Научная статья на тему 'САНОАТ, ФАН-ТЕХНИКА ТАРАҚҚИЁТИНИНГ ТАБИАТ, ЖАМИЯТ ВА ИНСОНИЯТ ҲАЁТИ БИЛАН ДИАЛЕКТИК АЛОҚАДОРЛИГИ'

САНОАТ, ФАН-ТЕХНИКА ТАРАҚҚИЁТИНИНГ ТАБИАТ, ЖАМИЯТ ВА ИНСОНИЯТ ҲАЁТИ БИЛАН ДИАЛЕКТИК АЛОҚАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

168
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
жамият / инсон / саноат / техника / алоқадорлик / қарамақаршилик.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Бахриддин Лутфуллаевич Салимов

Мақолада саноатнинг инсон ва жамият ҳаѐтида ҳам салбий, ҳам ижобий томонлари мавжудлиги, саноат инсониятга бир вақтнинг ўзида ҳам дўст, ҳам душман эканлиги, фалсафий қонунларга асосланган ҳолда давом эттирадиган бўлсак, инсоният ва саноат – қарама-қаршиликлар бирлиги ва кураши қонуни асосида бир-бирига диалектик боғлиқликда ривожланиши ҳамда бу диалектик боғлиқлик бир томондан инсониятга фойдали бўлса, бошқа томондан эса зарарли бўлиши мумкинлиги таҳлил этилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «САНОАТ, ФАН-ТЕХНИКА ТАРАҚҚИЁТИНИНГ ТАБИАТ, ЖАМИЯТ ВА ИНСОНИЯТ ҲАЁТИ БИЛАН ДИАЛЕКТИК АЛОҚАДОРЛИГИ»

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

САНОАТ, ФАН-ТЕХНИКА ТАРАВДИЁТИНИНГ ТАБИАТ, ЖАМИЯТ ВА ИНСОНИЯТ ХДЁТИ БИЛАН ДИАЛЕКТИК АЛОЦАДОРЛИГИ

Маколада саноатнинг инсон ва жамият хаётида хам салбий, хам ижобий томонлари мавжудлиги, саноат инсониятга бир вактнинг узида хам дуст, хам душман эканлиги, фалсафий конунларга асосланган холда давом эттирадиган булсак, инсоният ва саноат - карама-каршиликлар бирлиги ва кураши конуни асосида бир-бирига диалектик богликдикда ривожланиши хамда бу диалектик богликлик бир томондан инсониятга фойдали булса, бошка томондан эса зарарли булиши мумкинлиги тахлил этилган.

Калит сузлар: жамият, инсон, саноат, техника, алокадорлик, карама-каршилик.

Яхшилик ва ёмонлик инсоннинг табиатида бор. Бирок, биз бу фикримиз билан, чакалоклар оламга келган захоти, унинг кулидан ёмонли килиш хам ва яхшилик килиш хам келади деган хулосани чикармокчи эмасмиз. Биз факат айтмокчи булаяпмизки, дунёга келган хар бир бола, инсон сифатида вояга етар экан, унда, хам яхшилик килишга, хам ёмонлик килишга мойилликлар вужудга келади. Вакт утиши билан, узи яшаётган жамиятдаги мухит, инсонда ана шу мойилликларнинг шаклланишига у ёки бу томондан уз таъсирини курсатади. Инсоният акл идрокининг махсули булган саноат, фан-техника тараккиёти хам хам ана шундай таъсир курсатиш хисобланади. Мутафаккирлар ижодларига назар соладиган булсак, бу хулосага мос келадиган фикрларга хам, шунингдек, кисман мос келиб, узига хос услубда билдирилган мулохазаларни хам куришимиз мумкин.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Масалан, 1811 - 1848 йилларда яшаб утган россиялик машхур адабиётшунос ва таникли жамиятшунос олим Виссарион Григорьевич Белинскийнинг куйидаги фикрларини келтириб утсак: "Одам ёмон булиб тугилмайди. Аксинча, инсон яхшиликлар багрида

