ажралиб туриши аниқланди.Выявлено, что динамика возрастных изменений показателей биомеханических элементов техники поворота, старта пловца с тумбочки и из воды у школьников 7-17 лет характеризуется гетерохронным проявлением сенситивных и критических периодов, несмотря на идентичный характер движений скоростно-силовой направленности.The age-related changes of biomechanical indicators turning technique elements, starting with the swimmer out of the water tables and in schoolchildren aged 7-17 years dynamics is characterized by heterochronies manifestation of sensitive and critical periods, despite the identical nature of the motion speed-power orientation.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «СУЗИШ СПОРТИДА ҲАРАКАТЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ЁШ ХУСУСИЯТЛАРИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

фойдаланилади. Туп билан бажарилувчи машклар куйида келтирилган учта вазифани хал килади, яъни техник, тактик, махсус жисмоний тайёргарлик, булар тайёргарлик даражасини оширади ва юкламаларнинг психологик зурикиш даражасини пасайтиради [6].

Тупсиз холатда бажарилувчи машклар шу билан фаркланадики, яъни уларда юкламаларни катъий тартибда меъёрларини белгилаш ва машгулотлар машкларининг барча иштирокчилари учун бир хил кийматда таксимлаш кайд килинади. Шу сабабли, чидамлиликнинг намоён булиши, ривожлантирилиш учун тугри ёндошув сифатида ихтисослаштирилган ва ихтисослаштирилмаган машклар бирлиги курса-тиб утилади.

Илмий текширишлар натижалари ва ёш гандбол-чиларнинг машгулот юкламаларини тахлили шуни курсатди-ки, машгулот пайтида тезкор-чидамкорлик-ни ривожлантиришга каратилган юкори шиддатдаги ациклик машклар мажмуасини киритиш керак. Бун-дай узгаришлар машгулотнинг умумий зичлигини кутаради, асаб толикишини йук килишга ёрдам беради ва секин-аста гандболчиларнинг марказий асаб тизими фаоллигини ошириб бориб, мураккаб машкларнинг ортиб бораётган хажмига бардош бе-ришга ёрдам беради.

УУД (УДК, UDC): 796.012.572.424

Тезкор-чидамкорликни оширишга каратилган машгулот юкламаларининг тавсифи, хусусиятлари шундаки, гандболчиларнинг организимига таъсир килаётган машклар мусобака шароитида ёки ундан хам огиррок шароитдаги машклардан тизимли ра-вишда фойдаланиш зарур.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги ПК-5924-сонли "Узбекистан Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари т^рисида" ги к,арори.

2. Pavlov Sh.K., Abdalimov O.X., Yusupova Z.Ye.. Gandbol nazariyasi va uslubiyati. - T.: "Fan va texnologiya", 2017, 408-410 bet.

3. Акрамов Ж.А. "Гандбол" Учебник для студентов института физической культуры и факультетов физического воспитания педагогических институтов "Lider ress", 2008 г, 233 ст.

4. Исроилов Р.И.1, Хабибжонова Х.М.1 "Контроль физической и технической подготовки студентов общего курса занимающихся гандболом" Инновационные технологии в спорте и физическом воспитании подрастающего поколения, сборник статей по материалам X научно-практической конференции с международным, Страницы: 86-88. Москва-2020.

5. JOURNAL OF CRITICAL REVIEWS, ISSN - 2394-5125 VOL 7, ISSUE 5, 2020,1699 "INJURIES IN HANDBALL PLAYERS AND WAYS TO PREVENT THEM" SH. F. Tulaganov1, F.A. Abdurakhmonov2, SH. K. Pavlov3, P.P. Karieva4, P.I. Isroilov5, A. Sh. Muminov6.

6. Годик, М.А. Комплексный контроль в спортивных играх/ Монография. - М.: Советский спорт, 2010. - 336 с.

7. Сахарова М.В., Сидорчук С.А., "Методики совершенствования скоростной выносливости гандболистов высокой квалификации в подготовительном периоде" Научно-теоретический журнал "Ученые записки", № 7(77) - 2011 год, Москва.

8. Allamuratov Sh.I., "Fiziologiya va sport fiziologiyasi" Kasb-hunar kollejlari uchun darslik, Toshkent "TURON-IQBOL" 2010.

