INTERNATIONAL SCIENTIFIC-PRACTICAL CONFERENCE "STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE APPROACH OF CULTURAL STUDIES: PROBLEMS AND SOLUTIONS"
October 19-20, 2023
ОИЛАДА СОГЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ
ПСИХОЛОГИК АСОСЛАРИ Авулхаиров Фирдавсий Уткир ^ли
Samarkand state institute of foreign languages Head of the department of Pedagogy and Psychology, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor https://doi.org/10.5281/zenodo.10015080
Аннотация. Мацолада соглом турмуш тарзини шакллантиришда оиланинг урни маънавий, жисмоний, психологик жиуатлари вазифалари баён этилган. Шунингдек, мацолада саломатлик психологиясини таъминлаш борасидаги муаммолар ва тавсиялар урин олган.
Калит сузлар: Ёшлар, соглом авлод, соглом турмуш тарзи, соглом турмуш тарзи психологияси, соглом турмуш тарзини шакллантириш буйича давлат сиёсати, оилада соглом турмуш тарзини шакллантириш, саломатлик, билим ва куникмалар
PSYCHOLOGICAL BASIS OF FORMING A HEALTHY LIFESTYLE IN THE
FAMILY
Abstract. The article describes the role of the family in the formation of a healthy lifestyle, both spiritual, physical and psychological. Also, the article discusses the challenges and recommendations for providing health psychology.
Key words: Youth, healthy generation, healthy lifestyle, healthy lifestyle psychology, public policy on healthy lifestyle formation, healthy lifestyle formation in family, health, knowledge and skills.
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА
ЖИЗНИ В СЕМЬЕ
Аннотация. В статье раскрывается роль семьи в формировании здорового образа жизни, духовные, физические и психологические аспекты. В статье также рассматриваются вопросы и рекомендации по психологии здоровья.
Ключевые слова: молодежь, здоровое поколение, здоровый образ жизни, психология здорового образа жизни, государственная политика в отношении здорового образа жизни, здоровый образ жизни в семье, здоровье, образование и навыки.
Соглом турмуш тарзи хдкида суз борар экан, унинг энг аввало инсон тани ва вужудининг бетоб булишига сабаб булувчи зарарли одатлардан фориг булишни тасаввур килишга урганиб колганмиз. Бу атама, энг аввало, согликни саклаш ходимлари фаолияти билан богли; тарзда тушунтирилади. Аммо, соглом турмуш тарзини шакллантиришда - тан ва вужуд, а;л хдмда идрок бевосита одамники, унга богли; булгани учун х,ам инсон рух,ияти конуниятлари ва сирларини урганувчи фан булмиш психологиянинг унга алокаси бор. Шунга кура, психология фанида соглом турмуш тарзи психологияси тушунчаси мавжудки, у соглом турмуш тарзига энг аввало, инсон онги ва тафаккурининг инъикоси сифатида карайди. Демак, х,ар биримиз учун сув ва хдводек зарур булган соглигимизни таъминлаш ва бунга эришиш учун соглом турмуш тарзига одат килиш нафакат тиббиёт ходимлари, балки психологларнинг, психология фанининг х,ам изланиш предмети сифатида намоён булади.
Шу маънода, психология соглом турмуш тарзини шакллантиришда инсон феъли, хулк-атвори ва турли психологик х,олатлари нуктаи назаридан урганганда: асосан, х,ар
INTERNATIONAL SCIENTIFIC-PRACTICAL CONFERENCE "STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE APPROACH OF CULTURAL STUDIES: PROBLEMS AND SOLUTIONS"
October 19-20, 2023
биримиз гуёки сирдек туюлган рух,иятимизнинг узимизни сог-саломат, бешикаст ва тетик х,ис килишимизга алокадор кандай жихдтлари борлигини, уни бошкариш оркали уз бойлигимиз - саломатлигимизни саклаш борасида кулимизда кандай имкониятлар мавжудлигини, соглом турмуш тарзи психологиясини шакллантириш х,ар биримизга уз рух,ий х,олатимизни бошкариш, онгу-шууримизда руй бераётган узгаришларни вактида илгаш оркали уни мутадил тутиш, узгарувчан шарт-шароитларга мослашиш йулларини, бу борадаги профилактикани урганадиган фан хдмда фойдали амалиёт сифатида тобора хдётимизга дадил кириб келмокда.
