щтисодии ижтимоиилашув жараёнига таъсир к;илувчи
омилларнинг мотивацион-ь^адриятли тузилмаси (успиринлар мисолида)
Навбах,ор Шокировна Умарова
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Спорт психологияси ва педагогика кафедрасп доцентп, психология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)
E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада илк успирин ва успиринларнинг тассавурларида иктисодий муносабатлар тизимида фаол иштирок этишини таъминловчи ижтимоий установкалар ва уларга боглик тассавурлар хам да ушбу тассавурларнинг кадриятлари тизими билан алокадорлиги эмпирик жихдтдан урганилган.
Калит сузлар: ижтимоийлашув, иктисодий ижтимоийлашув ус мир, илк успирин, успирин, шадар, кишлок, терминал кадрият, инструментал кадрият.
MOTIVATION-VALUABLE STRUCTURE OF FACTORS AFFECTING THE
PROCESS OF ECONOMIC SOCIALIZATION (IN THE EXAMPLE OF
ADOLESCENTS)
Navbakhor Shokirovna Umarova
Associate professor of the Department of Sports Psychology and Pedagogy, Uzbekistan State University of Physical Education and Sport, Doctor of Philosophy in Psychological
Sciences E-mail: [email protected]
ABSTRACT
This article empirically explores the social institutions and related perceptions that ensure active participation in the system of economic relations in the perceptions of early adolescents and adolescents, as well as the relationship of these perceptions to the value system.
Keywords: socialization, economic socialization, teenager, early adolescent, adolescent, urban, rural, terminal value, instrumental value.
кириш
XX асрнинг иккинчи ярмига келиб аксарият ривожланган давлатларда ёшлар катламига "муаммо", деб эмас, балки жамият тараккиётини таъминловчи куч, давлатнинг стратегик ресурси сифатида карала бошланди ва бу ёндашув турли мамлакатларда ёшларга оид тизимли давлат сиёсатининг шаклланишига шароит яратди. Утган асрнинг 60-80-йилларида Бирлашган миллатлар ташкилоти(БМТ)да
ёшлар сиёсатининг янгича тамойилларини белгилаб берувчи бир катор х,ужжатлар кабул килинди ва ёшларнинг ижтимоий муаммолари ташкилот эътибор марказидаги вазифага айланди. БМТнинг иктисодий ва ижтимоий ишлар буйича департаменти "бугуиги куида дуиёда 1,8 миллиард ёш (дунё ахолисининг 24,6 фоизи) яшайди ва бу инсоният тарихидаги эиг катта курсаткич хисобланади. Ёшларнинг карийб 90 фоизи ривожланаётган мамлакатларда яшайди" деб маълумот беради (www.un.uz, 2019).
БМТнинг Узбекистондаги фаолияти "Тараккиётга кумак дастури (ЮНДАФ)"га асосланган булиб, бу дастур миллий хамкорлар ва БМТ уртасидаги 2016 йилдан 2020 йилгача булган даврни уз ичига камраб олувчи стратегик хужжат хисобланади. Ушбу дастур БМТ агентликларининг билим ва техник ёрдам маблагларини тараккиёт максадларига эришиш йулида сарфлашга булган интилишларига асосланади. ЮНДАФнинг 2016-2020 йилларга мулжалланган дастурида "Иш билан таъминлаш, ижтимоий химоя ва инклюзив иктисодий ривожланишни таъминлаш" асосий йуналишлардан бири сифатида алохида белгилаб куйилган.
2020 йилдаги дастлабки статистик маълумотларга ^а^иг, 2020) Караганда хозирги кунда Узбекистондаги 30 ёшгача булган ёшлар 18 532 496 нафарни, яъни жами ахолининг 54,7 фоизини ташкил килади. Ёш авлод камолоти, яъни "инсон капитали" йулида сарфланаётган маблаг ва ресурсларга келажакка тикилган сармоя, деб ёндашилаётгани айни муддаодир. Бу маблаглар келажакда мамлакатга, жамиятга, халкка ортиги билан кайтади. Шу сабабли ёшларга оид сиёсат юритиш, бу борада муайян сиёсий институтлар, жамоат ташкилотларининг фаолият олиб бориши давлатимиз хаётида салмокли урин тутади. Таъкидлаш керакки, Республикамиз олимлари томонидан ижтимоийлашув самарадорлигини таъминловчи айрим омиллар урганилган ва урганилмокда. Аммо шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёни муаммосини урганиш юзасидан олиб борилган тадкикотларга дойр илмий манбалар етарлича эмас.
АДАБИЁТЛАР ТАХ,ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ижтимоийлашув муаммоси. Классик ёндашувларда (масалан, G. White, 1977), ижтимоийлашув индивидни жамият аъзоси сифатида хис килиши учун зарур буладиган барча одоб-ахлок ва кадриятлар тизимини узлаштириши билан боглик ижтимоий жараёнларни уз ичига камраб олиши оркали шахе хаётида алохида ахамият касб этиши, таъкидланади. Бунда ижтимоийлашув икки томонлама жараён сифатида юзага чикиши баён этилади. Яъни, биринчисида, индивиддан ижтимоий мухитга, ижтимоий богланишларга киришиш йулида социумдаги мавжуд ижтимоий тажрибаларни узлаштириш талаб этилса, иккинчисида эса бу тизим ичида индивид уз фаолияти давомида содир булиши кузатиладиган жараёнларнинг фаол иштирокчиси ва субъекти сифатида майдонга чикиши зарурий шарт хисобланади.
Ижтимоий психологлар (масалан, Т. Шибутани, 1998) бу тушунчанинг мазмунини ёритишар экан, "ижтимоийлашув - жамият ва бопща кишилар билан буладиган коникарли алокалар тараккиётида кутиладиган хулк-атвор ва
узлаштириладиган ролларнинг намоён булиш жараёни", деб тушунишади.
А.И. Ковалеванинг (1999) ёзишича, ижтимоийлашув - уз ичига барча ижтимоий жараёнларни камраб олган булиб, у индивиднинг белгиланган нормалар, кадриятларни узлаштириши ва жамият аъзоси сифатида улардан кенг камровда фойдалаиишида намоён булади. Бундай шароитларда ижтимоийлашув икки ёклама жараён сифатида юзага келади, яъни биринчидан, индивид ижтимоий тажрибаларни тизимга алокадор холда мухитга кириб бориши оркали узлаштирса, иккинчидан эса бу тизимни яратиш, шакллантириш ва ривожлантириш бевосита индивиднинг хаётий фаолияти давомида амалга оширилади. Бу тизимда индивид томонидан фаол тарзда узлаштирилган нормалар ва ижтимоий роллар мухим ахамият касб этиб, натижада, ижтимоийлашув - ижтимоий тажрибаларни бопща индивидларга етказишдаги узлуксиз жараён сифатида юзага чикади
H.H. Помураннинг (2004) эътироф этишича, ижтимоийлашув - бу индивид томонидан бутун умр давомида уз жамиятига тааллукли булган ижтимоий роллар, одоб-ахлок нормалари, миллий ва маънавий кадриятларнинг узлаштирилиши
• • Т-1 XJ • • • • U и XJ
жараенидир. Бунда ижтимоиилашув жараени еш даврлари буиича чегараланмаиди, балки у индивиднинг бутун хаёти мобайнида ижтимоий куникмалар ва тажрибаларни узлаштиришида намоён булади.
Э.Е. Еозиевнинг (2012) изланишларида, шахснинг ижтимоийлашуви, унинг ижтимоий камолотга эришуви, алохида фаоллик намойиш килувчи, узига хос фаолият курсатувчи индивиддан муайян аклий кобилиятини ривожлантиришга, ижтимоий турмушдаги ролларни, масъулиятли юмушларни бажаришга ижтимоий-психологик жихатдан тайёргарлигидир, деб таърифланади.
