Научная статья на тему 'РАШИДИДДИННИНГ “ЖОМЕЪ УТ-ТАВОРИХ” АСАРИДА ЭТНИК ТАРИХ МАСАЛАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАРИХИЙ ТАҲЛИЛИ'

РАШИДИДДИННИНГ “ЖОМЕЪ УТ-ТАВОРИХ” АСАРИДА ЭТНИК ТАРИХ МАСАЛАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАРИХИЙ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
3
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Рашидиддиннинг “Жомеъ ут-таворих” / Махмуд Қошғарийнинг “Девону луғатит турк” / Чингизхон / этник тарих / уйғур / қипчоқ / қанлы / қорлуқ ва қалочлар / мўғуллар.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Иргашева Лайло

Ҳаётимизнинг кўп асрлик тарихида ҳали ҳам ечимини кутаётган мунозарали масалалар мавжуд. Ана шундай муаммоларни ҳал этиш, қадимий ва асл тарихимизни холисона ўрганиш давр талабига айланди. Зеро, Марказий Осиё нафақат шарқ, балки жаҳон цивилизацияси бешикларидан бири бўлганлигини халқаро жамоатчилик тан олмоқда ва эътироф этмоқда. Аждодларимизнинг асрлар давомида тўплаган ҳаётий тажрибаси, диний, аҳлоқий, илмий қарашларини ўзида жамлаган тарихий манбалар бу ўринда алоҳида аҳамиятга эга.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РАШИДИДДИННИНГ “ЖОМЕЪ УТ-ТАВОРИХ” АСАРИДА ЭТНИК ТАРИХ МАСАЛАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАРИХИЙ ТАҲЛИЛИ»

ТаЦт уа tadqiqotlar 11ш1у-и81иЫу jurnali Тшраег Factor: 8.2 | 2181-3035 | № 16(53)

УДК: 930.1

РАШИДИДДИННИНГ "ЖОМЕЪ УТ-ТАВОРИХ" АСАРИДА ЭТНИК

ТАРИХ МАСАЛАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАРИХИЙ ТАХЛИЛИ

Иргашева Лайло Пулатовна

Тошкент шахар Сергели тумани 55-мактаб укитувчиси

Аннотация: Хдётимизнинг куп асрлик тарихида хали хам ечимини кутаётган мунозарали масалалар мавжуд. Ана шундай муаммоларни хал этиш, кадимий ва асл тарихимизни холисона урганиш давр талабига айланди. Зеро, Марказий Осиё нафакат шарк, балки жахон цивилизацияси бешикларидан бири булганлигини халкаро жамоатчилик тан олмокда ва эътироф этмокда. Аждодларимизнинг асрлар давомида туплаган хаётий тажрибаси, диний, ахлокий, илмий карашларини узида жамлаган тарихий манбалар бу уринда алохида ахамиятга эга.

Ушбу маколада юкорида таъкидланган куплаб илм ий ва хаётий тажрибани узида мужассамлаштирган тарихий манбалардан бири булмиш Рашидиддиннинг "Жомеъ ут-таворих" асаридаги тарихнинг турли масалаларига оид маълумотлар ёритилади ва тахлил килинади.

Калит сузлар: Рашидиддиннинг "Жомеъ ут-таворих", Махмуд Кошгарийнинг "Девону лугатит турк", Чингизхон, этник тарих, уйгур, кипчок, канлы, корлук ва калочлар, мугуллар.

Кириш: Рашидиддиннинг "Жомеъ ут-таворих" асари хакикатдан хам халкимиз тарихини узида жамлаган манбалар каторига киради. Асарда Урта ва Якин Шарк мамлакатларининг тарихи, ижтимоий-иктисоди, хаёти шунингдек, турк, мугул этник гурухлари, уларнинг келиб чикиши, этномаданий муносабатларни узида жамлаган асосий манбалардан бири хисобланади. Бундан ташкари, форсий забон манбалар орасида бу асарга монанди топилмайди. "Жомеъ ут-таворих" асарида мугуллар билан бир каторда Марказий Осиё

xyдyдидa яшaгaн бошкэ кaбилaлap кyчмaнчилик хдёт тapзининг тypли R^pp&nap^ yлapнинг мapоcим, гeогpaфик жойлaшyви, ypф-одaтлapи ёpкин вa бой мaтepиaллap кaмpовидa axc эттиpилгaн. Рaшидиддиннинг мaълyмотлapидa Утpок эхрлини, yлapнинг xyжaлик-иктиcодий хдёти, хдмдэ тypли этник rypyx, вa кaбилa иттифокдapининг yзapо мyноcaбaтлapи вa зиддиятлapи хдм aкc этгaн.

Рaшидиддиннинг "Жомeъ yт-тaвоpиx" acapидaги этник мacaлaлapигa оид мaтepиaллap eтapли дapaжaдa ypгaнилcaдa, хэли тaдкик этилиши зapyp булгэн aйpим мyaммолap УЗ eчимини КУТИ6 тypибди.

Дapхaкикaт, yзбeк xaлкининг этник тapиx мacaлacи xaнyзгaчa тута холдэ уз eчимини топмэган дecaк, xaTO булмэйди. Шу нуктэи нaзapдaн "Жомeъ ут-тaвоpиx"дaги этник тapиxигa оид мaълyмотлapни тэхлил этиш вэ ypгaниш долзapб булиб колмокдэ.

