Научная статья на тему 'РОЛЬ СПЕЦИАЛИСТОВ В РЕШЕНИИ ПРОБЛЕМЫ ПЕРЕВОДА ИЗ ОДНОГО МЕДИЦИНСКОГО УЧРЕЖДЕНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ В ДРУГОЕ'

РОЛЬ СПЕЦИАЛИСТОВ В РЕШЕНИИ ПРОБЛЕМЫ ПЕРЕВОДА ИЗ ОДНОГО МЕДИЦИНСКОГО УЧРЕЖДЕНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ В ДРУГОЕ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
45
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ДЕТИ / СЛАБЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ / ОГРАНИЧЕННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ / ИНСТРУКЦИИ / НАПРАВИТ / ИЗМЕНЕНИЕ / МЫШЛЕНИЕ / ФОРМЫ / ИНКЛЮЗИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ / ИНТЕЛЛЕКТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шарипов Бахтовар Файзович, Рахимов Сайдаброр Ассоевич

В статье основное внимание уделяется ключевому направлению долгосрочного подхода к системе всеобщего и специального образования на всех ее уровнях: дошкольным, общеобразовательным и профессиональным школам. Комплексное образование является одной из форм общего образования, отвечающая основном теребованием закона: первичные реформы, правильный психологический и медико-педагогический выбор детей для инклюзивного образования и создание профессиональной системы. Положительныерезультата обучения детей с ограниченными физическими возможностями, вместе со здоровы детьми, зависят от усилий каждого ребенка и его образования.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF SPECIALISTS IN SOLVING THE PROBLEM OF TRANSFERRING CHILDREN WITH DISABILITIES FROM ONE MEDICAL INSTITUTION TO ANOTHER INSTITUTION

This article deals with the key direction of the long-term approach to the universal and special education system of all its levels: pre-school, general, and professional schools. Also comprehensive education is one of the forms of general education that is the main rule of law: primary reforms, the correct psychological - medical and pedagogical choice of children to inclusive education and the establishment of a professional system. Attempts to train children with limited physical abilities, primarily for children who are healthy, depends on the efforts of each child and his or her education.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ СПЕЦИАЛИСТОВ В РЕШЕНИИ ПРОБЛЕМЫ ПЕРЕВОДА ИЗ ОДНОГО МЕДИЦИНСКОГО УЧРЕЖДЕНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ В ДРУГОЕ»

АДАБИЁТ

1. Бейсенбаева Б.А., Копжасарова У.И. Профессиональная ориентация как один из факторов формирования мотивации в

обучении английскому языку в неязыковом вузе // Международный журнал экспериментального образования. - 2014. - № 1-1. - С. 18-22;

2. URL: https://expeducation.rUru/article/view?id=4506 (дата обращения: 11.02.2018).

3. Богданчик Л.В. Инновационные методы обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Современные тенденции в

обучении иностранным языкам и межкультурной коммуникации. Материалы Международной заочной научно-практической конференции, 24 марта 2011 г. Электросталь: Новый гуманитарный институт, 2011.

4. Виленский М.Я. Образцов П.И. Уман А.И. Технология профессионально-ориентированного обучения в высшей школе. -

Орёл: ОГУ, 2010.

АНАЛИЗ УЧЕБНЫХ ПЛАНОВ И ПРОГРАММ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В

ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ВУЗАХ

Автор в своей статье рассматривает тему анализа учебных планов и программ по иностранному языку в профессиональных вузах. Он осуществил попытку показать основные категории учебных планов и программ по иностранному языку и интерпретировать важнейшие моменты учебных планов и программ по иностранному языку в профессиональных вузах в современных условиях. Особый акцент сделан на функции учебных планов и программ по иностранному языку в профессиональных вузах.

Ключевые слова: учебный план и программа, иностранный язык, профессиональный вуз, категория, функция, эффективность.

ANALYSES OF EDUCATIONAL PLANS AND PROGRAMS ON FOREIGN LANGUAGE IN THE PROFESSIONAL HIGHER EDUCATION

An author in his article analyses the educational plans and programs on foreign language in the professional higher education. He made an attempt to show the main categories of the educational plans and programs on foreign language in the professional higher education and to interpret the main moments of them in modern conditions. A special accent is made on functions of the educational plans and programs on foreign language in the professional higher education.

