УДК 371.015 ББК 88.8
РАВОБИТИБАЙНИФАННЙ ЧУН Файзализода Бахрулло Файзалй, н.и.п.,дотсент; САЛОХИЯТНОКИИ КАЛИДЙ Тиллоев Шухрат Хабибович, ассистенти кафедраи ЗИМНИ ОМУЗИШИ технологияи иттилоотии Донишгоуи давлатии АМСИЛАСОЗИИМАТЕМАТИКЙ Бохтар ба номи Н.Хусрав (Тоцикистон, Бохтар) ДАР КУРСИ ТЕХНОЛОГИЯИ Саидов Асомиддин Курбонович, ассистенти ИТТИЛООТЙ кафедраи математикаи оли ва информатика Донишкадаи кущ-металургии Тоцикистон (Тоцикистон,Бустон ),
ИНТЕГРИРОВАННОЕ Файзализода Бахрулло Файзали, к.п.н., доцент; ОБУЧЕНИЕ КАК КЛЮЧЕВАЯ Тиллоев Шухрат Хабибович, ассистент кафедры КОМПЕТЕНТНОСТЬ ПРИ информационной технологии Бохтарского ИЗУЧЕНИИ МАТЕМАТИЧЕСКОГО госуниверситета им. Н.Хусрав (Таджикистан, МОДЕЛИРОВАНИЯ В КУРСЕ Бохтар);Саидов Асомиддин Курбанович, ИНФОРМАЦИОННОГО ассистент кафедры высщей математики и ТЕХНОЛОГИЯ информатики Таджикского горно -мет алур гического института (Таджикистан, Бустон)
INTEGRATED EDUCATION AS KEY COMPETENCY WHILE STUDYING MATHEMATICAL MODELING IN COURSE OF INFORMA TIONAL TECHNOLOGY
Faizalizoda Bahrullo Faizali, c.p.s., Associate Professor; Tilloev Shukhrat Khabibovich, assistant of the department of informational technology under Bokhtar State University named after N.Khusrav (Tajikistan, Bokhtar);Saidov Asomiddin Kurbanovich, assistant of the department of higher mathematics and informatics under the Tajik Mining and Metallurgical Institute (Tajikistan, Buston), E-mail: [email protected]
Калимахои калиди: равобитии байнифанни, салоуияти калиди, технологияи иттилооти, амсиласозии математики, озмоиши компютери
Дар мацола масъалаи равобити байнифанни зимни омузишии амсиласозии математики ва технологияи компютери дар дарсуои технологияи иттилооти мавриди таулилу тадциц царор гирифтааст. Мафууми салоуиятнокии калиди барраси мегардад. Цайд карда мешавад, ки зимни омузиши амсиласозии математики ва озмоиши компютери равобити байнифанни уадди ацал байни фащои математика, технологияи иттилооти ва физика амали мегардад.равобити байнифанни бо мисолуои мушаххас ва тавассути таблитсауо нишон дода шудааст. Хулоса карда мешавад, ки истифода ва татбици босамари равобити байнифанни, ки ба такмили самаранокии омодасозии амали ва назариявии донишцуён мусоидат менамояд, уамчунин барои татбици муносибати комплекса ва салоуияти калиди дар кори таълим ва ташаккули самаранокии раванди омузиш имконоти васеъ фароуам меорад.
Ключевые слова: интегрированного обучения, ключевая компетенция, информатика, математическое моделирование; вычислительный эксперимент, компетентность
Целью данной статьи является определение интегрированного обучения при изучении математического моделирования и вычислительного эксперимента на уроках информатики. Рассматривается понятие ключевой компетенции. Мы хотим подчеркнуть, что при изучении математической модели и вычислительного эксперимента осуществляется интегрированного обучения, по меньшей мере, между тремя предметами: предметом исследуемой предметной области, математикой и информатикой.
