Научная статья на тему 'СТАТУС, РОЛ ВА НОРМАТИВ ЁНДАШУВ, СОЦИАЛ ҚИЁФАНИНГ ИЛМИЙ НАЗАРИЙ АСОСИ СИФАТИДА'

СТАТУС, РОЛ ВА НОРМАТИВ ЁНДАШУВ, СОЦИАЛ ҚИЁФАНИНГ ИЛМИЙ НАЗАРИЙ АСОСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

255
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
социология / статус / шахс / индивид / жамият / хулқ / ахлоқ / психология. / sociology / status / person / individual / society / behavior / ethics / psychology

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Ойгул Асилбек Қизи Дуланбоева

Мазкур мақолада ижодкорлар, хусусан шоирларга хос бўлган ижтимоий статус ва роллар жамланмаси уларнинг социал ва шахслар аро муносабатлар тизимидаги ўзига хос қиёфасини белгилаши ва бу борада назарий-методологик асос вазифасини бажаришига алоҳида урғу берилади. Бунда ижодкорлар хусусан шоирларнинг ижтимоий ҳаётдаги мавқейи нафақат иқтисодий, моддий, маънавий шарт-шароитлар билан балки уларнинг статус ва роллари ҳаётга тадбиқ қилинганлиги билан ҳам ўлчаниши масаласи турли тадқиқодчиларнинг концепцияларини қиёсий таҳлил қилиш орқали очиб берилади. Қолаверса, ижодкорларнинг жумладан, ёш шоирларнинг ўзларини мазкур статус билан идентификациялаши масаласига ҳам алоҳида диққат қаратилади. Бундан ташқари ижодкор ёшларнинг социал қиёфасини яратишда уларга нисбатан қўлланиладиган ижтимоий санкцияларнинг роли ҳам кўриб чиқилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

STATUS, ROLE AND NORMATIVE APPROACH AS A SCIENTIFIC THEORETICAL BASIS OF SOCIAL IMAGE

This article emphasizes that the set of social status and roles inherent in artists, especially poets, determines their unique image in the system of social and interpersonal relations and serves as a theoretical and methodological basis in this regard. The comparative analysis of the concepts of different researchers reveals that the role of artists, especially poets, in social life is measured not only by economic, material, spiritual conditions, but also by the application of their status and role in life. In addition, special attention will be paid to the issue of identification of artists, including young poets, with this status. In addition, the role of social sanctions against creative youth in creating a social image will be considered.

Текст научной работы на тему «СТАТУС, РОЛ ВА НОРМАТИВ ЁНДАШУВ, СОЦИАЛ ҚИЁФАНИНГ ИЛМИЙ НАЗАРИЙ АСОСИ СИФАТИДА»

СТАТУС, РОЛ ВА НОРМАТИВ ЁНДАШУВ, СОЦИАЛ ЦИЁФАНИНГ ИЛМИЙ НАЗАРИЙ АСОСИ СИФАТИДА

Ойгул Асилбек ^изи Дуланбоева

Мирзо ynyF6eK номидаги Узбекистан Миллий университети Ижтимоий фанлар факультети "Социология" кафедраси таянч докторанти

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада ижодкорлар, хусусан шоирларга хос булган ижтимоий статус ва роллар жамланмаси уларнинг социал ва шахслар аро муносабатлар тизимидаги узига хос киёфасини белгилаши ва бу борада назарий -методологик асос вазифасини бажаришига алохида урFу берилади. Бунда ижодкорлар хусусан шоирларнинг ижтимоий хаётдаги мавкейи нафакат иктисодий, моддий, маънавий шарт-шароитлар билан балки уларнинг статус ва роллари хаётга тадбик килинганлиги билан хам улчаниши масаласи турли тадкикодчиларнинг концепцияларини киёсий тахлил килиш оркали очиб берилади. К,олаверса, ижодкорларнинг жумладан, ёш шоирларнинг узларини мазкур статус билан идентификациялаши масаласига хам алохида диккат каратилади. Бундан ташкари ижодкор ёшларнинг социал киёфасини яратишда уларга нисбатан кулланиладиган ижтимоий санкцияларнинг роли хам куриб чикилади.

Калит сузлар: социология, статус, шахс, индивид, жамият, хулк, ахлок, психология.