Бахриддин Лутфуллаевич Салимов

Тошкент давлат транспорт университети

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

эс-хушли, окилу-доно булиб дунёга келади ва у турмушнинг

November, 2022

бахт саодатидан конуний рохатланиш учун яратилган. Айникса, унинг адолатга булган интилиши ва бошка хис туйгулари хам олийжанобдир. Ёмонлик инсонда яширинилган булмайди, балки у жамиятда мавжуддир". Куриниб турганидек, Белинский назарида инсон бамисоли фаришта каби тоза, пок булиб дунёга келган. У факат яхшиликка, эзгуликка интилиб яшашга мослашган. Адолатлилик ва бошка олийжаноб хис туйгуларга эга. Ёмонлик унинг табиатида хам йук, рухиятида хам йук ва булиши хам мумкин эмас. Ёмонлик жамиятда бор. Демак, ёмонлик жамият оркали инсонга таъсир курсатади. Содда килиб тушунтирганда жамият сабабли баъзи одамлар ёмонликни урганишади, шу тарика узларига ва бошкаларга ёмонликлар кила бошлайдилар. Шу уринда бир савол тугилади. Хуп, одамда ёмонлик йук экан, у ёмонликдан йирок экан, унда одамлар яшайдиган жамиятда ёмонликлар каердан келиб колган? Ушбу саволга жавоб излаш асносида, шундай хулосага келамизки, Белинскийнинг юкоридаги мулохазасининг баъзи жихатларига кушилишимиз ва баъзи томонларига эътироз билдиришимиз мумкин булади. Кушиладиган томонимиз шундаки, хакикатдан хам дунёга энди келган ёш чакалоклар бегунох булади. Уларнинг кулидан ёмонлик килиш келмайди, шу билан бирга улар яхшилик хам кила олмайдилар. Белинскийнинг хулосасига эътирозимиз шундаки, инсон факат эзгулик билан сугорилган, олийжаноб хисларга мойил булса, жамиятдаги ёмонликлар унга таъсир эта олмайди. У ёмонликлар таъсирига тушдими, демак унинг табиатида ёмонликка мойилликлар бор. Кейин жамият, одамлардан ташкил топган. Жамиятдаги яхшиликлар хам, ёмонликлар хам, одамлар фаолиятининг натижаси уларок вужудга келган. Чунки, ёмонлик бирон усимликнинг уругидек хусусиятга эга эмаски, шамол каерлардандир учириб олиб келган булса. Кейин жамият шудгор килинган ер эмаски, бу ёмонлик уруги бир пасда палак ёзиб, униб-усиб, таркалиб кетган булса. Хулоса шуки, ёмонлик жамиятнинг ичида, уз-узидан жамиятни ташкил этувчи инсонларнинг табиатида, рухиятида мавжуддир.

Рус мутафаккирининг жамият ва ундаги жараёнлар хакида бошка бир фикри борки, уни юз фоиз маъкулламасдан иложимиз йук. Белинский шундай ёзади: "Мен биламанки, саноат - жуда катта кулфатларнинг сабабчисидир. Яна шуни хам биламанки, саноат - жамият равнаки учун бехисоб неъматлар манбаи хамдир". Тан бериш керакки, ушбу мулохаза, уз давридаги ижтимоий муносабатларга нисбатан радикал дунёкараш булиб, узига хос илмий башорат макомига хам эгадир. Бунинг сабаби, Белинский яшаган даврда саноат унчалик ривожланмаган, узининг салбий ва ижобий томонларини хали тулик намоён этиб улгурмаган

