Научная статья на тему 'САМАРАЛИ ҲАМКОРЛИК – КИТОБХОНЛИК МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ КАФОЛАТИ СИФАТИДА'

САМАРАЛИ ҲАМКОРЛИК – КИТОБХОНЛИК МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ КАФОЛАТИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

59
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тарбия / оила / тарбиячи / китобхонлик / ҳикоя қилиш / нутқ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Яйрахон Тўхтаназаровна Умарова

Ушбу мақолада китобхон авлодни тарбиялашда оила муҳим ва мустаҳкам пойдевор бўлиб хизмат қилар экан, жамиятимизда китобхонлик маданиятини такомиллаштириш учун ота-оналар ва тарбиячилар томонидан болажон кутубхонасини ташкил қилиш, китоб жавони – билимдон боланинг энг севимли маскани эканлигини болаларга сингдириш ҳақида мулоҳазалар баѐн қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «САМАРАЛИ ҲАМКОРЛИК – КИТОБХОНЛИК МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ КАФОЛАТИ СИФАТИДА»

САМАРАЛИ ^АМКОРЛИК - КИТОБХОНЛИК МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ КАФОЛАТИ

СИФАТИДА

Яйрахон Тухтаназаровна Умарова

Андижон давлат университети укитувчиси (PhD)

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада китобхон авлодни тарбиялашда оила мухим ва мустахкам пойдевор булиб хизмат килар экан, жамиятимизда китобхонлик маданиятини такомиллаштириш учун ота-оналар ва тарбиячилар томонидан болажон кутубхонасини ташкил килиш, китоб жавони - билимдон боланинг энг севимли маскани эканлигини болаларга сингдириш хакида мулохазалар баён килинган.

Калит сузлар: тарбия, оила, тарбиячи, китобхонлик, хикоя килиш, нутк.

Барчамизга яхши маълумки, таълим масканларида таълим ва тарбия ишлари етарли даражада йулга куйилган. Бирок аччик булса-да хакикатки, хозирги техника асрида турли телефон, интернет, компьютер уйинлари болани чалгитувчи воситаларга айланиб улгурган. Оилада ота-оналар, таълим масканларида педагоглар фарзандларимизни мазкур воситалардан максадли фойдаланишга ургатишимиз жоиздир. Бунинг учун ота-оналаримиз фарзандлари олдида уз маъсулиятларини хис килган холда китоб мутолааси учун алохида вакт ажратишлари, улар кизиккан мавзуларда сухбатлашишлари максадга мувофикдир.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Амир Темур ота сифатида фарзандларни гудаклик чогидан мехрибонлик билан тарбиялашни талаб этган. "Амир Темур саройидаги болалар - шахзодалар турт ёшидан бошлаб укитилган. Дастлаб савод ургатилган, кейин 4-8 ёш орасида уларга махсус киссахонлар... халк киссаларини, достонларини айтиб берганлар, болалар кахрамонлик, ботирлик, поклик рухида тарбияланганлар", уларнинг зехни, идрокининг шаклланишига эътибор килганлар.

КИРИШ

March, 2022

^aBnaT axaMuaTura эга SynraH MyxuM ®:apaeHnapgaH Supu 6y Sonanap TapSuacu Macanacu экaн, Ma3Kyp ®:apaeHga ^aMuaT BaKunnapuHuHr Sapnacu umTupoK этagн. Hhcohhuot xaeTuga coFnuK gapa^acu Ba maxc cu^araga maKnnaHumuga SonanuK gaBpugaru TapSua axaMuaTnugup. HeraKu, SonanuK gaBpugaru Typnu Ta^puSanap hhcoh xaeT Tap3HHH Senrunamra 3aMHH apaTuS Sopagu. Bona TapSuacuga ^aMuaT BaKunnapu KaTopuga ounaHuHr ypHu SeHuxpa KaTTa. OunaBufi MyxuT, ouna TapSuacu SonaHuHr TaKgupu, Kena^aruHu Senrunafigu. TatnuM SocKu^napuga onuS SopunaguraH TatnuM-TapSua ^aonuaTnapu эca, SonaHuHr gyHeKapamu, u^ogufi ^uKpnamu, aHuK Sup KacS-xyHapra SynraH KrouKumnapuHu maKnnaHTupagu Ba puBO^naHTupuS Sopagu.