Адабиётлар та^лили ва методологияси: "Жомeъ yт-тaвоpиx" уз дaвpидaёк илм эхлини уз эътибоpигa кapaтгaн. Унинг фоpc тилидэн эcки yзбeк тилигэ килингэн иккитэ тapжимacи булиб, yлapдaн биpи Шaйбонийлapдaн Kyчкинчиxоннинг (1510-1530 йй.) топшиpиFи билэн Мухдммэд Али ибн Дapвиш Али Бyxоpий томонидэн килингэн вэ мукэддимэ хдмдэ уч жилддэн ибоpaт3. Иккинчи ^cxa эca 1556 йили Ндоо шэ^идэ4 Солyp бобо ибн Кул Али тapaфидaн Уpгaнч xокими Али cyлтоннинг (1572 йили вэфот этган) бyйpyFи билэн килингэн тapжимa булиб, кУлёзмa нycxacи Ашxaбоддa-Тypкмaниcтон Фaнлap Акaдeмияcининг тил вэ aдaбиёт инcтитyтидa caклaнaди.

Аcapнинг aйpим киcмлapи Kapтмep (1836 йил), И.Н.Бepeзин (1858-1888), Э.Блошэ (1911йил), КЯн (1941) кэби олимлap фоpc тилидэн pyc, фpaнцyз хдмдэ темдо тиллapигa тapжимa килиниб, фоpcчa мэтни, cyз боши билэн чоп этилгэн.5 Улapдaн Рэшидиддиннинг тapиxий acapидaн ^нг фойдэлэнгэн тaдкикотчилapдaн биpи pyc олими И.Н.Бepeзин (1858-1888) булиб, y XIXacpнинг

3 Кулёзмэ нycxacи УзФА Ш^кшую^^ инcтитyтининг фондидэ caклaнмокдa. СВР. Иcтоpия.№44-чи тaвcиф

4 Ниcо-Тypкмaниcтоннинг кэдимги шaxapлapидaн биpи. Доз^т кундэ унинг xapобaлapи Ашxободнинг Fapбидa Богиp кишлоFи якинидэ ( Ашxободнинг 18 км мacофaдa)диp. Ушбу жойнинг зэмонэвий тypкмaнчa номи-Нуто (к.: бapтольд В.В. Воcточноиpaнcкий во^оа Соч. T.III. Моcквa.1971. С.428; Шaxиб эд-Дин Мyxaммaд эн-Нacaви. Жизнeопиcaниe cyлтaнa Джэлэл эд-Динэ Мaнкбypны. Пepeвод c apaбcкого, пpeдиcловиe, коммeнтapии, пpимeчaния и yкaзaтeли З.М. Буниятовэ. Бэку.1973.

5 Ах^дов. Б.А. Узбeкиcтон xaлклapи тapиxи мaнбaлapи. Tошкeнт. "Укитувчи" 1991.

~ 48 ~

узида "Жомеъ ут-таворих"нинг форсча матнининг бир кисмини ва унинг русча таржимасини чоп эттиради. Унинг чоп эттирган форсча матнининг бир кисми "турк ва мугул кучманчи кабилалари" ва Чингизхон хукмронлиги тарихига багишланган. Аммо И.Н.Березин уз ишларида узбек халки этник тарихига оид маълумотларни жуда нисбий холатда ёритиб утган.

И.Н.Березин нашр эттирган "Жомеъ ут-таворих"ни форсча матни ва унинг русча таржимасининг мухим илмий ахамиятини таъкидлаган холда, у форсча матнини тайёрлашда энг яхши хисобланган, асарнинг Тошкент ва Истамбул нусхаларидан фойдаланмаганлигини хам айтиб утиш жоиз. Шунинг учун, нашрдаги айрим турк,мугул этник атамалари, шахс номлари ва географик номларни аниклаштиришни талаб этади. XX асрнинг бошларида В.В.Бартольд "Жомеъ ут-таворих"нинг ёзилиш тарихи ва баёни хакида француз шаркшуноси Э.Блоше (1870-1937йил)нинг "Мугуллар тарихини кириш кисми" номли китобига ёзган такризида батафсил тухталган6. Асарда айрим парчалар В.Г.Тизенгаузен тарафидан форс тилидан русчага таржима килиниб, 1941 йил чоп килинган7.

Асарнинг Узбекистон Фанлар Академиясининг Шаркшунослик Институтида сакланаётган форсча нусхаларининг8 хамда унинг узбекча тахрирининг илмий тавсифлари 1951 йил чоп этилган "Собрание восточных рукописей Института востоковедения АНУзСССР" ва "Собрание восточных рукописей Института востоковедения РУз. История"(1998й) номли каталогларида келтирилган9.

"Жомеъ ут-таворих"нинг тула русча таржимаси (етти нафар муътабар нусха асосида) 1952-1960 йиллари Л.А.Хетагуров, А.А.Семенов, О.И.Смирнова, Б.И.Панкратов,. Ю.П.Верховский, И.П.Петрушевский, А.К.Арендс,

6 Бартольд В.В. М.Соч.Т.^П.ШЗ. С 270-310.

