Научная статья на тему 'САЛЖУҚИЙЛАР ДАВРИДА АҲОЛИНИНГ ИЖТИМОИЙ ТАБАҚАЛАНИШИ'

САЛЖУҚИЙЛАР ДАВРИДА АҲОЛИНИНГ ИЖТИМОИЙ ТАБАҚАЛАНИШИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
184
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тирнек / салжуқий / турклар / араблар / бей / кўчманчилар / шаҳарликлар ва шаҳар ҳаёти. / тырнек / сельджуки / тюрки / арабы / бей / кочевники / горожане и городская жизнь

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — З М. Қодиров

Ушбу мақолада Салжуқийлар даври ижтимоий-иктисодий ҳайоти, аҳолининг табақаланиши, уларнинг асосий машғулотлари хақида фикр юритилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОЦИАЛЬНОЕ РАССЛОЕНИЕ НАСЕЛЕНИЯ В СЕЛЬДЖУКСКИЙ ПЕРИОД

В данной статье рассматривается социально-экономическая жизнь сельджуков, расслоение населения, их основные занятия.

Текст научной работы на тему «САЛЖУҚИЙЛАР ДАВРИДА АҲОЛИНИНГ ИЖТИМОИЙ ТАБАҚАЛАНИШИ»

Oriental Journal of Social Sciences SJIF for 2022: 5.908

ORIENTAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES

journal homepage: https://www.suppQrtscience.uz/index.php/oiss

САЛЖУЦИИЛАР ДАВРИДА А^ОЛИНИНГ ИЖТИМОИИ ТАБАЦАЛАНИШИ

З.М. Цодиров

катта уцитувчи,

Тошкент давлат шарцшунослик университети Е-маил манзили: z. m. kodirov@,mail. ru

Калит сузлар: тирнек, Аннотация: Ушбу маколада Салжукийлар даври салжукий, турклар, араблар, ижтимоий-иктисодий хдйоти, ах,олининг табакаланиши, бей, кучманчилар, уларнинг асосий машгулотлари хакида фикр юритилган.

шахдрликлар ва шахдр хдёти.

SOCIAL STRATIFICATION OF THE POPULATION DURING THE SELJUK PERIOD

Z.M. Kadyrov

senior teacher,

Tashkent State University of Oriental Studies, E-mail adress: z.m.kodirov@mail.ru

Key words: Tirnek, Seljuk, Abstract: This article discusses the socio-economic life Turks, Arabs, Bey, nomads, of the Seljuks, the stratification of the population, and their townspeople and city life. main occupations.

СОЦИАЛЬНОЕ РАССЛОЕНИЕ НАСЕЛЕНИЯ В СЕЛЬДЖУКСКИЙ ПЕРИОД

З.М.Кадыров

старший преподаватель,

Ташкентский государственный университет востоковедения, Электронная почта: z. m. kodirov@,mail. т

Ключевые слова: Аннотация: В данной статье рассматривается

тырнек, сельджуки, тюрки, социально-экономическая жизнь сельджуков, расслоение арабы, бей, кочевники, населения, их основные занятия.

горожане и городская жизнь._

Махмуд ^ошгарий Девонида миллат сузи урнига будун сузи кулланилган. Салжукий будуни деганда, бир неча унга тобе миллатлар эмас, турклар тушунилади.

Тарихда бир пайтнинг узида давлат ташкил килган бир неча турк будуни булганлигини айтишимиз мумкин. Масалан, ^орахонийлар бир будун булган бир пайтда, Салжукийлар хам будун булиш йулида эдилар ва шу билан бирга, Газнавийлар хам будун эгаси сифатида давлат ташкил этганлар. Будун ишлари мухокама килинадиган мажлис "тирнек" деб аталган. Будун яшаган худуд душмандан химояланган юрт булиб, калъалар, шахар деворларининг ичкариси уруш пайтида панох топадиган жойлар хисобланган. Будун купинча бундай тахликали ва уруш хаётига тайёр холатда булган.1 Бу эса турк будуни феълининг чаккон ва харакатчан булишини таъминлаган.

^абила будундан кичикрок булган миллат унсури хисобланиб, ^ошгарийнинг кайдларидан турк будуни 24 кабила булганлигини билиб оламиз. Уларга "батин" номи хам берилган.2 Салжукийлар мазкур кабилаларни жамлаган бошкарув ташкилотини тузганлар. Баъзи кабилалар катта ва давлат эгаси булган будун холатига эришган булса, баъзилари кабила даражасида колиб кетганлар. Бошкача айтганда, кабилачиликдан давлатчиликка кутарила олмаганлар.

