барцарор щтисодий ривожланишда олий таълим
ТИЗИМИДА ДУАЛ ТАЪЛИМНИ ЖОРИЙ ЭТИШ ИМКОНИЯТ ВА
ИСТЩБОЛЛАРИ (GIZ халкаро лойихаси доирасида)
d https://doi.org/10.5281/zenodo.10529878
Саидов Мухаммад Али Х,акимович,
иктисод фанлари доктори, Тошкент давлат аграр университети Агроиктисодиёт кафедраси
профессори 3167707@gmail.com Абдувасиков Абдуазиз Абдулазизович, иктисодиёт фанлари номзоди, профессор, Тошкент давлат аграр университети Халкаро хдмкорлик, трансформация ва стратегик ривожланиш буйича проректор a.abduvasikov@tdau. uz Саидова Дилдора Нурматовна, иктисодиёт фанлари номзоди, доцент, Тошкент давлат аграр университети Агроиктисодиёт кафедраси мудири. dsaidova@rambler.ru Аннотация. Узбекистонда олий таълим тизимидаги ислоуотлар нафацат тизим мазмунини, балки унинг тузилишини уам тубдан узгартирди. Шу билан бирга, бугунги кунда олий таълим тизимида мавжуд имкониятлар уар доим уам битирувчилар ва меунат бозори эутиёжларига жавоб бермайди. Дуал/кооператив олий таълимнинг мазмуни урганилиб, уни жорий этишнинг имкониятлари ва республикада муваффациятли амалга оширишга тусцинлик цилаётган хатарлар куриб чицилган.
Калит сузлар: дуал/кооператив таълим, инновацион ицтисодий усиш, меунат бозори.
ВОЗМОЖНОСТИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РЕАЛИЗАЦИИ ДУАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСТОЙЧИВОМ ЭКОНОМИЧЕСКОМ РАЗВИТИИ (в рамках международного проекта GIZ)
Саидов Мухаммад Али Хакимович, Саидова Дилдора Нурматовна, Ташкентский государственный аграрный университет Саидов Мухаммад Али Хакимович
3167707@gmail.com доктор экономических наук, профессор кафедры «Агроэкономика», Ташкентский государственный аграрный университет Саидова Дилдора Нурматовна dsaidova@rambler. ru кандидат экономических наук, доцент кафедры «Агроэкономика», Ташкентский государственный аграрный университет.
Аннотация: Реформы высшего образования Узбекистана в корне изменили не только содержание системы, но и ее структуру. Наряду с этим, имеющиеся на сегодня возможности в системе высшего образования не всегда удовлетворяют потребности выпускников и рынка рабочей силы. Изучено содержание дуального высшего образования, рассмотрены возможности реализации и потенциальные риски, препятствующие успешному внедрению его в республике.
Ключевые слова: дуальное/кооперативное образование, инновационный экономический рост, рынок рабочей силы.
OPPORTUNITIES AND PROSPECTS FOR IMPLEMENTING DUAL EDUCATION IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM IN SUSTAINABLE
ECONOMIC DEVELOPMENT (within the framework of the international project GIZ)
Saidov Muhammad Ali Khakimovich, Saidova Dildora Nurmatovna, Tashkent State Agrarian University
Saidov Muhammad Ali Khakimovich 3167707@gmail.com
Doctor of Economics, Professor of the Department ofAgroeconomics, Tashkent
State Agrarian University Saidova Dildora Nurmatovna dsaidova@rambler. ru Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Agroeconomics, Tashkent State Agrarian University,.
ABSTRACT: The reforms of higher education in Uzbekistan radically changed not only the content of the system, but also its structure. Along with this, the opportunities available today in the higher education system do not always meet the needs of graduates and the labor market. The content of dual higher education is
studied, the possibilities of implementation and potential risks that prevent its successful implementation in the republic are considered.
Key words: dual education, innovative economic growth, labor market.