7 Сборник материалов,относящихся к истории Золотой Орды. Т. II. Извлечения из персидских сочинений, собранные В.Г.Тизенгаузеном и обработанные А.А.Ромаскевичем и С.Л.Волиным. М.-Л., 1941

8 Сборник восточных рукописей Института востоковедения АН УзССР. Т.1. Т.1952. №22- 24-тавсифлар; Собрание восточных рукописей Института востоковедения АН Республики Узбекистан. История. Ташкент.1998.№41-43-чи тавсифлар. (Кейинчалик:СВР.

9 СВР.1.№25-чи тавсиф; СВР. история.№44-чи тавсиф

А.А.Ромаскевич, Е.Я.Бертельс ва А.Ю.Якубовскийлар тарафларидан Ленинградда амалга оширилди.

Биринчи жилд (икки китобдан иборат) турк-мугул халклари, Чингизхон ва ота-боболарининг тарихини10, II жилд Чингизхон ва унинг улуг авлоди: Угадайхон, Тулайхон, Хубилайхон ва Темурхон тарихини11, III жилд Элхонийлар (Халакухон, Кайхотухон, Гозонхон) тарихини уз ичига олади12.

1965 йили "Жомеъ ут-таворих"ни 1-чи жилдини 1-чи кисмининг танкидий матни Санкт-Петербурглик олимлар А.А.Ромаскевич, Л.А.Хетагуров ва А.А.Али-заде тарафларидан нашр этилган13. УзФанлар Академиясининг Шаркшунослик институтида №1620 ракам остида сакланаётган кулёзма асос килиб олинган14.

Ю.Брегель 1972 йили Ч.А. Сториннинг "Персидская литература" асарининг инглис тилидан рус тилига таржима килган. Унда Рашидиддиннинг "Жомеъ ут-таворих"ида тухталиб, дунёнинг барча кулёзма фондларида унинг сакланаётган нусхалар фикрлари бериб утилган15.

1975 йили Н.Д. Миклухо-Маклай Санкт-Петербургдаги Шаркшунослик институтида сакланаётган кулёзмалар каталогида "Жомеъ ут-таворих" нусхасининг илмий тавсифи етарли даражада келтириб утади16. Куриниб турибдики, асар тула тарзда рус тилига, унда айрим парчалари эса турли тилларга таржима килинган. Дунёнинг турли фондларида сакланаётган "Жомеъ ут-таворих"ни нусхаларига илмий тавсифлар келтирилган булиб, танкидий

10 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Том I. Книга первая. Перевод с персидского Л.А. Хетагурова, Редакция и примечания А.А. Семенова. Москва-Ленинград. Издательство Академии наук СССР. 1952;Т.1. Книга вторая. Перевод с персидского О.И.Смирновой. Примечания Б.И.Панкратова и О.И.Смирновой. Редакция А.А.Семенова. Москва- Академии наук СССР. 1952;Т.1. Книга вторая. Перевод с персидского О.И.Смирновой. Примечания Б.И.Панкратова и О.И.Смирновой. Редакция А.А.Семенова. Москва- Ленинград. 1952.

11 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.П. Перевод с перс. Ю.П. Верховского, примм. Ю.П.Верховского и Б.И.Панкрутова, ред. И.П.Петрушевского. М.-Л., 1960.

12 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.Ш. Перевод с перс. А.К.Арендса, под ред, А.А.Ромаскевича, Е.Э. Бертельса и А.Ю.Якубовского. М.-Л., 1946.

13 Фазлаллах Рашид ад-Дин. Джами ат-таворих.Т1.Ч1 Критический текст А.А.Ромаскевича, Л.А.Хетагурова, А.А.Али-заде. Москва. Наука.1965.

14 СВР. История.№41 тавсиф.

15 Стори Ч.А.Персидская литература. Био-библиографический обзор. В трех частях/Перевел с английского, переработал и дополнил Ю.Э.Брегель. Ч.1.Москва.1972.С.30.

16 Миклухо-Маклай М.Д. Описание таджикских и персидских рукописей Института востоковедения. (Вып.3. Исторические сочинения). М.,1975.№223-чи тавсиф.

50

матни хам бор. Юкорида эслатилган мухаррирлар асарларидан кенг фойдаланган холда утган асрда узбек халкининг этник масалаларини урганишда В.В. Радлов, В.В. Бартольд, А.Ю. Якубовский, Л.Н. Гумелёв ва бошкалар каби олимлар анчагина ишларини амалга оширганлар.

Рашидиддин "Жомеъ ут-таворих" асаридаги тарихнинг турли масалаларига оид маълумотлар купгина тадкикотчилар томонидан айрим мавзуларни ёритиш учун фойдаланган булса-да, асар асосида этник тарихга оид маълумотлар тулалигича энди урганилмокда.

Бугунги кунда бу масалага доир купгина масалалар хали хам уз ечимини топгани йук. Жумладан, узбек халкининг этник тарихини урганишга ёрдам бера оладиган тарихий манбалар холисона хозирги кунгача тулалигича урганилмаган. Шу сабабдан асардаги маълумотларни комплекс урганиш долзарб деб хисоблаш мумкин.

