PАKАМЛИ ЩТИСОДИЁТ ШАPОИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАPИНИ ТУБДАН ИСЛОХ ЦИЛИШ ВА МАЛАКАЛИ МУТАXАССИСЛАPНИ ТАЙЁPЛАШНИ ТАKОМИЛЛАШТИPИШНИНГ
ИННОВАЦИОН ЙУЛЛАPИ
Олтаев Ш.С.
СaмИСИ "Иктисодий тaхлил Ba стaтистикa" кaфедрaси доценти, и.ф.н.
Аннотация: уш6у мaколaдa рaкaмли иктисодиёт шaроитидa олий тaълим мyaссaсaлaрини тyбдaн ислох килиш Ba мaлaкaли мyтaхaссислaрни тaйёрлaшни тaкомиллaштиришнинг инновaцион йyллaри yргaнилгaн. Шунингдек, мязкур мaколa Узбекистоннинг бугунги кyндa ишлaб чи^риш, хизмaт кyрсaтиш, илм-фaн сохaдaридa мaлaкaли кaдрлaрни тaйёрлaш Ba yлaрни жойлaштириш ёшлaрни xaë^a Уз yринлaрини топиш мaсaлaсидa ечим вaзифaсини бaжaрaди. X,озирдa бозор иктисотиётининг шиддaт билaн усиб борaётгaнлиги, aхоли сонининг кескин ошиб бориши Ba yлaрни эхтиёжлaрини кондирилишидa зaмон тaлaбигa мос юкори мaлaкaли кaдрлaргa мухтожлик сезилмокдa.
Калит сузлар: рaкaмли иктисодиёт, рaкaмли технология, олий тaълим мyaссaсaлaри (ОТМ), юкори мaлaкaли кaдрлaрни тaйёрлaш, ишлaб чикaриш сохдсини ривожлaнтириш, илм-фaн œxa^, инновaция.
Кириш. "2017-2021 йиллaрдa Узбекистон Респyбликaсини ривожлaнтиришнинг бештa устувор йyнaлиши бyйичa X,aрaкaтлaр стрaтегияси", Узбекистон Респyбликaси Президенти Ш^в^т Мирзиёевнинг 2019 йил 8 октябрдaги "Узбекистон Респyбликaси Олий тaълим тизимини 2030 йилгaчa ривожлaнтириш концепциясини тaсдиклaш тyFрисидa"ги ПФ-5847-сонли фaрмони хaмдa 2018 йил 5 июндaги "Олий тaълим мyaссaсaлaридa тaълим сифaтини ошириш Ba yлaрнинг мaмлaкaтдa aмaлгa оширилaётгaн кенг ^мровли ислохотлaрдa фaол иштирокини тaъминлaш бyйичa кУшимчa чорa-тaдбирлaр тyFрисидa"ги П^—2752-сонли хaмдa 2019 йил 11 июлдaги "Олий Ba yртa мaхсyс тaълим тизимигa бошкaрyвнинг янги тaмойиллaрини жорий этиш чорa-тaдбирлaри тyFрисидa"ги П^—4391-сонли кaрорлaри, Узбекистон Респyбликaси Вaзирлaр Мaхкaмaсининг 2019 йил 3 декaбрдaги "Олий тaълим мyaссaсaдaрини боскичмa-боскич узини узи молиялaштиришгa уткЕзиш тyFрисидa"ги 967-сонли ^рори, Узбекистон Респyбликaси Вaзирлaр Мaхкaмaсининг 2019 йил 25 феврaлдaги 133-ф-сонли фaрмойиши бугунги олий тaълим тизимини тyбдaн ислох килишгa aсос булиб хизмaт килaди.
