Научная статья на тему 'ЭРОНДА ШИАЛИКНИНГ ЁЙИЛИШ ТАРИХИ'

ЭРОНДА ШИАЛИКНИНГ ЁЙИЛИШ ТАРИХИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
196
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Улуғ Ясо / исно ашарий / Ҳамдаллаҳ / Нузхат ал-қулуб / Рей / Ава / Қум / Ардистон / Ферахон ва Неҳовенд. / Улуг Йасо / Исна Ашари / Хамдаллах / Нузхат ал-Кулуб / Рэй / Ава / Кум / Ардистон / Ферахан и Неховенд.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Қодиров, М.

Мазкур илмий тадқиқот жараёнида шиаликнинг Эрон ҳудудига ёйилиш тарихи таҳлил қилиб ўтилди. Исмоилий мағлубияти ва Эронда улар давлатининг емирилиши халқ оммаси ўртасида шиаликнинг бошқа оқими бўлган-имомийлик (исно ашарий-ўн икки имом)нинг таъсири кучайишига олиб келди. Академик В.В. Бартольднинг хулосасига кўра, шиалик у ёки бу кўринишда Эронда деҳқонлар қўзғолонларининг мафкуравий қобиғи сифатида хизмат қилади. XIV-XV асрларда Эрондаги халқ қўзғолонлари шиалик билан тасаввуфнинг қўшилган ҳолатидаги диний шиор остида ривожландилар. Бу даврдаги халқ қўзғолонларининг сабаби мўғул босқинчиларининг оғир зулми ва феодалларнинг ер эгалигидан келиб чиқадиган солиқларнинг кўплиги эди. Мафкуравий жиҳатдан улар ҳукмрон суннийлик ва Чингизхоннинг “Улуғ Ясо” (унинг остида яширинган табақавий – ярим қуллик тузуми ва Эрондаги мўғил илхонлари давлат тизимининг оғир (солиқлари) тизимга қарши қаратилган эдилар. Халқ ҳаракатларининг шиори ана шундан келиб чиқар эди: “бидатга” қарши (яъни шариатда кўзда тутилмаган солиқларга қарши) курашиш, омма орасида кенг ёйилган гўёки, илк исломдаги ажойиб олижаноблик тасаввурларига қайтишни билдирар эди. Ана шунинг учун ҳам Шарқдаги мусулмон мамлакатларида давлат ва ҳуқуқнинг дин билан яқиндан алоқаси Ғарбнинг христианлик мамлакатлардаги ҳолатидан кўра мустаҳкамроқ эди.Ҳар қандай ижтимоий ғоя бу ерда диний шаклда берилар, гарчи у халқ ҳаракатларида иккинчи даражали ўринда келса ҳам.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИСТОРИЯ РАСПРОСТРАНЕНИЯ ШИИЗМА В ИРАНЕ

В процессе данного научного исследования была проанализирована история распространения шиизма на территории Ирана. Поражение исмаилитов и распад их государства в Иране привели к усилению влияния другого течения шиизма имамизма (исна ашари двенадцать имамов) в народных массах. академик В.В. Бартольд приходит к выводу, что шиизм в той или иной форме служит идеологической оболочкой крестьянских восстаний в Иране. В 14—15 вв. народные восстания в И. развивались под религиозным лозунгом слияния шиизма и суфизма. Причиной народных восстаний в этот период был тяжелый гнет монгольских завоевателей и большие суммы налогов, вытекающих из феодального землевладения. Идеологически они были направлены против господствовавшего суннитского строя и «Великого Ясо» Чингисхана (скрытого под ним сословно-полурабовладельческого строя и тяжелых (налогов) государственного строя монгольских ильханов в Иране).(против налогов не предусмотренное в шариате) означало возврат к идеалам великой знати раннего ислама, которые были широко распространены в массах. Вот почему в мусульманских странах Востока тесная связь государства и права с религией сильнее, чем в христианских странах Запада.Любая социальная идея дается в религиозной форме на земле, даже если она занимает второстепенное место в народных движениях.

Текст научной работы на тему «ЭРОНДА ШИАЛИКНИНГ ЁЙИЛИШ ТАРИХИ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ЭРОНДА ШИАЛИКНИНГ ЁЙИЛИШ ТАРИХИ

М. ^одиров

ТДШУ "Шарк фалсафаси ва маданияти"кафедрасининг доценти

АННОТАЦИЯ

Мазкур илмий тадцицот жараёнида шиаликнинг Эрон уудудига ёйилиш тарихи таулил цилиб утилди. Исмоилий - маглубияти ва Эронда улар давлатининг емирилиши халц оммаси уртасида шиаликнинг бошца оцими булган-имомийлик (исно ашарий-ун икки имом)нинг таъсири кучайишига олиб келди. Академик В.В. Бартолъднинг хулосасига кура, шиалик у ёки бу куринишда Эронда деуцонлар цузголонларининг мафкуравий цобиги сифатида хизмат цилади. XIV-XV асрларда Эрондаги халц цузголонлари шиалик билан тасаввуфнинг цушилган уолатидаги диний шиор остида ривожландилар.1