Илмий тадкикотнинг мухокамаси: Рашидиддин уз асарини компакт холда тузган деб биламиз. Жумладан, этник тарихни жуда тугри килиб, кабилаларни келиб чикишига караб асарнинг маълум булимларида келтирган. Бу эса туркий халкларнинг келиб чикишини урганишда жуда кулай ва мухим.

Масалан, "Жомеъ ут-таворих"ни биринчи булими Угузхон тарихи ва унга тегишли халк достонлари, унинг фарзандлари хамда унинг ака-укалари, амакиларидан таркаган ва унга кушилган 24 кабилага багишланган. Ана шулардан уйгур, ципчоц, цанлы, цорлуц ва цалочлар келиб чикган.17

XI асрдан буён туркман деб номланадиган угузлар хозирги кунда Озарбайжон, Туркманистон, Эрон, Туркия ва Ирокда яшаётган туркий халкларининг аждодларидир. Салжукийлар ва Усмонийлар сулоласининг намоёндалари хам улар жамоасидан келиб чикган. Сирдарёнинг шимолидаги даштларида угузларнинг анчагина кисми, шахарларда ва утрок угузлар харбий юришларда иштирок этмаганлар ва нафрат билан даштликлар-ятуклар деб аталганлар. Бу тавсифнома шартли булсада хам, шуни такидлаш лозимки,

17 Буларнинг баъзилари хакида к: Ахмедов Б.А. Историка географическая литература Средней Азии XVI-ХУШвв. Письменное памятки. Ташкент.1987. С.130-131.

~ 51 ~

Сaлжyкийлap импepияcини у^ок эмac бэлки, эйнэн кучмэнчи угузлар тэшкил килгaнлap. Лeкин, 1071 йил Мaлaзгиpд ёнидэги жэнг вэ Faлaбaдaн кeйин,

а Г-" w w w w .. w

Анэтолияни зэбт этиб, кучмэнчи yFyзлapнинг yзлapи yтpок xaётгa yra бошлaдилap. Шу билэн биp кaтоpдa XI acpдaёк мyFyллap xyжyмидaн кочиб кeлгaн куп cонли тypкий кaбилaлap Анэтолиядэ яшэй бошлaдилap. Tоp-моp этилгэн Сaлжyкийлap дэвлэти мyFyллapгa тобe булгэн вэктидэ вэ у^ок ятyклapи янги xyкмдоpлapгa кapaм булиб колишгэндэ, кучмэнчи тypкий кaбилaлap, яъни туркманлар мyFyллap билэн узок вэктли жэнггэ киpишдилap.18

Typкий кaбилaлapнинг илк тapиxи ёpитилгaн мaнбaлapнинг ичидэ, cyзcиз "Жомeъ yт-тaвоpиx" кэттэ Уpин эгэллэйди. Ушбу acapдa илк боp Угузлар тapиxи жaxон тapиxи билэн контeкcтдa бэён этилэди. Бу эca Рэшидиддин дaвpидa Угузлар Олд Ш^кининг иcлом тypклapининг aвлодлapидeк кэттэ эхэмият бepилгaнидaн двлолэт бepaди.

Kyплaб кучмэнчи xaлклap кэби Угузлар ypyF шaжapacи вэ унинг тэшкилигэ жудэ кэттэ axaмият бepгaнлap вэ OFзaки aнъaнaдa caклaб колиб кeлгaнлap. XI acpдa ёзилгэн Мaxмyд КошFapийнинг '^вону лyFaтит тypк" номли мaшxyp лyFaтидa Уpтa Эpон ёзмэ ёдгоpликлapидa мэълум булгэн номэ-ном дeяpли 24 Утуз кaбилaлapнинг номлapи caнaб утилгэн19 вэ фэкэтгинэ Рэшидиддиндэ УFyз ypyFлapининг шaжapacи узининг дeяpли эник pacмийлaштиpилишини топгэн.

Рэшидиддин уз acapидa Хyлaгyйлap yлycидa уз aмиpлapи билэн жойлэшиб колгэн мyFyл кaбилaлapининг aвлодлapи ^pa^ cyлдyз, бояут, жaлоиp, кepaит, бeкpит вэ бошкaлap) хэкидэ мaълyмотлap ^лт^эди . Ушбу мaълyмотлap тaдкикотчилapгa Эpон вэ унгэ якин дaвлaтлapдa Уpнaшиб олгэн куп микдоpдaги мyFyллap хэкидэ xyлоca килишгэ имконият яpaтaди. Бу хдкидэ бошкэ мyaллифлap хэм мaълyмотлap кeлтиpaдилap.20

18 Янэ бу xaкидa бaтaфcилpок к.: Бapтольд В.В. Typкecтaн в эпоxy монгольcкого нaшecтвия.-М., Соч./r.I. 1963; Ушэ муэллиф. Очepк иcтоpии тypкмeнcкого нapодa.-М.,Соч.,T.II.Ч.I.1963; Ушэ муэллиф. Султэн Сaнджap и гузы (По поводу егатьи Иноcтpaнцeвa K.А.-М., Соч.,T.II.Ч. II. 1964.

