Научная статья на тему 'ЎРТА АСР ЁДГОРЛИКЛАРИ БЕЗАКЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШ БОСҚИЧЛАРИ'

ЎРТА АСР ЁДГОРЛИКЛАРИ БЕЗАКЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШ БОСҚИЧЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
47
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
кошинли қоплама / терракота / Калон минораси / сталактит / хом ғишт / пахса / ганч ўймакорлиги / нақш-кундал / меҳроб / гумбаз / масжид-мақбара. / изразцы / терракота / минарет Калон / сталактит / кирпич-сырец / пахса / резьба по ганчу / накш-кундаль / михраб / купол / мечеть-макбара.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Аъзамова, Дурдона Авазжон Қизи

Ушбу мақолада ўрта аср ёдгорликлари безакларининг ривожланиши, йиллар ўтгани сари ўзгариб бориши ҳамда давр ва замон талабидан келиб чиққан ҳолда шаклланганлиги ҳақида сўз боради. XVIII-XIX асрларда ўрта аср ёдгорликлари безакларини биноларда қўллаган усталарнинг ёдгорликлар безаклари қайта тикланишига ҳамда ривожига қўшган хиссаси ва уларнинг ишларига таъриф берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ СРЕДНЕВЕКОВОГО УКРАШЕНИЯ ПАМЯТНИКОВ

В данной статье рассматривается развитие убранства средневековых памятников, как они менялись с годами и формировались исходя из потребностей эпохи и времени. Описан вклад мастеров, использовавших украшения средневековых памятников в постройках XVIII-XIX вв., в реставрацию и развитие убранства памятников и их работы.

Текст научной работы на тему «ЎРТА АСР ЁДГОРЛИКЛАРИ БЕЗАКЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШ БОСҚИЧЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 21 ISSUE 10

educational, natural and social sciences -------- JtV ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022:5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

УРТА АСР ЁДГОРЛИКЛАРИ БЕЗАКЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШ

БОСКИЧЛАРИ

Аъзамова Дурдона Авазжон цизи

Магистр

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада урта аср ёдгорликлари безакларининг ривожланиши, йиллар утгани сари узгариб бориши уамда давр ва замон талабидан келиб чиццан уолда шаклланганлиги уацида суз боради. XVIII-XIX асрларда урта аср ёдгорликлари безакларини биноларда цуллаган усталарнинг ёдгорликлар безаклари цайта тикланишига уамда ривожига цушган хиссаси ва уларнинг ишларига таъриф берилган.

Калит сузлар: кошинли цоплама, терракота, Калон минораси, сталактит, хом 8ишт, пахса, ганч уймакорлиги, нацш-кундал, меуроб, гумбаз, масжид-мацбара.

АННОТАЦИЯ

В данной статье рассматривается развитие убранства средневековых памятников, как они менялись с годами и формировались исходя из потребностей эпохи и времени. Описан вклад мастеров, использовавших украшения средневековых памятников в постройках XVIII-XIX вв., в реставрацию и развитие убранства памятников и их работы.

Ключевые слова: изразцы, терракота, минарет Калон, сталактит, кирпич-сырец, пахса, резьба по ганчу, накш-кундаль, михраб, купол, мечеть-макбара.

КИРИШ

Урта асрларда интерьер безакларининг узига хослиги, асосий меъморий безак фондини ташкил килиши билан ахамиятлидир. Безаклар шаклланиши даврида бир катор узгаришларга учраган булса-да, асос узгармаганлигини куришимиз мумкин.