Замонавий ижтимоий психологияда кенг тар калган таърифларда эса (Андреева Е.М., 2016) ижтимоийлашув - бу индивиднинг хаёти давомидаги уз жамиятига тааллукли булган кадр и я тл ар, ижтимоий роллар, хулк-атворларни узлаштиришидир дея таъкидланади.
Шунингдек, В.М. Каримованинг (2018) таъкидлашича, ... ижтимоийлашув тушунчаси соф ижтимоий-психологик ва социологик категория булиб, бу шахснинг уни ураб турган ташки ижтимоий мухит таъсирларига берилиши, ташкилотда кабул килинган норма ва коидаларни узлаштиришга мойиллиги хамда уларни узлаштирганлик даражасини ифодаловчи жараёндир. Энг асосийси, бу тушунчанинг туб замирида инсоннинг тугилиб, узини бевосита ураб турган ташки мухит таъсирида улгайиши, шу жамият, шу атроф-мухит куршовида тарбияланиши ётади.
Иктисодий ижтимоийлашув муаммоси.
A.C. Прутченков (1996) эса бу хусусда фикр билдирар экан, хар кандай шахснинг иктисодий карашлари, эътикоди, кадриятлари, фаровон турмуш тарзи нормаларини узлаштириши ва жамиятга узига хос тарзда кушилиши билан изохланувчи объектив жараён - иктисодий ижтимоийлашувдир, дея алохида таъкидлайди.
Е.В. Семья (1998) тадкикотларида шахснинг иктисодий жамиятнинг тулаконли
аъзосига айланиши билан боглик жараённи - иктисодий ижтимоийлашув, деб атайди. Тадкикотчининг фикрича, ижтимоий мухитнинг индивид томонидан узлаштирилиши, иктисодий жараёнлар ва уларнинг намоён булиши хакидаги тасаввурларнинг шаклланиши хамда индивиднинг аник ижтимоий-иктисодий фаолият турига киришиши, шунингдек, унинг иктисодий хулк-атворини шаклланиши ходисаси иктисодий ижтимоийлашувнинг мазмун ва мохиятини очиб беради.
Иктисодий ижтимоийлашув жараёни мохиятини тушунтириб берувчи энг яхши изланишлардан бири Е.В. Попова (2000) томонидан амалга оширилган. Тадкикотчининг фикрича, иктисодий ижтимоийлашув - бу асосий иктисодий вокеликлар хакида тушунча ва тасаввурни шакллантириш, хулк-атвор билан боглик нормалар ва стереотипларни узлаштириш, ижтимоий-иктисодий ролларга киришиш ва хулк типларини намоён кипишдаги энг зарурий билимларни эгаллаш жараёнидир.
Ж.А. Жилина (2003), жамиятдаги мавжуд иктисодий алокалар ва муносабатлар тизими остида шахе иктисодий хулк куринишларининг пайдо булиши ва ривожланиши билан боглик ходисаларни онгда акс эттириш жараёнида иктисодий ижтимоийлашувни тушунади.
Кейинги вактларда хорижий олимлар томонидан иктисодий психология предметига оид янги тадкикотлар утказилган. Масалан, Rob Ranyard (Centre for decision research, Unuversity of Leeds, UK) (2017) томонидан иктисодий ижтимоийлашув жараёни болалик, усмирлик, илк успиринлик контекстида; Erich Kirchler (Unuversity of Vienna, Austria) ва Erik Hoelzl (Unuversity of Cologne, Germany) (2018) иктисодий ижтимоийлашув жараёни ижтимоий тасаввурлар контекстида тадкик килинган.
Кенг камровли адабиётлар тахлилига таянадиган булсак (масалан, А.В.Мудрик, 2006), бугунги кунда шахенинг иктисодий ижтимоийлашувга таъсир килувчи хамда динамик характер касб этувчи ижтимоий омилларни куйидаги куринишда тулаконли тасаввур килиш мумкин:
£а) мегаомиллар (мега - жуда катта, барчага баравар тааллукли): бутун Ер юзидаги инсониятнинг ижтимоийлашувига таъсир этувчи ё космос, ё сайёра, ё оламга дахлдор у ёки бу тарздаги яхлит омиллар гурухи.
(б) макроомиллар (макро - катта): уз чегараларига эга булган бирор бир мамлакат ёки жамиятда истикомат килаётган кишилар ижтимоийлашувига узаро таъсир килувчи ё мамлакат, ё этнос, ё жамият, ё давлат билан боглик икки хил куринишдаги омиллар гурухи.
(в) мезоомиллар (мезо урталикдаги, ораликдаги): бирор бир катта гурух аъзоларининг
ижтимоийлашувига таъсир курсатувчи шарт-шароитлар, яъни ахолининг яшаш тарзи (худуд, кишлок, шахар, посёлка), улар томонидан оммавий тарзда фойдаланилаётган у ёки бу куринишдаги ахборот воситалари (радио, телевидение ва бошкалар) ва уларнинг турфа хил субмаданиятга мансублиги билан боглик алохида-алохида омиллар гурухи (1-расмга каран г).
1-расм. Шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига таъсир килувчи омиллар гурухи
(Мстба: муаллиф изланишлари).
(г) микроомиллар (микро - кичик): хар бир алохида шахе билан биргаликда ёки ёнма-ён тарзда фаолият олиб борувчи ва унинг ижтимоийлашувига бевосита таъсир килувчи маълум бир киши, уз оиласи ёки хонадони, куни-кушнилари, тенгкурлари, таълим-тарбия муассасалари, турфа хилдаги ижтимоий, диний, давлат, хусусий ва аксилижтимоий ташкилотлар хамда микросоциумга дахлдор булган хар кандай омиллар гурухи.
Шундай килиб, тахлилларга кура, иктисодий ижтимоийлашув - бу бутун дунё иктисодий трансформациям таянч замирини ташкил этувчи ва уз ичига хусусий хамда умумий мулкчиликнинг мавхум томонларини уйгунлаштирувчи замонавий аралаш иктисодиётнинг мухим хусусиятларидан биридир. У ишлаб чикариш жараёнларида: ижтимоий талабни кайта хисобга олиш, кишилар мехнати ва хаётини инсонпарварлаштириш, ижтимоий дифференциацияни юмшатиш, иктисодий сохаларни юксалтириш каби катор вокеликлар хамда ходисаларда намоён булади.
Илмий тадкикот ишининг бош методологик асоси. Тадкикот объекти сифатида танланган усмирлар ва успиринлар иктисодий ижтимоийлашув жараёнига ижтимоий-психологик омиллар таъсири куламини уРганиш, шунингдек, улар фаоллигини, уларнинг узларига карашли, ахамиятли булган вазиятлар, ходисалар, объектлар ва хабарларга нисбатан тутган мавкеи хамда муносабат-мотивациясини тадкик этиш ва бунда субъектив реалликни объективлик билан богловчи психологик механизмнинг ролини аниклаш С. Московичи, J. Jodelet, Е. Kirchler, Е. Hoelzl, А.И. Донцов, Т.П. Емельянова, М.К. Блок, М.И. Воловиковалар томонидан таклиф этилган "Ижтимоий тасаввурлар концепцияси" ёрдамида амалга оширилади.