19 Мэхмуд КошFapий. "Дeвонy лyFaтит тypк". Уч томлик. I том. Tошкeнт. 1960; II. то . Tошкeнт. 1961; III том. Tошкeнт. 1963.

20 Ушэ жойдэ. 29-бeт.

s2

В.В.Бартольд Рашидиддин маълумотига кура, бундай дейди, мугул жангчиларнинг 129.000 умумий сонидан 101.000 Чингизхон узининг кичик фарзанди Тулай-хонга (Мугулистонда) мерос килиб колдирган, унинг катта угиллари Жужи ва Чигатой гарб улусларининг хонларига эса 4.000 дан жангчи теккан, холос. Кейинчалик, XIII асрнинг 50 йилларида буюк Менгу-каоннинг буйругига кура, улусларнинг хамма хонлари ва уларнинг вассаллари уз армиясидан хар 10 кишидан 2 кишини (сузсиз, мугулларнинг одатига кура, оиласи билан) Хулагу-хоннинг Эронга юришига "улар у билан бирга жунашлари ва бу ерда хизмат килишлари учун" ажратиб беришлиги лозим эди.21 Рашидиддиннинг кейинчалик баъзи кабилалари хакида келтирган маълумотларига кура, ушбу мугул лашкарининг каттагина кисми Эрон ва унга якин худудларда колиб кетдилар.

Уйгур кабиласи. Угуз Талас ва Сайрамдан то Бухорогача жойлашган худудларни эгаллагандан кейин, бу худудлар албатта, унга тегишли булиб колган. Унинг баъзи амакилари, ака-укалари ва жиянлари унга кушилмадилар ва шарк томонда жойлашдилар. Улар хамма мугуллар уларнинг уругидан келиб чиккан деб хисоблай бошладилар. Бу даврда улар динсиз эдилар, лекин вакт утгач, улар хам Чингизхон уруги билан биргаликда якка худоликка амал килдилар. У худуд Угузга тобе булганидан сунг ва унга унинг хукумронлиги тайинланилганидан кейин, у катта байрам утказади ва унга кушилган кариндошлар, амирлар ва лашкарларни эъзозлади ва уларга уйгур ном берди, чунки туркий тилда уйгур сузи- кушилиш ва ёрдам бериш маъносини англатади. Уйгурларнинг хамма кабилалари уларнинг уругидан келиб чикади. Бошка кабилани цанглы деб аташган. К^ипчоц, цалоч ва огоч-эри кабилалари хам Угузга кушилган ва унинг уруги билан аралашиб кетган халклар уругидан келиб чикганлар. Ушбу халк тудаси доим Угуз билан бирга булганлар. Угуз бошка давлатларни забт этишни мулжаллаганда у юришдан кайтиб келгунига кадар давлатни куриклаб туришга, уйгурларни тог дараси туманларидан кайтариб олиб келиб, уз давлатига тегишли худудларига жойлаштирган.

21 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.1. Кн.1. С.29, С.23

53

Уйгурларнинг xaммa кaбилaлapи энэ шу xan^ тyдacидaн ^либ чикэди.

Канглы Рэшидиддининг мaълyмотлapигa ^pa, УFyз уз отacи, aмaкилapи, aкa-yкaлapи вэ жиянлapи билэн олиб боpгaн кypaши вэ yлapнинг мaмлaкaтлapигa боcкинчилик юpишлap yюштиpиб тaлaгaн билэн биp вэктдэ бутун xan^ оpacидaн унгэ кушилгэн кapиндошлapи уз якиллapи eтгyничa apaвaлap яcaб, yлapни Умapилгaн моллap билэн тyлдиpгaнлap, бошкaлapи эca yлжaлapни xaйвонлapгa оpтгaнлap. Аpaвa тypк тилидэ цанглы дeб этэпэди, шу caбaбдaн yлap xaм цанглы дeб aтaлгaнлap. Цанглынинг xaммa aвлодлapи yлapнинг ypyFидaн кeлиб чикэди.

Кцпчок. Рэшидиддининг цunчоцлapнинг кeлиб чикишини бундэй тaъpифлaйди. УFyз ит-батроц кэбилэод билэн жэнг килгэн пэйтидэ eнгилгaн. Икки дapё окимидэн вужудгэ кeлгaн оpолдa колиб, y epдa Уpнaшиб олгэн. Айни шу пэйтдэ эpи ypyшдa yлдиpилгaн xомилaдоp эёл кэттэ дapaxтнинг ковэгигэ к^иб олиб фapзaнд тyFгaн. Бу вок^эдэн xaбapдоp булгэн УFyз бу эёлгэ paxми кeлиб, шу болэни узигэ yFил килиб олгэн вэ унгэ Кипчок иcм бepгaн. Бу cyз эca кэбук cyзидaн яcaмa cyз. Typкчaдa "Уpтacи чиpигaн дapaxт" мaъноcини энглэтэди. Хдммэ ципчоцлар шу болэдэн кeлиб

чикэди. Ун eтти йилдэн кeйин УFyз ит-батроц кэбилэни однд^иб, Эpонгa кeлди вэ унинг xyдyдлapини узигэ бyйcyндиpди. Kyп йиллap утгэнидэн кeйин уз воxacигa кэйтди .

