Научная статья на тему 'УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА СИНЕРГЕТИК ЁНДАШУВ'

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА СИНЕРГЕТИК ЁНДАШУВ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

67
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА СИНЕРГЕТИК ЁНДАШУВ»

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ОТА-ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШГА СИНЕРГЕТИК ЁНДАШУВ

Х. Р. Хайдарова

Узбекистан Миллий университети "Педагогика ва умумий психология" кафедраси докторанти, психология фанлари номзоди

Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг «Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдикдаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида»ги ^арори белгиланиб, узлуксиз маънавий тарбияни амалга оширишда ота-она, тарбиячи, укитувчи, узлуксиз таълим муассасалари ва махалла жамоатчилигининг узаро самарали хамкорлиги механизмларини ишлаб чикиш мухим ахамият касб этади. Ота-оналарни вертуал-педагогик маданиятини юксалтиришга каратилган фаолиятда оила, махалла, ва таълим муассасалари хамкорлиги билан боглик муаммолар кузга ташланади. Айникса ахборотлашган жамият шароитида ота-оналарнинг виртуал-педагогик маданиятини ривожлантириш механизмини халкаро тажрибалар, информацион ахборот ресурслари, миллий кадриятлар асосида такомиллаштириш, оила, узлуксиз таълим муассасалари ва махалла уртасида хамкорликни такомиллаштриш, ота оналарнинг виртуал-педагогик маданиятининг бахолаш имконини берувчи социометрик шкалалар ва интеграл диагностик параметрларни ишлаб чикиш заруратини такозо этади [1].

Компьютерни узлаштириш иккинчи саводхонлик хисобланиб, инсоннинг интеллектуал ва ижодий кобилиятини оширади. Бунда ахборот-лаштиришнинг илк боскичидаги ижодий, теран фикрловчи, истеъдодли, жиддий касбий махоратга эга инсонларнинг ахборот техника воситаларисиз хеч кандай мухим потенциални намоён эта олмайди.

Синергетик ёндашув таълим фаолиятида уз-узини тарбиялаш, узини узи ташкил этиш ва узини узи бошкариш устунлигига асосланади ва уз-узини очиб бериш ва такомиллаштириш, уз-узини англаш максадида мавзуга таъсирни рагбатлантириш ёки рагбатлантиришдан иборат. Шундай килиб, "педагогик синергетика" педагогик билимларнинг янги йуналиши пайдо булдики, бу таълим тизимларини уз-узини ташкил этиш ва ривожлантириш конуниятлари асосланади. Педагогик синергетика узини узи аниклаш ва шахсни ривожлантириш муаммоларини ривожланишига очиклик, биргаликдаги ижод ва

уз-узини ривожлантиришга йуналтирилганлик нуктаи назаридан янгича ёндашишга имкон беради.

Г.М. Кожаспирова "синергетика" тушунчаси "таълим" тушунчасига жуда якин (юнон тилидан таржима килинганда "биргаликдаги харакат", "хамкорлик" деган маънони англатади). Дунёни синергетик англаш инсонни тарбиялашда мухим ахамиятга эга: синергетик фикрлаш усули очиклик, диалогизм ва мулокот билан ажралиб туради [2]. Синергетика ота-оналарни виртуал-педагогик жараённинг субъекти сифатида инсон хаётининг энг мураккаб ички конуниятларини урганишга йуналтиради.

Е.К.Никитинанинг таъкидлашича, синергетика педагогик назарияни ривожлантиришда йуколган алокаларни амалий хакикат билан тиклашга, диалог тизимининг ривожланиши, очиклик, таълим тизимининг турли таркибий кисмлари ва унинг субъектлари уртасида "коммуникатив куприк" яратишга имкон беради [3]. Ота-оналарни виртуал-педагогик маданиятини юксалтиришда синергетик ёндашув уларнинг ижодий салохиятини сезиларли даражада ошириши мумкин.

Ковалевичнинг таъкидлашича, синергетика куйидаги педагогик тамойилларга тула назар ташлаб, шахснинг узини узи белгилаш ва фаолият субъекти сифатида ривожланиш жараёнининг ахамиятини методологик жихатдан оширишга имкон беради [4]. Талаба таълим ва тарбия субъекти булиб, укув жараёнида фаол ва ижодий позицияни эгаллайди; таълим мухитида шахснинг узини намоён килиши ва узини англаш эркинлиги, хаётда ва касбда узини узи белгилашнинг индивидуал стратегиясини излаш; фаолият, диалог, мустакиллик, ташаббускорлик, ижодкорлик тамойилларини амалга ошириш; укитиш ва укитиш - субъективлик ва субъективликни ривожлантиришга интиладиган очик, узини узи бошкарадиган тизимлар; индивидуал хаёт йули учун стратегияни танлаш эркинлиги, бу таълим дастурлари, курслари, уларнинг мазмун мохияти ва укитувчининг узи танлашини англатади.

Ковалевичнинг таъкидлашича, синергетика янги педагогиканинг "шериги" (неопедагогика) ва лотин тилидан биргаликда энергия ва биргаликда хамкор деб таржима килинган. Бинобарин, синергетика хам, янги педагогика хам очик мулокотлар, тугридан-тугри ва тескари алока, катъий таълим саргузаштлари, уйинлар доирасида ишлайди.

Синергетик таълим, янги педагогика сингари, уз-узини тарбиялаш, инсонни уз имкониятларини рагбатлантирадиган уз такдирини белгилашдир.