STATUS, ROLE AND NORMATIVE APPROACH AS A SCIENTIFIC THEORETICAL BASIS OF SOCIAL IMAGE

Oygul Asilbek kizi Dulanboyeva

Doctoral student of the Department of Sociology, Faculty of Social Sciences National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek

ABSTRACT

This article emphasizes that the set of social status and roles inherent in artists, especially poets, determines their unique image in the system of social and interpersonal relations and serves as a theoretical and methodological basis in this regard. The comparative analysis of the concepts of different researchers reveals that the role of artists, especially poets, in social life is measured not only by economic, material, spiritual conditions, but also by the application of their status and role in life.

In addition, special attention will be paid to the issue of identification of artists, including young poets, with this status. In addition, the role of social sanctions against creative youth in creating a social image will be considered.

Keywords: sociology, status, person, individual, society, behavior, ethics, psychology.

КИРИШ

Ёш ижодкорлар, хусусан, шоирларнинг социал киёфасини яратиш, уларни статус ва роллар ёндашуви асосида таджик этишни талаб этади. Чунки, муайян ижтимоий гурухнинг социал киёфасини яратиш, унинг: ёши, жинси, ижтимоий келиб чикиши, касби каби мезонлар асосида жамиятдаги макомини белгилашни назарда тутади. Ушбу жараён умумий маънода ижтимоий гурухнинг социал статусини аниклашни англатади. Социологияда ижтимоий келиб чикиш, миллат, ирк каби табиий статуслар, хамда: таълим, касб каби эришиладиган статуслар ажратиб курсатилади .

Статус ва роллар ёндашуви асосчиларидан бири Р.Линтон социал статусларни икки ёклама маъно касб этишини курсатади. Унга кура, хар бир инсон узини ураб турган ижтимоий иерархияда муайян статусларни эгаллайди, у бир пайтнинг узида: (рахбар, ота, харидор, сиёсий арбоб) каби бир нечта статусларни амалга оширади. Баъзан индивид узаро зид статусларни хам эгаллайди. Бундай холларда у ушбу статуслардан бирини танлашга мажбур булади.

Социал статус индивиднинг ижтимоий тизим доирасида муайян урни, позицияси, макомини англатади. Р.Линтон таъбири билан айтганда, муайян ижтимоий иерархиядаги индивид ёки, гурухларнинг статуси, ушбу ижтимоий тизим: касб, жинс, ёш, ижтимоий келиб чикиш, оилавий шароит, каби социал мезонлар билан шартланганлигини курсатади. Бу маънода статус куп киррали категория сифатида намоён булади. М.Вейбер статусларнинг асосий тавсифи сифатида: турмуш тарзи, касб хдмда машFулот турини курсатади.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Социал киёфа тушунчасининг мазмун мохияти уни яратиш билан боFлик мезонлар, хилма хил фан сохаларида фаолият юритувчи тадкикотчилар томонидан асосланган. Жумладан, социал киёфани яратишдаги статус ва роли ёндашув Р.Лингтон, Т.Парсонслар, идеал типлар асосидаги ёндашув эса М.Вебер бу борадаги кадриятий ёндашув эса Heinich.N, Кон И.С кабиларнинг асарларида ва бошкалар ишлари, макола хамда рисолаларида чукур ишланган.

Тадкикот олиб бориш давомида тизимлилик, назарий-дедуктив хулоса чикариш, анализ ва синтез, тарихийлик ва мантикийлик, киёсий тахлил каби илмий-фалсафий тамойиллардан фойдаланилди.

Аксарият тадкикотчилар шахснинг куп киррали хусусиятини унинг айни пайтда бир нечта статусларни амалга ошириши билан изохлайдилар. Масалан, муайян кафедранинг доценти: укитувчи доцентлик - унинг касбий статуси, 42 ёшда - ёш курсатгичи, эркак - жинс курсатгичи, интелектуал зиёли -стратификацион курсатгич, уртача иш хакки - иктисодий курсатгич саналади. Мазкур курсатгичларнинг бари битта шахсга тегишли булиб, уни турли томондан бахолашга асос булади. Бирок бу статуслар бошка шахслар статуслари билан муносабатга киришгандагина социал маъно касб этади ва муайян шахс хакида тасаввур уЙFOтишга имкон яратади .