Узбекистон Респyбликaси Президенти Шж^т Мирзиёев Миромонович 30 aпрель куни жорий Укyв йилини сифaтли якyнлaш, битирyв Ba кириш имтихонлaрини тaшкил этиш мaсaдaдaри мyхокaмaсигa бaFишлaнгaн йиFилишдa вaзиятгa кaрaб, Укyв юкдaмaдaрини Ba дaстyрлaрни кaйтa куриб чикиш, олий y^B юртлaридa aмaдий кyникмaдaрни ривожлaнтиришгa эътиборни
Kynamupum no3HMnnrH, myHuHrgeK, 3epuKapHu Matpy3anap yKum, KoHcneKTHap ë3gupum Kaöu y3uHu oKHaMaraH ycyHHapgaH bo3 Kenuö, TatHuM MeToguKacuHu pHBO^naHTHpnm Ba negarorHap caBuacuHu omupum foat MyxuM Macananuru TatKugHaHraH эgн.
fflyHra KapaMañ öyryHru KyHga OHUH TatHuM coxacHHH UCHOX, KuHum Macanacuga KepaKHu Ta^puöanapra TaaHraH xpHga aHuK MaKcagHu Ba MaH3uHHu TaKHH^napHH umnaö nusum Ba ynapHH ohuh TatHuM Myaccacanapuga Ta^puöa TapuKacuga yTKa3um, 6up xuHHuKgaH KeHr KaMpoBHu TatHuMra yTum, TatHuM HyHanumura Kapaö MyTaxaccucHuK ^aHHapura KynpoK coaraap a^paraHumu ho3um. OaHHap nyHanumuga KepaKCH3 HyHanumra goup öyHMaraH ^aHHapgaH B03 Kenum opKanu ^aHnapHu KaMaHTupum Ba Ha3apuH öuHuMHap öunaH 6up KaTopga umnaö nu^apumga, xu3Mar Kypcaram cox,anapuga Ba kuhuk TapMoKHapga ohuh TatHuM MyaccacacuHu öuTupraH TanaöanapHu MocHamTupum 3apypuaT 3aMOH Tanaöu 6ynu6 KonMOKga.
HnMuH-aManun ^M^argaH pecnyÖHuKaMro OHUH TatHuM T^UMUHU^ roryK Ba KaMnunuKnapuHu MyxpKaMa KuHum acocuga yHu uchox, KuHum HyHanumnapuHu öenrunam, xaHKapo эtтнpo$ этннraн TamKuHoTHapHuHr peHTuHruga SupuHnu 1000 ypuHgaH эraпнam, xaHKapo Ta^puöagaH Kenuö HUKUÖ, OHUH TatHuMHuHr uHFop CTaHgapTnapuHu ^opuñ этнm x,aMga TatHuM Ba UHM-^H TexHoHoruaHapuHu ®:an6 этнm, OHUH TatnuM Ma3MyHuHu cu^ar ^M^argaH aHru öocKunra KyTapum, OHUH TatnuM MyaccacanapuHuHr öapna coxanapuga MyaMMo Ba KaMHuHuKHapHu tu3umhu ypraHum, Ta^HuH KuHum x,aMga yHapHuHr enuMu M3acugaH нннoвaцнoн Ba TexHonoruK Foanap öunaH $uKp aHMamaguraH MyHoKoT MapKa3Hapra aHHarnupum ho3UM öynagu.
Ohuh TatnuM Myaccacacu caMapagopHuK Me3oHHapu acocuga MexHarra x,aK Tynam тнзнмннн ^opuñ этнm, TatHuM cu^araHu WKopu öocKunra KyTapum, yKuTumHuHr TamKunun maKHHapuHu TaKoMuHHamTupum, uHFop xopu^MH Ta^puöanapHu muhhuh TatHuM TrouMuga TaröuK этнm, TatHuM ^apaëHu ycragaH caMapanu ^aMoarnuHuK HasoparaHu ypHaram.
Tag^HKOT MeTogo^orHHCH. Ma3Kyp MaKonaHu ë3umga cTaTucTuK Ky3aTyB, cBogKanam Ba rypyxnam ycynapugaH, TapKuôuH Ta^nun, Kagpnap cuëcaTu, umnaö HuKapumgaru co^acuga cypoB ycynu KyHHaHunraH Ba ohuh TatHuM Myaccacanapu Ta^Hun KuHuHraH.
