Научная статья на тему 'РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ'

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
79
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТЕХНОЛОГИИ / РАЗВИТИЕ ЛИЧНОСТИ / ОБРОЗОВАНИЕ / МИРОВОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЯ ПРОСТРАНСТВО / ПЕРВООЧЕРЕДНАЯ МИССИЯ УЧИТЕЛЕЙ / ОСНОВЫ СОВРЕМЕННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Фозилов Сухроб Менгбоевич, Фозилов Джавлонбек Менгбоевич, Азизова Файзигул Шарфовна

Вопрос о роли современной педагогической технологии в формировании личность - один важнейших вопросов в сфере образования. Этому вопросу лидер нации уделяет особое внимание. Так как этат процесс облечает вход в мир образования. Целе направленное на использование информационных и коммуникационных технологий в обучении одна из важных задач образовательных учреждений. Основная задача учителей - понастаящему усвоить основы применения современных технологий.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Фозилов Сухроб Менгбоевич, Фозилов Джавлонбек Менгбоевич, Азизова Файзигул Шарфовна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF MODERN PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN PERSONALITY FORMATION

The question of the role of modern pedagogical technology in the formation of personality is one of the most important issues in the field of education. The leader of the nation pays special attention to this issue. Since this process gives access to the world of education. Purposeful use of information and communication technologies in teaching is one of the important tasks of educational institutions. The main task of teachers is to insist on mastering the basics of modern technology.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ»

20. Емельянова Т.В. Основы инклюзивного образования: практикум / Т.В. Емельянова Ю.М. Александров [Текст]. -Тольятти: Изд-во ТГУ, 2014. - 69 с.

ИНКЛЮЗИВНАЯ ЭТИКА КАК НРАВСТВЕННАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ

Проблема, связанная с формированием профессионально-педагогической культуры студентов в инклюзивной среде, должна рассматриваться с позиций их целевой и профессиональной подготовки и задач, сориентированных на максимальную реализацию принципов и основных положений инклюзивного образования через включение их в образовательные и воспитательные ресурсы учебных дисциплин и программ.

Основные подходы к формированию феномена - «Профессионально-педагогическая культура в условиях инклюзивной среды» у студентов педагогических вузов обуславливаются дефинициями -«готовность к работе в условиях инклюзивного образования», «инклюзивная готовность».

Ключевые слова: инклюзивное образование, инклюзивная культура, профессионально-педагогическая культура, дети с ограниченными возможностями здоровья, готовность к работе в условиях инклюзивного образования, инклюзивная готовность.

PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT

The problem associated with the formation of the professional andpedagogical culture ofstudents in an inclusive environment should be consideredfrom the perspective of their target and vocational training and tasks oriented towards the maximum implementation of the principles and main provisions of inclusive education through their inclusion in the educational and educational resources of educational disciplines andprograms.

The main approaches to the formation of the phenomenon - "professional and pedagogical culture in an inclusive environment" among students of pedagogical universities are determined by the definitions -"willingness to work in conditions of inclusive education ", "inclusive readiness ".

Key words: inclusive education, inclusive culture, professional and pedagogical culture, children with disabilities, willingness to work in an inclusive education environment, inclusive readiness.

Сведения об авторе:

Баротова Гульчехра Юсуфджановна — кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры «Общая и педагогическая психология» Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Тел: (+992) 918170700, E-mail: gulchehrabarotova@mail.ru About the autor:

Barotova Gulchehra Yusufjanovna - candidate of pedagogical sciences, senior Lecturer, Department of General and Pedagogical Psychology of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone: (+992) 918170700, E-mail: gulchehrabarotova@mail.ru

НАЕЩИ ТЕХНОЛОГИЯМ МУОСИРИ ПЕДАГОГИ ДАР ТАШАККУЛИ ШАХСИЯТ

Фозилов С.М., Азизова Ф.Ш.

Донишгощ давлатии омузгори Тоцикистон ба номи С.Айнй

Фозилов М.

Донишкадаи давлатии забощои Тоцикистон ба номи С. Улугзода

Замони муосир такозо менамояд, ки истифодаи технологияи навин дар хамаи сохахои фаъолияти одам рохандозй шавад. Донистан ва истифода намудан аз технологияи пешкадами муосири педагогй талаботи давру замон мебошад. Мо омузгорон хуб медонем, ки технологияи муосири педагогй омузгор ва хонандагонро дар раванди таълим фаъол гардонида барои бехтар намудани идоракунии раванди таълим хизмат менамояд.

