Научная статья на тему 'РАСМИЙ ВА НОРАСМИЙ СИЁСИЙ ИНСТИТУТЛАР ФАОЛИЯТИНИ ТАДҚИҚ ЭТИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ'

РАСМИЙ ВА НОРАСМИЙ СИЁСИЙ ИНСТИТУТЛАР ФАОЛИЯТИНИ ТАДҚИҚ ЭТИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
292
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Сиёсий институт / сиёсий ҳаёт / давлат / сиёсий воқелик / институционал компонент / методология / генезис / ҳокимият / дин. / Политический институт / политическая жизнь / государство / политическая реальность / институциональная составляющая / методология / генезис / власть / религия.

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — Азиз Н. Юлдашев

Мақолада сиёсий институтларнинг давлат сиёсати самарадорлигини оширишдаги муҳим омиллари ёритилиб сиёсий институтларнинг шаклланиш жараёни, ривожланиш ва такомиллашуви омиллари, сиёсий институтларнинг вазифалари ва фаолияти аспекти тахлил қилинган. Институтлар таҳлили методологиясининг генезиси ва ривожланиши тадқиқ қилиш ўта муҳим вазифалардан бири бўлиб қолмоқда ва бу ўз навбатида сиёсий институтларни ўрганишнинг янги методологик тамойилларининг гносеологик ва назарий имкониятларини, уларнинг ижобий жиҳатларини ва камчиликларини бартараф этиш йўлларини кўрсатиб беришга имкон яратади. Аниқ назарий вазифаларни ҳал қилиш билан бир қаторда бу неоинституционал таҳлил доирасида бажарилган ишларнинг татбиқий аҳамиятида ҳам кўринади. Сиёсий институтлар таҳлилининг методологияси генезиси ва ривожланишини англаб етиш, мавжуд методологик муаммоларни кўрсатиб бериш бугунги кунда ҳам ўзининг долзарблигини йўқотмаган. Сиёсий ва ижтимоий воқеликларни тадқиқ қилишнинг методологик тамойиллари ва уларнинг сиёсий, социологик ва бошқа ижтимоий фанлар учун назарий ва амалий аҳамияти олимлар томонидан катта қизиқиш билан тадқиқ қилинган. Сиёсий институтлар, уларнинг келиб чиқиши, ривожланиши ва амал қилиши, ривожланиши ва инқирози сингари масалалар мавзунинг ўрганилганлик даражасида кўрсатилганидек, ҳар доим ҳам олимлар томонидан катта қизиқиш билан ўрганилган. Сиёсий институтнинг мазмунига кирадиган икки асосий компонент биринчидан, муносабатлар тизимининг идеал модели ва иккинчидан, стереотиплар ва модел тузилмаларнинг матрицасига мувофиқ ҳолда жамоавий сиёсий амалиётда ишлаб чиқиладиган ташкилий тузилмалар ҳисобланади. Барқарор ва жипслашган характерга эга бўлган аниқ муносаблар тизими мавжудлиги таъкидланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ИЗУЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ФОРМАЛЬНЫХ И НЕФОРМАЛЬНЫХ ПОЛИТИЧЕСКИХ ИНСТИТУТОВ

В статье анализируется важные факторы политических институтов в повышении эффективности государственной политики, анализируются процессы формирования, развития и совершенствования политических институтов, функции и аспекты деятельности политических институтов. В частности, изучение генезиса и развития методологии институционального анализа остается одной из важнейших задач, что в свою очередь позволяет показать гносеологические и теоретические возможности новых методологических принципов изучения политических институтов, пути преодоления их преимуществ и недостатки. Помимо решения конкретных теоретических задач, это находит отражение и в практической значимости работы, проделанной в рамках неоинституционального анализа. Осмысление генезиса и развития методологии анализа политических институтов, выделение существующих методологических проблем не утратило своей актуальности и сегодня. Методологические принципы изучения политических и социальных реалий, их теоретическое и практическое значение для политических, социологических и других общественных наук изучаются учеными с большим интересом. Такие вопросы, как политические институты, их происхождение, развитие и реализация, развитие и кризис, всегда с большим интересом изучались учеными, что отражалось на уровне изученности предмета. Двумя основными компонентами, составляющими содержание политического института, являются, во-первых, идеальная модель системы отношений и, во-вторых, организационные структуры, выработанные в коллективной политической практике в соответствии с матрицей стереотипов и модельных структур. Подчеркивается наличие четкой системы отношений, носящих стабильный и сплоченный характер.