Урта Осиё ва Эрон меъморчилигида 10-аср охиридан кора тошли кошинли коплама кайд этилган. У куйидаги эволюцияни бошдан кечиради: пиширилган лойнинг табиий рангини саклаган холатда кесилган Fиштлар терими оркали (XXII асрлар); сирланган - кук, кейин эса мовий ва ок элементлардан фойдаланилиб ишланган, уйилган - сирланмаган терракота пайдо булиши (XII -XIII аср бошлари); 14-асрдан бошлаб Эрон ва Хуросон, Мовароуннахр ва Хоразм меъморчилигида полихром безакнинг Fалабаси руй берган [1]

429

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Узбекистоннинг мохир усталари уз тажрибаларидан фойдаланиб, Калон минорасида сталактит ва терракота копламаларини тиклаш (XII аср), МаFOки Аттори масжидини (XII аср) Fиштли мозаикасини реконструкция килиш, Шер-Дор мадрасаси (XVII аср) йирик порталини кайта ёткизиш буйича энг мураккаб ишларни амалга оширди. Абдулазизхон мадрасаси портали ганч сталактитларини (XVII аср) ва Бухородаги Сомонийлар макбараси (IX-X аср)даги фигурали Fишт копламаларини тиклашда катта майорат курсатишди[2] Бундай сай-харакатлар туфайли купгина ёдгорликлар сакланиб колинди ва улардан кимматли маълумотлар олинмокда. Мохир усталарнинг мактаблари ташкил этилиб, улардан чиккан шогирд-усталар уз билимлари оркали куплаб ишларни амалга оширишган.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

XVIII аср охири - XIX асрларда Куконда, ФарFона, Бухоро каби шахарларда етук халк усталари етишиб чикди. Наккошлик, ганчкорлик, мисгарлик, чилангарлик ва бошка санъат турлари ривожланди. К,адимда хунар мукаддас саналган. Узбекистон кадимда хунармандлар маркази булган десак хато килмаган буламиз[3]

Самарканддаги маданий ёдгорликларни яратган улуг устозларимиздан айримларининг табаррук номларини эслаш бурчимиздир. Улардан баъзилари XIV асрда бунёд этилган улкан Бибихоним масжидининг захматкаш Мубошири уста меъмор Хрфиз Абрунинг кулёзмасида курсатилган, бу кулёзма Истамбулда сакланади. XIX асрда яратилган Шохи зинда ансамблининг Fишткор усталари ва кошинкорлари: уста Али Сайфиддин ва уста Али Нуриддин. Кошинпаз усталар: ота-^ил устод Шамсиддин ва устод Зайниддин Бухорийлар, Шайх Xожа Ахмад макбарасини уста Фахрали курганлар. Шунингдек, ёFOчсоз ва эшикларни ясаган устод Юсуф Шерозий, Кошинбурриш ва хаттот устод Шайх Махмуд бинни Xожи Бангир ал-Тургоний-Табризий. Киришда чап томон айвондаги ганч устаси - уста Сиддиклар хизмат килганлар. 1910 йил уста хужа Абди-Дорун макбара айвонида баъзи ишларни бажарган. Гури Амир макбарасини бино килган усталар: Ал Абад, Ал Заиф (камтарин) Мухаммад ибн Махмуд, Ал Бано, Ал Исфахонийлардир[4]

1920—40-йилларда Узбекистонда кузга куринган безак санъати усталари - уста хожи Бобо Xаётоза, уста Хрфиз Иброхимов, уста Мажид Курбонов, уста Ширин Муродов (Бухоро), уста Абдукодир, уста Акрам, уста Шамси Гофуров, уста Абдурашид, уста Кули Жалиловлар (Самарканд) ва бошка куплаб Бухоро, Самарканд, Тошкент, ФарFOна усталари етишиб чикди[2]

430

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Безак ва шаклларнинг ривожланиш боскичларини ёдгорликлар интерьерини тахлил килиб хулоса килсак булади. Ёдгорликларнинг интерьер безаклари кулланилмаган кисмлари конструктив кисмлар очик холида колдирилса-да, уларда хам узига хос тартиб ва жозибадорлик мавжуд булган. Интерьерни янада гузал куриниши учун ёруFлик мухим ахамиятга эга булган.