November, 2022

352

эди. Айникса, Россиядагидек, феодал-крепостнойлик тизими, Императорлик-Самодержавие монархия тузуми хукмрон булган мамлакатда колоклик хукм сурарди. Илм-фан ва техника тараккиёти европа давлатларидан анча оркада колган эди. Шунга мос равишда саноатнинг ривожи, хам юкори даражада булмаган. Саноатнинг барча турлари, яъни ишлаб чикариш саноати, транспорт саноати, огир саноат, енгил саноат, тог-кон саноати, металлургия саноати ва бошкалар энди буй курсатаётган бир пайт эди. Ана шундай шароитда юкоридагидек, илмий башорат характеридаги мулохазани билдириш хар кимни кулидан келавермасди. Мана орадан салкам 200 йиллар утиб, Белинский илгари сурган мулохаза юз фоиз уз исботини топди десак, адашмаган буламиз. Саноатнинг бугунги кундаги гуркираган ривожи, уз ортидан кандай офатларни эргаштириб юрганини куриб, билиб турибмиз. Энг аввало олаётган хавомиз уз мусаффолигини йукотиб улгурган. Ичаётган сувларимизни аввалгидек, зилол, тоза дея олмаймиз. Истеъмол килаётган ноз-неъматларнинг таркиби хам соглигимиз учун зарарли булган моддаларга тулиб-тошмокда. Негаки, саноат узидан чикараётган захарли газлар, тириклик учун хавфли булган суюклик ва каттиклик шаклларига эга турли чикиндилар хеч каерга йук булиб кетмаяпти. Улар нафас олаётган хавомизни бир кисмига айланаётир, булут булиб, ёмгир ва кор куринишларида устимизга ёгмокда. Чикиндилар тупрокка аралашиб, ичаётган сувимиз таркибига сингиб кетмокда. Улардан озука олиб етиштирилган турли хил дехкончилик махсулотлари эса бизнинг дастурхонимиз курки булиб турибди. Натижада янги-янги касалликлар пайдо булиб, куплаб одамларнинг ёстигини куритмокда. Шунингдек, катта-катта саноат иншоатларидаги, хусусан, атом электр станцияларида руй берган авариялар кандай окибатларга олиб борганини жуда яхши биламиз. Дунё буйлаб руй бераётган нохуш, йул - транспорт ходисалари ва улар окибатида жабрланганларнинг сонини эса санаб адогига етиш кийин. Ёки булмаса саноат махсулотларидан бири булган курол-яроглар масаласини олайлик. Ана шу курол-ярогларлардан фойланилиши окибатида сунги юз йилликда миллионлаб одамлар халок булиб кетди. Х,озир хам жахоннинг турли нукталарида содир булаётган можароларда ва хаттоки, тинч деб эътироф этилган мамлакатларда хам куплаб одамлар курбон булмокда. Минг афсуски, бу курол-яроглар келгусида, яна канчадан-канча одамларнинг хаётдан олиб кетиш эхтимоли хам катта. Энг ачинарлиси, инсониятнинг кулида ер юзини бир неча маротаба кайта-кайта вайрон этишга кодир булган дахшатли курол-ярогларга эга. Бу хам камлик килгандай, уни янада такомиллаштириш устида бош котиришмокда. "Шундай

