Научная статья на тему 'ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ БОШҚАРУВГА ОИД ҚАРАШЛАРИ'

ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ БОШҚАРУВГА ОИД ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

115
37
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ШАРҚ МУТАФАККИРЛАРИНИНГ БОШҚАРУВГА ОИД ҚАРАШЛАРИ»

Tashkent State Transport University Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022

Google Scholar indexed Prospects for Training International

ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ БОШЦАРУВГА ОИД ЦАРАШЛАРИ

Лайло Упашовна Акбарова

Тошкент давлат транспорт университети катта укитувчиси akbarova1965@gmail .com

Кишилик жамиятининг ибтидосида хам кабиланинг бошка аъзоларига нисбатан узининг муайян хусусиятлари билан ажралиб турувчи кишилар шаклланиб, кабилани, жамоани уз оркасидан эргаштира олган. Бундай кишилар кучли булиши билан бир каторда, аклу идрок, фахм-фаросати билан хам бошкалардан ажралиб турган. Ана шу хусусиятлари билан бундай одамлар бошкаларга урнак булиб, зиддиятли шароитларда муаммолар ечимини излашган. Жамоанинг бошини ковуштиришга, ушбу гурухни акл ва идрок билан идора этишга интилган. Аслида 2017 йил 3 январда имзоланган Узбекистон Республикасининг "Коррупцияга карши курашиш тугрисида"ги УР^-419-сон ^онунининг 21-моддасида "Давлат органларининг ходимлари мансаб ёки хизмат мажбуриятларини бажариш чогида манфаатлар тукнашувига олиб келадиган ёки олиб келиши мумкин булган шахсий манфаатдорликка йул куймаслиги керак"[16] лиги белгилаб куйилиши замирида хам айни талаблар, ибтидодан буён узгармас мезонлар турибди, десак тугри булади.

Тарихий тараккиёт жараёнида бошкарув иши мураккаб шакл касб эта боргани боис, жамиятда рахбар шахсининг ахамияти хам орта борган. Бунга рахбарлар тугрисида утмишда яратилиб, бугунги кунгача сакланиб келган халк огзаки ижоди намуналари хам гувохлик беради. Ривоятлар, афсоналар, достонлар, лапарлар, маколлар ва эртакларда эл рахбарининг етакчилик салохияти, у курсатган кахрамонлик, жасорат асрлар оша улуглаб келинган. Бунга маълум ва машхур Тумарис тугрисидаги афсона[8. 6] хам мисол була олади. Унда уз етакчилиги остида бутун сак ва массагет кабилаларини бирлаштириб, Кир II устидан галаба козонган хакикий етакчи сиймоси - жасур Тумарис куз унгимизда намоён булади.

Шунингдек, халк огзаки ижодининг нодир намуналари хисобланмиш "Гуругли", "Авазхон" ва "Алпомиш" сингари достонларда хам рахбарнинг етакчилик салохияти улугланиб, вазиятни тугри бахолай олиш, уз вактида тезкор карор кабул килиш, кийинчиликларни мардоновор енгиш, мардлик ва жасорат сингари рахбарга хос фазилатлар бурттириб курсатилади. Демак, рахбарда лидерлик

April 21-22

https://tstu.uz/ International Scientific and Practical Conference

^^pecialists^n^heFieldoimeSmePmem

салохиятини шакллантириш масаласининг генезиси узок утмишга бориб такалади. Бу эса хеч нарса уз-узидан, йукликдан эмас, балки асрлар синовида орттирилган хаётий тажриба, билим ва куникмалар асосида шаклланишини, тизимга солиниши ва келажак авлод хаётий фаолиятида куллаши учун манба сифатида хизмат килишини англатади.

Кишининг рахбар сифатида камол топиб ривожланишида жамиятдаги ижтимоий-маданий омиллар хам мухим урин тутади. Шарк халкларига хос жамоавийлик, Гарбдаги индивидуализмдан фаркли равишда, кишиларнинг узаро бирлигини таъминлашга каратилгандир. Жамоа таъсирида шаклланиб, ривожланган тафаккур доимо бир-бирини куллаб яшаш хусусиятига мойил булади. Шу билан бирга, узгалар такдирига масъулият хисси хам ортади. Бинобарин, рахбарнинг бир узи барча имконият ва салохиятини юзага чикаролмайди. Бунинг учун у муайян жамоага таяниши лозим. У жамоага таянган такдирдагина орзу-истакларини кенгрок куламда руёбга чикариш имкониятини кулга киритади[1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 19, 20].