Key-words: integrated education, key competency, informatics, mathematical modeling; the computing experiment, competency
The purpose the given article is a determination of the integrated education while studying mathematical modeling and computing experiment at informatics lesson. The notion of key competency is
considered in the article. We want to emphasize that in the course of the study beset with mathematical model and computing experiment is realized integrated education to say the least, between three subjects: subject of the under investigation application domain, mathematics and informatics.
Дар тачрибаи маорифи чахонй имруз мафхуми салохиятнокй ба сифати мафхуми асосй марказй хизмат мерасонад, чунки салохиятнокй, пеш аз хама маълумоти зехнй ва малакаи ташаккулдихандаро муттахид месозад. Баъдан, дар мафхуми салохиятнокй гояи шар;и мазмуни маълумот, ки аз натича (стандарти баромад) шакл мегирад, гузошта шудааст: табиати хамгиросозй дорад, ё он як ;атор махорату дониши якхела ё ба хамдигар наздикро, ки ба сохахои гуногуни маданияту фаъолият (иттилоотй, ху;у;й ва гайра) мансубанд, дар бар мегирад (1,59).
Дар шароити имруза вобаста ба тагйирёбии доимии талаботи бозори мехнат нисбат ба хонандагони муассисахои тахсилоти миёнаи касбй фа;ат дорои дониш будан кифоя нест, балки дар баробарй дониш доштан, бояд салохиятхоеро низ доро бошад. Мафхуми "салохият", "салохиятнокй", "босалохиятй" харчанд дар низоми маорифи Точикистон истилохи нав ба хисоб равад, вале он дар ало;амандй бо муаммохои муайян кардани сифатхои фардии ашхоси муваффа; дар сохаи сохибкорйдар Fарбаз солхои 60-70- уми асри гузашта истифода шуда истодааст. Дар сохаи маориф "муносибати салохиятнок" чист?
Муносибати босалохият дар таълим - муносибатест, ки дар он ди;;ати асосй ба ташаккул додани малакахои амалй (хаётй)-и хонандагон равона карда мешавад.
Муносибати босалохият дар таълими фанхои да;и;, аз чумла фанни математикаю технологияи иттилоотй бояд ба саволи «Хонанда чй кор карда метавонад?» ва ё, «Хонанда хангоми истифодаи компютер ва барномахои татби;й бояд кадом амалхоро ичро карда тавонад?» чавобгу бошад. Амали «донистан» (дониш доштан) ё «тавонистан» дар муносибати босалохият дар омузиш чузъи таркибии «малакахои фард» ба хисоб рафта, барои санчидани дониш, махорат ва имкониятхои шахс, му;оиса кардани натичахои амалкарди шахс бо намунахои додашуда ва ислох намудани галатхои пештар содирнамудаи у истифода бурда мешавад (6,166).
Муносибати босалохият дар таълим, пеш аз хама аз тахияи худи салохиятхо огоз мегардад. Ма;сад аз тахияи салохиятхо - бана;шагирии пешакии натичахои таълими фанни мушаххас ва фаъолияти амалии хонандагон аз фанни мазкур мебошад.
Салохият чист? Салохиятнок ё босалохият будан чй маъно дорад?
Салохият - мачмуи муштараки дониш, малака ва махорат аст. Дониш, малака ва махоратро нишондихандахо (индикаторхо)-и асосии салохиятнокй низ меноманд.
Босалохиятй ё салохиятнокй - ин доштани салохият дар ягон сохаи муайян ё ихтисоси фаннии мушаххас мебошад. Салохиятро таълим намедиханд. Он дар натичаи ба омузиш фаро гирифта шудан ташаккул ва зухур ёфта, ;обилияту махорати дар халли масъалахои амалй истифода бурда тавонистани донишу малакахои ;аблан азбаркардаро ифода менамояд. Шахси босалохият нисбат ба шахси бесалохият хар гуна амалро бехтару боэътимодтар ичро мекунад.
