Научная статья на тему 'САФАРБАРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА ЎҚУВЧИ-ЁШЛАР ВАТАНПАРВАРЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ – ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА'

САФАРБАРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА ЎҚУВЧИ-ЁШЛАР ВАТАНПАРВАРЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ – ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
20
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ватанпарварлик / фидойилик / бурч / таълим / тарбия / ёш авлод / ўқувчи-ёшлар / сафарбарлик / ижтимoийлaш / патриотизм / самоотверженность / долг / воспитание / обучение / молодое поколение / учащиеся / мобилизация / социализация.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Саидов Бахтиёр Одилович

Мақолада ватанпарварликни таркиб топтиришда ёш авлодни бой маданий меросимиз ҳамда тарихий қадриятларимизга ҳурмат-эътибор, мустақил Ватанимизга меҳр-муҳаббат руҳида тарбиялашнинг аҳамияти, бу борадаги долзарб вазифалар, олиб борилган тадқиқот натижалари билан боғлиқ кўрсаткичлар борасида фикр юритилган, маълумотлар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ ПАТРИОТИЗМА ПРИ ОБЕСПЕЧЕНИИ МОБИЛИЗАЦИИ КАК АКТУАЛЬНАЯ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА

В статье приводятся рассуждения автора об уделении внимания при формировании патриотизма молодого поколения уважению к нашему богатому культурному наследию и историческим ценностям, о значимости воспитания в духе любви к нашей независимой Родине, об актуальных задачах в этом направлении, анализируются показатели, связанные с результатами проведённого исследования, приводятся данные.

Текст научной работы на тему «САФАРБАРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА ЎҚУВЧИ-ЁШЛАР ВАТАНПАРВАРЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ – ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА»

Саидов Бахтиёр Одилович,

Узбекистан Республикаси Халк, таълими вазири

САФАРБАРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА У^УВЧИ-ЁШЛАР ВАТАНПАРВАРЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ - ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА

УУК: 371

DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_9_1

САИДОВ Б.О. САФАРБАРЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА УЦУВЧИ-ЁШЛАР ВАТАНПАРВАРЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ - ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА

Маколада ватанпарварликни таркиб топтиришда ёш авлодни бой маданий меросимиз х,амда тарихий кадриятларимизга хурмат-эътибор, мустакил Ватанимизга мех,р-мух,аббат рух,ида тарбиялашнинг ах,амияти, бу борадаги долзарб вазифалар, олиб борилган тадкикот натижалари билан боFлик курсаткичлар борасида фикр юритилган, маълумотлар келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: ватанпарварлик, фидойилик, бурч, таълим, тарбия, ёш авлод, укувчи-ёшлар, сафарбарлик, ижтимоийлаш,

САИДОВ Б.О. ФОРМИРОВАНИЕ ПАТРИОТИЗМА ПРИ ОБЕСПЕЧЕНИИ МОБИЛИЗАЦИИ КАК АКТУАЛЬНАЯ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА

В статье приводятся рассуждения автора об уделении внимания при формировании патриотизма молодого поколения уважению к нашему богатому культурному наследию и историческим ценностям, о значимости воспитания в духе любви к нашей независимой Родине, об актуальных задачах в этом направлении, анализируются показатели, связанные с результатами проведённого исследования, приводятся данные.

Ключевые слова и понятия: патриотизм, самоотверженность, долг, воспитание, обучение, молодое поколение, учащиеся, мобилизация, социализация.

SAIDOV B.O FORMATION OF PATRIOTISM WHEN ENSURING MOBILIZATION AS A CURRENT SOCIO-PSYCHOLOGICAL PROBLEM

The article presents the author's reasoning about paying attention to respect for our rich cultural heritage and historical values in the formation of patriotism of the younger generation, about the importance of education in the spirit of love for our independent Motherland, about urgent tasks in this direction, analyzes the indicators related to the results of the study, data is provided.

Key words and concepts: patriotism, dedication, duty, education, training, the younger generation, students, mobilization, socialization.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

Мавзунинг долзарблиги. Жах,онда фукаролар онгида мамлакат Куролли Куч-лари хизматчиларининг ижобий тимсолини шакллантириш, жамият олдидаги бурчининг х,арбий ва давлат хизмати оркали бажари-лиши, ватанпарварликнинг юксак ахлокий кадрият сифатида шахс рух,иятига сингди-рилиши, Ватанни севиш, унинг манфаат-лари учун фидо этиш даражасида ёшларни тарбиялашга зарурат тугилмокда. Ёшларни глобаллашув шароитида ёд таъсирлар-дан х,имоялашнинг, ватан тарихи ва мада-нияти, дини ва миллатига мух,аббатни тар-биялашнинг ижтимоий-психологик омил-лари ва усулларини тадкик этиш муаммони долзарблаштирмокда.