MaB3yra oug agaôuëT^ap map^u. "2017-2021 ñuHHapga Y36eKucToH PecnySHuKacuHu puBo^naHTupumHuHr öemTa ycTyBop HyHaHumu óyauna ^apaKaTHap cTpaTeruacu", Y36eKucToH PecnyÖHuKacu npe3ugeHTu fflaBKaT Мнpзнёeвнннг 2019 huh 8 oKraöpgaru "Y36eKucToH PecnyÖHuKacu OHUH TatHuM тнзнмннн 2030 HuHrana puBo^HaHTupum KoHuenuuflcuHu TacguKHam TyFpucuga^ru nO-5847- cohhu ^apMoHu x,aMga 2018 HUH 5 uwHgaru "OHUH TatHuM Myaccacanapuga TatHuM cu^arnHu omupum Ba yHapHuHr MaMHaKaTga aManra omupuHaëTraH KeHr KaMpoBHu ucHo^oTHapga $aoH umTupoKuHu TatMuHHam óyauna KymuMHa nopa-TagöupHap TyFpucuga^ru n^-2752-coHHu xaMga 2019 huh 11 uwHgaru "Ohuh Ba ypTa Maxcyc TatHuM Tu3uMura öomKapyBHuHr aHru
тaмойиллaрини жорий этиш чорa-тaдбирлaри тyFрисидa"ги П^-4391-сонли кaрорлaри, Узбекистон Республи^си Вaзирлaр Мaxкaмaсининг 2019 йил 3 декaбрдaги "Олий тaълим мyaссaсaлaрини боскичмa-боскич узини узи молиялaштиришгa уткязиш тyFрисидa"ги 967-сонли кaрори, Узбекистон Республи^си Вaзирлaр Мaxкaмaсининг 2019 йил 25 феврaлдaги 133-ф-сонли фaрмойиши бугунги олий тaълим тизимини тyбдaн ислоx килиш имкониятлaри xaкидa суз юритилгaн.
Меxнaт мyносaбaтлaри бу ходим меxнaт жaрaёнигa жaдб килиниши вaктидaн бошлaб xисоблaнaди Ba унинг xyкyкдaрини xимоя килиш мaксaдидa xyкyкий мaъёрлaр билaн тaртибгa солишни нaзaрдa тyтaди. Меxнaт мyносaбaтлaрини тaртибгa солyвчи xyкyкий мaъёрлaр унинг меxнaт соxaсидaги XOлaтини белгиловчи мyxим омил булиб, aйни пaйтдa дaвлaт микёсидa мyxим ижтимоий-иктисодий функцияни бaжaрaди (Абдyрaxмонов, 2019). "Меxнaт иктисодиёти" иктисослигининг aсосий мaсaдaдaри ёритилгaн, мaкро Ba микро дaрaжaдa инсон ресyрслaри фaолиятининг иктисодий конyниятлaри, шунингдек, меxнaт бозори Ba корxонaлaрдa меxнaтни жaдб килиш Ba yндaн фойдaдaниш бyйичa юзaгa келaдигaн иктисодий мyносaбaтлaр yргaнилгaн. Ресyрслaр -бaндликнинг турли шaкдлaрини ярaтaди. Меxнaтгa xaк тyлaшни тaшкил этиш Ba мaкбyл иш xaкини белгилaш тaртиби тaвсифлaнгaн, иш xaки фондини шaкллaнтириш Ba yндaн сaмaрaди фойдaлaнишни тaъминлaшгa кУйилaдигaн тaдaблaр келтирилгaн. Меxнaт иктисодиётининг aсосий мyaммоси унинг сaмaрaдорлиги тизими булиб, yндa етaкчи роль меxнaт yнyмдорлигигa тегишли булиб, миллий бойликнинг усишига ёрдaм берaди, Жaмиятнинг бaрчa aъзолaрининг фaровонлик дaрaжaсини оширaди Ba ижтимоий стaндaртлaр Ba кaфолaтлaрни тaъминлaйди. (Алиев, 2016). Меxнaт жaрaёнининг aсосий xaрaктеристикaдaри кyйидaгилaрдaн иборaт:
биринчидaн, нaтижaдaрни фойдaдилиги, ишчилaрнинг вaкт Ba энергиясини сaрфлaш, yлaрнинг дaромaдлaри Ba бaжaрилгaн фyнкциялaр мaзмyнидaн коникиш дaрaжaсидир (Генкин, 2007). "Ходимлaрни бошкaриш иктисодиёти" фaнининг aсослaри yргaнилгaн: нaзaрий Ba услубий мaсaдaдaр, жyмлaдaн, сaмaрaди xодимлaрни бошкaриш тизимини шaкллaнтиришнинг тaшкилий-иктисодий меxaнзми;
иккинчидaн, меxнaт сaдоxияти, интеллектyaд Ba инсон ^пит^и иктисодий бaxолaш;
yчинчидaн, меъёрий-xyкyкий бaзaни ишлaб чикиш Ba aсосли тaшкилий-иктисодий меъёрлaр aсосидa меxнaт кyрсaткичдaрини тaxлил килиш yсyллaрини кУллaш;
тyртинчидaн, кaдрлaр xaрaжaтлaрини, меxнaт унумдорлигини тaxлил килиш, режaдaштириш Ba бош^риш.
