Научная статья на тему 'СПОРТ МУРАББИЙЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ЙУЛЛАРИ'

СПОРТ МУРАББИЙЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ЙУЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
18
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
КОМПЕТЕНТНОСТЬ / ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ / ПРОФЕССИОНАЛЬНО КОМПЕТЕНТНОСТНЫЕ КАЧЕСТВА / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Акмалов А. А.

Мақолада малака ошириш курсларида спорт мураббийлари компетентлигини шакллантириш услубияти такомиллаштириш бўйича илмий услубий тавсиялар баён қилинган.В статье изложены научно - методические рекомендации по совершентсвованию методики формирования компетентности тренера на курсах повышения квалификации.The article presents scientific and methodological recommendations for improving the efficiency and competence of a trainer in advanced training courses.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «СПОРТ МУРАББИЙЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ЙУЛЛАРИ»

Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

13 Окружность бедра (см) 56,0±0,30 44,30±0,65

14 Окружность голени (см) 35,5±0,32 39,80±0,84

15 Окружность грудной клетки (см) 88,7±1,50 86,20±1,60

16 Жировой компонент (%) 25,5±0,5 19,8±0,18

17 Мышечный компонент (%) 44,2±0,15 41,2±1,15

18 Костный компонент (%) 17,2±1,01 16,5±

Заключение: Морфологическим отражением конституции является соматотип, включающий в себя комплекс антропометрических признаков, компонентный состав массы тела, пропорции тела. Полученные результаты свидетельствуют о том, что у спортсменок, занимающихся борьбой, установлены более высокие значения ширины плеч, выявлены обратные соотношения в развитии признаков по длине бедра и голени в сравниваемых группах девушек. У борчих установлены более высокие показатели жирового и мышечного компонентов. Жировой компонент можно рассматривать как энергетический ресурс необходимый для обеспечения интенсивной мышечной деятельности, требующий развития скоростно-силовых качеств. Выявленные информативные показатели телосложения соответствуют требования избранной спортивной специализации и могут быть рекомендованы в качестве прогнозирующих критериев «успешности» спортсменок в избранном виде спорта.

Литература:

1. Граевская Н.Д., Петров И.Б., Беляева Н.И. Некоторые проблемы женского спорта с позиций медицины. // Теория и практика физической культуры. - М.:,1987, №3, стр. 42-45.

2. Граевская Н.Д. - Спорт и здоровье. // «Современный олимпийский спорт и спорт для всех». Материалы VII международного научного конгресса. - Т. II, М., 2003 - стр. 37-38.

3. Игнатьева В.Я. Женский гандбол между прошлым и будущим. // Теория и практика физической культуры. - 2003, №3-стр. 28-30.

4. Комиссарова Е.Н., Панасюк Т.В. - Конституциональная принадлежность человека как интегральная характеристика его телесности. «Межд. научно-практ. конф-ция «Телесность как социокультурный феномен: опыт междисциплинарного анализа» М., 28-29 апреля 2009, - 66 с.

5. Никитюк Б.А. Состояние специфических функций женского организма при занятиях спортом. // Теория и практика физической культуры. 1984, №3, стр. 19-21.

6. Сафарова Д.Д.Спортивная морфология Ташкент, «Ilmiy texnika axboroti - press nashriyoti» 2021, 248 с.

7. Суркина И.Д., Готовцева Е.П. Иммунный статус организма спортсменов в зависимости от состояния овариально-менструальной функции и условий спортивной деятельности. // Теория и практика физической культуры. 1987, №3, стр. 45-47.

8. Ткачук М.Г. , А.А. Дюсенова - Морфологические признаки полового димофизма у женщин - спортсменок Санкт_ Петербург, «Олимп», 2009, 110 с.

9. Футорный С.М. Состояние иммунологической реактивности организма спортсменок в современном спорте высших достижений. // «Современный олимпийский спорт и спорт для всех». Материалы VII международного научного конгресса. - Т II, М., 2003 - стр. 189-190.

10. Шахлина Л.Я. Медико-биологические основы спортивной тренировки женщин. - Киев. - Наукова думка.- 2001. - с. 328.

11. Шахлина Л.Я. Адаптация организма спортсменок высокой квалификации к физическим нагрузкам в спорте высших достижений. // «Современный олимпийский спорт и спорт для всех». Материалы VII международного научного конгресса. - Т II, М., 2003 - стр. 202-203.