Бу даврдаги халц цузголонларининг сабаби мугул босцинчиларининг огир зулми ва феодалларнинг ер эгалигидан келиб чицадиган солицларнинг куплиги эди. Мафкуравий жиуатдан улар уукмрон суннийлик ва Чингизхоннинг "Улуг Ясо " (унинг остида яширинган табацавий - ярим цуллик тузуми ва Эрондаги музил илхонлари давлат тизимининг огир (солицлари) тизимга царши царатилган эдилар. Халц уаракатларининг шиори ана шундан келиб чицар эди: "бидатга" царши (яъни шариатда кузда тутилмаган солицларга царши) курашиш, омма орасида кенг ёйилган гуёки, илк исломдаги ажойиб олижаноблик тасаввурларига цайтишни билдирар эди. Ана шунинг учун уам Шарцдаги мусулмон мамлакатларида давлат ва ууцуцнинг дин билан яциндан алоцаси Гарбнинг христианлик мамлакатлардаги уолатидан кура мустаукамроц эди.Х^ар цандай ижтимоий гоя бу ерда диний шаклда берилар, гарчи у халц уаракатларида иккинчи даражали уринда келса уам.

Калит сузлар: Улуг Ясо, исно ашарий, Х^амдаллау, Нузхат ал-цулуб, Рей, Ава, Кум, Ардистон, Ферахон ва Неуовенд.

АННОТАЦИЯ

В процессе данного научного исследования была проанализирована история распространения шиизма на территории Ирана. Поражение исмаилитов и распад их государства в Иране привели к усилению влияния другого течения шиизма - имамизма (исна ашари - двенадцать имамов) в народных массах. академик В.В. Бартолъд приходит к выводу, что шиизм в

1 Каранг: И.П.Петрушевский.Ислам в Иране в VII-XV веках (VII-XV асрлардаги Эрондаги Ислом).Изд.во Ленинградского университета .1966.стр.350

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

той или иной форме служит идеологической оболочкой крестьянских восстаний в Иране. В 14—15 вв. народные восстания в И. развивались под религиозным лозунгом слияния шиизма и суфизма.

Причиной народных восстаний в этот период был тяжелый гнет монгольских завоевателей и большие суммы налогов, вытекающих из феодального землевладения. Идеологически они были направлены против господствовавшего суннитского строя и «Великого Ясо» Чингисхана (скрытого под ним сословно-полурабовладельческого строя и тяжелых (налогов) государственного строя монгольских ильханов в Иране).(против налогов не предусмотренное в шариате) означало возврат к идеалам великой знати раннего ислама, которые были широко распространены в массах. Вот почему в мусульманских странах Востока тесная связь государства и права с религией сильнее, чем в христианских странах Запада.Любая социальная идея дается в религиозной форме на земле, даже если она занимает второстепенное место в народных движениях.

Ключевые слова: Улуг Йасо, Исна Ашари, Хамдаллах, Нузхат ал-Кулуб, Рэй, Ава, Кум, Ардистон, Ферахан и Неховенд.

КИРИШ

XVI асрнинг бошигача Эрон ахолисининг купчилиги сунна мазхабидаги мамлакат хисобланар эди.Хдмдалаах Мустауфий Казвиний узининг жугрофияга доир асарида (1340 йиллар) хабар беришича, шиа-имомийлар Араб Шаркининг Куфа, Басра ва Хилла нохияларида, Гарбий Эроннинг Рей, Ава, Кум, Ардистон, Ферахон ва Неховенд нохдяларида купчиликни ташкил этар, Саво шахрида сунний-шофийлар купчилик булсалар, унинг кишлок нохияларида шиа-имомийлар купчилик эдилар, Кошонда шиа-имомийлар шахарда купчилик булсалар, суннийлар кишлок нохияларида тупланган эдилар.Гургоннинг купчилик ахолиси шиа эдилар.2 Мозандарон ва Гилон ахолисининг мазхаби хакида ^амдаллах хабар бермайди, аммо биз бошка манбалардан биламизки, у ерларда ахолининг асосий оммаси (аслзодалар ва шахарликлардан бир кисмидан ташкари) шиалар(имомийлар) эдилар. 3

2 Казвини, Нузхат ал-кулуб, стр. 31, 38, 40, 45, 60, 67, 68, 69, 74 (форс тилида)

3 Каранг: Маръаши, Захир ад-Дин-Sehir eddin's Geschichte von Tabaristan... ,hrsg.von B.Dorn.SPh., 1850 (пер.текст), стр.340, 346

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

Хуросоннинг факат битта нохиясида, яъни бош шахри Сабзавор шахри булган Бейхакдагина шиа-имомийлар купчилигини Хдмдаллах Казвиний айтиб утади.4 Бошка вилоятларда эса, суннийлар купчиликни ташкил этар эдилар.

Шундай килиб, хеч булмаганда расмий жихатдан XVI асрнинг бошларигача Эрон ахолисининг купчилиги сунна мазхабидагилар хисобланар эдилар.Феодал-ер эгалари ва шахарлар ахолисининг купчилиги суннийлар булиб, бунда Гарбий Эрондагилар суннийликнинг шофиий мазхабига мансуб эдилар.Хдмдаллах Казвинийнинг ёзишига кура, сунний шофийлар куйидаги шахарларда купчиликни ташкил этар эдилар: Исфахон, Казвин, Абхар, Зенжон, Маздакона, Широз, Жаробадаконс, Язд, Табриз, Ардабил, Пишкин Ахар, Нахчавон.Хдмдаллах Хуросоннинг унча куп булмаган шахарлардагина, яъни Х,ирот, Хафа ва Жувайнда сунний мазхабдагилар хакида эслатиб утади.Аммо бошка манбалардан маълумки, Хуросонда купчилик ахоли сунний булиб, ханафия мазхабига мансуб эдилар.