Бaкaдaвтлaр, мaгистрлaр, кУшимчa тасбий тaълим тaдaбaдaри, шу шyмлaдaн МБА йyнaлишлaри тaдaбaдaри, aспирaнтлaр, докторaнтлaр, иктисодиётнинг реaд сектори тaшкилотлaри xaмдa дaвлaт Ba муниципэл XOкимият оргaнлaрининг кaдрлaр бошкaрyви бyйичa мyтaxaссислaри учун
керакли курсатмалар берилган (Кибанов, Ивановская, Митрофанова, Эсаулова, 2012). Университетнинг "Электрон бизнес ва электрон тижоратни бошккариш" курси илмий билимларнинг энг ёш ва амалиётга йуналтирилган йуналишлардан бирига багишланган. Укув кулланма ракамли икктисодиётнинг мохиятини очиб беради, ракамли технологиялар эволюцияси таъсирида бизнес моделларини узгартириш нуктаи назаридан электрон бизнес ва электрон тижоратни бошккариш буйича назарий тамойиллар ва амалий тавсиялар беради. Инновация технологиялар ва уларнинг истеъмолчилар хулк-атворига таъсири, янги бозорларнинг шаклланиши ва компаниялар характеридаги узгаришлар, ракамли иктисодиётнинг глобал тенденциялари ва электрон бизнес юритишнинг узига хос хусусиятларини хисобга олган холда ракобат характерига алохида эътибор каратилмокда. Сунгги авлод олий таълимнинг Федерал давлат таълим стандарти талабларига жавоб беради. Олий таълим муассасаларининг "Иктисодиёт" ва "Менежмент" йуналишларида тахсил олаётган талабалар учун тушунчалар берилган (Лапидус, 2018).
Мехнат бозорида аёлларнинг иктисодий фаоллигини урганиш иктисодчи олимларнинг доимий диккат марказида булган, жумладан, МДХ, давлатлари олимларидан Л.С.Ржаницынанинг фикрича «Аёл-она, ишчи, ходим ва уй бекаси, бу икки тарафлама огирликни бирга кушиб олиб бориш учун аёлларни хар томонлама куллаб- кувватлаш лозим бу жараённи гендер тенглиги даражасида урганиб, нафакат ижтимоий ишлаб чикаришда иш билан бандлик балки, уларнинг оилавий муаммолар, болалар тарбияси билан машгуллигини енгиллатиш керак» (Мамадалиева, 2016).
Глобаллашаётган дунёда ахоли миграцияси билан боглик кенг куламли муаммоларга багишланган. Миграциянинг ижтимой хаётнинг турли сохаларда, жумладан, демографик тузилмаларга, ахоли сонига, этник жараёнларга, мехнат бозорига, худудий ривожланишига, ижтимоий сиёсатга таъсирини узгартиришнинг назарий жихатлари хар томонлама куриб чикилади. Мехнат миграцияси муаммоларига алохида эътибор каратилмокда. Миграция жараёнларини прогнозлаш, миграция сиёсатининг асосий тамойиллари ва йуналишларини ишлаб чикиш ва мигрантларнинг кабул килувчи жамиятга ижтимоий интеграциялашуви масалалари ёритилган. (Воробьева, Топилин, 2012).