Keywords: educational plan and program, foreign language, professional higher education, category, function, efficiency.

Сведения об авторе:

Ёфтаков Хусейн Файзуллоевич - заведующий кафедрой английского языка Института физической культуры Таджикистана им. С.Рахимова. E-mail: yoftakov_hf@mail.ru. Тел.: +(992) 987942020

About the author:

Yoftakov Hosseyn Fayzulloevich, Head of English Language Department of the Institute of Physical Culture of Tajikistan named after S.Rahimov. E-mail: yoftakov_hf@mail.ru. Tel.: (+992)987942020

НАЦШИ МУТАХАССИСОН ДАР ХАЛЛИ МАСЬАЛАХОИ АЗ ЯК МУАССИСАИ ТАБОБАТИ БА ДИГАР ГУЗАРОНИДАНИ БАЧАГОНИ ИМКОНИЯТИ МАХДУДДОШТА

Шарипов Б.Ф.

Донишгохи давлатии Кулоб ба номи Абуабдуллох Рудакй

Рахимов С.

Донишгохи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни

Рушди педагогикаи махсус ба тагйирёбии низоми таълими бачагони имкониятхои махдуди чисмонидошта ва тартиби махсуси таълим ало^аманд аст. Ду аср низоми таълими оммавию махсус дар Русия баробар фаъолият мекард. Дар кдрни ХХ - ум низоми тафри^авии таълим макщ мухим пайдо кард, ки то солхои 1990 онро дефектология меномиданд, ки он ба хашт кдсм чудо мешуд ва дар муассисахои таълимию ислохии кудакони мубталои нок;исих,ои чисмонй гардида ба рох монда мешуд.

Дефектология чихатхои сусти кори узвхои биной, шунавой, аппарати такиягохию харакатй, акдй ва мува^атан к;ать гардидани рушди психикии бачагони аз чихати фикрй кдфомондаро меомузад. Самти асосии рафти бохам вобаста буданй низоми умумию махсуси таълими хамаи

зинахои онро: зинаи томактабй, умумй ва мактабхои касбиро дар бар мегирад. Таълими хаматарафа яке аз шаклхои таълими умуми мебошад, ки конуну коидаи асосии он чунинанд: ислохдарории ибтидой, интихоби дурусти психологй - тиббию педагогии кудакон ба омузиши таълими фарогир ва ба рох мондани низоми касбй. Кушиши кудакони имкониятхои махдуди чисмонидошта, дар муассисахои барои кудакони солимбуда пеш аз хама, ба саъю кушиши хар як кудак ва тарзи таълимгирии у вобаста мебошад.

Тибки дастурамал кудакон шартан ба гуруххои муайян чудо намуда шудаанд. Аз чумла, кудаконе, ки мубталои нокисиии психологй доранд, дар онхо талабот, хохиш ва вачхй баркарор намудани муошират бо «чомеаи кудакон» на он кадар майл доранд. Ин чунин маъно дорад, ки ин роххо дар кудакон талаботро ба таълим ба вучуд меорад, вобаста ба ин талабот хусусй ва умумй мешавад. Талаботи умумй дар хамаи кудакон вучуд дорад. Кудакон бо талаботи хусусй метавонанд дар мактабхои махсус ва мактабхои умумй хам таълим гиранд.

Кудакон дар амалия имконияти ёрй расониданро барои тадбики ин талабот доранд. Барои хамин ба чунин типпи кудакон ёрии психологию педагогй расонидан зарур аст. Онхо, бо олами моддй ва табиати атроф робитаи доимй доранд. Дунёи кудакони аз чихати чисмонй имконияти махдуддошта ва нобиноён тамоман дигар аст.

Дар шароити имруза инкишофи таълим ва тагйирёбии мафхуми саъю кушиш ба назар мерасад, ки ба ворид шудани мафхуми инклюзия - пайваста ворид шудан, фаро гирифтан вобаста мебошад. Гап дар бораи азнавсозии маънои ичтимоию педагогии чараёни кушиши кудакон ва фарогирии онхо дар тачрибаи таълимй меравад.