12. Щедрина А.Г. Онтогенез и теория здоровья. Новосибирск, Наука. 1989, с.96-101.

Педагогика фанлари номзоди, доцент, Узбекистонда хизмат курсатган халк таълими ходими А.А. АКМАЛОВ1 1Жисмоний тарбия ва спорт буйича

мутахассисларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш института, Тошкент шадри, Узбекистан

Муаллиф билан 6_учу„: СПОРТ МУРАББИИЛАРИНИНГ

[email protected]

КАСБИИ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ИУЛЛАРИ

Аннотация

Annotation

В статье изложены научно - методические рекомендации по совершентсвованию методики формирования компетентности тренера на курсах повышения квалификации.

Калит сузлар: компетентлик, касбий компетентлик, касбий компетентлик сифатлари, педагогик касбий компетентлик.

Маколада малака ошириш курсларида спорт мураббийлари компетентлигини шакл-лантириш услубияти такомиллаштириш буйича илмий-услубий тавсиялар баён килинган.

Ключевые слова: компетентность, профессиональная компетентность, профессио-нально-компетентностные качества, педагогическая профессиональная компетентность.

The article presents scientific and methodological recommendations for improving the efficiency and competence of a trainer in advanced training courses.

Keywords: competence, professional competence, professional competence qualities, pedagogical professional competence.

Долзарблиги: Компетенция компетентлик - бу жамиятнинг уз фукароларига куйган ижтимоий бу-юртмаси булиб, уларнинг мазмун- модияти, талаби мамлакатдаги узига хос ижтимоий мудит анъаналари, менталитета билан белгиланади.

"Компетентлик" ва "компетенция" тушунчалари XX асрнинг 60 - йилларнинг охири 70 - йилларнинг

бошларидан бошлаб олий таълим муассасаларида таъ-лим олувчиларнинг касбий тайёргарлиги назарияси ва амалиётига кириб келди.

Европа Кенгаши дастури буйича Берн шадрида булиб утган симпозиумда (1996 йил) "компетенция" тушунчаси "укув", "компетентлик", "кобилият", "майорат" сингари тушунчалар каторига киритилди.

78

www.fansports.uz

Компетенция - ^oxCompeto - узбек тилида эришяпман, муносибман, лойикман) у ёки бу содада-ги билимлар, тажриба деган маъноларни англатади. Инглизча "competence", " to compete" тушунчалари лугавий жидатдан бевосита "кобилият" маъносини ифодалайди. Мазмунан узбек тилида Компетенция ^xCompeto эришяпман, муносибман, лойикман) у ёки бу содадаги билимлар, тажриба деган маъноларни англатади.

Инглизча "competence" тушунчаси лугавий жидат-дан бевосита "кобилият" маъносини ифодалайди. Мазмунан эса "фаолиятда назарий билимлардан самарали фойдаланиш, юкори даражадаги касбий малака, мадорат ва иктидорни намоён эта олиш"ни ёритишга хизмат килади.

Компетенция, компетентлилик атамалари - ил-мий, педагогик, психологик адабиётларда купгина фанлар учун ута мураккаб, куп кисмли, муштарак булган тушунчалар деб таърифланган. Компетенция, ( Competence) , компетентлилик (to compete) атама-ларининг узбек тилидаги маъно талкинларининг да-жми, таркиби, мантик мундарижаси "самарадорлик", "мослашувчанлик", "ютуклилик", "муваффакиятли-лик", "тушунувчанлик", "натижалилик", "укувлилик", "xocca", "хусусият", "микдор", "сифат" каби тушунчалар асосида дам тавсифланмокда.

Хрзирги кунда "компетенция", "компетентлик" тушунчалари: таълим, дукукшунослик, тилшунослик, маданият содаларида, шунингдек ташкилот, муассаса ёки компаниянинг мудим содаларида кулланилади.

Тадкикот максади: Спорт таълими тизимда фаолият олиб борадиган мутахассислар, тренерлар малакасини оширишда назарий билим, куникма ва малакаларини модернизациялашган давлат таълим талаблари ва содага оид конунчилик асосида янгилаб борилишини таъминлаш.

Тадкикотда кулланиладиган усул ва техно-логиялар. Тренерларнинг малака ошириш курси машгулотларида"компетенция", "компетентлик" тушунчалари буйича услублар, илгор инновацион тажрибаларни илмий - услубий ёндошган холда умумлаштириш, тадлил килиш.