Мозандарон ва Гилон якка хокимликларидан ташкари, Эрондаги барча давлат курилмаларида суннийлик расмий мазхаб эди.5

Аммо айни бир вактда мугул боскинчилари ва йирик ер эгалари зулмига карши каратилган халк харакатларида мафкуравий асос булиб шиалик хизмат килар эди. Агар XIV-XV асрлардаги бутун Эронга нисбатан оладиган булсак, шиалар ахолининг озчилигини ташкил этган булсалар хам, хар холда бу озчилик салмокли булиб, дехконлар ва шахар куйи табакаларининг хайрихохлигидан фойдаланар эди.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Мугуллар давлатининг Хулагухон асос солган илхонлар хукмронлиги таназзулидан кейин (1335 й.) Эроннинг ички ахволи жуда мураккаб эди. Иктисодий таназзул, огир соликлар ва молия маъмурларнинг гайри конуний хатти-харакатлари, феодал гурухларнинг узаро урушлари кишлокларни хонавайрон килган эди. Айникса мугул шахзодаларидан булган Ясавурнинг феодалларча исёни (1317-1319 йй.) даврида булган Хуросоннинг таланиши ахволни жуда мушкуллаштирган эди.Тарихчи Хофизу Абрунинг ёзишича, уша даврда "хар бир бурчакда кандайдир мутагаллиб (боскинчи) одамларга

4 Казвини, Нузхат ал-Кулуб, стр.150

5 Каранг: Н.Д.Миклухо-Маклай.Шиизм и его социальное лицо в Иране на рубеже. XV-XVI вв.( XV-XVI асрларда Эрондаги шиалик ва унинг ижтимоий киёфаси)

10

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

O

R

VOLUME 2 | ISSUE 8 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

TycKHHHHK Ba y3ÖomHMHanHK Kunap эgн." 6 Oxupru Myryn hhxohh Tyrafi TeMupxoH (1336-1353 fifi.) ryproHga xoKuMuaTga эgн, aMMO yHuHr xokumatu HoMuraruHa эgн.

1337 fiunga XypocoHga SomnaHraH Ky3FonoHgaH SomnaS, xa^K HHKHmnapHHHHr SyTyH Sup TypKyMu SomnaHguKu, ynap 3poHHuruHa эмaс, Sarau XIV-XV acpnapga yHra KymHu SynraH MaMnaKaraapra xaM efiungu. By Ky3FOHOHnapga gexKoHnap SunaH SupranuKga xyHapMaHgnap Ba maxapnuK Kyfiu TaSaKanap, xaMga kohok Kyraap xaM umTupoK этgнпap. CapSagopnapHuHr xapaKaraapu (capSagop-"Somu gopga, ^mugaH TyfiraH, ohhk Kypamnu") xaM xyggu myHgafi SynuS, 1337-1381 fiunnapga XypocoHga, 1365-1366 fiunnapga CaMapKaHg xygyguga, 1373 fiunu KepMoHga, 1350-1360 fiunnapga Mo3aHgapoHga, 1370 fiunu Ba yHgaH KefiuHru fiunnapga runoHga SynuS yTgu. CaS3aBopgaru 1405 fiungaru Ba Mo3aHgapoHgaru 1406 fiungaru Ky3FonoHnap Myggarau SynuS, XV acpHHHr öupuHHH yH fiunnuKnapuga pyfi SepraH xypy^ufinap xapaKarn XypocoHgaH TopTuS Ycmohhu TypKnap uMnepuacurana SynraH KeHr xygyngapHu KaMpaS onraH эgн. TypKuaga 1416 fiunga MaBnaBufi mafixnapugaH SynraH BagpugguH CuMOBHfi Ba BepK MycTa^o SomnunuKnapuga Ba Xy3ucTOHga 1441 fiunnapga "MaxgufiHuHr yTMumgomu" Mymatma Somnunurugaru Ky3FonoHnap xaM mynap ^yMnacugaH эgн. ^eapnu Sapna ymSy Ky3FonoHnapHuHr yMyMufi Ma^Kypacu muanuKHuHr Typnu Ma3xaSnapu SunaH TacaBBy^HuHr Kymunumu SynraHnurugaH yHga gapBumnapHuHr umTupoKu canMOKgu эgн.

XypocoHgaru capSagopnap xapaKarnHuHr Tapuxufi axaMuaTu KaTTa эgн. XapaKarnuHr Ma^Kypanucu cu^arnga M03aHgap0HnuK anoxuga gapBumnuK TapuKaTuHuHr acocnucu fflafix Xanu^a MafigoHra nuKgu. Emnuruga y KynnaS gapBumnuK mafixnapuHuHr morupgu SynuS, ynapgaH y3uHu KufiHaraH caBonnapra ^bboS Tona onMaran, ynapHu TapK этгaн эgн. KefiuH y y3uHu mafix geS эtпoн Kungu. BafixaK HoxuacuHuHr CaS3aBop maxpura KenuS, ^oMe Mac^uguHuHr xy^panapgaH Supura ^ofinamuS, Xanu^a y3uHuHr TatnuMoTuHuH TapFuS Kuna Somnagu. YHuHr TatnuMoraHu MoxuaTuHu yHra Kapmu SynraH MaHSanap Ta^cup KunMafigu. Ammo my Hapca MatnyMKu, cyHHa MacxaSugaru CaS3aBop ^aKux^apu Xanu^aHu "gyHeBufi FoanapHu" TapFuS KunraHu ynyH ("xagucu gyHe, cyxaHu gyHe") afiSnaS, yHu mapuaTra 3ug geS TonumraH. YHuHr TamBuKoTu KaTTa MyBa^^aKuaT ko3ohuS, CaS3aBop axonucuHuHr KynHunuru yHuHr Mypugnapura afinaHgunap. OaKuxnap Sy "3uHguK"Hu afiSgop xucoSnaS, yHu ynuMra ca3aBop,