"TatnuM TyFpucuga^ru ^OHyHga: "^aBnaT TatnuM coxacugaru cuecaTuHu yMyMuHCOHufi KagpuaTnapHu, xanKHuHr Tapuxufi Ta^puSacuHu, MagaHuaT Ba $aH SoSugaru Kyn acpnuK aHtaHanapuHu..." xucoSra onraH xonga onuS Sopunumu TatKugnaS yTunraH. fflyHgafi экaн, ounaga, TatnuM Myaccacanapuga Sona TapSuacura goup uhcohu^t apaTraH Sofi MatHaBufi Mepoc SynraH yp^-ogaTnap, KagpuaTnapuMrora KaTTa xypMaT, эtтнSop SunaH Kapam, em aBnog TapSuacuga ynapgaH ^ofiganaHum MaKcagra MyBo^u^gup. ByHuHr ynyH эca Sonanapra ouna TapSuacu SunaH SupranuKga MaKTaSrana TatnuM TamKunoTnapuga SywK a^gognapuMu3HuHr axnoK-ogoS xaKugaru ^uKpnapu, yruraapuHu ypraTum, TeBapaK-aTpo^ SunaH TaHumTupum, emura moc SynraH Typnu xun эpтaк, xuKoanapHu u^oganu y^uS Sepum, HyTK ycTupum MamFynoTnapuga ynapHuHr naHg-HacuxaTnapugaH ^ofiganaHum MyxuM axaMuaT KacS этagн.

HSh Cuho Sona TapSuacura anoxuga эtтнSop KapaTagu Ba y3uHuHr "TuS KoHyHu" acapuga SonaHuHr coFnuruHu caKnamHuHr acocufi oMunu ^ucMoHufi MamK экaнnнгннн TatKugnafigu. "Arap eMoH xynK ogaTra KupuS Konca, y mu^o3 Syзнnнmннн KenTupuS nuKapagu", "XynKHuHr MytTagunnuru Hara^acuga Ha^c xaM, SagaH x,aM coFnoM Synagu", "fflyHuHr ynyH canSufi xucnaTnapHu Ty3aTum no3uM, SyHuHr ynyH SonaHu xap ToMoHnaMa ypraHum, ^ucMoHufi MamKnapra KeHr ypuH Sepum" 3apyp geS Sunagu. YHuHr ^uKpuna, "TapSuagaH MaKcag SonaHuHr aKnufi Ba ^ucMoHufi KyBBaTuHu omupumgup". "Arap ounaga TapSuaHuHr axmu ycynnapugaH TyFpu ^ofiganaHunca, ouna SaxTnu Synagu. Cu3 rannamraHga, ^uKpnamyBga xafipuxoxnuK TanaSnapura puoa KunraH xonga um KypcaHru3, fiyngaH agamMaficu3, TycuKnapra gyn KenMaficu3" - geS TatnuM-TapSua ycynnapuHu TaBcua этagн.

^apxaKuKaT, KaguMgaH ounanapga Sonanap TapSuacu ynyH anoxuga эtтнSop KapaTunraHKu, SyHu x,en SupuMu3 uHKop

March, 2022

411

килмаймиз. Болалар уйкуга ётганларида, албатта, ота-оналари томонидан турли хил эртаклар, хикоялар тинглашга одатланган ва тарбиянинг бу куриниши уз натижасини курсата олган. Айрим ота-оналар фарзандларига эртакнинг бир кисмини айтиб бергач, унинг давомини кейин айтиб беришини таъкидлашади. Бола эртакнинг давомига кизикади, унинг давоми хакида уз хаёли, тасаввурида уйланади, мулохаза юритади. Бу эса бола тарбиясида жуда хам ахамиятлидир. Негаки, мазкур жараён боланинг эртак якуни хакида уйлаши, фикрлаши тасаввурларини кенгайтиришга хизмат килса, иккинчи томондан эртак, хикоя ва китобларга кизикишларининг ортишига сабаб булади. Шунингдек, болада тезрок уз саводининг чикаришга - укиб-ёзишни урганишга интилишини кучайтиради, колаверса, узининг китоб укий олиши ва уни истаганича укишга интилиши, эртак нихоясини билиб олиш каби истакларни уйготади.