Юртимизда узлуксиз таълимга компетенциявий ёндашувни жорий этишнинг сабаблари:

Х,озирги даврда таълим ташкилотларини битира-ётган укувчи, талабаларда укув фанлари буйича факат билим, куникма ва малакаларга эга булишнинг узи етарли эмаслиги маълум булмокда.

Жумладан: умумий урта, урта махсус профессионал, спорт таълим ташкилотини муваффакиятли битирган айрим ёшлар билим ва куникмалари касбий амалиёт талабларига тугри келмаётгани ёки умуман даётида керак булмаётгани сабабли куп кийинчилик ва муаффакиятсизликларга учрамокдалар.

Олий таълим ташкилотларини битириб янги ишга

борган ёш мутахассис университет ёки институтда касбига оид билим ва куникмаларни етарли даражада олган булсада, иш жойида компетент ёндошув талабларига мослашиши муайян вактни талаб килади.

Мазкур муаммоларни ечими таълим жараёнида укувчи ва талабалар эгаллаган билим, куникма ва малакаларини бевосита кундалик даётида куллашга ургатадиган компетенциявий ёндошувга асосланган давлат таълим стандартлари ва давлат талабларини таълим жараёнига жорий этиш сифат ва самарадор-ликни кафолатлайди.

Тадкикот мудокамаси. Спорт таълими ташкилот-ларида тренер, укитувчи, педагог, психолог ва бошка мутахассислар ( кейинги уринларда тренерлар) билан ишлашда компетентли ёндашув тренерларни танлаш, фаолиятини бадолаш, укитиш ва касбий фаолиятини ривожлантиришга каратилган. Бунда тренернинг тегишли касбий компетенцияга эга эканлиги ва да-ражаси аникланади.

(Компетентлик - тренерлик лавозимига мос ва уз касбининг модир эгаси булган жисмоний шахсга хос сифатлар;) Америкалик психолог ва инсон мотива-цияси тадкикотчиси Девид Маклиланд ташкилот, муассаса ёки компанияни компетентли ёндашувида: "Инсон шахси урганилаётганда номзод ёки тренер узининг касбий фаолиятидаги муваффакиятлари дакида тугри жавоб бермайди, чунки одам доимо узининг "МЕН"ига юкори бадо беради, шунинг учун компетентли ёндашув ташкилот, муассаса ёки компания радбарияти томонидан амалдаги конун доирасида ишлаб чикилиши керак Лавозим компетен-цияси руйхатини шакллантиришда куйидаги иккита коидага амал килиш тавсия килинади: - тренернинг феъл - атвори, психологияси (бевосита куриш мумкин булган); - тренернинг шахсий, касбий фаолиятидаги компетенциясининг жидатлари (компетенция даража-сини аниклашдаги асос).

1-расм. Тренернинг шахсий компетенциялари.

СМ

см о см

го та t

0

w

1

с го

№7-2022

www.fansports.uz

79

см см о см

го га t

0 Q. W

1

"Ишонтира олиш" компетенцияси: Бошкаларга таъсир курсатиб, уларни уз карор ва харакатларига кундириш.

"Ташаббускорлик" компетенцияси: Х,аракатни бошлаб бериш ва шахсий ижобий жихатлари билан жараёнга самарали таъсир курсата олиш.

Мустакил изланишда булиш, янги вазифаларни, кушимча ишларни уз зиммасига олиш.

Лойихалаш компетентцияси: Таълимнинг барча шакллари: назарий ва укув - машк, амалий спорт машгулоти, туризм ва мактабдан ташкари машгулот-ларда АКТ ва инновацон технологиялардан интеграл-лашган холда максадга мувофик ташкил этиш.

Лойихалаш компетенцияси: Компетенциявий ёндашувнинг концептуал асослари талабларига амал килган холда спорт таълим-тарбия жараёнини максад-га мувофик лойихалаш ва амалга ошириш.

Медиа компетентлик: Мутахассислиги буйича Интернет материалларидан креатив ёндошиб, ахбо-рот туплаш, уларни кайта ишлаш, таълим жараёнида куллаш.

Конструктив компетенлик: Укув материалларига компетенциявий ёндашувнинг концептуал асослари талабларида АКТ ва инновацон технологиялардан интеграллашган ёндошув.