Илмий изланишимиз учун яна бир методологик асос - бу ижтимоий ходисаларни талкин этишга каратилган J1.C. Виготскийнинг "маданий-тарихий ёндашув гояси" хисобланиб, унга кура, шахсга хос барча хислатлар жамиятдаги у ёки бу муносабат ва ходисаларнинг индивид томонидан фаол тарзда узлаштирилиши, деб эътироф этилади. Аммо, индивид инсоният томонидан яратилган тажрибани,
маданият ютукларини шунчаки кабул килмай, балки уз захираси ва хатто тугма хусусиятлари билан чамалаган холда узлаштиради. Бундай узлаштириш инсондан кур-курона таклид эмас, балки ички фаолликни талаб этади. Масалан, микроомиллар таъсири остида шахсда шаклланадиган иктисодий хулк намунаси ва жамият аъзолари томонидан барпо этилган бозор муносабатларининг узаро мутаносиблиги хамда шу асосдаги уйгунлашув жараёии, бизга, иктисодий ижтимоийлашув даражасиии аниклаш имкоииятиии яратади.
Мазкур тадкикот ишининг марказий масаласи булмиш шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёии, унинг бозор муносабатларига асосланган жамиятдаги мавжуд аиъаиавий ва замоиавий кадриятларни узлаштириш иатижаси сифатида талщш этилади. Бунда иктисодий ижтимоийлашув жараёнининг ижтимоий характерта эталити, шахенинг узлигини антлаши, инсон табиатидати биологик ва ижтимоий омилларнинг мураккаб тарздаги уйгунлашуви тарзида тушунилиши билан изохланади.
Шахенинг бозор муносабатларига нисбатан ижтимоийлашуви ва мослашуви жараёнини бир-биридан фарклаб текширишда уни: (1) максад-установкалар блоки; (2) ресурслар блоки; (3) мотивацион-кадриятлар блоки каби учта блокка ажратиб урганиш максадга мувофик хисобланади.
Илк успиринлар иктисодий онгида тарихий тараккиёт жараёнида шаклланган иктисодиётнинг турли сохаларида намоён буладиган тупгунчалар, хусусиятлар, белгилар, фаолият турлари ва хислатларнинг авлоддан-авлодга мерос булиб колган турмуш тарзи инъикосини бахолаш максадида М.Р. Рокичнинг "Кддриятлар ориентацияси" (Rokeach Value Survay) номли методикасидан фойдаланилди. Унда терминал кадриятлар, яъни индивидуал мавжудликнинг сунгги максади унга нисбатан интилиш билан ифодаланувчи турли максадли хамда инструментал кадриятлар, бирон бир харакат шакли ёки шахенинг хусусиятлари хар кандай вазиятда хам мое келишувчанлиги билан изохланадиган турли воситали ажратиб курсатилган. Айнан шунинг учун хам тадкикот ишида, маркетинг психологиясига дахлдор тадкикотларда кенг куламда фойдаланиладиган М.Р. Рокич методикасининг В.М. Каримова ва Н.Х. Лутфуллаевалар томонидан махаллий мухитга мослаштирилган вариантига айрим узгартиришлар киритилган уз модификациямиз кулланилди хамда олинган натижалар куйида баён этилади.
Шунингдек, бозор иктисодиёти шароитига муваффакиятли иктисодий ижтимоийлашган успиРинлаР хулк-атворидаги устувор ижтимоий-психологик хусусиятларни текшириш йулида олиб борилган изланишларда эса П.Н. Иванов, Е.Ф. Колобоваларнинг "Шахенинг хаётий кадриятларини аниклаш (Must-тест)" проектив методикасидан фойдаланиш максадга мувофикдир. Изланишлар, асосан, успиринлардаги ун беш хилдаги (масалана, жамиятдаги очиклик, эркинлик ва демократия; хавфеизлик ва химояланганлик; инсонларга хизмат килиш; хокимият ва таъсир утказиш; машхурлик; мустакиллик; моддий муваффакият; маънавий хаётдаги бойлик; шахеий юксалиш; шахслараро муносабатлар хамда алокалар ва бошкалар)
хаётий m а КС а дл и - кадр и я тл ар н и аниклашга каратилган булиб, олинган натижалар иктисодий муносабатлар субъекти ёки объекта сифатида гавдаланаётган хар бир успириннинг (а) натижага, (б) жараёнга, (в) эгоизмга ва (г) альтруизмга нисбатан туртта даражадаги йуналганлик холатини бахолашда кул келади.
НАТИЖАЛАР
Илк успиринларнинг кадриятларга ориентациясини иктисодий ижтимоийлашув жараёии контекстида урганиш учуй, эиг аввало, иктисодий вокеликлар шарт-шароитиии куриб чикиш максадга мувофикдир. Яъии ёш даврларининг ушбу боскичида иктисодий муносабатлар субъекти сифатида шахе, иктисодий ролларни бажаришда узини кай тарзда тутиши ва ролли-субъектив фаолиятни бозорнинт кайси коидалари асосида ташкил этиши зарурлитини аниклаш мухим саналади. Назаримизда, иктисодий вокеликлар доирасидаги ролли-субъектли фаолиятга дахлдор муносабатлар шарт-шароити даставвал иктисодий ижтимоийлашув жараёнида намоён булади. Назарий тахлилларимиздан биламизки, иктисодий ижтимоийлашув жараёни иктисодий муносабатлар доирасидаги ижтимоий талабни кайта хисобга олиш, кишилар мехнати ва хаётини инсонпарварлаштириш, ижтимоий дифференциацияни юмшатиш, иктисодий сохаларни юксалтириш каби катор вокеликлар хамда ходисаларда намоён булади. Бу борада тадкикотлар олиб борган хорижлик ижтимоий психологларнинг (масалан, Н.А.Журавлева, 2002) фикрича, иктисодий ижтимоийлашув жараёнига: (1) шахе истикомат килаётган умумий ижтимоий-иктисодий вазият; (2) оилавий установка ва кадриятлар; (3) иктисодий фаолиятда истеъмолчи сифатида намоён булиши билан узвийликдаги учта асосий шарт-шароит таъсир утказар экан.
Шахснинг иктисодий муносабатларга алокадор кадриятлари иктисодий ижтимоийлашувнинг асоси булиши мумкин, деган илмий фаразни исботлаш максадида ишнинг ушбу боскичида, илк успиринлар гурухидан ташкил топган 53 нафар респондент М.Р. Рокичнинг "Кадриятлар ориентацияси" номли методикаси ёрдамида синовдан утказилдн. Методика ёрдамида иктисодий вокелик(ходиса, муносабат)ларда илк успиРиннинг субъект сифатида узини Узи индивидуал мавжудлигини эътироф этиши ёки унта нисбатан ички интилишини ифодаловчи терминал кадриятлари хамда ана шу вокелик (ходиса, муносабат)лар доирасидаги иктисодий ролларни бажаришида кул келадиган макбул харакат шаклини танлашга ёки шахе хусусиятини намоён этишга нисбатан мувозанатлашганлигини тушунтирувчи инструментал кадриятлари аникланди. Йурикномага мувофик, турли демографик худудларга мансуб илк успирин респондентлар мазкур икки туркумга тааллукли кадриятларнинг ахамиятлилик даражасига кура тартиблашлари талаб этилди.
Шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёни махсули хисобланадиган иктисодий масъулиятлилик ва маданиятлиликни шаклланиш боскичида илк успиринларда юкори/паст даражада тараккий этган шахе хулк-атвор тизимига
йуналган маълум бир даражадаги кадриятлар тизими шаклланиши содир булади. Шахснинг кадриятлар га йуиалгаилик тизими меитал кадриятлар таъсири остида шаклланса-да, лекии уиииг таъсир кулами хукумрон жамият ёки бевосита уни ураб туртаи ижтимоий мухит томоиидаи катъий тарзда белгилаимагаилиги билаи ажралиб туради. Сабаби, иктисодий ижтимоийлаптув жараёиида шахе уз йуналишларини шакллаништиришда хеч качои сусткашликни иамоёи килмайди. Бунда у жамият томонидан таклиф килинтан кадриятларни уз эхтиёжлари олами ва ижтимоий-иктисодий тасаввурларита таянган холдаги танлови ёрдамида узлаштиради. Илк успиринларнинг кадриятларта нисбатан ориентациясида нафакат ижтимоий омиллар, балки уларнинт индивидуал-типологиясига хос баъзи бир характер ва шахслилик хусусиятлари хам у3 таъсирини утказади хамда бу холат шахе иктисодий ижтимоийлаптуви жараёнининт муваффакиятли ёки муваффакиятсиз кечтан/кечаёттанлитини муноеиб бахолашда мезон вазифасини бажариши мумкин.
Пилотаж боскични амалта ошириш механизмини еоддалаштириш учун биз томонимиздан киритилтан айрим жузъий узтартириш (модификация) - биринчидан -тадщгкотчига реепондентнинт терминал ва инструментал кадриятларининт узаро моелик даражаеини тахлил этишта, илк успириннинт иктисодий ижтимоийлаптув жараёнига иктисодий-психологик мослашишннн аннклашта хамда улар хулкининг мослашувчанлитига мета/макро/мезо ва микроомиллар гурух,и таркибита кирувчи иктисодий кадриятлар таъсири даражаеини ёритишга имкон беради. Аникланишича, ушбу мослик канчалик юкори булса, шунчалик иктисодий муносабатлар субъекти томонидан хаётий максадларга эришиш ва уларни амалда куллаш режаларининг англанганлиги юкори курсаткичга эта булади. Мослик даражасининг пастлиги, иктисодий ижтимоийлаптув жараёни субъектининг хаётда уз максадларига кандай эриша олишини антлашнинт йуклигидан гувохлик беради, яъни синалувчининт хиссий-иродавий хусусиятлар борасида тула шаклланматанлитини курсатади хамда молиявий-иктисодий муносабатларда муваффакиятсизликларта учрашидан дарак беради.
Иккинчидан, киритилтан модификация доминантлик ва инкор этувчи терминал кадриятлар хамда инструментал кадриятлар буйича статистик тахлил килишга имкон яратади, урганилаётган илк успиринлар турухини бозор муносабатларига нисбатан иктисодий ижтимоийлашувта таъсир курсатувчи омиллар ва механизмларни ижтимоий-психологик жихатдан тахлил этишта хамда пилотаж босщтчда кулланилтан тадкикотнпнт бошка методлари оркали култа киритилтан натижаларта кушипиб, успиринлардати иктисодий масъулиятлилик ва маданиятлилик фазилатлари самарадорлитини анпклашта ёрдам беради.
Респондентлар амалта оширган танловлари асосида, уларнинт иктисодий муносабатларга кирпшпшга йуналганлигини бахолашта харакат килар эканмпз, куйидаги бир-бирита мутаносиб булматан манзаранинт гувохи булинди. Жумладан, пойтахт-шахарда истикомат килаётган респондентлар терминал кадриятлар каторидан узлари учун энт ахамиятли деб, моддий муваффащтят ва шахслараро
муносабатлар билан боглик икки хил йуналганликни намоён этишди. Масалан, "ижтимоий мавке ва мансабга интилиш", "жамоатчиликка тан олинганлик", "узига тук, бой-бадавлат булиш" каби кадр и я тл ар ахамиятлилик хусусиятига кура энг баланд кадриятлар сифатида эътироф этилган.
Натижалар, шахарлик илк успиринлар келажакка йуналганлик борасида бекарор эканликлигини курсатиб, узини узи тугри бахолаш борасида муваффакият козона олмаслигига ишорат беради.
Ижтимоий мавце ва мансабга
Жамоатчиликка тан олинган-
Саранжом-саришта-лик, уйда цулайлик яратувчан-лик; 96
Шахарлик илк успиринлардаги устувор Кишлоклик илк успиринлардаги устувор
терминал кадриятлар (п=28) терминал кадриятлар (п=25)
2-расм. Илк успиринлар иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига таъсир этувчи мезоомиллар
(Манба: муаллиф изланишлари).
Юкори даражали ахамиятлиликдати кадриятлар сифатида таъкидлантан, "жамоатчиликка тан олинганлик" кадрияти - шахарлик илк успиринлар да 71,4 фоиз, кишлокда истикомат киладиган илк успиринлар да - 24,0 фоиз; "ижтимоий мавке ва мансабга интилиш" кадрияти - шахарлик коллеж укувчиларида 89,3 фоиз, кишлоклик коллеж укувчиларида - 12,0 фоиз; "узига тук, бой-бадавлат булиш" кадрияти эса шахарлик синалувчиларда 75,0 фоиз кишлоклик синалувчиларда - 88,0 фоиз эканлиги, ушбу кадриятларнинг бозор иктисодиёти шароитида янгича иктисодий фикрлашни амалга ошираётган илк успиринлар учун катта хаётий ахамият касб этаётганлигини аниклаб, узига хос демографик хусусиятни намоён этди хамда кадриятларга йуналганликни белгилашда мезоомиллар таъсири борлигини яккол курсатди. Тадкикотнинг курсатишича, биринчи гурух вакиллари ориентациясининг мазмунини "ижтимоий мавке ва мансабга интилиш" ва "жамоатчиликка тан олинганлик" каби ижтимоий кадриятларга йуналганлик омиллари мажмуаси ташкил килса, иккинчи гурух аъзоларидаги ориентацияда эса "севимли инсонга интилиш", "оилада узаро ишонч ва мустахкам муносабат" ва "саранжом-саришталик, уйда кулайлик яратувчанлик" каби оилавий хаёт кадриятларига йуналганлик омиллари яхлитлиги устувор лик касб этади (2-расмга каранг). Ушбу холат уларнинг иктисодий
ижтимоийлашувида у ёки бу даражадаги кадриятлар таъсири ахамиятлилигини ва гуманизм гоялари билан сугорилган мамлакатимиздаги ёшлар сиёсатининг инсонпарварлиги ва оилапарварлигидан дарак беради.
Турли демографик худудларда истикомат килаётган илк успиринлар томонидан, инструментал кадриятлар каторидан биринчи даражали ахамиятлиликда деб топилган танловларда хам, худди терминал кадриятлар шаклланишидаги каби тафовутлар борлиги аникланди. Масалан, шахарда яшаб келаётган синалувчиларимиз учун мухимлиги буйича: "уз фикр ва карашларида катъий тура билиш ва оркага чекинмаслик1, "узини узи англаш, иктисодий кизикишларига мувофик келувчи фаолият билан шугулланиш" ва "иродали булиш" каби кадриятлар биринчилар каторида танланди
(3-расмга каранг). Шунингдек, тадщщот натижаларининг дало лат беришича, умумий доминантлик курсаткичлари буйича кишлокдаги коллежда тахсил олаётган илк успирин укувчилардаги етакчи кадриятлар параметри сифатида "тарбияланганлик", "сабрли булиш, бошкалар фикрини тинглаш, хурмат килиш, хато ва камчиликларни кечириш" ва "мехнатсеварлик, ишлардаги самарадорлик" омилларидан иборат йуналганлик мажмуаси эътироф этилган кадриятлар жинсий хусусиятлар воситасида кулга киритилади, деган хулосага олиб келади.