6 Xo$u3u A6py ^yFpo^nara goup кyfleзмa.нн.5361(capflaвxacнз)fflapкmyнocflнк ннcтнтyтн Ky^e3Ma^ap $oHgu,

^.394 S.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

деган фатво чикарадилар. У сунна факихлари томонидан юборилган котилларнинг курбони булди. Халифанинг шогирдлари булган мадраса талабалари бир куни унинг ваъзларини эшитгани келсалар, унинг мадраса устунларининг бирида осилиб ётганлигини курдилар (736 хижрий йилнинг 22 раби ал-аввали-1335 йилнинг 9 ноябри).

Халифанинг шогирдлари орасида Жур кдшлогининг дехконларидан булган Хасан Журий алохида ажралиб турар эди. У мадрасани муваффакиятли тамомлаб, муддарис даражасига эришган эди.Халифаликнинг ваъзлари таъсирида дарс бериш ва расмий суннийликдан воз кечган эди. Уз устозининг фожиали улимидан сунг Хдсан журий узини шайх деб эълон килиб, янги тарикатга бош булди. У Нишопурга бориб, катта мувафаккият билан таргибот ишларини олиб борди. Унинг мудирларининг купчилиги хунармандлар (сохиби хирфа) булиб, узи хам тирикчилигини хунари (касби) оркали килар эди.Тарикатга кирувчи хар бир мурид куролни тайёр тутиб туришга касамёд килар эди."Унинг чакдригига кимда ким эргашса, у уларнинг исмини ёзиб олар эди.Ва у айтар эди: хозир яширинча юриш замони.У даъват килар эдики, замони етиб келиб, шайхнинг курсатмаси келиб етсагина, тайёрлаб куйилган курол билан жангга хозир турмок лозим".7

Шу ердан маълум буладики, Хасан Журий (шубхасиз, унинг устози шайх Халифа каби) тасаввуф ва шиалик кобиги остида мавжуд тузимга карши исён килишни назарда тутиб, тарикатнинг хам бош вазифаси сифатида кузголонга тайёргарлик куришни максад килиб куйган.Шундай тахмин килиш мумкинки, бу икки шайх хакикий суфий булмаганлар ва факат дарвешлик таркитидан ташкилот сифатида фойдаланиб, уни ташки ташвикот шаклида кузголонга тайёрланганлар.Тарикат Хасания (Хасан Журий исмидан) номини олиб, кейинчалик таълимот таркиби "маънавий ворислик занжири" буйича шайх Боязид Бистомий оркали шиаликнинг олтинчи имоми Жаъфар ас-Содикка бориб такалган.Уч йил давомида Хасан Журий Нишопурда ва Хуросоннинг Машхад, Абивард, Хабушан, Балх, Хирот, Хаваф шахарларида ташвикот юритди. Термиз, Кухистон, Форс Ирокида булди, кейин Хуросонга кайтди, баъзи вактларда горларда яшади. Хуросондаги мугул харбий-кучманчилари аслзодаларнинг бошлиги амир Аргуншох буйругига мувофик Машхаддан Кухистонга кетаётган Хасан Журий 60-70 кишилик шогирдлари гурухи билан биргаликда кулга олинди ва Языр нохиясидаги Так калъасига камалди.

7 Хофизи Абру, тарихий асар, кулёзма, л.474 а

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

Бундан анча олдин дехконлар кузголони Байхак нохиясининг Баштин кишлогида келиб чиккан эди. Бир ривоятга караганда, у ерга мугил чопари (элчи) келиб, икки ака ука дехконлар уйида турган. У уй эгаларидан аввал вино келтиришни, кейин хотинларини олиб келишни буюрган. Жахли чиккан ака-укалар уни улдиришган. Хуросоннинг илхон-вазири Алоуддин Мухаммад Хинду Баштин ахолисидан котилларни тутиб беришини талаб килган, кейин харбий даста юборган.Бунга карши турган кишлок ахолиси кузголон кутарган ва уларни енгиб дастани хайдаган. Шу вактда Баштинга кайтган Хусайний Саййидларидан булган махаллий ер эгасининг угли Абдураззок, булган вокеаларни эшитиб, кескин равишда дехконлар томонига утган. Узларини пахлавон Рустамдан хеч кам деб билмаган бир гурух жасур ёшлар куролланиб, Абдураззокни узларига бошлик килиб сайладилар. Дехконлар кенгашида шундай карорга келишди: Хукмронликка эришган кишилар куплаб зулм утказмокдалар. Агар яратган эгам бизга ёрдам ато этса, биз зулмни бартараф этиб, золимларни улоктирамиз, агар шундай булмаса, унда бизнинг бошларимиз дорда осиклик булсин (сарбадор), аммо зурлик ва эзишга биз бундан кейин ортикча токат килмаймиз"8

