Научная статья на тему 'ПОРТРЕТ КОМПОЗИЦИЯСИНИ ЯРАТИШДА РАССОМЛАРНИНГ ЎЗИГА ХОС УСЛУБИ'

ПОРТРЕТ КОМПОЗИЦИЯСИНИ ЯРАТИШДА РАССОМЛАРНИНГ ЎЗИГА ХОС УСЛУБИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
45
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
портрет мазмунига кўра қуйидаги турларга бўлинади / калла портрети / кўкрак қиёфали портрет (бюст) / ярим гавда портрет / бутун гавда қиёфаси портрети / портрет картина / гурухли портрет / миниатюра портрети ва хакозо

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Дилмурод Холмаматович Ахмедов

Мақолада портрет инсон образини тасвирий санъатда яратишда энг мураккаб жанр ҳисобланади. Маълумки ҳар бир даврнинг уста рассомлари бўлган. Улар портрет асарларида замондошларининг гўзал қиёфасии образларини яратиб, кейинги авлодларга мерос қилиб қолдирган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПОРТРЕТ КОМПОЗИЦИЯСИНИ ЯРАТИШДА РАССОМЛАРНИНГ ЎЗИГА ХОС УСЛУБИ»

ПОРТРЕТ КОМПОЗИЦИЯСИНИ ЯРАТИШДА РАССОМЛАРНИНГ

УЗИГА ХОС УСЛУБИ

Дилмурод Холмаматович Ахмедов dilmurodaxmedov448@gmail .com Навоий давлат педагогика институти

Аннотация: Маколада портрет - инсон образини тасвирий санъатда яратишда энг мураккаб жанр хдсобланади. Маълумки хар бир даврнинг уста рассомлари булган. Улар портрет асарларида замондошларининг гузал киёфасии образларини яратиб, кейинги авлодларга мерос килиб колдирган.

Калит сузлар: портрет мазмунига кура куйидаги турларга булинади; калла портрети, кукрак киёфали портрет (бюст), ярим гавда портрет, бутун гавда киёфаси портрети, портрет картина, гурухли портрет, миниатюра портрети ва хакозо

ARTISTS' OWN STYLE IN CREATING A PORTRAIT COMPOSITION

Dilmurod Kholmamatovich Akhmedov [email protected] Navoi State Pedagogical Institute

Abstract: In the article, portrait is considered the most complex genre in creating a human image in fine art. It is known that there were master artists of every era. They created images of the beautiful faces of their contemporaries in their portrait works and left them as a legacy to the next generations.

Keywords: according to the content of the portrait, it is divided into the following types; head portrait, bust, half-length portrait, full-length portrait, portrait painting, group portrait, miniature portrait, and hakozo

Уйгониш даврининг буюк номоёндаси Ленардо да Винчининг «Автопортрет», «Джаконда» асари, Веласкеснинг «Папа Инокентий X» портрети, шулар жумласидандир. XVII аср Европада портрет жанрида ижод даргалари етишиб чикди. Бунга Веласкезни шох асари «Папа Иннокентий Х» портретини мисол келтириш мумкин. «Иннокентий Х» - улуг, забардаст, ифодали шахс образини бенуксон, профессионал махорат билан адо этган. Портретда ички психологик холат, ранг колорити фактура, юз киёфаси тасвирига катта ахамият берган. Портрет томошабин калбидан чукур урин олган. Шунинг учун Веласкезни яратган бу улуг асари, дурдона сифатида