Юкорида айтиб утилганидек, "социал статус" тушунчаси "социал рол" тушунчаси билан боFлик. Социал рол бу, муайян статусдан кутилган хатти-харакат саналади. Социал рол тушунчасига 1936 йилда Р.Линтон узига хос классик таъриф беради ва мазкур тушунчани ижтимоий муносабатларга нисбатан куллайди. Айнан Лингтон социологиянинг асосий икки тушунчаларини, яъни статус ва рол тушунчаларини узаро боFлайди хамда ролни статуснинг динамик аспекти сифатида бахолайди.

Муайян статусга тегишли роллар йотиндиси роллар тизими деб аталади. Бундан ташкари социал роллар кишининг у ёки, бу ижтимоий гурухларга мансублиги билан хам боFлик, шу боис индивид бир вактнинг узида бир нечта ролларни амалга ошира олади. Бу маънода рол яхлит хулк-атвор моделининг алохида олинган аспекти сифатида намоён булади. Индивид роллар ва у билан боFлик хулк-атвор меъёрларини ижтимоийлашув жараёнида кабул килади.

Т.Парсонс бешта асосий хусусиятдан келиб чиккан холда ролларнинг таснифини беради:

1. Айрим социал роллар эмоционал совукконликни талаб этади, айримлари эса, аксинча хис туЙFуларни очик ифодалашга асосланади;

2. Олдиндан белгиланган ёки, эришиладиган булади.

3. Баъзи роллар чегараланган, баъзилари эса, биффузали, яъни киришувчан характерга эга булади.

4. Айрим роллар расмий, бошка бир роллар эса, шахсий муносабатларга асосланади.

5. Турли роллар турли мотивациялар билан боFланган булади.

Полшалик социолог Ф.Знанецкийга кура, хар бир индивид белгиланган хукук ва мажбуриятлар билан шартланган муайян ижтимоий мухидда маълум

маком ва позицияга эга булиб, турли социал ролларни бажаради. Уз навбатида ушбу роллар бошка бир статусларнинг функция ва позициялари билан чамбарчас боFлик, шу боис улар, индивидлар томонидан амалга оширилишига карамай, куп холларда улардан мустакил, алохида мавжуд саналади.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Социологияда социал роллар муайян ижтимоий позиция билан боFлик меъёр ёки, функция сифатида кабул килинади. Социал роллар уларни бажараётган индивидларнинг шахсий хусусиятларидан мустакил, эркин холда намоён булади.

"Укитувчи, инжинер, ёки оиладаги отанинг социал роли алохида индивидга буйсунмайдиган, объектив жараёнлар, масалан, жамоавий мехнат таксимоти каби тизимлар томонидан олдиндан белгиланган булади. Ушбу ролларни бажараётган индивидлардан талаб этиладиган мажбуриятлар хар доим хам, бир маъноли, каътий курсатмаларни назарда тутмаслиги мумкин, бирок шунга карамай, мазкур нормалар индивиддан холи, объектив хисобланади".

Собик совет социологик анъаналарида рол концепсияси эътироф этилмади. Кейинчалик, ушбу концепсиянинг илмий ахамиятига кенг эътибор каратилди боиси рол концепсияси инсоннинг мураккаб социал оламига турли маданият ва ижтимоий тизимлар окибатида юзага келган хилма хил манфатлар нуктаи-назаридан бахолашга имкон беради.

Шунингдек, рол тушунчаси фаолиятий ёндашув билан хам тавсифланади. Рол, яъни муайян хатти-харакат уни амалга ошираётган индивиднинг мотивлари билан ахамиятлидир.

Ижодкорларнинг жамиятдаги статуси ва уларнинг ижтимоий функциялари турли даврларда турлича бахоланган. Бундан ташкари ижодкор тушунчасининг узи кадимги даврлардан то бугунги кунгача турли нуктаи назарлар контекстида талкин этилган. Зотан ижодкорлик, инсоннинг узига хос фаолият тури сифатида кенг мазмун-мохиятга эга. Одатда мусика, тасвирий санъат, меморлик, хайкалтарошлик, актёрлик, ракс, шоирлик ва бошка шунга ухшаш фаолият тури билан шуFулланувчи кишилар ижодкор шахс сифатида кабул килинади. Ижодкорлик кенг микиёсга эга феномен булганлиги боис хам, "ижодкор" тушунчасига аник бир таъриф бериш имконсиз. Француз социологи Н.Эниш узининг "Ижодкор булиш" асарида куйидаги фикрларни келтиради: "Плюрализм окибатида чигал муаммога айланган "ижодкор" тушунчасига аниклик киритиш, жуда мухим. Авваломбор моддий нуктаи-назардан: ижодкорлар томонидан ажратилаётган моддий куллаб кувватлаш, ушбу ёрдамдан бевосита

фойдаланётган кишиларнинг иштирокисиз амалга ошиши мумкин эмас. Маънавий нуктаи-назардан эса, бирор статуснинг жамиятдаги нуфузи унинг муваффакиятларини бошкалар узлаштира олмаслиги билан белгиланади. Шу боис ижодкорликнинг узига хос мезонлари булиши лозим.