Жахон хамжамиятининг ракамли иктисодиёт ва билимга асосланган иктисодиёт тамойилларининг жадал ривожланиши, давлат олдида доимий узгариб турадиган мехнат бозорини кондиришга кодир кадрлар тайёрлашни такомиллаштириш буйича бир катор мухим вазифаларни куяди. Таълимга, ёшларнинг касбий махоратини оширишга йуналтирилган сармоя "демографик дивиденд" деб аталмиш даромад келтиради ва мамлакат иктисодий усишига хизмат килади. Мутахассисларнинг фикрича, демографик дивиденднинг самараси мамлакатнинг ижтимоий, иктисодий ва сиёсий институтлари ва сиёсати оркали ёшларга имкон яратганида мехнатга лаёкатли ахолининг нисбатан анча тез усиши ва шу оркали ишлаб чикариш салохиятини оширишии, усиш потенциалини руёбга чикариши мумкин [1].
Бу масала хозирги вактда алохида ахамиятга эга. ЮНЕСКО маълумотларига кура, сунгги 20 йилда дунёда олий таълим билан камров даражаси 2000 йилдаги 18 фоиздан 2020 йилда 40 фоизга, Марказий Осиёда эса 22 фоиздан 35 фоизга ошган. Узбекистонда бу борада муайян ишлар амалга оширилди. Олий таълим билан камров 2018 йилдаги 9 фоиздан 2023 йилда 39 фоизга ошди, олий таълим муассасалари сони 2018 йилдаги 84 тадан 2023 йилда 210 тага етди . уларга кабул 3,5 бараварга ортди. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев Олий Мажлисга ва Узбекистон халкига Мурожаатномасида "Янги Узбекистон тараккиётининг ягона тугри йули - таълим сифатини ошириш", деб таъкидлади [2]. 2023 йил мамлакатимизда "Инсонга эътибор ва сифатли таълим" йили деб эълон килинди. Бу, шубхасиз, мамлакатимиз кун тартибидаги долзарб масалалардан биридир. Зеро, бунинг замирида Узбекистонни ривожланган давлатлар каторига олиб чикишга кодир юкори малакали мутахассисларни тайёрлаш масаласи ётади.
Узбекистонда 14 ёшдан 30 ёшгача булган ёшлар сони 9,6 миллион кишини ташкил этади . Ёшлар уртасидаги расмий ишсизлик карийб 800 минг кишини ташкил этади, бу умумий ишсизлик даражасидан 1,5 баробар купдир. Руйхатга олинмаган ишсизлар сони бундан хам куп . Олий ва урта махсус таълим сохасида мутахассислар тайёрлаш мехнат бозори талабларига жавоб бермайди. Республика битирувчиларининг атиги 26,2 фоизи уз мутахассислиги буйича ишлайди.
Узбекистон дунёнинг бошка давлатлари катори юкори кушимча кийматга эга ривожланган иктисодиётни яратишга интилмокда. Ахоли жон бошига ялпи
ички мaхсyлот хaжмини 2026-йилдa 2800 А^Ш доллaригa, 2030-йилдa эсa 4000 доллaргa еткaзиш, "yртaчa дaромaди юкори бyлгaн дaвлaтлaр" ^торита кириш вaзифaси куйилган .
Узбекистон Респyбликaси Президентининг 2019-йил 8-октябрдaги "Узбекистон Респyбликaси олий тaълим тизимини 2030-йилгaчa ривождaнтириш концепциясини тaсдикдaш тyFрисидa"ги П^-5847-сон Фaрмонидa тизимли ислохотлaр йyнaдишидaги мухим вaзифaдaр Узбекистон Респyбликaсидa хaдкaро тaжрибaгa aсослaниб, олий тaълим мaзмyнини сифaт жихaтидaн янги боскдчга кyтaриш, мехтат бозоридa Уз Урнини топa олaдигaн юкори мaдaкaди кaдрлaр тaйёрлaш тизимини йyлгa куйиш, ижтимоий сохaдaрни бaркaрор ривождaнтиришгa муносиб ^œa кушиш, олий тaълимнинг илFор стaндaртлaрини жорий этиш, хyсyсaн, укув дaстyрлaри нaзaрий билим олишгa кaрaтилгaн тaълимдaн aмaдий кyникмaдaрни шaкллaнтиришгa кaрaтилгaн тaълим тизимигa боск;ичмa-боск,ич утиш белгилaнгaн [3] .