Турк маданиятида исломиятдан олдин мавжуд булган хусусиятлардан хисобланган ватан севгиси Салжукийлар замонида хам кузатилади. Ал-Жохиз таъбири билан айтганда "Турклар араблардан бошка миллатлар ичида ватан севгиси масаласида бошка миллатлардан анча хассос ва анча кадимий" анъанага эгадирлар.3

Салжукийлар даврида турк халки асосан икки табакадан ташкил топган эди. Бейлар ва кора будун. Яъни бошкарувчилар ва бошкарилувчилардан иборат эди. Шунингдек, бейлар узаро катта бейлар ва кичик бейларга, халк эса хунармандлар, факирлар ва ишсизлар каби турли табакаларга булинган. Катта Салжукий бейларига нисбатан каттадан кичикка караб куйидаги сифатлар кулланилган: Хокон ва Хон, Югруш (вазир), Ябгу (вакил), Инал, Тархон, кичик бей ва маъмурларга нисбатан бирор таксимот килиш мушкул, лекин диздор, шихна, омил ва тахсилдор каби мансабдорлар бор эди.

Бундан ташкари, "тарикчилар", "нонвойлар", "кассоблар", "куй согувчилар", куллар ва чури аёллар (жориялар) хам бор эди. Шароб сотишни касб килиб олганлар "тимчи", тикувчилар "йичи", этикдузлар "этикчи", чармгарлар (тери ошловчи), курол-ярог ва темирга ишлов берувчилар "темирчи", ук ясовчи усталар "укчи", ёй ясаш иши билан шугулланувчилар "кургувчи" деб аталган. От чопувчи кишилар "от хайдовчи", кичик урмон ва ахоли турар жойи курикчилари "курикчи" деб аталган. Дори-дармон тайёрловчи ва халкка таркатувчиларга "эмчи" номи берилган. Хунармандлар орасида идиш-товок ясаш иши билан шугулланувчи кишилар "оёкчи", мато тукувчилар "кузак" деб номланган.4 Салжукийлар даврида тижорат билан шугулланган алохида бозорчилар синфи юзага келганлигини хам таъкидлаш жоиз.

Салжукийларда давлат хазинасидан фойдаланадиган табака вакилларидан ташкари барча одамлар раият деб номланган. Улар соликларни тулашга, давлат хокимияти ва унинг вакили булганларга буйсунишга мажбур эдилар. Раият учун расмий равишда тан олинган мазхаб ва тарикатлардан бошка диний гурухларга кушилиш, турли конунлар кабул килиш ва тартибни бузиш огир жиноят хисобланган. Бошка томондан, хукмдор хам раиятнинг хаёти, мол-мулки ва шарафини химоя килишга мажбур эди. Куплаб расмий хужжатларга кура, раият хукмдорга Аллохнинг омонати эканлиги таъкидланган. Шу билан бирга мутасаддилар ва амирлардан уларга нисбатан адолатли муносабатда булишлари хамда уларга нисбатан адолатсиз талаблар куймасликлари талаб килинган.5 Ушбу жуда катта омма ичида бир-биридан сиёсий ва хукукий жихатидан фарк

1 Ibn Fadlan, Oguzlar Bahsi, s.38-45; El-Cahiz, s.75

2 Köymen,Alp Arslan ve Zamani, s.303-304

3 El-Cahiz, s.78

4 Ka§garli Mahmut, Divanü Lügati't-Türk, Qev: B. Atalay, Ankara, 2006; R.Geng, Ka§garli Mahmut'a Göre XI. Yüzyilda Türk Dünyasi, Ankara, 1997, s.311-313

5 Muntajabuddin Bediy, Atabat ul-kataba (nshr, Muhammad Qazviniy - Abbos Iqbol), Tehron 1329 hsh., 20, 23-24, 29, 41, 56-betlar.

килмайдиган иктисодий хамда ижтимоий жихатдан турли синфлар мавжуд эди. Буюк Салжукийлар давлати учта йирик ижтимоий катламдан иборат эди.