Шаркда жамоани бошкаришда етакчи рахбарда муайян ахлокий сифатлар мавжуд булиши лозимлиги тугрисида куплаб гоя ва карашлар, фикр-мулохазалар баён этилган. Хусусан, кадимги Хитой мутафаккири Конфуций (эрамиздан ав. 551-479 йй.) шундай дейди: "Халк маъмурий буйрукбозлик билан бошкарилса, унинг хатти-харакатлари исканжалари ёрдамида тартибга солинса, оддий халк мажбуран узини жиноят содир этишдан тийиб туради, лекин жиноятнинг иснодлигини тушуниб етмайди. Халк мурувват ва ишонтириш йули билан бошкарилса ва ахлок коидалари, адолатга асосан бошкарилса, бундай халк эгри иш килиш иснодлигини тушунади. Шунингдек, уз хатоларини узи тугрилай олади"[10.22]. Бу мулохазалардан куриниб турибдики, Шаркда кадимдан буйрукбозлик тизими кораланиб, ахлок ва адолат коидалари устувор гоя сифатида илгари сурилган. Гарчи Конфуций томонидан илгари сурилган бу караш бундан карийб уч минг йил илгари айтилган булса-да, шу кунга кадар уз ахамиятини саклаб колгани билан кимматлидир.

Зеро, бугунги кунда Президентимиз Ш.М.Мирзиёев томонидан олиб борилаётган сиёсат ва илгари сурилаётган карашлар замирида, жумладан, "Халк давлат идораларига эмас, балки давлат идоралари халкимизга хизмат килиши керак", "Халк бой булса, давлат хам бой булади"[4.6] деган гоялари, шунингдек, "Барча бугиндаги рахбарлар когоздаги хисоботлар, фоиз ва ракамлар ортидан кувмасдан, хар кайси фукаро учун, унинг хаётий эхтиёж ва орзу-умидларини

April 21-22

503

^^pecialists^n^heFieldoimÊamÊpmÊm

pyëôra HHKapnrn ynyH nmnamn mapT"[12.33] geraH ^HKpnapnga KypnmHMH3

MyMKHH.

By öopaga OopoÖHH "hhcoh y3 TaKgHpHHH aKg-$apocaT, H^ogKopnHK KoÔHnnaTH opKann aparamHHH"[9.28] TatKHgnaö myHgafi ë3agu "Arap Kac6, xyHap $a3Hnarn TyFMa öynraHga, nomgonap xaM y3napn HCTaö Ba xapaKaT kh^hô эмac, ôanKH nogmox^HK ynapra $aKaT TaÔHHH paBumga Myaccap 6ynraH, TaöuaT Tanaô KH^raH öup Ma^ßypnaT ôynuô Konap эgн. Ha3apuH Ba 6ywK ^HKpHH $a3HnaT, ynyF TyFMa $a3HnaT Ba ynyF (Kacô-xyHap) $a3Hnarn ogaT - ManaKa ôynuô KonraH ogaMga ôy $a3Hnaraap HpogaHH xocnn KH^HmHHHr Ba ogaTra afinaHTHpumHHHr ca6a6H ôynagn. ByHgaö ogaMnap neKCH3 Ba ^yga Ky^nn Hpoga эгaпapнgнpпap"[17.184]. ^eMaK, Oopoôufi paxôap maxcuHH Tapônanam Ba KaMon TonTupumga upogaHHHr Kynura KaTTa эtтн6op Kaparaô, y paxôapnapHH hhm-Matpn^aran ôynumra, SyHëgKopnHK KynuHH, canoxHaTHHH эзгyпнк fiynuga cap^namra yHgaögn.

fflyHHHrgeK, Oopoôufi ®&MHaT öomKapyBugaru hkkh ugopa paxôapnaTH: ôupuHHHCH - "HoTyFpu xarra-xapaKaraap Ba ^HHoaraapHH Ha3opaT KU^yBHu ngopanap - coxhôh KoHyHnap", hkkhhhhch - "u^po этyвнн ugopa - xpkhmhot paxôapHaTH"[13.64] ^aonnaTH xycycuga xaM y3 KapamnapuHH 6aëH этгaн.