Ало;ахои байнифанниро чун сахохиятнокии намудй мавриди тах;и; ;арор дода, аз ну;таи назари И.Р. Зверев (2,18). вазифахои асосии зеринро чудо кардан мумкин аст:
1) ташаккули чахонбинии илмй;
2) рушди низоми омодасозй ба масъалахои амалй;
3) рушди фаъолияти а;лонй;
4) мусоидат ба тарбияи хаматарафаи донишчуён;
5) вазифаи ташкилй - педагогй, ки дар бартарафсозии такрор ифода меёбад.
Агар мо инро дар сохаи риёзиёт ва компютер татби; намоем, амсиласозии математикй ва озмоиши компютерй ба халли се масъалаи аввали педагогй мусоидат менамояд.
Амсиласозии математикй дар низоми ало;аи байнифаннй чун воситаи ташаккули чахонбинии илмй тасвир меёбад(3,21).Т.Н.Лиопо имконияти омузиши амсиласозии математикиро барои ами;гардонии донишхо аз фанни физика, биология, химия ва матемактика таъкид менамояд(8,21). Масалан, муодилаи у=ку(1) тачзияи радиактивй, зиёдшавй зимни афзоиши якхелаи солона, фурубарии рушноиро аз тарафи модда тасвир мекунад. Дар ин мисол низ зимни тахлил мазмуни хаматарафаи тагирёбандахо он мафхуми тагирёбандахоро баръало нишон медихад.
Хамин тари;, математика дар назди хонанда на танхо чун низоми ;оидахои мантией ва исботхои дедуктивй, балки чун методи идрок, тавассути хамин масъалахои амалй намоён мегардад.Дар мисоли амсилаи низоми офтоб нишон медихад.
Бояд ;айд кард, ки зимни омузиши амсилаи математикй ва озмоиши компютерй ало;аи байнифаннй хадди а;ал байни се фан дида мешавад, математика, технологияи иттилоотй ва физика. Ба а;идаи мо, амсиласозии математикй ба бехтар аз худ кардани мафхумхои математикй кумаки мушаххас мерасонад. Аксари мафхумхо барои кудакон чун мафхумхои дастрас бо;й мемонанд ва истифодаи амсилаи математикй халли маъалахоро равшан месозад (6,226).
Дар амсилахои сохташудаи математикй чараёни во;ей (физика, биология ва гайра) мафхуми вобастагии таъгирёбандагй ва функсионалиро намоиш додан мумкин аст (7,103).
Омузиши методологияи амсилаи математикй ва озмоиши компютерй низоми омодасозии донишчуёнро ба халли масъалахои амалй ташаккул медихад, дар методология тамоми методхои муосири илмй тачдиди во;еият гузошта шудаанд. Методологияи илмиро амсоли амсиласозй, алгоритмсозй, шаклсозй, тахрезй, озмоишгузаронй ва тахлили системавй фаро гирифтааст. Аз руйи методи дар поён баённамудаи мо зимни гузаронидани машгулиятхо доир ба амсиласозии математикй ва озмоиши хисоббарорй бо рохи халли масъалахои хаётй аз руйи компютер дар хонанда рушди фаъолияти зехнй низ руй медихад.
Фаъолияти зехнй зимни омузиши методхои идрок ва зимни омузиши алгоритмхои чараёну ходисоти сохаи тах;и;шаванда пурратар рушд меёбад. Амсиласозии математикй ба чу;уртар фахмидани мохияти ходисоту чараёнхо дар сохахои гуногуни фаннй (физика, химия, биология, нучум ва гайра) имкон медихад, сохтани алгоритмхо ба рушди тафаккури донишчуён, санчишу тахлили натичахо ба пайдошавй ва рушди худназорат мусоидат намояд. Амалигардонии амсиласозй дар сохахои гуногун дар дораи талаботи нави муосире, ки ба таълим амалй мегардад, чолиби ди;кат аст. Халли масъалахоеро, ки мачмуи донишхои гирифташударо талаб мекунанду таносуби гуногуни мафхумхо ва махорати бар;арорсозии ало;аи байни онхоро дар бар мегиранд, ба хонанда омузонидан ин омодасозии мактаббачагон ба фаъолнокй дар сохаи истехсолот, ба у тал;ин додани махорату малакахои масъалахои имконпазири хаётй мебошад.