Таълимнинг методик ва дидактик таъминотини яратиш: Таълимнинг барча шакллари: назарий дарс, жисмоний тарбия ва спорт машгулотларига ДТС, укув дастури, дарслик, укув кулланмалардан методик ва дидактик материаллар билан таъминлаш.

Илгор иш тажрибаларни урганиш ва оммалашти-риш компетенцияси: компетентлик махоратини такомиллаштириш максадида илгор тажрибали хамкасблари иш тажрибаларни урганиш ва умум-лаштириш, оммалаштириш ва б.

Одатда хар бир лавозим учун 5-10 та асосий касбий компетенция белгиланиб рахбарият томонидан тест саволлари шакллантирилса максад мувофик булади. Тавсия килинадиган тестларининг хар бири маълум компетенцияга мос булиши тренерларнинг ушбу компетенцияларни канчалик узлаштирганликларини курсатади. Тест натижаларига кура тренерларнинг компетенцияни эгаллаш салохият даражалари аникла-нади ва куйидагиларни амалга ошириш имконини беради:

- тренерларнинг эгаллаган лавозимига компетент-лиги (муносиблиги)ни бахолаш;

- ишга кабул килишда мутахассисларни танлаш, вакант лавозимга номзодни танлаш;

- тренерларни белгиланган муддатда малакаси ошириш, аттестацядан утказиш, камчилик аниклан-ганда кушимча укитиш.

Тренернинг касбий, илмий, методик бахолаш

омили сифатида компетенция билан ишлаш, спорт ташкилотнинг хамма учун ягона тасдикланган давлат стандартлари асосида тренерларнинг билим, куникма ва малакалари, тавсифномаларини шаффоф, очиклик билан бахолаш имконини беради. Тренернинг иш тажрибасини бахолаш, шунингдек огзаки сухбат утказиш купинча бир томонлама амалга оширилади ва хар доим тугри булавермайди. Талаб этиладиган компетенцияларнинг мавжудлигига утказиладиган тест куйидаги саволларга тулик жавоб бера олиши лозим булади, масалан: "Тренер ташкилот, муассаса вазифаларни талаб килинадиган даражада бажара ола-дими?", "Унда етарли тажриба, зарурий тайёргарлик, алохида малака ва шу кабилар борми?". Тренерларнинг уз касбий компетентлилигини ривожлантириш буйича хатти-харакати йуналишини (айнан шундай харакат килиши зарурлигини), маълум бир вазифани (бошка вазифани эмас, айнан шу вазифани) белги-лаш заруриятини, шунингдек, белгиланган вазифани амалга ошириш воситаси ва йулларини (айнан шу восита ва йулни) белгиловчи сабабни максади деб , шу максадга кура уз касбий компетенциявий ёндошувига боглик булади.

Малака ошириш курси давомида тренерлар ижтимоий ахамият касб этувчи турли фаолиятлари, жисмоний тарбия ва спорт машгулотларида барка-мол, соглом шахсини шакллантиришдаги жисмоний тарбия турлари, шакллари, усуллари ва воситалари буйича касбий, методик махоратларини такомил-лаштирадилар.

Хулоса урнида, юкорида келтирилган вазифаларни бажариш билан биргаликда спорт таълими ташкило-тида илмий - методик, ахборот базасидан тренер ва шугулланувчилар ижодий фойдаланишлари спорт таълими жараёнига инновацион, креатив ёндошув-ларини таъминлайди.

Тренернинг спорт таълимига компетенциявий ёндошувлари натижасида таянч компетенцияларни такомиллаштирадиган инновацион технология-ларни узлаштирадилар ва мониторинг утказиб, фаолиятларига коррекциялар киритиш билан спортчиларни беллашувларга тайёрлашга татбик этилиши натижасида мусобака, укув - машк машгу-лотларини сифат ва самарадорлиги юкори булиб, жахон стандартлари даражасида ташкил эта олиши кафолатланади.

Адабиётлар:

1. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М.: Знание, 1996.

2. Муслимов Н.А. Булажак касб таълими укитувчиларини касбий шакллантириш / Монография. - Т.: Фан, 2004.

3. Муслимов Н.А., ва бошкдлар. Касб таълими укитувчиларининг касбий компетентлигини шакллантириш технологияси/ Монография. -Т.: "Фан ва технология" нашриёти, 2013.

80

www.fansports.uz

№7-2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.