9. Salomov R.S. "Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati". Darslik. - T: "ITA-PRESS", 2014.

Муаллиф билан богланиш учун:

[email protected]

Укитувчи

Ф.М. МУМИНОВ1

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистон

СУЗИШ СПОРТИДА ХДРАКАТЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ЁШ ХУСУСИЯТЛАРИ

Аннотация

Annotation

Выявлено, что динамика возрастных изменений показателей биомеханических элементов техники поворота, старта пловца с тумбочки и из воды у школьников 7-17 лет характеризуется гетерохронным проявлением сенситивных и критических периодов, несмотря на идентичный характер движений скоростно-силовой направленности.

Ключевые слова: спортивное плавание, возрастные особенности, техника движений, биомеханические элементы, координация движений, скоростно-силовой, школьники.

7-17 ёшли мактаб укувчиларида супачадан ва сувдан старт олиш ва бурилиш техникасининг биомеханик элементлари курсаткичларида ёшга боглик узгаришларнинг динамикаси тезкор куч-га йуналтирилган харакатларнинг бир хил табиатига карамай, сенсетив ва сенсетив булмаган дав-рларнинг гетерохроник намоён булиши билан ажралиб туриши аникланди.

Калит сузлар: спортча сузиш, ёш хусусиятлари, харакат техникаси, биомеханик элементлари, харакат координацияси, тезкор куч, мактаб укувчилари.

The age-related changes of biomechanical indicators turning technique elements, starting with the swimmer out of the water tables and in schoolchildren aged 7-17 years dynamics is characterized by heterochronies manifestation of sensitive and critical periods, despite the identical nature of the motion speed-power orientation.

Key words: sports swimming, age features, technology moves, biomechanical elements, movement coordination, speed-power, school children.

Махсус харакатлар техникасини такомиллаштириш муаммоси сузувчиларни узок муддатли укитиш тизимида мухим урин эгаллайди, чунки техник махорат куп жихатдан спорт ютуклари даражасини белгилайди [1,8].

Инсоннинг спорт харакатларини унинг локомотор функцияси сифатида шакллантириш умумий риво-жланиш конунларига буйсунади. Бирок, харакатлар-нинг яхлит тизимини умумий конуниятлари билан бир каторда, унинг элементлари ва тузилмалари

ривожланишининг узига хослиги, унинг элементлари ва тузилмаларининг ривожланиши конуниятлари хам мавжуд [1-4,7]. Маълумки, техниканинг асослари бо-лалик ва усмирлик даврларида ётади. Шунинг учун, элементларнинг бажарилиши ёшга боглик хусуси-ятларини урганиш ва сенсетивлик (тезлаштирилган) даврларни аниклаш, укитиш ва такомиллаштириш воситаларининг ёшга караб табакаланишини ривож-лантириш учун яхлит спортча сузиш техникасини шакллантириш масалалари долзарб булиб колмокда.

№3-2021

e-mail: [email protected]

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Организмнинг имкониятларини энг яхши амалга оширишга генетик жихатдан аникланган ривожла-ниш дастури ва спорт машгулотлари дастури уйгун-ликда эришилганлиги исботланган [3].

Тадкикотнинг максади. 7-17 ёшдаги сузувчилар-да биомеханик курсаткичларнинг ёш динамикасини урганиш.

Тадкикот усуллари ва ташкил этилиши. Старт супачасидан, сувда стартни бажариш ва бурилишлар техникасининг биодинамик хусусиятларини кайд этиш учун тензометрик платформалар ишлатилган. Сузиш техникаси курсаткичларини руйхатга олиш тадкикотнинг педагогик ва хисоблаш усуллари ёрдамида амалга оширилди [1,5,7]. Эксперимен-тал ишларда сузиш билан шугулланадиган (спорт онтогенези) ва сузиш билан шугулланмайдиган (табиий онтогенез) мактаб укувчилари иштирок этдилар. Сузиш билан шугулланмайдиганлар барча ёш гурухлари учун стандарт дастур буйича укитилди [1]. Экспериментларда 11 ёш гурухларида, 7 ёшдан 17 ёшгача булган 500 нафар болалар катнашишди.

Тадкикотнинг натижалари ва унинг мухока-маси. Бир катор тадкикотлар натижаларида [1,2,4,5] курсатилгандек, сузувчи техникасининг биомеханик курсаткичларининг ёшга боглик динамикаси мак-таб ёшидаги болаларда уларнинг шаклланишининг тебраниш характери билан ажралиб туради. Баъзи ёш гурухларида усиш суръатлари кескин кутарилди, бошкаларда урганилаётган курсаткичлар даражасида усиш кескин пасайди, хатто тулик тухтатилди. Шуни таъкидлаш керакки, битта моторли харакат доираси-да, старт супачасидан стартни бажариш, бурилишлар ёки кукракда крол усулида сузиш харакатларини бажаришдан катъий назар, динамик ва вактинчалик хусусиятларни шакллантириш жараёнида сенсетив даврларнинг намоён булишида гетерохронизм мав-жуд.

