развитие творческих способностей будущих учителей по психолого-педагогической литературе.
имомова тахмина машрапчоновна
магистранти курси авваали ихтисоси тах,силоти ибтидой хочдев мусо
докторанти курси аввали ихтисоси педагогикаи факултети тах,силоти ибтидой ва
педагогикаи махсус
Аннотация. В статье исследуется формирование творческих способностей учителей в современных условиях. Развитие творчески активной личности в школе возможно у учителя, имеющего устойчивое мировоззрение и развитые творческие способности. Именно мировоззренческая направленность личности педагога определяет его мышление, его поведение, то есть способствует целенаправленной деятельности, в том числе творческой.
В своей научной работе авторы приходят к важному выводу, что творческая деятельность педагогов связана со всеми элементами системы труда и организации методической работы, духовно-психологической атмосферой, совместными действиями руководителей и их высокими требованиями. специализация студенческого контингента, учебно-материальная база и т.д. поэтому успех возможен только там, где вопрос педагогического творчества решается комплексно.
ташаккули малакаи эчодкории омузгорони оянда дар адабиёти
психологию педагог!
Дар замони шозира, дар давраи инкишофи демократикунон! ва инсонгароёна намудани ломеа ва мактаб, омузгор дар муайян кардани мундарилаи ташсил ва дидгошшои гайриколабии педагог! дар ташкили фаъолияти маърифатии хонандагон низ озод аст, ки барои шамкории элод! бо хонандагон заминаи бештаре фарошам меорад.
Элодкории омузгор, унсуршои он дар муассисашои ташсилотии миёнаи умумй, дар раванди фаъолияти касбии у шакл мегиранд. Гузашта аз ин, омузгорони синфх,ои ибтидой бояд дар бораи э.оди педагог! тасаввурот пайдо карда, барои ин фаъолият як катор машорату малакаро шосил карда бошанд.
Омузиши адабиёти психологию педагог! ро.еъ ба масъалашои маърифат, элод, фаъолият, ланбашои гуногуни таълим ва тарбия ба мо имкон дод, то ба хулосае расем, ки масъалаи элодкор!, кифаъолияти байнифанн! ва бисёрланба мебошад, вариантшои мухталифи шалли онро пешбин! менамояд. Имруз таърифи ягонаи мафшумшои "элод", "шахсияти элодкор", "э.одкории омузгор", "э.одкории хонандагон" ва г. ву.уд надорад.
Дар адабиёти педагогй-психологй муосир тадкикоти мукаммали масъалаи э.од вобаста бо категорияи фаъолият анлом ёфтааст.
"Элод шакли олии фаъолнок! ва фаъолияти мустакилонаи инсон аст. Элод аз руйи ашамияти илтимо! ва асолати (навгонии) он арзёб! мешавад" [3].
"Э.од - лараёни бунёди чизи нав, ки дар он нерушои лисмон! ва маънавии инсон фаъолона иштирок мекунанд..." [9].
"Элод - фаъолияти махсуси инсон, усулан нав кардан, тагйир додани вокеият"[2] .
Ланбашои объектив! ва субъективии элодро аз шам фарк мекунанд.
Аз дидгоши объектив!, элод бо лоишаи нишоии он - илм!, ихтироъ, кашфиёт, татбикшаванда, асари баде! ва г. таъйин мегардад. Дарайни замон чунин элодкор! бояд аз лишати илтимо! арзишманд бошад ва бо навгониаш фарк кунад. Аз нуктаи назари субъектив! элод бо худи лараёни элодкорй муайян мегардад, шатто агар натилаи нишоии ин лоиша ашамияти илтимо! ва навовар! надошта бошад. Чунончи, хонандагон дар рафти омузиш ягон
чизи нав ё асил намеофаранд, аммо бо вулуди ин, натилаао беатар мешаванд, ба шарте, ки масъалаи таъдим! барои онао нав бошад ва элодкорона илро шавад.
Барои шахсияти элодкор, кайд менамояд Поташник М.М., акадан ду сифат хос мебошанд: самтгир! барои офариниш, барои ба даст овардани натилааои аз нигоаи илтимо! муаим ва сабки фардии амад! намудани ин фаъолият[8].
Равоншиносон раванди элодиро тавсиф ва мараидааои онро тавзеа намуда, чунин меаисобанд, ки ба гайр аз самтгирии зеан! дар ин лараён тамоми шахсияти инсон иштирок мекунад. Инсоне, ки чизи нав кашф менамояд, бояд дорои сифааои муайяне бошад: катъият, ласорати андеша, мааорати пешбин!, мардонаг! ва г.
Масъадаи элод дар фаъодияти педагог! мавкеи назаррасро ишгод менамояд. Омузгори пешкадам имконоти элодии хонандаонро инкишоф дода, дар лустулуи методаои фаъоди таъдиму тарбия худаш низ элодкор ва навовар аст.