Азбаски дар чараёни халли масъалахои байнифаннй аз донишхои низомхои гуногуни фаннии донишчуён истифода мебаранд, пас, ало;ахо аз як тараф, байни унсурхои гуногуни сохтории донишхои физикй, математикй, химиявй, биологй ва аз тарафи дигар, байни аносири гуногуни сохтории донишхои фанни технологияи иттилоотй му;аррар карда мешавад. Бинобар ин, меъёр дар донишчуён муайянсозии махорати му;арракунии ало;ахои баёнифаннй пурра ичро кардани амалиёти манти;й аз руйи мафхумхо дар асоси равобити зехнй байнифаннй мебошад.
Хамин тари;, низоми рушди фаъолияти зехнй ташаккул меёбад. Аз се вазифаи дар боло номбаршуда амсиласозии математикй ва озмоиши компютерй ба омодасозии донишчуён ба чомеаи иттилоотй мусоидат менамояд, зеро ин сарфахмравии системанокро дар анбухи иттилоот, дарк намудани системанокии тафаккур ва харакати материяро меомузонад. Дар ин чо зери мафхуми системанокй чанд нукта фахмида мешавад:
1. Даврагии чараёни тачдиди иттилоот, огоз аз ма;садгузорй, тасвияти гузариши вазифахо, сохтани амсилаи математикй, интихоби методи ададй ва сохти алгоритм, халли масъала дар компютер ва гайра то гирифтани иттилооти нав дар бораи ходиса ё чараёни тах;и;шаванда тиб;и ма;сади гузошташуда;
2. Махорати дар як фан чудо кардани унсурхои таркибй чузъй;
3. Махорати муайян сохтани вазифахои низоми мазкур тиб;и ма;сади гузошташуда.
Илова бар ин, аз технологихои муосири иттилоотй истифода бурда, коркарди иттилоотро аз худ менамояд ва ин нишондихандаи ташаккули фарханги иттилоотии хонанда мебошад. Албатта, ин чараён барои ходисаи идеалй, яъне ва;те ки компютеркунонии муассисахои тахсилоти олй, хусусан барои гузаронидани машгулиятхо аз фанни технологияи иттилоотй на аз руйи амсилаи мошинй руй медихад, ва;те ки гузаронидани машгулиятхо аз руйи методологияи амсиласози математикй ва озмоиши компютерй барои таълими муассисахои тахсилоти олй тахия мегардад ва низоми масъалахои дидактикй аз руи методикаи мазкур сохта мешавад, тасвир ёфтааст.
Барои холати типй чорисозии амсиласозии математикй ва озмоиши компютерй ба курси мактабии технологияи иттилоотй ба тавлиди унсурхои фарханги иттилоотй мусоидат менамояд (нигаред ба расми 1) (9,9).
Расми 1. Чор намуди алоцаи байнифанни
Методи амсиласозй аз руйи мазмун намудхои сеюм ва чоруми ало;ахои байнифанниро амалй мегардонад, зеро он методии умуми тад;и;оти илмй дар тамоми сохахо мебошад: математика, физика, технологияи иттилоотй, химия, биология ва гайра. Амасиласозй ха;и;ати во;еиро инъикос менамояд, объектхои содагардонидашуда ва унсурхоеро ки объект ё чараёнро ташкил медихад, чудо мекунад, ало;аи байни онхоро муайян месозад ва бо ин рох сохта мешавад.