Узбекистон Республитаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдaги УП-5847-сонли "Узбекистон Респyбликaсининг олий тaълим тизимини 2030 йилгaчa ривожлaнтириш концепциясини тaсдикдaш тyFрисидa" ги фaрмонидa, Узбекистон Респyбликaсидa олий тaълимни тизимли ислох килиш йyнaдишидaги мухим вaзифaдaр кaторидa, кyйидaгилaр белгилaнди:
- хaдкaро тaжрибaгa aсослaнгaн холдa, олий тaълимнинг илFор стaндaртлaрини жорий этиш, хyсyсaн, укув дaстyрлaри нaзaрий билимлaрни олишгa кaрaтилгaн тaълимдaн, aмaдий кyникмaдaрни шaкллaнтиришгa кaрaтилгaн тaълим тизимигa боскичмa -боскич утиш;
- олий тaълим мaзмyнини сифaт жихaтидaн янги боск;ичга кyтaриш, мехнaт бозоридa уз урнини топa олaдигaн, юкори мaдaкaди кaдрлaр тaйёрлaш тизимини йулга куйиш, ижтимоий сохa Ba иктисодиёт тaрмокдaрининг бaркaрор ривождaнишигa муносиб хиссa кушиш;
- тaълимнинг илмий-тaдкдкот инститyтлaри Ba ишлaб чикдриш корхонaдaри билaн yзaро мaнфaaтли хaмкорлигини йyлгa куйиш;
Бугунги кyнгa кaдaр олий тaълим тизими олдидa юкори мaдaкaди кaдрлaр тaйёрлaш борaсидa, хaд килиниши тaлaб бyлгaн бир кдтор долзaрб мyaммолaр Ba кaмчиликлaр колмокдa (Узбекистон Республи^си Президентининг 2019 йил 8 октябрдaги УП-5847-сонли фaрмонигa 1-иловa), шу жyмлaдaн:
- aмaддaги мaдaкa тaдaблaри, укув режaдaри Ba дaстyрлaрининг мaзмyни битирyвчилaр yртaсидa aмaдий кyникмaдaрни шaкдлaнтиришгa кaрaтилгaн эмaс;
- кадрлар буюртмачилари ва олий таълим муассасалари хамкорлигида кадрлар тайёрлаш самарали йулга куйилмаган, олий таълимни мазмунини шакиллантиришда иш билан таъминловчиларнинг иштироки етарлича эмас.
- укувчиларнинг танкидий фикрлаши, мустакил ахборот кидириш ва тахлил килиш куникмалари шаклланмаган;
- ишлаб чикариш корхоналарида амалий машгулотлар самарали ташкил этилмаган, укитилаётганган мутахассисларнинг малака даражаси мехнат бозорининг замонавий талабларига жавоб бермайди;
- инновацион фаолият ва тадкикотлар натижаларини амалиётга кенг жорий этиш, илмий ишланмаларни тижоратлаштириш, иктидорли ёшларни тадкикот ишларига жалб этиш самарадорлиги етарли эмас, таълим, фан ва ишлаб чикаришнинг кучли интеграцияси таъминланмаган.
Узбекистонда олий таълим (кооператив олий таълим) сохасидаги хамкорликка тизимли ёндашув хали хам суст ривожланган, яъни укув дастурларини ишлаб чикиш ва амалга оширишда олий таълим муассасалари (бундан буён матнда ОТМ) ва компаниялар уртасидаги хамкорлик. Бундан ташкари, бундай кооператив олий таълимни (бундан буён матнда - КОТ) аниклаш ва тартибга солиш учун тегишли хукукий асос йук.