Бо максади муайян кардани муаммо дар омузиш ва таадиди элодиёти педагог! аамчун фаъодияти яклояи элодии омузгорон ва хонандагон дар рафти таъдим мо ба таадиди назариявии адабиёти идм! пардохтем.
В. И. Загвязинский элоди педагогиро аамчун "... офаридани ягон чизи нав дар заминаи дигаргун намудани чизи маърифатшуда: натилаи нав ё роаи наву оригинадии ба даст овардани он" [2].
Элоди педагогиро аамчун лараёни аз лониби омузгор аадду фасд гардидани катори бешумори масъадааои таъдиму тарбия сатаи онро муайян кардааст.
Муааккики маъруф ба мушкидоте, ки инкишофи элоди педагогиро бозмедоранд, ишора карда, чунин менависад: "Самтгирии умумии исдоаоти мактаб ба элоди педагог! аануз ба таври коф! на бо характери дастурао, ки аксаран як варианти аадди методии дарсро фаро мегиранд, на бо хусусияти тадаботи бозрасао, методистао, ки дар бештари мавридао ба фаъодияти омузгорон аз руйи меъёраои зоаир! баао медиаанд.
Ба мо аануз муяссар нашудааст, ки тамоми зинааои маорифи хадкро аз беморие, ки А.С.Макаренко "тарсу аарос аз ибтикори ласурона" номида буд, пурра табобат намоем"[5].
Ба саводи "Ч! тавр хонандаро шарики аакикии педагог дар элодкор! бояд кард?" лавоб дода, М. Лутфуддоев чунин таъкид мекунад: "Ба гайр аз ааракат ва бовар ба неруву имконоти у, мааорати худро ба лои мактаббача гузоштан, аис кардани мушкидот ва хурсандии у, ки бешубаа, бояд дар тамоми тарзи муносибатаои тарафайни педагог ва хонандагон ифода ёбад, самтгир! барои ташкиди фаъодияти элодии хонандагон хеде муаим аст. йамчунин, "омузгоре, ки ба кори худ элодкорона муносибат мекунад, дар хонанда на танао объекти таъсирот, бадки бештар шарик, аамкори лараёни элодро мебинад. ... Элоди яклояи омузгорони ва мактаббачагон дар машгудиятаоииттиаодияао аз руйи майду рагбат, дар кори беруназсинф! ва беруназмактаб! равшантар зуаур меёбад Барои ин дар хонандагон кобидияти элодкорона аз худ кардани донишаоро пайгирона инкишоф додан зарур аст [4].
Кадом сифатаои мушаххаси омузгори элодкор имкон медиаанд, ки неруи элодии хонандаро ошкор намуда, инкишоф дода шаванд?
Ба андешаи мо аадафманд! барои ташаккуди шахсияти элодии мактаббачагон на ба таври тасодуф!, гайримуташаккид ошкор кардани неруи кудак, бадки интихоби махсуси чунин муатаво, методао, шакдао, воситаао, фароаам овардани чунин шароити таъдиму тарбияро пешбин! менамояд, ки барои аар чи зудтар ошкор намудан ва пурра инкишоф ёфтани неруи элодии шахсият мусоидат мекунанд.
Муааккики точик Ф. Шарифзода шартаои зарурии инкишофи элоди омузгоронро низ муайян кардааст. Ба андешаи у шартаои муаимтарин инаоянд: Якум, таъмини вакти ходии омузгорон тарики суръат бахшидан, дуруст ба роа мондани раванди таъдим, ташкиди идмии он, ки барои сарфаи вакти кор! ва мувофик кардани он ба нишондиаандааои меъёр! нигаронида шудаанд. Дувум, ба вулуд овардани пойгоаи мувофики таъдимию моддии мактаб. Севум, фароаам овардани фазои мусоиди ахдокию психодог! дар мактаб, ки на танао
набудани низоъшо дар коллектив, балки дастгир! ва инкишофи лустулушои элодии омузгорон, бакайдгирии рушди элодкории омузгорро дар бар мегирад[10].
Мушаккик ба хулосаи мушиме мерасад, ки фаъолмандии элодии педагогшо ба тамоми унсуршои низоми кор ва ташкили кори метод!, фазои маънавию психолог!, амалиёти муттафиконаи рошбарон ва серталабии оншо, махсусияти шайати хонандагон, пойгоши таълимию модд! ва г. вобаста мебошад.Бинобар ин, комёб! таншо дар шамон лойе имконпазир аст, ки масъалаи элоди педагог! ба таври комплекс! шал мегардад .
