Научная статья на тему 'СЕНСОР АЛАЛИЯ БУ ЭШИТИШДАГИ НУҚСОНЛАР ОҚИБАТИМИ...'

СЕНСОР АЛАЛИЯ БУ ЭШИТИШДАГИ НУҚСОНЛАР ОҚИБАТИМИ... Текст научной статьи по специальности «Фундаментальная медицина»

CC BY
340
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
нутқ / сенсор алалия / товуш / нутқий товуш / эшитиш қобиляти / заиф эшитиш.

Аннотация научной статьи по фундаментальной медицине, автор научной работы — Аюпова Мукаррам Юлдашевна

Ушбу мақолада сенсор алалияли болаларнинг нутқининг ўзига хос хусусиятлари, дизонтогенезда нутқнинг ривожланишнинг намоён бўлиши ҳамда сенсор алалия бу эшитишдаги нуқсонлар оқибати эмаслиги ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «СЕНСОР АЛАЛИЯ БУ ЭШИТИШДАГИ НУҚСОНЛАР ОҚИБАТИМИ...»

СЕНСОР АЛАЛИЯ БУ ЭШИТИШДАГИ НУЦСОНЛАР ОЦИБАТИМИ...

Аюпова Мукаррам Юлдашевна

Низомий номидаги ТДПУ профессори пед.фан.ном. https://doi.org/10.5281/zenodo.8051835

Аннотация. Ушбу мацолада сенсор алалияли болаларнинг нутцининг узига хос хусусиятлари, дизонтогенезда нутцнинг ривожланишнинг намоён булиши уамда сенсор алалия бу эшитишдаги нуцсонлар оцибати эмаслиги ёритиб берилган.

Калит сузлар: нутц, сенсор алалия, товуш, нутций товуш, эшитиш цобиляти, заиф эшитиш.

Сенсор алалиянинг асосий белгиси бош миянинг чап ярим юкори доирасининг жарохатланиши билан боглик, нутк-эшитув анализатори ишининг натижаси булган нуткни тушунишидаги камчиликлар хисобланади. Бу эса нут; кузгатувчиларни тахлил ва таркибий бузилишга, предмет ва товушли образ уртасидаги богликлигини шаклланмаслигига олиб келади. Бола узига каратилган нуткни эшитади, аммо тушунмайди.

Жарангли суз таъсири остида юзага келувчи кузгалиш, мия тукималарининг ривожланмаганлиги сабабли бошка анализаторларга таркалмайди ва барча суз билан боглик мураккаб динамик структурага кузгалмайди.

Сенсор алалияда бирламчи нуткий товуш тахлилини амлга оширувчи нутк эшитув анализаторининг илдизи (Гешел халкаси) фаолиятини огир аналитик-синтетик бузилишлари кузатилади. Бундай болаларда фонематик идрок шаклланмайди, фонемалар дифференциаллашмайди ва суз яхлит идрок эшитилмайди, акустик, гностик жараёнлар ривожланмайди ва нуткий товушларни идрок этиш кобилияти пасайган булади.

Нуткнинг тушунишни етишмаслиги ёки йуклигида, энг аввало, одамнинг эшитиш холати хакида савол тугилади. Бир неча маротаба утказилган махсус тадкикотларнинг курсатишича, купгина холларда сенсор алалияли болаларда тонал (жисмоний) эшитувнинг сезиларсиз пасайиши мавжуд, бирок у нуткий тушунишнинг ривожланишини тормозлаши учун унчалик жиддий эмас.

Сенсор алалияда болаларни эшитиш кобилиятини текшириш жуда мураккабдир. Махсус электроакустик аппаратида текширилганида, эшитувнинг тургун эмаслиги аникланган: бир хил частотали ва баландликдаги сигналлар гох идрок килинади, гох килинмайди. Сенсор алалияда эшитув диккати ва идрокининг узига хос хусусиятлари, уларнинг секинлашгани тургун эмаслиги эшитиш холатини тугри бахолашга тускинлик килади. Ихтиёрий эшитув диккатида хам камчиликлар кузатилади: болалар эшитмайдилар, тез чарчайдилар, чалгийдилар, товуш охангига кизикишни тез йукотадилар в.к.

Аудиометрик текширув, качонки уни бир неча маротаба утказилса ва бола вазиятга куникиб, вазифаларни тугри тушуна бошласагина бирмунча асосли булади. Боланинг эшитиш кобилияти хакида якуний хулосалар, факатгина 8-10 текширишлардан олинган маълумотлар, аудиограммаларни таккослаш натижасида келтирилади. Нормал ривожланишда тушуниш шундан бошланади: идрок килинаётган сузларни фарклаш содир булади, уларни таниш амалга ошади, бунда нерв алокалари ишлаб чикилади. Бунинг шарофати билан турли товуш бирикмалари сузда богланади. Товушлар сузда маълум

тартибда талаффуз килинади ва идрок килинади. Жаранглаш ва мазмун орасида алока урнатилади, алокалар тизими ишланади. Курув, сезги ва бошка хис-туйгулар билан товушлар комплекси ассоциацияси аста-секин юзага келади ва мустахкамланади.