Текст научной работы на тему «РАСМИЙ ВА НОРАСМИЙ СИЁСИЙ ИНСТИТУТЛАР ФАОЛИЯТИНИ ТАДҚИҚ ЭТИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ»

Oriental Journal of History, Politics and Law

ORIENTAL JOURNAL OF HISTORY, POLITICS AND

LAW

journal homepage: https://www.supportscience.uz/index.php/oihpl

CURRENT ISSUES IN THE STUDY OF THE ACTIVITIES OF FORMAL AND INFORMAL POLITICAL INSTITUTIONS

Aziz N. Yuldashev

Researcher

International Islamic Academy of Uzbekistan Tashkent, Uzbekistan E-mail: yuldashev@,mail. ru

ABOUT ARTICLE

Key words: Political institution, political life, state, political reality, institutional component, methodology, genesis, power, religion.

Received: 14.05.22 Accepted: 16.05.22 Published: 18.05.22

Abstract: The article analyzes the important factors of political institutions in improving the efficiency of state policy, analyzes the processes of formation, development and improvement of political institutions, functions and aspects of the activities of political institutions.

In particular, the study of the genesis and development of the methodology of institutional analysis remains one of the most important tasks, which in turn allows us to show the epistemological and theoretical possibilities of new methodological principles for studying political institutions, ways to overcome their advantages and disadvantages. In addition to solving specific theoretical problems, this is also reflected in the practical significance of the work done in the framework of neo-institutional analysis. Understanding the genesis and development of the methodology for analyzing political institutions, highlighting the existing methodological problems has not lost its relevance today. Methodological principles of studying political and social realities, their theoretical and practical significance for political, sociological and other social sciences are studied by scientists with great interest. Issues such as political institutions, their origin, development and implementation, development and crisis have always been studied by scientists with great interest, which was reflected in the level of knowledge of the

subject. The two main components that make up the content of a political institution are, firstly, the ideal model of the system of relations and, secondly, the organizational structures developed in collective political practice in accordance with the matrix of stereotypes and model structures. The presence of a clear system of relations that are stable and cohesive is emphasized._

РАСМИЙ ВА НОРАСМИЙ СИЁСИЙ ИНСТИТУТЛАР ФАОЛИЯТИНИ ТАДЦЩ

ЭТИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ

Азиз Н. Юлдашев

Тадцщотчи

Узбекистон халцаро ислом академияси Тошкент, Узбекистон E-mail: yuldashevamail.ru

_МА^ОЛА ^А^ИДА_

Калит сузлар: Сиёсий институт, Аннотация: Маколада сиёсий сиёсий хаёт, давлат, сиёсий вокелик, институтларнинг давлат сиёсати институционал компонент, методология, самарадорлигини оширишдаги мухим генезис, хокимият, дин. омиллари ёритилиб сиёсий

институтларнинг шаклланиш жараёни, ривожланиш ва такомиллашуви омиллари, сиёсий институтларнинг вазифалари ва фаолияти аспекти тахлил килинган.

Институтлар тахлили методологиясининг генезиси ва ривожланиши тадкик килиш ута мухим вазифалардан бири булиб колмокда ва бу уз навбатида сиёсий институтларни урганишнинг янги методологик тамойилларининг гносеологик ва назарий имкониятларини, уларнинг ижобий жихатларини ва камчиликларини бартараф этиш йулларини курсатиб беришга имкон яратади. Аник назарий вазифаларни хал килиш билан бир каторда бу неоинституционал тахлил доирасида бажарилган ишларнинг татбикий ахамиятида хам куринади. Сиёсий институтлар тахлилининг методологияси генезиси ва ривожланишини англаб етиш, мавжуд методологик муаммоларни курсатиб бериш бугунги кунда хам узининг долзарблигини йукотмаган. Сиёсий ва ижтимоий вокеликларни тадкик килишнинг методологик тамойиллари ва уларнинг сиёсий, социологик ва бошка ижтимоий фанлар учун назарий ва амалий _ахамияти олимлар томонидан катта

;изик;иш билан тадки; к;илинган. Сиёсий институтлар, уларнинг келиб чи;иши, ривожланиши ва амал килиши, ривожланиши ва инкирози сингари масалалар мавзунинг урганилганлик даражасида курсатилганидек, хар доим хам олимлар томонидан катта кизикиш билан урганилган. Сиёсий институтнинг мазмунига кирадиган икки асосий компонент биринчидан, муносабатлар тизимининг идеал модели ва иккинчидан, стереотиплар ва модел тузилмаларнинг матрицасига мувофи; холда жамоавий сиёсий амалиётда ишлаб чикиладиган ташкилий тузилмалар хисобланади. Баркарор ва жипслашган характерга эга булган аник муносаблар тизими

_мавжудлиги таъкидланган._

АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ИЗУЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ФОРМАЛЬНЫХ И НЕФОРМАЛЬНЫХ ПОЛИТИЧЕСКИХ ИНСТИТУТОВ

Азиз Н. Юлдашев

Исследовател ь

Международная исламская академия Узбекистана Ташкент, Узбекистан E-mail: yuldashevamail.ru

О СТАТЬЕ

Ключевые слова: Политический институт, политическая жизнь,

государство, политическая реальность, институциональная составляющая,

методология, генезис, власть, религия.