Мехнатсеварлик, ишлардаги самарадорлик
Сабрли булиш, бошцалар фикрини тинглаш, хурмат
цилиш, хато ва камчиликларни кечириш
ТарбиялаиЩнлик
Иродали б5?л*ш.|
Узини узи англаш, ицтисодий
цизицишларига мувофиц келувчи фаолият билан шугулланиш в УТфикр ва царашларида цатьий тура билиш ва орцага
ЕЕ Я
чекинмаслик
Шахарлик илк успиринлардаги устувор инструментал кадриятлар (п=28)
Кишлощшк илк успиринлардаги устувор инструментал кадриятлар (п=25)
3-расм. Илк успиринлар иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига таъсир этувчи мезоомиллар (Манба: муаллиф изланишлари).
Назаримизда, хар иккала кадриятлар мажмуасининг нисбий ахамияти шундаки, у нафакат, турли жинс вакиллари учун, балки ижтимоий-демографик гурухлар учун хам хилма-хил булади, бу тафовутланишдан эса бозорни сегментларга ажратиш мезони сифатида фойдаланиш мумкин. Ва буни шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига таъсир курсатувчи ижтимоий-психологик омиллар мотивацион-кадриятли тузилмасининг механизми деб атаймиз.
Натижаларни тахлил килар эканмиз, яъни инструментал кадриятларни терминал кадрият билан таккосларканмиз, 50 нафар илк успиРинДа терминал кадриятлар каторидан "моддий муваффакият" омилига оид - 7-; 11-; 13-, 14-тартибда
турган кадриятлар танлаб олинганида, инструментал кадриятларни танлаш жараёнида эса бозор муносабатларига киришишдаги иктисодий ролларни бажаришда - 3-; 11-; 18-тартибдаги моддий муваффакиятни белгиловчи кадриятларни эмас, балки умуман бошка бир кадриятлар га тухтал и н ганл и ги н и гувох,и буламиз. Бундай номутаносиблик синалувчини бозор муносабатларига асосланиладиган жамиятда тугри иктисодий ижтимоийлашмаган, фаолиятга йуналганлик тузилмасида эса "максад", "восита" ва "натижа" компонентларини узида мужассамлаштирганлигидан далолат бериб, бу тоифа шахсларни бозор муносабатларига киришишга тайёр эмас, деб бахоланишига сабаб булади.
Демак биринчидан, терминал кадриятлар иктисодий ижтимоийлашув жараёнида шахснинг, тадбиркор, ишлаб чикарувчи, сотувчи каби иктисодий ролларни бажариши билан боглик фаолият сохасидаги мухим хусусият - иктисодий муносабатларга киришиш кобилиятини бахоловчи омил ролини бажарса, иккинчидан, мотивацион йуналганликни характерловчи инструментал кадриятларнинг установкалар шаклида шахе иктисодий хулкининг у бажараётган истеъмолчи, харидор каби роллари мазмунида намоён булиши эса таянч иктисодий куникмага эга булган истеъмолчи хулк-атвори шаклланганлик даражасини улчовчи омил сифатида юзага чикади.
Мазкур механизмни куйидаги мисол оркали хам изохлаш мумкин. Масалан, шодлик ёки лаззатни кадрлайдиган эгоцентрик установкаси юкори илк успирин ёшидаги киз бир кадах кахвани ёкимли таъми учун ичишни хохласа, максадга эришганлик хиссини кадрлайдиган социоцентрик установкали илк успирин-йигит кахвага ишлаб чикариш унумдорлигини оширадиган кучеиз стимулятор сифатида карайди. Ва яна анъанавий установкаларга асосланган холда бопщалар билан илик муносабатда булишни кадрлайдиган яна бир тоифа (угил ва киз аралаш) илк успиринлар эса ижтимоий урф-одатга риоя килган холда бир чашкадан кахва ичишни хуш курадилар.
Олиб борган тадкикотларимизнинг шу боскич натижаларига асосланиб кискача хулосалайдиган булсак, шахедаги хаётий кадриятларнинг шаклланиш жараёни иктисодий ижтимоийлашувга таъсир курсатувчи омиллардан бири сифатида бахоланиб, бунда асосий ахамият касб этадиган ёш даври успиринлик давридир. Сабаби, айнан илк успиринлик даврига келиб, яъни оптация боскичидаги шахеда кадриятлар тизими шаклланишининг баркарорлик хусусиятини куриш мумкин. Фикримизча,
50 нафар илк успирин синалувчидаги устувор кадриятларнинг намоён булишида: (1) оила; (2) якин дустларининг ишончи; (3) билим; (4) жамиятда тан олинишга нисбатан эхтиёжлар устуворлигини кузатиш мумкин.
Юкоридаги хулосадан келиб чикиб, ёш даврининг кейинги катта успиринлик боскичида: (1) шахснинг хаётий максад ва кадриятлари; (2) ижтимоий идеаллар; (3) ижтимоий-иктисодий мавке каби омиллар билан боглик шахе куникма ва малакасини тадкик этиш мотивацион-кадриятли тузилманинг мохиятини ёритишда
ке игрок маълумотлар беради, деган ишчи фаразни куйиш мумкин.
Ишчи фаразни текшириш йулида, бозор иктисодиёти шароитига муваффакиятли иктисодий ижтимоийлашган успиринлар хулк-атворидаги устувор ижтимоий-психологик хусусиятларни аниклаш максадида олиб борилган изланишларимизда П.Н. Иванов, Е.Ф. Колобоваларнинг "Шахснинг хаётий кадриятларини аниклаш (Мш1-тест)" проектив методикасидан (п=204) фойдаланиб, куйидагиларни кулга кнритдик. Хусусан, ёндашувимизга мувофик, жавобларда кайд этилган терминал кадриятлар интерпритацияси иктисодий муносабатларга йуналганликнинг туртта даражаси: (1) натижага; (2) жараёнга; (3) эгоизмга; (4) альтруизмга нисбат олиб амалга оширилди.
Бунда натижага ориентация килувчи: (1) хавфсизлик ва х,имояланганлик; (2) моддий муваффакият; (3) мамнунлик хисси; (4) саломатлик; (5) маънавий хдётдаги бойлик; (6) маънавий-диний жихдтдан мазмундор хаёт каби терминал кадриятларни ифодалаган жавоблар шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнида иктисодий муносабатларга йуналганликнинг биринчи даражаси сифатида кабул килинди. Жараёнга нисбатан йуналганликни тушунтирувчи: (7) жамиятдаги очиклик, эркинлик ва демократия, (8) шахеий юксалиш хамда (9) шахслараро муносабатлар ва алокалар каби терминал кадриятлар иктисодий муносабатларга йуналганликнинг иккинчи даражаси сифатида эътироф этилди. Успиринлардаги эгоцентрик установкаларга асосланувчи: (Ю)хокимият ва таъсир утказиш; (11) машхурлик; (12) мустакиллик каби терминал кадриятларни ифодаловчи жавоблар эса муваффакиятли иктисодий ижтимоийлашувнинг мухим шартларидан хисобланадиган иктисодий муносабатларга киришишга тайёрликнинг учинчи даражаси сифатида урганилди Них,оят, социоцентрик установкалар таъсирида шаклланган успиринларнинг альтруизмга нисбатан йуналганлик даражаси туртинчи даражани тушунтиришда кабул килиниб, унинг ёрдамида: (13) инсонларга хизмат килиш; (14) мухаббат ва садокат ва (15) жозибад орлик каби кадриятлар мохияти тадкик этилди хам да уларнинг шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига курсатадиган таъсири аникланди.
1-жадвал.
