Научная статья на тему 'СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ'

СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
112
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Мировая наука
Область наук
Ключевые слова
маҳалла / оила / жамият / ота / соғлом фикр / яхши аҳлоқ / ижтимоий / иқтисодий / сиёсий ўзгаришлар / таьлим / neighborhood / family / society / father / common sense / good morals / social / economic / political change / education

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нурматова И., Мамарозиқова М.

Ушбу мақола, оила ва жамиятнинг чамбарчас боғлиғлиги ҳақида дейишимиз мумкин. Бугун замон биздан маҳалла ва оила институтларини мустаҳкамлаш масаласига чуқур илмий ёндашувни, муаммо ечимида инновацион усулларни қўллашни, соҳада илмий-тадқиқот муассасалари ҳамда жамоат ташкилотлари билан амалий ҳамкорликда иш олиб боришни талаб этмоқда. Кучларимизни бирлаштиришмасдан туриб уларни бартараф этиш сира мумкин эмас.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A HEALTHY FAMILY - A HEALTHY SOCIETY

In this article, we can say about the close connection between family and society. Today, we are required to take a deep scientific approach to strengthening the community and family institutions, to use innovative methods in solving problems, to work in practical cooperation with research institutions and public organizations in the field. It is impossible to eliminate them without uniting our forces.

Текст научной работы на тему «СОҒЛОМ ОИЛА - СОҒЛОМ ЖАМИЯТ»

UDK 001

Нурматова И. уцитувчи Мамарозицова М.

талаба

Фаргона давлат университети СОГЛОМ ОИЛА — СОГЛОМ ЖАМИЯТ

Аннотация: Ушбу мацола, оила ва жамиятнинг чамбарчас боглиглиги уацида дейишимиз мумкин. Бугун замон биздан мауалла ва оила институтларини мустаукамлаш масаласига чуцур илмий ёндашувни, муаммо ечимида инновацион усулларни цуллашни, соуада илмий-тадцицот муассасалари уамда жамоат ташкилотлари билан амалий уамкорликда иш олиб боришни талаб этмоцда. Кучларимизни бирлаштиришмасдан туриб уларни бартараф этиш сира мумкин эмас.

Калит сузлар: мауалла , оила, жамият, ота, созлом фикр, яхши аулоц, ижтимоий, ицтисодий, сиёсий узгаришлар, таьлим.

Nurmatova I. lecturer Mamarozikova M.

student

Fergana state university A HEALTHY FAMILY - A HEALTHY SOCIETY

Annotation: In this article, we can say about the close connection between family and society. Today, we are required to take a deep scientific approach to strengthening the community and family institutions, to use innovative methods in solving problems, to work in practical cooperation with research institutions and public organizations in the field. It is impossible to eliminate them without uniting our forces.

Keywords: neighborhood, family, society, father, common sense, good morals, social, economic, political change, education.

Оила — муъжаз ватан, демак, фарзандларимиз бу мукаддас маъвода усиб-у^айиши, илм чуккиларини эгаллаши, хар томонлама етук инсонлар булиб тарбияланиши лозим. Бундай фарзандлар хар кандай вазиятда хам ахд-паймонида катъий туради, эл-юрт фаровонлиги йулида садокат билан мехнат килади. Модомики, фарзандларимиз етук инсонлар булишини истар эканмиз, улар намунали оилада камол топиши хакида каЙFуришимиз айни заруратдир..

Инсон аввало оила баFрида униб-усади, шахс сифатида шаклланади. Фарзанд оилада жисмонан, фикран ва ахлокан тарбияланиши, соFлом фикр, яхши ахлок билан куроллантирилиши лозим. Оиладаги таълим-тарбия, маънавий-ахлокий кадриятлар кейинчалик одамлар орасида махалла-куйда, таълим муассасаларида сайкал топади. Оилада соFлом мухитни яратиш, хукукий тарбияни яхшилаш, фарзандларга чукур билим асосларини ургатиш, уларнинг маърифатли ва маънавиятли кишилар булиб етишишларини таъминлаш, касб-хунар эгаллаб, жамиятга нафи тегадиган инсон булишида ота-онанинг урни бекиёсдир Х,ар томонлама баркамол, комил инсонни тарбиялаш жамиятимиз олдида турган долзарб масалалардан бири булиб келмокда. Бугунги кунда руй бераётган мухим ижтимоий, иктисодий ва сиёсий узгаришлар ёшлар онгига таъсир килмасдан колмайди.

