EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE
Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz
CONCEPT OF PSYCHOLOGICAL HEALTH U.B. Yusuphodzhaeva
Basic doctoral student of the Research Institute of "Family and Women" https://doi.org/10.5281/zenodo.10958655
EURASIAN |0URNAL OF SOCIAL SCIENCES
PHILOSOPHY AND CULTURE
ARTICLE INFO
Received: 04th April 2024 Accepted: 10th April 2024 Online: 11th April 2024
KEYWORDS Health, mental, psychological, personality, cognitive,
humanistic, individual
component, biological, social, mental processes, emotional and intellectual, physical.
ABSTRACT
The article puts forward the meaning and essence of the concept of psychological health and its thoughts on its structural components. In particular, the analysis of opinions on mental health and psychological health has been described by scientists. Accordingly, the main factors determining psychological health in a person are indicated.
ПСИХОЛОГИК САЛОМАТЛИК ТУШУНЧАСИ
У.Б.Юсупходжаева
"Оила ва хотин-;излар" илмий-тад;ик;от института таянч докторанти https://doi.org/10.5281/zenodo.10958655
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Received: 04th April 2024 Accepted: 10th April 2024 Online: 11th April 2024 KEYWORDS
Саломатлик, психик,
психологик, шахс, когнитив,
гуманистик, компонент, ижтимоий, жараёнлар,
индивидуал биологик, ацлий щссий ва
Мацолада психологик саломатлик тушунчасининг мазмун - мощяти ва унинг таркибий компонентлари борасидаги фикрлари илгари сурилган. Айницса, олимлар томонидан психик саломатлик ва психологик саломатлик борасидаги фикрларнинг та^лиллари баён цилинган. Шунга мувофиц равишда шахсда психологик саломатликни белгиловчи асосий омиллар курсатиб утилган.
интеллектуал, жисмонии.
Замонавий таълим тизимини ривожлантиришнинг замонавий бос;ичи нафа;ат жисмоний ва рух,ий саломатликни, балки х,аётнинг когнитив, шахсий, ижтимоий сох,аларида фаровонликни х,ам тавсифлаши керак булган махсус яхлит тизим сифатида инсонга эътиборнинг кучайиши билан тавсифланади [8]. Таълим стандартлари шахснинг психологик фаровонлигига х,исса кушиши бир хил даражада мух,имдир [5]. Инсоннинг психологик саломатлиги муаммосининг долзарблиги психологик
EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE
Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz
саломатликнинг айрим таркибий цисмларини урганадиган жуда куп мицдордаги хорижий тадцицотлар билан таъкидланган. Бироц, психологик саломатлик тушунчасининг таърифига утишдан олдин, бизнинг фикримизча, умумий саломатлик тушунчасига мурожаат цилиш мацсадга мувофицдир.
Замонавий илм-фанда "саломатлик" тушунчаси умумий цабул цилинган талцинга эга эмас ва композициянинг ноаницлиги ва гетрогенлиги билан ажралиб туради.
1948 йилда Жах,он соглицни сацлаш ташкилоти (ЖССТ) Низомининг муцаддимасида келтирилган таърифга кура, соглиц - бу нафацат касаллик ёки жисмоний нуцсонларнинг йуцлиги, балки тулиц жисмоний, ацлий ва ижтимоий фаровонлик билан ажралиб турадиган одамнинг х,олати [12]. И.Б. Бовина ва Н.Г. Малйшев адабий тах,лилга асосланиб, саломатлик ва касаллик муаммоларини урганиш учун бир нечта психологик анъаналарни аницлайди.
Когнитив йуналтирилган ёндашув когнитив жараёнларни касаллик ва соглиц билан боглиц булган инсон хулц-атворларини бошцарадиган механизмлар сифатида куриб чицишни таклиф цилади.
Тадцицотчиларнинг асосий эътибори шахснинг маълумотни цандай цайта ишлашини, уни цандай танлашини, хатоларга йул цуйишини урганишга царатилган.
Гуманистик психологияга мувофиц саломатликка яхлит ёндашув ишлаб чицилмоцда. Унда жисмоний ва рух,ий саломатлик узаро боглицлик сифатида намоён булади ва бундан ташцари, улар юцори цадриятлар, мацсадлар ва эх,тиёжлар билан боглиц. Тадцицотчилар асосий эътиборни унинг индивидуал компонентларини эмас, балки узига хос ва такрорланмайдиган шахсни урганишга царатадилар. Учинчи анъана ижтимоий вакиллик назариясига асосланади.