Сузиш техникасининг ёшга боглик динамикасини, шу жумладан стартлар, бурилишлар, барча спорт усуллари буйича сузиш ва тезликка моноластда сузиш усулларини урганиб, мактаб ёшидаги угил болаларда харакат техникаси элементларини шакллантириш жараёнида сенсетив даврлар уртасидаги тафовутни аникладик (1-жадвалга каранг).

1-жадвал

Сузувчилар техникасининг асосий биомеханик элементлари ривожланиши-нинг сенсетивлиги намоён булиши (+) ва намоён булмаслиги (-) даврларининг гетерохронизми.

СМ О СМ

00

ГО

га

0

ю

1

Курсаткичлар 7-8 Ёш

8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17

Реактивлик коэффициента (ст/сп) + + +

1. Куч градиенти (ст/с) + + +

Куч градиенти (б) + +

Таянч реакцияси (ст/сп) + + + +

2. Таянч реакцияси (ст/с) + + +

Таянч реакцияси (б) + + +

3. АТ (спортча усуллар) + + +

АТ (моноласт билан сузиш) + +

4. t итарилиш (ст/сп) +

t итарилиш (ст/с) +

5. t максимал куч йигандиси (ст/с) + +

t максимал куч йигиндиси (б) +

6. Темп (спортча усуллар) + +

Темп (моноласт билан сузиш) +

7. "Кадам" (спортча усуллар) + + + +

"Кадам" (моноласт билан сузиш) + +

Изо^: ст/сп - Старт супачадан, ст/с - Старт сувдан, б - Бурилиш, АТ - Абсолют тезлик, t - Ва^т, к/кр - Кукракда крол.

Шундай килиб, супачадан, сувдан стартни бажариш ва бурилишда, уларнинг тузилиши ва бажарилиш шароитини таккослашда фарк килади, лекин сузув-чининг ациклик тезкор-куч харакатлари гурухига тегишли бир хил биомеханик элементларнинг усиш суръатларининг тулик эмаслигини курамиз: масалан, куч градиенти, таянч реакцияси, максимал кучга эга булиш вакти билан изохланади. Бирок, 15-16 ёш булган даврда, супачадан, сувдан старт ва бурилиш-нинг динамик характеристикаларида жадал усиш кузатилмокда.

Стартни супачадан ва сувдан бажаришда кур-саткичларнинг жадал усиши 11-12 ёш ва 13-14 ёш ораликларда тенг равишда намоён булади. Сузув-чиларнинг ациклик харакатлари кинематик курсат-кичларининг ёшга боглик узгаришлари даврларнинг намоён булишининг хар хил сенсетив даврлари билан хам тавсифланади. Сенсетивлик булмаган даврлар-нинг ягона ухшашлигини 9-10 ёш оралигида булган даврда, супачадан ва сувдан стартни бажариш учун максимал куч сарфлаш вакти курсаткичларида кайд этиш мумкин.

Х,ар кандай спортча ва спортча булмаган усулда сузишда, сувда харакатланишнинг асосий шартла-ридан бири сувда самарали таянчни шакллантириш кобилиятидир. Эшиш самарадорлигининг билво-сита курсаткичи бу сузувчининг "кадам"идир - бу харакатларнинг бир циклда у босиб утган масофаси хисобланади.

Бизнинг тадкикотларимизга кура, харакатларнинг тузилиши ва координацияси билан ажралиб туради-ган спортча сузишнинг барча турт усулида, "кадам"-нинг жадал усиш суръатлари вакти бир хиллиги кайд этилган [1,5]. Бунинг сабаби шундаки, бу барча сузиш усуллари техникасидаги асосий бугин "кадам" - ха-ракатларнинг табиати ва координациясидан катъий назар, гидродинамика конунларига асосланиб, сувда таянч реакцияларини шакллантиришнинг стандарт механизмига эга булган курсаткичдир. Бирок, сувда таянч реакциялар шаклланишининг умумий гидродинамик конуниятлари мавжуд булганда, технологи-янинг асосий бугинининг кинематик хусусиятлари кадам, темп, сузиш тезлиги каби технологиянинг параметрларини шакллантиришнинг сенсетив давр-лари вактига таъсир килиши мумкин. Масалан, моноластда тезликка сузиш узидан фарк киладиган эшиш структура ва сезиларли даражада юкори динамик харакатлар билан намоён булади. Бу сузишнинг

18 е-шаЛ: [email protected] №3-2021

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

бу ёки бошка услуби техникасидаги асосий бугин тузилишининг узига хос хусусиятларини аниклайди, бу харакатларни бошкариш механизмларига ва нати-жада сенсетив даврларнинг вактига таъсир килади.