fflyHHHrgeK, ôomKapyB Foanapn unrapu cypunraH MaHÔanap unuga AMup TeMypHHHr "TeMyp Ty3yKnapu", MaMnaKaT Ba camaHaraH öomKapum xaKuga unrapu cypunraH Foanap cuëcuH öomKapum coxacngara xunMa-xun MyaMMonapHH xan Kunumga MyxHM axaMHaT Kacô этagн"[14.30]. npe3ugeHT ffl.Mup3HëeB TatKugnaraHugeK: "BywK coxhökhpoh AMup TeMyp 6o6oMH3HHHr: "AgonaT xap öup umga xaMpoxuMH3 Ba gacTypuMH3 ôyncuH!" geraH nyKyp MatHonn cy3napu xap 6upHMH3 ynyH xaëTHH эtтнкogгa afinaHumu 3apyp"[11.10].

"TeMyp Ty3yKnapu"ga paxôap xapaKTepuHHHr TaaHH xycycuaTnapuHH ôenranamga Kyöugaru пpннцнппap acoc kh^hô onuHraH: agonar, Typa Ba Ty3yKnapra pnoa этнm; KeHramHm, MacnaxaT, KaTtHH Kapop, TagônpKopnHK, xymëpnHK Ba эxтнëткopпнк; caôp-ToKaT; mn^;oaT-FaHpaT[15. 12, 17, 18, 62].

TeMyp Kapamnapnra Kypa, xen ÔHp Kumu paxôap Ba yHHHr maxcnra KyKHnagnraH TanaônapHH ÔHpgaHHra MyKaMMan эгaппaн onMafign. YnapHH paxôapnHKHHHr xHnMa-xnn TamBHm-MyaMMonapn, HHrarnHKnapHH ennm gaBoMHga эгaппa6 ôopagH. By y3oK BaKT gaBoM этyвнн ^apaëH ôynnô, yHga paxôap ^yga Kyn KHHHHHHnHKnapra gyn Kenagn. ^eKHH paxôapnHKHHHr ôomKa xycycnaTnapHHH Kacô этн6 ôopnmn ynyH paxôap, энг aBBano, WKopnga Kafig этнпгaн xycycnaTnapra эгa 6ynMoFH no3HM.

April 21-22

504

^^pecialists^n^heFieldoimÊamÊpmÊm

"Ty3yKnap"ga Kyn ocTugaru paxöapnap Ba paxöapnuKKa TaÔHHnaHaëTraH KagpnapHH TaHnamga 6up KaTop maxcufi xycycu^raap Sop-HyKguruHH TeKmupum y3H ynyH ogaTra aönaHraHHHH TatKugnaö, öyHga Kyfiugaru ^uxaraapra эtтн6op Kaparagu:

BupuHHucu - agonaT.

Hkkhhhhch - umoHHOtTHKog.

YHHHHHCH - Matpu^amapBapnuK Ba ôyHëgKopnHK.

Amhp TeMyp paxöapga Synumu no3HM öynraH 12 Ta acocuö xycycutfra эtтн6op KapaTraH. Bynap Kyfiugarunap:

1. Paxöap y3 cy3H Ba y3 umura 6up y3H эгa Synumu no3HM. ByHra xeH khm apanamMacnuru, paxöap öomKa öupoBHHHr ranu Ba umura эpramмacпнrн, paxöapnuK hkkh ëKH yHgaH opTHK Kumunap mepuKHunurugaru umra afinaHHÖ KeTMacnuru Ba Kyn ocTugarunap paxöapgaH ycTyH öy^MacnuKnapu mapT.

2. PaxöapHHHr MyxuM umnapga MacnaxaraamaguraH akhh Kumunapu öynMOFH KepaK Ba paxöap ynapHHHr $aKaT KunuHaëTraH umnap, KypunaëTraH Hopa-TagöupnapHH puBO^naHTupum 6yÖHHa öepaguraH Macnaxaraapura Ky^OK cohmofh

HO3HM.

3. ByfipyK, ^apMOHum, Kypcama öepum umu maxcaH paxöapga Synumu

mapT.