1. Кучманчилар. Оммавий равишда Жайхун дарёсидан утиб Эрон худудларига кирган туркларнинг катта бир кисми Угуз кавмига мансуб кучманчи кабилалар эди. Эхтимол, Онадулида XIV асрнинг бошларида тайёрланган аноним Угуз лугатида турк сузи "кишлоки, кучманчи, кишлок одами, чодирда яшовчи одам" ва турклик сузи "кишлоклик, кишлок хаёти, чодир хдёти" маъносида кулланилгани эътиборга лойикдир.6 Уларнинг сони оз булса хам, карлук, уйгур ва кипчок каби бошка турк кабилалари угузлар билан бирга Эрон худудларига киришди. Кучманчилар кабилаларга булинган. ^абилаларнинг давлат билан муносабатлари ва улар тулаган соликларнинг мохияти ва микдори бир-биридан фаркли эди. Чорвачилик билан шугулланган кучманчилар фойдаланган яйловлари учун давлатга махсус яйлов соликларини тулашган. У кабилалар устидан назорат ва тартибни саклаш учун масъул этиб бир давлат одами тайинланарди 7

Кучманчи турклар Хуросоннинг шаркида ва шимолида, Элбрус тогларининг жанубий этакларида, Ироки Ажамнинг шимоли-гарбий кисмида ва Озарбайжонда тупландилар. Бу ерлар Эрон худудидаги хаёт тарзи учун энг мос жойлар эди. Энг мухим бойликлари куй ва от сурувлари эди. Бир арман манбасига кура, Салжукийларнинг жанговар отлари каттик туёклари ва бургутдек тезкорлиги билан хайратга соларди. Шунингдек, кучманчилар икки уркачли туяларни хам бокишгани маълум. Абулфазл Мухаммад ибн Хусайн Байхакийнинг туркманларни "туя чупонлари" деб аташи, уларнинг бойликлари орасида туя мухим урин тутишини курсатади. Кучманчиларнинг асосий ишлаб чикариш махсулотлари гушт, сут ва жун эди. Кигиз, жун кийим ва гилам каби буюмлар тайёрлашда ишлатиладиган жун мухим савдо махсулоти сифатида кадрланарди. Чорвачиликдан ташкари, овчилик хам кучманчилар хужалигида маълум уринни эгаллаган.

Салжукийларнинг харбий ютуклари янги туркман кабилаларининг Эрон худудига кириб келишига замин яратган булса-да, уларнинг оммавий равишда бу худудларга кириб келишлари кишлок ва шахар хаётига катта зарар етказди. Салжукийлар даври шоири Амъаки Бухорий Султон Алпарслонга ёзган мактовларида Эроннинг туркманлар томонидан хароб килинганлигига эътибор каратиб, мамлакатни шох томонидан кайта тикланаётганини таъкидлаган.8 Салжукий султонлари туркман кабилаларини Хуросон шаркида ушлаб туриш ёки уларни шахар маданиятига энг кам зарар етказадиган холатда Озарбайжон оркали Византияга юборишга харакат килдилар. Салжукийларнинг утрок Эрон маданиятини химоя килиш максадида кучманчи кавмдошларига карши туришлари, туркманларни бироз вакт утиши билан Салжукийлар давлатига карши туришига олиб келди ва Султон Санжар даврида угузлар кузголони хамда кейинчалик Хуросоннинг таназзулга учрашида мухим рол уйнади.9 Бошка томондан, Низомулмулкнинг Сиёсатномасидаги баъзи кайдларда хам туркманлар хис килган нокулайликни очиб беради. Ундан ташкари, туркманларнинг гарбга йуналтирилганлиги уларга Озарбайжон ва Онадулида тупланишга ёрдам берди ва уларга янги ватан эшикларини очди.

Турклар хаёт тарзининг асосини чорвачилик ташкил киларди. Бу борада, уларнинг энг асосий максадлари подаларининг утлок ва озука эхтиёжини кондирувчи масканлар ахтариш эди. Бундай хаёт тарзи дехкончилик килаётганларга тугри келмасди. Жахизнинг таъкидлашича туркларнинг утрок ва кучманчи тарзда яшаётганлари орасида катта бир тил ва маданий бирлик хусусияти мавжуд эди.

6 Eski Oguzca Sözlük: Bah§ayi§ Lügati (haz. Fikret Turan), istanbul 2001, s. 105, 169.

7 Muntajabuddin Bediy, Atabat ul-kataba (nshr, Muhammad Qazviniy - Abbos Iqbol), Tehron 1329 hsh., 80-82, 84-85-betlar.

8 Am'ak-i Buhäri, Diván (n§r. Said-i Nefisi), Tahran, ts., s. 188.

9 Enveri, Diván (n§r. M. Taki Müderris-i Razavi), Tahran 1337-40 h§., I, s. 201- 205; Hakani-yi §irväni, Diván (n§r. Cihangir Mansür), Tahran 1375 h§., s. 105-107, 179-180.