Бу ерда сарбадорлар сузининг нима учун келиб чикканлиги баён килинган. Манбаларга кура, Баштиндаги кузголон 737 йилнинг 12 шаъбон ойида, яъни 1337 йилнинг 16 мартида бошланган. Купчилик дехконлар шайх Хасан Журийнинг муридлари эдилар. Демак, улар инкилобга анчадан бери тайёргарлик курган эдилар. Уларнинг харбий кучлари кундан-кунга ошиб борди. Улар тез вакт ичида мустахкам Сабзавор шахрини 1337 йилнинг августида эгалладилар, ундан кейин кушни шахарлар булган Жувайн, Исфароин ва бошка жойларни кулга киритдилар. Абдураззок амир деб атала бошлади, у танга зарб кила бошлади, уз номини хутбага солиб укита бошлади. Шундай килиб, 1337 йилдан 1381 йилгача мавжуд булган сарбадорлар давлатига асос солинди.

Кузголонда кичик ер эгалари булган Эрон феодаллари хам катнашдиларки, уларнинг максади факат мугил ва турк кучманчи истилочиларини хокимиятдан четлатиш эди. Сарбадорлар давлатида хамма вакт ушбу муътадил оким билан дарвешлик тарикатининг Хасан Журий бошчилигидаги сул окими уртасида кураш кетди. Хасан Журий 1339 йилда уз камалган калъасидан сарбадорлар томонидан озод килиниб, Сабзаворга келган эди. Муътадил оким

8 Хофизи Абру, тарихий асар, кулёзма, л.474 а.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

тарафдорларигина сарбадорлар деб аталар эдилар. Шайхиёнлар ижтимоий ва мулкий тенгликка интилар эдилар.

Бу окимлар уртасидаги кураш куп холларда давлат тунтаришлари ва хокимларнинг алмашинишида уз ифодасини топар эди. 44 йил ичида 12 та хукмдор алмашди. Гарчи купинча хукмдорлар кичик ер эгаларидан чиккан булсалар хам хунармандлар ва дехконлар томонидан буладиган тазйик остида салмокли даражада уларга ён беришга мажбур эдилар. Масалан, сарбадорлар давлатида дехконлар хосилнинг ундан уч кисминигина берар, ва бундан ортик улардан "бир динор" хам талаб килинмас эди. Хукмдорлар, унинг мансабдорлари, харбий бошликлар туянинг жунидан тукилган бир хил оддий кийим кияр эдилар. Х,ар куни хукмдор уйида умумий зиёфат ташкил этилар, унда "бой хам, камбагал хам" иштирок этар эди. Кушин(халк лашкари) таркиби дехконлар ва кичик эр эгаларидан ташкил топган эди. Манбаларда кичик ер эгаларини "сарбадор хослари (бузургони сарбадор)", деб берилади. Халк лашкарлари руйхатида аввал 12 минг, кейин 18 минг, кейинчалик эса 22 минг киши бор эди. Уларнинг хаммаси давлат хазинасидан маош олар эдилар. Сарбадорлар жангчилари фавкулодда жасурликлари билан шухрат топган эдилар. Бир шоирнинг гапига караганда "сарбадорлар найзаси куркинчидан бирорта хам турк9 Эронда уз чодирини тикмас эди."

1339 йилга якин сарбадорлар кушни уч марта мугул-турк харбий- феодал асилзодалари кушнини тор-мор этиб, улар хукмронлигидан катта шахар Нишопурни озод килдилар. Энди сарбадорлар давлати Гарбдан Шаркка караб, Дамгондан Жомгача (500 км), шимолдан жанубга Хабашондан Туршизгача (200км) булган худудларни эгаллаган эдилар. Уларнинг иккинчи хукмдори Важихиддин Маъсуд (1338-1344 йиллар) "ислом султони, етти иклимнинг шаханшохи" лакабини кабул килди.

Охирги мугул илхони Тугай Темурхон уз урдаси билан Гургонда кучиб юриб, бир неча марта улар томонидан хужумга учраганидан кейин, гуё тинчлик шартномасини имзолаш максадида сарбадорлар бошликларини уз урдасига чакирди. Максади уларни ичириб, зиёфат охирида кулга олиш эди. Сарбадорлар хукмдори Яхё Керабий лашкарбоши Х,офиз Шагоний ва 300 сарбадорлар билан (бошка манбаларда 1000 киши) урдуга келди. Илхоннинг максадини сезган сарбадорлар ундан олдин бу ишга кул урушга карор киладилар. Урдадаги Илхоннинг максади катта чодирида булган зиёфатда шароб куйилган кадахларни тортишаётган пайтда Яхё Керабий кулини бошига

9 Турк деб уша вактда мугил ва турк кучманчилари назарда тутилар эдилар.

14

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 8

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

куйди. Бу шартли белгини курган Хофиз Шагоний оёк кийими ичидан пичок чикариб, илхонни бошидан ярадор килади, Яхё Керабий эса тезда уни ойболта билан чопиб улдиради. Сарбадорлар туйкусидан колган мугулларга ташланиб, уларнинг бир кисмини кириб ташлайдилар, колганлари вахима билан кочадилар."Куз очиб юмгунча, деб ёзади Хофизи Абру,-подишох урдаси тор-мор этиладики, ундан из хам колмади."10

Сарбадорлар уз давлатларига Шарк томонда булган Тус ва Машхадни, гарб томонда булган Гургон ва Кумисни кушиб олдилар.