Аннотация: В статье анализируется важные факторы политических институтов в повышении эффективности

государственной политики, анализируются процессы формирования, развития и совершенствования политических

институтов, функции и аспекты деятельности политических институтов.

В частности, изучение генезиса и развития методологии институционального анализа остается одной из важнейших задач, что в свою очередь позволяет показать гносеологические и

теоретические возможности новых методологических принципов изучения политических институтов, пути

преодоления их преимуществ и недостатки. Помимо решения конкретных

теоретических задач, это находит отражение и в практической значимости работы, проделанной в рамках неоинституционального анализа.

Осмысление генезиса и развития методологии анализа политических

институтов, выделение существующих методологических проблем не утратило своей актуальности и сегодня. Методологические принципы изучения политических и социальных реалий, их теоретическое и практическое значение для политических, социологических и других общественных наук изучаются учеными с большим интересом. Такие вопросы, как политические институты, их происхождение, развитие и реализация, развитие и кризис, всегда с большим интересом изучались учеными, что отражалось на уровне изученности предмета. Двумя основными компонентами, составляющими содержание политического института, являются, во-первых, идеальная модель системы отношений и, во-вторых, организационные структуры, выработанные в коллективной политической практике в соответствии с матрицей стереотипов и модельных структур. Подчеркивается наличие четкой системы отношений, носящих стабильный _и сплоченный характер._

КИРИШ

Узгаришлар ёки ривожланиш жараёнида булган жамиятларни урганишда аввало, институционал мухитидаги узгаришларни, шунингдек, янги сиёсий институтларнинг самарадорлигини урганиш, таджик; килиш мухим ахамият касб этади.

Бугунги кунга кадар куплаб муаммоларнинг ечими, сиёсий тизимлар трансформациясининг драйверлари сифатида каралаётган сиёсий институтлар эса аслида хар кандай давлатнинг сиёсий узгаришларига самарадорлик багишлашга кодир, шунингдек, ахолининг янгича сиёсий маданиятини шакллантириш салохиятига эга булган тузилмалар эканлигини хисобга олиш лозим.

АСОСИЙ ЩСМ

Бугунги кунда сиёсий институтларни урганиш муаммоси сиёсий, фалсафий, хукукий ва социология каби фанларининг энг асосий муамоларидан бири сифатида намоён булмокда. Айникса, сиёсий институтларнинг мамлакат тараккиёти учун ахамиятига нисбатан кизикиш, бу борадаги тадкикот йуналишлари кун-сайин усиб, кенгайиб бораётганлигини алохида кайд этмок лозим.

"Институт" термини лотинча "^йШШт", сузидан олинган булиб, "урнатиш" ёки "таъсис килиш" маъноларини англатади. Шу маънода институтларга этимологик жихатдан

сузма-суз талкинни берган олим М.Вебер булиб, у давлатни институтнинг энг соф мисоли сифатида курсатади ва уни рационал меъёрлар, конституция, конунлар ва бошкаларга асосланадиган хулк-атворга эга булган одамларнинг хамжамиятини ташкил килувчи сифатида бахолайди. Э.Дюркгейм эса институтлар бир томондан, одатлар ва эътикодлар куринишидаги идеал ташкилотлардан иборат булса, иккинчи томондан, ушбу одатлар ва стереотиплар уз навбатида турли вактлар ва халкларнинг ижтимоий ташкилотлари фаолиятида моддийлашади, дея хисоблайди [1: Б.283]. Мана шундай фикрлари билан Э. Дюркгейм бутан бир анъанага, хаттоки Францияда 50-70 йилларида боскичма-боскич вужудга келган француз "ижтимоий институционализм" мактабига асос солди [2: Б.4].

