"Yangi O'zbekiston: barqaror R VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 23
rivojlanishning ijtimoiy-falsafiy, q ISSN 2181-1784
iqtisodiy-siyosiy va huquqiy masalalari" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7
ШАХС МАЪНАВИЯТИНИ УСТИРИШДА РАГБАТНИНГ УРНИ ВА УНИНГ РА^БАР МУЛОКОТ ХУЛЦВДА НАМОЁН БУЛИШИ
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-689-696
Сидикжон Мирсобирович Муминов ФарДУ профессори, филология фанлари доктори. siddiqjon.mominov@bk.ru Шерозбек Сиддикжонович Муминов ФарДУ таянч докторанти. sherozbek.mominov@bk.ru
АННОТАЦИЯ
Мацолада рагбат ва унинг шахс маънавиятини устиришдаги урни, уар бир раубарнинг рагбатни цуллаш, унга муносабатдаги узига хос томонлари баён цилинган. Рагбат, у цандай иш булмасин, уша ишнинг самарадорлиги, сифати ва амалий ауамиятини оширишда, бир суз билан айтганда, шахс маънавитяини устиришда катта ауамиятга эга эканлиги мисоллар ёрдамида ёритиб берилган.
Калит сузлар: раубар, шахс, маънавият, рагбат, мацтов, уушомад, комплимент, мулоцот, хулц, суз, муносабат.
АННОТАЦИЯ
В статье описывается роль мотивации и ее роль в развитии духовности личности, применение стимулов каждым руководителем, особенности его отношения к ней. Поощрения применялись для иллюстрации значения всякого труда, то есть для повышения эффективности, качества и практической значимости этого труда, словом, для воспитания духовности личности.
Ключевые слова: лидер, личность, духовность, мотивация, похвала, комплимент, встреча, поведение, слово, отношение.
ABCTRACT
The article describes the role of motivation and its role in the development of personal spirituality, the application of incentives by each leader, the specific aspects of his attitude to it. Incentives, no matter what the job, play an important role in increasing the efficiency, quality and practical significance of the job, in a word, in cultivating the spirituality of the person.
Keywords: leader, person, spirituality, motivation, praise, compliment, compliment, meeting, behavior, word, attitude.
689
КИРИШ
Арабча суз булиб, "хохиш; яхши ният, истак; кизиктирувчи, кузгатувчи омил, сабаб; манфаат келтирувчи нарса; инсон хис-туйгулари, рухий холатларини ривожлантирувчи, фаолликка ундовчи рухий таъсир" [9, 361-362] каби маъноларни англатадиган рагбат хар кандай инсон хаётида, айникса, рахбарлар фаолиятида катта ахамиятга эга. Чунки ёши, жинси, лавозими ва бошка ижтимоий белгиларидан катъи назар хар бир инсон бутун хаёти давомида муносабатлар куршовида яшайди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДЛАР
Жахон тилшунослигида рагбат, хушомад "комплимент" термини билан юритилади ва бу тушунчанинг мохиятини урганишга доир куплаб изланишлар амалга оширилган. Европа тилшунослигида илк бор тил ходисаларининг ижтимоий омил билан богликдиги Э. Хоффман, Й. Шмит, Кохен, О. В. Холмес, Р. Баначи, М. Грайн, Ж. Томас, Г. Лич, Б. Фрасер, Р. Ватс тадкикотларига асосланган булса, кейинчалик, бу муаммони урганишга рус ва узбек тилшунослари хам уз хиссасини кушди. Тилшуносликнинг бу жабхаларида тилшунос олимлардан, асосан, Г.С.Шур, Н.С.Валгина, А.Вежбицкая,
B.Леонтев, В.В.Бабайцева, М.Грайнларнинг илмий-тадкикот ишларини мисол килиб курсатишимиз мумкин.