Амсиласозии математикй аз хамин методология истифода мебарад, танхо дар тасвир ;онуну рамзхои математикй корбурд мегардад.
Аз тарафи дигар, амсила барои илми технологияи иттилоотй чун илми умумиметодологй ва чахонбинй дар низоми муосири идрок мафхуми бунёдй мебошад (7,218).
Хдмин тари;, дар сатхи мафхумию методй ало;аи нави байнифаннй ба вучуд меояд. Дар он на;ши асосии илми технологияи иттилоотй чун фанни ало;ахои байнифаннй тавсиф меёбад.
Дар расми 2 робитаи дурнамои методи амсиласозии математикй ва озмоиши компютериро дар низоми муассисахои тахсилоти олй нишон дода шудааст. Дар ин на;ша объектхо фаннхои алохида мебошанд: биология, физика, химия ва гайра. Ба воситаи методи амсиласозии математикй объектро меомузем (3,27). Илова бар ин технологияи иттилоотй чун восита барои коркарди иттилоот дар чараёни тах;и;и амсилаи сохташудаи математикй то гирифтани тахияи натича хизмат мерасонад. Дар навбати худ натича ба такмили воситахои технологияи иттилоотй, ба ани;гардонй ва рушди худи математика ва ба гирифтани асноди нав дар сохахои фаннй таъсир мерасонад. Хдмзамон дар чараёни амалигардонии чунин ало;аи байнифанни дар натича халли чунин масъалахои педагогика, амсоли ташаккули чахонбинии илмй, рушди низоми омодасозии донишчуён ба халли масъалахои амалй, фарханги иттилоотй оварда мерасонад.
Амсиласозии математикй ба чу;уртар сарфахм рафтан ба мохияти ходисоту чараёнхо дар сохахои гуногуни фаннй аз доираи физика, химия, биология, астрономия ва гайра имкон медихад. Сохтани алгоритмхо ба рушди тафаккури донишчуён, санчиш ва тахлили натичахо бошад, ба пайдошавй ва рушди худназорат мусоидат менамояд.
Амсиласозии математикй ба халли масоили зерини педагогй кумак мерасонад (8,68):
- ташаккули чахонбинии илмй;
- рушди низоми омодасозии донишчуён ба халли масъалахои амалй;
- рушди фаъолияти а;лонй.
Сохахои фанни
Метод
Истифода
/ N
- физика;
- химия;
- биология;
- нучум
4 У
Амсиласозии математики
Т
Тахмин
Ташаккули чахонибинии илмй
Маълумотхои ибтидой
Алокаи байни маълумотхои ибтидой ва натича
Рушди низоми
омодасозии донишчуён ба халли масъалахои амалй
Ж
Рушди маданияти иттилоотй
Астрономия Барномасозй Озмоиши компютерй
Технологияи иттилоотй
Расми 2 Амсилаи алоцаи дурнамои методи амсиласозии математикй ва озмоиши компютерй дар низоми тахсилоти олй
Бо хамин тари;, амсиласозии математикй ва омодасозии донишчуён ба чомеаи иттилоотй мусоидат менамояд, инчунин ба мунтазам сарфахм рафтан ба анбухи иттилоот ва муназзам дарк намудани мафхумхо ва харакати материяро меомузонад.
ПАЙНАВИШТ:
1. Зверев, И.Д. Межпредметные связи в современной школе Прочие данные лит. Источника/И.Д.Зверев. - М.: Педагогика, 1981. - 160 с.
2. Григорьев, С.И. Базовые критерии оценки качества образования и ключевые социальные компетенции: контекст современности России/ С.И. Григорьев, - М.: РСГУ, 2006.-270 с.
3. Лиопо, Т.Н. Метод математического моделирования как элемент содержания обучения:/ Т.Н. Лиопо//Методические рекомендации. - Омск, 1989. - 40с.
