Научная статья на тему 'СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ'

СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
454
27
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Мировая наука
Область наук
Ключевые слова
ОИЛА / СОғЛИқ / ЖАМИЯТ / ИНСИТУТ / ТАДқИқОТ / МУАССАСА / ЁНДОШУВ / МЕХАНИЗМ / ҲАМКОРЛИК / ФАРЗАНД / МАЪРИФИЙ / МАЪНАВИЯТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нурматова И., Хасанбоева М.

Мақолада соғлом турмуш тарзи, бу - ҳар қандай касалликлар профилактикаси ва саломатлик, куч-қувват гаровилиги,у инсоннинг турли қирраларини ривожлантириш, муваффақиятга эришиши кенг ёритилган. Соғлом турмуш тарзи қоидаларига риоя этган одам оиласи, меҳнат жамоаси, умуман, жамиятда ўз ўрнига эга бўлади, турли мураккаб вазиятларни енгиб ўтиш, ҳаёт қийинчиликлари олдида ўзини йўқотмасликка ўрганиши хақида фикрлар юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A HEALTHY FAMILY IS A HEALTHY SOCIETY

In the article, a healthy lifestyle, which is the prevention of any diseases and a guarantee of health, strength, development of various aspects of a person, and achievement of success, is widely covered. A person who follows the rules of a healthy lifestyle will gain a place in the family, work team, and society in general, learn to overcome various difficult situations, and learn not to lose oneself in the face of life's difficulties.

Текст научной работы на тему «СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ»

UDK 37.02

Нурматова И.

уцитувчи Хасанбоева М. талаба

Фаргона давлат университети Узбекистон, Фаргона ш.

СОГЛОМ ОИЛА - СОГЛОМ ЖАМИЯТ

Аннотация: Мацолада соглом турмуш тарзи, бу — %ар цандай касалликлар профилактикаси ва саломатлик, куч-цувват гаровилиги,у инсоннинг турли цирраларини ривожлантириш, муваффациятга эришиши кенг ёритилган. Соглом турмуш тарзи цоидаларига риоя этган одам оиласи, меунат жамоаси, умуман, жамиятда уз урнига эга булади, турли мураккаб вазиятларни енгиб утиш, уаёт цийинчиликлари олдида узини йуцотмасликка урганиши хацида фикрлар юритилган.

Калит сузлар: Оила, соглиц, жамият, инситут, тадцицот, муассаса, ёндошув, механизм, уамкорлик, фарзанд, маърифий, маънавият.

Nurmatova I. lecturer Xasanboeva M. student

Fergana State University A HEALTHY FAMILY IS A HEALTHY SOCIETY

Abstract: In the article, a healthy lifestyle, which is the prevention of any diseases and a guarantee of health, strength, development of various aspects of a person, and achievement of success, is widely covered. A person who follows the rules of a healthy lifestyle will gain a place in the family, work team, and society in general, learn to overcome various difficult situations, and learn not to lose oneself in the face of life's difficulties.

Keywords: family, health, society, institute, research, institution, approach, mechanism, cooperation, child, educational, spirituality.

Бугун замон биздан махалла ва оила институтларини мустахкамлаш масаласига чукур илмий ёндашувни, муаммо ечимида инновацион усулларни куллашни, сохада илмий-тадкикот муассасалари хамда жамоат ташкилотлари билан амалий хамкорликда иш олиб боришни талаб этмокда. Шундагина нотинч ва низоли оилалар муаммоларини хал этиш, ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш, замонавий намунали оила мезонлари,

"СоFлом оила — соFлом жамият" концептуал FOяни хаётга татбик этишимиз мумкин булади. Ушбу йуналишларда йиллар давомида йотилиб колган катор муаммолар хам борки, улар барчамизни ташвишга солиши табиийдир. Оила — муъжаз ватан, демак, фарзандларимиз бу мукаддас маъвода усиб-у^айиши, илм чуккиларини эгаллаши, хар томонлама етук инсонлар булиб тарбияланиши лозим. Бундай фарзандлар хар кандай вазиятда хам ахд-паймонида катъий туради, эл-юрт фаровонлиги йулида садокат билан мехнат килади. Модомики, фарзандларимиз етук инсонлар булишини истар эканмиз, улар намунали оилада камол топиши хакида каЙFуришимиз айни заруратдир..