Мулокотнинг диалогик нут; билан боглик холдаги ижтимоий мохияти узбек тилшунос олимлари Ш.Рахматуллаев, М.Умархужаев, А.Нурмонов, Н.Махмудов, Ш.Сафаров, С.Муминов, Ш.Искандарова, НДодировалар ишларида тадкик ва тавсиф этилган.
Нуткий мулокот бирликлари буйича илк бор изланишлар XX асрнинг бошларидан бошланган булиб, бу масала ханузгача долзарб мавзулардан бири булиб келмокда. Даставвал "хушомад" атамасини Европада калифорниялик Робин Лакофф тилшунослик лугатига олиб кирган булса, инглиз олими
C.Левинсон эса нуткий мулокотнинг универсал куринишларини тадбик этишни амалиётга жорий этди.
Узбек тилшунослигида "хушомад" концептига доир тадкикотлар мавжуд. Хусусан, Х.К.Турдиева, Н.МДодировалар бу мавзуда тадкикотлар олиб борган булсаларда, рагбат атамасининг когнитив, прагматик, лингвокультурологик жихатлари, айникса, унинг рахбар мулокот хулкида тутган урни назарий ва амалий жихатдан тадкик этилмаган.
690
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Узбекистон халк шоири Эркин Вохидовнинг "Игнанинг хасрати" номли шеьрида мавзуга доир куйидаги сатрларни укиймиз: Игна айтар эмиш инсонга, Кадримга ет, кузни оч, дермиш. Кийим тикдим жумла жахонга, Узим эса-ялангоч, дермиш.
Асли унга либос нима гам Бу хасратнинг сабоги бордир. Шу беминнат игначанинг хам Рахматга зор кулоги бордир [1.43].
Масал услубида булган бу шеър мазмунидан келиб чикадики, хар кандай беминнат килинган фаолиятга хам муносабат, рагбат керак булади. Ушбу макола муаллифларидан бири - профессор Сиддик Муминнинг "Муносабат" номли шеърида келтирилган куйидаги сатрлар бу мавзудаги фикрни янада ойдинаштиришга ёрдам беради:
Сал жиддийрок уйлаб карасак, Муносабат дунёси дунё: Санъаткорга чалинган карсак, Укувчига куйилган бахо.
Янги куйлак кийган кизчага Демоклик шарт: "Жуда хам гузал!" Спортдаги илк юлдузчага Рагбат берар мухлис тула зал.
Чой узатар экан илк бора, Титрар келин бармокчалари. Ёш созанда ёкса деб зора, Куйга ишкин кушиб чалади.
Дехконларни мадх этинг дилдан Хирмонига тулганда галла. Медаль такиб келса чет элдан Мард углонга денг: "Баракалла!"
Дастурхонга тортилган таом "Ёкарманми?" дея титраркан. Илк ютугин сезгани замон Устоз шогирдини кутларкан.
Муносабат кутар дустингиз, Телефонда йулласа хабар. Четга суриб каму кустингиз, Сиз хам йулланг бирор хушхабар.
Гузаллиги маълум булса хам, Гузалларга "гузал!" деб айтинг. Дунё булар яна хам куркам, Ножоиз суз айтишдан кайтинг!.. [7]
Юкорида таъкидлаб утилганидек, рагбат ёш хам, жинс хам танламайди. Кундалик турмушда аёллар ширин сузнинг гадоси булади, уларга мулойим муомалада булиш керак, кабилидаги гаплар куп гапирилади. Аммо мактов эркакларга хам ёкишлиги купам эсланавермайди. Аслида хаётга назар ташлайдиган булсак, мактов аёллардан хам кура эркакларга купрок зарурлигининг гувохи буламиз.
Эркак киши дунёга келган чогида "гудак" деб аталгани каби, мактовнинг "болалиги"ни "эркалаш" деб атаймиз. Карангки, бу сузнинг узаги хам "эр"дир. Зеро, чакалогининг "эр булиб етишишини истаган ота-она уни гудаклик чогидан эркалаб катта килади. Шунинг учун "Хддис"да хам: "Кимнинг ёш гудаги булса, унга гудакларча килик килиб эркалатсин!" дейилган.