Жах,онда ватанпарварликнинг

индивидуал-психологик ва этномада-ний хусусиятларини аниклаш оркали шахс ватанпарварлигини миллий-психологик намоён булиши, х,ар хил ватанпарвар-лик йуналишларига кура укувчиларда шах-сий масъулиятнинг психологик узига хосли-гини аниклаш, кичик мактаб укувчиларида ватанпарварлик туЙFусини ривожлани-шига мувофик типлаштириш билан боFлик тадкикотлар олиб борилмокда. Ватанпар-варликни сафарбарлик олди жараёнида намоён булишидаги ижтимоий-психологик муаммолар, укувчи-ёшларда ватанпарварлик туЙFусининг шаклланганлик х,олати, унга таъсир курсатувчи ижтимоий-психологик омилларнинг урнини аниклаш, шахснинг узига муносабати ва кадриятлари даража-сига кура ватанпарварликни таркиб топиши, ота-она ва укитувчилар билан ёшларнинг ватанпарварликка муносабатларининг узаро боFликлигини аниклаш оркали урганиш ижтимоий психологиядаги энг долзарб муам-молардан булиб колмокда.

Республикамизда сунгги йилларда укувчи-ёшлар жамиятнирнг энг фаол аъзолари булганлиги сабабли мустах,кам х,укукий асосга эга кучли ёшлар сиёсати олиб борилмокда. «...ёшларни ватанпарварлик, фукаролик туЙFуси, баFрикенглик, конунларга, миллий ва умуминсоний кадриятларга х,урмат рух,ида, зарарли таъсирлар ва окимларга карши тура оладиган, х,аётга булган катъий ишонч ва

карашларга эга шахс сифатида тарбиялаш»1 устувор йуналишлардан бири сифатида бел-гиланди. Ушбу йуналишлардаги комплекс вазифалар ижросини таъминлаш доирасида сафарбарликни таъминлашда укувчи-ёшлар ватанпарварлигини шакллантиришнинг

ижтимоий-психологик муаммолари

илмий тадкикотларини чукурлаштиришга каратилган янгича назарий ечимларни топиш имкониятларини кенгайтирилмокда.

Узбекистон Республикаси Президентининг Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги ПФ-60-сон «2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида»ги, 2017йил 28 июлдаги ПК,-3160-сон "Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш ва сох,ани ривожлантиришни янги боскичга кутариш туFрисидa"ги карори, Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2018 йил 23 февралдаги 140-сон "Ёшларни х,арбий-ватанпарварлик рух,ида тарбиялаш концепциясини тасдиклаш туFрисидa"ги, 2020 йил 10 июндаги 369-сон "Ёшларни ватанпарварлик рух,ида тарбиялаш ишлари самарадорлигини янада ошириш чора-тадбирлари туFрисидa"ги карорларида бел-гиланган устувор вазифаларни х,ал этишда ижтимоий сох,а вакиллари, олимларнинг алох,ида урни бор.

Муаммонинг урганилганлик

даражаси. Хозирги вактда ватанпарварлик тушунчасининг мафкуравий жих,атдан узига хос идрок этилишига карамай, мазкур тушунчани илмий-психологик нуктаи назардан урганиш зарурати кучайиб бормокда. Узбекистонлик ва хорижлик олимлар ушбу муаммо борасида муайян илмий-тадкикот ишларини амалга оширишган. Психолог олимлар М.Давлетшин, Э^озиев, F.Шoумaрoв, Б.Кодиров, В.Каримова, Н.Сафаев, А.Жабборов, Ш.Баротов, З.Нишонова, Б.Умаров, Р.Самаров, У.Кодиров, А.Саидов,

1 Узбекистон Республикаси Президентининг.2022 йил 28 январдаги «2022—2026 йилларга мулжалланган Янги узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида»ги ПФ-60-сон Фармони. // Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 29.01.2022 й., 06/22/60/0082-сон, 18.03.2022 й., 06/22/89/0227-сон, 21.04.2022 й., 06/22/113/0330-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

З.Aбдуpax1мoнoвa, X.Жaббopoв, Э. Бoк1иeв вa бoшкaлap миллий Узини Узи aнглaш, вaтaнпapвapлик, узини узи бoшкapиш вa нaзopaт килиш, узини узи пcиxoлoгик муx1oфaзa килиш фeнoмeнлapининг пcиxoлoгия илм-фaнидa туpли йyнaлишлap ну^и нaзapидaн ypгaнилиши бopacидa излaнишлap oлиб бopишгaн.