Айрим оилаларда китоб мутаоласи учун алохида вакт ажратилиши, оила аъзоларининг биргаликда галма-гал китоб укиши хам йулга куйилган. Бу хам тарбиянинг бир куриниши булиб, боланинг мазкур холатга одатланиши унинг кейинги истикболи учун хизмат киладиган мухим жараёндир. Оилада китобхонлик мухити шаклланган булса, бола китобсеварлик рухида тарбияланади. Шунингдек, болада китобга узгача мехр, уни асраб-авайлаш, узининг китоб жавони булиши, ранг-баранг китобларни уз кутубхонасига йигиш ва ундан завкланиш хисси табиий равишда уйгонади. Шунингдек, узининг саводи етарли даражада чикмаган булса-да, ранг-баранг расмлар билан бойитилган китобларга караб уз-узига эртаклар айтиш ёки уйинчокларига китоб укиб бериш каби фазилатлар шаклланиб боради.

Доно халкимиз таъкидлаганидек, китоб-хазина ва ундан олинган билим эса бойлик кабидир. Китоб мутолааси натижасида хар бир боланинг дунёкараши ривожланади, моддий борликни англаш имкониятлари кенгаяди. Энг буюк муъжизалардан бири инсоният акл-заковати билан яратган китобдир. Буюк шоир ва мутаффаккир Х,азрати Алишер Навоий: "Китоб - беминнат устоз. У хар дакика бизни донишмандларнинг билим хазинаси билан ошно эта олади", - дея таъкидлаган.

Оилада китобхонликни йулга куйиш баробарида таълимнинг барча боскичларида хам уни изчил давом эттириш натижасида боланинг етук билимли ва соглом фикр эгаси булиб камол топишига эришилади. Мазкур жараён боланинг хар томонлама ривожланишига асосий омил булиб хизмат килади. Рус олимларидан Т.Доронова хам

March, 2022

SonanuKgaru onuHraH SunuMnapHu MyxuM axaMuaTra эгa экaнnнгннн TatKugnaraH.

ByryHru KyH MTT TapSuanucu Kynnu SunuM эгacн Synumu SunaH SupranuKga ManaKa, MaxopaT эгacн xaM Synumu gapKop. TapSuanu y3 TatnuM Myaccacacuga TapSuanaHaeTraH TapSuanaHyBnunapHuHr oTa-oHanapu SunaH gouMufi anoKa ypHaTumu Ba oTa-oHanapra xap KyHu Sona yfiKyra KeTumugaH onguH $ap3aHgu ynyH KrouKapnu SynraH эpтaк yKuS eKu afiTuS SepumuHu TaBcua Kunumu gapKop. MTTu TapSuanucuHuHr Ma3Kyp TaBcuacu afipuM oTa-oHanap ynyH эcnaтмa cu^araga Synca-ga, afipuM ounanapga эtтнSop KunuHMaraH KuToSxoHnuK MagaHuaTuHuHr maKnnaHumura caSaS Synagu. TapSuanu SonaHu KaSyn KunuS onaeTraHga oTa-oHanapgaH $ap3aHgura KaHgafi эpтaк afiTuS SepraHuHu gouMufi cypamu Hara^acuga эca, aKcapuaT oTa-oHanap $ap3aHgura KaHgafi эpтaк afiTuS SepumHu SunMaraHnuru, eKu yfiuga xen KaHgafi эpтaк KuroSHuHr fiyKnuruHu afiTagu Ba TapSuanugaH Sy Macanaga epgaM cypafigu. ffly ypuHga ManaKanu TapSuanu ycuS KenaeTraH em aBnogHuHr emu Ba gyHeKapamura moc SynraH энг capa KuToSnapHu TaBcua Kuna onumu ^yga xaM MyxuM. TaBcuanapra MyBo^uK y3uga xoxum SynMaeTraH afipuM oTa-oHanap Sonacu ynyH эpтaк kutoS cotuS onumra, yHu yKuS Sepumra Ma^Syp Synagu. Bona oTa-oHacuHuHr Sy coBFacuHu MaMHyHuaT SunaH KaSyn Kunagu, yHu эxтнeтnamгa xapaKaT Kunagu, paHr-SapaHr pacMnapHu ToMoma Kunagu, paHrnapHu, Hapca-SywMnapHu ^apKgamra ypraHagu, pacMnapra KapaS эpтaк afiTumra uHTunagu.