Ташкили фаъолияти якчояи таълим барои кудакони синнусолй муайян (бозй, таълим) ахамияти калон дорад. Бо ин максад фахмиши мафхуми кушиш маънои васеъ дошта, дарки он мушкилиро ба вучуд намеорад. Дар ибтидо муоширати кудакон дар хар як синнусол имкониятхои гуногуни инкишофро сохибанд. Сатхи дуюми ин кушиши якчояшавй дар чорчубаи мавкеъхои махсус, масалан, дар рафти бозй, таълим ва фаъолияти мехнатй якчоя ширкат варзидан мебошад. Сеюм ин кушишхои дастачамъонаи кормандони муассисахои таълимй, ки дар хамгирой дар чараёни таъсири ичтимоию педагогии касбии кудакони гуногун иштирок доранд, мебошад.

Дар охир сатхи чоруми кушиш ин ташкили пурсамари низоми ягонаи дастгирии муассисаи махсуси таълимй мебошад, ки дар онхо фаъолияти якчояи хонандагону тарбиядихандагон рушд меёбад. Дар асоси фикрхои фазои ягонаи таълим барои гурухи гетерогенй (гуногун будани хусусиятхои ирсй), ки самтхои гуногуни таълимиро барои ин ё он иштирокчиён дар бар дорад, тартиб дода шудааст. Воридкунй аз мавкеи педагогию психологияи умумй буда ба кудакон бо назардошти талаботи фардии таълимй нигаронида шудааст.

Максади таълими инклюзивй (таълими фарогир). Ин кушиши якчоя намудани фаъолияти кудакони имкониятхои чисмонии махдуддошта дар мактабхо барои хама баробар мебошад. Ба акидаи Н.М. Назаров таълими инклюзивй ин чалби кудакони имкониятхои махдуди чисмонидошта ба чараёни таълими мактаби умумй мебошад. Дар рафти низоми таълими инклюзивй хамаи бачагон якчоя ба фаъолияти таълимй фаро гирифта мешаванд.

Ба маънои дигар ин ба тагйирёбии методикаи низоми нави таълимй вобаста мебошад. Пахншавии мафхуми «инклюзия» аз бисёр чихат бо рафти чараёнхои демократкунонии тафаккури чомеа санадхои меъёрии кабулшудаи байналмилалии хукукхои хар як одам, аз чумла, ба таълими пурра фаро гирифтан алокаманд аст. [3, с. 156-159]

Натичахои тадкикотхои педагогию психологй нишон доданд, ки хонандагони мактабхои махсуси ислохй тибки имкониятхои зехнию фикрй то синфи 6-7 - ум (синни 13-14 солагй) хангоми дар шароити мусоид фаъолият кардани онхо кушиши ичтимоишавй пайдо мешавад. Лекин баъди синфи 7 - ум наврасони имкониятхои махдуди чисмонидошта камбудихои худро хис мекунанд, онхо бо дигар кудакон якчоя фаъолият карданро дуст медоранд.

Бо вучуди ин самараи таълимомузи суст мешавад ва, аз ин лихоз, дасттовардхо хеле кам мешаванд. Аз ин ру, дар рушди психикии онхо чустучуи роххои кушиши ичтимоишавии кудакон дар муносибатхои чамъияти зиёд мешавад. Ин барои харчи тезтар мутобикшавии бачагон ба шароити таълиму тарбияи мусоидат менамояд.

Ин тагйиротхоро дар чадавалй № 2 дида мебароем.

Шаклдои кудакони имкoниятxoи мaxдyди ч^монидошта. Кушиши аз як мyaccиcaи таълимию табобатй ба дигap мyaccиcaи табобатии таълимй интикол додани бачагон бapoи беxтap шyдaни caдoмaти ва pyшди гоикикии ощо тaъcиpи мycбaт меpacoнaд. Бачагони имконияти мaxдyдияти чдамонидошта бapoи пайдо нaмyдaни мавкей xyд дap чомеа кушиши зиёд нaмyдa бapoи омуктани тaчpибaи чамъиятй дap iypyx^ бачагон бо ощо якчоя фаъолият менамояд. Бо ин ма^ад бapoи фаъолии ощо дap мyaccиcaxoи томактабй ва мaктaбxoи мaxcyc шapoити мycoиди таълиму тapбияpo фapoxaм oвapдaн зapyp аст. Бо xaм якчоя фаъолият нaмyдaни бачагон имкон меди^ад, ки ощо ба низоми нави ичтимой вopид шаванд.