Европа музейларида сакданиб келмокда. Х,ар бир рассомни уз ички дунёси, дунёкараши мавжуд. Ижодкор канчалик маънавий бой булса, ижод ифодаси юкори савияда булади. Европа музейларида Гольбейн, Рембрант, Тициан, Рафаэль, Батичелли каби забардаст тасвирий санъат усталарининг яратган ноёб асарлари сакланмокда. Хдмма улуглар каби Рембрант хам ижодида мехнаткаш, серунум эди. Факат Автопортретларини узи 60 тадан ортик эди. Одам юз киёфасини тузилиши, тасвир воситаси соя ёругларни жойлашиши психологик холатини чукур урганишни асосий вазифа деб биларди. Рембрантни автопортретлари ичида энг шох асарига айланганларидан бири, бошига ок бойлагич бойлаган автопортретдир (Париждаги Лувр музейида сакланмокда). Кувонч кунлар учун куп захмат чеккан шахс, тасвирда акс этган. Рембрант тасвирий санъатда энг буюк психологик портретчи рассомлардан бири хисобланади. У инсонни нафакат характери балки ички дунёсини, кечирмаларини куз ёшларини, чукур психологик холатини махорат билан тасвирлаган санъат усталаридан хисобланади. Голлландиялик рассом Рембрант каби купгина Европа рассомлари хам ажойиб портретларни яратиб ном козонди. Бу портретлар махоратли ишланганлиги ва мафтункорлиги билан инсонни узига ром килиб олади. XIX асрнинг биринчи ярмида яшаб ижод килган буюк рус рассомлари О.Кипренский, В.Тропинин, А.Венециановлар рус портрет санаътининг асосчилари булдилар. Улар XVIII аср портретчилик ананасини давом эттириб, инсонни тасвирлашга яна хам зур эътибор билан карадилар, инсон психологиясига катта ахамият бердилар ва рассомчилик махоратини оширдилар. О.А.Кипренскийнинг портрет санъатидаги муваффакияти шундаки, рассом уз замондошларини портретларида даставвал инсонинг гузал маънавий дунёсини, кадр - кийматини, унинг орзу - уйларини, кечинмаларини тасвирлади, У катор асарларни, шу жумладан ижоднинг чуккиси булган А.С.Пушкин (1827) портретини яратди. Таникли шоир сиймоси бу портретда хар жихатдан чукур ва мукаммал очиб берилган. Асарда шоирнинг ташки киёфаси билан бирга, ундаги рухий кутаринкилик, битмас -туганмас ижодий илхом сохиби эканлиги жуда мохирона тасвирланган. Унинг замондошларидан бири В.Тропинин бизгача асосан «Пушкин», «Гитарачи», «Багратион» портретлари муаллифи сифатида танилган. Унинг 1823 йилда яратган «Тур тукувчи киз» портрети истараси иссик, ёкимли шахло куз киз киёфасини акс эттираганди. Уларнинг издошларидан бири А. Венециановдир. У биринчи булиб санъатга дехкон образларини олиб кирди ва биринчи булиб табиатнинг поэтик образини яратди. 20 йилларда яратган «Ёз», «Экинзорда» асарида гузал табиат ва инсон образини, дехконларнинг мехнат жараёнини ифодалаб уйгунлаштириб берган. У «Захарка» портретида мехнаткаш болани ички дунёсини очиб берган. XIX асарда реалистик портрет сохасида

Н.Крамской, И.Репин, В.Васнецов, В.Серов каби улуг рус рассомлар ижод киладилар. Н.Крамскойнинг Н.Некрасов, П.Третьяков, Л.Толстой, И.Репиннинг Стасов, Мусоргский портретлари бунга ёркин мисол була олади. XX асрнинг иккинчи ярмида узбек портрет санъати юксалиб ривожланди. Портрет сохасида Лутфулла Абдуллаев, Абдулхак Абдуллаев, Рахим Ахмедов, Малик Набиевлар самарали ижод килиб келмокдалар. Лутфулла Абдуллаевнинг «Мулла туйчи Тошмухамедов», «Йулдош Охунбобоев» портретлари реалистик ананаларда мохирона тасвирланган. Абдулхак Абдуллаев биринчи узбек портретчи рассомлардан бири булиб, портрет сохдсида салмокли ижод килди. У уз замондошлари, зиёлиларни, олимларни адабиёт ва санъат намоёндаларини портрет галлереясини яратиб катта мувафаккиятларга эришди. «Аброр Хидоятов Отелло ролида», ёзувчи «Ойбек» портрети муаллифининг шох асарларидан булиб, Отеллони уйчан бокиши, гавда харакати портретга романтик кутаринкилик рухини бахш этган. Унда юз ифодаси психологик холати мохирона тасвирланган. Ойбек портретида шоир сиймоси композиция жихатидан жуда чукур ва мукаммал очиб берилган. Рассом бу асарда инсон киёфасини абадийлаштирибгина колмай, балки хамма юксак инсоний фазилатлар эгаси, оташ калб, хаяжон ва ташвишга тула буюк ёзувчининг жонли портретини яратди. Рахим Ахмедов портрет жанрида хаётга чукуррок ёндошди. Инсон ички кечинмаларини, хис - туйгуларини, орзуларини, инсоннинг гузал калбини уз асарида очиб беради. Унинг «Она уйлари», «Сурхандарёлик аёл», «Дехкон» портрети ёркин мисол була олади. Малик Набиев асосан портрет жанрида замондошлари билан бир каторда тарихий алломалар образини хам яратиш устида куп мехнат килади. У 1952 йили «Беруний» образини яратди. 1993 йили эса буюк саркарда «Амир Темур портрити»ни яратди. Портрет композициясини яратишда рассомларнинг узига хос услуби мавжуд. Улар адабий кулёзма, этнографик хужжатлардан унумли фойдаланади. Портрет мазмунига кура куйидаги турларга булинади; калла портрети, кукрак киёфали портрет (бюст), ярим гавда портрет, бутун гавда киёфаси портрети, портрет картина, гурухли портрет, миниатюра портрети ва хакозо. Портрет композициянинг тузилишида инсонинг ташки ва ички киёфаси, унинг рухияти, шунингдек кули, утириш холати, либослари, интерьердаги предметлар асосий восита сифатида мухим роль уйнайди. Х,ар бир рассом портрет яратишда уз тажрибаси, усулига таянади. Бунга хар хил кутилмаган холатда, ранг ва техникада бажарилган портретлар далил була олади. Баходир Жалоловнинг кинорежиссёр «Комил Ёрматов» портрети шу фикримизни тасдиклайди. Шунинг учун портрет яратишда ёшлар улуг портрет усталари тажрибасини урганиб улардан унумли фойдаланишлари лозим. Портретчи рассом аввал тасвирланувчи билан чукуррок танишиб, бир мунча даврда уни кузатиб,