Айнан шу сабабли, Германия Федератив Республикаси хукумати Узбекистон Республикаси Олий ва Урта махсус таълим вазирлигини куллаб-кувватлашда ихтиёрини билдирди ва сиёсат, бизнес ва таълимнинг тегишли субъектларига, «бир стол атрофида" Узбекистон Республикаси олий таълимининг сифати ва долзарбийлигини таъминлайдиган, энг мухими, мехнат бозори эхтиёжлари билан олий таълим тизимлари уртасидаги тафовутни бартараф этадиган КОТ нинг миллий моделини ишлаб чикиш имкониятини бериш хохишини билдирди.
Ушбу хукуматлараро келишув асосида, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, "Марказий Осиёда профессионал таълим" (РЕСА) минтакавий лойиха вакили сифатида, 2020 йил июн ойида, миллий ишчи гурухи ташкил килди (бундан буён матнда МИГ). МИГнинг максади, Узбекистоннинг амалдаги меъёрий-хукукий базасини хисобга олган холда, КОТнинг миллий концепциясини ишлаб чикиш булиб колди. Гурух таркибига Олий ва урта махсус таълим вазирлиги, иккита хамкор университет (Бухоро мухандислик-технология институти ва Тошкент аграр университети) ва бизнес -жамиятлар мутахассислари кирди. PECA лойихаси, узининг пудратчиси ICON-INSTITUT GmbH билан биргаликда, деярли 11 ой давомида МИГни иш жараёнларини ташкил килишда маслахат берди ва куллаб-кувватлади. Бундан
ташкари, ICON-INSTITUT GmbH дан бир гурух маслахатчи-кураторлар, МИГ аъзоларини малакасини ошириш буйича тегишли чора-тадбирлар оркали техник ва услубий ёрдам курсатдилар.
Кооператив таълим, икки тарафлама (Duales Studium ёки Дуал таълим) таълимнинг синоними сифатида, таълим олиш шаклларидан бири булиб, талабаларга зарур билим, куникма ва малакаларни олишга каратилган, уларнинг назарий кисми таълим ташкилоти базасида амалга оширилади, амалий кисми эса талабанинг иш жойида амалга оширилади. Дуал таълимни ташкил этиш тартиби Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамаси томонидан белгиланади (Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида" ги Конунининг 15 ва 17-моддалари №ЗРУ-637 23 сентябр 2020й.).
Тошкент давлат аграр университети Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GlZ) GmbH ва ICON Institut GmbH билан хамкорлкида "Марказий Осиёда профессионал таълим - озик-овкат махсулотларини ишлаб чикариш секторида тизимли ёндашувларга кумаклашиш (инглизча PECA)" номли халкаро лойихани амалга оширишда иштирок этиб келмокда. Мазкур лойиха хамкор мамлакатларга (Узбекистон республикаси, Козогистон Республикаси, Киргизистон Республикаси, Тожикистон Республикаси) озик-овкат махсулотларини ишлаб чикариш сектори сохасида профессионал таълимни ислох килишга кумаклашишни максад килиб куйган. Лойиха университетнинг "Агроиктисодиёт" кафедраси базасида бакалавриатнинг 60411700-Логистика (озик-овкат ишлаб чикаришида) йуналишига кооператив дастурни жорий этишга йуналтирилган. Бу умумий кредитлар (ECTS) хажми 240 булган 4-йиллик (8 семестр) дастур булиб, ОТМдаги назарий таълимни доимий равишда компаниялардаги амалиёт боскичи билан уйгунлаштириб борадиган, хам замонавий, хам амалиётга йуналтирилган таълим бериш билан ажралиб туради. Мазкур таълим олиш шакли олий таълим муассасасидаги таълим олиш жараёнини компания ва ташкилотларда амалиёт уташ чогида олинадиган тажриба билан уйгунлаштиради. У олий таълим муассасалари ва иш берувчилар-тадбиркорлар (тижорат ва нотижорат ташкилотлар, корхоналар, давлат ёки хусусий хизматлар) уртасидаги тизимлаштирилган хамкорликка асосланади. Олий таълим ва иш урнида таълим олишни уйгунлаштириш академик куникмаларни хам. Касбий куникмаларни хам шакллантиришга йуналтирилган . Шу сабабли укув аудиторияларида олинган академик назарий билимлар иш урнида шакллантирилган тажриба билан тулдирилади. Шу тарзда, назарий билимлар самараси реал хаётий вазиятларда синаб курилади ва аксинча.