Сарбадорлар катта сугориш ишларини олиб бориб, Тус ва Машхадда канал-коризларни тикладилар.Хофизи Абру сарбадорлар хукмронлиги даврида Байхак нохиясининг гуллаб-яшнагани, Сабзаворнинг Эроннинг энг катта шахарларидан бирига айланганлигини ёзади.11

Сарбадорлар давлатида шиа-имомий таълимоти жорий этилиб, хутбада 12 та имомнинг исмлари кайд этиладиган булди. Бу давлат дехконлар демократиясига асосланган эмас эди. Бу кичик ер эгаларининг давлати булиб, аммо-лекин, дехконларга салмокли даражада ён боссагина яшаб колиши мумкин эди. Муътадил оким вакилларидан иборат булган сарбадорларнинг рахбарлари анъанавий ислом салтанати шаклидан, яъни шиа давлатига асосланган мохиятдан нусха олган эдилар. Сарбадорларнинг охирги хукмдори сул оким тарафдорларини тор-мор килиб, уларнинг рахнамоси булган дарвеш Азизни етмишта мухлислари билан бирга улдириб, Хасанийа тарикатини такиклади. Сарбадорлар давлати агар уз хукмронлигини давом эттирса, эхтимолдан холи эмаски, оддий феодал шохлигига айланиб колиши мумкин эди.

Худди шунга ухшаш харакат 1350-йилда Мозандаронда бошланди. Ашшадий шиа имомлиги мазхабининг тарафдори булган Саййид Кавомиддин Маръаши бу ерга келган эди. У Хасан Журий халокатидан кейин хасанийа тарикатининг шайхи булган эди.12

"Сори ва Мазандарон ахолиси, - деб ёзади Давлатшох, -унинг муридлари булган эдилар".

Шундай килиб, XIV-XV асрлар давомида булиб утган халк харакатларининг умумий мафкураси сифатида шиалик майдонга чикди. Шуни кайд этиш лозимки, шундай харакатлар таъсирида Эронда шиалик мазхаби

10 Хофизи Абру, тарихий асар, кулёзма, л.480 а.

11 Каранг: Хофизи Абру, географияга доир асарлар, кулёзма, л.242б.

12 Каранг: Пишвойи дарвешон Хасанийа (Давлатшох Самаркандий, 282-бет )Шайх Хасан Журий 1342-йилда Зове якинидаги жангда Хирот малики кушинлари томонидан халок булган эди.

15

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 8 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Kynaa Somgagu. XagK xapaKaraapura xoc SygraH yMyMufi xycycuaT-u^TuMoufi Ba MygKufi TeHrnuKKa uHTugum эgн.

1365-1366 fiuggapga CaMapKaHgga TeMyp ToMoHugaH SocTupugraH Ky3FogoH SyguS yTgu, 1373 fiugga эca, myHgafi Ky3FogoH KepMaHga SyguS yTgu. ATpo^garu aKcapuaT uKTugopgap Ba ^aKuxnap Kara этнggн eKu 3uHgoHgapra coguHgu, ygapHuHr ep Ba Mog-MygKgapu Mycogapa KuguHgu. YmSy Ky3FogoH My3a$$apufinapgaH SygraH fflox ffly^o KymuHgapu ToMoHugaH KepMoH TyKKu3 ofi KaMan KunuHraHgaH KefiuH SocTupuggu. 1381 fiugga TeMyp KymuHgapu CaS3aBopHu эгaggaS, CapSagopgap gaBgarnra SapxaM Sepgugap. Ammo, 1383 fiugu capSagopgapHuHr aHa Ky3FogoHu SyguS yTguKu, y xaM SocTupuggu. 1392 fiugu Mo3aHgapoHgaru cafifiuggap gaBgaraHuHr TaKgupu xaM myHgafi Syggu. TeMyp Ba^oTugaH KefiuH CaS3aBopga capSagopgapHuHr aHru Ky3FogoHu SyguS yTguKu, yHu ffloxpyx KufiuHHunuK SugaH SocTupgu. 1406 fiugga aHru Ky3FogoH Hara^acuga Mo3aHgapoHgaru cafifiuggap gaBgarn aHa TuKgaHgu. Mo3aHgapoH Ba rugoHgaru cafifiuggapHuHr muanuguKKa acocgaHraH gaBgaraapu XV acpga ogaTgaru kuhuk ^eogag gaBgaraapra afigaHgugap.

XV acpga TeMypufigap Tacappy^uga SygraH 3poHga cyg muagapHuHr (Fogua, FygoT) ^aoguaTu ^mgaHgu Ba ygapHuHr aHru Ma3xaSgapu nafigo Syggu. AfiHuKca xypy^ufi Ma3xaSu $aog SyguS, ygapHuHr TamBuKoTu TeMypufigapra Kapmu KapaTugraH эgн. Ygap ToMoHugaH 1427 fiugga XupoTga ffloxpyx cygToHra cyuKacg ywmTupuggu.