T.Aбдуллaeвa, И.Жaббopoв, K1.Haзapoв, Д.Paxимбoeвa, M.Xaйpуллaeв, M.Xoлмaтoвa, П.Xудoйбepгeнoвa, X.Шaйxoвa, Э.Юcупoв, H.Уpинбoeв, З.K1oдиpoвa вa бoшкaлap шaxc мaънaвияти, мaдaнияти, унинг ижтимoий фaoллигини oшиpишдa мaънaвий мaдaниятнинг poли, coFлoм тaфaккуp тapзи билaн coFлoм тapбия тизимини тaкoмиллaштиpиб бopиш мacaлaлapи, ёшлap кaмoлoтидa миллий oнг, миллий Fуpуpнинг Уpни, вaтaнпapвapликнинг фaлcaфий жиx1aтлapини тaдкик этгaнлap. Улapнинг тaдкикoтлapидa инcoн мaънaвий axлoкининг шaкллaнишигa тaъcиp кypcaтaдигaн тaшки ижтимoий мух,ит, axлoкий oнг, буpч х,иеи, oилaдa миллий кaдpиятлapнинг ypни мacaлaлapигa эътибop кapaтилгaн.

Ëшлapни шaxcий вa кacбий ижтимoий-лaштиpиш, бу бopaдaги зaмoнaвий йyнaлишлap, тaълим муaccacaлapидa тapбиявий жapaёнлapни тaшкил килишдa интepфaoл уcлублapдaн фoйдaлaниш, мaктaб Укувчилapидa экoлoгик тaфaккуpни тapкиб тoптиpиш вocитacидa вaтaнпapвapликни шaкллaнтиpиш, мaънaвий мaдaниятнинг тapкибий киcмлapини илмий-пeдaгoгик тaдкик этиш йyнaлишлapидa P.Ишмуx1aмeдoв, M.Инoмoвa, O.Жaмoлдинoвa, С.Йyлдoшeвa, У.Maxкaмoв, A.Mунaввapoв, O.Mуcуpмoнoвa, С.Hишoнoвa, X.Hopбyтaeв, С.Tуpcунoв, Ш.Шapипoв, Д.Шapипoвa, H.Эгaмбepдиeвa, M.Юлдaшeв кaби oлимлap тaдкикoт ишлapини oлиб бopгaнлap.

MДX мaмлaкaтлapидa вaтaнпapвapлик-нинг пcиxoлoгия муaммocи cифaтидa ypгaниш кузaтилaди. И.И.Baлиeвa, Л.Kaмeнкoвa, З.T.Гacaнoв, Г.А.Koнoвaлoвa, B.И.Лутoвинoв, H.B.Maкcимeнкo, И.M.Пoвapoвa, Г.И.Bacильeв, А.Л.Жуpaвлeв, А.B.Юpeвич вa бoшкaлap тoмo-

нидaн илмий тaдкикoтлap oлиб бopилгaн1. Улap тoмoнидaн вaтaнпapвapлик пcиxoлoгик-пeдaгoгик жих^^н ypгaнилгaн булиб, вaтaн-пapвapликнинг миллий-мaдaний xуcуcиятлapи, ёш xуcуcиятлapи вa кacбий фaoлиятдa нaмoён булиши тaдкик этилгaн.

Baтaнпapвapликнинг туpли жиx1aтлapи xopижий пcиxoлoгиянинг eтaкчи вaкил-лapи K.Э.Изapд, Л.Koльбepг, З.Фpeйд, Э.Эpикcoнлapнинг acapлapидa кypcaтиб yтилгaн. Аммo ушбу тaдкикoтлapдa ёшлapнинг caфap-бapлик oлди жapaёнидaги вaтaнпapвapлик