Ушбу анъанага мувофиц саломатлик ва касаллик муаммоларини урганишнинг адекват усули - бу соглиц ва касаллик х,ацидаги кундалик гояларни куриб чициш, одамларнинг соглиц ва касалликка цандай маъно беришини, соглиц ва касаллик х,ацидаги оддий гоялар одамларнинг тегишли хулц-атворларини цандай бошцаришни тах,лил цилишдир [2].
Саломатлик - бу мураккаб, куп циррали хддиса булиб, у инсон х,аётининг уч хил усулини тавсифлайди: биологик, тана мавжудлиги, ацлий фаолият ва шахсий мавжудлик. "Психик" ва "шахсий" тушунчаларини фарцлаш зарурлигини А.Н. Леонтьев, "шахсий" шахснинг алох,ида "улчови" х,ацида фикр юритади. Шунга кура, инсон саломатлиги х,ацида гапирганда, соматик, ацлий ёки шахсий, яъни психологик, соглиц нимани англатишини аницлаштириш керак [6].
Таъриф буйича В.Ю. Завялованинг фикрига кура, рух,ий саломатлик - бу жуда бецарор мувозанат х,олати ёки тахмин цилинган мувозанат нуцтаси атрофида озгина тебранишлар х,исобланади.
Мувозанатнинг шартли маркази онгга, танага ёки психикага тегишли эмас. Психик соглом одам ундан жуда огиши мумкин, лекин айни пайтда яна унга цайтиши мумкин.
"Чегарадан" чицмаслик, мувозанат х,олатига цайтиш цобилияти куплаб омилларга боглиц: таълим, тарбия, жисмоний саломатлик. Инсон уз-узини назорат цилиш ва узини узи кузатиш куникмаларига эга булиши керак.
EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE
Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz
Д.Н.Хломов ва Э.Р.Калитеевская рухий саломатлик - бу узгарувчан дунёда уз хаётининг субъекти сифатида х,аракат цилиб, унинг биологик, ижтимоий ва х,атто психологик детерминизмидан ташцарига чициш цобилиятидир [7].
"Психологик саломатлик" тушунчаси замонавий психологияга И.В.Дубровина томонидан киритилган. Бундан ташцари, бу тушунча рухий саломатлик тушунчасига царши эмас, балки у билан узвий боглицдир.
Шу билан бирга, "агар "рухий саломатлик" атамаси ... биринчи навбатда индивидуал ацлий жараёнлар ва механизмларга тегишли булса, "психологик саломатлик" атамаси умуман шахсга тегишли булиб, унинг энг юцори куринишлари билан чамбарчас боглицдир. Шунингдек, инсон рухи ва тиббий, социологик, фалсафий ва бошца жихатлардан фарцли равишда, рухий саломатлик муаммоларининг долзарб психологик жихатини ажратиб курсатишга имкон беради" [4].
Агар рухий саломатлик психиканинг ривожланиши, табиат инсонга берган нарсаларнинг ривожланиши билан боглиц булса, унда психологик саломатлик шахс ривожланиши, уни муайян ижтимоий шароитларда фаолият ва хаёт субъекти сифатида тарбиялаш билан боглиц [4]. "Психологик саломатлик" атамасидан фойдаланиш инсоннинг жисмоний ва психик ажралмаслигини, иккаласининг хам тулиц ишлаши учун зарурлигини таъкидлайди [8]. И.В. Дубровина психологик саломатликнинг мазмунли тавсифини беради. Психологик саломатлик шундан иборатки, инсон узи билган ва бошдан кечираётган дунёда уз нуцтаи назаридан муносиб урин топади.
Бу хаётга булган цизицишни, фикр эркинлиги ва ташаббусни, илмий ёки амалий фаолиятнинг х,ар цандай сохасига булган иштиёцни, фаоллик ва мустацилликни, жавобгарлик ва таваккал цилиш цобилиятини, узига булган ишончни ва бошцасини хурмат цилишни, мацсадга эришиш воситаларини тушунишни, кучли х,ис-туйгулар ва тажрибалар учун цобилиятни, уз шахсини англашни ва узига хосликдан цувончли ажабланиб атрофдаги барча одамлар, хаёт ва фаолиятнинг турли сохаларида ижодкорлик ва шу кабиларниуз ичига олади [4]. А.В.Шувалов психологик саломатликни хаёт индивидуаллиги доирасида субъектив воцеликнинг нормал ривожланиши жараёни ва натижасини тавсифловчи холат сифатида белгилайди [12]. Шу билан бирга, у нормани тегишли ривожланиш шароитида маълум бир шахс учун маълум бир ёшда мумкин булган энг яхши деб тушунади [12].