November, 2022

353

булсада, тараккиётнинг бундай куринишини тухтатиш зарурлиги хакида уйлаш, бемаъни, курук сафсата эмас. Чунки, у узининг сунги даражасига етиб келди, бундан буёгига юриш мумкин эмас. Гарчанд бундай тараккиётнинг чек-чегараси булмасада, инсоният буни англамайди ва узига-узи: Тухта, бас кил! Бундан буёгига йул йук, деб айтмайди". Бирок, инсоният уз эс-хушини йигиб олиш урнига, уз хатти-харакатларини турли хил бахоналар билан хаспушлашга уринмокда. Гуёки улар ута замонавий курол-аслахаларни узларини химоя килиш максадида яратишга мажбур булганлар. Кимдан деган саволга узларига ракобат килаётган давлатлар номини айтишади. Масалан, АКШ куролланишига сабаб килиб, Собик СССР давлатининг тажовузидан химояланишни курсатарди. Эндиликда эса, АКШ учун Россия билан Хитой хавф тугдирмокда. Х,индистон хавф-хатар манбаии сифатида Покистонни курсатса, Покистон эса Х,индистонни курсатади ва бу руйхатни шу тарика яна давом эттириш мумкин. Лекин, бу холатнинг охири яхшиликка олиб бормайди. Маъжозий маънода ухшатиб, таъриф берадиган булсак, инсониятнинг бундай йул тутишини, бамисоли одамнинг узи утирган дарахт шохини арралаётганига киёслаш мумкин. Зотан айни дунёнинг кудратли давлатлари кулидаги ута замонавий ядровий, кимёвий, бактереологик ва бошка турдаги курол-яроглар харакатга келтириладиган булса, унинг накадар дахшатли окибатларга олиб бориши хакида одам уйлашга хам куркади. Бир нарса аникки, бу каби курол-яроглар ишлатилган урушда голиб томон булмайди. Балки, урушда иштирок этган хам, этмаган хам бирдек, хамма маглуб булади. Ер юзи култепага айлантирилиб, ижтимоий муносабатлар барбод булиб, тараккиёт бир неча ун минг йил оркага суриб ташланади ва одамзот уз хаётини кайта ибтидоий жамоа тузумидан бошлашга махкум этилади. Агарда, инсоният бу урушдан эсон-омон чика олса.

Бундай хотимадан Аллохни узи асрасин. Асранганни Аллохни узи асрайди деганларидек, инсоният хам саноат тараккиёти йулини макбул томонга караб узгартириш хакида бош котириши керак. Чунки саноат тараккиётининг салбий томонлари билан бирга ижобий томонлари хам бор. Саноат хаётимизга кириб булган, биз хам унга урганиб булганмиз. Хохлайсизми йукми, саноат инсоният хаётининг ажралмас булагига айланиб булган. Чунки, эндиликда "Темир йуллар туннеллар ва куприклардангина эмас, деворларнинг тагидан хам, устидан хам утиб кетаверади. Саноат ва савдонинг кучайиши, барча табака ва синфларни уз ичига олган одамларни узига жалб этади, талабларини кондиради ва уларни узаро манфаатли ва якин муносабатларга киришишга мажбур этади. Шу билан, гайриихтиёрий тарзда, одамлар уртасидаги кескинликларни

November, 2022

354

юмшатиб, кераксиз тафовутларни бартараф этади". Шу дамларда биз билан бирга умргузаронлик килаётган замондошларимиз орасидан саноат махсулотларидан, сиз билан биз тушунадиган тилда айтадиган булсак, техника ютукларидан фойдаланмайдиганлар булмаса керак. Масалан, хаммани хонадони электр энергеяси билан таъминланган, хаммамиз уз шахсий транспорт воситаларимиздан ёки жамоат транспоридан фойдаланамиз, хар бир хонадонда телевезор бор, симли ёки симсиз телефон бор, аксарият кишилар компютерга эга, купчилик одамлар холодильник, кир ювиш машиналари хамда кондинционерлардан фойдаланишади ва бу руйхатни янада узок давом эттириш мумкин. Бу руйхат шу нарсани исбот этадики, саноат махсулотлари, техника намуналари кундалик турмуш тарзимизнинг ажралмас бир кисми сифатида аллакачон инсониятнинг хаёт мазмунига айланиб булган. Тугрисини айтадиган булсак, инсоният уларсиз яшай олмайди ва энди бунга кунмайди хам. Юкорида таъкидланганидек, кайси табака ёки синфларга мансублигидан каътий назар хамма одамларга саноат керак. Ва ана шу саноат ёки техника, турли тоифадаги одамларни узаро манфаатли ва ишончли тарздаги муносабатини шакллантиришга хизмат килади. Энг мухими саноат - одамлар хаётини йилдан-йилга кулайлаштириб, уларни моддий неъматлар билан таъминланишини яхшилаб, фаровон турмуш тарзини яратиб беришда хал килувчи ахамиятга эга булмокда. Саноат, техниканинг инсоният хаётида тутган ижобий урни ва унинг кишилик жамияти тараккиётидаги бекиёс ахамияти хакида яна куплаб ишонарли далилларни келтириш ва мантикий исботланган фикрларни билдириш мумкин. Лекин, шу уринда хурматли укувчида хакли бир савол тугилади. Сал аввалрок, саноатни инсоният бошига келтирган кулфатлар хакида жуда дахшатли хулосалар чикарилганди, энди эса саноат кукларга кутарилмокда. Кай бир мулохаза тугри, саноат зарарлими ёки фойдали?