1 П.Бoжoвич Л.И. Пpoблeмa paзвития мoтивaциoннoй cфepы peбeнкa II Изучeниe мoтивaции пoвeдeния дeтeй и пoдpocткoв. M. 1972.; Bилюнac B.K. Спeцификa пpo-цeccoв мoтивaциoннoгo oбуcлoвливaния пcиxики чeлo-вeкa II Bec™. Mocк. ун-тa. Сep. 14. Пcиxoлoгия 199S. - № 2.-С. 25-32.; Pубинштeйн С.Л. Оcнoвы oбщeй пcиxoлo-гии. — СПб.: Питep, 2002. 720 c.; Шингapoв Г.X. Эмюции и чувcтвa кaк фopмa oтpaжeния дeйcтвитeльнocти. M., Haукa, 1971. - 223 c.; Mяcищeв B.H. Сoциaльнaя пcиxo-лoгия личнocти. Л., 1974.; Якoвлeв B. А. Haучныe ocнoвы нpaвcтвeннoгo вocпитaния шкoльникoв. Taмбoв, 1975.

- 190 c.; Bилюнac B.K. И^тиню" в cвeтe эмoциoнaль-нoй кoнцeпции мoтивaции II Becтн, Mo«. ун-тa. Сep. 14. Пcиxoлoгия 1997. - №1. - С. 3-13.; Лeoнтьeв А.К Лeкции пo oбщeй пcиxoлoгии. Учeб. Пocoбиe для вузoв I Пoд peд. Д. А. Лeoнтьeвa, Е.Е. Сoкoлoвoй. M.: Смькл, 2000. -511 c.; Фeльдштeйн Д.И. Пcиxoлoгия paзвития личнo-cти в oнтoгeнeзe. -M.: Пeдaгoгикa. 19S9. 20S c.; Эльто-нин Д.Б. Пcиxичecкoe paзвитиe в дeтcкиx вoзpacтax.

M., Bopoнeж, 1995.; Бepдяeв. H.А. Судьбa Poccии. — M.: Сoв. пиcaтeль, 1990. 34б c.; Гeгeль Г^.Ф. Сoчинeния. -M.: Гocпoлитиздaт. T. 3, 1956. 371 c.; Ильин Е.П. Эмюции и чувcтвa. СПб: Питep, 2001. - 752 c.; Яшбшн П.M. Пoчeму нaдo вocпитывaть чувcтвa дeтeй. — M., «Пpocвeщe-ниe». 1964.; Суxoмлинcкий B.А. Poждeниe гpaждaнинa 2-e изд. - M.: Moлoдaя гвapдия, 1971. - С. 56.; Ушин^ий K.Д. Сoбp. coч. T. 2. M.-Л., 194S. - С. 160.; Kai^^a Л. Kaк вocпитaть пaтpиoтa II Hapoднoe oбpaзoвaниe. 1999. -№ 5. - С. 246-250.; Гacaнoв З.T. Пeдaгoгикa мeжнaциo-нaльнoгo oбщeния.Учeб.пocoбиe для cтудeнтoв вузoв.

- Maxaчкaлa, 1999.-390 c; Kpивыx CB., Koнoвaлoвa Г. А. Пeдaгoгичecкиe ocнoвы пaтpиoтичecкoгo вocпитa-ния шкoльникoв: Haучнoe издaниe. -Hoвoкузнeцк: Изд. ИПK, 2002. 100 c.; Kpoü M. Стольш лeт пaтpиoтизму? II Poдинa. 1994. № 10. -С. 16-20.; Лутoвинoв B.M., Poдиo-нoв Е.Г. Пaтpиoтичecкoe вocпитaниe мoлoдeжи в coвpe-мeнныx уcлoвияx: пpoблeмы и нaпpaвлeния иx peuie-ния. M.: BУ, 1995. - 200 c.; Ma^^^^ H.B. Пaтpиoти-чecкoe вocпитaниe учaщиxcя -вaжнeйший acпeкт этнo-пeдaгoгичecкoй пoдгoтoвки будущиx учитeлeй II Haч. шкoлa. 2000. - № 7. - С. 3-5.; Пoвapoвa ^M. Bocпиты-вaeм пaтpиoтoв (Пaтpиoтичecкoe вocпитaниe млaдшeгo шкoльнoгo вoзpacтa) II Haчaльнaя шкoлa. 19S4. -№ 12.-С. 1S-21.; Kopнeeвa Е.И. Фoльклopныe пpaздники и paзвлeчeния в пaтpиoтичecкoм вocпитaнии дoшкoльни-кoв: Сpeд. дoшк. вoзpacт: Диc. кaнд. пeд. нaук.: 13.00.01. -M., 1995.- 1S1 c. Библиoгp.: С. 152-167.; Жуpaвлeв, А.Л. Пaтpиoтизм кaк oбъeкт изучeния пcиxoлoгичecкoй нaуки I А.Л. Жуpaвлeв, А.B. Юpeвич. II Пcиxoлoгичecкий жуpнaл. - 2016. - T. 37. - № 3. - С. SS-9S.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИЕ 2022, 9 (11S)

хисларини шакллантиришнинг ижтимоий-психологик муаммолари ёритилмаганлигини таъкидлаш жоиз.