Энг янги авлод давлат таълим стандартига мувофик, мехнат иктисодиётининг назарий асослари хар томонлама ёритиб берилган, бозор иктисодиёти шароитида мехнат бозори фаолиятини тавсифловчи асосий категория ва атамалар тахлил килинган. Ушбу дарсликдан фойдаланиш курс имтихонига тайёрланишини
осонлаштиради ва имтихондан юкори бахо олишингизни кафолатлайди. Кенг иллюстратив материаллар (графиклар, диаграммалар, жадваллар) мавжуд. Бакалавр, аспирантлар, иктисод олий укув юртлари ва кафедралари укитувчилари, мехнат бозорида хулк-атворни моделлаштиришнинг турли жихатлари билан шугулланувчи иктисодчилар, ижтимоий ва мехнат
муносабатлари сохасидаги мутахассислар ва жамиятнинг мехнат салохиятидан самарали фойдаланиш муаммолари билан кизиккан хар бир киши учун тавсия этилган (Михалькина, Белокрылова, Фурса, 2017).
Назарий ва амалий шахсий хусусиятларни батафсил сифат ва микдорий бахолашни тобора купрок уз ичига олади: билим, малака, куникмалар, тупланган ишлаб чикариш тажрибаси, кобилият, фаоллик, маъсулият ва бошкалар. Уларнинг амалий ахамияти ортиб бормокда халолик, коллективизм ва микдор кобилиятлари, виждон, рахм-шавкат, багрикенглик ва бошкалар каби инсонпарварлик фазилатлари хакида фикр ва мулохазалар юритилган (Одегов, Руденко, 2016).
Тахлил ва натижалар мух,окамаси. 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар стратегиясида мамлакатимиз иктисодиётини инновацион ривожлантириш, фаол инвестиция сиёсатини изчил давом эттириш, янги замонавий корхоналар ташкил этиш, тадбиркорликни хар томонлама куллаб-кувватлаш оркали ахолининг иш билан бандлигини ва муносиб даромад топишларини таъминлаш вазифалари белгиланган. Узбекистон Республикасининг Президенти Шавкат Мирзиёев Миромонович томонидан 2020 йил 25 январда Олий Мажлисга Мурожаатномасида "Биз янги иш уринларини яратадиган тадбиркорларни хар томонлама куллаб-кувватлашимиз, таъбир жоиз булса, уларни елкамизда кутаришимиз керак" деб алохида таъкидланган эдилар. Узбекистон Республикасининг доимий ахолиси сони 2024 йил 22 апрель холатига 37,0 млн кишини ташкил этди.
Тахлил натижаларига кура 2030 йилга бориб ахоли сони 44 млнга етади. Мамлакат ахолиси 2024 йил бошида 36,8 млн кишини ташкил этган. Х,ар бир ойда уртача 54,5 минг кишига ошган. Х,ар бир кунда эса уртача 1,8 минг кишига купаймокда.
Статистика агентлигининг дастлабки маълумотларига кура, 2023 йилнинг 1 январь холатига Узбекистон Республикаси доимий ахолисининг ёш гурухлари буйича таркиби:
- мехнатга лаёхатли ёшдан кичиклар - 11,4 млн. киши (31,7 %)
- мехнатга лаёкатли ёшдагилар - 20,5 млн. киши (56,8 %)
- мехнатга лаёкатли ёшдан катталар - 4,1 млн. киши (11,5 %) хиссасига тугри келади.
2024 йил 1 январь холатига кура мехнат ресурслари сони 20 миллион 724 минг 900 кишини ташкил этиб, 2023 йилнинг шу даврига нисбатан 224 минг кишига (1,01 фоизга) ошган.
Узбекистонда мехнатга лаёкатли ахолини хамда олий таълим муассасаларини тамомлаган ёшларни муносиб доимий иш билан таъминлаш жуда мухим ва уткир ижтимоий масала эканлигини яккол курсатиб турибди.