1441-1442 fiuggapga Xy3ucToHga xagK Ky3FogoHu SyguS yTgu. YHuHr paxHaMocu Mymatma gaKaSura эгa SygraH ("Hypgu", "nopgoBnu") Cafifiug MyxaMMag эgн. Y amaggufi mua SyguS, "amupuHraH" umom MaxgufiHuHr "numpaBu, atHu yHuHr Te3ga "KafiTumugaH" xaSap SepyBnu geS эtgoн KuguHgu. Tapuxnu ^at^apufiHuHr afiTumura Kypa, yHuHr SafipoFu ocTuga 10 MuHrra aKuH (^oxuggap, afiepgap Ba yFpugap" fiuFuggugap-^eogag Tapuxnugapu myHgafi Tatpu^gapHu KegTupuS, maxapguK Kyfiu TaSaKagaH Ba KumgoKgapgaH nuKKaH uceHHugapHu afiTap эgнgap) Ky3FogoHnugap fiuFuguS, XyBefi3a Ba fflymTep opacugaru ^ofigapHu эгaggagнgap. Ygap Maxaggufi ^eogag cygogacu SygraH Caxpo uSh YgfioHHu xoKuMuaTgaH fiuKuTuS, acg3ogagap Ba ^eogag pyxoHufigap (cyHHa mafixgapu Ba cafifiuggap)Hu KupuS Tamgagugap. ^at^apufi Mymtama MyxgucgapuHu amaggufi cyg muagap (Fogua), ^ugoueH (^opcna-apaS, $нgoнeн$нgoнfiнннг Kynguru SyguS, y3 umu ynyH y3uHu KyHruggu paBumga $ugo Kugumra xo3up SygraHgap)xaMga "$afigacy$gap Ba ucMoufigugap", geS aTafigu. Ky3FogoH MygKgapHu TanoH-Tapo^; Kugum SugaH SupraguKga oguS

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 8 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

борилди, яъни улдирилган бой-бадавлат кишиларнирнг ерлари, уйлари ва мол-мулкларини кузголончилар уртасида таксимлаш фаолияти билан кушиб олиб борилди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Халк оммасининг Хузистондаги кузголони кушни вилоятлар феодалларида куркинч тугдирди. Кузголонга карши Шероз шайх ул исломи Носириддин Жазарий Форс феодал лашкарларига бошчилик килди. Жаъфарийнинг сузларига караганда "икки кушин бир-бирига тукнашган вактда кескин жанг булиб утди. Мушъаша кушинлари фидоийлардан иборат булгани учун улар жасурлик наъмуналарини курсатдилар ва Шероз кушини улар олдида кочишга юз тутдилар."Мушъаша Хувейза шахрини камал килди. Махаллий асилзодалар ёрдам сураб Озарбайжон, Арманистон ва Араб Ирокини кулга киритган Кора Куюнлилар сулоласининг шахзодаси туркман Исфандга мурожаат килдилар. У кушин билан келиб, конли жангда галаба козонди ва уларни тор-мор этиб, Хувейза ва унинг минтакаларини талон-тарож этдики, натижада мамлакат очлик ёкасида колди. Кузголончилар Хувейза минтакасида сарбадорлар хилидаги унча катта булмаган шиа давлатини урнатишга муваффак булдилар. Бу давлат кейинчалик оддий феодал давлатга айланди.

XIV-XV асрларда Эронда булиб утган халк кузголонларининг ижтимоий дастури хамма учун бир хил кийим, умумий овкатланиш ва кийим бош ва озик-овкатларни тенг таксимлашга уриниш эди. Шахар камбагаллари ва ерсиз дехконларни орзуларини акс эттирувчи бундай ижтимоий дастур афтидан турт гоявий манбадан ташкил топган булиши мумкин:1).V-VI асрлардаги маздакийликнинг ижтимоий гояларидан ва VIII-IX асрлардаги уларнинг давомчилари булган хуррамий дастуридан булса керакки, уларнинг мухлислари XIV асрда Эронда сакланиб колган эдилар;

2). Карматийларнинг хаёлий ижтимоий орзуларидан;

3). Шиаларнинг Имом Махдийнинг "кайта келиши" хакидаги орзулариданки, у келганда ер юзида тенглик ва адолат салтанати урнатилади, деган тушунчадан;

4). Суфийликдаги бойлик ва зебу-зийнатли, хашаматли хаётдан воз кечиб, камбагалчиликни улуглаб, тарки дунёчиликка юз тутиш ташвикотидан.

Эрондаги шиалик харакатлари ичида сиёсий окибатларига кура, энг мухими ва тарихий ахамиятлиси сафавий-кизил бош харакати булди.Сафавийлар уругидан булган насл-насаби шайхлар бошида турган сафавийлик-дарвишлик тарикати Сафавийлар сулоласидан чиккан шайх Сайфиддин Исхок Ардабилийга (1252-1334 йиллар) бориб такалади. Сафавий

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 8 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

сулоласининг номи мугуллар хукмронлиги даврида таркиб топган тарикат булиб, шайх Сайфиддиннинг устози ва кайнатаси шайх Тожиддин Зохид Гилоний (ваф.1300 й.) томонидан асос солинган.