Асосий цисм. Инсон шахсини таркиб топ-тиришда ёш авлодни бой маданий мероси-миз хамда тарихий кадриятларимизга хурмат-эътибор, мустакил Ватанимизга мехр-мухаббат рухида тарбиялаш мухим ахамият касб этади. Хозирги мураккаб глобаллашув даврида, ахборот-коммуникация технологиялари шид-дат билан ривожланиб бораётган шароитда ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тар-биялаш билан боFлик долзарб вазифалар ва уларнинг хал этилишига, ушбу масала бугунги Узбекистан хаётидаги реал ижтимоий-сиёсий узгаришлар билан уЙFун равишда такомил-лаштирилишига ижтимоий-гуманитар фанлар сохаси вакиллари томонидан алохида эътибор каратилаётгани хам айни вактдаги ижтимоий зарурат талабидир.

Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 4 августдаги "Узбекистан Республикаси Куролли Кучлари харбий хизматчиларининг маънавий-маърифий савиясини ошириш тизи-мини тубдан такомиллаштириш туFрисида"ги ПК-3898-сонли карори ижроси юзасидан ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тар-биялаш концепциясининг кабул килингани, армия ва халк бирлигини таъминлаш борасида махаллий давлат хокимияти органлари билан хамкорликдаги ишларнинг кучайтирилгани мил-лий армиямиз сафларини мустахкам ирода, фаол фукаролик позициясига эга булган ёшлар билан тулдириб бориш имконини бермокда.

Узбек тилининг изохли лугатида ёзили-шича, "Ватанпарвар"- уз ватанини, она юртини, халкини чексиз севувчи, ватан манфаатлари учун жонбозлик курсатувчи шахсдир. Ватан-парварлик эса, ватанпарварларга хос иш, хатти-харакат, хислат хисобланади1. Она-Ватанимизни куз корачиFидек асраш, унинг шухратини дунёга тараннум этиш билан боFлик энг мухим тушун-чалар, хаётий ва профессионал куникмаларни илм-маърифат асосида ёшларнинг калби ва онгига илк болалик давридан бошлаб сингдириб бориш оркали Узбекистоннинг хакикий ватанпарвар фукароларини тарбиялаш мумкин.

1 Узбек тилининг изохли луFати. А.Мадвалиев тахрири остида. - Тошкент: "Узбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти", 2006. - 444-445-бетлар.

Ватанпарварлик - ватан олдидаги масъулият ва бурчни англаш тушунчаси. Ватанпарварлик нихоятда серкирра булиб, тарихий, ижтимоий, сиёсий, иктисодий тараккиёт жараёнида доимо такомиллашиб, ривожланиб боради. Ватан ман-фаати, кадр-кимматини, такдирини, истикболини канча куп англашилса, кишиларда ватанпарварлик туЙFуси шунча баланд булади. Бу жараён чексиздир. Тарихий, ижтимоий-сиёсий, маъ-навий тараккиётнинг турли боскичлари ватан-парварликнинг янги-янги кирраларини кашф этиб боради. Хар бир шахсдаги ватанпарварлик туЙFуси жамият тараккиёти билан узвий боFлик. Хакикий ватанпарварлик миллат, ватан ман-фаати билан яшаш, унинг истикболи, манфаати йулида мехнат килиш, курашишдир2.

Бунда биринчи навбатда келажак бунёд-корлари булмиш ёш авлоднинг билим олиши, юкори малакали кадрлар булиб, уз юрти ва халкига сидкидилдан мехнат килиши, озод юрт равнаки ва бахт-саодати учун халол мехнат килишга ургатилиши назарда тутилади. Зеро, мустакиллик айнан фидойи, уз Ватани манфа-атларига Fоят садокатли, юкори малакали кад-рларнинг жамиятни бошкаришини такозо этади.

