Азимов Д.¥. уцитувчиси педагогика факультети Мусица таълими кафедраси Тошкент вилояти Чирчиц давлат педагогика институти
Асадова С.Р. 20/2-гурух; талабаси педагогика факултети Мусица таълими йуналиши Тошкент вилояти Чирчиц давлат педагогика институти
УРТА АСР ШАРЦ АЛЛОМАЛАРИНИНГ МУСЩИЙ ЦАРАШЛАРИ
Аннотация. Мацолада Урта Осиё халцларининг бизгача етиб келган мусиций-шеърий анъаналари, афсонавий цаурамонлари, Шарц цомусий мутафаккирларининг илмий-тарбиявий асарлари, мусиций жанрлари уацида маълумот берилган.
Калит сузлар: мусица, созанда, санъат, афсона, цушиц, чолгу, оуанг, куй, синкрет.
Azimov D. G. lecturer
department of music education pedagogical faculty Chirchik State Pedagogical Institute
Tashkent region Asadova S.R. student of group 20/2 faculty of pedagogy department of music education Chirchik State Pedagogical Institute
Tashkent Region
MUSICAL VIEWS OF MEDIEVAL EASTERN SCHDARS
Abstract. The article gives information about music of Central Asia poetic traditions, legendary heroes, scientific and educational works of eastern schools, musical genres, which have reached to us.
Keywords: music, musician, art, myth,song, musical instrument, harmony, tune,sinkretic.
Мамлакатимиз мустакилликка эришгандан сунг, узбек халки узининг кадимий тарихини, кадриятларини хдмда бобокалонларининг яратган
асарларини урганишга кенг имкониятлар эшиги очилди, десак муболаFа булмайди. Хусусан, Президентимиз Ш.М. Мирзиёев томонидан олиб борилаётган кенг куламли ислохотлар натижасида бир катор фестиваль ва куриктанловларнинг утказилиши узбек халкининг мусика санъатига булган эътиборнинг кучайганлигидан далолат беради.
"Халкаро бахшичилик санъати" ва "Буюк ипак йули" халкаро фольклор мусика фестивали, Самарканд шахрида мунтазам утказиб келинаётган "Шарк тароналари" халкаро мусика фестиваллари бунга мисол булади. Шунингдек, давлатимиз рахбарининг 2018 йил 28 ноябрдаги "Узбекистон Республикасида миллий маданиятни янада ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги ПК,-4038-сон карорига мувофик, "Халк чолFулари ижрочилари", Мукаррама ТурFунбоева номидаги "Миллий ракс ижрочилари", Ю.Ражабий номидаги "Ёш маком ижрочилари" республика курик-танловларини анъанавий тарзда утказилиши бугунги кунда етишиб келаётган ёш созанда ва хонандалар, яъни, санъат ахлининг нихоллари учун очиб берилаётган кенг имкониятлардан биридир.
Шу уринда таъкидлаб утиш жоизки, Президентимиз Шавкат Мирзиёев «Халкаро бахшичилик санъати» фестивалининг очилиш маросимида нутк сузлар экан, бугунги кунда бажаришимиз лозим булган вазифаларга алохида тухталиб:
"Хусусан, бахшичилик сохасида шаклланган ижодий мактаблар, "устоз - шогирд" анъаналарини кайта тиклаш ва ривожлантириш, бахши-шоирлар, фольклоршунос олимлар, укитувчи ва мутахассисларнинг ижодий ва илмий фаолиятини хар томонлама раFбатлантириш, маданият ва санъат муассасалари кошида бахшичилик тугараклари ташкил этиш, бахши-шоирлар ижодига кенг йул очиб бериш, туй-томошалар, турли байрам ва маданий тадбирларда уларнинг доимий иштирокини таъминлаш, шу йуналишда халкаро хамкорликни кучайтириш, узаро тажриба алмашишни йулга куйиш, бахшичилик санъатини кенг тарFиб этиш учун ахборот-коммуникация технологияларидан, телевидение ва Интернет имкониятларидан самарали фойдаланиш, фольклор асарларининг аудио ва видео вариантларини купайтириш максадга мувофикдир" деган эдилар.
Хдкикатдан хам утган давр мобайнидаги тарихга назар солар эканмиз, нафакат тиббиёт, архитектура, маданият сохаларида эришилган ютукларнинг куплигига балки, халк OFзаки ижодига хам катта эътибор каратилганлигининг гувохи буламиз. Мусика ва адабиёт инсон умрининг ажралмас бир кисми булиб, аждодларимиз асарларини мутолаа килиш куплаб мусикий-шеърий ижод намуналари билан танишишга, уларни урганишга ёрдам беради. Жумладан, Абу Наср Форобий, Ахмад ал-ФарFOний, Абу Али ибн Сино, Абдурахмон Жомий, Алишер Навоий, Нажмиддин Кавкабий, Дарвиш Али Чангий каби буюк алломаларнинг
куплаб рисолаларида созандалик санъати, мусика илми туFрисида адабиётларда куплаб маълумотлар баён этилган.