Замони муосир замони техникаю технология буда, аз хар як омузгор такозо менамояд, ки дар раванди таълим аз ухдаи истифодаи технологияи иттилоотию коммуникатсионй барояд. Вобаста ба бархурдорй аз падидахои нави технологияи инноватсионй Асосгузори сулху вахдати миллй-Пешвои миллат, Президент Чумхурии Тоцикистон мухтарам Эмомалй

Рахмон чунин таъкид кардаанд: «Вазифаи аввалиндарацаи Вазорати маориф ва илм, Академияи илщои Чущурии Тоцикистон аз он иборат аст, ки щмаи цувваю имконият^ои худро дар баробари рушди илмхри гуманитари ба инкишофи илщои техники, риёзй сафарбар намуда, заминаи такомули шуури техники ва щтисодии цомеаро фарощм оранд».

Вокеан хам, раванди татбики технологияи иттилоотию коммуникатсионй дар мавриди омузиши фанхои табиию риёзй, техникй ва чамъиятй дар шароити татбики муосир, барои баланд бардоштани сифати дониши донишчуён ва фаъолияти дастачамъонаи омузгорон накши басо мухим мебозад.

Имрузхо дар назди сохаи маориф вазифахои нихоят мухим, пеш аз хама, баланд бардоштани сифати таълим, ворид шудан ба фазои чахонии тахсилот, тарбияи мутахассисони баландихтисоси ба талаботи замон чавобгу, инчунин, ба шароити замона мутобик гардонидани мазмуну мундаричаи таълим гузошта шудааст. Дар кишвари мо баъд аз ба даст овардани истикдолият чунин имконият фарохам омад, ки тачрибаи дигар мамлакатхоро андухта, муфидтарини онхоро дар муассисахои таълимй чорй намоем. Хадафи асосии технологияи муосири педагогй дар муассисахои таълимй баланд бардоштани сатхи сифати таълим ва чахонбинии илмии дониш омузй мебошад.

Равандхои технологияи педагогй дар сохаи маориф ба таври назарй ва амалй густариш меёбанд аз он чумла: тахияи мундаричаи нав, усул ва шаклхои чадиди таълиму тарбия, татбик ва пахн кардани тачрибаи навини педагогй, технологияи нави идораи муассисахои таълимй, дар онхо гузаронидани озмоишхои педагогй ва гайра.

Истифодаи максадноки технологияи иттилоотию коммуникатсионй дар дарсхо аз фанхои табиию риёзй, чамъиятию гуманитарй хавасмандии хонандагонро ба омузиши ин фанхо афзун менамояд. Зеро тамоми бурду бохти муассисахои таълимй, аз кабили чорй намудани низоми нав барои баланд бардоштани махорати касбии омузгор бо истифода аз техника ва технологияи муосир, натичабардорй аз раванди инноватсионии таълим, дастовардхои донишчуён ва муваффакиятхои омузгорон, назорати муассисаи таълимй, ташкили шароити самараноки санчиши педагогй, назорат дар раванди таълим, назорати корхои беруназсинфй бо назардошти истифодаи технологияи инноватсионй аз андешахои одилона ва окилонаи рохбарони муассисахои таълимй ва кулли омузгорон зимни накшаи амалкунанда дар чараёни таълиму тарбия вобастагии зиёд дорад.

Омузгори асилро зарур аст, ки дар шароити муосир чамъоварй намудани маводи гуногун ва гирд овардани навоварихо дар самти таълими фанни худ ва баланд бардоштани такмили махорати педагогй, иштирок дар семинару машваратхо ё худ иштирок ба дарсхои омузгорони тачрибадор, истифода аз маводи марказхои методй дар шакли электронй аз техника ва технологияи инноватсионй тарики почтаи электронй, шабакахои ичтимой, дискхо, тачхизоти захиракунанда, тачхизоти нусхабардорй фаъолона истифода намояд.

Бояд кайд намуд, ки технологияи иттилоотию коммуникатсионй аз тарзхои гункунии тасвир, коркард, мушохидакорй ва ирсоли информатсия аз тарики шабакахои интернет тавассути воситахои техникй таркиб ёфтааст. Яке аз шартхои информатсия информатикунонй буда, бо худ тахаввулоти илмию техникй ва иктисодию ичтимоиро ба дунбол меоварад, ки он дар навбати худ хаёту фаъолият ва тафаккуру арзишхои омузгор ва хонандагонро дигаргун месозад. Тамоилот ва сурати ин дигаргуншавй дар таълими инноватсионй аз он гувохй медихад, ки асри XXI асри инноватсия дар масири истифодаи техника ва технологияи иттилоотию коммуникатсионй хохад буд. Вакте мегуем, ки кадрхо хамаи масоилро хал мекунанд, сифатро дар назар дорем, на микдорро; зеро микдор бахри хисобот аст, сифат бахри кор. Махсусан, сифат дар пешаи омузгори асил накши халкунанда ва асосй бозида, дар дониши касбй, хислатхои инсонй ва махорати педагогй зохир мегардад.