Сузишнинг мутлок тезлигининг ёш динамикасини тахлил килиш ва "кадам" курсаткичлари кукракда крол ва моноласт билан сузиш турли даврларда сенсетив даврларнинг намоён булишини курсатади (1-жад-валга каранг). Ушбу сузиш турларини таккослашда харакат тезлигининг ёшга боглик динамикаси, шунингдек, кетма-кет кетадиган сенсетив булган ва сенсетив булмаган даврларнинг мавжудлиги билан тавсифланади. Бундай кетма-кетлик турли вактларда кузатилади ва 9-10 ёшларда турли шакллардаги сузиш харакатларида тезликни ошириш кобилиятини жадал ривожланишида умумий холат намоён булади.

Спорт онтогенезининг ухшаш курсаткичларини урганиш спортчи ва спортчи булмаган болаларни мотор кобилиятлари ривожланишининг ёшга боглик ритмларини таккослаш имконини беради [4,5]. Сузиш спорти билан фаол шугулланмаган мактаб ёшидаги болалар контингенти буйича олинган натижалар, харакат техникасининг биомеханик элементларининг табиий ёшга боглик динамикасини урганишга имкон беради. Ушбу динамика асосан ирсий омилларга ва кам холатларда - ижтимоий ва аввалги укув жараё-нининг хусусиятларига боглик булади.

2-жадвалда келтирилган маълумотларни тахлил килганда, спортчилар ва спортчи булмаганларда техник ва сузиш тезлиги курсаткичларида ёшга боглик узгаришлар ритмининг тулик мос келмаслиги аник булади.

2-жадвал

Сузиш билан шугулланадиган ва шугулланмайдиган мактаб укувчиларида сузиш техникасининг асосий биомеханик элементлари ривожланишининг сенсетивлиги намоён булиши (+) ва намоён булмаслиги (-) даврларининг гетерохронизми.

Курсаткичлар Ёш

7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16

АТ (спортча усул-лар) му + + +

АТ (спортча усул-лар) сп + + + +

2. Темп (спортча усуллар) му + +

Темп (спортча усуллар) сп +бр -ч/кр +к/кр

"Кадам" (спортча усуллар) му + + + +

"Кадам" (кукракда крол) сп + + + +

"Кадам" (брасс) сп + +

"Кадам" (чалканча крол) сп + + +

"Кадам" (делфин) сп + + +

4. ТСК (спортча усул-лар) му + + +

ТСК (спортча усуллар) сп + + + +

Изо^: АТ - Абсолют тезлик, МУ - Мактаб укувчилари, СП - Спортчилар, ТСК -Техниканинг самарадорлик коэффициенти, БР - Брасс, К/КР - Кукракда крол, Ч/КР - Чал^анча крол.

9-10 ёшда мактаб укувчилари ва спортчилар техник курсаткичларининг жадал усиши содир булади, ушбу боскичда ривожланиш ритмлари мос келишини курсатади. Кейинчалик, сузиш машгулотларини мун-тазам олиб борилиши тезликни ошишига, хатто мак-

таб укувчиларида баркарорлашув даври булганида хам содир булишига олиб келади ва спортчиларнинг тезлигини ошириш кобилиятини сенсетив даври бир йил олдин юзага келади. 14-15 ёшда сузиш техникасининг "кадам" каби курсаткичи урганилаётган иккала гурухда яна тез ривожланиб боради, бу эса спорт билан шугулланишда ривожланишнинг генетик дастурининг кисман экзоген тузатилишини акс этти-ради. Максадли техник тайёргарлик спортчиларнинг сувга таяниш ва олдинга силжиш кобилиятларини ривожлантиришда техниканинг самарадорлиги коэффициенти (ТСК) томонидан бахоланадиган купрок жадал усиш даврларига эга булишига олиб келади.