Инсон аввало оила баFрида униб-усади, шахс сифатида шаклланади. Фарзанд оилада жисмонан, фикран ва ахлокан тарбияланиши, соFлом фикр, яхши ахлок билан куроллантирилиши лозим. Оиладаги таълим-тарбия, маънавий-ахлокий кадриятлар кейинчалик одамлар орасида махалла-куйда, таълим муассасаларида сайкал топади. Оилада соFлом мухитни яратиш, хукукий тарбияни яхшилаш,фарзандларга чукур билим асосларини ургатиш, уларнинг маърифатли ва маънавиятли кишилар булиб етишишларини таъминлаш, касб-хунар эгаллаб, жамиятга нафи тегадиган инсон булишида ота-онанинг урни бекиёсдир Х,ар томонлама баркамол, комил инсонни тарбиялаш жамиятимиз олдида турган долзарб масалалардан бири булиб келмокда. Бугунги кунда руй бераётган мухим ижтимоий, иктисодий ва сиёсий узгаришлар ёшлар онгига таъсир килмасдан колмайди. Куриниб турибдики, оила уз мохияти билан жамият хаётида турли кирраларини акс эттиради. Шунинг учун хам оила катор фанларнинг урганиш мавзусидир. Буларга этнографик, демографик, психология, педагогика, тиббиёт, хукук, иктисодиёт, тарих ва оила социология фанлари киради.

Оила узида мураккаб ижтимоий вокеликни ифодалайди, унда ижтимоий муносабатлар ва жараёнларнинг турли хил шакллари мужассамлашади. У билан бошка бирор тузилмани солиштириш ута кийин, чунки оилада турли-туман инсоний ва ижтимоий эхтиёжлар кондирилади. Оила узида шундай ижтимоий бирликни ифодалайдики, у инсоннинг бутун хаётига татигулик из колдиради. Булардан шундай хулоса келиб чикадики, оила туFрисида объектив илмий тадкикотга жазм этишни узи осон эмас. Бир социологнинг таъкидлаганидек, "оилани объектив тадкик килмок учун у туFрисида хаддан ташкари куп биламиз". Демак, оила туFрисида енгил-елпи тадкикотлар утказиш асло туFри келмайди. Х,ар кандай жамият тараккиётида соFлом оиланинг урни бекиёсдир. Чунки тирик организмнинг саломатлиги уни ташкил килувчи хар бир хужайранинг соFломлигига боFлик булганидек, оила хам давлат, жамият деб аталган бутун бир организмни ташкил этувчи хужайрадир. СоFлом бола - мустахкам ва соFлом оиланинг мевасидир.

Ёш авлодни маънавий-ахлокий, маданий-маърифий жихатдан етук инсонлар килиб тарбиялаш иши биринчи навбатда оиладан бошланади. Бу борада баркамол авлодни тарбиялашда ота-она, махалла ва таълим муассасаларининг хамкорлиги мухим ахамият касб этади.

Айникса, ушбу хамкорликни туFри йулга куйиш усмирлар орасида каровсизлик, тартиббузарлик, жиноятчилик ва шунга ухшаш маиший бузукликлар билан шуFулланишнинг олдини олишда мухим тарбия воситасидир.Боланинг кандай инсон булиб вояга етиши ота-она тарбияси ва атроф - мухит таъсирига боFлик. Бола тарбиясида уларнинг ёш жихатига, рухият ва тушунчасига, феъл-атворига алохида ахамият бериш зарурдир. Шундай экан, ёш авлод тарбияси билан шуFулланадиган, оилада