Пайгамбарларимиз хадисларини кулокларига куйиб олган ота-боболаримиз бу курсатмаларга катьий амал килганлар ва угилларини "Тойчогим", "Пахлавоним" деб эркалаганлар. Бу сузларни эшитиб улгайган угиллар хам шунга яраша булган. Шу боисдан булса керак, халк огзаки нжодида: "Эркалатсанг, эр булади, йукса каро ер булади", куркитмай устирдим-ботир булдингиз" кабилидаги хикматли гаплар учрайди.
Мухими, шундаки эркалашнинг афзалликлари фанда хам исботланган. Яъни олимларнинг кузатишланга караганда, эркалашлар огрик колдирувчи восита хисобланар экан. Бундай пайтда кон айланиш яхшиланиб, кондаги кислород микдори 10-15 фоизга ошар, кон босими муътадиллашиб, нафас олиш
енгиллашар экан. Аммо биз мустабид тузум даврида "эркалаш" сузига хам салбий тус бердик, болаларга нисбатан боракалло", "куп яшанг" жумлаларини хам кам куллайдиган булиб колдик. Бунинг урнига болаларни дук-пуписа, куркитиш, танбех бериш билан тарбиялаш йулига утдик. Уз холича бирор ишни бошлаган болаларга "Куй, ундай килма!" "Куй бундай килма!" дейишдан бошкасини билмай колдик. Натижада болалар чиндан хам "куйга айландилар."
Болалигидан эркалик нималигини билмаган, аксинча, мустакил бошлаган хар бир иши уша захотиёк тазйикка учраган угил боладан катта булганида кандай эркак чикиши мумкин?! Боз устига, "тенг хукуклилик" деган шиор пайдо булиб, аксарият угил болалар йигит булгач хам уз сузини утказолмайдиган булиб колдилар. Энг ёмон томони шундаки, биз тенгликни хукук тенглиги деб эмас, оиладаги вазифа ва бурчнинг бир хиллиги тарзида тушундик. Натижада оилада аёл эри билан хукук талашадиган, баъзи масалаларда тенгма-тенг олишадиган булиб колди.
Узларининг бу феъллари билан аёлларимиз утмиш донишмандларидан бирининг "Окила рафикам! Агар эринг ёнингда булишини истасанг, шунинг пайига тушгинки, токи у хеч ерда сенинг хузурингдаги каби рохат-фарогат ва мулойимликка дуч келмасин" дея колдирган доно насихатларига зид иш тута бошладилар.
- Биласизми, эркак киши кай махал кучага чикиб кетади? - дейди машхур ёзувчимиз Абдулла Каххор Кибриё Каххорова билан булган бир галги сухбатда. - Агар кидирганини уйидан тополмаса.
Эркак киши уйидан нимани кидириши мумкин? Бизнингча энг аввало, иликликини, ширин калом ва мулойимликни кидиради. Бунинг учун аёл кишидан озгина диду фаросат билан бир каторда салгина камтарлик ва эрига нисбатан хурмат маъносидаги итоат талаб этидали, холос. Шарк аёллари азалдан мана шундай булганлар хам: "Увайсий, юз жафо курсанг, хакикат ёрдин доим" кабилидаги мисралар факат Увайсийгагина тегишли булмаганлиги учун хам халк тилидан хануз тушмай келаётганлиги фикримизнинг ёркин далилидир. Зеро, хотин канча итоаткор булса, у шунчалик мухаббатга сазовор булган. Шу боис: "Эрдан садокат, хотиндан итоат" каби маколлар дунёга келган.