Маълумки, Урта Осиё халкларининг мусика санъати ва шеърияти бир-биридан ажралмаган холда (синкретик) юзага келган булиб, эрамизгача булган I минг йилликка туFри келади. Бу эса уз навбатида энг кадимий OFзаки мусикий-шеърий ижод намуналарида келтирилган кахрамонлик ва улар хакидаги халк достонлари, кушиклар ва поэмалар мажмуи билан характерланади. Жумладан, Широк, Рустам, Сиёвуш каби афсона ва кушикларни бунга УзДСМИ хабарлари — 2019/3(11) 61 мисол килиб келтириш мумкин.
Шунингдек, асрлар давомида авлодданавлодга утиб келаётган "Авесто" китобида хам аждодларимизнинг ижтимоий хаёти, маънавий дунёси хакида куплаб маълумотлар берилган. Ушбу тарихий асарнинг мазмун-мохиятида яккахудолик, инсонпарварлик, мехр-шафкат, мехнадсеварлик, юртпарварлик FOялари тараннум этилган булиб, ёш авлоднинг маънавиятини тарбиялашда, яратувчанлик ва бунёдкорлигини шакллантиришда хизмат килувчи энг мухим манбалардан бири десак, муболаFа булмайди. Филология фанлари доктори, профессор КСодиковнинг "Шарк классик филологияси" деб номланган илк тупламида маросимларда ижро этиладиган кушиклар хакида куйидагича маълумотлар келтирилган. "Мовароуннахр ва Хуросондаги исломгача булган динлар каторида Кушон (I - IV асрлар) ва Эфталитлар (V - VI аср урталари) давлатлари даврида четдан кириб келганбудда ва христиан динлари мусика билан бевосита боFлик булса-да, аммо ватани Хоразм хисобланган.
Мукаддас китобнинг энг кадимий кисмларидан "Ясна" аталмиш 17-боби "Готлар"- "Гимнлар" деб номланган. Улар турли маросимларда ижро этиладиган кушикларни уз ичига олади. Кушикларни ижро этиш, дуоларни укиш, ибодат давомида овозни идора этиш ва ижронинг таъсир кучини ошириш йуллари Зардушт мисолида курсатилади. Масалан, "Заратуштра (Зардушт) бола туFилган захоти шеърий дуоларни турт марта тухтаб-тухтаб, хар гал овозини баландрок кутариб укиган". [1.-Б.41] Шуниси диккатга сазоворки, "Авесто"нинг узи хам, унинг шархлари (Зенд) хам милоднинг VI асригача тулалигича OFзаки сакланиб келинган. Жумладан, "Авесто" нинг "Готлари" мусика журлигида ижро этилиб, дуолар уз вактида лозим мутаносиблик (гармония) билан ва муайян пардаларда (регистр), овозларнинг зарур оханглари ва пардаларни тула саклаган холда куйланиши талаб килинган" [2.-Б.15].
Шу холда авлодданавлодга OFзаки утиб келган. Уларнинг муайян овоз охангларига эга эканлиги, яъни "кушиконалиги" куп асрлар жараёнида OFзаки сакланиб колишига узига хос кафолат булиб хизмат килди [3.-Б.36] ва бу оханглар асрлар оша яшаб келди". Турк хоконлиги (IV - IX асрлар) даврида туркий хамда махаллий шаркий эроний халклар
аралашуви натижасида туркийлар мусикий хаётининг айрим элементларини узлаштириш жараёнлари юз берган.
Жумладан, туркий халкларнинг куплаб эпик ривоятлари Урта Осиё халклари эпосларининг шаклланишига таъсир курсатган. Эхтимол, туркий кушик-узанлардан узбек бахшилари кушикчилик - поэтик ижодда уларнинг таъсирчан усулларини узлаштириб олган булишлари мумкин, бу узбек фольклорининг хилма-хиллигида, унинг мелодик, соз-охангдорлик, айникса, ритмик охангдорлигининг бойлигида кузга ташланади. VII - VIII асрларда махаллий мусикий-поэтик анъаналар мухимлашади, OFзаки анъанадаги халк хамда профессионал мусика шакллари юзага келади. Барбад (VI - VII) ижоди худди шу даврларга т^ри келади.