X,ap KaHgafi ounagaru goMuHaHT Basu^anapHu oTa-oHanap эгaмafigн, nyHKu $ap3aHgHHHr ^aMuaTgaru HmuMOHÖnamyBH ouna SunaH SomnaHagu Ba yHuHr maxcHaTHHHHr aHaga pHBO^naHHmn OTa-OHanapHHHr BupTyan-negaroruK MagaHuaTura SorauKgup.

CHHepreTHKa y3-y3HHH pHBO^naffrapybhh oSteKraap - hhcoh Ba ^aMuaT SunaH myrynnaHagu, ynapHHHr omKop kh^hhumh Ha^aKaT ynapHHHr Ma3MyHH ycynnapuHH Senrunafigu, Sarau Kagpuaraap MyHocaSaraapuHuHr KOHyHnapuHH umnaS HHKumra hmkoh Sepgu. YcTyBop TapKuSufi KHCMnap: cuHepreTuKa roanapuHH TatnuM Ma3MyHura MocnamrapumHuHr gugaKTuK ^uxaraapu; ynapgaH TatnuM тнзнмннн puBO^naHumuHu MogennamTupum Ba SamopaT Ku^umga ^ofiganaHum; yKyB ^apaeHuHu SomKapumga Ky^^am. CuHepreTuK кoнцeпцнa uhmuh Ba negaroruK SunuMnapHu aHruna Tap3ga onuS Sepumra umkoh Sepagu. Y Sunum ^apaeHnapuHuHr Kyn ynHoBnunuru, KoMnoHeHTnu Ba Kyn oвoзпнпнгн (anTepHaTuBnuru Ba yзгapyвнaнпнгн) ra эtтнSop Sepagu.

Eu3HuHr ^uKpuMrona, cuHepreTuK eHgamyB negaroruK ^apaeHHuHr xap Sup cySteKTuHu (oTa-oHa, TanaSa, yKuryBnu) puBo^naHumgaH yз-yзннн puBo^naHTupumra yTumHu aManra omupaguraH y3uHu y3u puBo^naHaeTraH kuhuk Tu3uMnap cu^arnga KypuS nuKumra umkoh Sepagu. fflyHuHr ynyH oTa-oHanapHuHr negaroruK MagaHuaTuHu maKmaHTupum 3aMoHaBufi ^aMuarauHr энг MyxuM Ba3u^anapugaH Supu, gaBnaT umuMoufi cuecarnHuHr Sup kucmu Synumu KepaK. ffly SunaH Supra, onuS SopunraH TagKuKoraap myHu KypcaTaguKu, xo3upru nafiTga oTa-oHanap SunaH ynapHuHr negaroruK MagaHuaTuHu maKmaHTupum Syfiuna TrouMnu umnap fiynra KyfiunMaraH. Eup BaKTnap aHatHaBufi MaKTaSnapra xoc SynraH oTa-oHanap SunaH umnam maKnnapu: negaroruK yHuBepcan TatnuM, negaroruK TatnuM fiyKonraH. OTa-oHanapHuHr negaroruK MagaHuaTu ^eHoMeHonoruacu, yHu aHru н^тнмoнfi-нктнcogнfi mapouraapga maKmaffrapum maKrnapu Ba ycynnapu Tyrpucuga xaM aHuK TacaBByp MaB^yg эмac.

OTa-oHanapHuHr negaroruK MagaHuaTuHu maKmaffrapum кoнцeпцнacннн Kypum ynyH xo3upru u^TuMoufi-negaroruK Ba3uaTHu, Maxarnufi Ba xopu^ufi MaKTaSnapga xaM oTa-oHanap SunaH ncuxonoruK-negaroruK um Ta^puSacuHu Taxnun Ku^um 3apyp. ^Kopuga afiTunraHnapHuHr Sapnacu TatnuM Ba negaroruK ^aonuaTga cuHepreTuK eHgamyBgaH ^ofiganaHum aHru uctuksoh Ba uMKoHuaTnapHu onuS Sepagu, geraH xynocara кeпнmнмнзгa 3aMuH apaTuS Sepagu.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида" ги Карори, 2019 йил 31 декабрь

2. Аллаярова, С. Н. (2020). АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ОЛИЙ ТАЪЛИМ СИФАТИ ВА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ ОМИЛИ. Современное образование (Узбекистан), (4 (89)).

3. Коджаспирова Г.М. Педагогика: учебник. М.: Гардарики, 2004. 528с.

4. Никитина Э.К. Управление качеством воспитания в системе подготовки современного специалиста/Ученые записки Московского гуманитарного педагогического института. Т.4. М.: МГПИ, 2006. 484с.С.200-211.

5. Ковалевич М.С. Социально-психологические и педагогические проблемы профессионализации личности: синергетический подход. [Электронный ресурс]-Режим доступа.-URL: http://sites.google.com/site/konfep/ Home/2-sekcia/kovalevic.

6. Хайдарова Х.Р. Талаба-ёшлар этник узлигини англашида ота-оналар педагогик саводходлигининг ахамияти. НамДУ илмий ахборотномаси 2020 йил №1

7. Хамрокулова, Ш. Э. (2021). УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ-ТАРБИЯНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(3).

8. Abdullayeva, Gulchekxra Abdullajonovna (2020) "THE PROBLEM OF QUALITY IN THE MODERN EDUCATION SYSTEM," Scientific Bulletin of Namangan State University: Vol. 2 : Iss. 8 , Article 50. Available at: https://uzjournals.edu.uz/namdu/vol2/iss8/50

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.