Юкорида кайд килинган статистика маълумотлари Республикамиз минтакалари кесимида чукур тахлил килиш асосида ахоли илмга булган талабидан келиб чикиб, худудий ва тармокларда кадрлар масаласини олий
тaълим мyaссaсaдaри билaн хaмкорликдa дaстyрлaрини ишлaб чикиш вa yлaрнинг бaжaрилишини мyвофикдaштириш, янги иш yринлaри тaшкил этиш бyйичa дaвлaт бyюртмaдaрини ишлaб чикиш хвмдв олий тaълим 6итирувчи ёшлaрнинг иш жойлaри квотaсини белгилaш бyйичa вник мадс^^ йyнaдтирилгaн комплекс чорa-тaдбирлaрни aмaдгa ошириш лозим деб yйлaймиз: биринчидaн, вaзирликлaр, идорaдaр вa хужвдик бошкдруви оргaнлaри хвмдв Олий тaълим мyaссaсaдaри билaн биргaдикдa битирyвчилaрини yлaр эгaдлaгaн мyтaхaссисликлaргa мувофик ишгa жойлвштиришни тaъминлaш вa yлaргa доир хукукий хyжжaтлaрни ишлaб чикиш;
иккинчидж, ишгa жойлaшгaн олий мaълyмотгa эгa бyлгaн ик;тисодиётдa хвмдв мехтат бозорининг ре&л тaдaблaридaн келиб чикдан холдв, ^ama тaйёрлaш вa мaдaкaсини ошириш тизимини тубдвн тaкомиллaштириш;
yчинчидaн, ишгa жойлaштириш жaрaёнигa илFор aхборот технологиялaрини фaол жорий этиш, жyмлaдaн, Миллий вaкaнсиядaр бaзaсини ярaтиш вa доимий ривождaнтириб бориш;
туртинчидвн, ишгa жойлaшишгa кyмaклaшиш бyйичa хизмaтлaр кyрсaтиш бозоридa зaмонaвий инфрaтyзилмa вa рвкобвт мухити ярaтиш, входи вa ёшлaрни бaндлигини тaъминлaш мaсaдaдaридa дaвлaт хвмдв хужвдик бошкдруви оргaнлaри, жойлaрдaги мaхaдлий хокимият оргaнлaри, тaълим мyaссaсaлaри, нодaвлaт тaшкилотлaри, фукдролврнинг Узини Узи бошкдриш оргaнлaри вa олий тaълим мyaссaсaдaри билaн yзaро хвмкорлигини тaъминлaшнинг сaмaрaди мехaнизмлaрини шaкллaнтириш;
бешинчидaн, бaндлик вa мехтат мyхофaзaси сохaсидa конунчиликкв риоя этилиши yстидaн нaзорaтни тaъминлaш, мехнaт шaроитлaри экспертизaсини aмaдгa ошириш, мехтат мyносaбaтлaрини, мехнaтни моддий рaFбaтлaнтириш мехaнизмлaрини олий тaълим мyaссaсaдaри билaн хaмкорликдa янaдa тaкомиллaштириш бyйичa вник; чорa-тaдбирлaрни aмaдгa ошириш;
олтинчидaн, олий мвълумотли вв иш берyвчилaр уртвсидв мехнaт хукукгари вв мухоф&звси мaсaлaлaри буйичв кенг вхборот-тушунтириш ишлврини олиб бориш.
Узбекистон Респyбликaси Олий твълим фвн вв инноввция в&зирлиги вв унинг твсврруфидвги олий твълим мувссвсвдври мехтат иктисодиётига юкори мaдaкaди квдрлврни твйёрлвш вв дввлвт микёсидв, ижтимоий-мехтат мyносaбaтлaригa всосий нвзврий-методологик вв вмадий чор&гарни ишлвб чикилиши зврурияти сезилврли дaрaжaдa уз жсини топмокдв.