У Урта Осиёнинг дастлабки бастакорларидан бири булиб, унинг номи хаётлигидаёк афсонага айланиб кетган эди. У узида кушикчи, мусикага хамда юкори бадииятга эга булган асарлар муаллифи каби хислатларини мужассамлаштирган эди. Барбад ижоди хамда ижрочилик махорати шу даражада етук эдики, уни "Урта Осиё булбули" деб улуFланган. Эхтимол, шу сабаб булган булса керак, хар кандай хукмдор уз саройида Барбаднинг ташрифидан мамнун булган. У Эрон шохи Хусрав II Парвиз саройида энг куп муддат хизмат килган. Етук ижодий ва ижрочилик кобилиятига эга булган мусикачи Барбад санъати Якин ва Урта Шаркда жуда машхур булган. Унинг фаолияти Дакикий ва Фирдавсий, Низомий ва Алишер Навоий томонидан нихоятда самимий ва лирик охангларда куйланган.
Барбаднинг бадихагуй санъаткорлиги, айникса, Низомийнинг "Хусрав ва Ширин" достонида кисман булса-да маълумотлар берилган [4.-С.7]. Сомонийлар хукмронлиги даврида (IX - X асрлар) хужалик ва маданий ривожи асосида хукмдорлар саройида адабиёт хамда мусика санъати ривож топади. Сарой шоирлари ва мусикачилари ижодида хукмдорни улугловчи касида, кенг таркалади. Унинг кириш кисми (насиб) булиб, мусикий чолFу билан, аммо алохида хос кечаларда мустакил равишда хам ижро этилган. Кейинчалик мустакил ва машхур жанрга айланган мусикий-шеърий санъатнинг гузал шакли - Fазал келиб чикишига кура насибга, яъни, лирик мукаддимага боFланади. У даврда Fазални ижро этувчи мусикачи "мутриб" дейилган. Мадх характеридаги мусикий-поэтик асарлар билан бирга илFор ижтимоий караш ва кайфиятларни акс эттирувчи кушиклар хам яратилган. Урта Осиё халклари хаётида мусиканинг бекиёс урни ва ахамиятини мусика фанига асос куйган Шарк комусий мутафаккирлари чукур англаб етишган.
Шахсий ва жамоавий ижоднинг урни, таъсири, поэзия ва мусиканинг бир-бири билан табиий омухталашиш жараёнларига оид муаммоларни дастлаб хар томонлама ишлаб чиккан олимлар Абу Наср Форобий (837950) ва Абу Али ибн Синолар (980-1037) эди. Шу жумладан, мусика OFзаки касбий ижод масалалари "Шарк мусика назариясига оид бирмунча жиддий
асарлар яратган Форобий илмий меросида мухим урин тутади. Унинг асарлари орасида "Китоб фи ихсо ал-ийкоъ" ("Ритмлар туркумлари хакида китоб"), "Китоб фин накра музофа илал-ийкоъ" ("Ритм билан боFланган оханглар хакидаги китоб") алохида урин тутади. Мусикий-ижодий жараён "Китоб ул-мусика алкабир" ("Мусика хакида катта китоб"), "Калом фи-л мусикий" ("Мусика хакида уйлар"), фундаментал тадкикот "Китоб фи ихсо ал-улум ва ат-таъриф" ("Илмларнинг келиб чикиши ва таснифи") асарларида бош муаммо сифатида урганилган.
Форобий мусикани уч турга ажратади: лаззат етказадиган, хис-хаяжон ифодаловчи ва тасаввур уЙFOтувчи. Айни пайтда Форобий "уч хусусиятнинг барчасига эга булган мусика, шубхасиз, нисбатан етук булади. Бундай мусика факат вокал булиши мумкин", деган эди.
Интервалларнинг жойлашиши, хар бир охангнинг узига хос жаранги билан ажралиб туради. Бири соф мажор, иккинчиси соф минор, учинчиси "минорга якинлашгандек", аммо яна бир куй борки, унда мажор ва минор ажратиб булмайди. Назаримда, Алишер Навоийнинг беш достони худди ана шундай жаранглайди" [9.-С.284]. Машхур мусикашунос олим фаразлари, сузсиз, асоссиз эмас, зеро, буюк шоирнинг поэтик меросидаги мусикийлик, унинг мусикий ижод мохияти хакидаги тушунчалари уз давридаги мусика чолFулари ва мусика амалиёти хакидаги эслатмалар доирасидан жуда узокларга чикиб кетган.