Ижтимоий фалсафий адабиётларда "ижодкор" тушунчасига нисбатан турли таърифлар мавжуд. Ушбу таърифлар асосан икки хил ёндашувга асосланади: биринчидан, санъат ва хунармандчилик уртасидаги фаркдан келиб чикадиган таърифлар; иккинчи ёндашув эса, хаваскорлик ва профессионаллар уртасидаги фаркни ажратишга каратилган таърифлар. Хар иккала холатда хам, санъат хунармандчиликдан, профессоналлик хаваскорликдан кура аутентлик характерга эга деб саналади. Масалан Н.Эниш келтирган маълумотларда, Францияда чоп этилган (INSEE) статистик иктисодий тадкикотларга кура, рассомлар юкори интеллектуал зиёли катламга мансуб хисобланади. Вахоланки, олдинги тадкикотларда улар, рухонийлар, харбий хизматчилар билан бир даражадаги касбий категорияга киритилган эдилар. Шунингдек Н.Эниш "ижодкор" тушунчасига нисбатан куйидаги таърифни келтиради: " Ижодкор бу - уз иктидори натижасида инсонларда эстетик завк беришга сабаб буладиган оригинал асар яратган киши". Ушбу категориянинг ядроси сифатида: тасвирий санъат, мусика, адабиёт, меъморчилик сохасидаги ижодкорлар саналади. Шунингдек мазкур категорияга хайкалтарошлар, фотографлар, дизайнерлар хам киритилади. Техник ижодкорлар, дикараторлар, хунармандлар фаолият турига кура ушбу руйхатга киритилмайди.

Н.Энишнинг фикрига кура, "ижодкор " тушунчасига таъриф беришда давлат ташкилотлари нуктаи-назаридан ёндашиш ижодкор статусини белгилашда яна хам чигаликларни келтириб чикаради. Чунки, бу маънода ёндашиш ижодкорни касбий нуктаи-назардан бахолашни талаб этади. Масалан, Францияда 1964 йилда кабул килинган, ижодкорларни айрим соликлардан озод килиш туFрисидаги конунда тасвирий санъат, хайкалтарошлик ва адабиёт сохасида фаолият олиб борувчи ижодкор статуси куйдагича таърифланади. Даромадининг эллик фоизини уз ижод намуналаридан (расм хамда китоб куринишидаги асарлар) ташкил этувчи кишилар курсатилган соликлардан озод этилади.

Ушбу конунга 1974 йилда узгартиришлар киритилади. Унга кура, дизайнерлар, модельерлар хам ижтимоий химояга олинади.

Кейинчалик узгартиришлар киритилишига карамай, ушбу конунда курсатилган мезонлар ижодкор статусини тула белгилаб бера олмайди. Чунки ушбу фаолият билан шуFулланувчи кишиларнинг иктисодий фаровонликка

булган интилишлари бирдай эмас, бундан ташкари мазкур конунда ижод намунасини яратилиши ва ундан келадиган фойда уртасидаги вакт хисобга олинмаган. Зеро умри давомида бирорта асарини сотолмаган, ундан фойда олмаган ижодкорлар хам, кам эмас. Ижодкор тушунчасига бозор иктисодиётига асосланган фойда мезонини куллаш нафакат, узининг креативлиги, новаторлиги окибатида бозордаги талаб таклиф муносабатларини илFай олиш кобилиятига эга индивидуал ижодкорларни балки, прагматик максад йулида ижодкорлардан фойдаланувчи, санъатга алокадор булмаган кишиларга хам, раFбат беришга имкон яратади.