Иштиpoки фаъоли бачагон дap caмтxoи гуногуни xaёти чомеа, бapoи xyдтapбиякyнй ва мyaйян намудани шaxcияти xyд мycoидaт менамояд. Ба paфти ичтиоишавй paвaнди таълиму тapбия накши мyaccиp мебозад. Рaвaн1дxoи пcиxикие, ки каблан pyщд наёфта буданд, мегуяд. -Л.С.Вигoтcкий.- oнxopo минбаъд !ap paфти таълим тapaккй додан зapyp acт. Яъне cycт инкишоф ёфтани эxcocy идpoк, xoтиp, тaфaккyp, тaxaйюл ва иpoдapo дap paфти истоки бачагони фикpaн кафомонда ва ropacom чиcмoнидoштa pyщд додан зapyp аст. Аз як тapaф, нopacoии чжмонй ва cycт инкишоф ёфтани кобилияти зеxнию акдонии бачагон ба омид^ои биологй, тиббй вoбacтa бошанд, аз тapaфи дигap ба oмидxoи ичтимой, таълиму тapбия адокаманди дopaнд.

Дap paфти фаъолият гая^и шapoитxoи ичтимой ва ropacom инкишофи пcиxикии бачаго^о ба нaзap гиpифтaн зapyp аст. Он ropaco^o дap мaxдyд будани фаъолияти xaётй ва нopacoии ичтимой, ки ба имкoниятxoи мавдуддошта вобастаанд, пайдо мешаванд. Мaxдyд намудани фаъолияти xaë™ xaмчyн коида ба ropacorn^ paфтop ва мyoшиpaт вoбacтa аст. Пеш аз xaмa омуктани мaxopaтxoи дypycти paфтop бо одамони г^ду aтpoф дoиpaи мaxдyди фаъолияти бачаго^о вacеъ намуда, ба paфти ичтимоишавии ощо мycoидaт мекунад. Hopacorn^ ичтимой !ap тaFЙиp ёфтани мaxopaти ^po намудани нaкщxoи ичтимой, маънавй, poбитaxoи ик^оли бо одамони гиpдy aтpoф ифода меёбанд. Кушиши кудакони мавдудияти caдoмaтидoшaтa дap чадвади paкaми 2 дapч ёфта буд, ки onx,opo шapx медиxем.

а) тaъcиpи чомеа ва му^ити aтpoф ба шaxcияти кудакони нокиши зеxнию акдонидошта ва мутобикшавии ощо ба му^ити г^ду aтpoф;

б) иштиpoки фаъоли бачагон !ap paвaнди ичтимоишавй (ичpoи накши шaxcй ва дигapoн);

в) низоми нави мyнocибaтxoи ичтимой ва та^ирт он ба шaxcияти кудакони имконияти мавдуди чиcмoнй ва нoкиcию акдонидошта;

Дap шapoити xoзиpa кушиши ичтимой шудани кудакон дap ду pox амали мегapдaнд;

- якум, мутобикшавии ощо бо вopид шудан ба xaëra чомеа ва ба шapoитxoи олами гиpдy aтpoф мебошад. Ин pox бо камбудии яктapaфa ва ифодаи Faйpи мукамад мушкидй эчод менамояд. Дap acocи он нaтичaxoи нaзappac ба дacт oвapдaн номумкин acт. Чунки кудакон нopacoии чжмонию pyx,идoштa дap чapaёни мутобикшавй на тащо бapoи дapки маводи таълимй кушиш мекунанд, балки ощо cyбъекти фаъоли донишомузи низ ба шyмop меpaвaнд. Уcyли дуюм, Faйp аз тaйёpии xap як фapд бapoи вopид шудан ба мyнocибaтxoи чомеа, мyaccиaxoи мaxcyc, дap чомеа фаъолият менамоянд кабули чунин кудако^о бapoи тapбия ва иcлoxдapopй пешбинй мекунанд. Самти якум, !ap co.ox^ oxHp дap Рoccия бомувафакият амадй шудааст, аммо дap Чyмxypии Тoчикиcтoн xaм бо мададу дacтгиpии мyтaxaccиcoни Poccra мapкaзxoи мaxcyc бо бачагони имкoниятxoи мaxдyди чиcмoнидoштa якчанд coл аст, ки фаъолият дopaнд.