Статистикв вгентлиги мaълyмотлaригa курв, 2022/23-укув йили бошига республиквмиздв фволият юритвётган 191 тв олий твълим твшкилотлвридв твхсил олвётган тaдaбaдaр сони 1 млн 40 минг 400 тафврга етган. Шундвн:
- твдвбв йигитлвр - 544,8 минг тафвр
- твдвбв кизлвр - 495,6 минг тафвр
2022 йилнинг 1 январь холатига, ЮНЕСКОнинг статистика институти маълумотларига кура, хорижда тахсил олаётган Узбекистонлик талабалар сони 808,4 минг нафарни ташкил этган.
Бежизга юкорида келтирилган мехнат муносабатлари, янги иш уринлари хакида гапириб утилмади. Хрзирги замон талаби ишлаб чикариш ва давлат ташкилотларига керакли малакага эга булган мутахассисларни етиштиришда олий таълим муассасаларини интегратциялаш яъни уйгунлаштиришдир. Бизга маълумки таълимда ижтимоий фанлар, гуманитар фанлар ва табиий фанлар йуналишида таълим берилади.
Макола мазмуни шундан иборатки, мазкур фанларни утилишида бир-бирига алокаси булмаган дарсликларни аралаштирмаслик, семестр фанларни кискартириш, йуналишга доир фанларга ургу бериш замон талабига айланмокда. Суровлар утказилганда талабалар томонидан билдирилган фикрларга кура утиладиган фанлар аксарияти бизнинг йуналишимизга тааллукли эмас ва аксарият холларда семестрда куп фанлар булганлиги эвазига дарсликларни уз вактида бажара олмасликлари хакида ва мутахассислик фанларига купрок соатлар ажратилиши тугрисида фикр билдиришган.
Мисол тарикасида тарих, фалсафа, журналистика, узбек филологияси йуналишида олий математика, физика, биология, кимё фанларини урнига мутахассислик фанларни соатлари купайтириши ёки шуни акси сифатида аник фанларга доир фикрлар билдирилган.
Бизга маълумки, олийгохда 8 семестр яъни 4 йил давомида бакалавр даражасидаги диплом берилади (1-расм). Мазкур таълим жараёнини янги замонавий таълимга узгартириш масаласи буйича мухокама киладиган булсак, 1 семетр яъни 6 ой назарий билимларни, 2 семестр ишлаб чикариш ёки давлат ташкилотларга талабларни амалиёт уташ учун танланган йуналишлари буйича юбориш. Назарий билим олган талабалар амалиётда назарий билимларини янада бойитилишига эришилади. 4 йил давомида олинадиган билимларни 2 йили назарий олийгохда ва 2 йили ишлаб чикаришда ва давлат ташкилотларида утказилади. Шу тарика боскич талабалари жой алмашиб хам назарий хам амалий билимларни чуккуррок эгаллашга олиб келади.
Шуни айтиб утиш жоизки, бугунда давлат тест маркази тугатилиши, укишни кучириш буйича масалаларга нукта куйилишига, биз олийгохга кириш имтихонларига эмас балки битирув малакавий ишига купрок этибор буришили максадга мувофикдир.
Бугунги кунда олийгохлараро укишни кучириш буйича жуда куплаб мурожаатлар мухокамаларга сабаб булмокда. Давлат томонидан берилган имтиёзлардан имтихон топширган абитуриентлар таълим йуналишида бир канча олийгохларни танлайди ва укишга кабул килинади туплаган баллари хисобига. Аксарият холларда талабалар биринчи курсни тугатиб укишни кучиришга ва бошка таълим йуналишига утишга харакатлар килишади. Бу эса уз натижасини бермагандан кейин мажбуран узи хохламаган йуналишини тамомлашга мажбур булади ва келажакда бу сохада фаолият юритишлари атиги 12 % ташкил килади.