Сувнинг гидродинамик каршилигини хис ки-лиш кобилияти ва сузувчининг фаол тез узгарувчан шароитда (сувни хис килиш) сувда таянчни топиш кобилияти учта курсаткич буйича бахоланди: техниканинг самарадорлик коэффициенти (ТСК), эшиш харакатининг самарадорлиги коэффициенти (ЭХ.СК) ва сувда координацион комплекс машклари вакти (махсус эпчиллик). 12-13 ёш булган даврни хисобга олмаганда, "сувни хис килиш"нинг турли таркибий кисмлари 10-15 ёшдан фаол равишда шаклланти-рилиши аникланди; ихтисослашган хисларнинг вактинчалик хусусиятлари 10 ёшдан 12 ёшгача фаол ривожланади ва "харакатни ривожлантириш хисси" брасс усулида - 13 ёшдан 14 ёшгача, кукракда крол усулида эса - 10 ёшдан 11 ёшгача булган даврда тез-лаштирилган усиш суръатларига эга булади.

Сузувчиларда ихтисослашган тасаввурнинг сенсетивлигини намоён булиши (+) ва намоён булмаслиги (-) даврларининг гетерохронизми

Курсаткичлар Ёш Yosh

10-11 11-12 12-13 13-14 14-15

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1. "Сувни хис килиш" ТСК (к/кр) +

"Сувни хис килиш" ТСК (бр) + +

2. "Сувни хис килиш" Э^СК (к/кр) +

"Сувни хис килиш" Э^СК (бр) + +

3. "Сувни хис килиш" махсус чакконлик +

4. "Вактни хис килиш" сувда (к/кр) +

"Вактни хис килиш" сувда (бр) +

5. "Темпни хис килиш" сувда (к/кр) +

"Темпни хис килиш" сувда (бр) +

6. "^аракатни ривожлантириш хисси" сувда (к/кр) +

"^аракатни ривожлантириш хисси" сувда (бр) +

7. "Мухитни хис килиш" сувда +

Изо^: ТСК - Техниканинг самарадорлик коэффициенти, ЭХСК - Эшиш харакатининг самарадорлиги коэффициенти, к/кр - кукракда крол, бр - брасс.

Хулосалар. 7-17 ёшли болаларда мотор функ-цияси ривожланишининг умумий шакллари гете-рохронизм ва сенсетивлик билан ажралиб туради. 7-17 ёшли мактаб укувчиларида старт супачаси ва сувдан стартни бажариш, бурилиш техникаси биомеханик элементлари курсаткичларининг ёшга боглик узгариши динамикаси тезкор кучга йуналтирилган харакатларнинг узига хос хусусиятларига карамай, сенсетив даврларнинг гетерохроник намоён булиши билан тавсифланади. Бошлангич таълим боскичида 7-17 ёшдаги мактаб укувчиларида сузишнинг турли усуллари элементларининг ёшга боглик узгаришлари,

e-mail: [email protected]

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

адракатларнинг ^ар хил шакли ва координациясига

^арамай, бир томонлама хусусиятга эга.

Спортчи ва спортчи булмаган болаларни мотор ^обилиятидаги ёшга боглщ узгаришлар ритмининг тулщ булмаган ухшашлиги анщланди, бу спорт маштулотлари пайтида ирсий ривожланиш дастурининг щсман экзоген тузатилишини курсатади. Узгарувчан усуллар билан сузиш пайтида ихтисослашган хдслар шаклланишининг ёшга богли^ динамикаси гетерохро-низм билан тавсифланади, бундан таш^ари, "сув хдсси" шаклланишида умумий сенсетив давр мавжудлиги ва ва^т параметрларини фар^лаш ^обилияти, шунингдек бар^арорлашув даврлари билан ^ам тавсифланади.

Адабиётлар:

1. Аикин В.А. "Общие закономерности дифференцированного обучения биомеханическим элементам техники плавания в возрасте 7-17 лет" - Омск, 1997. - 260 б.

2. Бакшеев М.Д. "Возрастные особенности формирования техники старта в плавании на спине" - Омск, 1990. - 20 б.

3. Балсевич В.К. "Онтокинезиология человека" - 2000. - 275 б.

4. Бачин В.П. "Возрастное дифференцирование средств повышения скоростных возможностей у пловцов 8-17 лет" - Омск, 1989. - 179 б.

5. Жуков Р.С. "Возрастная дифференцировка упражнений в процессе обучения плаванию школьников 9-17 лет" - Омск, 1995. - 19 б.

6. Казизаева А.С. "Формирование специализированных восприятий у пловцов-брассистов 10-15 лет" - Омск, 2006. - 260 б.

7. Коричко А.В. "Дифференцирование упражнений в процессе обучения и совершенствования техники поворота" - Омск, 1999. - 19 б.