Сенсор алалияда предмет (харакат) ва уни таърифловчи суз уртасида богликлик шаклланмайди. Сенсор алалияда эшитувнинг сифатсизлигини тадкикотчилар, бош мия пустлоги тукималарининг жарохатланган ёки ривожланмаган учокларининг катталиги билан, бола миясида тор учокли характердаги жарохатнинг йуклиги билан тушунтирадилар.

Сенсор алалияда нуткни тушунишдаги бузилишлар, эшитиш пасайиши натижасида келиб чикадиган камчиликлардан фарк килади. Кузатишларнинг курсатишича, одатда заиф эшитувчилар идрокида тургун ва доимий камчилик кузатилади. Сенсор бузилишлар эса идрокнинг тургун булмаган бузилишлари билан фаркланади. Болалар бир хил баландликдаги нуткий сигналларни гох эшитадилар, гох эшитмайдилар. Бу боланинг кузгалувчанлиги ёки томозланганлигидан рухий фаоллиги, атроф мухит таъсири, текшириш пайтидаги шароит, сигналларни бериш усули ва катор бошка омиллар билан боглик. Миянинг ривожланмаганлиги ёки эрта жарохатланиши етилмаган мия тукималари иш кобилиятини пасайтиради. Бунда олий нерв жараёнлари нормал кечолмайди. Гохида болалар атрофдагилар нуткини эрталаб яхширок идрок этади-тунги уйкудан сунг мия пустлоги иш функцияси юкори, кечга бориб толикувчанликнинг усишига караб нуткни тушуниш ёмонлашади. Бошка холларда болалар нуткни кечки пайт яхши идрок этадилар, куринишидан, эрталаб тормозланиш тунги уйкудан сунг хали хам уз таъсирини курсатаётган булади, кечга бориб эса, машкларга караб идрок бирмунча яхшиланади, мия тукималари мисоли ишга киришади.

Мурожаат килинган нутк баландлигини кутариш заиф эшитувчи болалар тушунишини яхшилайди ва сенсор алалияли болаларда кайта самарага эришилади. Хаддан ташкари кучли таъсирловчилар бош мия пустлогида хаддан ташкари химояловчи тормозланишни келтириб чикаради ва бунда тукималарнинг ривожланмаганлиги функционал блокада холатига тушади, тормозланувчи жараён ошади, тукималар фаолиятдан учади. Сенсор етишмовчиликка эга болалар одатда бирмунча секин, тинч нуткни, шовкинли, баланд нуткга караганда яхширок идрок киладилар. Эшитиш аппаратларидан фойдаланиш заиф эшитувчилар идрокини яхшилайди, сенсор алалияда идрокнинг яхшиланишига олиб келмайди.

Сенсор алалияда заиф эшитувчилардан фаркли равишда гиперакузиялар кузатилади (гиперакузия-атрофидагилар учун бефарк булган товушларга сезгирликни ошиши). Масалан, чакиллаб томаётган сув овози, эшик гирчиллаши ва х.к. Заиф эшитувчи болалар бу сигналарни идрок этмайдилар. Толикиш, таъсирланиш, психик бузилиш, юкори неврозик холатидан ташкари соглом одамлар бундай товушларни эшитадилар, бирок уларга бепарво карайдилар, уларга таъсирланмайдилар. Сенсор алалияли болалар бундай товушларни кескин идрок килади, уларга салбий реакция курсатадилар: безовталадилар, йиглайдилар, кулок ва бош огригидан шикоят киладилар ва х.к. лар. Бу болада эшитувнинг сакланганлиги ортикча гувох булади ва одатланмаган жаранглашлар гохида мия пустлогининг етилмаган тукималари учун хаддан ташкари кучли таъсирловчи булишининг курсаткичидир. Гохида исталган баландликдаги нотаниш товушларга сенсор алалияли болалар бутунлай таъсирланмайдилар.

Сенсор бузилиш болаларнинг предмет ва унинг номи орасидаги алокани хосил килолмаслиги, улар томонидан эшитилган ва талаффуз этилган сузларнинг предметли нисбати шаклланмаганлиги билан характерланади. Боланинг пассив лугати тургун эмас ва фаол лугатдан сезиларли оркада колади. Купинча бола исталган вазиятда предметни номлайди ва факат танланган маълум шароитларда унинг номини билиб олади. Эшитуви бузилган болаларда махсус таълим натижасида суз ва предмет уртасидаги алока тез урнатилади ва бу алока тургундир.

