Научная статья на тему 'РЕЗУЛЬТАТЫ ИЗУЧЕНИЯ КАЧЕСТВА ОКАЗАНИЯ СКОРОЙ НЕОТЛОЖНОЙ ПОМОЩИ СОГЛАСНО МНЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ'

РЕЗУЛЬТАТЫ ИЗУЧЕНИЯ КАЧЕСТВА ОКАЗАНИЯ СКОРОЙ НЕОТЛОЖНОЙ ПОМОЩИ СОГЛАСНО МНЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
82
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Re-health journal
Область наук
Ключевые слова
ВОЗ (Всемирная Организация Здравоохранения) / скорая неотложная помощь / реформа / пациент / респондент / Скорая Медицинская Помощь (СМП) / бригада / диспетчер / анкета / обращение / удовлетворённость / амбулаторно-поликлинические учреждения / врач общего профиля / аптечка / медицинский работник / WHO (World Health Organization) / ambulance / reform / patient / respondent / Ambulance Service (EMS) / team / dispatcher / questionnaire / appeal / satisfaction / outpatient clinics / general practitioner / first aid kit / medical worker

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Салиева Манзура Хабибовна

В статье путём анкетирования проведено изучение мнения пациентов о работе скорой медицинской помощи (СМП) сельского звена здравоохранения, обслуженных бригадами и оставленных на месте с рекомендациями по дальнейшему лечению, изучены пути улучшения оказания СМП, дан анализ удовлетворенности пациентов работой СМП.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

RESULTS OF STUDYING THE QUALITY OF PROVIDING EMERGENCY AID ACCORDING TO THE OPINION OF THE PATIENTS

In the article, by means of a questionnaire survey, the opinion of patients about the work of the emergency medical service (EMS) of the rural health sector, served by teams and left in place with recommendations for further treatment, was studied, ways to improve the provision of emergency medical services were studied, an analysis of patient satisfaction with the work of the emergency medical service was given.

Текст научной работы на тему «РЕЗУЛЬТАТЫ ИЗУЧЕНИЯ КАЧЕСТВА ОКАЗАНИЯ СКОРОЙ НЕОТЛОЖНОЙ ПОМОЩИ СОГЛАСНО МНЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ»

DOI: 10.24411/2181-0443/2021-10025 УДК616-051.616-057 РЕЗУЛЬТАТЫ ИЗУЧЕНИЯ КАЧЕСТВА ОКАЗАНИЯ СКОРОЙ НЕОТЛОЖНОЙ ПОМОЩИ СОГЛАСНО МНЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ

Салиева Манзура Хабибовна

Андижанский государственный медицинский институт Андижан, Узбекистан

В статье путём анкетирования проведено изучение мнения пациентов о работе скорой медицинской помощи (СМП) сельского звена здравоохранения, обслуженных бригадами и оставленных на месте с рекомендациями по дальнейшему лечению, изучены пути улучшения оказания СМП, дан анализ удовлетворенности пациентов работой СМП.

Ключевые слова: ВОЗ (Всемирная Организация Здравоохранения), скорая неотложная помощь, реформа, пациент, респондент, Скорая Медицинская Помощь (СМП), бригада, диспетчер, анкета, обращение, удовлетворённость, амбулаторно-поликлинические учреждения, врач общего профиля, аптечка, медицинский работник

ТЕЗ ТИББИЙ ЁРДАМ ХИЗМАТИ СИФАТИНИ БЕМОРЛАР МУЛОХДЗАЛАРИ

БУЙИЧА УРГАНИШ НАТИЖАЛАРИ

МаДолада туман аХ,олисига тез тиббий ёрдам сифатини курсатишда беморлар анкета-суровномаси орДали урганилди, бу ерда бригадалар фаолияти, беморларнинг Дони^иши ва таклифлари келтирилган.

Калит сузлар: ЖаХ,он СоГлиДни СаДлаш Ташкилоти (ЖССТ), тиббий ёрдам (ТЁ), ислоХ,от, бемор, респондент, бригада, диспетчер, анкета, мурожаат, ДониДиш, амбулатор-поликлиника муассаса, умумий амалиёт шифокори, биринчи тиббий ёрдам Дутиси, тиббий ходим.