О.В.Хухлаеванинг фикрича, психологик саломатликни тавсифловчи "асосий" суз "уйгунлик" сузидир. Бу инсоннинг узининг турли таркибий цисмлари уртасидаги "мувозанат": хиссий ва интеллектуал, жисмоний ва ацлий; инсон ва унинг атрофидаги одамлар, табиат, макон уртасидаги муносабатларни цамраб олади.
Психологик саломатлик, унинг фикрича, шахс ва жамият эхтиёжлари уртасидаги уйгунликни таъминлайдиган, шахснинг уз хаётий вазифасини бажаришга йуналтирилишининг зарурий шарти булган инсоннинг рухий хусусиятларининг динамик тупламидир [11]. Психологик саломатлик мезонлари сифатида у узини ижобий хис цилишни (кайфиятнинг ижобий асосий хиссий фонини), атрофдаги дунёни ижобий идрок этишни, акс эттиришнинг юцори даражада ривожланишини, ёшга боглиц инцирозлардан муваффациятли утиш, жамиятга муваффациятли мослашиш хамда
EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE
Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz
асосий фаолият сифатини яхшилаш истагини белгилайди (мактаб уцувчиси учун - оила ва мактабга), асосий ижтимоий ва оилавий ролларни бажариш цобилияти [11].
И.И.Галицкая психологик саломатликни ижтимоий, х,иссий ва маънавий фаровонликнинг тимсоли (манба ва х,олат сифатида) деб билади. Шу билан бирга, у рух,ий саломатлик таркибига психологик саломатликни уз ичига олади [3]. В.Г.Петров ва К.В. Злигостев психологик саломатликни икки жих,атдан куриб чицади: натижада маълум бир х,олат ва адекват х,олат, хулц-атвор ва шахси ривожланишини таъминлайдиган кучли йигиладиган психологик задира сифатида. Улар фацат бу х,олатда психологик саломатликнинг зах,ира таркибий цисмларига интеллектуал, миссий, маънавий, ахлоций, ижтимоий, ижодий саломатлик ва бошцаларни киритиш мумкин, деб х,исоблашади. Бундан ташцари, ушбу компонентларнинг х,ар бири доимий равишда ёки вазиятга цараб узини намоён цилиши мумкин булган универсал ва узига хос зах,ира таркибини уз ичига олиши мумкин [10].
Бошца муаллифлар психологик саломатликнинг цуйидаги мезонларини аницлайдилар: яхши ривожланган акс эттириш, стрессга чидамлилик, цийин вазиятда уз зах,ираларини топа олиш цобилияти, шахсининг миссий ва хулц-атвор куринишларининг тулицлиги, уз ички мох,иятига таяниш, узини узи цабул цилиш ва бошцаларга зарар етказмасдан уз миссий цийинчиликларини енгиш цобилияти, "уз-узига объектив муносабат" ва бошцалар.
И.В.Дубровинанинг фикрига кура, психологик саломатлик цуйидагиларни уз ичига олади: - рух,ий саломатлик шахснинг тулиц ацлий ривожланиши ва ривожланиши натижасида; - усиб бораётган одамнинг ацлий ва шахсий ривожланишининг хусусиятлари ва фазилатларини англаши; - онгли ацлий ва шахсий хусусиятлар ва фазилатларга муносабат; шахснинг гуманистик йуналиши ва ривожланаётган дунёцараш билан белгиланади [4].
Шу уринда 20-асрнинг иккинчи ярмида психологик саломатликка цизициш ортиб бораётганлиги сабабли саломатликнинг узига хос психологик мезонлари ишлаб чицилди. Бу кейинчалик, ижобий психологик фаолият, хусусан, психологик фаровонлик буйича бир цатор тадцицотларга олиб келди [9]. Э.Диенер субъектив х,аётдан цонициш, ижобий таъсир ва салбий таъсирдан шаклланадиган "субъектив фаровонлик" тушунчасини киритади. Муаллифнинг узи таъкидлаганидек, биз бу ерда уз-узини цабул цилишнинг когнитив томони (уз х,аётининг турли сох,аларидан цоницишнинг интеллектуал бах,оси) ва миссий томони (ёмон ёки яхши кайфиятнинг мавжудлиги) хусусида фикр юритамиз.