4. Paxöap y3 Kapopuga KaTtuö öynMOFH KepaK.

5. Paxöap xyKMH, Kapopu, ^apMOH-TomupuFH, Kypcamacu u^po этнпнmн gapKop.

6. Paxöap ôupoH-ôup caöaö öunaH paxöapnuK umuHH, yHgaru y3H xan KH^umu HO3HM öynraH MyxuM MacananapHH xan этнmнн öupoBra Tonmupuö KyHMacnuru HO3HM.

7. BomKapyB umnapuga paxöapHH öomKapumra, y3 MaKcagnapuHH aManra omupum ynyH yHH y3 fiynura conumra HHTunyBHunap Kyn ôynagu. ffly Ty^afinu xap KHMHHHr cy3HHH эmнтн6, xap KHMgaH $HKp onumu, Kaöcu öupu ^oöganupoK öynca, yHH BaKTuga umnaramu TaBcaa этнпagн.

8. BomKapyB umnapuga, xycycaH, apMua Ba axonu эxтнë^пapн öunaH öofhhk Macananapga öomKanapHHHr cy3 Ba ^etnura Kapaö um wpuTMacnuru, 6y öopagaru axmu-ëMoH ^HKpnapHH эmнтн6, momMacgaH Mynoxa3a öunaH um TyTMoFH KepaK.

9. Paxöap cuëcaTH ^uggufi, cy3H Ba xyKMH caroôarau öynMoFH KepaK. YHHHr Kapopura xeH khm KapumunuK KH^umra ^yptaT этмacнн, uroar

Ba ToöetnuKga Synumu no3HM.

April 21-22

505

^^pecialists^n^heFieldoimeSmePmem

10. Рахбар уз лавозими доирасидаги вазифаларни уз эркича бажариши лозим. Агар кандайдир тазйик, мажбурият ёки мутеликда иш юритса, уша сохада ривожланиш булмайди.

11. Рахбар хеч качон, хеч бир ишда (салтанат ишларида, хукм юргизишда) хеч кимни узига шерик килмаслиги лозим.

12. Рахбар уз маслахатчиларидан хамиша огох булиши, уларнинг купинча айб ахтариб, гапларни ташкарига ташишига йул куймаслиги лозим[11.80-82].

Мазкур ун икки тамойил Темур давлатида рахбарларни тайинлаш ва рахбарликка танлашнинг асосий тамойиллари сифатида талкин этиладики, агарда Форобий уз карашларини назарий асослаган булса, Амир Темур давлат рахбари сифатида уз карашларини амалиётда синаб, уни амалга ошириш буйича далилий фикр-мулохазаларини баён этган.

Демак, хулоса сифатида куйидаги фикр-мулохазаларни билдириш мумкин:

биринчидан, Шаркда жамоани бошкаришда етакчи рахбарда муайян ахлокий сифатлар мавжуд булиши лозимлиги тугрисида куплаб гоя ва карашлар, фикр-мулохазалар баён этилган. Бунда Форобий ва Амир Темур томонидан илгари сурилган карашлар узига хос хусусиятларга эга;

иккинчидан, рахбарнинг якка узи барча имконият ва салохиятини юзага чикаролмайди. Бунинг учун у муайян жамоага таяниши лозим. У жамоага таянган такдирдагина максадларини руёбга чикариш имкониятини кулга киритадики, бу жихат Форобий асарларида хам, Амир Темур тузукларида хам уз ифодасини топган;

учинчидан, утмишда яшаб ижод этган мутафаккирлар, машхур давлат арбоблари хаёти ва фаолияти, улар томонидан битилган ва бугунги кунгача сакланиб келаётган нодир манбалар йиллар синовидан утиб, узининг ахамиятини йукотмаган холда техник тараккиёт ва глобаллашув жараёнлари кечаётган хозирги даврда хам инсон ва унинг манфаати, колаверса, жамият тараккиётини таъминлаш учун хизмат килади. Бунда Форобий ва Амир Темур карашлари мухим манба саналадики, улардан уринли фойдаланган холда тадкик этиш максадга мувофик.

REFERENCES

1. Akbarova, L. (2014). AZERBAYCAN BESTECÎLERiNÎN ESERLERÎNDE VÎYOLONSELÎN YERi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 33-46. Retrieved from

https://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30214/326148

April 21-22

506

^^pecialists^n^heFieidofmÊamÊpaam

2. Abdinazarovich, R. D., Anarbaevich, P. K., & Ikromovich, T. A. (2022). Scientific Development in New Uzbekistan: Results and Prospects. EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION, 2(1), 76-82.