TapSuanunap Sonanap SunaH MamFynoTnapHu onuS Sopap экaн, TapSuanaHyBHunapgaH oTa-oHanapu KaHgafi эpтaк afiTuS SepraHnuKnapuHu, anSaira, cypamu KepaK. TapSuanaHyBnunap SepunraH caBonra umkoh Kagap ^aBoS SepuS, oTa-oHanapu afiTuS SepraH, eKu yKuS SepraH эpтaкnapнн ranMa-ran afiTumra uHTunagunp. By ycyn opKanu Sonanap TuHrnaraH эpтaгннн KafiTa cy3naS, xuKoa KunuS Sepumra ypraTunagu, xaMga ynapHuHr oF3aKu HyTKufi caBogxoHnuru puBo^naHuS Sopumura эpнmнnagн. MTTu TapSuanucu xaM y3 MamFynoTnapu gaBpuga TapSuanaHyBnunap ynyH onguHgaH TaHnaHraH, ynapHuHr emura moc SynraH Typnu xun эpтaкnapнн WKcaK MaxopaT SunaH yKuS Sepumu ^oro. By эca Sonanapga KmoSxoHnuK, KuroSceBapnuK TyfiFynapuHuHr maKnnaHumu Ba puBo^naHumuga MyxuM axaMuaT KacS этagн. "TapSuanuHuHr u^oganunuK BocuTanapugaH ^ofiganaHraH xonga yKuraH xuKoacu Sonanapga кнзнкнm yfiFoTagu, ynapga KafiFypum, cy3 KynuHu xuc Kunum, yHuHr Ma3MyHuHu aHnarana egga caKnaS Konum umkohuhu Sepagu; arapga afiHaH my xuKoa Te3 Ba KypyK oxaHrga xuc-xaa^oHnapcus

March, 2022

413

укиб берилса, у факатгина бадиий асарга нисбатан зерикиш ва бефаркликни шакллантиради". Демак, тарбиячи уз тарбияланувчиларига эртакни ифодалилик воситаларидан фойдаланган холда юксак махорат билан айтиб берса, бола хам уз оиласида ранг-баранг китобларига, уйинчокларига караб шундай овозда, образга киришган холда эртак айтишга харакат килади. Оилада ва МТТларида болалар учун китобхонлик дакикалари ажратилиши, тинглаган эртак ва хикоялари хакида сухбатлар уюштириш изчил йулга куйилиши натижасида таълим самарадорлигига эришилади.

Сухбат - диалогик нуткни ривожлантиришнинг асосий усули. Сухбат оркали бола тулик гапларни тузишга машк килади. Йил сайин гаплар мураккаблашиб, бир вактнинг узида бола уч-турт гап оркали жавоб беришни узлаштиради. Бола нафакат жавоб беради, балки мустакил савол беришга хам урганиб боради.

^ар бир бола кунлик режасига мувофик бадантарбия килиш, уч махал овкатланиш, ухлаб дам олишга одатланганидек, уларни китобхонлик дакикаларига хам одатлантиришга эришишимиз керак. Бунинг учун оилада, МТТида хам болаларнинг ёшига мос булган китоб жавонини ташкил этиш, уни ранг-баранг китоблар билан бойитиш даркор. Болалар учун ота-оналар ва тарбиячилар томонидан болажон кутубхонасини ташкил килиш, хамда уларга китоб жавони - билимдон боланинг энг севимли маскани эканлигини сингдириб бориш максадга мувофикдир. Шуни хам таъкидлаш жоизки, ота-оналар китоб танлашда фарзандининг ёш ва физиологик хусусиятлари, рухий-маънавий дунёкараши, кизикиш ва интилишлар куламига эътибор килмас экан, ижобий натижага эриша олмайди. МТТи тарбиячиси тарбияланувчисининг оиласида мутолаа маданиятини, китобхонликни шакллантиришда эътибор бериш керак булган жихатларни ота-оналарга тушунтира билиши керак:

- китоб мутолаасида фарзандига доимо урнак булиши;

- китоб танлаш маданиятига эга булиши;

- аник бир вактларда, оила даврасида навбатма-навбат китоб укиб беришликни йулга куйиш;

- фарзандининг ёш ва характер хусусиятини, рухий-маънавий дунёкарашини эътиборга олган холда китоб совга килиш;

- кичик ёшдаги фарзандлари учун купрок ранг-баранг суратлар билан бойитилган, катта-катта харфларда ёзилган китобларни

танлаш;