Заиф эшитувчи ва сенсор алалияли болаларнинг овози турличадир. Заиф эшитувчи болалар овози жарангдор эмас, овоз баландлиги ва оханги хиссий маъно касб этмайди. Сенсор алалияда эса овоз меъёрда булиб, товуш ва сузларни меъёрий оханг ва модуляцияга кура баён этадилар.

Сенсор алалияли болаларда тушунишнинг йуклигида шахсий нутк хам купол бузилади. Огир лолларда нутксиз, тушунмайдиган болаларда харакатли нотинчликлар, хулкнинг яккол ифодалаанган кийинчиликлари кузаатилади: бола уйнайди, бакиради, сакрайди, таккилатади, фааолиятда тартибсиз. Бирок гохида бундай болалар мулойим, уятчан, кайсидир даражада уз камчилигини англовчи булиб коладилар. Уларда нуткнинг тушунмаслик натижасида уз нуткларида хам купол бузилишлар кузатилади. Болалар мулокот жараёнида мимика, имо - ишоралардан фойдаланадилар. Тинчлик болаларни тинчлантиради, баланд овозлар, бакириклар болаларни асабийлаштиради.

Уз нуткига эга сенсор алалияли болалар осон, бир текис, зурикмай гапирадилар, фикрни аник ифодалаш учун суз танлашда, гап тузишда уйланиб утирмайдилар, йул куйган хатоларини сезмайдилар. Нутклари узлари томондан назорат килинмайди, гапираётган гапнинг нотугрилиги кузатилади, вазиятга боглик булмаган, маъносиз суз иборалар айтилади. Бола хикояси мазмунан аник эмас ва шакли буйича нотугридир. Унинг нима хакида бунчалик куйиниб, берилиб гапираётганини, купинча тушуниш кийин булади.

Болаларга бирон-бир мавзу хикоя килиб берилганда ёки укиб берилганда узок вактгача тинглай олмайдилар. Эшитганларининг мазмунини тушунмасликлари натижасида болаларда кизикиш йуколади ва хикояни эшитмай куядилар. Янги сузлар бола томонидан секин узлаштирилади. Нуткга таклидчан эмас, хулки тартибсиз, импульсив харакат килади.

Юкоридаги фикрлардан хулоса килиб шуни таъкидлаш жоизки алалияда ижобий динамика куйидаги омилларни хисобга олганда намоён булади: нуксонни эрта аниклаш, иккиламчи бузилишларни уз вактида олдини олиш, меъёрдаги онтогенезни хисобга олиш, нуткнинг барча таркибий кисмларига системали таъсир курсатиш, болаларга дифферециал ёндошиш, сенсор-интеллектуал ва эффектив - ирода сохасига таъсир этиш билан бирга нуткни шакллантириш, нуткий жараёнлар, тафаккур ва билим фаоллигини шакллантиришнинг бир бутунлигини ташкил этиш.

Шундай килиб сенсор алалия бу эшитишдаги нуксонлар окибати эмас балки боланинг она корнида ёки дастлабки ривожланиш бочкичида нутк шаклланишига кадар бош мия кобиги нутк доирасининг органик жарохатланиши окибатида бирламчи сенсор етишмовчиликнинг кузатилишидир.

REFERENCES

1. Александрова К.В. Логопедическая работа по развитию связной речи у старших дошкольников с моторной алалией / К.В. Александрова, Е.А. Цивильская // Грани науки 2014. - Казань: КФУ, 2014. - С .75-76.

2. Антипова Ж. Что? Где? Когда? О работе по формированию словарного запаса у детей с ОНР / Ж. Антипова // Дошкольное воспитание. - 2011. - № 9. С. 36-38.

3. АхметзяновА А.И. Патология речи: Учебное пособие / Под ред. А.И. Ахметзяновой. - Казань: КФУ, 2015. - 167 с.

4. Ayupova, M. Y. "Logopediya. Ozbekiston Respublikasi Oliy va orta maxsus talim vazirligi." T.: Ozbekiton faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti (2019).

5. Ayupova, Mukarram Yu. "Speech Preparation of Preschool Children with Speech Deficiency for School Education." Journal of Pharmaceutical Negative Results (2022): 2345-2353.

6. Ayupova Mukarram Yuldashevna "DEVELOPMENT OF MOTOR SKILLS OF CHILDREN WITH DYSARTHRIA "NOVATEUR PUBLICATIONS JournalNX- A Multidisciplinary Peer ReviewedJournal ISSN No: 2581 -4230 VOLUME 9, ISSUE 5, May -2023 86 |

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.