Корлуц . Ушбу кэбилэ xaкидa Рэшидиддин куйидэгичэ мэълумот кeлтиpaди. Айтишлapичa, дeйди y, УFyз уз xan^ билэн Fyp вэ Гapчиcтондaн уз юpтигa кaйтaётгaнидa, йулжэй кэттэ тоFгa якинлaшдилap. Шу пэйтдэ кэттик ^p ёFди вэ шу caбaбдaн биp нeчa оилэ оpкaдa колиб кeтди.

Колиб кeтишгa pyxcaт булмэгэни учун, УFyзгa бундэй xолaт ёкмэди вэ y "кэндэй килиб кимдиp кэттик ^p ёFгaни учун колиб ^тиши мyмкин?!"дeб, ушэ оилaлapгa y коpлyк ном бepди. Коpлyк эca коpгa эгэ, "коpли" мэънони энглэтэди. Коpлyк кaбилaлapи энэ шу одaмлapдaн кeлиб чикишди.

Калач. (Халач) Рэшидиддин xaлaч кaбилacи кeлиб чикиши xaß^ara эшитгэн мaълyмотлapни куйидэгичэ кeлтиpaди. УFyз Иcфaxонни эгaллaгaндaн

22 Рэшид эд-Дин. Сбоpник лeтопиceй. T.I. Kн.1. С.84.

кейин, оркага кайтишга карор килди. Йулда кандайдир аёл бола тугди. Озик -овкат йуклигидан, унда сут келмай, бола оч колган. Унинг эри биронта ейиладиган нарса кидириш ниятида оркада колди. Шу пайтда битта чия бури тустовукни тутиб олди. Эркак унга ёгоч отиб, овкатни ундан олиб куйди ва уз хотинига ейиш учун берди. Х,еч кимга оркада колиб кетишга рухсат берилмаганлиги учун Угуз у эркакдан ранжиди ва унга цол-оч яъни очликча кол деди. Шу сабабдан унинг уругини цол-очдеб аташади.

Огоч-эри. Аслида бундай ном кадимги замонда учрамайди. Юртларини урмон атрофида жойлашган баъзи мугул кабилаларига хойинирген,яъни урмон кабиласи деб аташганидек, Угуз кабилалари бу худудларга келган вактларида, урмон чеккасида юртлари жойлашган улардан биттасини шу огоч-эри ном билан аташган, бу эса "урмон одамлари" маъносини англатади.

Угуз билан бирга булган туркманлар ва унга кушилганлар айнан шу эслатилган кабилалар эди. Юкорида эслатилгандек, бошида Угуз хамма ном ва лакабга эга булдилар. Рашидиддин маълумотига караганда дунёдаги барча туркманлар юкорида эслатилга кабилалар ва огузнинг 24 угилларидан келиб

7 л т/* о w w

чиккан Кддимда туркман сузи йук эди, ташки куриниши туркларга ухшаган барча кучманчи кабилаларни умумлаштириб турклар деб аташган. Лекин, кабилаларнинг хар бири муаян ном ва лакабга эга эди. Ушбу Угуз уларнинг ташки куриниши сув ва хаво таъсирида бироз узгара бошлаган ва секин-секин тожикларга ухшаш булиб колганлар. Лекин, улар хакикий тожик булмаганлари учун, тожик халки уларни туркман, яъни, туркча ухшаш деб аташган.

Рашидиддин Марказий Осиёлик турли келиб чикишга таалукли, нафакат туркий тилларда, балки мугул, тангут ва тунгус-манжур тилларда сузлашган кучманчи кабилаларни турклар деб атайди. Шундай килиб, "турклар" унда этник ёки лингвистик эмас, балки ижтимоий-хаётий атама: "кучманчи". Демак, Рашидиддин уз асарида куллаган терминологияси у ёки бу кабиланинг келиб чикишини аниклашга хизмат кила олмайди. Бу масалани киёсий урганиш зарурдир.

23 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.1. Кн.1.С.85, С.212-214

55

Масалан, жалоир, ойрот, татор ва бошкалар хакида Рашидиддин суз юритар экан, улар хакидаги маълумотни куйидаги сарлавха остида беради: " хозирги вактда мугул деб аталадиган, балки кадимги замонда ушбу кабилаларнинг хар бири алохида махсус лакабва номга эга булган, хар бири уз бошлиги ва амирига эга булган, хар биридан уруг авлодлари ва кабилалари келиб чиккан турк кабилалари хакида"24

Шундай булсада хам, Марказий Осиё худудларида хозирги кунда истикомат килаётган узбек, тожик, туркман, козок, киргиз халкларини этник масалалари билан шугулланувчи мутахасисларга Рашидиддинни маълумотлари катта ёрдам беради деб уйлаймиз.

Рашидиддиннинг маълумотига кура, жалоир кабиласи утмишда куп сонли булган. Чингизхон ва Рашидиддин яшаган даврда ушбу кабиладан келиб чикканларнинг купчилиги Турон ва Эронда амир лавозимида хизмат килиб келганлар. Турар жойларининг бир кисми Онон номли мавзеда жойлашган. Муаллиф уз кулоги билан эшитган маълумотга кура, кадимда хитой аскарлари жалоирни шу кисмига шундай киргин уюштирганки, улардан озгинагинаси кочиб тутилган. ^очиб туриб йулда улар Дутум-Менинни хотини-Мунулунни улдирдилар.