Турклар хайвонларни кулга ургатишда мохир эдилар. Жахизнинг билдиришича, "бир канча ов хайвонларини кулга ургатиб, хатто ёввойи кушларни хам бокишар эди". Отларга "хошт", ургочи туяга "охх", эркак туяга "ихх", кулон ва эшшакларга "дех, чуш" дейилганда хайвонлар бу амрларга кулок бериб, итоат этишар эди. Турк уз отини узи бокиб хали тойлигидан исм бериб, тарбиялар эди.

Х,айвонлардан асосан куй, эчки, сигир, от, туя ва кушлар бокилар эди. Жонли хайвонларнинг сотуви асосий даромад манбаи булган. Давлатга солик туланиши билан бирга, бундай фаолият тури урушларнинг келиб чикишига хам сабаб була оларди.

2. Кишлок ах,олиси. ^ишлок ахолиси ва дехконлар Салжукийлар жамиятида ахолининг энг катта кисмини ташкил киларди. Буюк Салжукийлар хукмронлиги даврида Хуросон ва Марказий Эрон худудларига кучманчи туркий кабилаларнинг кучиб келишига шароит яратилиши, бу худудлардаги зироатчилик билан шугулланган дехконларга салбий таъсир курсатди. Шунингдек Салжукий-Еазнавий урушлари хам Хуросондаги кишлок хужалигига катта зарар етказди. Байхакийнинг таъкидлашича, Байхак ва унинг атрофидаги писта дарахтлари яхши ёнганлиги сабабли киш мавсумида фойдаланиш учун газнавийлар кумондони амир Хожиб Субоши томонидан туяларга юкланган ва Газна шахрига олиб кетилган.10 Мамлакатда сиёсий баркарорлик урнатилгандан ва икто тизими жорий килингандан сунг кишлок ахолисининг яшаш шароитлари нисбатан яхшиланди. Дехконларнинг хукукий ва иктисодий холатлари, уларнинг географик жойлашувига кура сезиларли даражада бир-биридан фарк килар эди. Салжукийларгача кишлокларда катта ерларга эгалик килган ва "дехкон" деб ном олган бой одамлар узларининг имтиёзларини саклаб колишган. ^ишлок ахолисининг катта кисмини ерсиз кунлик ишчилар, улуш эгалари ёки майда ер эгалари ташкил этарди.

Ерлар хирожий, ушрий ва мирий каби турларга булинган. Хазинага тегишли булган ва икто тарзида бошкарилган мирий ерлари Низомулмулк даврида тугатилиб, отлик кушинларга тегишли ерларга айлантирилди. Ушбу тизимда ер ва унда ишлайдиган одамлар аввалгидек давлат назорати остида эди. Ерга ишлов берадиган киши ерга факат вактинчалик эгалик хукукини берувчи хужжат ва факат ишлов бериш шарти билан эгалик кила оларди. Бу ерлар унинг вафотидан кейин факат эркак авлодига мерос булиб утган. Дехкон ердан олган махсулоти учун соликни икто эгасига, ёки вакфга берилган булса, тегишли вакф фондига тулаган. Амирларга ва таникли кишиларга тегишли булган икто факат тегишли хизматлари эвазига берилган ва икто эгаси хизматдан бушатилганда, икто олиб куйилган. Хукмдор вафот этганида ёки узгарганда, барча иктоларнинг гувохномалари янги хукмдор томонидан янгиланган. Ерга богланган одамлар шахар ахолиси сингари конуний равишда озод эдилар. Иктолар эгалари халкдан маълум микдордаги соликдан ортигини талаб кила олмаганлар. Халк хар доим султонга ёки буюк девонга мурожаат килиши мумкин эди. Икто эгаси конунларга буйсунмаган холларда, унинг иктоси олиб куйилган. Салжукийлар солик тизимининг асосини кишлок хужалиги ишлаб чикаришидан олинадиган соликлар ташкил этарди. ^ишлок хужалиги сохасида янги тармокларнинг ташкил этилиши ва уларнинг ишлаши янги кишлок хужалиги конуни пайдо булишига олиб келди. Хуросон ва Ирокдаги олимлар махаллий урф-одатлар ва кишлок хужалиги масалаларини ислом хукуки тамойиллари асосида кайта туздилар, шу тарика ушбу сохада узок вактгача амал киладиган янги конун яратилди.