ОТМда та^сил олаётган успиринларнинг иктисодий муносабатларга нисбатан йуналганликлари (фоизли тахлил)
T/p Иктисодий муносабатларга Успиринлар Фоизда
йуналганлик даражалари йигит лар (п=131) КИЗЖф (п=73) 1
1. 2, натижага нисбатан йуналганлик жараёнга нисбатан йуналганлик 36 37 27 16 30,88 26,00
3. эгоизмга нисбатан йуналганлик 19 22 20,09
4. альтруизмга нисбатан йуналганлик 39 8 23,03
1-жадвалдаги маълумотларни, биз, методика йурикномасига кура, респондентларнинг иктисодий ижтимоийлашув жараёнида иктисодий муносабатларга булган йуналганлигини ифодаловчи туртта даражага мувофик тахлил килдик. Кабул килинган шартга мувофик биринчи даража - бу успиринларнинг натижага нисбатан
йуналганлигини англатувчи даража хсиобланади. Жами респондентларнинг энг купи 30,88 фоизини жавоблар йигиндиси, уларни натижага нисбатан йуналганликларини аниклаб берди. Жумладан, натижаларни ижтимоий-психологик жихатдан тахлил киладиган булсак, улар куйидаги хусусиятларига кура ишончли хисобланадилар. Яъни, бу тоифа успиринлар фаолиятлари давомида турли-туман карама-каршиликларга учрашларига карамасдан, устувор шаклланган катъиятлилик, баркарорлик хусусиятлари хисобига доимо натижага эриша оладилар.
Хусусан, 18,63 фоиз успириннинг жавобидан маълум булишича, масалан, "жуда хам дахшатли, агар уруш бошланса", "жуда хам дахшатли, агар ёвузлик галаба козонса" деб билдирган фикр эгалари хисобланадиган успиринлар жамиятда руй бераётган вокеликлар ва холатлардан, уз ва якинлари хаётидан хавотирланаётганлигини намоён килишиб, хавфсизлик ва хнмояланганликка нисбатан устувор кадр и я тл ар ни эътироф этишган. 36,76 фоиз успирин жисмоний кулайликка хамда хар томонлама хаётдан лаззатланиш(масалан, яхши о в кат, ичимлик ва бошкалар)га интилишни ифодалайдиган кадриятларни улуглашлари оркали узларидаги мамнунлик хисси даражасини намоён этишган. Жумладан, "мен учун энг зарури бу хаётда хамма нарсадан тотиб куриш" ёки "мен учун энг зарури бу яхши еб-ичиш ва кийиниш" каби фикрлар шахе учун ахамиятлиси ва асосийси натижа эканлигини тасдикловчи жавоблардир.
Шунингдек, 66,17 фоиз успирин учун моддий муваффакият бош кадрият хисобланади. Буни тасдиклайдиган куйидаги "жуда хам дахшатли, агар бир умр ётокхонада яшаб утсам"; "мен чидаб тура олмайман, агар да менинг маошимни кечиктиришеа"; "мен учун энг зарури яхши хак туланадиган иш топиш" каби фикрлар уз хаёт шароитини яхшилаш, кафолатланган даромад олиш, моддий таъминланишни амалга оширишга каратилган харакатларда оркали изохланади хамда натижага нисбатан йуналганлигини курсатади. Бу хил жавоблар успириннинг иктисодий вокеликларга нисбатан узиДаги хис-туйгуларга йугрилган муносабатини яккол намоён килади хамда иктисодий ижтимоийлашув жараёнига шахе эмоционал оламига дахлдор компонентларнинг узлуксиз таъсири борлигини исботлайди. Худди шундай жараённи, биз, усмирлар ва илк успиринлар томонидан кайд этилган факирликка, йукчиликка, хусусий мулкка, бойликка ва хоказоларга нисбатан булган шахеий установкаларга таянилган мотивацион муносабатлар тизимида хам кузатишимиз мумкин.
14,7 фоиз успирин томонидан жамиятдаги маънавий муносабатларга нисбатан билдирилган фикр-мулохазаларидан маълум булишича, жамиятдаги очиклик, эркинлик ва демократия ижтимоий хакикат заруратини келтириб чикаради. Шу жихатдан олиб Караганда хам, "мен чидаб тура олмайман, агар да ... рахбарлар(и) тошбагир булишеа" деб билдирилган фикр эгаларининг барчасида хокимиятга нисбатан талабчанлик мавжудлиги кузатилади. Шахеий юксалишни кадрлайдиган 78,43 фоиз успирин учун шахсий-касбий жихатдан ривожланган булиш хаётий талабчанликнинг зарурий шарти демакдир. Бундай талабчанлик "мен чидаб тура
олмаиман, агарда инсонлар юксак максадлар сари интилишмаса ; мен учун энг зарури узим учун белгиланган даражада котиб колмаслик" каби фикрлар оркали тасдикланади. 22,05 фоиз успирин узларини ёлгизликдан халос этувчи ёки хаетларидаги бушликни урнини тулдирувчи бирор бир ижтимоий гурухнинг аъзоси сифатида хис этишга (жавобларда бундай гурухларнинг вертуал шакллари, масалан ижтимоий порталлар - Facebook, Instagram, Telegram, Одноклассники, вКругуДрузей, Twitter, Tik-Tok ва хоказолар хам кайд этилган) ва доимий мул о кот гурухига эхтиёж сезишади. Буларта мисол сифатида "жуда хам дахшатли, агар атрофимдагилар мени тушунишни т)Ьггатсалар"; "жуда хам дахшатли, агар "Facebook/Instagram"fla умуман дустинг булмаса" каби жавобларни келтириш мумкин. Умуман олганда, жами респондентларнинг 26,0 фоизини жавоблар йигиндиси жараёнга нисбатан йуналганликни курсатади ва натижалар ижтимоийлашув жараёни даражасининг таъсири бевосита эканлигини исботлайди. Ана шу тоифа синалувчиларнинг умумий натижаларини тахлил киладиган булсак, улар одатда натижага эришиш йулида кам фикрлайдиган ва топширикларни бажаришда кечикадиган шахслар эканлиги маълум булади. Улардаги бу холат, уз навбатида, укиш фаолияти натижасига хам таъсир килади, купинча уларни мустакил ишларни бажаришга булган кизикиш узига жалб килиб, натижага эришиш эса улардан шунчалик куп изланишни талаб киладики, окибатда, фаолиятга нисбатан салбий муносабат юзага келади. Демак, бу тоифа синалувчилар учун асосийси натижа эмас бу жараённинг узида иштирок этиш ва шу оркали эхтиёжни кондириш хисобланар экан. Шунга боис биз, успиринларнинг жараёнга нисбатан йуналганлигини иктисодий муносабатларга йуналганликнинг иккинчи даражаси сифатида белгиладик
Ицтисодий муносабатларга киришишга тайёрликнинг учинчи даражасини тушунтирувчи успиринларнинг эгоизмга нисбатан йуналганлик даражаси синалувчиларнинг 20,09 фоизи жавобларида аникланди. Хусусан, хокимият ва таъсир утказиш мавкеини афзал курувчи успиринлар (12,25 фоиз) ички интилишнинг юкорилиги боис, хатти-харакатлари ва хулк-атворида бошкалар устидан хукмронлик килишга ва уларга таъсир утказишни намоён килишади. Бу эса улар томонидан кайд этилган "жуда хам дахшатли, агар мени менсишмаса"; "мен учун энг зарури уз тенгдошларим олдидаги обру-эътиборли булиш" деган фикрлар оркали изохланади. Яна бир тоифа успиринлар (8,82 фоиз) учун машхурлик хаётининг бош максади хисобланар экан. Улар барчани диккат-эътиборини узига каратишни, купчиликка машхур булишни ёктирувчи инсонлар тоифасига мансуб булиб, узларидаги устувор фикрлар, "жуда хам дахшатли, агар менинг вафотимдан сунг мени эслашмаса"; "мен учун энг зарури уз хаётим давомида бирон ёркин из колдириш" каби таъкидларда намоён булади. Шунингдек, мустакипликни улугловчи бир гурух успиринлар (80,88 фоиз - энг куп) уз хаёт йулини узлари танлашадилар, бошкаларнинг фикрларини пнобатга олишмайди, узлари учун нимани зарур деб билишса шуни килишади. Масалан, "жуда хам дахшатли, агар узинг учун хеч нарса кила олмасанг"; "мен чидаб тура олмайман, агарда мен нима килишим зарурлигини уктириб
туришса"; "мен учун энг зарури уйлаганларимни амалга ошириш" каби жавоблар шахсдаги мустакилликни кадрият сифатида юкори даражада куйишига сабаб булади.