RESULTS OF STUDYING THE QUALITY OF PROVIDING EMERGENCY AID ACCORDING TO THE OPINION OF THE PATIENTS

In the article, by means of a questionnaire survey, the opinion of patients about the work of the emergency medical service (EMS) of the rural health sector, served by teams and left in place with recommendations for further treatment, was studied, ways to improve the provision of emergency medical services were studied, an analysis of patient satisfaction with the work of the emergency medical service was given.

Keywords: WHO (World Health Organization), ambulance, reform, patient, respondent, Ambulance Service (EMS), team, dispatcher, questionnaire, appeal, satisfaction, outpatient clinics, general practitioner, first aid kit, medical worker

Кириш: ЖаХ,он СоГлиДни СаДлаш Ташкилотининг (ЖССТ) маълумотларига кура, дунёдаги тахминан 20% аХ,олига тиббий ёрдам курсатиш тизимида малакали тиббий ёрдам йуДлиги туфайли соГлиДни саДлаш тизимида аХ,оли учун тез тиббий

ёрдамнинг ролини ортиб бораётганини аниДлади.

Мавзунинг долзарблиги: ЖССТ томонидан таъсис этилган тиббий ёрдам курсатиш сифатининг асосий омилларидан бири пациентнинг курсатилган тиббий

ёрдамдан (ТЁ) ^ониДиш Хосил Дилишидир [1,2,5]. СоГлиДни саДлаш ислоХотининг долзарб йуналишларидан бири аХолига сифатли тиббий Хизмат курсатишдир. Сифатли тиббий Хизмат курсатишнинг асосий мезонларини баХолашдаги курсаткич пациентларнинг бу фаолиятдан ДониДиш Хосил Дилишларидир [11,12].

Сифатли тиббий Хизмат курсатишни ташкил Дилиш ва олиб бориш масалалари буйича пациентлардан мунтазам олинган маълумотлар Хажмининг ортиб бориши шуни курсатадики, даволаш муассасаларига асосланган талаблар буйича сифатли тиббий физмат курсатишни талаб Дилувчи билимли пациентлар мурожаат ДилмоДдалар [3,4]. Бундан аХолини тиббий маданияти усганлиги хаДида Хулосалар чиДаришимиз мумкин булади. Лекин даволаш муассасаларида тиббий Хизмат курсатишдан ДониДиш ва эХтиёжларни Дондириш масалалари кам урганилган [6,7].

Анкета усули ёрдамида ТТЁ курсатишнинг шакиллантириш

механизимларини урганиш мумкин. ТТЁ курсатиш сифатини баХолашда ТТЁ фаолиятини чуДур таХлил Дилиш учун олинган маълумотлар ТТЁ курсатишнинг даражасини баХолайди ва аХолига малакали ТТЁ курсатишнинг фаолият

механизимларини ишлаб чиДишни таъминлайди [8,9].

Пациент тиббий Ходимнинг олиб борган фаолиятини Х,ар доим Хам туГри баХолай олмайди, лекин жараёндаги психологик таъсирларни тез илГай олади. ТТЁ Хизмати ва бу ердаги тиббий Ходимлар ХаДидаги пациентнинг ижобий илк таассуроти, зарур булса яна айнан шу ТТЁ Хизматига мурожаат Дилиши, ТТЁ Хизмати ХаДида уз яДинларига берган маълумоти ва аХ,олининг фикрлари ТТЁ Х,изматининг имижи Хисобланади [10,11].

Бугунги кунда пациентлар уз касалликлари ХаДида барча маълумотларни билиши, даволаш усулларини, таклиф Дилинган текшириш ва терапия муолажаларидан бош тортиш ХуДуДларига эга. Пациентларнинг уз соГлиДлари ХаДидаги маълумотларни билиш ХуДуДлари Узбекистон Республикаси "ФуДаролар саломатлигини саДлаш" (1996) ХаДидаги Донун билан кафолатланган.