Айникса, ушбу хамкорликни туFри йулга куйиш усмирлар орасида каровсизлик, тартиббузарлик, жиноятчилик ва шунга ухшаш маиший бузукликлар билан шуFулланишнинг олдини олишда мухим тарбия воситасидир.Боланинг кандай инсон булиб вояга етиши ота-она тарбияси ва атроф - мухит таъсирига боFлик. Бола тарбиясида уларнинг ёш жихатига, рухият ва тушунчасига, феъл-атворига алохида ахамият бериш зарурдир.

Оилавий муносабатлар ва маънавий-ахлокий меъёрлар инсонни хайвондан фарк килувчи энг мухим хусусияти саналади.

Инсон уз акли туфайли бутун коинот, табиат тараккиётида буюк яратувчи куч сифатида намоён булади, уз тарихини яратади, уни авайлаб-асрайди. Инсон фаолияти ва тажрибалари жамиятнинг такомиллашуви ва кишиларнинг хар томонлама камол топиши учун манба булиб хизмат килади.

Табиат ва жамиятдаги урни, ахамияти, яратувчанлик мохияти, олий мавжудот экани, ворисликнинг давомийлигини таъминлаши, барча ижобий хамда фойдали ютукларни саклаши, тарFиб этиши каби хусусияти, кобилияти туфайли инсон мукаддас ва табаррук кадрият хисобланади.

Инсон таълим-тарбия, мехнат, узаро мулокот жараёнида ижтимоий тажриба, билим, турли муносабатлар, ахлокий-маънавий меъёрлар, сиёсий карашлар таъсири остида фаолият юритади, уларни узлаштиради ва шу жараёнда аста-секин ижтимоийлашиб боради, яъни шахс булиб шаклланади. Натижада инсонда ирсий булмаган янгича фазилатлар пайдо булади. У яратувчан мавжудот сифатида фаолият курсата бошлайди.

Биринчи Президентимиз Ислом Каримов таъкидлаганидек: "..Одобли, билимдон ва аклли, мехнатсевар, иймон-эътикодли фарзанд нафакат ота-онанинг, балки бутун жамиятнинг энг катта бойлигидир". Ушбу талаб асосида мамлакатимизда насли тоза, жисмонан соFлом, билим ва тафаккури уткир, маънавиятли, аник касбга ва мутахассисликка эга, FOявий собиткадам фарзандлар, яъни баркамол авлод модели яратилди ва

уни шaкллaнтириш дaвлaт сиёсaти дaрaжaсигa кyтaрилди.Эндиликдa ёшлaр миллaти, xan^, колaверсa, узи Ba оилaси мaнфaaтлaри учун эркин мехтат килиш имкониятигa эгa булди. Бyндaй мухим ижтимоий Узгaришлaр мyстaкил дaвлaтимиз Kонститyциясидa, "Узбекистон Респyбликaси фу^ролик кодекси" Ba бош^ тегишли конyнлaрдa умуминсоний кaдриятлaргa мувофик рaвишдa мyстaхкaмлaб куйилган. Бyлaрнинг бaрчaси ёшлaрдa янгичa тaфaккyрни, миллий, ижтимоий-сиёсий онгни шaкллaнтиришгa xизмaт килмокдa.

Шyндaй этан, ёш aвлод тaрбияси билaн шyFyллaнaдигaн, оилaдa -отa-онaлaр, мaхaллaдa - куни-кушни Ba кенг жaмоaтчилик, тaълим мyaссaсaсидa - укитувчи Ba мyрaббийлaр келгуси aвлод бaркaмоллиги хaмдa yFил-кизлaримизнинг yлyF aждодлaримизгa xос окил бyлишлaри учун мaсъyлдирлaр.Хyллaс, тaрбия ишлaрини хaмкорликдa олиб борилиши доимо ижобий нaтижa бергaн. Ушбу ишлaрни тизимли олиб бориш Ba мyвофиклaштиришгa бyлгaн эхтиёж бугунги тaълим-тaрбия жaрaёнигa мaсъyл вaзирлик, мaнфaaтдор тaшкилот Ba идорaлaр олдигa долзaрб вaзифaлaрни кУймокдa.