Психологик тадкикотлардан маълум булишича, кисман даражадаги эгоистлик кишиларга зарар келтирмайди, аммо унинг мавжуд эмаслиги ёки меъёрдан ортиклиги эса салбий окибатларга олиб келиши мумкин. Лекин ана шу кисман даражадаги эгоистликнинг йигитларга Караганда кизларда куплиги - бу тадкикотнинг янгилиги булди, яъни жами синалувчи йигитларнинг 14,5 фоизида эгоцентрик установкалар шаклланганлигининг устуворлигини кузатсак, жами респондент кизларнинг 30,13 фоизида худди шундай установка юкори саналади.
Аникланилишича, 29,77 фоизни ташкил киладиган яна бир тоифа успиринлар учун инсонларга хизмат килиш асосий кадрият саналади. Бундай фикр эгалари узгаларга ёрдам бериш ва кумаклашишни узининг хаётий ва касбий кадрияти сифатида идрок этишади. Бу каби эътирофлар, "мен учун энг зарури фарзандларимни билимли инсон килиб тарбиялаш"; "мен учун энг зарури уз фарзандларимни бахтли булишлари учун барча шарт-шароитларни яратиш" деган жавобларда яккол намоён булади. Натижалар тахлилига кура, "мухаббат ва садокат" ва "жозибадорлик" каби кадриятлар буйича хам курсаткичлар худди шундай хусусиятга эгадир. Альтруизмга нисбатан йуналган (туртинчи даража) успиринларда, одатда, шахсий манфаатдан воз кечган холда узгалаРга ёрдам бериш истагининг юкорилиги алохида диккатга сазовордир. Шунингдек, бу тоифа синалувчилар келажакдаги мехнат фаолиятларида кул остидагиларининг эътирофи буйича хурматга лойик рахбарлар сирасидан жой олишади, деган башоратни хам айтиш мумкин. Сабаби, психологик тадкикотларда (масалан, Битянова М.Р., 2008) - альтруизм - ижтимоий мотивациялардан бири хисобланиб, унинг мавжудлиги рахбарларнинг етуклигидан далолат беради. Тадкикотда иштирок этган синалувчиларнинг 23,03 фоизи альтруизмга нисбатан йуналган успиринлар саналишади. Узларидаги социоцентрик установкаларнинг юкорилигига кура, успирин йигитлар тенгдош кизлардан анча фаркланишади.
МУХ,ОКАМА
Умуман олганда олиб борилган кенг камровли изланишлар шуни курсатадики, пойтахт-шахарда тахсил олаётган успирин йигитлардаги иктисодий муносабатларга киришишни таьминлашга хизмат киладиган устувор хаётий кадриятлар альтруизмга нисбатан йуналганликда уз ифодасини топса, кичик шахарда укиш фаолиятини олиб бораётган успирин йигит учун эса бундай тоифа кадриятлар жамланмаси натижага нисбатан йуналганлиги билан характерлидир. Шунингдек, шу ёш даврининг пойтахт-шахар кизлари учун натижага йуналганликни ифодаловчи хаётий кадриятлари устуворликни ташкил этса, кичик шахар успирин кизларида эса жараёнга нисбатан йуналганлик алохида ахамият касб этар экан.
Утказилган хар иккала методика оркали аникланган, илк успиринлар ва успиринлардаги терминал ва инструментал кадриятлар, аввало, юрт тинчлиги, ватан равнаки учун масьулиятни хис эта олиш куникмалари хамда оиладаги кичик
юмушларни бажариб, оила равнаки ва фаровонлиги учун уз хиссасини кушаётганлигини хис эта олишлари мазмунини очиб берса-да, лекин, успиринларнинг табиий бойликлар ва атроф-мухитни асраб авайлаш, мехнатсеварлик, тежамкорлик, сахийлик хислатларига эта эканлигини; и ж т и м о и й - и к т и с о д и й муаммоларни тулик англаш, уларни ечиш учун зарурий карорларни кабул кила олиш хислатлари ва куникмалари шаклланганлигини тулик намоён килмайди хамда иктисодий масъулиятлилик ва маданиятлиликни шаклланиш боскичи тугалланмаганлигини курсатади.
хулоса
1. Илк успирин кизлар психологиясидаги эмоционал ва когнитив оламлар компонентларини мувофиклаштира олмаслик хусусияти, уз навбатида, уларнинг истикболдати фаолият сохасида иктисодий ролларни бажаришида зарурий шахсий-касбий сифатларни шаклланишида ва узини профессионал сифатида англашида тусикларни келтириб чикаради.
2. Оилавий муносабатлар, оила аъзоларининг хаётий карашлари, шунинтдек, турмуш тарзини йулга куйишда оилавий-иктисодий кадриятлар мохиятининг узлаштирилиши асосида болада шакллантан дастлабки, содда, бирок, мохиятан унинт келгуси ривожланиши учун "ядро" вазифасини бажарувчи ижтимоий-психологик карашлари бир кадар мураккаб булган иктисодий меъёрларнинт кабул килинишини осонлаштиради.
3. Хужалик муносабатларита киришган субъектларни иктисодий муносабатларта оид тасаввурлари, билимлари, гоялари, карашларининт онтдати акси, руй бераёттан бозор (олди-берди) муносабатларининг мохиятини тахлил кипиш, умумлаштириш, таккослаш ва хулосаларни чикаришта имкон беради.
4. Тур ли ёш (масалан, усмирлик —» илк успиринлик —» успиринлик) даврида тупланиб бораётган хаётий тажриба, иктисодий тушунчаларнинг узлаштирилишидан хосил бултан билимлар мажмуи глобал иктисодиёт оламида кечаёттан ходисаларнинт мохиятини тутри идрок этиш, бахолашта имкон беради ва ижтимоий-иктисодий муносабатларта онгли ёндашувни шакллантириб, шахснинт тежамкорлик борасидаги молиявий саводхонлитини карор топтиради.
5. Шахе да ривожланган "сарф-харажатдан узини тийиш" мотиви унинт жамгариш кобилияти шаклланишидаги асосий омил ва шартлардан бири сифатида гавдаланади хамда шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнида у ёки бу омил таъсирида шакллантан шахедаги яна куйидаги: эхтиёткорлик; прогнозлаш (иктисодий жараёнлар кечишини олдиндан кура билиш); хисоб-китоблилик; интилувчанлик; мустакиллик; тадбиркорлик каби сифатлар ушбу мотивнинг таъсирчанлигини таъминлайди.