Шу боис, фойда мезони, бир катор бошка мезонлар билан тулдирилишни талаб этади. Масалан замонавий санъат концепцияларига хос булган темпораллик, яъни узгарувчанлик хусусиятларини хисобга олувчи мезонлар. Шунингдек, статистик ва молиявий хисоб китобларга имкон берувчи мезонлар. Бундан ташкари социологлар одатда илгари сурувчи касбий мезон хам ижодкор статусини белгилашда мухим ахамият касб этади. Бу уринда ижодкор статусидан муайян хужжат, масалан, дипломнинг мавжудлиги, ёки, бирор касбий, ижодий уюшмалар, ассоциацияларга аъзолик талаб этилади. Бу маънода ижодкорнинг социал статуси у бажарадиган касбий роллар билан белгиланади. К.М.Левитан касбий ролларни куйидагича таърифлайди: "касбий рол муайян касбдан талаб этиладиган меъёрий хулк-атвор моделларининг йотиндиси булиб, у ушбу касб хакидаги кишиларнинг тасаввури ёрдамида назорат килинади.

Касбий рол бу, жамиятдаги муайян фаолият турини бажаришга каратилган социал функциядир. Касбий ролга кура, кишининг у ёки, бу харакатни амалга оширишига караб эмас, балки бажарилган харакатнинг окибатларига караб бахоланади. Унга кура, касбий ролларнинг чегараси каътий белгиланади, бирок, улар мутлок эмас, чунки аник у ёки, бу харакатни амалга ошириш куп вариантли хусусият касб этади. Масалан ижодкор шоир, ёзувчи айни пайтда педогок, инжинер, врач ёки бошка касб эгаси булиши мумкин.

Шахс сифатида ижодкор айни пайтда бир нечта ролларни бажаради. Бу уз навбатида ролларнинг узаро конфликтига олиб келади. Рус тадкикотчиси Г.Широколованинг таъкидлашича ижодкорлар орасида олимлар фаолиятида ролларнинг узаро зиддияти куп учрайди. Педогогик фаолият билан машFул булган ижодкор олим укув методик ва илмий ижодий жараёндаги ролларнинг зиддияти боис улардан бирини танлашга мажбур булади. Бундан ташкари илмий ижодий фаолиятнинг узида хам ролларнинг конфликти кузатилади. Тадкикотчи В.И.Купцованинг хулосаларига кура, "хар бир ижодкор олим ёки ёзувчи шоир муайян илмий ижодий гурухларнинг аъзоси саналади. Турли манфаатларни

кузлаган бир нечта илмий ижодий жамоаларга мансублик шахс бажараётган ролларнинг узаро конфликтига имкон яратади. Табиийки бу уринда ижодкор шахс ушбу роллардан бирини танлашга мажбур булади". Бу маънода ижодкор статуси хакида ижтимоий ва алохида индивидуал онгдаги тасаввурларнинг номувофиклиги хам мухим ахамият касб этади. Муайян ижодкор шоир ёки, ёзувчи хакида тор доирадаги китобхон хамда укувчиларнинг фикри ахамиятга эга булмаслиги мумкин. Лекин кенг доирадаги жамоатчилик фикри ижодкор шахсиятига нисбатан узига хос ижтимоий маъсулият юклайди.

Социологияда классик мезон сифатида кабул килинувчи касбий мезоннинг ижодкор статусига нисбатан кулланилишида бир катор камчиликлар кузатилади. Масалан, хатто якин тарихдан бизга маълум аксарият шоир, ёзувчи, рассом ёки, бастакорларнинг ижодкорликларини тасдикловчи диплом, хужжатлари булмаган. Уз навбатида муайян дипломга эга хар кандай кишини хам ижодкор дея олмаймиз. Бу уринда маълумотлиликка эга булиш ижодкорга нисбатан асосий мезон була олмайди.

Социологлар касбий мезондан ташкари ижодкор статусини белгилашда вакт мезонинин хам таклиф этишади. Мазкур мезон кишининг умри давомида муайян ижодий фаолият билан канча вакт машFул булганини назарда тутади. Ушбу мезон фойда мезонига солиштирганда бир мунча самарали хисобланади. Масалан, 1974 йилда Франциядаги статистика ва иктисодиёт институти томонидан утказилган тадкикотларда атига 30% ижодкор даромадининг 50% ни асарларини сотишдан олишини айтган. Ижодкорларнинг 48% эса, вактини аксарият кисмини ижодий фаолиятга баFишлаганлигини такидлайди.

Ушбу тадкикот натижаларига кура, ижоднинг соф иктисодий ва маънавий, гедонистик жихатлари бир-биридан кескин фарк килиши намоён булади. Аксарият ижодкорларнинг фаолияти асосида иктисодий рентабилликдан кура, ижодга нисбатан ички маънавий эхтиёж доминантлик килади.

