Научная статья на тему 'Развитие научно-исследовательских компетенций будущих учителей начальной школы'

Развитие научно-исследовательских компетенций будущих учителей начальной школы Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
45
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
исследовательская компетенция / мотивационная составляющая / технологическая составляющая / психологопедагогическое исследование / «Научная дискуссия» / «Инновационный проект» / «Анализ актуальных проблем». / research competence / motivational component / technological component / psychological and pedagogical research / “Scientific discussion” / “Innovative project” / “Analysis of current problems”.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Феруза Раҳматова

В квалификационных требованиях по направлению начального образования ВУЗа исследовательская компетенция будущего учителя начальной школы рассматривается как неотъемлемая часть обеспечения эффективности основной компетенции, а исследовательская компетенция включает в себя следующие компетенции: необходимость и понимание исследовательской деятельности; применять исследовательские навыки для преодоления трудностей, возникающих при выполнении учебных и профессиональных задач исследовательского характера; самостоятельный поиск, систематизация и анализ базовых знаний, связанных с исследовательской деятельностью, и их применение на практике; уметь проявлять исследовательские способности с самостоятельностью, активностью и личной инициативой при выполнении учебных и профессиональных задач исследовательского характера разного уровня сложности; освоение исследовательских технологий.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The development of research competences of future primary school teachers

In the qualification requirements of the higher education institution’s primary education direction, the research competence of a future primary school teacher is considered as an integral part of ensuring the effectiveness of the primary competence, and the research competence includes the following competencies: the need for and understanding of research activities; apply research skills to overcome the difficulties that arise in the performance of educational and professional tasks of a research nature; independent search, systematization and analysis of basic knowledge related to research activities and their application in practice; to be able to demonstrate research skills with independence, activity and personal initiative in the implementation of educational and professional tasks of research nature of different levels of difficulty; mastering research technology.

Текст научной работы на тему «Развитие научно-исследовательских компетенций будущих учителей начальной школы»

Science

through time and space

Жамият ва инновациялар -

Общество и инновации -

Society and innovations

Journal home page:

https: //inscience.uz/index.php/socinov/index

The development of research competences of future primary

school teachers

Feruza RAHMATOVA!

Jizzakh State Pedagogical Institute

ARTICLE INFO

Article history:

Received February 2021

Received in revised form

20 February 2021

Accepted 15 March 2021

Available online

5 April 2021

Keywords:

research competence,

motivational component,

technological component,

psychological and

pedagogical research,

‘Scientific discussion”,

“Innovative project”,

“Analysis of current

ABSTRACT

In the qualification requirements of the higher education

institution’s primary education direction, the research

competence of a future primary school teacher is considered as

an integral part of ensuring the effectiveness of the primary

competence, and the research competence includes the following

competencies: the need for and understanding of research

activities; apply research skills to overcome the difficulties that

arise in the performance of educational and professional tasks of

a research nature; independent search, systematization and

analysis of basic knowledge related to research activities and

their application in practice; to be able to demonstrate research

skills with independence, activity and personal initiative in the

implementation of educational and professional tasks of

research nature of different levels of difficulty; mastering

research technology.

problems”.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International

(CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Булажак бошланкич синф укитувчиларининг тадкикотчилик

компетенцияларини ривожлантириш

Калит сузлар:

тадкикотчилик

компетенцияси,

мотивацион компонент,

технологик компонент,

психолого-педагогик

тадкикотлар,

“Илмий мунозара”,

“Инновацион лойиха”,

АННОТАЦИЯ

Олий таълим муассасаси бошлангич таълим йуналиши

малака талабларида булажак бошлангич таълим укитув-

чиси тадкикотчилик компетенцияси бошлангич компетен-

циянинг самарадорлигини таъминловчи таркибий кисми

сифатида каралган ва тадкикотчилик компетенцияси

Таркибига куйидаги компетенциялар киритилган:

тадкикотчилик фаолиятига эхтиёж ва уни англаш;

Тадкикотчилик характеридаги укув-касбий топширик-

1 PhD, Jizzakh State Pedagogical Institute, Jizzakh, Uzbekistan.

E-mail: rahmatovaferuza@ mail.ru.