Мазкур саволга биз Белинскийнинг юкорида баён этилган "саноат - жуда катта кулфатларнинг сабабчисидир ва саноат - жамият равнаки учун бехисоб неъматлар манбаи хамдир" деган хулосаси асосида жавоб беришга уриниб курамиз. Уша уринда биз рус мутафаккирининг бу фикрига тулик кушилишимизни таъкидлаган эдик. Бизнинг хулосамизга кура хам, саноатнинг инсон ва жамият хаётида хам салбий, хам ижобий томонлари мавжуд. Таъбир жоиз булса айтишимиз мумкинки, саноат инсониятга бир вактнинг узида хам дуст, хам душмандир. Фикримизни фалсафий конунларга асосланган холда давом эттирадиган булсак, инсоният ва саноат - карама-каршиликлар бирлиги ва кураши конуни асосида бир-бирига диалектик богликликда ривожланади. Бу диалектик

November, 2022

355

богликдик бир томондaн инсониятга фойдaди булсо, бошкa томондaн эсa зaрaрлидир. Инсоният эндиликдa сaноaтсиз яшaй олмaйди, лекин шу билaн бирга, сaноaт ривожининг бaъзи жихотлорини кобул кило олмaйди. ^обул килa олмaслигининг сaбaби, сaноaт ривожининг бaъзи жихотлори инсониятгa ходокотли тaъсир кyрсaтмокдa ëra бошкaчa килиб aйтaдигaн бyлсaк, инсониятни фaлокaт сaри етaкдaмокдa. Бу х^о^тли тaъсирлaр хокидо эсa биз юкоридa бaтaфсил тyxтaдиб Утдик. Соддaрок килиб тyшyнтирaдигaн бyлсaк, сaноaт вa фaн-теxникa - тaбиaтгa, тирикдиккa кaрaмa-кaрши рaвишдa торопкий этмокдa. Сaноaт, фaн-теxникa тaрaккиëтининг конyниятлaри тaбиaт, биосферaнинг мaвжyдлик вa ривождaниш конyниятлaригa зид келмокдa. Минг aфсyслaр булсинким, бу зиддият бугун ëки кечa пaйдо булиб колган эмaс. Бу зиддиятнинг илдизи, сaноaт энди вyжyдгa келгaн дaврлaрдaëк тайдо булгж эди. Лммо, y зaмонлaрдa ушбу тaфовyт yнчaдик сезилмaгaн. Орaдaн йиллaр, aсрлaр утгон сaри бу зиддият кyчaйгaндaн-кyчaйиб, хозирги тaхликaди вaзиятгa келиб колди. Лйни кyндaги мyрaккaб вaзиятдaн бутун инсониятнинг, уни бир кисми сифaтидa бизни xaM бошимиз котгaн. Нимa килиш керaк? Сaвол огир. Жaвоб бериш кийин. Бир тaрaфдa торок^^т, юксэдиш тyргaн булсо, иккинчи тaрaфдa тaбиaт, тириклик тaкдири турибди. Тaбиaтгa, тирикликкa зиëни етмaсин деб сaноaт, фaн-теxникa тaрaккиëтини тyxтaтиб бyлмaйди. Чунки инсоният сaноaт, фaн-теxникa ютyкдaри aсосидa яшaшгa урганди. Угар инсоният турмуш тaрзини aнчa кyлaйлaштирди, осонлaштирди, зaмонaвийлaштирди вa хокaзо. Энди, инсоният узига ярaтилгaн aнa шу шорт-шaроитлaрдaн воз кечa олмaйди. Воз кечaмaн десa xaM буни имкони xaM, иложи xaM йук. Негаки, хозирги дaвлaтлaрнинг мaвжyд булиш шaртлaри буткул сaноaт вa фaн-теxникa тaрaккиëтигa богликдир. Мaмлaкaтлaрнинг иктисодий кyрсaткичдaри, ижтимоий-сиëсий axволи, xaрбий-мyдофa сaдоxияти, axолининг мaиший турмуш тaрзи, мaдaний-мaърифий xaëт дaрaжaси вa бошкa соxaдaрдaги жaрaëнлaр бевоситa сaноaт вa фaн-теxникa торо^к^ти билaн белгилaнaди. Сaноaт вa фaн-теxникaдaн воз кечиш - хозирги цивилизaциядaн воз кечишдир. Хрзирдо яшaб турган xaëт тaрзимизни, бaрчa кyлaйликдaр вa имкониятлaрни - урто aсрлaрдaги колок турмушга aдмaштириш демaкдир.