Институт атамасининг узи ижтимоий фанларда кенг кулланиладиган ва турли талкинларга дучор булаётган феноменал тузилма сифатида бахоланмокда ва турли билим сохаларига боглик холда, хилма-хил ракурсларда фойдаланилмокда. Шуни алохида кайд этмок жоизки, Нобель мукофоти совриндори, америкалик иктисодчи олим Дуглас Сесил Норт томонидан "институт" атамасига берилган таъриф ва карашлар канчалик тугри булмасин, у турли сохаларда турлича кулланилишини алохида эътироф этмок жоиз. Мисол учун, сиёсий институт, иктисодий институт, ижтимоий институт, маънавий институт, илмий институт ва хоказо. Лекин энг асосийси, институт доирасида "инсонлараро, шахслараро, жамиятлараро, гурухлараро муносабатлар содир булади".

Сиёсий фанларда одатда, сиёсий институтларнинг уч асосий мазмуни кабул килинган дейишимиз мумкин: институтлар сиёсий тузилма сифатида, институтлар сиёсий муассаса сифатида, институтлар сиёсий хулк-атворнинг баркарор тури сифатида. Янги сиёсий институтларнинг шаклланиш жараёнлари ва олдин мавжуд булганларининг кайта узгариши трансформациялашаётган мамлакатлар учун мухим ахамият касб этади.

Коммунистик тизимни бошдан кечирган давлатларнинг тажрибаси бу сохадаги маълум бир муаммоларни аник курсатиб бера олади. Мисол учун, трансформациялашаётган давлатлар Гарбда мавжуд булган куппартиявийлик, суз эркинлиги, инсон хукуклари, демократик институтлар сингари умумбашарий институтларни узлаштиришга харакат киласаларда, бу борада бирдагига катта самарадорликка эриша олмайдилар. Баъзида эса улар давлат томонидан махсус ташкил килинади ва айнан давлат учун баъзи муаммоларни хам тугдиради. Бизнинг фикримизча, бошка жамиятлардан узлаштирилган, лекин хали сиёсий хаётга тайёр булмаган сиёсий институтлардан жамият ва давлат фойда курмайди, балки аксинча, зарар куриши мумкин. Маълум бир мутахассисларнинг фикрича, ривожланган жамиятларда самарали ишлайдиган ва улардан бошка бир трансформацилашаётган давлат учун нусха кучирилган "бегона" сиёсий институтлар "мезбон" жамиятлар учун кутилган натижани бермаслиги мумкин.

Чунки, улар сиёсатга билиб-билмай аралашиши, турли кучлар таъсирига тушган холда жамият баркарорлигини издан чикариши, амалга оширилаётган ислохотларга тескари таъсир курсатиши, жамиятда норасмий институтлар таъсирининг ортиб кетиши ва хоказо салбий натижаларга олиб келиш эхтимоли мавжуд.

Трансформациялашаётган, бирор бир узгаришларни бошдан кечираётган ёки ислохотларни жадал амалга оширишга интилаётган хар кандай жамият учун хос булган бир хусусият борки, сиёсий фанларда у "норасмий сиёсий институтлар", "норасмий коидалар", "норасмий амалиётлар" деб номланади. Ушгбу норасмий институтлар, коидалар ва амалиёт барча жамиятлар учун олдиндан кабул килинган, лекин ёзилмаган тартиблар куринишида юзага келади ёки ривожланади ва уларнинг шаклланиши табиий жараён сифатида каралади [3: Б.97]. Норасмий институтлар муаммоси амалий жихатдан олиб караганда, узгаришлар жараёнини бошдан кечираётган барча жамиятлар учун хос булиб, айникса улар утиш даврининг илк йилларида кучаяди. Баъзи холларда, бундай норасмий сиёсий институтлар сиёсий жараёнларга расмий институтларга караганда хам купрок ёки кучлирок таъсир курсатади. Одатда бу холат янги жорий килинган ёки "нусха" кучириб келтирилган институтлар жамиятга "бегоналиги" давом этаётган даврда юз беради.

Шуни алохида кайд этиш лозимки, институционал узгаришлар руй бериши ва парламент, сиёсий партиялар, кудратли касаба уюшмалари сингари институтларнинг замонга мослашуви, узларини курсата олиши, наросмий сиёсий коидаларни енгиб чика олиши учун биринчидан вакт, иккинчидан шарт-шароит зарур булади. Шунга мувофик, уз урнини бушатиб беришин хохламайдиган норасмий амалиётлар хам кучайиб бориши куплаб мутахассислар томонидан кайд этилган [4:].

Жамиятда руй берадиган узгаришларга муносабат - бу аввало расмий институтларнинг хам фаолияти билан боглик эканлигини унутмаслик лозим. Янгидан ташкил килинган расмий институтларнинг таъсирчанлигига, уларнинг у ёки бу муаммони хал кила олиши ёки кудратига нисбатан жамиятнинг ишонч даражаси куп жихатдан улар фаолиятининг самарадорлигига боглик. Фукаролар расмий институтларга мурожаатининг купайиши хам буни курсатиб берадиган барометрлардан биридир.