Science

through time and space

“Долзарб муаммолар

тахлили”.

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - $ос1еёу and innovations

Issue - 1 (2021) / ISSN 2181-1415

ларни бажариш жараёнида вужудга келадиган кийинчилик-

ларни бартараф этишга тадкикотчилик куникмаларини

куллаш; тадкикотчилик фаолиятига оид асосий билим-

ларни мустакил кидириш, тизимлаштириш ва Тахлил

килиш хамда уларни амалиётга куллаш; турли хил

кийинлик даражасидаги тадкикотчилик характеридаги

Уукув-касбий топширикларни бажаришда мустакиллиги,

фаоллиги ва Уз шахсий ташаббуси билан тадкикотчилик

куникмаларини намоён эта олиш; тадкикотчилик

технологиясини эгаллаш.

Развитие научно-исследовательских компетенций будущих

учителей начальной школы

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

исследовательская

компетенция,

мотивационная

составляющая,

технологическая

составляющая, психолого-

педагогическое

исследование,

«Научная дискуссия»,

«Инновационный проект»,

«Анализ актуальных

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

проблем».

В квалификационных требованиях по направлению

начального образования ВУЗа исследовательская компетенция

будущего учителя начальной школы рассматривается как

неотъемлемая часть обеспечения эффективности основной

компетенции, а исследовательская компетенция включает

в себя следующие компетенции: необходимость и

понимание исследовательской деятельности; применять

исследовательские навыки для преодоления трудностей,

возникающих при выполнении учебных и профессиональных

задач исследовательского характера; самостоятельный поиск,

систематизация и анализ базовых знаний, связанных с

исследовательской деятельностью, и их применение на

практике; уметь проявлять исследовательские способности с

самостоятельностью, активностью и личной инициативой

при выполнении учебных И профессиональных задач

исследовательского характера разного уровня сложности;

освоение исследовательских технологий.

Булажак бошлангич таълим укитувчиларида тадкикотчилик компетенцияси

асосий компонентларининг шаклланганлик мезони сифатида куйидагилар

асосланди:

— тадкикотчилик компетенцияси (мотивацион компонент) ни эгаллашга

ижобий муносабат, тадкикотчилик фаолияти (когнитив компонент) сохасига оид

билимларни эгаллаш, асосий тадкикотчилик куникмаларини (технологик

компонент) намоён булиши;

- психолого-педагогик тадкикотлар тахлили асосида тадкикотчилик

компетенцияси асосий компонентларининг куйидаги курсаткичлари аникланди ва

асосланди:

— булажак бошлангич таълим укитувчилари тадкикотчилик компетенцияси

бошлантичий ахамиятини англаш Ba тадкикотчилик компетенциясини

Узлаштиришга эхтиёж хамда тадкикотчилик куникмаларини куллаш (мотивацион

компонент);

284

2—1 о

Ш] 5‹епсе Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50 1еу ап4 шпоуаНоп$

Е Issue - 1 (2021) / ISSN 2181-1415

— тадкикотчилик фаолияти сохасидаги билимлар ва уларни англанган холда

кулланилиши (когнитив компонент);

- тадкикотчилик характеридаги укув-касбий топширикларни бажаришда

асосий тадкикотчилик куникмаларини мустакил ва муваффакиятли намоён

булиши (технологик компонент);

-Тадкикотчилик компетенцияси аникланган компонентлари, уларнинг

курсаткичлари ва уларга мос мезоний тавсифлар асосида, булажак бошлантич таълим

Укитувчиларида тадкикотчилик компетенцияси шаклланганлиги Тадкикотчилик

компетенциясининг бошлангич фаолиятидаги ахамиятини тушуниш;