^олаверса, соглом турмуш тарзини шакллантиришнинг психологик жихдтларига -инсон феъл-атворини; соглом турмуш тарзига нисбатан шахснинг муносабатини; соглом турмуш тарзини шакллантиришнинг ижтимоий-психологик омилларини; шахснинг индивидуал-психологик хусусиятларини; шахс усиб-улгайган оила мух,итнинг таъсири, яъни ташки омилларни киритиш мумкин.
Манбаларда таъкидланишича, тиббиёт ходимлари турли омилларни х,исобга олган х,олда соглом турмуш тарзининг йуналишларини белгилаганлар ва унга риоя этиб яшашни тавсия этадилар [3]. Айтиш лозимки, инсон саломатлиги нафакат биологик омилларга, балки яшаётган ижтимоий мух,ит, шахснинг узи, атрофидаги инсонлар билан узаро мулокотига х,ам боглик. Инсоний муносабатлар эса, аввало, оиладан, оила мух,итидан бошланади. Соглом турмуш тарзига амал килиб яшаш куникмаси инсонда бирдан пайдо булиб колмайди, у узига хос малака х,ам талаб этгани боис илк болалик чоглариданок, унга оилада ургатиб бориш лозим булади. Бу ота-она зиммасидаги энг мух,им, масъулиятли вазифалардан биридир. Барча ота-оналар фарзандларини тарбиялар эканлар, доимо огох, булишга, сергак туришга интиладилар. Бу эътибор боланинг барча нарсалари етарли булиши, сихдт-саломатлиги жойидалиги, дарсларига мунтазам катнашишини назорат килиш каби меъёрлар билан чегараланиб колиши мумкин эмас. Энг аввало, инсоннинг асосий хдёти утадиган маскан - оиланинг турмуш тарзи соглом булмоги даркор[4].
Маълумки, оила - бу х,ар бир жамиятнинг мини социумидир. Жамиятнинг ва ижтимоий хдётнинг бир булаги тарикасида оиланинг узига хос вазифалари бор, уз навбатида бу вазифаларнинг х,ар бири маълум билимларга эга булишни ва энг мух,ими масъулиятни х,ис килиш талабини куяди. Агарда тузилган оила жамиятнинг бир булаги сифатида такомиллашмаса ёки "усмаса", айникса маънан ва рухдн тараккий этиб бормаса, оиладаги томонларнинг узаро вазифалари ва кизикишлари аник белгиланмай колса, бундай оиланинг келажаги фаровон булмайди. Шунинг учун муваффакиятли оила меъёрлари, яъни андозаларини ёки алгоритмларини белгилашдан аввал бир нарсага ахдмият беришимиз даркор.
Оила энг мураккаб гурух,лардан х,исобланади. У нафакат жиддий ёндошувни, оила кураётганлар бир бирларини синчковлик билан урганиб чикишини, балки кейинчалик х,ам бутун хдёт давомида деярли х,ар куни, керак булса х,ар соатда умр йулдошлар бир-бирларига булган муносабатлари хусусида чукур фикр юритишларини талаб килади. Шундагина оила бахтли, соглом ва узок давом этади. Шунга кура, муваффакиятли оила моделини (модулини) яратиш учун соглом турмуш тарзини белгиловчи барча жихдтларнинг андозаларини аниклаб чикиш керак. Аввалига булажак турмуш уртокларнинг х,ар бири учун алох,ида, сунг ушбу андозаларни амалий бажарилишига кумаклашувчи механизмларни топиш даркор, яъни фаровон оилани яратиш
INTERNATIONAL SCIENTIFIC-PRACTICAL CONFERENCE "STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE APPROACH OF CULTURAL STUDIES: PROBLEMS AND SOLUTIONS"
October 19-20, 2023
йулларини аникклаш зарур, бошккача ккилиб айтганда, алгоритмларни ишлаб чиккиш лозим. Бунда маънавий; психологик;жисмоний; тиббий жихатлар инобатга олиниши лозим.
Маънавий жихдтлар меъёрлари - эркаклар учун хам , аёллар учун хам бир хил, яъни оила фаровонлигини таъминловчи ижобий фазилатларга асосланган булиши зарур: билим даражаси, укимишлилик даражаси, масъулият, дунёкарашнинг бир бирига мослиги, маданияти, такомиллашишга интилиш туйгуси.