Ижодкор статусини таърифлашда уз-узини белгилаш мезонини хам келтириш мумкин. Унга кура, ижодкорлик мезонини кишининг узи белгилайди, яъни инсон узини ижодкор деб хисобласа, у ижодкор саналади. Ушбу таъриф 1980 йилда ЮНЕСКОнинг ижодкорлар статусига оид тавсияномасида куйдагича келтирилади:

уз ижодий фаолиятини мавжудлигининг асосий омили деб билган, шу фаолияти натижасида санъат ва маданият ривожига хисса кушган, машFулот тури ва касбидан каътий назар муайян ижодий фаолиятга даъво килган киши ижодкор сифатида кабул килинади".

Бу уринда уз-узини белгилаш мезони зиддиятли маъно касб этмайди. Бу ерда "ижодкор" тушунчаси бир мунча аник таърифланганлигига карамай, ушбу таъриф амалий жихатдан кам фойдаланилади. 1974 йил Францияда утказилган тадкикотларда суралган респондентларнинг 60% узини профессионал ижодкор сифатида билиши, 15% респондент эса, узини ижодкор деб аташдан тортинишини айтиб утган.

Ёш ижодкорлар, хусусан шоирларнинг социал киёфасини яратишда статус ва роллар ёндашувидан ташкари уларнинг муайян норматив стандартларга кура, хулк-атворини тахлил этиш хам, ахамиятли саналади. Шоир статусига эга булган шахс укувчилари, мухлислари, бошка ижодкорлар хамда у аъзо булган уюшма рахбарлари билан турлича муносабатга киришади. Айникса муайян ижодий уюшмаларга аъзо булган ижодкорлар статуси шоир бажариши керак булган узига хос хулк-атвор стандартларини талаб килади. Жамоатчилик кабул килган хулк-атвор стандартларига мувофик келиш учун ижодкорлар уз субъектив эталонларини доимий шакллантириб боришлари керак. Ушбу субъектив эталон норматив талабларга асосланган булиб, уз навбатида норматив талаблар эса, узок тарихий давр мобайнида маълум хулк-атвор моделлари асосида шаклланади.

Ижодкорлардан кутиладиган норматив, яъни меъёрий талаблар муайян социо маданий мухитда мавжуд одат ва анъаналарга асосланган норасмий муносабатлар шаклида булади. Бу маънода одат ва анъаналарнинг мохияти, жамият томонидан тан олинган маълум фаолиятни амалга ошириш хамда уларни бажармасликни кескин коралаш билан белгиланади. Расмий меъёрлар одатда давлат томонидан урнатилади. Норасмий меъёрлар эса, ижтимоий онгдаги стреотиплар, анъаналар, одатлар куринишида авлоддан авлодга ижтимоийлашув натижасида утиб боради.

Ижодкор шахснинг социал роли узига хос норматив (меъёрий) структура билан белгиланади. Бу уринда ролларнинг норматив, (меъёрий) структураси куйидаги турт элементни уз ичига олади:

1. Шахсдан талаб этиладиган хулк-атвор намунаси;

2. Урнатилган талаблар ушбу хулк-атворга мувофик келадими;

3. Ушбу социал ролнинг бажарилиши, ёки, бажарилмаслигини бахолаш.

4. Санкциялар.

Меъёрлар индивид хулк-атворининг узига хос мезони саналади, жамият эса, уз навбатида ушбу хулк-атворни бахолайди. Индивид маълум хулк-атворни амалга оширади, жамият эса, уни бахолайди. Бу хол ижтимоий меъёрларнинг модал функциясини ташкил этади.

Ижтимоий меъёрлар бир катор узига хос белгилар билан тавсифланади. Бундан ташкари социал хулк-атвор меъёрлари рационал англанган хамда мантикий изчил такик ёки рухсат куринишида хам намоён булади. Бу маънода восита максадга ёки бугунги максад узок кузланган максадга буйсундирилган булади. Аксарият ижтимоий меъёрлар юкорида курсатилганидек максад ва восита сифатида элементларга ажратилмайди, улар яхлит стреотип, хулк-атвор стандартлари шаклида намоён булади. Ушбу стандарт ва стреотиплар индивиднинг хатти-харакати сифатида амалга ошади.