Дехкончилик кадимги даврлардан бошлаб ривожланган сугориш тизимига асосланиб ташкил этилган. Дарёлар каналларга булинган ва хар бир дарёдан максимал даражада фойдаланилган. Султон Маликшох ва Санжар даврида Ирок, Хуросон ва Хоразмда янги сугориш каналлари очилди. Маълумотларга кура, Марв ва унинг атрофидаги сувларни тартибга солишга масъул булган миробнинг кул остида 12000 киши ишлаган. Янги сугориш каналлари туфайли кишлок хужалиги махсулотларини ишлаб чикариш хажми ошди, ишлаб чикаришнинг купайиши кишлоклар ва шахарларнинг

10 Beyhaki, Tärih (Behmenyar), s. 273. www. supportscience.uz/index.php/oj ss

усишига ва шахарларда тижорий хаётнинг ривожланишига ёрдам берди. Хуросонда, айникса, Мургоб канали томонидан сугориладиган Марв текисликларида етиштирилган махсулотлар минтакада ахоли сонининг купайишига олиб келди. Бу ерда етиштирилган пахта кишлок ва шахарларда тукимачилик саноатининг ривожланишига туртки булди. Дехкончилик махсулотлари етиштиришда Фаргона водийси хам мухим урин тутган.

Дехкончиликда утрок яшаш тарзи шарт булганлиги туфайли, кучманчиларнинг бундай шароитга мослашуви имконсиз булганлиги таъкидланган. Дехкончилик билан шугилланганларни Буюк Салжукийлар даврида "Тарикчи" деб аташар эди. Дехкончиликдан кулга киритилган махсулотлар асосан бугдой, арпа, макка жухори, беда, кунжут, пахта кабилар билан бирга мевалар, урик, олхури, олма, нок, ковун ва сабзавотлардан сабзи эди. Мевалар ташки бозорларга хам сотилганлиги маълум. Бунга куритилган мевалар ва мева шарбатлари мисол булади. Салжукийлар улкасининг энг мухим дехкончилик худудлари бу Маварауннахр ва айникса Фаргона вилояти булган. Давлатнинг гарб томон кенгайиши янги масканларнинг хам узлаштирилишига олиб келган. Бунга Хуросон, Хоразм ва Ирок худудлари мисол булади. Марв теккисликларида очилган сув каналлари ва Жайхун дарёсининг сувлари ила сугорилган Маварауннахр текисликлари дехкончиликнинг энг ривожланган масканлари эди.

3. Шахарликлар ва шахар хаёти. Салжукийлар шахар маданияти ривожланган Хуросонда узларининг давлатларини, факат утрок хаёт ва шахар маданиятига нисбатан химоя муносабатини шакллантира олганларидан кейингина барпо эта олдилар. Салжукийлар давлатининг биринчи сиёсий маркази Хуросоннинг энг мухим шахри Нишопур эди. Ушбу даврда тахминан 1680 гектар майдонни эгаллаган Нишопур ахолиси 110-220 минг орасида эди. Нишопур Тугрул Бей даврида давлатнинг гарб томон кенгайиш сиёсати натижасида уз урнини Рай шахрига бушатди ва Султон Маликшох даврида пойтахт Райдан Исфахонга кучирилди. Бу даврда Исфахон Салжукийлар давлатининг энг йирик шахрига айланди. Султон Санжар Салжукийлар тахтига утирганидан сунг, давлат маркази Марв шахрига кучирилди, Исфахон эса бир муддат Ирок Салжукийлар давлатининг пойтахти булиб колди. Султон Санжар даврида Марв шахри Салжукийлар маданий хаётининг энг мухим маркази булган. Ушбу даврда ривожланишнинг энг юкори даражасига етган Марв ахолиси тахминан 150 минг кишини ташкил этган. Ушбу шахарлардан ташкари Хирот, Балх, ^азвин, Хамадон, Язд, ^ум, Марога, Багдод, Ахваз ва Мосул йирик ахоли пунктлари булган. Салжукийларга буйсунган давлатлар чегарасида булган Бухоро, Самарканд, Газна, Дамашк, Халаб ва Урфа каби мухим шахарларни буларга кушиш мумкин.