Психологик жихатлар меъёрлари - куйидаги фазилатларда намоён булиши мумкин; толерантлик, яъни хамжихатликда, жон куярликда, окилаликда, одоб-ахлокда ва хушмуомалаликда. Аёллар эса бокиралик, мулойимликни шакллантиришлари лозим, хамиша узиникини уктиришга интилишдан кочишлари керак. Рухий меъёрларни шакллантирувчи алгоритм бевосита маънавий алгоритм билан богли; ва куп жихатдан ёшларнинг таълим-тарбиясига бориб такалади.
Жисмоний жихатлар меъёрлари - жисмонан комиллика интилиш, тренажёр заллар, фитнес клубларга бориб туришга ундовчи харакатларда уз аксини топади, яъни жисмоний согломлашиш нуктаи назаридан хаёт тарзи фалсафасини тараккий эттириш омилларини хисобга олиш зарур.
Тиббий жихатлар меъёрлари - авваламбор турли касалликларни аниклаш, айникса наслдан наслга утувчи ёки ижтимоий хасталиклар (туберкулёз, ОИВ/ОИТС, жинсий йул билан юкадиган касалликлар)ни аниклашга йуналтирилган булиши лозим. Лекин бошка томондан ёндошадиган булсак, ижобий меъёрлар булажак турмуш уртокларнинг уз саломатлигига масъулиятли булишларига даъват этиши шарт. Хуш, муваффакиятли оила куриш меъёрлар белгиланган натижаларга кандай килиб эришиш мумкин? Соглом турмуш тарзи психологиясини шикллантириш йуллари хамда механизмлари ёки алгоритмлари бир тизимга асосланган, бир максадга йуналтирилган ва усиб бораётган авлод тарбиясидаги боскичма-боскичлик асосида белгиланади. Жараёнга давлат, нодавлат хамда жамоат ташкилотларини, энг мухими таълим муассасаларини жалб килган холда ижобий натижага эришиш мумкин. Богчалардан бошлаб, мактаб, лицейлар, коллеж хамда Олий укув юртларида хам жамоат ташкилоти тарикасидаги ахамияти мухимлиги сезилиши лозим, чунки айнан махалла оилада фаровонликни шакллантиришга таъсир утказади. Шу билан бир каторда ёшлар уртасида ижобий меъёрларни шакллантиришда халкимизнинг анъаналари, менталитетимиз, урф-одатларимиз ва хар бир оиланинг авлоддан авлодга утиб келаётган анъаналарига асосланиш керак. Аждодларга булган эхтиром ёш авлод тарбиясида катта малхамдир.
Ёшлар орасида маънавиятни шакллантириш - мураккаб ва куп киррали, у ёки бу оиланинг узига хосликлари, атроф-мухит хамда шароитларидан келиб чиккан холда, ёндошувни талаб киладиган жараён. Мамлакатимизда ёш авлод тарбиясида маънавият масаласига жуда катта ахамият берилади. "Маънавият-маърифат" марказлари, "Оила илмий-амалий тадкикот" марказлари ва махаллалар самарали фаолият юритибгина колмай, ёш авлод тарбиясидаги маънавият масаласи давлат микёсидаги мавкега эга ва барча таълим муассасаларида ёшларнинг маънан комил булиб вояга етишлари учун жавобгар булиши зарур.
Шунингдек, муваффакиятли оилани куришда хам булажак умр йулдошларнинг рухияти бир бирига мослиги жуда ахамиятли эканлигини таъкидлаш жоиз. Психологик амалиётда таъкидланича, бу борада тушунтириш ишларини олиб бориш лозимлиги
INTERNATIONAL SCIENTIFIC-PRACTICAL CONFERENCE "STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE APPROACH OF CULTURAL STUDIES: PROBLEMS AND SOLUTIONS"
October 19-20, 2023
курсатилади, у х,ам булса ёшлар (булажак турмуш уртоклар) маълум вакт мобайнида бир бирларини яхширок урганишлари ва бир бирларининг индивидуал фазилатларини аниклаб олишлари учун учрашишлари лозимлиги х,усусида тушунтириш ишлари олиб борилиши шарт.
Барчамизга маълумки, узбек оиласида соглом турмуш тарзини шакллантириш, купрок оила (аёллар)га боглик: оила аъзоларининг жисмоний тарбияга муносабати, тоза-озодалиги, орасталиги, болалар режими, тарбияси (овкатланиш тартиби, кийиниш маданияти, х,ордик чикариш, дарс килиш) ва хдкозолар.