Ахамиятлилик даражасига кура социал меъёрлар муайян иерархияни ташкил этади. Масалан: касбий этика меъёрлари, кундалик хаётдаги хулк-атвор меъёрлари. Айникса кундалик хаёт хулк-атвор меъёрлари социал киёфани белгиловчи мухим элементлардан бири саналади.

Хар кандай шахс каби ижодкор ички ва ташки социал назорат доирасида уз ролларини амалга оширади. Жамият орасида муайян мавкейга эга булиб бораркан, ижодкор узини (шоир, рассом, ёзувчи, актёр) каби статуслар билан айнанлаштириб боради. Ушбу статусга мувофик роллар жамланмаси шахснинг хукук ва мажбуриятларини, хулк-атвор стандартларини хамда фаолиятини белгилаб беради. Шоир ёки, ёзувчи статусига мувофик ролларни бажарилишини китобхонлар, укувчилар, мухлислар, танкидчилар сифатидаги жамоатчилик тизими назорат килиб боради.

Мазкур ролларни бажарилмаслиги жамоатчилик назорати томонидан турли даражадаги санкцияларни кулланилишига сабаб булади. Ч.Миллс ижтимоий санкциялар хакида куйдагиларни келтиради: муайян роллардан кутиладиган талаблар асосан икки жихатга эга, уз навбатида улар индивиднинг кадриятлар тизимига булган муносабатини белгилайди: айрим ижтимоий роллардан кутиладиган ижтимоий талаблар рол бажарувчи индивиднинг хулк-атвор стандартларини кисман шакиллантиради. Яъни бу индивиднинг уз ролига нисбатан бахоси хисобланади; айрим ижтимоий талаблар эса, бошкаларнинг ушбу ролга нисбатан билдириши мумкин булган реакциясига асосланади. Бошкача килиб айтганда улар санкциялар деб аталади. Уз навбатида ижтимоий санкциялар холатига кура салбий ва ижобий санкцияларга ажратилади. Бу уринда санкциялар ва ижтимоий талабларнинг муносабатлари узаро боFлик, чунки муайян индивид учун ижтимоий талаб булган холат бошка индивидлар учун санкция ёки, аксинча булиши мумкин".

Социал назорат тизимида санкциялар мухим ахамият касб этади. Социал ролларни бажаришда санкциялардан кенг кулланилади. Турли даражадаги давлат мукофотлари, грантлар, фахрий ёрликлар куринишидаги расмий

санкциялар шоир ёзувчиларни социал ролларини бажаришда узига хос назорат функциясини амалга оширади. Бундан ташкари китобхонларнинг эътирофи, мухлисларнинг илик муносабатлари, мактовлар норасмий санкциялар сифатида бахоланади. Шунинг билан бир каторда турли ижодий уюшмалар аъзолигидан чикарилиш каби салбий маънодаги расмий санкциялар хамда масхара, лакаблар, турли мухокама куринишидаги норасмий санкциялар хам ижодкорлар фаолиятини жамоатчилик томонидан назорат килинишида фойдаланилади.

Ижтимоий меъёрлар, хулк-атвор намуналари асосан социал роллар оркали амалга оширилади. Бу маънода рол статуснинг динамик холати сифатида бахоланади. Ижодкор шахс узини муайян табиий, касбий, олдиндан белгиланган статус ва роллар жамланмаси билан идентификациялайди. Социологик адабиётларда идентификация, шахс ижтимоийлашувнинг узига хос механизими сифатида таърифланади. Мазкур жараёнга кура, индивид узи мансуб булган ижтимоий гурухларнинг кадриятлари, меъёрлари, идеаллари, хулк-атвор намуналари хамда ролларини узлаштиради ва кабул килади.

Идентификация - бу индивид максадларининг бирор ижтимоий гурух, ташкилот, жамоа максадлари билан айнан келишидир. Социологияда идентификация тулик ва кисман идентификацияга ажратилади. Масалан муайян ижтимоий гурух ёки, касбий жамоаларнинг ядросини тулик идентификация булган индивидлар ташкил этади. Уларнинг хатти-харакатлари уз мажбурият ва бурчларини шунчаки бажариш билан чекланмайди, зеро уларнинг шахсий манфаатлари гурух ёки, ташкилот манфаатлари билан чамбарчас боFлик булади.