Салжукий шахарлари учта асосий кисмдан иборат эди: ички калъа (кухандиз), асосий шахар (шахристон) ва ташки мавзелар (работ). Бозорлар ва савдо марказларининг аксарияти шахар марказида эмас, балки работда жойлашган. Катта шахарлардаги хар бир кучада маълум бир савдогарлар гурухига ажратилган ёпик жойлардан иборат йирик бозорлар мавжуд эди. Шахарларда вакфлар, шифохоналар ва турар жойлар кенг таркалган эди. Салжукийлардан олдин йирик шахарларда маъмурий вазифалар ва бойлик имкониятлари билан катта куч ва таъсирга эга, келиб чикиши эронлик ёки араб булган бой аристократ (таникли) оилалар ташкил топган. Ушбу оилалар фавкулодда вазиятларда шахар такдирини белгилаб беришган. Мухаммад ибн Хусайн ал-Байхакий, Нишопурнинг таникли ва обрули кишилари шахар ахолисини Газнавийларга карши Салжукийлар хукмронлигини кабул килишга ундаганлигини тушунтиради.11 Шахар ва кишлокларда мулкка эгалик килган ва бир-бири билан кариндошлик алокаларини урнатган бу оилалар Салжукийлар даврида узларининг мустахкам мавкеларини саклаб колишга муваффак булишди. Бу даврда шахар зодагонларига янги оилалар кушилди, масалан Исфахонда шофийлар учун йулбошчи булган Хужандий, Нишопурда ханафийларга йулбошчи булган Саидий ва Бухорода катта мавкега эга булган Али Бурхон оилалари. Ушбу оилалардан

11 Beyhaki, Tärih (Behmenyar), s. 728. www. supportscience.uz/index.php/oj ss

жуда камчилигининг келиб чикиши туркийлардан булган. Петрушевский томонидан олиб борилган тадкикот, ХП аср урталарида Хуросоннинг Сабзавор шахридаги кирк битта зодагон оиласидан йигирма турттаси араб, ун иккитаси эронлик ва факат битта оила туркийлардан эканлигини тасдиклайди. Худди шундай натижани Буллиетнинг Нишопур шахрига оид тадкикотида хам куриш мумкин. Ушбу оилаларнинг баъзилари Салжукийлар марказий хокимиятининг заифлашиши билан сиёсий вокеаларда хал килувчи кучга айланди. Маъмурий, илмий ва хукукий вазифалар, одатда, сулолавий узгаришлардан кейин уз мавкеларини саклаб туришга кодир булган зодагонлар оилалари кулида эди. Бу холат шахар маъмуриятида уз сузига эга булган ва сиёсий хокимият заифлашган вактларда хукмронлигини сиёсийлаштирган бошликлар учун хам тегишли эди.

Йирик шахарларда хорижий давлатлар билан катта микдордаги савдо-сотикни амалга оширадиган бой ва нуфузли савдогарлар синфи шаклланди. Баъзи давлат одамлари ва сулола вакиллари уз пулларини савдогарларга фойдаланиш учун беришган. Гарчи улар жуда ажойиб хаёт кечирган ва катта кучга эга булган булса-да, савдогарларга давлат протоколида деярли жой йук эди. Урта ва кичик тижорат билан шугулланган савдогарлар, урта ва кичик дукон эгалари хамда хунармандлар оммаси шахарларда алохида-алохида уюшма сифатида ташкил этилган. Хунармандчилик шахар иктисодий хаётида мухим урин тутган. Чинничилик, темирчилик, буёк саноати ва когоз ишлаб чикариш жуда ривожланган. Тукимачилик дастгохлари, темир печлар, терини кайта ишлаш устахоналари, когоз фабрикалари, чинни ва шиша каби махсулотлар ишлаб чикарадиган печлар ва ишлаб чикариш цехлари бутун мамлакатга таркалди. Пахта ва ипак тукиш шахарларда энг даромадли сохага айланди. Хусусан, Хуросон ва Мовароуннахрнинг пахта ва жун матолари бу даврда машхур булиб, улар экспорт килинарди.