Мавзунинг маКсади: Тиббий ёрдам курсатишнинг сифати буйича

пациентлардан купинча анкета-суровнома олинади. Анкета усули ёрдамида пациентларга тиббий ёрдам курсатишнинг сифати ХаДида ДисДа ваДт сарфлаб, куплаб маълумотлар олиш мумкин ва пациентни ДониДтирадиган тиббий Хизмат курсатиш механизмларини шакллантириш

имкониятларини очиб беради. Текшириш маДсади — ТТЁ фаолияти ва Хизмат иши сифатига мурожаат Дилган пациентлар нуДтаи назаридан баХо бериш. ТТЁ Хизматига мурожаат этган 114 нафар пациентлардан анкета суровномалари олинди.

ТадКиКот усуллари ва

материаллари: ТТЁ Хизматиниг меХнат фаолиятидан пациентларнинг ДониДиш масалаларини урганиш буйича ТТЁ Хизмати ва Ходимларининг касбий ва шахсий фазиларларини таХлил Дилувчи 21-та саволдан иборат махсус анкета ишлаб чиДилди. Суровномаларни утказиш жараёнида ТТЁ Хизмати фаолиятига Дуйилган асосий талабларни изоХлаш ва уларнинг меХнат фаолияти самарадорлигини ошириш буйича таклиф-мулоХазаларни билдиришлари учун шароитлар ажратилди.

ТадКиКот натижалари: Анкета суровномада Датнашган пациентлар гендер таркиби буйича: 68,4% -аёллар ва 31,6% -эркаклар ташкил Дилди (1-расм ).

1-расм. Пациентларни гендер таркиби

Пациентларнинг ёш таркиби буйича маълумот 1-жадвалда берилган.

1- Жадвал. Пациентларнинг ёш таркиби

№ Еши (йилда) Абс. %

1. 0-1 8 7,0

2. 1-7 13 11,4

3. 8-14 9 7,9

4. 15-30 30 26,3

5. 31-50 31 27,2

6. 51 ва ундан катталар 23 20,2

7. Жами: 114 100

Булар куйидагича: болалар 0-14 ёшгача- 26,3%, 15 - 30 ё. Хам шунча (26,3%), 31-50 ё. - 27,2% , 51 ва ундан катталар- 20,2% ташкил Дилди. Яъни 30 ёшгача пациентлар купроД мурожаат Дилади (52,6%), бошДа ёшларга нисбатан.

Анкета суровида Датнашган респондентларнинг касбий фаолиятлари Куйидагича(2 расм): 36,0% турли давлат идораларида уз фаолиятларини олиб боришади ва 64,0 % - ишламайди (кичик ёшдаги, укувчи, талаба, уй бекаси, нафаДада). Яъни пациентларни купроГи ишламайди

Kasbi bo'yicha taqsimoti

Oishchi 36%

Суровномада Датнашганларнинг

маълумотлари: олий маълумотлилар- 6,1 %; тугалланмаган олий -2,6 %; урта махсус маълумотга эга булганлар эса - 47,4 % ни ташкил этди. Яъни урта махсус маълумотга эга булганлар купроД учрайди, статистик жихатдан фарДи мавжуд (Р< 0,05).

2-расм. Пациентларни касби буйича таЦсимоти

"ТТЕга оХирги йил давомида Данчалик тез — тез мурожаат Дилдингиз?" деган саволга Дуйидагича жавоблар: агар сурункали касалликлари кучайиб кетса суровномада Датнашган пациентларнинг 61,4% ТТЕ Хизматини, 38,6% эса маХаллий терапевт шифокорни маъДул куришларини такидлаб утдилар (3-расм). Бундан хулоса келиб чиДади: респондентлар ТТЁга купроД мурожаат киладилар.

61,40%

70,00% 60,00%% 50,00°% 40,00%% 30,00% 20,00% 10,00% 0,00%

П

38,60%

TTYo mahalliy terapevt

shifokor

Ряд 2 Ряд 1

0,00%

3-расм. Пациентлар

мурожаати

СоГлиДни саДлашни

ривожлантириш давлат

дастурининг устувор

йуналишларидан бири булиб, бу УАШ тизимини жорий этишдир. Шуни инобатга олиб: "Неча марта участка врачига мурожаат Диласиз?" деган саволга пациентларни

Дуйидагича фикрлари 2-чи жадвалда берилган.