3. Adilovich N.R., Sharifovna Y.N., Upashevna A.L., Vladimirovna T.S., Juraevna N.N. THE PHENOMENON OF FRIENDSHIP IN THE SOCIAL VIEWS OF EASTERN THINKERS // Journal of Critical Reviews, 2020. T. 7. № 13. C. 46954698.

4. Nazarova Nilufar Juraevna. (2020). Universal Factors In Provision Of Youth Life Strategy. International Journal for Social Studies, 6(1), 157-163. Retrieved from https: //j ournals.eduindex.org/index.php/ij ss/article/view/19580

5. Nazarova, N. J. (2021). YOUTH COMPETITION IN PROVIDING SOCIAL DEVELOPMENT. HayHHtm pegaKTop, 104.

6. Nazarova, N. J. (2022). QUALITIES OF YOUTH COMPETITIVENESS (SOCIOLOGICAL ASPECT) International Journal of Academic Pedagogical Research (IJAPR), 6(3).

7. Rahmatov, D. N., & Akbarova, L. U. (2018). Sovremennye informacionno-kommunikacionnye tehnologii i ih rol'v sisteme obrazovaniya. Ekonomika i socium, (11), 54.

8. HcKaHgapoB E. YpTa Ocuëga ^anca^HH Ba h^thmohh-chcchh ^HKpHum maKmaHHfflH Ba puBo^naHumu TapuxugaH naBx,anap. - TomKeHT: Y36eKHCToH, 1993. - E. 6.

9. KapuMOB C.K. YpTa Ocuë coцнoпoгнк ^HKpnap TapuxugaH. - CaMap^aHg, 2000.

- E.28.

10. Koн$yцнн. Cyx,6ar Ba Mynox,a3anap / Xhtoh ranugah M.MaxMyrxog^aeB Ba H.HcMarynnaeBa Tap^HMacu. - TomKeHT: ^mu acp aBnogu, 2014. - E. 22.

11. Mup3HëeB ffl. 3pKHH Ba ^apoBOH, geMOKpaTHK Y30eKHCTOH gaBnaruHH ôupranuKga 6apno этaмнз. - TomKeHT: «Y36eKHCTOH», 2016. - E.10.

12. Mup3HëeB ffl. ^mu Y36eKHCToH Tapa^KHëT CTpareruACH. TomKeHT: O'zbekiston, 2021. - E.33.

13. PaBmaHoB O. Mkmhh pax6apmyHocnuK: Tapux Ba Ta^puôa. - TomKeHT: AKageMHfl, 2007. - E.64.

14. PaMa3oHoB H., MyMHHoB 3.nonuTonorua. ^apcnuK. - TomKeHT: Agonar, 1997.

- E.30.

15. TeMyp Ty3yKnapu. - TomKeHT: fflapK, 2005. 160-6.

16. Y36eKHCToH Pecny6nHKacHHum "Koppyпцнaгa ^apmu Kypamum Tyrpucuga^ru ^oHyHH. -

April 21-22

507

Tashkent State Transport University Volume 3 | TSTU Conference 1 | 2022

Google Scholar indexed Prospects for Training International

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-208-214 Specialists in the Field of Transport

http://www.uza.uz/oz/laws/new-laws/korruptsiyaga-arshi-kurashish-t-risida-04-01-2017

17. Форобий Абу Наср. Фозил одамлар шахри. - Тошкент: АДодирий, 1993. -Б.184.

18. Хдракатлар стратегияси асосида жадал тараккиёт ва янгиланиш сари. / Нашрга тайёр. М.Бекмуродов, ККуронбоев, Л.Тангриев. - Тошкент: Г.Гулом, 2017. - Б.6.5.

19. Samarow R., Rakhmanov D. Social work activity in providing the life of the society (functional-structural analysis) // Journal of Theoretical & Applied Science № 07 (39) 2016. - P 14-16.

20. Upashevna, A. L., Baratovna, S. N., & Asadullaevich, K. I. (2021). Reforms on Employment And Unemployment In Uzbekistan: Functional Approach. PSYCHOLOGY AND EDUCATION, 58(1), 2798-2803.

April 21-22

International Scientific and Practical Conference

508

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.