6. Шахе иктисодий ижтимоийлашуви жараёнига таъсир этувчи ижтимоий-психологик омиллар куламини муътадиллаштиришда, успиринларнинг психологик ва ёш хусусиятларига таянплган холда улар да куйидаги:
- талаб ва таклиф уртасидаги узвий богликлик ва иктисодий муносабатлар мазмунини англаш, назарий-иктисодий билимларни эгаллашга интилиш чогидаги -иктисодий онг, иктисодий хулк, иктисодий тафаккур ва иктисодий саводхоилик;
- содир булаётгаи иктисодий ислохотлар ва улариинг мазмунини англашга интилиш жараёнида иктисодий тафаккур;
- иктисодий ходисалар (бозор) мазмунини урганиш, уларта амал килиш, истеъмолчилик ху^у^ ва бурчларини билиш жараёнида иктисодий масъуллик, иктисодий эътикод;
- ижтимоий-иктисодий меъёрларта амал килиш жараёнида онглилик, эркинлик, мустакиллик, иктисодий масъуллик, иктисодий фаоллик, иктисодий эътикодлилик ва иктисодий салохият каби иктисодий маданият унсурларини шакллантириш мумкин.
7. Катта-шахарда тахсил олаёттан успирин йигитлардаги иктисодий муносабатларга киришишни таъминлашта хизмат киладиган устувор хаётий кадриятлар альтруизмга нисбатан йуналганликда уз ифодасини топса, кичик-шахарда укиш фаолиятини олиб бораётган успирин йигит учун эса бундай тоифа кадриятлар жамланмаси натижага нисбатан йуналганлиги билан характерлидир. Шунингдек, шу ёш даврининг пойтахт-шахар кизлари учун натижага йуналганликни ифодаловчи хаётий кадриятлари устуворликни ташкил этса, кичик шахар успирин кизларида эса жараёнга нисбатан йуналганлик алохида ахамият касб этар экан.
ФОИДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. http://www.un.uz/uzb/news/displav/320 - БМТнинг Узбекистондаги ваколатхонаси расмий сайти маълумотлари (мурожаат холати 24.04.2019 йил).
2. http://stat.uz - Узбекистан Республикаси Статистика кумитаси расмий сайти маълумотлари (мурожаат холати 22.04.2020 йил).
3. White G. Socialization / G. White. - L.: Longman, 1977. - P. 25.
4. Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник / Г.М. Андреева. - М.: Аспект-Пресс, 2016.-363 с.
5. Ковалева А.И. Социология молодежи: Теоретические вопроси/ А.И. Ковалева, В.А. Луков. - М.: Социум, 1999. - 351 с.
6. Помуран H.H. Этнопсихологические особенности экономической социализации старшеклассников в современных условиях: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. -Иркутск: 2004. - 176 с.
7. Шибутани Т. Социальная психология. - Ростов н/Д: Феникс, 1998. - С. 22-28.
8. Еозиев Э.Е. Социал психология. - Т.: "Noshir", 2012. - 316 б.
9. Каримова В.М., Еойибова H.A. Оилавий муносабатлар психологияси: Укув кулланма. - Т.: ТДПУ, 2018. - Б. 111.
10. Прутченков A.C. Проблемы и противоречия формирования экономической культуры учащихся современной школы: Стандарт экономического образования в общеобразовательных учреждениях / под ред. Н.М. Кондратенко. - Самара: СИПКРО, 1996. - С. 16.
11. Семья Г.В. Экономическая социализация детей и подростов: периодизация и результаты // Школьный экономический журнал. - 1998. - №. 5. - С. 26.
12. Попова Е.В. Формирование нравственно-экономической воспитанности младших школьников: Автореферат дне. ... канд. пед. наук: 13.00.01. - Челябинск: 2000. - С. 15.
13. Жилина Ж.А. Психическая регуляция экономической социализации детей старшего дошкольного возраста / Ж.А. Жилина. - Владимир: 2003. - С. 6.
14. Rob Ranyard Economic psychology: BPS textbooks in psychology / edited by Rob Ranyard. - Hoboken: New Jersey, Wiley-Blackwell, 2017. - P. 319-450.
15. Erich Kirchler ва Erik Hoelzl Economic Psychology. / University Cambridge. - United Kingdom, Cambridge University Press, 2018. - P. 93-133.
16. Мудрик A.B. Социализация человека: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. - Изд. 2-е, испр., доп. - М.: Academia, 2006. - 304 с.
17. Журавлева Н.А. Динамика ценностных ориентаций личности в условиях социально-экономических изменений: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. -М.: 2002. -228 с.
18. Битянова М.Р. Социальная психология. 2-е изд., перераб. - СПб.: Питер, 2008. -368 е.; Журавлев A.JL, Соснин В.А., Красников М.А. Социальная психология: учебное пособие. - М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2008. - 416 с.
19. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)).
20. Umarova, N. (2020). The Theoretical And Practical Model Of Making A Person Socializing Economically. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(08), 62-68.
REFERENCES
1. http://www.un.uz/uzb/news/displav/320 - БМТнинг Узбекистондаги ваколатхонаси расмий сайти маълумотлари (мурожаат х,олати 24.04.2019 йил).
2. http://stat.uz - Узбекистан Республикаси Статистика кумитаси расмий сайти маълумотлари (мурожаат х,олати 22.04.2019 йил).
3. White G. Socialization / G. White. - L.: Longman, 1977. - P. 25.
4. Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник / Г.М. Андреева. - М.: Аспект-Пресс, 2016.-363 с.
5. Ковалева А.И. Социология молодежи: Теоретические вопроси/ А.И. Ковалева, В.А. Луков. - М.: Социум, 1999. - 351 с.
6. Помуран H.H. Этнопсихологические особенности экономической социализации старшеклассников в современных условиях: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. -Иркутск: 2004. - 176 с.
7. Шибутани Т. Социальная психология. - Ростов н/Д: Феникс, 1998. - С. 22-28.
8. Еозиев Э.Е. Социал психология. - Т.: "Noshir", 2012. - 316 б.
9. Каримова В.М., Еойибова H.A. Оилавий муносабатлар психологияси: Уцув
цулланма. - Т.: ТДПУ, 2018. - Б. 111.
10. Прутченков АС. Проблемы и противоречия формирования экономической культуры учащихся современной школы: Стандарт экономического образования в общеобразовательных учреждениях / под ред. Н.М. Кондратенко. - Самара: СИПКРО, 1996. - С. 16.
11. Семья Г.В. Экономическая социализация детей и подростов: периодизация и результаты // Школьный экономический журнал. - 1998. - №. 5. - С. 26.
12. Попова Е.В. Формирование нравственно-экономической воспитанности младших школьников: Автореферат дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. - Челябинск: 2000. - С. 15.
13. Жилина Ж А. Психическая регуляция экономической социализации детей старшего дошкольного возраста / Ж.А. Жилина. - Владимир: 2003. - С. 6.
14. Rob Ranyard Economic psychology: BPS textbooks in psychology / edited by Rob Ranyard. - Hoboken: New Jersey, Wiley-Blackwell, 2017. - P. 319-450.
15. Erich Kirchler ва Erik Hoelzl Economic Psychology. / University Cambridge. - United Kingdom, Cambridge University Press, 2018. - P. 93-133.
16. Мудрик A.B. Социализация человека: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. - Изд. 2-е, испр., доп. - М.: Academia, 2006. - 304 с.
17. Журавлева Н.А. Динамика ценностных ориентаций личности в условиях социально-экономических изменений: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. -М.: 2002.
228 с.
18. Битянова М.Р. Социальная психология. 2-е изд., перераб. - СПб.: Питер, 2008. -368 е.; Журавлев А.Л., Соснин В.А., Красников М.А. Социальная психология: учебное пособие. - М.: ФОРУМ: ИНФРА-М, 2008. - 416 с.
19. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)).
20. Umarova, N. (2020). The Theoretical And Practical Model Of Making A Person Socializing Economically. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(08), 62-68.