Пештар олимони сохаи педагогика, психология ва аз чумла, мо низ, дониши касбии омузгорро дар чойи аввал мегузоштем. Холо ба хулосае меоем, ки ин чой мутааллики сифати инсонист. Чаро? Барои он ки омузгор пеш аз хама, на ба бинохои бохашамат ё фарсудаи мактаб, харчанд ки инхо мухиманд, балки ба воситахои таълими техникй, шогирд (хонанда), яъне инсон сарукор дорад, у ояндаро месозад. Чомеа ба омузгор бовар намуда, насли наврасро дар ихтиёри у мегузорад. Муаллими дилсуз наздаш вазифа мегузорад, ки дар талабахо сифатхои инсониро тарбия намояд.

Вазифаи муаллим мукаддас ва шарафнок аст! Вале барои ин худи муаллимро лозим аст, ки ин сифатхоро ба пуррагй доро бошад, инсони хамачониба камолёфта дар асоси технологияи муосирро ба воя расонад. Албатта, муаллим фаришта нест. Дахсолаи дуюми карни XXI чун давраи пешрафти босуръати илму техника ва технология, зухури самтхои нави илм ва дар мачмуъ, тахаввулоти чиддии илмиву техникй, арзёбй гардида, хадафи асосии гузариши илму маориф, фарханг ва иктисодиёт ба рохи инноватсионии рушд махсуб меёбад.

Имруз рушди технологияхои навин ва воридшавии навгонихо ба тахсилот ва истехсолот вокеан, раванди умумичахонй гардидааст.

Х,амзамон, самараи истифодаи технологияи муосири педагогиро аксарияти омузгорони фаъолу эцодкор, шогирдон ва волидайн дар раванди чустучухои эчодкорона кайхо дарк кардаанд ва теъдоди зиёди устодон онхоро пурра ё лахзахои алохидаи онхоро имруз дар дарсхои худ истифода намуда, ба натицахои дилхох комёб мегарданд.

Илова бар ин, технологияи муосири таълим ба рушди истеъдод, кобилиятхои тафаккури зехнй, бахусус маърифатнокии илмии техникй, фархангй, молик гардидан ба кобилияти фикрронии мустакилона ва озод ба таври мусбй мусоидат мекунад. Вале истифодаи технологияи нави таълим дар муассисахои тахсилоти умумй, ибтидой, миёна ва олии касбй имруз хам аз руи талабот ба рох монда нашудааст.

Х,амзамон, ба хамагон хуб маълум аст, ки агар таълим бо истифода аз технологияи муосири педагогй ба рох монда шавад, дар ин раванд махорат, малака ва дониши хонандагон баланд гашта, хонандагон дар дарс фаъол мегарданд.

Х,ар як омузгорро зарур аст, ки дар бораи технологияи мазкур бояд маълумоти дакик дошта, роххои татбики онхоро хуб дарк намояд ва дар дарсхояш аз онхо васеъ истифода бурда тавонад.

АДАБИЁТ

1. Атутов П.Р. Технология и современное общество // П.Р. Атутов Педагогика, России, 1996.

2. Афанасьев В. Проектирование педагогических технологий // В. Афанасьев Высшее оброзавание в России. -2001.

3. Боголюбов В.И. Педагогическая технология. // В.И. Боголюбов - Пятигорск, ПГЛУ, 1997.

4. Бордовский Г.А., Извозчиков В.А. Новые технологии обучения. Вопросы терминологии // Г.А. Бордовский, В.А. Извозчиков Педагогика. - 1995. -№5. С.156-170

5. Ливна М.М. Технологии профессионального педагогического образования. М.: Издат. Центр «Академия», 2001.

6. Назарова Т. С. Педагогические технологии. Назарова Т.С. Новый этап эволюции // Педагогика. -1997.

7. Селевко Г. К. Современние образовательные технологии. Селевко Г.К. М.: Народное образование, 1998.

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЛИЧНОСТИ

Вопрос о роли современной педагогической технологии в формировании личность - один важнейших вопросов в сфере образования.

Этому вопросу лидер нации уделяет особое внимание. Так как этат процесс облечает вход в мир образования. Целе направленное на использование информационных и коммуникационных технологий в обучении одна из важных задач образовательных учреждений.

Основная задача учителей - понастаящему усвоить основы применения современных технологий.

Ключевые слова: технологии, развитие личности, оброзование, мировое образовательноя пространство, первоочередная миссия учителей, основы современных технологий.

THE ROLE OF MODERN PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN PERSONALITY FORMATION

The question of the role of modern pedagogical technology in the formation of personality is one of the most important issues in the field of education.

The leader of the nation pays special attention to this issue. Since this process gives access to the world of education. Purposeful use of information and communication technologies in teaching is one of the important tasks of educational institutions.