Сафарбарликни таъминлашда укувчи-ёшлар ватанпарварлигини шакллантириш ва деструктив таъсирлардан химоялаш муаммосини тадкик килиш жараёнида респондентлардан ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъ-сир килувчи омиллар хакидаги фикрларини ургандик. Бунинг учун узимиз ишлаб чиккан ижтимоий-психологик суровномадан фой-даландик. Суровномада куйидаги 10 та омил буйича укувчи-ёшларнинг фикр-мулохазалари урганилди.

1. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида ашула (мусика) дарсларининг таъсири.

2. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида бадиий асарларнинг таъсири.

3. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида тарихий шахслар хаёт йули (биографи-яси)ни урганишнинг таъсири.

4. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида ота-оналарнинг таъсири.

5. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида адабиёт, тарих, география дарсларининг таъсири.

2 Фалсафа. Комусий луFат. - Тошкент: "Узбекистон фай-ласуфлари миллий жамияти нашриёти", 2004. - 496 бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 7

ч_У

1-жадвал. Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар, % х,исобида, п=410

№ Сабаблар Кучли Уртача Кучсиз Таъсири йук

1. Ашула (мусика) дарслари таъсири 15 40 18 27

2. Бадиий асарлар таъсири 19 38 12 31

3. Тарихий шахслар х,аёт йули (биографияси) 42 16 18 24

4. Ота-оналарнинг таъсири 64 15 13 8

5. Адабиёт, тарих, география дарслари таъсири 13 14 30 43

6. Кинофильмларнинг таъсири 58 25 14 3

7. Театрнинг таъсири 14 20 28 38

8. Спортчилар таъсири 53 28 11 8

9. Инсон туFилиб, ёшлиги утган жой, худуднинг таъсири 68 26 4 2

10. Улка, Ватан табиатининг таъсири 52 31 10 7

6. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида кинофильмларнинг таъсири.

7. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида театрнинг таъсири.

8. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида спортчиларнинг таъсири.

9. Ватанпарварлик хислатларининг шак-лланишида инсон туFилиб, ёшлиги утган жой, худуднинг таъсири.

10. Ватанпарварлик хислатларининг шаклла-нишида улка, Ватан табиатининг таъсири.

Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар буйича утказилган суровнома натижалари тахлил килиб чикилди. Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар тахлили натижасига кура омиллар руйхати шак-ллантирилди.

Мазкур методиканинг натижаларини кайта ишлаш, талкин килишда фоизли хамда курсаткичлар орасидаги фаркларнинг ахамиятлилик курсаткичини ифодаловчи статистика мезонларига таянилади. Укувчи-ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар тахлили батафсил амалга оширилди. Натижалар талкинида икки хил ёнда-шувни танлашимизга асосий сабаб, биринчидан фоизлар оркали натижаларнинг умумий тимсол хосил килинса, иккинчисида, курсаткичлар орасидаги фаркларни ифодаловчи статистик мезон оркали уларнинг дифференциациясини илмий жихатдан тасдиклаш имкониятига эга булинади.

Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар буйича утказилган суровнома натижалари тахлил килиб чикилди. Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабаблар тахлили натижасига кура омиллар руйхати шак-ллантирилди (1-жадвал).

Тахлил натижаларига кура, ватанпарварлик хислатларининг шаклланишида ашула (мусика) дарсларининг таъсирини иштирокчиларнинг 15% кучли, 40% уртача, 18% кучсиз ва 27% таъсири йук, деб бахолаган булса, бадиий асарлар таъсири 19% кучли, 38% уртача, 12% кучсиз ва 31% таъсири йук, деб бахолаган.

Эмпирик курсаткичлар статистик мезон-ларга солинганда нопараметрик мезонга мос-лиги аникланди. Шу сабабли уларнинг нопараметрик мезонларни аниклашга мулжалланган, куп улчамли тобе булмаган танланмаларнинг кийматларини хисоблашда кулланиладиган Крускал-Уоллис Н-мезонига таянилди (2-жад-вал).

Ёшларда ватанпарварлик хисларини шаклланишига таъсир курсатувчи статистик сабабла-рига кура ахамиятга эга булган курсаткичлар аникланди. Олинган эмпирик курсаткичларнинг фоизли улуши билан бир каторда ватанпарварлик туЙFусини шаклланишига таъсир курсатувчи сабабларнинг ахамиятига кура тафовутлар тахлил этилганда барча омиллар буйича тафовутлар аникланди.