2- Жадвал. Респондетларни участка врачига мурожаатлар сони

№ Мурожаатлар сони Абс. %

1 Ойда бир марта 11 9,7

2 Ойда бир мартадан куп 18 15,8

3 Ярим йилда бир марта 17 14,9

4 Йилда бир маротаба 22 19,3

5 Бир маротаба 14 12,3

6 Мурожаат Дилмадим 32 28,1

Жами: 114 100,0

Пациентларнинг 28,1% амбулатор-поликлиника муассасаларига мурожаат Дилмаганлар, уларнинг фикри буйича керакли мутахассислар йуДлиги, керакли диагностика ва даво чораларини ололмаслиги. Респондентларнинг 25,5% хар ойда мурожаат Диладилар, йилда 1-2 марта-34,2%, бир марта -12,3%. Бу факт Дуйидагини таърифлайди: пациентларга тиббий хизмат курсатиш учун амбулатор-поликлиника муассасасига мурожаат Дилишдан ТТЁ чаДириш ДулайроД. Лекин

бу холат касалликларни сурункалашишига ва оГирлашишига олиб келади.

Инсон саломатлигини тиклаш, асоратларни олдини олиш ва ТТЁ х,измати етиб келгунча биринчи ёрдамни курсата олиш жуда муХ,имдир. Шуни инобатга олиб: "Оилада (Дариндош, Душни) тиббий Х,одимлар борми?" деган саволга- 79,0% -"бор" ва 21,1% -"йуД" деган жавобларни олдик (3 расм),статистик жихатдан фарДи мавжуд (Р< 0,05).

21,05%

Yo'q

I Bor Yo'q

3-расм.Оилада тиббий ходимлар борлиги

"Бор булса фойдаланасизми?" деган 13,3% деган жавобларни олдик (6 расм),

саволга эса улардан: "ха" - 86,7%, "йуД"- статистик жихатдан фарДи мавжуд (Р< 0,01).

Jami

0%% 0%

Foydalanayotganlar

Foydalanmayotganlar

0% 0%

0% 0%

13,33%

100%

67%

Ряд 3 Ряд 2 Ряд 1

0% 20% 40% 60% 80% 100% 120%

4 -расм.Респондентларни атрофдаги тиббий ходимлар билан фойдаланилиши

Яъни куп пациентлар ён-атрофида тиббий ходимлар мавжуд (4- расм), булар маълум даражада тиббий ёрдам курсатишда иштироД этадилар ва тиббий хизматда фаолият курсатадилар.

Сурункали касаллик билан оГриган инсонларнинг турли Хил хавф омилларини олдини олиш учун уларда биринчи тиббий дори воситалари булиши жуда муХим

саналади. Оилада Хам турли Хил ноХушликларни олдини олиш учун биринчи тиббий ёрдам учун дори воситалари булиши муХим. "Оилада аптечка мавжудми?" деган саволга Дуйидагича жавобларни олдик(5 расм): 11,4% (13 та) -"Ха" ва 88,6% (101 та) -"ЙуД"- деган жавобларни билдиришди, статистик жихатдан фарДи бор (Р< 0,01).

5 -расм. Респондентлар оиласида аптечка мавжудлиги

Яъни пациентларни купчилигида (88,6%) аптечка мавжуд эмас, бу оилада тиббий ёрдам курсатишда Дийинчилик туГдиради, шу мавзуда ахоли ичида тушунтириш ишларини олиб бориш керак.

ТТЁ х,измати чаДирувида

пациентларимиз Дандай Дийинчиликларга дуч келганликлари х,аДида саволга

Дуйидагича жавоб бердилар (6-расм): бригаданинг чаДирувга кеч Долиши - 66,7% (76 та); диспетчерлик х,измати ноурин ташкил Дилинганлиги- 28,1% (32 та); бригадада дориларнинг етишмаслиги - 4,4% (5 та) ваТТЁ машиналар камлиги — 1,0% (1 та).