Аксарият холларда ижодкор шахслар, хусусан шоир ёзувчилар узларини миллат, халк, синф каби кенг ижтимоий бирликлар билан идентификация киладилар уларнинг идентиклик холати муайян халк, миллат, синфнинг зиёли катламини ташкил этишлари билан белгиланади. Чунки ижодкорлар санъатни популиризация килиш ва акли мехнат билан шуFулланишдан ташкари турли узгаришларга сабаб булувчи янгиликларни яратадилар. Шунинг билан бир каторда улар уз фаолиятлари билан ёшларнинг маънавий дунёсини шакиллантиришга катта хисса кушадилар.

Т.Парсонсга кура, ижодкор шахслар фаолият олиб бораётган ижтимоий муносабатлар тизими нафакат амалий, балки яратувчанлик ахамиятига эга, чунки ижодийлик шахсни шакиллантиради. Ушбу муносабатлар бир хил социал структурага эга булишига карамай, хар бир шахс ушбу ролларни турлича бажаради. Бу хар бир шахснинг бетакрор, узига хослигини курсатади.

Бу маънода ижодкор шахсининг фаолияти янгича услуб, стандарт ва хулк-атвор моделларини юзага келишига сабаб булади. Бирок, шунга карамай

уларнинг фаолияти жамият талабига кура белгиланади. Э.Дюргейм таъбири билан айтганда: "Агар жамият санъаткор ва шоирларнинг фаолиятини доимий кузатиб, назорат килмаганда эди, Ватанимизнинг улкан маънавияти узаро жанжалашаётган майда булакларга, томонларга ажралиб кетарди.

ХУЛОСА

Юкоридаги мулохазаларни умумлаштириб айтганда ижодкорлар, хусусан шоирларга хос булган ижтимоий статус ва роллар жамланмаси уларнинг социал ва шахслараро муносабатлар тизимидаги узига хос киёфасини белгилайди. Ижодкорлар хусусан шоирларнинг ижтимоий хаётдаги мавкейи нафакат иктисодий, моддий, маънавий шарт-шароитлар билан, балки уларнинг статус ва роллари хаётга тадбик килинганлиги билан хам белгиланади. Бошкача килиб айтганда, ижодкор шоир уз-узини мазкур статус билан канчалик идентификация эта олиши унинг жамиятда эгаллаган урнини курсатади.

Ёш ижодкорларнинг социал киёфасини яратиш уларнинг социал статус ва ролларини, ижтимоий хулк-атвор меъёрларини белгилашни назарда тутади, шунингдек ижодкорларнинг социал киёфаси кадриятий мулжаллар, буш вакт, ижтимоий сиёсий фаоллик каби компонентларни хам уз ичига олиб, уларни тадкик этишни талаб килади. Бу уринда кадриятий мулжаллар социал киёфанинг статус ва роллардан кейинги мухим белгиси саналади. Зеро, муайян ижтимоий гурухнинг кадриятий танлови унинг ижтимоий тизимдаги ахамиятини белгилайди.

REFERENCES

1. Смелзер Н. Социология. М., 1994.

2. Знанецкий Ф. Исходные данные социологии // Американская социологическая мысль. М., 1994.

3. Комаров М.С. Введение в социологию. М., 1994. С. Кравченко А.И. Социология.

4. А.В. Миронова и др., М., 1996. С.80; Тощенко Ж.Т. Социология. М., 1998. С.318-319.

5. Кон И.С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. М., 1984.

6. Харчева В. Основы социологии. М., 1997.

7. Парсонс Т. Система координат действия и общая теория систем действия: культура, личность и место социальных систем // Американская со -циологическая мысль. М., 1994.

8. HeinichN. Être artiste. Klincksieck. Paris, 1996

9. Левитан K.M. Основы педагогической деонтологии. М., 1994.

10. Левченко Е.В., Шарафиева Е.В., Шурубор Н.Е. "Лица необщее выраженье" // Высшее образование в России. 1993. № 1.

11. Добрынина В.И., Кухтевич Т.Н. Социальный конфликт в высшей школе России // Социально-политический журнал. 1994. №3-6.

12. Широкалова Г. Диалог "Преподаватель - студент": основные результаты социологического иследования // Информационный сборник НИ - ИВО. 1991. №2.

13. Философия и методологии науки. М., 1996.

14. Российская социологическая энциклопедия. Ук. соч.

15. Миллс Ч. Высокая теория // Американская социологическая мысль. М., 1994

16. Парсонс Т. Система координат действия и общая теория системы действия: культура, личность и место социальных систем // Американская социологическая мысль. М., 1994.

17. Дюркгейм. Социология образования. М., 1996.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.