Аз тaчpибaи ба дacт oвapдaи дaвлaтxoи мyтapaккй бapмеoяд, ки cифaти acocии методологии кушиши кудакони имкoниятxoи мaxдyд ба низоми таълимй мaxcyc дap acora ^иншпи бapoбapxyкyкй ва имкoниятxoи аз xy! намудани дoнишxo вoбacтa мебошад, ки маеъалаи мaзкypo дap чадвали №3 тaвcиф додаем.

Маълум аст, ки caмapaнoкии кушиши ичтимой бештap аз caтxи тадбики боз як ^иншпи дигap бapoбapкyнoнии (бapoбapxyкyкии) мaнфиятxoи ичтимоии кудакони имкoниятxoи мaxдyди caлoмaтидoштa бapoи иcлoxщaвй, pyщдёбй кафолат дода мешавад. Аммо, xaмa вакт ба шaxcoне, ки имкoниятxoи мaxдyди caлoмaтию, чиcмoнй дopaнд, табобат гиpифтaн ва таълим омустан мyяccap нaмегapдaд. Бapoи он, ки бачагон дap оила, чомеа ва xaёти шaxcй ба мyвaффaкиятxo ноил гapдaнд пpинcипи apзиши му^ими xaëirc доштан зapyp аст. Бидуни ба нaзap гиpифтaни apзишxoи му^ими axдoки yмyмибaшapй шaxcияти кoмилpo тacaввyp кapдaн номумкин acт. Аpзиши зиндагй ба тадаботи фapд бapoи pиoяи xyкyки шaxcoни имкoниятxoи мавдуди

саломатидошта мухити солим ва шароитхои заруриро барои конеъгардонии талаботи онхо муайё сохтан зарур аст. Баланд бардоштани мазмуни хаёти кудакони норасоии нокисии чисмонию рухидошта метавонад ба воситаи принсипи чомеасозй (чомеахои бачагон) мавкеи фаъоли ичтимой пайдо карда ба суст рушд ёфтани давраи хаётй таъсири мусбй мерасонад. [3, с. 177-179]

Ч,адаали 3

Базаи методологии кушишхри пмконхоп махдуди саломати

№ Принсипхои методологии саъю кушиши муваффакшудан ба хукукхои худ Гузоришу муфассал гардонидани принсипхо

1 Таъмини хукукхои баробару имкониятхо дар азхудкунии таълим ва дониш Ба дигарон дастрасии умумии таълим

2 Ба хамаи кудакон додани таълими якхела Манфиятхои ичтимоии шахсони нуксондор ва кафолати баробарии онхо дар таълим

3 Арзиши хаёт Ба назар гирифтани талаботи мусоид барои конеъгардонии талабот

4 Ичтимоикунонии ибтидой, мактабй - касбй, фаъолнокии мехнатй Ташаккулёбии махоратхои хаётй, мустакилона, муоширатхои байнишахсй ва тайёрии фаъолияти касбй

Дар ин холат дар зери мафхуми ичтимоишавй мачмуи хамаи чараёнхои ичтимой фахмида мешавад, ки тавассути онхо фард донишхои муайянро аз худ мекунад, меъёру арзишхоро ба вучуд меорад. Ин ба у имкон медихад, ки ба сифати аъзои баробархукуки чомеа баромад намояд ва накшахои ичтимоию меъёрхои маънавиро аз худ кунад. Барои хамин максади асосии низоми таълими кудакони нуксондор имконияти пурраи чомеаи бачагон мебошад. Яъне, ташкил додани корхои иловагй бо бачагони сустхон, нокисихои зехнию аклонидошта ва аз чихати фикри кафомонда ва гайрахо заруриятро ба вучуд овард. [7, с. 77-81]

Ч,адвалй № 3. Накшаи ичтимоишавии шахсияти бачагони имкониятхои махдуди саломатй дошта.