Шахарларда камбагаллар, ишсизлар ва дайдиларнинг катта гурухлари хам учрарди. Узаро махсус бир ташкилот тузган бу гурухлар, иложи борича муаммолар чикаришдан кайтмас эди. Ундан ташкари, ички курашлар ва тасодифий хужумлар пайтида, бу гурухлардан баъзан ёлланма аскарлар сифатида фойдаланишган. Булар ХП асрда Хиротда "ринд", Тус каби баъзи бошка Хуросон шахарларида "айёр" деб номланган. Маълумки, урта аср ислом дунёсида "шуттар" ва "фитян" каби номлар берилган.

Салжукий шахарлари диний фаолият жихатидан жуда фаол эди. Одамлар, одатда, уз динларига ва баъзан хатто мазхабига кура хар-хил махаллаларда яшардилар. Сунний ислом мазхабларидан ташкари Х! аср охирларида Эронда уз фаолиятини кучайтирган Исмоилийлар Салжукийлар сулоласи вакиллари уртасидаги тахт курашларидан фойдаланиб, катта шахарларда яхшигина куч тупладилар. Захириддин Нишопурий ва Ровандийнинг хабар беришича, Исмоилийларнинг таргиботи натижасида биргина Исфахонда ушбу мазхабга кирганлар сони 30 мингга етган. Салжукий шахарларида мусулмонлардан ташкари маъжусий, насроний ва яхудийлар узларининг мухим диний гурухларини ташкил этган эдилар.

Катта шахарларда галаба тантаналари пайтида ва хукмдорларнинг тахтга утириш маросимида чорсу ва бозорлар тулдирилар, хар жойда галаба токлари куриларди.12 Диний байрамлардан ташкари, Навруз ва Мехржон хам халк орасида жонли равишда яшаб, катта тантаналар билан нишонланарди.13

Хулоса урнида шуни айтиш мумкин-ки, Салжукийлар даврида кенг худудда сиёсий баркарорликка эришиш, янги сув каналларини куриш, ишлаб чикариш хажмини купайтириш ва савдонинг ривожланиши туфайли иктисодий хаёт юксак даражага кутарилди. Мовароуннахр, Хоразм, Эрон, Озарбайжон, Ирок, Сурия ва Онадулида савдо карвонлари хавфсиз харакатланиши таъминланган. Шахарларда ишлаб чикарилган товарлар савдо йуллари оркали куплаб жойларга бемалол сотиларди. Карвонларнинг

12 ibnü'l-Esir, el-Kämil (trc. Abdülkerim Özaydin), istanbul 1987, X, 174.

13 Muhtäri, Divän (n§r. Rükneddin Hümäyün Ferruh), Tahran 1336 h§., s. 115-121, 284, 290, 309; Muizzi, Divän (n§r. Näsir Heyyiri), Tahran 1362 h§., s. 623, 630.

хавфсизлиги одатда харбий сокчилар томонидан таъминланган. Салжукийлар томонидан савдо йулларига берилган ахамият, айникса, Онадулида анча ривожланган ва халкаро савдонинг ривожланишига ёрдам берган.

Салжукийлар хукум сурган барча мамлакатларда умумий бир шахар ва маданият низоми ташкил этишган. Бу холат, Тугрулбей давридан бошлаб, Онадули Салжукийлари даврида ривожланиб давом этган. Баъзи бир шахарларда халкаро бозорлар хам булган. ^айсари ва якин атрофидаги Ябанли бозори бунга мисол булади. Тижоратнинг пойдевори булган хунармандлар, айникса Анадолуда Ахийлик номи остида ташкил етила бошланди. Ахий ташкилоти хунармандларнинг барча хукукий масалаларини тартибга солар, уларнинг ривожланишини таъминлар, колаверса, ижтимоий ёрдамлашув бирлиги сифатида вазифани бажарарди.

Урта Осиёда яшаган угузларнинг катта гурухи тарихий шароитлар хайрихохлиги сабабли исломни кабул килганлар ва борган сари уз сиёсий кудратини ошириб бориб, XI асрда султон Алп Арслон ва айникса султон Маликшох даврида узининг энг гуллаб яшнаган даврини кечирган Буюк Салжукийлар давлатига асос солганлар. Салжукийлар давлати сиёсий хаёти, маъмурий-бошкарув ва харбий тизимида туркий анъаналар билан бир каторда Эрон хамда Кичик Осиё халкларнинг анъаналари синтезини куриш мумкин. Шундай булса-да, Салжукийлар давлатининг пайдо булишидан бошлаб, токи тарих сахнасида уз урнини бошка давлатларга бушатиб бергунига кадар кучманчи туркий анъаналарнинг урни катта булганлиги куриш мумкин.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.