Шариатимизда итоатли хотинларга "Эзгу хотинлар" исмини бериб амаллари баробарига хам куп савоблар ваъда этилгандир. Итоатсиз хотинларни "усал хотинлар" деб атаб, дунёда курган машаккатларидан ортик охиратда хам бир кадар азоблар булишидан хабар берилмишдир. Энг мухими, итоаткор
аёллар бу дунёда хам хеч нарса юткизмаганлар, аксинча, жуда куп нарсаларга мушарраф булганлар. Чунки "агар хотин уз эрига кобилятли, шижоатли, му ваффакиятли, мумин, садокатли шахс деб муомала килса, эр худди шундок булади, иншооллох" Бунинг ёркин далили сифатида таникли шоир ва публицист Карим Бахриевнинг куйидаги гапларини келтирамиз: "Турмуш уртогим Илмира Назрулло кизи мени аслимдан хам кура аклли деб хисоблайди. Унинг бу фикри ёлгон чикмаслиги учун аклли булишга мажбурман"[8]. Агар бунинг акси булса-чи, яъни хотин эрни назар-писанд килмаса, унинг имкониятларига ишониш, хурматини жойига куйиш урнига, сузини икки киладиган, али деса, бали деб турадиган булса, эрнинг бурди кетади, эл олдида обруси тукилади. Чунки бошкалар олдида, айникса, хотини, бола-чакалари олдида сузи улган эркакнинг шашти, гурури хам улади. Эр йигитнинг уялгани эса улим билан тенгдир. Шу боисдан: "Эман дарахтининг эгилгани - сингани, эр йигитнинг уялгани - улгани", "Йигитнинг сузи улгунча, шайтоннинг буйни узилсин" кабилидаги дурдона фикрлар яратилган ва худди шунинг учун хам ота-боболаримиз аёлларга: "Эрингизга танбех берманг!" дея уктириб келганлар [6.57].
Мавзу нуктаи назаридан карайдиган булсак, олий укув юртидаги оддий гурух рахбаридан тортиб то Узбекистоннинг йирик давлат арбоблари уз фаолиятларида рагбатга катта эътибор каратганлари туфайли узлари хам хурмат-эътибор топганларининг гувохи булишимиз мумкин. Жумладан, ФарДУ профессори А.Мамажонов филология фанлари доктори, профессор Низомиддин Махмудов хакида ёзган "Одамий олим" номли маколасида: "Бир карашда ута жиддий, босик ва вазмин киши сифатида куринадиган Н.Махмудовни якиндан таниган одам унинг табиатан самимий, садокатли ва бошкаларга нисбатан эътиборли инсон эканлигига гувох булади. Шахсан менинг хаётимда юкоридаги фикрлар жуда куп уз исботини топган... Профессор Н.Махмудовнинг таникли олимлар оламида ажралиб турадиган алохида сифатларидан бири шуки, у хакикий одамий олимдир..." [5,41] дея эътироф этган булса, айнан мана шу таникли олим хакида Жизах давлат педагогика институти академик лицейи она тили ва адабиёт фани укитувчиси Тулкин Холхужаев узининг "Ёшларнинг севимли мураббийси" номли маколасида устозининг эътибори, рагбати шогирдларга катта куч багишлашлиги хакида куйидагиларни ёзади: "...бир куни Гулсара опа кунгирок килиб: "Тулкинжон, сизни табриклайман, такризингиз Низомиддин акага яна маъкул келди. Шу йигитнинг такризи яхши ёзилибти. Фикрлари менга маъкул
келди. Такриз шунака ёзилиши керак", - деди. Шундан сунг 11-синф она тили дарслигининг хам такризчисига айландим. Буларнинг хаммаси Низомиддин ака Махмудовнинг илмли укитувчиларни куллаб-кувватлашидан эди. Кейин билсам: Низомиддин ака каерда укитувчилар билан булиб утадиган учрашув ва йигилишларга борса, у ерда: "Жиззахлик Тулкин деган йигит бор. Билимли, мехнаткаш. Уз фикрини менга бемалол айта олади..." деб мактар эканлар..." [5,111]
Хдмма нарсада табиийлик кадрлангани каби, рагбат хам сунъийликдан йирок, табиий булгандагина мулокотдаги уз вазифасини адо этади -тингловчига куч-кувват багишлаб, янги марралар сари илхомлантиради. Акс холда, у тингловчининг энсасини котиради, гашини келтиради.