Рафти ичтимоишавй дар давоми хаёти инсон ба амал меояд ва дар се соха амалй мегардад. Дар рафти фаъолият махорату малакахо инкишоф меёбанд ва дар фаъолият онхо амалан тадбик меёбанд. Дар рафти муошират, ки дар хамаи сохахои хаёти инсонй пайдо мешавад, махорати алокаи байнихамй инкишоф меёбад, махсусан, махорати бо дигарон муносибат кардан; дар худшиносй шуур ва дарки худ, дигарон бахои дуруст додан, сифатхои худ, камбудихою бартарихо, имкониятхо, дар чомеа ягон накшеро ичро намудан ба ташаккулёбии шахсияти онхо таъсири мусбат мерасонад. Барои амалй намудани тарбия ва таълими аз як муассиаи таълимию табобатй ба дигар муассисаи табобатию таълимй интикол додани бачагони синни томактабй ташаккул додани махорату малакахои муошират намудан, якдигарфахмй, фаъолияти якчоя тайёр будан барои кабули бачагон дарки хусусиятхои онхо бисёр мухим аст. Асоси мавкеи онхоро баробархукукй ташкил медихад. Х,алли бо муваффакияти масъалаи тарбияи ягона аз самаранокии кушиши кудакони нуксондор ва муоширати онхо бо хамсолон ва калонсолон вобаста аст. Зеро аз худ намудани арзишхои умумибашарй барои идоракакунии рафтори худ ва дигарон зарур аст. Риояи коидахои меъёрхои ичтимоии муошират дар сохахои гуногуни хаёти кудакон пешбинй шудаанд: дар оила, мактаб, дар куча ва гайра, ки имконият медихад, ки мавкеи фаъоли бачагонро дар чомеа ташаккул дихад. Мухити ичтимой ба маданияти маънавии бачагон ва норасоии зехнию аклонии онхо таъсири манфй мерасонад. Мукаррар шудааст чй кадаре, ки кудакони нуксондор калон шудан гиранд хамонкадар шавку хаваси онхо нисбат ба дарки ашёхо, ходисахо ва муоширати олами инсонй боз хам зиёдтар мегардад. Крбили зикр аст, ки дар муносибатхои чинсй хам тафовутхои фардй ба назар мерасанд. Духтархо нисбат ба бачагон бештар ба мухити ичтимой мутобик мешаванд. Шаклхои норасоии зехнию аклонии бачагон гуногун буда, саъю кушиши онхо дар даврахои гуногуни синнусолй тагйир меёбанд. Х,амин гуна кушиш ба мухити ягонаи хамсолон, воридшавии бачагон ахамияти мухими тарбиявй дорад. Нокисй пайдо кардани амалхои норасоии зехнию аклонй дар хамаи синнусол мушохида карда мешавад. Бо калонсолон дар хамгирой будан ба маданияти хамсолон асосан дар айёми давраи томактабй назар ба синни мактабй бо муваффакият гузашта, накши асосиро дар он калонсолон ва кудакон мебозанд. Яке аз шартхои асосии кушиши кудакони нуксондор ба маданияти хамсолон ва ислохй бачагон аз як муассисаи ислохотии тиббию таълимй ба дигар муассиса

интикол додан ахамияти калон дорад. Дар ин бобат якдигарфахми, хурмату иззати якдигаро бачо овардан, фаъолияти якчоя барои бо хам мутахидигавии бачагон мусоидат менамояд.

АДАБИЁТ

1. Актуалные проблемы диагностки задежкий психического розвития детей / Под ред. К.С. Лебидинской. М.,

1982 - 310 с.

2. Албрехт Э.Я. //Психолого - педагогичыская характерстыка нарушеныи паведения у подрусков, страдающых

олигофренией., М.,1976. -124 с.