Давр утиши билан накшлар тури хам бойиб борган. Жумладан, 1Х-Х11 асрларда Fиштдан кесиб накш чикариш хамда ганч уймакорлиги кенг кулланилади. XIII асрда ранг кулланила бошлади. XV асрда маъмурий, диний обидалар интерьерида мармар тош, каватма - кават ёпиштирилган буртма коFOЗ устига зархал юритилган накш-кундал (папье-маше) кенг ишлатилади[2]

"Меъморчилик ёдгорликларининг баъзи фасадларида жонли мавжудотлар тасвирланган кошинли ва сирли намоёнлар хозирга кадар сакланиб колган. Масалан: Шахрисабздаги Оксарой (1380-1405 йил) пайтоFи шерлар расми солинган намоёнлар билан безатилган. Анов масжиди (1456 йил) пештокининг равоFи тепасида аждарлар тасвирланган тимпан булган[4]

Темурийлар салтанати бинолари интерьери хакида миниатюралар хам маълумот бериши мумкин. Бунда Камолиддин Бехзоднинг сарой ички мухити тасвирланган миниатюралари мухим уринни эгаллайди.

Ганчкорликнинг гуллаб-яшнаган даври XVIII асрнинг охири — XIX асрнинг бошлари булди. Унинг услублари, техникаси анча мураккаблашди. Ганч уймакорлигининг барча турлари ривожланди. Курилган биноларда халк усталари ёркин жилвали буёклар билан ганчга жило бердилар.

Безакларнинг хамма турларига хос аник композицион конунлар ишлаб чикилди. Бухоро безакларидаги майин гуллар жуда хам нафис, МарFилоннинг гулдор безаклари яхлит куринишга эга, Тошкентники эса катъий ва аник ритм асосида тузилган, Xиванинг динамик уйма накшлари узига хос спиралсимонлиги билан фарк килади[5]

Марказий Осиёда ёзув харфларининг узидан гул чикариб ёзиш одати хам булган. Бунга Xивадаги Жума масжидининг кадимий устунлари гувохлик беради. Уларда ёзув халкаси устун танасининг пастрок кисмида жойлаштирилган. Купрок "алиф", "лом" харфларининг юкорироFидан ислими ва барг накшлари ажратиб чикарилган (Туякбаева Б. Т., 1989, 34-б.).

Х,ар бир даврда хам ёруFлик, ёритиш тизимини ташкил этиш интерьер нафислиги учун зарурий омил эди. Турар-жой биноларида дераза ва дарчалар, макбараларда панжарали туйнуклар, чиллахоналарни ёритувчи узига хос

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

туйнуклар буларнинг барчаси ёритиш тизимининг пухта уйлаб чщилганлиги далилидир.

Безаклар йирик безаклардан нисбатан нафис безакларга узгариб борган. Интерьер конструкциясида аввалига хом Fишт, пахса кулланилган булса, кейинчалик пишик Fишт кенг микёсда ишлатилган. Пишик Fиштдан аввалги даврларда хам фойдаланишган, факат нисбатан камрок микёсда булган. К,изикарли томони шундаки, янги безак услуби кириши билан эскиси чикиб кетмаган, балки ёнма-ён кулланилган. Шу туфайли ёдгорликни кайси даврга тегишлилигини аниклаш кийин кечган пайтлар куп булган.

REFERENCES

1. Пугаченкова Г. "Зодчество Центральной Азии XV век" Т. 1976. 35 б

2. Ремпель Л.И. "Архитектурный орнамент Узбекистана" 1961 533-534 б.

3. Гуломов К. "Амалий санъат" Т. 2007. 21 б.

4. Булатов С., Мансуров У. "Миллий меъморчиликда амалий санъат

фалсафаси" Т. 2005. 144 б.

5. Кдюмов Н.Р. "Декоратив амалий санъати йуналиши буйича лойих,алаш" Т.

ХУЛОСА

2007. 5 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.