8. Макаренко Л.П. "Техника спортивного плавания" - БСФ, 2000. -136 б.

9. Тарасевич Г.А. "Специализированные восприятия у пловцов кролистов на этапе базовой подготовки" - Омск, 2010. - 169 б.

УУД (УДК, UDC): 796.2:332

Информация для связи с автором:

[email protected]

Преподаватель И.А. МАХСУМОВ1

:Узбекский государственный университет физической культуры и спорта город Чирчик, Узбекистан

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ЗАВИСИМОСТЕЙ МЕЖДУ ПОКАЗАТЕЛЯМИ ЛОВКОСТИ ФУТБОЛИСТОВ В ПРОЦЕССЕ КОМПЛЕКСНОГО КОНТРОЛЯ

Аннотация

Annotation

В данной работе, авторы для комплексного контроля ловкости футболистов, подходят с позиций гомо-и гетерогенности тестов, в разрешение которой, ведущее место отводится выбору явных и латентных показателей.

Проверка выбранных тестов в динамических исследованиях показали их достаточно высокую надёжность и информативность. Так, коэффициенты корреляции приведенные в работе показали, что степень взаимосвязи между различными группами тестов сравнительно невелика, существенными оказались практические коэффициенты корреляции в однородных группах.

Анализ результатов корреляционных связей показал, что из 14 апробированных тестов контроля ловкости, только 8 пригодны для практического использования.

Ключевые слова: гомо-и гетерогенные тесты; коррелационный анализ; степень существенности взаимосвязей; причинно-следственные отношения; различные группы тестов.

Ушбу маколада муаллиф футболчиларнинг чакконлигини комплекс бошкариш учун тест-ларнинг гомо ва гетерогенлиги нуктаи назаридан ёндашган, уларнинг ечимида аник ва яширин курсаткичларни танлашга етакчи урин берилган.

Танланган тестларни динамик тадкикотларда текшириш уларнинг жуда юкори ишончлили-ги ва маълумот таркибини курсатди. Шундай килиб, ишда берилган корреляция коэффициентла-ри шуни курсатдики, тестларнинг турли гурухлари уртасидаги узаро богликлик даражаси нисба-тан кичик, деярли бир хил гурухлардаги корреляция коэффициентлари ахамиятли булиб чикди.

Корреляциялар натижаларини тахлил килиш шуни курсатдики, чакконликни назорат ки-лишнинг 14 та синовдан факат 8 таси амалий фойдаланишга яроклидир.

Калит сузлар: гомо ва гетероген тестлар; корреляция та^лили; узаро боглицликнинг даражаси; турли тест гурщлари.

In the article, the authors for the comprehensive control of football players ' dexterity, approach from the position of Homo-and heterogeneity of tests, in which resolution, the leading place is given to the selection of explicit and latent indicators. Verification of the selected tests in dynamic studies showed their high reliability and information content. Thus, the correlation coefficients given in the work showed that the degree of correlation between different groups of tests is relatively small, and the correlation coefficients in homogeneous groups were practically significant. Analysis of the results of correlations showed that out of 14 tested dexterity control tests, only 8 are suitable for practical use.

Key words: homo-and heterogeneous tests; correlation analysis; degree ofsgnificance of relationships; cause-and-effect relationships; various groups of tests.

CM О CM

oo

ro та t

0 ü w

1

Актуальность. Повышение результативности в футболе, улучшение качества игры зависит от многих факторов, среди которых не последне место занимает физическое качество ловкость. В связи с этим, вопросам посвящённым теоритическим и методическим аспектам этого качества уделятся должно внимания.

Однако анализ научно-практических работ, как педагогического, так и медико-биологического характера показывает, что работ посвящённых изучению структуры и методов развития ловкости футболистов до сих пор крайне мало. По-видимому, главной причиной такого положения прежде всего, является не разработанность объективных критериев её контроля

и оценки. Вследствие этого возникают трудности при определении эффективных методов совершенствования этого важного для футбола качества.

В последнее время, уже осознана необходимость более глубокого изучения ловкости. Так, если выделить то общее, что есть в предложениях разных авторов, то в качестве измерителей ловкости целесообразно использовать: а) координационную сложность двигательного задания; б) точность его выполнения; в) быстроту выполнения. Кроме того к измерителям ловкости относят способность распределять и переключать внимание, которая зависит от деятельности зрительных анализаторов. При этом, оценивать эти показатели целесоо-

20 e-mail: [email protected] №3-2021

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.