3. Мустафокулов Т // Психологияи махсус Душанбе - «Империал-Групп» 2015. - 208 с.

4. Алиев М.Т. //Муошират ва мохияти психологии он дар раванди машварати психологй. Дар мачуаи илмии

«Р^шди психологияи амали дар Точикистон» мушкилот ва дурнамои он. Донишгохии миллии Точикистон

Душанбе, 2013. - С.17-23.

5. Ананьев Б.Г. //Избранные психологийчикые туруды: В. 2т. М., 1980. 1, 2, том. 244 с.

6. Анохин П.К. //Избранные туруды: философсикые аспекты теории функцыоналной системы. М., 1978. Сах -

378

7. Б. Рахимов //Асосхои педагогикаи коррексионй (ислохй). - Душанбе, 2012. - 256 с.

8. Бардыйшевская М.К., Лебеднский В.В. Диагностика эмотционалных нарушений у детей. М., 2003. - 164 с.

9. Бардыйшевская М.К., Развитие привязанностий у эмотционально депривированных детей // Дефектология.

2006, №1. 188 с.

10. Бардыйшевский М.К., Тренина М.Ю. Особеннсти влечений у детей с аффективной неустойчивостью //

Вопросы психологии, 2008, №3.

11. Крнуни чумхурии Точикистон дар бораи маориф ш. Душанбе, 22 июли соли 2013, № 1004. 258 с.

РОЛЬ СПЕЦИАЛИСТОВ В РЕШЕНИИ ПРОБЛЕМЫ ПЕРЕВОДА ИЗ ОДНОГО МЕДИЦИНСКОГО УЧРЕЖДЕНИЯ детей с ограниченными ВОЗМОЖНОСТЯМИ В ДРУГОЕ

В статье основное внимание уделяется ключевому направлению долгосрочного подхода к системе всеобщего и специального образования на всех ее уровнях: дошкольным, общеобразовательным и профессиональным школам. Комплексное образование является одной из форм общего образования, отвечающая основном теребованием закона: первичные реформы, правильный психологический и медико-педагогический выбор детей для инклюзивного образования и создание профессиональной системы. Положительныерезультата обучения детей с ограниченными физическими возможностями, вместе со здоровы детьми, зависят от усилий каждого ребенка и его образования.

Ключевые слова: дети, слабый интеллект, ограниченные возможности, инструкции, направит, изменение, мышление, формы, инклюзивное образование, интеллект.

THE ROLE OF SPECIALISTS IN SOLVING THE PROBLEM OF TRANSFERRING CHILDREN WITH DISABILITIES FROM ONE MEDICAL INSTITUTION TO ANOTHER

INSTITUTION

This article deals with the key direction of the long-term approach to the universal and special education system of all its levels: pre-school, general, and professional schools. Also comprehensive education is one of the forms of general education that is the main rule of law: primary reforms, the correct psychological -medical and pedagogical choice of children to inclusive education and the establishment of a professional system. Attempts to train children with limited physical abilities, primarily for children who are healthy, depends on the efforts of each child and his or her education.

Keywords: children, weak intellect, limited possibilities, instructions, direct, change, thinking, forms, inclusive education, intellect.

Сведения об авторе:

Шарипов Бахтовар Файзович - ассистент кафедры дошкольное образование и социальная работа Кулябскозо государственного университета имени Абуабдуллох Рудаки. Адрес: Кулябский государственный университет имени Абуабдуллох Рудаки. 734065, з Куляб, улица С. Сафарова 16.

Рахимов Сайдаброр Ассоевич - старший преподаватель кафедры физической географии зосударственнозо педагогического университета имени САйни Адрес: rahimov@maiLm тел: (+992) 988-28-43-53

About the authors:

Sharipov Bakhtavar Fayzovich - assistenti in the Department of Preschool and Social Work ofKulob State University named after Abuabdulloh Rudaki. Address. 734065, Kulob town, S. Safarov Street. 16. phone: (+992) 988-28-43-53 Rakhimov Saydabror Assoyevich - the senior teacher of the Department of Physical Geography of the Tajik state pedagogical university named after S. Ayni. rahimov@mail.ru. Tel.: (+992) 988-28-43-53

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.