Шу боисдан х,ам, бугунги кунда мамлакатимизда долзарб ва ах,оли саломатлигининг манбаи х,исобланадиган жисмоний тарбияга ахдмиятни кучайтириш, унинг барча оилаларга кириб боришига эришиш учун жойларда аёлларни бу ишга кенг жалб этиш - оилавий спортни таргиб этиш давр талабидан келиб чикмокда.
Оилавий спорт билан шугулланиш, энг аввало, уша оила мустах,камлигини, саранжом-саришталиги ва фаровонлигини таъминлайди. Бундай оилада барча ёшдаги оила аъзолари саломатликлари мустах,кам, маънавий мух,ит муътадил, узаро муносабат яхши, х,ар бир оила аъзосининг укишга, ишга иштиёки баланд, кайфияти хдмиша кутаринки булади. Ана шу оилада мех,р-окибатлилик, мехрибонлилик, масъулиятлилик, эътиборлилик одатдаги х,ол х,исобланади.
Жисмоний тарбия ва спорт факат ах,олини согломлаштириш воситаси эмас, балки х,ордик чикаришни окилона ташкил этиш, инсоннинг умумий маданиятини, бошка инсонлар билан муомала маданиятини, ёш авлоднинг маънавий юксалишини шакллантирадиган омил х,ам х,исобланади. Жисмоний тарбия ва спорт факат согломлаштиришда ва ижтимоий муаммоларни х,ал этишда эмас, балки ах,оли (айникса ёшлар) уртасида учраб турадиган маънавий ва жисмоний носоглом мух,ит учогини сундирадиган воситадир. Жисмоний тарбия (спорт)ни узига одат килиб олган ёшларда "буш (бекорчи) вакт"га урин колмайди.
^айд этиб утилган ижобий самараларга эришиш учун эса, мазкур йуналишда юртимизда олиб борилаётган ишларни янада кучайтириш, барча турдаги оммавий ахборот воситаларидан ва кенг жамоатчилик кучидан максадли фойдаланган х,олда, ах,оли уртасида соглом турмуш тарзини мунтазам равишда кенг таргибот килиш, оилаларга муъжаз спорт жи^озларини олиб кириш, махдллаларда, таълим масканларининг барча бугинларида спорт залларини, майдончаларини замон талабларига хос ва мос равишда барпо этиш ва тегишли жи^озлар билан тулик таъминлаш, спорт тугараклари, секциялари турларини купайтириш, ушбу дарго^ларда фаолият олиб бориши учун махдллий кадрларни тайёрлаш, оилавий спорт билан шугулланадиган, ва уни таргибот этадиган фаол жамиятимиз аъзоларини рагбатлантириб бориш максадга мувофик булар эди.
Юкоридагилардан хулоса килиб таъкидлаш мумкинки, соглом турмуш тарзи, бир томондан, инсоннинг жисмоний саломатлиги ва камолотини назарда тутса, иккинчи томондан, инсон маънавий ва мафкуравий саломатлиги, унинг шахс сифатидаги тула камол топишининг асосини ташкил килади. Нафакат жисмоний, балки ижтимоий, рух,ий жихдтдан узини соглом х,ис килган одамгина жамиятнинг фаол аъзоси булиб, узига ва атрофидагиларга наф келтириши мумкин.
REFERENCES
INTERNATIONAL SCIENTIFIC-PRACTICAL CONFERENCE "STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE APPROACH OF CULTURAL STUDIES: PROBLEMS AND SOLUTIONS"
October 19-20, 2023
1. Bennet, G. (1987) The Wound and the Doctor: Healing Technology and Power in Modern Medicine. London: Seeker & Warburg.
2. Borril, C. S., Wall, M. A., West, G. E., et al (1996) Mental Health of the Workforce in NHS Trusts. Leeds: Institute of Work Psychology, University of Sheffield & Department of Psychology, University of Leeds.
3. Обидов А О., Новиков Ю.В. Соглигимиз уз кулимизда. Тошкент. "Медицина"
1989.
4. В.М.Шапиро Л.Н.Башмакова. Здоровый образ жизни. Пособие для учителей. Алмата. 2003..
1. А.И.Саидов. ОИЛАДА СОГЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ЖИХДТЛАРИ. Таълим ва инновацион тадкикотлар (2021 йил №6)