Ватанпарварликнинг шаклланишида бадиий асарлар таъсири буйича мезонлар муайян ахамиятли фарк хосил килди (Н=409,00, р<0,001). Илк успиринлик ёшида купрок романтик туЙFуларга эга булган асарларни укишга эхтиёж сезаётганлар бадиий асарларнинг ватанпарварликка таъсир кучини уртача дара-жада бахоламокдалар. Истисно тарзида кучли деб бахолаётганлари эса кайсидир маънода ватан ва кахрамонлик хиси сингдирилган асарларни укиганликларини бу жихатга сабаб килиб курсатиш мумкин.

Хулоса. Умуман олганда, олиб борилган тадкикот натижалари куйидаги хулосаларга келишимизга асос булди:

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

2-жадвал. Ёшларда ватанпарварлик хислатларининг шаклланишига таъсир этувчи сабабларнинг к,иёсий курсаткичи (п=410)

Сабаблар Мезонлар N Уртача ранг Крускал-Уоллис Н-мезони р

Ашула (мусика) дарслари таъсири Кучли 60 268,18 408,01 0, 000***

Уртача 165 380,00

Кучсиз 74 148,50

Таъсири йук, 111 56,00

Бадиий асарлар таъсири Кучли 78 267,26 409,00 0, 000***

Уртача 156 371,50

Кучсиз 49 64,00

Таъсири йук, 127 145,44

Тарихий шахслар хает йули (биографияси) Кучли 172 324,50 421,00 0, 000***

Уртача 66 286,28

Кучсиз 74 147,80

Таъсири йук, 98 59,57

Ота-оналарнинг таъсири Кучли 262 279,50 театр374,48 0, 000***

Уртача 63 198,25

Кучсиз 52 179,50

Таъсири йук, 33 60,33

Адабиёт, тарих, география дарслари таъсири Кучли 53 377,53 357,95 0, 000***

Уртача 58 106,68

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Кучсиз 123 265,97

Таъсири йук, 176 88,50

Кинофильмларнинг таъсири Кучли 238 291,50 370,20 0, 000***

Уртача 103 207,03

Кучсиз 57 150,95

Таъсири йук, 12 67,54

Театрнинг таъсири Кучли 57 78,50 362,202 0, 000***

Уртача 82 261,16

Кучсиз 115 131,60

Таъсири йук, 156 378,53

Спортчилар таъсири Кучли 217 301,50 351,45 0, 000***

Уртача 115 294,46

Кучсиз 45 135,50

Таъсири йук, 33 68,04

Инсон туFилиб, ёшлиги утган жой, худуднинг таъсири Кучли 279 271,00 372,17 0, 000***

Уртача 107 236,00

Кучсиз 16 218,84

Таъсири йук, 8 63,84

Улка, Ватан табиатининг таъсири Кучли 213 304,00 342,25 0, 000***

Уртача 127 134,00

Кучсиз 41 50,00

Таъсири йук, 29 15,00

Изох:***-р<0,001.

1. Ватанпарварликни ташкил этадиган 3 асосий - когнитив, эмоционал, хулкий компо-нентлар ичида энг кучлиси, доминанти, етак-чиси ва турFуни, колган икки компонент фаоли-ятини белгилайдигани - эмоционал компонент эканлиги маълум булди. Шахс жуда оFир ахволга тушган вазиятларда хам агар эмоционал компонент баркарор булса, инсон хамма нарсага бар-дош беради, кийин вазиятлардан чикиб кетади. Эмоционал компонент ватанпарварликнинг кучини, садокатини, турFунлигини белгиловчи, ифодаловчи асосий психоэмоционал механизм вазифасини бажаради. Шу сабабли хам ватанга булган мехр-мухаббатни шакллантириш, ватан-

парварлик тарбиясида x1ис-туЙFулар тарбияси марказий урин тутмоFи лозим.

2. Юкори синф укувчилари ёш боскичи ватанпарварликни шакллантиришда энг оптимал давр хисобланади, шу сабабли бу ёш даврда ватанпарварлик хисларини мустахкамлаш катта самара беради. Чунки бу ёш даврида шахсда узини узи англаш, дунёкараш ва эътикодини шакллантириш, келажак хаётини уйлаш, касб-хунар танлаш, мустакил хаётини тасаввур килиш ва унга тайёргарлик куриш, оила куриш, уз шахсини тасдиклаш, хаётий режалар тузиш ва унга етишиш учун харакат бошлаш, мустакил хаётда зарур буладиган тамойилларни таркиб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

топтириш, ижтимоий фаоллигини ошириш кузатилади.