Юкоридaги мyлоxaзaлaрдaн куриниб тyргaнидек, сaноaт вa фaн-теxникa тaрaккиëтини тyxтaтиб бyлмaйди, y ривожлaнишдa дaвом этишгa мaжбyр. Бу йул xaM инсониятни кониктирмойди. Чунки, yндa тaбиaт, биосферa зaрaрлaниши хом довом этaверaди. Соноот ВО фaн-теxникa тaрaккиëтининг хозирги куриниши тирикдик москони булган ер сaйëрaсини яшош учун нобоп, яроксиз килиб бормокдо.

November, 2022

356

Ёки булмаса инсоният ихтиёридаги ядро, термаядро воситалари устидан назоратни йукотилиши ер юзида мисли курилмаган экологик фалокатларни келиб чикишини янада тезлаштириб юбориши эхтимоли хам катта. Куриб турганингиздек, Саноат ва фан-техника тараккиёти тухтатилиб куйилиши ёки шу алфозда давом этиши хам мумкин эмас. Инсоният хозир шундай бир ахволга тушиб колганки, халк маколида айтилганидек, курпа билан оёгингни ёпай десанг бошинг ёпилмай колади, курпани бошингга тортсанг, оёгинг очик очилиб колади. Х,озир хам шунга ухшаш ахвол. Хуш бу холатдан чикиб кетиш мумкинми? Бизнинг фикрмизча мумкин. Бизнинг нуктаи назаримизга кура, саноат ва фан-техника тараккиётининг хозирги куринишдаги тараккиёти номакбул. Ёки бошкача килиб айтадиган булсак. Саноат ва фан-техника тараккиёти конунларини табиат ва биосферанинг мавжудлик ва ривожланиш конуниятларига зид келадиган жихатларини кайта куриб чикиш лозим. Негаки, табиатни биз яратмаганмиз, у ва унинг мавжудлик ва ривожланиш конуниятлари биздан олдин, бизга боглик булмаган холда вужудга келган. Демак, табиатнинг мавжудлик ва ривожланиш конуниятларига узгартира олмаймиз. Аммо, саноат ва фан-техника - инсоният акл-тафаккурининг, унинг аклий ва жисмоний фаолиятининг махсулидир. Шундай экан, саноат ва фан-техника тараккиёти конуниятларини узгартириш, уни инсониятга макбул томонга йуналтириш мумкин. Хусусан, саноат ва фан-техника тараккиётини табиат ва биосферанинг мавжудлик ва ривожланиш конуниятларига мослаштириш имкониятлари бор. Айтиш мумкинки, инсоният бу йулда аллакачон изланишларни бошлаб юборган ва маълум бир натижаларни кулга киритиб бормокда. Масалан, поезд локомотивларини дизел ёкдлгисидан электр энергияси асосида харакатланишга утиши ва бензин, дизель ва пропан, метан каби газ ёкилгиларида харакатланадиган ички ёнув двигателларга эга автомобиллар урнини электромобиллар эгаллаётганлиги. Биз биламизки, электромобиллар электр энергияси, хаттоки куёш энергияси ёрдамида харакатга келади ва атроф-мухитга хеч кандай зарар келтирмайди Эндиги вазифа, атроф-мухитни ута даражада ифлослантираётган турли саноат корхоналари, завод, фабрикалар муаммоси. Агарда олимларимиз, бу борада бош котиришиб, тепловозлар урнига элекричкалар, автомобиллар урнига электромобиллар яратишгандек, кашфиётлар килишса бу муаммо хам уз ечимини топарди. Келажакда эса, саноатнинг бошка, хамма сохалари ана шу йусинда, мукобил, атроф-мухит учун зарарсиз энергия манбааларига утказилиши максадга мувофикдир. Ёки булмаса саноатнинг барча сохаларида ишлаш принципини