Таърифшои гуногуни мафшуми элод вулуд доранд. Дар «Лугати калони энсиклопед!» таърифи умумии ин мафшум оварда шудааст: «Элод - фаъолиятест, ки як чизи сифатан навро, ки бо мумтоз! ва нотакрории ламъиятиву таърихияш имтиёз дорад, меофарад. Элод хоси инсон аст, зеро шама вакт элодкор - субъекти фаъолияти элодиро дар назар дорад».
Элод шалли масъалашои элодист. Дар ин маврид мо масъалаи элодиро чунин маънидод менамоем: ин вазъиятест, ки дар шама гуна навъи фаъолият ё дар зиндагии шарруза ба миён омада, аз тарафи инсон шамчун муаммое дарк мегардад, ки шалли он лустулуи методу воситашо, бунёди ягон принсипи нави амалиёт, технологияро такозо менамояд.
Неруи элод! мафшуми мураккабест, ки аз лузъшо иборат мебошад: донишшо, машорат, кобилият ва кушишшои шахсият барои дигаргун (бештар) намудани олами атроф дар сошашои гуногуни фаъолият дар доираи меъёршои умумиинсонии ахлоку маънавият. «Неруи элод!»-и дар ин ё он сошаи фаъолият зоширшуда «кобилияти элод!»-и шахсият дар навъи мушаххаси фаъолият мебошад. Худи истилоши «неруи элод!» дар аксари маврид метавонад шамчун муродифи «шахси элодкор», «шахси сошибистеъдод» истифода шавад. Арзиши элод ва функсияшои он на таншо дар ланбаи натилабахш!, балки дар худи лараёни элод нушуфтааст.
Дар заминаи илми педагогикаи муосир фашмиш дар бораи инсон шамчун мавлуди элодкор карор дорад. Машз дар элод мошияти у шамчун дигаргунсозандаи олам, офарандаи технологияшо ва гояшои нав зошир мешавад. Дар ломеа ролеъ ба шахсияти элодкор вобаста ба масъалаи элод торафт зиёдтар сухан меронанд, ки дорои сифатшоест, монанди шадафманд!, худшинос!, машорати дарки муаммо, ташлили вазъият, сафарбар намудани донишшо, пешнишод карда тавонистани фарзия, башогузории натилашо, тафаккури интикод! ва г.
Мактаби муосир тарши нави фашмиши мошият ва рисолати ташсилотро дар малмуъ лустулуй менамояд. Оё он бояд дар хонанда манзараи илмии оламро ташаккул дишад ё тахассусмандии касбиро таъмин намояд, фикррониро омузад ё «ба шаёт омода» намояд? Дар баробари ин, мушаккикон торафт бештар андешаеро таъкид менамоянд, ки тамоми ин шадафшо дар киёс бо яклухтии инсон, ки бо чашорчубаи мутобикшавии илтимо! ва бетараф! нисбат ба неруи элодии инсон машдуд мешаванд, лузъ! мебошанд. Бинобар ин, кобилияти потенсиалии бисёре аз хонандагон кашфу татбик нашуда мемонанд.
йамин тавр, масъалаи ташаккули неруи элодии шахсият дар маршалашои гуногуни амалкарди низоми ташсилот мушиму саривакт! ба шумор меравад. Кобилият ба элодкор! ба шар як инсон хос мебошад. Сари вакт дар бача мушошида намудани ин кобилият, мусаллаш намудани у бо воситашои фаъолият, додани калид ба дасти у, фарошам овардани шароит лишати зошир гардидан ва равнаки истеъдоди у мушим аст.
руйхати адабиёт:
1. Буева Л.П. Человек, деятельность, общение. Москва, 1978.
2. Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя, - М.; Педагогика, 1987.
3. Лугати тафсирии педагогика. Душанбе; 1988
4. Лутфуллоев М. Истиклолияти Точикистон ва маорифи навин. - Душанбе: Сахбо, 2006 -220 с.
5. Макаренко А.С. Некоторые выводы из педагогического опыта.-соч. /Макаренко А.С./ Собрание сочинений. - М., 1968.
6. Мустафокулов Т., Нарзуллоева М. Асосх,ои психологияи синнусолй ва педагогй. (на тадж. яз.). Кулоб,2003
7. Педагогика. Под ред. Ю. К. Бабанского. Москва Просвещение, 1983.
8. Поташник М.М. Растить творческих учителей. Нар. образование, 1985.
9. Рах,монов З.П., Рах,монова ДЗ., Салох,ияти касбй ва мах,орати педагогии омузгори муосир. (на тадж. яз.). Хучанд, 2017-192 с.
10. Шарифзода Ф., Миралиев А.М. Педагогикаи умум'1 ва касб'./Зериназари академик Лутфуллоев М.Душанбе, "Ирфон",2012,
11. Юнусов Й. Педагогика . Душанбе-2005,320 с.
12. Юнусова Н.М., Дастури психологияи амалй. Душанбе, 2004. 345 с.