4,38%

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

28,07%

66,67°%

brigadaning chaqiruvga kech qolishiga

dispecherlik hizmati noo'rin tashkil qilinganligiga

brigadada dorilarning yetishmasligiga

mashinalar kamligiga

6 -расм. ТТЁ курсатишда бригадалар камчиликлари

Хулоса: Хозирги пайтгача энг долзарб ва мураккаб муаммо - бу ТТЁ бригадани уз ваДтида етиб келиши, х,амда бригада профил буйича (врач, мухсус бригада, ёки фельдшер) хизмат курсатиши. ТТЁ станция мутаХ,ассислари диагностика ва шошилинч тиббий ёрдам курсатиш саволларини ДисДа ваДт ичида Х,ал Диладилар. Бемор Х,аёти врач ва тиббий ходимларнинг билимлари, куникмалари, тезкор Дарор Дабул Дилиш хусусиятларига

боГлиД. Беморларнинг фикрига кура, чаДирувга келиб ва айни пайтда ижобий терапевтик таъсирга эга булганда, ТТЁ курсатишнинг асосий курсаткичлари ва ТЁ сифатини аниДлайди. Махсус бригадалар, шу жумладан, педиатрия бригадалари ташкил Дилиш, болалар соГлиГини мустахкамлаш ва болалар улимини камайтиришда муХ,им урин эгаллайди. ТТЁ транспорт воситалари парки х,озирги пайтда

унинг эХ,тиежларини Дондирмаиди.

АДАБИЁТЛАР:

1. Указ Президента Республики Узбекистан 17 марта 2017г. «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы экстренной медицинской помощи».

2. Постановление Президента Республики Узбекистан 25.01.2018 г. N ПП-3494 «О мерах по ускоренному совершенствованию системы экстренной медицинской помощи».

3. Волобуев Е.В. «Отношения врачей и родственников пациентов в системе качества медицинской помощи» тема диссертации и автореферата по ВАК 14.02.05, кандидат медицинских наук 2011, г. Волгоград.

4. Галиева Г. Б., Маусымбаева А. М., Уражанова Н. Ж. Об особенностях обращаемости за скорой и неотложной медицинской помощью детского населения г. Талдыкоргана // Молодой ученый. - 2013.- №2.- С. 432-434.

5. Колесников А.В., Шичанин В.В., Бреусов А.В. Анализ ключевых показателей деятельности и медико-организационные аспекты совершенствования службы скорой медицинской помощи в крупном промышленном регионе // Вестник Российского университета дружбы

народов. Серия: Медицина. 2016. № 3. С. 104—112.

6. Мещерская, Л.А. Социально-гигиеническая оценка качества организации скорой медицинской помощи: Автореф. дисс. . канд. мед. наук / Л.А. Мещерская. Новосибирск, 2000. -25 с.

7. Салиева М.Х., Мирзаева М.М., Усманова Г.К., Раджапов Н.Г. Мнение врачей села об улучшении медико — санитарной помощи. Тиббиётда янги кун. Бухоро. 2020й.-№ 2 (30/2). 47 — 49бет.

8. Салиева М.Х.Некоторые пути совершенствования оказания скорой медицинской помощи.Тиббиётда янги кун.Бухоро.2020й.-№ 2 (30/2).-С.333 -336.

9. Салиева М.Х., Мирзаева М.М., Минаваров А.А., Мусаева Д.М., Шарипова Р.Г. Деятельность сельского медперсонала - основа оптимизации первичной медико — санитарной помощи.Тиббиётда янги кун. Бухоро. 2020й.-№ 2 (30/2).75 - 77бет.

10. Салиева М.Х., Юсупов К.М., Мирзаева М.М, Ахмедов А.М. Мнение пациентов сельского здравоохранения — одна из основ улучшения медико-санитарной помощи в первичном звене.Яе ЬЫА, 2020 й.- № 2 (6).С.42-46.

11. Фатыхов А.М. Пути совершенствования организации и управления скорой медицинской помощью в условиях модернизации здравоохранения (на примере города Казани). Дисс. ...к.м.н. М., РУДН. 2015. 177 с.

12. Удовлетворенность населения региона качеством работы службы скорой медицинской помощи /А.В. Колесников, А.В. Бреусов, В.В. Шичанин, Р.А. Бреусов //Московская областная станция скорой медицинской помощи, Красногорск, Россия, Российский университет дружбы народов, Москва, Россия, Московский государственный технический университет им. Н.Э. Баумана, Москва, Россия. Вестник РУДН. Серия: Медицина. 2017. Т. 21. № 1. С. 109—116.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.