The main task of teachers is to insist on mastering the basics of modern technology.

Keywords: technology, personality development, education, the world educational space, the primary mission of teachers, the foundations of modern technologies.

Сведение об авторах:

Фозилов Сухроб Менгбоевич - Заведующий кафедрой педагогики и психологии факультета дошкольного и начального образования Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни. Teл: (+992) 985756555, E-mail: FozilovS.-84@mail. ru

Фозилов Джавлонбек Менгбоевич - Ассистент кафедры информатики и естественно-математических наук Таджикского государственного института языков им. С. Улугзода. Teл: (+992) 985082212, mail: Fozilov J.-909095@mail. ru

Азизова Файзигул Шарфовна - старший преподаватель кафедры университетской педагогики Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни. Тел: (+992) 918318362, E-mail: Azizova F@mail. ru

About the autors:

Fozilov Suhrob Mengboevich - Head of the Department of Pedagogy and Psychology of the Faculty of Preschool and Primary Education of the Tajik State Pedagogical University namedafter S. Aini/Tel: (+992) 985-75-65-55, E-mail: FozilovS.-84@mail. ru Fozilov Javlonbek Mengboevich - Assistant of the Department of Informatics and Natural and Mathematical Sciences of the Tajik State Institute of Languages named after S. Ulugzoda. Tel: (+992) 985-08-22-12, E-mail: Fozilov J.-909095@mail. ru Azizova Faizigul Sharifovna - Senior Lecturer of the Department of University Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini. Tel: (+992) 918318362, E-mail: azizova f@mail. ru

СУЩНОСТЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Мансурова Дж. С., Сафаров Ш.М., Хайдарова Н.М.

Таджикский государственный педагогический университет имени С.Айни

С возникновением всеобщности образования возникли проблемы стандартизации и унификации процесса, а также создания системы контроля качества конечного продукта. Так, на наш взгляд исторически и возникла технология учебного процесса, когда процесс обучения, воспитания и

развития - это своего рода производственный процесс, объектом которого является среднестатистический, «усреднённый» студент.

Технологический подход любого производства является залог высокого и постоянного качества продукции, это относится и к сфере образования. Поэтому изучение общей существенной связи организации любых производственных технологий одномоментно позволяет понять и закономерности технологий учебного процесса.

Поэтому пути шли и другие гуманитарные отрасли человеческой деятельности по мере их трансформации в массовое производство. В сегодняшних условиях интенсивность и частота взаимодействий между отдельными индивидуумами всё возрастают, средства массовой информации способствуют тому, что массовые социальные движения охватывают всё больше людей. Возникновение новых социальных процессов вызывает необходимость их упорядочивания и специальной организации.

Во все времена общество нуждалось в управлении процессами, происходящими внутри него. Однако раз и навсегда установленных инструментов и правил не существовало, поскольку круг общения членов общества был достаточно узким и социальные связи ими ограничивались, не меняясь на протяжении всей жизни человека. Таким образом, технология управления строилась на получаемом опыте и усваивалась в процессе деятельности на уровне подсознания. «Устойчивость общества и социальный прогресс обеспечивались применением известных правил, норм и предписаний, традиций, установок, культурных образцов, которые в совокупности и представляли собой социальные технологии прошлого».

О понятии «технология» в 20-е годы этого века впервые заговорил Фёдор Поликарпов, являвшийся автором ряда учебных книг, одна из которых называлась «Технология» (1725 г.) 8 - 2с. Тем же термином он пользовался в приложении к третьему изданию грамматики М. Смотритского. [6-2]с.

Одними из самых старых изданий, которыми владеет Научная библиотека МПГУ, являются учебные издания начала ХУШ в., по которым обучались и дети, и взрослые, пожелавшие рано или поздно получить образование. Это «Грамматика» Мелетия Смотрицкого (1648, 1721), где говорилось о том, что концепция грамматики, как искусства и ремесла подразумевает построение системы определений, орудий, принципов и др. Можно сказать, что понятие технологии Поликарпов рассматривается в значении, близком к греческому оригиналу. С учётом того, что одна из его работ называется «Славяно-греко-латинский лексикон» (1704 г.) становится понятной причина такого подхода.

Как стало известно из исследований Т.С. Назаровой, доктор педагогических наук с 1989 года, член-корреспондент РАО и Е.С Полат, доктор педагогических наук, профессор, заведующая лабораторией дистанционного обучения ИСМО РАО, термин «педагогическая технология» возник вновь уже в современном его значении в 20-е годы ХХ века. [5- 2с].

Его возникновение во многом было стимулирование массового введения в учебный процесс новых технических средств (что лишний раз является свидетельством того, что и в области

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.