4. Усова, А.В. Роль межпредметных связей в развитии познавательных способностей учащихся/А.В.Усова// Межпредметные связи в преподавании основ наук в средней школе. -Челябинск, 1982.- С. 10-20.
5. Леонтьев, А.Н. Деятельность. Создание. Личность. [Текст] / Леонтьев, А.Н. - М.,1975. - 304 с.
6.
Душанбе-2016 Республики
Комилов, Ф.С. Информатика ва технологиями иттилоотй/ Ф.С.Комилов ISBN 978-99975-853-2-4, 480 с.
7. Комилов, Ф.С. Информационные технологии в высшем образовании Таджикистан/Ф.С.Комилов,З.Ф.Рахмонов//Душанбе-2012.-174 с.
8. Комилов, Ф. С. Андешахо перомуни муносибати босалохият дар таълими фанни технологияи иттилоотй барои мактабхои тахсилоти миёнаи умумй // Ф.С. Комилов, Ш.Х. Тагоев, Ф.Р. Файзуллоев, Ч,.Х. Мирзоев, Д.С. Шарапов // Паёми Донишгохи давлатии Кургонтеппа ба номи Носири Хусрав. - 2018. - № 1-1 (51). - С. 162-169.
9. Исмаилова, А.М. Состояние проблемы межпредметных связей в педагогической теории и практике в условиях новообразования учебных учреждений/А.М.Исмаилова, З.Джумабаева// Известия вузов. № 7. 2014, С. 114-118.
10.Шарифзода, Ф.Ф. Интегрированное обучение: проблемы, поиски и размышления: в 2-х частях /Ф.Ф.Шарифзода. - Душанбе. 1999, 2000.-320с.
REFERENCES:
1.Zverev, I.D. Interdisciplinary Connections in Modern School: other data lit. source/I.D.Zverev.-M.: Pedagogy, 1981. - 160 p.
2.Grigoriev, S.I. Basic Criteria for Assessment of the Quality of Education and Key Social Competencies: the Context of Modernity in Russia / S.I. Grigoriev, - M.: RSSU, 2006. - 270 p
3.Liopo, T.N. Method of Mathematical Modeling as an Element of Training Content: / T.N. Liopo // Methodical recommendations. - Omsk, 1989. - 40 p.
0
4.Usova, A.V. The Role of Interdisciplinary Connections in the Development of Students' Cognitive Abilities / A.V. Usova // Interdisciplinary connections in teaching the foundations of science in secondary school. - Chelyabinsk, 1982. - P. 10 - 20.
5.Leontiev, A.N. Activity. Creature. Personality. [Text] / Leontiev, A.N. - M., 1975. - 304 p.
6.Komilov, F.S. Informatics and Informational Technologies/ F.S.Komilov. - Dushanbe, - 2016 ISBN 978-99975-853-2-4, - 480 p.
7.Komilov, F.S. Informational Technologies in Higher Establishment of Tajikistan Republic / F.S.Komilov, Z.F. Rakhmonov. - Dushanbe, 2012. - 174 p.
8.Komilov, F.S. Ideas Beset with Competence Attitudes while Teaching Informational Technology at Comprehensive Schools // F.S. Komilov, Sh.Kh. Takoev, F.R. Fayzulloev, J.Kh. Mirzoev, D.S. Sharapov // Bulletin of Kurghontenna State University named after Nosiri Khusrav. - 2018. - No. 11 (51). - P. 162 - 169.
9.Ismailova, A.M. The State of the Problem Dealing with Interdisciplinary Connections in Pedagogical Theory and Practice under the Conditions of New Educational Institutions/ Ismailova A.M., Dzhumabayeva Z. // Tidings of Universitie. No. 7. 2014, - P. 114 - 118.
10.Sharifzoda, F.F. Integrated Learning: Problems, Searches and Reflections: in 2 parts/F.F.Sharifzoda.- Dushanbe. 1999, 2000. - 320 p.