3. Ахборот урушлари доирасида ахрли, кишилар онгининг четдан бошкарилиш хавфи юзага келади. Оммавий ахборот тизимлари воситасида жамоатчилик фикри бошка узанга йуналтирилади, янги кадриятлар, ясама, жозибадор х,аёт тарзи, "оммавий маданият" тaрFиб-тaшвик этилади, халк, давлат, жамият ва энг аввало шахс хавфсизлигига дахл этувчи, чaлFитaдигaн хабарлар таркатилади. Сафарбарликни таъминлашда укувчи-ёшлар ватанпарварлигини шакллантириш ва деструктив таъсирлардан х,имоялаш жараёнида ушбу жих,атга эътибор каратиш лозим.

4. Ватанпарварликни шакллантириш, деструктив таъсирлардан х,имоялаш таълим муассасалари укувчилари калбида Ватанга содиклик, юрт тарихига ва халкимизнинг эзгу анъаналарига хурмат билан караш туЙFулaрини шакллантириш, уларни Узбекистан

Республикасининг Конституцияси ва конунларига сузсиз амал килиш рух,ида ташкил этилиши зарур.

5. Узбекистонда укувчи-ёшларда

ватанпарварлик х,исларини шакллантиришда педагог кадрлар салох,иятининг такомил талаблиги, мактабларда ватанпарварликни шакллантириш масалаларига эътиборнинг талаб даражасида эмаслиги, космополитизмнинг ёшлар онгига таъсири кучайганлиги, ватанпарварлик купчилик ёшлар онгида уз маъносини йукотганлиги, aникрoFи мукаддас туЙFу, хислат сифатида шаклланмай колганлиги, ёшлар онгида маънавият тушунчаси кадрсизлангани, пул, молиявий-иктисодий курсаткичларнинг асосий ва ягона етакчи кадриятга айланиши, ёшларда ахборот истеъмоли маданияти, интернетдан максадга мувофик фойдаланиш куникмаларининг етарли даражада шаклланмаганлиги сингари муаммолар борлиги маълум булди.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Божович Л.И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка // Изучение мотивации поведения детей и подростков. - М. 1972.

2. Вилюнас В.К. Специфика процессов мотивационного обусловливания психики человека // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология 1998. - № 2. - С. 25-32.

3. Гасанов З.Т. Педагогика межнационального общения. Учеб. пособие для студентов вузов. - Махачкала, 1999. - 390 с.

4. Гегель Г.В.Ф. Сочинения. - М.: Госполитиздат. Т. 3, 1956. 371 с.

5. Ильин Е.П. Эмоции и чувства. - СПб: Питер, 2001. - 752 с.

6. Каменкова Л. Как воспитать патриота // Народное образование. 1999. -№ 5. - С. 246-250.

7. Кошифий Х.В. Футувватномаи Султоний: ёхуд жавонмардлик тарикати. - Тошкент, 1994.

8. Леонтьев А.Н. Лекции по общей психологии. Учеб. Пособие для вузов / Под ред. Д. А. Леонтьева, Е.Е. Соколовой. - М.: Смысл, 2000. - 511 с.

9. Маматов М.М. Этнопсихология. -Тошкент, 2006.

10. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. — СПб.: Питер, 2002. 720 с.;

11. Самаров Р.С, Кодиров У.Д. Харбийлик - шарафли касб. Укув-услубий кулланма. -Тошкент: "Фан" нашриёти, 2006.

12. Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах. - М., Воронеж, 1995.;

13. Шингаров Г.Х. Эмоции и чувства как форма отражения действительности. М., Наука, 1971. - 223 с.

14. Мясищев В.Н. Социальная психология личности. Л., 1974.;

15. Якобсон П.М. Почему надо воспитывать чувства детей. — М., «Просвещение». 1964.; Сухомлинский В.А. Рождение гражданина 2-е изд. - М.: Молодая гвардия, 1971. - С. 56.;

16. Яковлев В. А. Научные основы нравственного воспитания школьников. Тамбов, 1975. - 190 с.; Вилюнас В.К. Инстинкт в свете эмоциональной концепции мотивации // Вестн, Моск. ун-та. Сер. 14. Психология 1997. - №1. - С. 3-13.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 9 (118)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.