— тадкикотчилик компетенциясини эгаллашга эхтиёжнинг мавжудлиги;

Турли хил тадкикотчилик характеридаги укув-касбий топширикларни

бажариш жараёнида вужудга келадиган муаммоларни хал этишга тадкикотчилик

куникмаларини куллаш Тадкикотчилик сохасига оид асосий куникмаларни намоён

этиш, турли хил кийинлик даражасидаги тадкикотчилик характеридаги укув-

касбий топширикларни бажариш, тадкикотчилик технологиясини эгаллаш

Тадкикотчилик сохасига оид асосий билимларни излаб топиш, тизимлаштириш,

тахлил килиш ва куллаш, олинган натижаларни таккослаш ва хулосаларни

шакллантириш Мотивацион Тадкикотчилик компетенцияси Когнитив Технологик

куйидаги даражалари ажратилди: ностандарт фикрлаш, доимий изланиш,

яратувчанлик.

Шунингдек, тадкикотда булажак бошлантич таълими укитувчиларида

тадкикотчилик компетенциясини шакллантиришда интерфаол укитиш

методларининг (“Илмий мунозара”, “Инновацион лойиха”, “Долзарб муаммолар

тахлили”) педагогик имкониятлари аниклаштирилган.

Олиб борилган тахлилларга асосланиб булажак бошлантич таълими

Укитувчиларида шаклланадиган тадкикотчилик компетенцияси тузилмаси

куйидаги компонентлардан иборат эканлиги аникланди: мотивацион, когнитив,

технологик (1-расмга). Мотивацион компонент булажак бошлантич таълими

укитувчиларининг атроф-оламга, борликка, кишиларга, Узига ва Узининг шахсий

имкониятларига мотивацион-кадриятли ва эмоционал-хиссий муносабатлар

тизимини Уз ичига олади.

Тадкикот давомида компетенциянинг намоён булиш факат фаолият

жараёнида юз бериши мумкинлигидан келиб чиккан холда, компетенция ва

фаолият тушунчалари Уртасида узвий Узаро алока мавжудлиги асосланди ва

“тадкикотчилик компетенция” си Уз мазмунига мос тадкикотчилик фаолиятида

намоён булади, деган хулоса чикарилди. Тадкикотда булажак бошланеич таълими

Укитувчисида шаклланадиган тадкикотчик компетенцияси учун куйидаги ишчи

таъриф кабул килинди. Тадкикотчилик компетенция - бу тадкикотчилик фаолияти

жараёнида кулланиладиган етарли билим, куникма, малакалар хамда шахсий сифат

ва индивидуал кобилиятлар мажмуаси.

Тадкикотчилик компетенциясидаги ушбу компонент билиш фаоллигига

эхтиёжни, когнитив тусикларни бартараф этишга кобилиятлик-ни намоён этишга,

шунингдек назарий ва эмпирик тадкикотларни ташкил этиш ва Утказишда

уларнинг илмий фаолиятдаги эмоционал муносабатлари-ни аниклашга имкон

беради. Когнитив компонент булажак бошлантич таълим укитувчиси онгида

оламнинг илмий манзарасини шакллантиришни кафолатлайди, уларни билиш

285

2—1 о

Ш] 5‹епсе Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50 1еу ап4 шпоуаНоп$

Е Issue - 1 (2021) / ISSN 2181-1415

фаолиятига диалектик &ндашув билан куроллантиради. Тадкикотчилик фаолияти

учун бу куйидаги характеристикалар ва хусусиятларда Уз аксини топган:

тадкикотчилик технологиясини амалда куллай олиши; атроф-оламни хис килиш,

саволлар бериш, ходисаларнинг асослари ва сабабларини кидириш, савол буйича Уз

нуктаи назарини &ки тушунмаганлигини билдириш; олинган маълумотларни

тахлил килиш ва хулосаларни шакллантириш. Технологик компонент

тадкикотчилик фаолиятга оид куйидаги тадкикотчилик куникмаларини (мулжал

ола билиш, муаммолилик, максадни шакллантириш, режалаштириш, тадкикот

жараёнида маълумотларни кидириш ва интерпретациялаш) Уз ичига олади.