- ота-оналар, махаллада - куни-кушни ва кенг жамоатчилик, таълим муассасасида - укитувчи ва мураббийлар келгуси авлод баркамоллиги хамда уFил-кизларимизнинг улуF аждодларимизга хос окил булишлари учун масъулдирлар.Хуллас, тарбия ишларини хамкорликда олиб борилиши доимо ижобий натижа берган. Ушбу ишларни тизимли олиб бориш ва мувофиклаштиришга булган эхтиёж бугунги таълим-тарбия жараёнига масъул вазирлик, манфаатдор ташкилот ва идоралар олдига долзарб вазифаларни куймокда.

Бугунги кунда руй бераётган мухим ижтимоий, иктисодий ва сиёсий узгаришлар ёшлар онгига таъсир килмасдан колмаслиги хамда хозирги таълим муассасаларида таълим-тарбия олаётган ёш авлод эртага бизнинг кулимиздан ишимизни оладиган, хаётимизни давом эттириб, узидан кейинги авлодга етказувчи ворислар эканлиги айни хакикатдир. Мазкур тарбия тизими асосида юртимизда амалга оширилаётган ишлар самарадорлигини бугунги кунда бутун дунё хамжамияти эътироф этмокда.

Мухтасар килганда, тарбия - туб мохияти билан жамият куламида амалга ошириладиган ишдир. Х,ар бир болага муносабат ота-онанинг хам, укитувчининг хам, жамоатчиликнинг хам миллатга, Ватанга булган муносабатини акс эттиради. Демак, тарбияни факат оилага, таълим муассасасига ташлаб куймай, бутун жамоатчилик хамкорлигида, яъни давлат ва нодавлат ташкилотлари якин хамкорликда иш юритсагина, усиб келаётган ёш авлод баркамол, хар томонлама етук булиб этишади.

Фойдаланган адабиётлар:

1.Узбекистон Республикаси Конституцияси. - Тошкент: Узбекистон, 2014.

- 46 б.

2. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. Узбекистон Республикаси Президенти лавозимига киришиш тантанали маросимига баFишланган Олий Мажлис палаталарининг кушма мажлисидаги нутк / Ш.М. Мирзиёев. - Тошкент: Узбекистон, 2016. - 56 б.

3. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: Узбекистон, 2017. - 491 б.

4. Мельникова Э.И.Профилактика безнадзорности детей и подростков.-М., 2002.- С. 36.

5. Nurmatova, I., Shodmonova, M., Maxmuda, O., Gulsevar, K., & Durdona, S. (2021). Functional Study Of The Impact Of Tourism On The Economy. The American Journal of Interdisciplinary Innovations Research, 3(01), 137-141.

6. Nurmatova, I. (2022). Social Technologies of Ethical Normalization at a New Stage of Development. American Journal of Social and Humanitarian Research, 3(6), 18-21.

7. Nurmatova, I. (2022). The role of ethical normalization in the formation of the spiritual environment of society. Asian Journal of Multidimensional Research, 11(4), 81-85.

8. Karimov, U. U. (2021). Scientific and Theoretical Foundations of the Formation of the Social Environment in the Family. Oriental Journal of Social Sciences, 37-40.

9. Iroda, N., Tursunoy, E., Farangiz, I., Ergashxon, A., & Shahnoza, I. (2021). The main approaches to the study of aging and the tasks of gerontology. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1089-1092.

10. Нурматова, И. А. (2021). Хрзирги даврда оила тарбиясини юксалтиришнинг устувор йуналишлари. Молодой ученый, (5), 384-386.

11. Umaralievich, K. U. SPIRITUAL EDUCATION OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES ON THE BASIS OF CULTURAL AND HUMANISTIC APPROACH.

12. Rayimov, A. A., & Karimova, G. Y. (2021). Social Aspects Of The Formation Of Social Activity In Youth. Oriental Journal of Social Sciences, 2932.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.