Жалоирларнинг бошка уруглари "нима сабабдан шундай нарса килдингиз" деб уларга сурок уюштирдилар ва шу сабабдан уларнинг баъзиларини улдирдилар, баъзилари эса ^айду-хоннинг иккинчи угли Дутун-менин унинг фарзандлар ва кариндошларининг асирлари ва куллари булиб колдилар. Ушбу асирлар ва куллар наслдан аждоддан авлодга утиб, охири Чингизхонгача етиб келдилар. Унинг ва авлодлари даврида уларнинг купчилиги амир ёки хурматли одамлар булиб колдилар.25

Сунит ва ундан ажралиб чиккан халк-кабтарун хакида суз юритиб, Рашидиддин куйидаги маълумотларни келтиради: Эронда кабтарун

24 Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.1. Кн.1. С.92.

25Яна батафсилрок к.: Уша жойда. 93-98-бет.

xaлклapидaн жудэ кэм одэм яшэйди. Лeкин, кэонинг yлycлapидaн, Кэйду вэ Tоxтaнинг xизмaтчилapи оpacидa ушбу xaлкдaн биp нeчтacи боp. Чингизxон

дaвpидa ЖypмaFyн унинг кypол бapдоpи булгэн. Чингизxон вэфотидэн ^йин уз вэктидэ Эpонгa кeлгaн Е^, Жeбe вэ Сyбeдaйлap Teмyp-Kaxaлгaгa2б кaйтдилap вэ Угeдaй-кaонинг ёнигэ кeлиб, уз эxтиpомлapини билдиpдилap вэ шундэ y ЖypмaFyнни тypттa унминглик лaшкap отpядини (лaшкap-тaмa) ушэ тapaфгa жунэтди.

Худди шу лaшкapдa Жeбeнинг кapиндоши Бэйжу-нуён иcмли биp aмиp боp эди. У эca есут кaбилacидaн эди. ЖypмaFyн вэфот этгэнидэн кeйин, унинг жойигэ Бэйжу вэ ундэн ^йин унинг aвлодлapи тэйинлэнди.

Дeмaк, сунит вэ есут кэбилэ нaмоёндaлapи xyкyмpон cинфлapнинг ишончли одaмлapидaн бyлгaнлap.27

Татар кэби^и. Рэшидиддиннинг мэълумотигэ кypa, тaтоp кaбилacини номи дунёдэ кaдимдaн мэълум булгэн. Ундэн куп cонли ypyFлap aжpaлиб чикгэн. Жэъми y кэбилэ 70 минг xонaдон (ёки оилэдэн) ибоpaт эди.

Улapнинг кучэдигэн вэ lypap жойлapи вэ юpтлapи aлоxидa ypyF буйичэ Хитой воxaлapининг чeгapaлapигa якин дeб бeлгилaнгaн эди.

Улapнинг acоcий яшэйдигэн жойи Бyиp-нayp дeб aтaлaдигaн жой эди. Ушбу xa^ куп вaктлapдaн бepи Хитой импepaтоpигa тобe булиб, yлapгa cолик тулэб тypгaнлap. Биp киcми эca xaмишa кУзFOлон кyтapиб тypap эдилap, Хитой xyкмpонлapи эca yлapгa кapши кушин юбоpиб, янэ тобe килиб кeлap эдилap.

Улap yзapо xaм тeз-тeз ypyшиб тypгaнлap Татор, дурбан, солжиут вэ цатокин кaбилapи биpлaшгaндa, yлap xai^a^ дapёлapнинг пacтки окимидэ иетикомэт килгaнлap. Бу дapёлap кушилиши нaтижacидa Акapa-мypeн дapёcи тэшкил топади. Ушбу дapё ниxояттa кэттэ. Унинг cоxиллapидa усуту-мангун номли биттэ мyFyл кэбилэш яшэйди. Рэшидиддининг мэълумотигэ кypa, Чингизxон кучэйиб кeтиши билэнок, унгэ душмэн булиб кeлaётгaн цатацин, солжиут, тойжиут вэ дурбон кэби кaбилaлap xaмдa кероитлар подшоcи Он-

26 Teiwyp-KaxaOTa Fyлжaнинг шимолий тapaфидa жойлaшгaн эди.

27 Рэшидэддин. Сбоpник лeтопиceй.T.II. . kk.1. С.98-99.

~ S7 ~

ТаЦт уа tadqiqotlar 11ш1у-и81иЫу jurnali ¡трас* Factor: 8.2 | 2181-3035 | № 16(53)

хон (яъни Ван-хон), наймон кабиласи подшохи Таян-хон, меркит кабиласи подшоси Кушлук-хон ва бошка у билан душманлик муносабатида булган кабилалар устидан галаба козонганда, уларнинг ёрдамидан хамиша фойдаланган таторлар уз кучини анчагина йукотдилар. Улар Чингизхон ва унинг ота-буваларини котил ва душманлари булганлари сабабидан Чингизхон таторларни хаммасини дуппослаб, биронтасини хам ёсок конунларида белгиланганидек тирик колдирмасликни талаб килди.