Хулоса ва таклифлар. Юкорида келтирилган статистика усуллари, тахлиллар, суровномалар натижасида келажакда биз куйидагиларга эришишимиз мумкин:
биринчидан, юкори малакали мутахассисликка эга кадрларга барча сохада; иккинчидан, буш иш уринларни малакали мутахассисликка эга булган кадрлар билан тулдиришга;
учинчидан, касбга булган ракобатни ривожланишига; туртинчидан, келажакда мазкур юкори малакага эга мутахассислар янги иш уринларни яратишларига;
бешинчидан, ишлаб чикариш ва давлат ташкилотларини олий таълим муассасалари билан интеграциялаш яъни уйгунлашишига;
олтинчидан, кайси соха йуналишларида купрок эътибор каратилишига; еттинчидан, контаркт туловларини камайишига олиб келишига; саккизинчидан, олий таълим муассасалари уртасида кучли ракобатни шаклланишига эришилади.
Узбекистоннинг барча ёшларини билим олишига айникса хотин-кизларни олий маълумотли булиши ва келажак авлодни тарбиялашда мухим замин яратилади.
Олийгохларда кириш имтихонларини яъни Давлат тест маркази томонидан тузилаётган тестлардан воз кечилиб, очик холатда тугридан-тугри олийгох маъмурияти билан келишилган шартнома туловлари асосида имтихонсиз кабул килинади. Бу эса уз навбатида ёшларни узи танлаган касбларида таълим олишларини, олийгохлараро укишни кучириш масаласига нукта куйилишига олиб келади.
Олийгохни томомлашда битурув малака ишларида яъни диплом химоясига купрок эътибор каратилиши имтихондан утолмаган талабаларга 1 йиллик сертификат берилиб, кейинги йилда кайта диплом химоя килишлари таъминланса максадга мувофикдир.
Олигохда 2 йиллик назарий ва 2 йиллик амалиётда булганлиги сабабли, 2 йиллик амалиёт эвазига контракт туловлари тенг ярмига кискаради бу эса кам таъминланган оилаларни фарзандлари укишига замин яратилади.
Фойдаланган адабиётлар руйхати:
1. Абдурахмонов ^Х. (2019) Мехнат иктисодиёти. Назария ва амалиёт. Дарслик - Т.: "Фан", - 590 б.
2. Алиев И.М. (2016) Экономика труда: Учебник для бакалавриата и магистратуры / И.М. Алиев, Н.А. Горелов, Л.О. Ильина. - Люберцы: Юрайт, - 478 с.
3. Воробьева О.Д., Топилин А.В. (2012) Миграция населения: теория, политика: Учебное пособие / Под ред. - М.: Экономическое образование.
4. Генкин Б.М. (2013) Экономика и социология труда: Учебник для вузов / Б.М. Генкин. - М.: Норма, - 464 с.
5. Кибанов А.Я., Ивановская Л.В., Митрофанова Е.А., Эсаулова И.А. (2012) Социально-трудовые отношения, рынок труда и занятость персонала. - М.: Проспект. - 621 с.
6. Карор (2018). 5 июндаги "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги ПК-2752-сонли карори.
7. Карор (2019). 11 июлдаги "Олий ва урта махсус таълим тизимига бошкарувнинг янги тамойилларини жорий этиш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-4391-сонли карори.
8. Карор (2019). Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 3 декабрдаги "Олий таълим муассасаларини боскичма-боскич узини узи молиялаштиришга утказиш тугрисида"ги 967-сонли карори.
9. Лапидус Л.В. (2018) Цифровая экономика: управление электорнным бизнесом и электронной коммерцией: учебник. -М.: ИНФРА-М.-479 с.
10. Мамадалиева Д. (2016) Аёллар иктисодий фаоллигини ошириш йуллари: услубий кулланма. - Т.: "РОИАМ". - 20 б.
11. Мирзиёев Ш.М. (2020) Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси // УзА, 25 январь.
12. Михалькина Е.В., Белокрылова О.С., Фурса Е.В. (2017) Экономика труда: учебник. - М.: РИОР: ИНФРА-М. - 273 с.
13. Одегов Ю.Г. (2016) Экономика труда: Учебник и практикум для академического бакалавриата / Ю.Г. Одегов, Г.Г. Руденко. - Люберцы: Юрайт. -423 с.
14. Фармойиш (2019). Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 25 февралдаги 133-ф-сонли фармойиши.
15. Фармон (2019). Шавкат Мирзиёевнинг 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш турисида"ги ПФ-5847- сонли фармони.