Фаровонликнинг энг умумий курсаткичи сифатида гедонистик ёндашув тарафдорлари бахт ва цонициш тажрибасига таянадилар.
Ушбу ёндашув нуцтаи назаридан, фаровонлик инсоннинг ташци ва ички мух,ит х,ацидаги урганилган меъёрий гоялар нуцтаи назаридан шахс учун мух,им булган ва цонициш х,исси билан тавсифланган шахс, унинг шахсияти, х,аёти ва жараёнларига булган муносабати сифатида белгиланади [1].
Шундай цилиб, психологик саломатликни тушунишнинг ягона мезонлари х,али х,ам мавжуд эмаслигини айтишимиз мумкин. Х,ар бир муаллиф буни узига хос тарзда тушунади ва узи амал циладиган назарий парадигма асосида психологик саломатлик
EURASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, PHILOSOPHY AND CULTURE
Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.2 | SJIF = 8.165 www.in-academy.uz
мезонларини белгилайди. Бундан ташцари, психологик саломатлик муаммоси "психик" ва "психологик" саломатлик тушунчалари уртасида аниц фарц йуцлиги билан белгиланади. Шу боис, мазкур тушунчанинг мазмунини атрофлича баён цилиш мухим хисобланади.
References:
1. Бессонова, А.А. Активность и психологическое здоровье студентов [Текст]: выпускная квалификационная работа / А. А. Бессонова. - Пермь: ПГГПУ, 2014. - 75 с.
2. Бовина, И.Б. Здоровье и болезнь в представлениях молодежи [Текст] / И. Б. Бовина,
H. Г. Малышева // Журнал практического психолога. - 2007. - № 5. - С. 47-64.
3. Галецкая, И.И. Общая характеристика психологического здоровья и его основных критериев [Текст] / И.И. Галецкая // Гуманитарные исследования. - 2015. - № 2 (6). - С. 66-69.
4. Дубровина, И.В. Практическая психология в лабиринтах современного образования [Текст]: монография / И.В. Дубровина. - М.: НОУ ВПО «МПСУ», 2014. - 464 с.
5. Заусенко, И.В. Психологическое благополучие школьников и педагогов в период введения Федерального Государственного Образовательного Стандарта [Текст] / И.В. Заусенко // Педагогическое образование в России. - 2013. - № 4. - С. 196-199.
6. Ишмухаметов, Р.Р. Самореализация и психологическое здоровье личности: постановка проблемы [Текст] / Р.Р. Ишмухаметов // Гуманитарный вектор. - 2010. - №
I. - С. 74-79.
7. Калитиевская, Е.Р. Психическое здоровье как способ бытия в мире: от объяснения к переживанию [Текст] / Е.Р. Калитиевская // Психология с человеческим лицом, 2010 -С. 230-238.
8. Лебедева, О.В. Проблема соотношения понятий «психическое здоровье» и «психологическое здоровье» в отечественной и зарубежной психолого-педагогической литературе [Текст] / О.В. Лебедева // Вестник - 91 - Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. - 2013. - № 3 (1). - С. 33-37.
9. Орлова, Д.Г. Оценка психометрического качества и модификация опросника «Шкалы психологического благополучия» К.Рифф [Текст] / Д.Г. Орлова // Вестник Удмуртского университета. Философия. Психология. Педагогика. - Ижевск. - 2016. - №3. - С. 53-62.
10. Петров, В.Г. Счастье и психологическое благополучие в структуре ресурсной модели психологического здоровья [Текст] / В.Г. Петров, К.В. Злыгостева // Бюллетень ВСНЦ СО РАМН. - 2015. - № 4 (104). - С. 79-83.
11. Хухлаева, О.В. Основы психологического консультирования и психологической коррекции [Текст] / О.В. Хухлаева. - М.: Академия, 2001. - 208 с
12. Шувалов, А.В. Психологическое здоровье человека [Текст] / А.В. Шувалов // Вестник ПСТГУ IV: Педагогика. Психология, 2009. - № 4 (15). - С. 87-101.