Тадкикотчилик компетенциясининг бошлангич таълим

фаолиятидаги ахамиятини тушуниш; тадкикотчилик

компетенциясини эгаллашга эхтиёжнинг мавжудлиги;

турли хил тадкикотчилик характеридаги укув-касбий

топширикларни бажариш жараёнида вужудга

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

келадиган муаммоларни хал этишга тадкикотчилик

куникмаларини куллаш

Мотивацион

Тадкикотчилик сохасига оид асосий билимларни излаб

топиш, тизимлаштириш, тахлил килиш ва куллаш,

олинган натижаларни таккослаш ва хулосаларни

шакллантириш

Тадкикотчилик компетенцияси

Когнитив

Тадкикотчилик сохасига оид асосий куникмаларни

намоён этиш, турли хил кийинлик даражасидаги

тадкикотчилик характеридаги Укув-касбий

топширикларни бажариш, тадкикотчилик

технологиясини эгаллаш

Технологик

1-расм. Тадкикотчилик компетенцияси тузилмаси

Булажак бошлангич таълим Укитувчиларининг тадкикотчилик

компетенцияларини шакллантириш боскичларига таяниб ва П.Я. Гальпериннинг

аклий харакатлари ва тушунчаларни боскичма-боскич шакллантириш назариясига

асосланиб уларда Тадкикотчилик компетенцияларини шакллантиришнинг

педагогик шарт-шароити сифатида куйидагилар ажратилди:

- тадкикотчилик компептенциялари касбий ахамиятини тушуниш ва тан

олишини шШакллантиришга имкон берувчи тадкикотчилик фаолиятига

йуналтириш;

286

Science

through time and space

}KaMuaT Ba HHHOBalMANap - O6mecTBO H HHHOBarIMH — Society and innovations

Issue - 1 (2021) / ISSN 2181-1415

— Тадкикотчилик фаолияти сохасида асосий билим ва куникмаларни

Талабалар томонидан англанган холда Узлаштиришга йЙуналтирилган

тадкикотчилик фаолиятига жалб этиш;

—- тадкикотчилик фаолияти сохасидаги асосий билим ва куникмаларни

мустахкамлаш ва такомиллаштиришни таъминловчи тадкикотчилик фаолияти

тажрибасини бойитиш.

Булажак касб таълими укитувчиларида тадкикотчилик компетенцияларини

шакллантиришнинг дидактик таъминоти булиб, муаммоли-изланишли кейслар

мажмуасини, электрон Таълим ресурслари хамда “Талабаларда тадкикотчилик

компетенцияларини шакллантириш методикаси” номли махсус Укув курсини,

тадкикотчилик характеридаги укув топширикларини Уз ичига олган “Булажак

бошланеич таълим укитувчиларини касбий фаолиятга тайёрлашда тадкикотчилик

компетенцияларни шакллантириш методикаси” номли методик кулланмани

касбий педагогик (“Касбий педагогика” “Педагогик махорат”, “Педагогика.

Психология”) фанларни укитиш жараёнига жорий этиш белгиланди.

Булажак бошлантич таълим укитувчиларида тадкикотчилик компетенция-

ларни шакллантиришда асосий эътибор уларда Уз тадкикотчилик фаолиятининг

бориши ва натижасини асослаш, мустакил хулосалар чикариш, натижаларни

рефлексив бахолаш куникмаларни шакллантиришга каратилди. Булажак

бошлангич таълим уУкитувчиларида тадкикотчилик компетенцияларни

шакллантиришнинг дидактик таъминотини яратишда куйидаги тамойилларга

таянилди:

Уилмийлик;

Уонглилик ва фаоллик;

Утизимлилик ва мантикийлик;

Уназария ва амалиётнинг бирлиги;

Укурсатмалилик;

\УУзлаштиришнинг мустахкамлиги ва пухталиги.