Бугунги кyндa руй берaётгaн мухим ижтимоий, иктисодий Ba сиёсий Узгaришлaр ёшлaр онгигa тaъсир килмaсдaн колмaслиги хaмдa хозирги тaълим мyaссaсaлaридa тaълим-тaрбия олaётгaн ёш aвлод эртaгa бизнинг кУлимиздaн ишимизни олaдигaн, хaётимизни дaвом эттириб, yзидaн кейинги aвлодгa еткaзyвчи ворислaр экaнлиги aйни хaкикaтдир.

Шyндaй этан, ёш aвлод тaрбияси билaн шyFyллaнaдигaн yзaро чaмбaрчaс боFлик уч омил - оилa, мaхaллa Ba тaълим мyaссaсaлaри хaмкорлиги мухим aхaмиятгa эгадир.

Мaзкyр тaрбия тизими aсосидa юртимиздa aмaлгa оширилaётгaн ишлaр сaмaрaдорлигини бугунги кyндa бутун дунё хaмжaмияти эътироф этмокдa.

Мyхтaсaр килгaндa, тaрбия - туб мохияти билaн жaмият кyлaмидa aмaлгa оширилaдигaн ишдир. Хдр бир болaгa мyносaбaт отa-онaнинг хaм, Укитyвчининг хaм, жaмоaтчиликнинг хaм миллaтгa, Вaтaнгa бyлгaн мyносaбaтини aкс эттирaди. Демaк, тaрбияни фaкaт оилaгa, тaълим мyaссaсaсигa тaшлaб кУймaй, бутун жaмоaтчилик хaмкорлигидa, яъни дaвлaт Ba нодaвлaт тaшкилотлaри якин хaмкорликдa иш юршсе-гита, усиб келaётгaн ёш aвлод бaркaмол, хaр томонлaмa етук булиб этишaди.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Узбекистон Республигаси Конституцияси. - Тошкент: Узбекистон, 2014. - 46 б.

2. Мирзиёев Ш.М. Эркин Ba фaровон, демокрaтик Узбекистон дaвлaтини биргaликдa бaрпо этaмиз. Узбекистон Респyбликaси Президенти лaвозимигa киришиш тaнтaнaли мaросимигa бaFишлaнгaн Олий Мaжлис пaлaтaлaрининг кУшмa мaжлисидaги нутк / Ш.М. Мирзиёев. - Тошкент: Узбекистон, 2016. - 56 б.

3. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: Узбекистон, 2017. - 491 б.

4. Nurmatova, I. (2019). A Student-Centered Approach is a Key Area of Teacher Training in the Context of Globalization and Integration of Education. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 15(1), 09-13.

5. Nurmatova, I., Nabieva, H., & Sirojiddionova, M. (2020). Challenges of child personality in a defective family. In Наука сегодня: теоретические и практические аспекты (pp. 39-40).

6. Nurmatova, I., Tillaboeva, S., Vaxobova, G., Mamatobilova, A., & Abdubannopova, S. (2021). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FUNDAMENTALS OF INCREASING THE EXPORT POWER OF THE REGION. Экономика и социум, (3-1), 215-217.

7. Алимов, У. Х., & Нурматова, И. А. (2020). ВЛИЯНИЕ НОВОЙ КОРОНОВИРУСНОЙ ИНФЕКЦИИ COVID-19 НА ПСИХИЧЕСКОЕ ЗДОРОВЬЕ ЧЕЛОВЕКА. Экономика и социум, (11), 438-442.

8. Каримов, У., & Каримова, Г. (2018). ГЕОПОЛИТИЧЕСКАЯ КОНКУРЕНЦИЯ В ИНФОРМАЦИОННОМ ПРОСТРАНСТВЕ. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2018) (pp. 13681372).

9. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 1(1).

10. Каримов, У., & Каримова, Г. (2021). АХБОРОТ ОКДМИ ВА АХБОРОТ МАДАНИЯТИНИНГ ШАКЛЛАНИШ ТЕНДЕНЦИЯЛАРИ. Scientific progress, 2(3), 743-750.

11. Umaralievich, K. U. SPIRITUAL EDUCATION OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES ON THE BASIS OF CULTURAL AND HUMANISTIC APPROACH.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.