Давлат канчалик даражада сиёсий институтларнинг самарадорлигини оширишга харакат килса, уларнинг жамиятда тупланиб колган муаммоларни бартараф этиш учун сафарбарлигини ошира олса, уларга нисбатан жамиятнинг ишончи ортиб бораверади, уларнинг хам замон талабларига мослашуви осонлашаверади. Аммо, шуни хам унутмаслик керакки, хар кандай узгаришлар даврида, хаттоки давлат ва жамиятнинг трансформациялашуви муваффакиятли тарзда амалга ошса хам, расмий сиёсий

институтларнинг самарадорлиги юкори булса хам жамиятда барибир норасмий институтларнинг мавжудлигига нукта куйиш нихоятда кийин. Шу маънода, бундан 20 йиллар мукаддам Россиянинг "Полис" журналида чоп этилган "Институциональное строительство и неформальные институты в современной российской политике" номли маколада россиялик олим В.Я.Гельманнинг бир фикри халигача уз ахамиятини йукотгани йук. Унда таъкидланишича, "Янги институционал мухитда хали тулик карор топмаган расмий институтларнинг интеграцияси ва мослашувчанлиги, шунингдек, уларнинг уз-узини куллаб-кувватлаш имкониятларига эга эмаслиги билан боглик булади. Бу эса уларнинг харакатчанлигига салбий таъсир курсатади. Натижада эса хокимиятда бушлик пайдо булиб, уша бушликни норасмий институтлар тулдиради. Норасмий сиёсий институтларнинг амал килиш жараёни расмий сиёсий институтларнинг хаётга мослашувчанлиги ортишигача, шунингдек, уларнинг тулик уз урнини эгаллаши учун зарурий баркарорликка эга булишига кадар давом этади.

"Расмий сиёсий институтлар уз урнига эга булиш миссиясини самарали бажара олмаса, норасмийларнинг роли ортиб бораверади" [5: Б.5]. Шуни хам кайд этиш лозимки, расмий сиёсий институтларнинг фаолиятидаги самарадорликни ошириш учун биринчи галда, хукукий, ташкилий имконият булиши, иккинчидан эса, сиёсий вазият ва шарпоит хам булиши талаб этилади. Элитанинг баъзи бир кисми табиий равишда норасмий сиёсий институтларнинг, коидалар ва тартибларнинг сакланиб колишидан манфаатдор булса, жамиятнинг баъзи аъзолари расмий сиёсий институтларнинг фаоллиги ортишидан, уларнинг жамиятдаги урни ва таъсири ортишидан манфаатдор булади. Сиёсий жараёнларда расмий сиёсий институтларнинг интеграцияси ва сиёсий тизимга тез киришувчанлиги - бу жамият тараккиётининг жадаллашуви, жамият аъзолари сиёсий мадланиятининг юксалиши, савиясининг ортишига хизмат килади. Аслида бундан жамият хам давлат хам бирдай ютади.

ХУЛОСА

Хулоса тарзида айтиш мумкинки, трансформация даврида ижобий самарани, натижани кулга киритиш учун норасмий сиёсий институтлар фаолиятини чеклаш, уларни бартараф этиш масалаларига жиддий эътибор каратилмоги лозим. Буни факатагина давлат хокимиятининг куч ресурслари ёрдамидагина эмас, балки сиёсий жараёнларда жамиятнинг фаол иштирокини таъминлаш, ахолининг сиёсий маданиятини юксалтириш, сиёсий ва хукукий онгни ошириш, сиёсий институтларнинг фаоллигини кучайтириш йули билангина амалга ошириш мумкин.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. Метод социологии. М., 1991. С. 283-284.

2. Современная буржуазная политическая наука: Проблемы государства и демократии // Под общ. ред. Шахназарова Г.Х. М., 1982. Гл. 4. С.116

3. Douglass C. North. Institutions. Journal of Economic Perspectives - Volume 5, Number 1 - Winter 1991 - Pages 97-112.

4. Police Transformation Roadmap. https://www.stalbansvt.com/policeroadmap

5. Гельман В.Я. Институциональное строительство и неформальные институты в современной российской политике // Полис. Политические исследования. 2003. Т. 4. №4. С. 5-7.

6. Бердиев Б. Узбекистонда сиёсий модерниазция жараёнларининг тарихий ахдмияти. // Бердак номидаги ^оракалпок давлат университетининг Ахборотномаси. 2017. № 3 (36). Б.80.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.