ДКОТнинг асосий тамойили - бу ОТМда назарий билимлар олиш ва бу билимларни амалиётда, иш урнида куллаш орасидаги узлуксиз циклни
таъминлашдир.. Бундай цикл ДКОТга назария ва амалиёт орасида синергияни таъмин-лаш имконини беради. Бу талабаларга уз касбий шаклланишининг дастлабки даврлариданок мураккаб вазифаларни зиммасига олиш ва муваффакиятли карьера куришга ёрдам беради. ДКОТ талабаларга кенг камровли амалий тажриба билан бирга академик малака олиш имкониниятини яратади. Бу институционал, миллий ва халкаро даражада таклиф этилаётган олий таълимни мукаммаллаштириш учун кушимча ва зарурий укиш шакли саналади. Бу дастурда университетдаги назарий укиш боскичлари ва компаниядаги амалий боскичларнинг замонавий, амалиётга йуналтирилган укитиш билан доимий алмашинувида тавсифланади. Ишчи гурух томонидан мазкур дуал таълим дастурининг мохияти ва зарурлиги асосланди, унга кабул килишнинг мезонлари ва укитишнинг натижалари ишлаб чикилди, таълим дастури таркиби шакллантирилди. Таълим бериш ва укитишнинг методлари, параметрлари, бахолаш асосланиши ва мезонлари ишлаб чикилди. Укув ресурслари банки яратилди ва талабани куллаб-кувватлаш мезонлари шакллантирилди. Х,ар бир семестр 60 кредит (ECTS) , 4 укув йили учун 240 кредит (ECTS) дан иборат фан модуллари яратилди.
"Логистика (Озик-овкат ишлаб чикаришида)" дуал таълимининг бакалавриат дастурига 2023 йил 14 мартда Европанинг Аккредитация, сертификация ва сифат таъминоти институти 2028 йил 30 сентябрь муддатигача
амал килувчи халкаро сертификатни такдим этди.
Дуал/кооператив олий таълим бакалавриат даражасида академик малакани таъминлаб, талабаларга кенг амалий тажриба орттириш имконини беради. У таълим муассасаларидаги мавжуд укув дастурларини алмаштирмасдан, балки институционал, миллий ва халкаро даражада тавсия этилган олий таълимни
такомиллаштириш учун кушимча ва зарур укиш форматидир. Зарурат тугилганда улар магистратура ва докторантура йуналишида хам кушма хамкорлик ва шартнома шартлари асосида таклиф этилиши мумкин. Дуал/ кооператив олий таълим дастурлари талабаларни икки томонлама/ кооператив олий таълим стандартлари талабларига мувофик олий таълим муассасаси ва корхона/ташкилот негизида комплекс укитишни (кунлар, хафталар, ойлар буйича) таъминлайди. Ушбу дастурлар манфаатдор томонларнинг таълим, ташкилий ва шартнома шартларини тизимли/мунтазам мувофиклаштириш асосида, укув режаси доирасида корхона/ташкилотнинг функцияларини аник таксимлаш, шу жумладан талабаларни иш жойларига жойлаштириш учун ишлаб чикилади. Ташкилий ва хукукий нуктаи назардан, дуал/кооператив олий таълим ижтимоий-иктисодий тизимнинг иккита мустакил (хукукий) бирлиги: таълим муассасаси ва корхона / ташкилотнинг симбиозидир. Бундай интеграция иктисодиётни глобаллашув ва ракамлаштириш шароитида "Ракамли Узбекистон - 2030" стратегиясининг тамойилларига мувофик кадрлар тайёрлашнинг зарурий таркибий кисми хисобланади ва ишчи кучининг касбий малакасини таъминлашга мухим хисса кушади [6].