Ушбу тамойиллар асосида аникланган дидактик шароитни натижавий амалга

оширишга имкон берувчи, бу жараёндаги усуллар ва харакатларни

рагбатлантирувчи куйидаги Укитиш шакл, метод, воситалари ва тайёрлаш

боскичлари аникланди:

а) укитиш шакллари: жамоавий, гурухли, индивидуал;

6) укитиш методлари: “зЧепИйс 415си$$1оп” (илмий мунозара), “analise actual

ргоЫет” (долзарб муаммолар тахлили) ва “тпоуаНуе рго]есе” (инновацион лойиха);

в) укитиш воситалари: электрон таълим ресурслари, укув-касбий

харктердаги тадкикотчилик масалалари,

Г) тайёрлаш боскичлари:

- булажак касб таълими уУкитувчиларини тадкикотчилик фаолиятга

кизиктириш (касбий мотивация), тадкикотчилик фаолиятга йуналтириш;

— тадкикотчилик фаолиятга жалб этиш;

— тадкикотчилик фаолияти тажрибаларини бойитиш.

Таълимнинг интерфаол методлари ва электрон таълим ресурсларидан

фойдаланиш, булажак бошлантич таълим укитувчиларида тадкикотчилик

характеридаги укув-касбий топширикларни муваффакиятли бажариш ва уларда

касбий фаолият сохасига оид тадкикотчилик компетенцияларни ривожлантиришга

937

2—1 о

Ш] 5‹епсе Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50 1еу ап4 шпоуаНоп$

Е Issue - 1 (2021) / ISSN 2181-1415

имкон беради. Булажак касб таълими укитувчисида тадкикотчилик

компетенцияларни шакллантириш жараёнида таълим воситалари сифатида

куйидагилар олинди: тадкикотчилик характеридаги укув-касбий топшириклар

мажмуаси, лойиха ва танлов топшириклари, тадкикотчилик характеридаги тестлар.

Укув-касбий топшириклари эса Уз навбатида куйидаги туртта ИуУналиш буйича

гурухланган: мантикий, гояларни генерациялаш, намунага кура моделлаштириш,

рефлексив. Булажак бошланктич таълим укитувчиларида тадкикотчилик

компетенцияларни шакллантиришнинг конструктив асоси булиб, тадкикотчилик

компетенциялар мазмуни ва тузилмаси хизмат килди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Турматов Ж.Р. Талабаларда тадкикотчилик куникмаларининг шаклланган-

лик даражасини аниклаш мезонлари // Касб-хунар таълими. - Тошкент, 2012.

2. Турматов Ж.Р. БУлажак касб таълими Укитувчиларида тадкикотчилик

компетенциясини шакллантириш методикаси // УзМУ хабарлари. Мирзо улугбек

номидаги Узбекистон миллий университети илмий журнали. - Тошкент, 2018.

3. Турматов Ж.Р. Талабаларни мустакил тадкикотчиликка тайёрлашнинг

мазмун ва мохияти // Таълим, фан ва инновация. Маънавий-маърифий,

илмийуслубий журнал. - Тошкент, 2018.

4. Рахматова Ф.А. Булажак бошланетич синф укитувчиларининг математик

тафаккурини такомиллаштиришнинг илмий-назарий асослари // Моно-графия. -

Тошкент: Фан ва технология, 2017.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

5. Рахматова Ф.А. Математика фани тараккиётининг устувор ЙУналишлари //

Замонавий узлуксиз таълим муаммолари: инновация ва истикболлар.

6. Халкаро илмий конференция материаллари. - Тошкент, 2018.

7. Рахматова Ф.А. Создание проблемного обучения области творческой

информации // Наука и мир. - Волгоград, 2018.

288

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.