Лекин, Чингизхон хукмронлигининг дастлабки йиллари ва ундан кейин хар бир мугул ва мугул эмас кабилалар узи ва узининг уруги учун таторлардан киз олиб, киз бериб келганлар. Чингизхон хам улардан кизлар олган, чунки унинг хотинларидан Есулун ва Есукот-таторлар эди. Охирида, Чингизхон татор кабиласидан газабланиб, кириб ташлагани булсада хам, уларнинг бир кисми сакланиб колган.28

Ушбу татор халкининг ичидан Чингизхон даврида хам, ундан кейин хам баъзилари буюк ва хурматли амир ва давлат арбоблари булиб чиккан. Масалан, Кутуки-нуён, бошка исми Шики-Кутуку.29

Чингизхонда татор кабиласидан битта аёли бор эди. Чингизхоннинг кенжа угли Чагон ундан тугилган, у кичиклигида вафот этган. Рашидиддин уз асарида келтирган батафсил маълумотларидан маълум буладики, Чингизхон ва унинг авлодлари татор кабиласидан чиккан аёлларга уйланишлари, уларга киз беришлари, биринчидан, катта аралашув жараён юз беришини, иккинчидан, татор кабиласидан чикканларга Чингизийларнинг булган муносабатини билдиради.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Таторлардан йирик давлат арбоблари чикканлигини хам эслатиб утилади. Бу эса, таторлар уша даврда Чингизхон ва унинг авлодлари тарафидан тан олинганлиги хакида далолат беради.

Хулоса: Рашидиддиннинг "Жомеъ ут-таворих" асари дархакикат ХШ-Х1У асрга оид сиёсий- ижтимоий ва маданий вокеаларни узида мужассамлаштирган

28 Рашидаддин. Сборник летописей.Т.11. . Кн.1. С.102-107

29 Рашидаддин. Сборник летописей.Т.11. . Кн.1. С.107

~ 58

ноёб манба хисобланади. Асарни урганиш, ундаги маълумотларни тахлил этиш асносида шундай хулосаларга келдик:

- Махаллий туб ахоли ва муул кабилаларининг узаро муносабатларига келсак, кадимдан дехкончилик билан шуулланиб келган ахолининг таъсирида айрим гурухларининг маданиятида, турмуш тарзида, тилида ва психологиясида кескин узгаришлар юз берди.

- XIV-XV асрларга келиб мутулларнинг купчилиги махаллий туркий кавмлар билан консолидация жараёни туфайли, уларнинг маданиятида хам кескин узгаришлар руй берганлигидан далолат беради.

Асардаги маълумотларга таяниб шуни алохида таъкидлаш жоизки, мугул, турк-мугул кабилаларига сунгги асрлар давомида махаллий ахолининг таъсири натижасида моддий ва маънавий маданияти хамда маиший турмуш тарзи хам узгара бошлади. Уларнинг айримлари туб жой ахолисига аралашиб уз этник номларини хам унутиб юборди, колганлари эса анъанавий турмуш тарзини саклаган холда чорвачилик хужалигини давом эттирдилар.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Том I. Книга первая. Перевод с персидского Л.А. Хетагурова, Редакция и примечания А.А. Семенова. Москва-Ленинград. Издательство Академии наук СССР. 1952; T.I. Книга вторая. Перевод с персидского О.И.Смирновой. Примечания Б.И.Панкратова и О.И.Смирновой. Редакция А.А.Семенова. Москва- Академии наук СССР. 1952; T.I. Книга вторая. Перевод с персидского О.И.Смирновой. Примечания Б.И.Панкратова и О.И.Смирновой. Редакция А.А.Семенова. Москва- Ленинград. 1952.

2. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т.II. Перевод с перс. Ю.П. Верховского, примм. Ю.П.Верховского и Б.И.Панкрутова, ред. И.П.Петрушевского. М.-Л., 1960.

3. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. T.III. Перевод с перс. А.К.Арендса, под ред, А.А.Ромаскевича, Е.Э. Бертельса и А.Ю.Якубовского. М.-Л., 1946.

4. Фазлаллах Рашид ад-Дин. Джами ат-таворих.Т.1.Ч.1 Критический текст А.А.Ромаскевича, Л.А.Хетагурова, А.А.Али-заде. Москва. Наука.1965.

5. Стори Ч.А.Персидская литература. Био-библиографический обзор. В трех частях/Перевел с английского, переработал и дополнил Ю.Э.Брегель. Ч1.Москва.1972.С.30.

6. Миклухо-Маклай М.Д. Описание таджикских и персидских рукописей Института востоковедения. (Вып.3. Исторические сочинения). М.,1975.№223-чи тавсиф

7. Азамат Зиё. Узбек давлатчилиги тарихи. Тошкент, "Шарк", 2000.

8. Ахмедов Б.А. Узбекларнинг келиб чикиш тарихидан. Тошкент.1962.

9. Ахмедов Б.А. Государство кочевых узбеков. Москва. 1965.

10. Ахмедов Б.А. Узбекистон халклари тарихи манбалари. Тошкент. "Укитувчи". 1991.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.