November, 2022

357

ISSN: 2181-1385

Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | ASI-Factor: 1,3 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

тубдан узгартириб, шундай юксак технологиялар яратиш лозимки, уларнинг атроф-мухитга халокатли таъсири булмасин. Албатта, янгича иш услубини яратиш, экологик хавфсиз технологияларни кашф этиш уз-узидан амалга ошиб колмайди. Бунинг учун, рахбарлар, олимлар, конструкторлар, илмий тадкикотчилар ва уша сохага мутахассислардан узларининг изланувчанлик, яратувчанлик, ижодкорлик, новаторлик, ташаббускорлик каби хислатларини намоён этишлари талаб этилади. Умуман олганда бу масала, факат биз юкорида санаб утган ижтимоий катламларгагина эмас, балки жамиятда яшовчи барча тоифа ва табакага мансуб кишиларга дахлдордир.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтадиган булсак, саноат, фан-техниканинг хозирги куринишдаги тараккиётининг баъзи бир жихатлари табиат, биосфера ва инсоният келажаги учун номакбулдир. Инсониятнинг олдида киска фурсатларда хал этилиши шарт булган вазифа - саноат ва техника тараккиёти конуниятларини табиат ва биосфера конуниятларига мослаштириш ва уйгунлаштиришдан иборатдир. Инсоният саноат ва техника тараккиётини шундай йулларини кашф этиши керакки, бу йуллар инсониятни заволи учун эмас, аксинча истикболи учун хизмат килиши зарур.

REFERENCES

1. М.Иовчук. Белинский. Его философские и социально - политические взгдядые. Государственное социально - экономическое издательство. 1939.

2. Салимов Б.Л. Случайность связана c существующими условиями или является результатом их взаимоотношений // International Conference on Social and Humanitarian Research. - Poland. 2021. - Р.175-177.

3. Salimov Baxriddin Lutfullaevich. The philosophical role of dialectical categories in human life. Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. Volume: 1, lssue 6, 2021. -Р.406-410.

4. Salimov B.L. Expression of Dialectic Categories in the Individual's Social Life // openaccessjournals. eu. International Journal of InnovativeAnalyses and Emerging Technology. Volume: 1, lssue 4, 2021. -Р.16-18.

5. Бахриддин Лутфуллаевич Салимов (2022) УЗБЕКИСТОН ТАРАВДИЁТИДА КОММУНИКАЦИЯ ВА ТРАНСПОРТ ТИЗИМИНИНГ

Ст. 117.

УРНИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 403-407.

November, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.