March, 2022

- ypTa em $ap3aHgnapu ynyH эca yHra TeHrgom KaxpaMoHnap TaKgupu aKc эттнpнnгaн, xaeTufi, xaenufi BoKeanap TacBupu MaB^yg SynraH KuroSnapHu xapug Kunumnapu;

- xap Sup kutoS MyTonaacu ynyH xap KyHnuK Ba xa^TanuK pe^anapHu Senrunamu, y3u xaM pe^ara aMan KunuS Sopumu;

- yKunraH эpтaк Ma3MyH-MoxuaTu, KaxpaMoHnapHuHr TaSuaTu, onraH TaaccypoTnapu w3acugaH ouna gaBpacuga cyxSaTnap TamKun Kunumu;

- TuHrnaraH эpтaк eKu xuKoaHu eTapnu gapa^aga KafiTa xuKoa Kuna onraH eKu caBonnapra ^bboS Sepa onraH kutoSxoh $ap3aHgHu anoxuga paFSaTnaHTupumu;

- эpтaк, xuKoanapHu eTapnuna KrouKum SunaH TuHrnaMaeTraH eKu TuHrnaraH эpтaгн w3acugaH caBonnapra ^bboS SepumHu ucTaMaeTraH $ap3aHgra anoxuga эtтнSop KapaTum, yHga KuroSceBapnuK, KuToSxoHnuK KyHuKManapuHu puBo^naHTupumra эpнmнmн Sona TapSuacuga MyxuM axaMuaT KacS этagн.

XY^OCA

fflyHuHrgeK, Sona xoTupacuHu Kynafirapum MaKcaguga ynapHuHr emura moc SynraH Typnu xun metpnap, TonumMoKnap, Te3 afiTumnap egnamnapura anoxuga эtтнSop KapaTum gapKop. ffletp, TonumMoK Ba Te3 afiTumnap Ha^aKaT SonaHuHr xoTupacuHu KynafiTupagu, SanKu ynapHu TonKupnuKKa, 3yKKonuKKa, Te3 ^uKpnamra ypraTagu, TacaBBypnapuHu KeHrafiTupagu. ByHuHr ynyH SonaHuHr emuHK uHoSaTra onraH xonga Typnu MaB3ynapgaru metpnap, TonumMoK Ba Te3 afiTumnapHu xa^Ta MoSafiHuga SuiragaH egnaTuS Sopumu KepaK.

BonanuKga onuHraH SunuMnap ce3unapnu Ba xan этyвнн xycycuaTra эгa экaнnнгн WKopuga KenTupunraH Mynoxa3anapgaH KypuHuS TypuSgu. OuKpuMrona, MTTnapuHuHr negaror-TapSuanunapu oTa-oHanap SunaH xaMKopnuKga um TamKun этнmн gon3apSnuru Ma3Kyp xynocanap SunaH aHa Sup Sop TacguKnaHagu. ^eMaK, kutoSxoh aBnogHu TapSuanamga ouna MyxuM Ba MycTaxKaM nofigeBop SynuS xu3MaT Kunap экaн, ^aMuaraMroga KmoSxoHnuK MagaHuaTuHu TaKoMunnamTupum Sopacuga, anSarra, negaror-TapSuanunapuMro ouna SunaH xaMKopnuKga um TamKun Kunumu, xaM^uKpnuKga um wpuTumu Ky3naHraH MaKcagnapra эpнmнmгa MyHocuS 3aMuH apaTagu.

REFERENCES

1. Kagpnap Tafiepnam Munnufi gacrypu - T., fflapK, 1997 fiun.

March, 2022

2. Ибн Сино «Тиб конуни» Рузгор юритиш хакида рисола. Тошкент, 1981 й.,1-жилд, 86-бет.

3. Юсупова П. Мактабгача тарбия педагогикаси. - Т., Укитувчи. 1993. 10-бет.

4. Доронова Т. Н. Дошкольное учреждение и семья - единое пространство развития: методическое руководство для работников дошкольных образовательных учреждений / Т. Н. Доронова, Е. В. Соловьева, А. Е. Жичкина, С. И. Мусиенко. - М.: ЛИНКА -ПРЕСС, 2001. - С. 5.

5. Усмонова М. Нуткий компетентлиликни оширишда хикоя килишнинг роли. -Т., Бола ва замон. 2019. № 4, 49-50-бетлар.

March, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.