Сафавийлар сулоласи 1502 йилда Эрон шахоншохлиги тахтига утирганда узига саййидлик, яъни арабча келиб чикишни даъво кила бошлади. Гуё аник насаб хакида гапира бошладики, унга мувофик Сайфиддин шиаларнинг еттинчи имоми булган Мусо Козимдан келиб чиккан булиб, унинг 21-авлоди эмиш. Х,озир исбот этилганки, бу афсона XV асрнинг урталарида келиб чиккан. Якинда Эрон тадкикотчиси Ахмад Кесравий шундай тахминни айтган ва тарихчи Заки Валидий Тугон уни тасдикладики, Сафавийлар уруги курдлардан келиб чиккан. Нима булганда хам Озарбайжоннинг Ардабил шахрида яшаётган Сафавийлар турклашдилар ва XV асрнинг иккинчи ярмида уларнинг она тили озарбайжонча эди. Шох Исмоил Хатоий лакаби билан озарбайжонча шеърлар ёзар эди.

Эхтимол, авваллари дарвешлик мухитида шаклланган Сафавийа тарикати халк харакатлари билан боглик булган булса керак. Шу нарса маълумки, мугул илхони Аргунхон хукмронлиги даврида (1284-1291 йй.) яшаган Ширвоншох Ахсатан II Шайх Зохид Гилонийни унинг райиятларини ер ишларидан безишга даъват килгани учун айблаб, уни Мугондаги хонакохини бузиб, муридларини эса сувга чуктириб юбориш билан куркитган. Шайх Сафавиддин шайх Зохиднинг урнига тарикатга бошлик булганда унинг хаёт йулини ёритувчи асар булган "Сафват ас-Сафо"да айтилишича, Ардабил, Халхол, Пишкин, Мугон, Тальш, Марога ва бошка жойларда дехконлардан булган унинг муридлари куп булган.

Уша манба унинг муридлари каторига куплаб хунармандлар ва савдогарлар борлигини, масалан румол усталари (шолдузлар), заргарлар, этикдузлар (музэдузон), кафзи дузлар (кафшдузон), нонвойлар (хаббозон), чармдузлар (даббаг), тикувчилар (хаёт), дурадгорлар (нажжорон), темирчилар(охангарон), сарофлар(саррожон), ер ости арикларини ковловчилар(кахризкорон), кизил моллар билан савдо килувчилар (баззозон), совунфурушлар ва бошкалар мавжудлигини санаб утади. Хдмдаллах Казвинийнинг гапига кура, шайх муридлари орасида кудратли шахслар хам санаб утиладиган булган эди: тарихчи вазир Рашиддидин, унинг угиллари булган вазир Гиёсиддин Мухаммад Рашидий ва амир Ахмад Рашидий, улус амири булган Чобон (кучманчи мугул кабиласи булган сулдузнинг бошлиги),

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 8 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

мугул хонининг узи илхон Абу Саййид Баходирхон (хукмронлиги йиллари 1316-1335).

ХУЛОСА

Фазлаллох ибн Рузбехоннинг хабар беришича, шайхни Тальш вилоятининиг амирлар, Рум(Кичик Осиё) нинг улуг кишилари (Кубаро) куллаб-куватлар эдилар.Шайхнинг Гилон, Рум, Исфахон, Шероз ва бошка жойларда муридлари бор эди.Шайхни худди унинг устози шайх Зохид каби авлиё хисоблаб, куплаб мужизалар курсатганлигини (жумладан, денгизда савдогарларни хавф-хатардан куткарганлигирни) ривоят килар эдилар.13

"Сафват ас-сафо"да ёзилган маълумотларга караганда бошида шайх Сайфиддинда факат бир жуфт ер булган (хукиз билан омочда экиладиган ер) ва у уша ердан олинган хосил билан тирикчилик килган.Аммо хаётининг охирларида 20 дан куп кишлокларда хусусий мулки булиб, уларни феодаллар унга багишлаганлар.Улардан олинадиган хосилни у уз васиятида хонакохига вакф килиб берган. Шайх Сайфиддиннинг ворислари сафавия тарикатининг "авлиёлари" сифатида унинг авлодлари шайх Сайфиддин Мусо (1334-1392/3йй.), шайх Хожа Али (ёки Султон Али, 1392/3-1429йй.) Ардабилда яшадилар.Улар катта обруга эга булдилар, аммо дунёвий хокимиятга эга эмас эдилар. XIV-асрнинг охирлари ва XV асрнинг бошларида Ардабилнинг хукмронлари кучманчи туркларнинг жагирлу кабиласидан булган амирлар эдилар.Сафавийлар качон ва кандай килиб Ардабилнинг хукмронлари булиб колганликлари манбалардан маълум эмас.Афтидан, Сафиддин эвараси шайх Иброхим Шайхшох (1429-1447 йй.) амалда Ардабилнинг хукмдори эди.

REFERENCES

1. Пишвойи дарвешон Хдсанийа (Давлатшох Самаркандий, 282-бет )Шайх Хасан Журий 1342-йилда Зове якинидаги жангда Хирот малики кушинлари томонидан халок булган эди.

2. Хофизи Абру, тарихий асар, кулёзма, л.480 а.

3. Хофизи Абру, географияга доир асарлар, кулёзма, л.242б.

4. И.П.Петрушевский.Городская знать в государстве Хулагуидов (Хулагулар давлатида шахар асилзодалари), стр.104.

13 Каранг: И.П.Петрушевский.Городская знать в государстве Хулагуидов (Хулагулар давлатида шахар асилзодалари), стр.104.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.