Узбекистонда дуал/кооператив олий таълимнинг боскичма-боскич жорий этилиши, бир томондан, мустакил фикрлайдиган, замонавий билим ва юксак шахсий фазилатларга эга булган юкори малакали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таълимни модернизация килиш, иктисодиётнинг соха ва тармоклари, ижтимоий сохани ривожлантиришга, иккинчи томондан - корхона ва ташкилотларнинг укув жараёнидаги роли ва иштирокини кучайтириш, битирувчиларнинг касбий ва коммуникатив куникмаларини оширишга хизмат килади.
Дуал/кооператив олий таълимни жорий этиш икки томонлама/кооператив олий таълимдан манфаатдор булган барча томонлар нуктаи назаридан пухта бахо беришни ва хаётий ёндашувни таъминлаш учун ушбу концепция доирасида дуал/кооператив олий таълим ва уни баркарор амалга ошириш буйича кейинги харакатларни шакллантириш, конунчилик базаси коидаларини, стратегик ва бошкарув масалаларини ишлаб чикишни талаб килади. Дуал/кооператив олий таълимни ташкил этишнинг вазифалари куйидагилардан иборат:
1. Дуал/кооператив олий таълимни куллаб-кувватлашнинг ижтимоий-иктисодий механизмларини ва корхоналар/ташкилотлар ва олий таълим муассасалари уртасидаги хамкорлик моделларини ишлаб чикиш;
2. Олий таълим муассасаларининг укув жараёнларининг корхона/ташкилотдаги мехнат шароитлари билан богликдигини таъминлаш;
3. Талабаларни мехнатга жалб килган холда корхона/ташкилотларда укитишнинг амалий кисмини ва олий укув юртида назарий кисмини ташкил этиш;
4. Таълим дастурларини мехнат билан биргаликда амалга ошириш оркали компетенцияларни шакллантириш;
5. Иш берувчиларнинг талаблари ва уларнинг технологик янгиликларини хисобга олган холда таълим дастурларини тизимли равишда такомиллаштириш;
6. Битирувчиларни аттестациядан утказишда корхона/ташкилотларнинг иштирокини янада кенгайтириш.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. D.E.Bloom, J.G.Williamson. Demographic Transitions and Economic Miracles in Emerging Asia./ https : //www.nber. org/papers/w6268
2. Мирзиёев Ш.М. "Узбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга ва Узбекистон халкига Мурожаатномаси" https://president.uz/lists/view/4057
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019-йил 8-октябрьдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030-йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги П^-5847-сон карори. https://lex.uz
4. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги ^онуни 2020-йил 23-сентябрдаги УР^-637-сон. https://lex.uz
5. "Касб-хунар таълими тизимида дуал таълимни ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида "ги Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2021-йил 29-мартдаги 163-сон карори. https://lex.uz
6. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020-йил 5-октябрьдаги "Ракамли Узбекистон - 2030" ПФ-6079-сон карори. https://lex.uz
7. The-Knowledge-Triangle-Re-Inventing-the-Future. (2013). Editors Pia Lappalainen, Aalto University Markku Markkula, Aalto University https://digitaldublin.files.wordpress.com/2013/05/markku-markkula-parallel-1 -the-knowledge-triangle-re-inventing-the-future.pdf
8. Gerhard Bosch, Das duale System der Berufsausbildung in Deutschland, Notes du Cerfa, n 143, Ifri, Juli 2018. https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/ndc _143_g._bosch_duales_system_berufsausbildungjuli_2018.pdf
9. http : //www.stat. uz
10. Саидов М.Х. Экономика, инвестиции и маркетинг высшего образования Т.: Молия, 2002
11. Л.В.Перегудов, М.Х.Саидов Менеджмент и экономика высшего образования..Т.: Молия, 2001.
12. Саидов М.Х., Саидова Д.Н. Развитие высших учебных заведений-гарантия прогресса общества и повышения конкурентоспособности национальной экономики. Журнал Вестник науки и образования, 2020, №3 (81).