УзА мухбири атокли давлат арбоби, таникли ёзувчи Шароф Рашидовнинг укаси - адабиётшунос олим, профессор, таржимон Асил Рашидовдан олган интервьюсида А. Рашидов томонидан билдирилган куйидаги фикрлар фикримизни тасдиклайди: "...Бир гал кизик вокеа айтиб берган: аллакайси бир туманга борса, фирка ташкилотининг биринчи котиби акамни янги асар ёзгани билан хаддан зиёд кутлайверади: «Зур асар ёзибсиз-да, Шароф Рашидович, туни билан укиб чикиб, маза килдим...». Акам камтарона рахмат айтиб куяди. Караса, хушомаднинг охири куринмаяпти. Сунг котибдан «Кайси асарни ёзган эканман?», - деб сураб колади. Шунда у акамнинг асарларидан лоакал биронтасини айтиб бера олмай мулзам булади." [9].
ХУЛОСА
Рагбат мулокот жараёнида узига хос уринга эга булган, шахс маънавий камолотини устиришда катта ахамият касб этадиган мулокот узвларидан бири. Бу мавзуда жахон, рус, узбек тилшунослигида бир катор илмий тадкикотлар олиб борилган. Ёши, жинси, касб-кори ва бошка ижтимоий белгиларидан катъи назар, хар бир жамият аъзоси рагбатга эхтиёж сезади. Хдмма сохада булгани каби рагбатда хам табиийлик, самимийлик кадрланади.
Бундан куриниб турибдики, хар бир фаолият сохиби, айникса, рахбарлар уз фаолиятларида уз кул остидаги ходимларини рагбатлантириб боришни унутмасликлари керак. Рагбат у кандай булмасин, уша иш самарадорлигини, сифатини оширади. Шу жихатдан у шахс маънавий камолотини устиришда катта ахамиятга эга.
REFERENCES
1. Вохидов Э. Янги шеърлар. - Тошкент: Шарк, 2014.
2. Муминов, С., Эхсонова, М. (2021). Linguapoetic features of English derivations in literary text. Международный журнал языка, образования, перевода, 4(2), 90 -67.
3. Mo'minov, Sh.S. (2022). Memuar, bag'ishlov va marsiyalarda rahbar muloqot xulqiga xos qirralarning namoyon bo'lishi. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 689-694.
4. Муминов, Ш.С. (2022). Рахбар нуткининг таъсир утказиш усуллари. Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS), 418-426.
5. Олиму илму амал...(профессор Низомиддин Махмудов замондошлари нигохида) - Тошкент: Fan ziyosi, 2021.
6. Сиддик Мумин. Мулокот мезони. - Тошкент: Янги аср авлоди, 2004.
7. Сиддик Мумин. "Муносабат" // Ruxsor radiosi, 2022 йил,7 март.
8. https://uza.uz/uz/posts/-ani-meni-bir-ma-tang--28-04-2020 (мурожаат санаси 14.04.2022)
9. https://daryo.uz/k/2017/06/18/asil-rashidov-akam-sharof-rashidov-hududlardagi-rahbarlar-kitob-oqiganini-bilsa-yuz-kozi-yashnab-ketardi (мурожаат санаси 14.04.2022)
10. Узбек тилининг изохли лугати. Беш жилдли. Учинчи жилд. - Тошкент: "Узбекистон миллий энциклопедияси" давлат илмий нашриёти, 2007.
11. Saifnazarov, I., Xujayev, M. (2018) Axmad Zaki Validiy islamic culture. Экономика и социум, 2, 55-57.
12. Саифназаров, И., Обидов, А. (2019). Динлараро хамжихатлик - ижтимоий баркарорлик омили. - Тошкент : Innovatsion rivojlanish nashriyot-matbaa uyi, -142 б.
13. Umarjonov, S.S. (2021). Ijtimoiy - gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o'rni va ahamiyat. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 1029-1038.