Алишер Навоий мусикий ижодга чукур илмий-бадиий тавсиф беради. Халк хамда OFзаки профессионал ижод муаммолари шоирни, айникса, умрининг сунгги пайтларида купрок кизиктирган. Бу борада "Мажолис ун-нафоис" (1491й), "Мезон ул-авзон" (1402 йилдан сунг), "Х,олати Пахлавон Мухаммад" (1493 йилдан сунг), "Махбуб ул-кулуб" (1500-1501) ва бошка фундаментал асарларда маълумотлар мавжуд. Шарк фанининг буюк икки арбоби: Форобий ва Ибн Сино каби Алишер Навоий хам мусикани чолFу ва ашулага булади, табиийки, бунда устунликни кейингисига беради, зеро, у суз ва мусикий фикрни синтезлаштирган холда, янада таъсирлирок кучга эга булади. Мусика назарияси ва тарихидан, бастакорлар санъатидан яхши хабардор булган хамда узининг вокал (накши) чолFу ва (пешравлар) асарларини яратган.
Алишер Навоий уз поэтик ижодида мусикий ижод таъсирини сезмаслиги мумкин эмас эди. Мусикий ижоднинг нисбатан мураккаб муаммоларини хал килишга уринган йирик олимлардан яна бири Мавлоно Нажмиддин Кавкаби Бухорий (1532 йилда улдирилган) эди. Куп киррали истеъдод эгаси сифатида у шоир ва олим, созанда, ижрочи ва бастакор булиб танилди. Фаннинг куп тармокларини камраб олган илмий ишлари орасида унинг мусика назарияси, ритмика ва кофияга оид тадкикотлари хам мавжуд. Айникса, унинг Бухоро макомлари асосида мусика ва суз уЙFунлиги хакидаги тадкикоти алохида ахамиятга эгадир. Бу куп йиллик илмий изланишлар натижада унинг "Мусика хакида рисола",
"Куйларининг турлари" [10.-С.63] сингари асарлари яратилди. Урта асрлардаги мусикий рисолаларда мусикий ритм икки кисмга, яъни чолFу хамда ашулага булиб урганилган булиб, унинг таълимоти шеърият олами билан узвий боFланган холда олиб борилган.
Ёшларимизнинг маънавияти канчалар етук, хар томонлама гузал булса, келажаги буюк юртимиз хам куркам ва узга мамлакатлар олдида уз таровати, санъати билан шу кадар хурмат-эътиборга эга булади. Утган давр мобайнида Шарк мутафаккирлари томонидан илгари сурилган карашлар, Fоялар нафакат ёшларнинг онги ва калбига маънавий озука беради, балки, уларнинг маънавий-ахлокий оламини тарбиялайди, миллий ва умуминсоний кадриятларга булган кизикишларини оширади.
Шунингдек, Шарк мутафаккирларининг ижодий фаолиятидаги таълим-тарбияга оид ёндашувларни, карашларни ёш авлоднинг онгига сингдириш усуллари ва воситаларини билиш хамда туFри фойдаланиш зарур. Шунда биз максадимизга еришамиз ва бой меъросимиздан унумли фойдалана оламиз.
Адабиётлар руйхати:
1. Махмудов Т. Авесто хакида. -Тошкент: Шарк, 2001. -425 б.
2. К,одиров М. Дин. Авесто ижрочилик. -Тошкент: Нафосат, 1993.
3. Низомов А. Суфизм в контексте музыкальной культуры народов Центральной Азии. Душанбе, 2000. -296 б.
4. Гофурбеков Т.Б. Творческие ресурсы национальной мелодии и их прельомление в узбекской советской музыке. - Тошкент: Фан, 1987. -86 б.
5. Хайруллаев М.М. Мировоззрение Фараби и его значение в истории философии. -Тошкент: Фан, 1967. -100 б.
6. Фараби. Трактат о музыке. //Курьер ЮНЕСКО, 1973. №6. -46 б.
7. Ибн Сино. Свод науки о музыке. пер. А.В.Сагдеева. Музыкальная эстетика стран Востока. -Москва: 1967. -126 б.
8. Алишер Навоий. Асарлар: XV томлик. IX том. Тошкент: Бадиий адабиёт, 1965. -296 б.
9. Конрад Н.И.Запад и Восток. -Москва: Восточной литературы, 1972. -308 б.
10. Соломонова Т.Е. Вопросы ритма в узбекском песенном наследии. -Тошкент: Фан, 1978. -97 б.
11. M.S. Мuxiddinova "Мактабгача таълим ташкилотларида ахборот-компьютер технологияларини мусика тарбияси воситаси сифатида куллашнинг хусусиятлари" 2020 yil
12. SLRMahkamova "Имконияти чекланган болалар ва хар томонлама етук авлодни тарбиялашда мусиканинг урни" 2020
13. Mahkamova Sh.R. Таълим жараёнида укувчи ва талабалар билимини бахолаш усуллари ва методикаси // "Экономика и социум" №11(90) 2021//