сухбатлашиб, уни асосий характери, хусусиятларини, ички ва ташки дунёсини яхши урганиши керак. ХХ асрнинг биринчи ярмида ижод килган рассомлардан бири П.Д.Кориндир. У М.Нестеровнинг содик шогирди эди. Павел Дмитреевич Корин портрет яратишдан олдин, уни ички, ташки днёсини, психологиясини яхши урганар эди. Шундагина инсонни ассосий хусусиятларини ташки киёфаси, характерини очиб бераоларди. Ёруглик рангларни композиция билан мувофиклаштириб портретни конструктив курилмасини пухта тасвирлар эди. Замондош санъат ва харбий вакилларидан Шестерев, Качалов, Сарьям, Игумков, Леонидов, Коненков, Кукриникси, Жуков, Толбухин, Говоровлар каби кучли характердаги шижоатли инсонларни портретларини яратди. Таникли ёзувчи ва жамоат арбоби Алексей Николаевич Толстой портрети хотиржам креслода утирганини тасвирлаган. Бир кули чунтагида, иккинчисида трубка, костюм тугмалари ечик, бироз кийшайган галстук киёфасида портретни яратган. Портретларни ёруг ёки тук рангда, ракурс холатида тасвирлаган. Улуг хайкалтарош С.Коненковни портретини хам шу тарзда тасвирланган. Улуг муйкалам устаси яратган хар бир портрет - санъат асарида томошабин тасаввурида инсон такдирини англайди. Образ оркали биз инсонни калбига кириб унинг кайгу-кувончларига шерик буламиз. У уз асарларида инсонни улуглайди, гузал кирраларини тасвирлайди. Корин Ренато Гуттузо портретида -улуг файласуф, иродали теран характерли инсонни тасвирлайди. Гуттузо креслода эркин холатда утирибди, кул харакати табиий мавжуд ритм, ранг имкониятларидан фойдаланиб, ички хаяжонни мувофаккиятли ифодаланган. Рассомни кенг елкали комати, юз киёфаси, кайрилган кошлари, бургут кузлари, кучли иродали инсон образини яратди, портрет - картина даражасига етказди. Рассом Коринни муйкаламга мансуб асарларида хамма рангтасвир суртмалари, бурмалари, тасвир усуллари уйлаб бенуксон бажарилган. Корин Гуттузо портретини 13 сеансда (3 соатдан) ишлаб битирган. Портрет битгандан сунг Гуттузо Коринга шундай деб: «Мени аристократ килиб тасвирлабсиз. Бизни тасвирлаш йулимиз хар хил, лекин мен сизларни тасвир усулингизни хурмат киламан» деган эди. ХХ асрни биринчи ярмида портрет жанрида ижод килган рассомлардан бири Владимир Кайдаловдир. 1940 йил бошларида УзССР Олий Совети улуг узбек шоири Алишер Навоийнинг тугилганига 500 йил тулиши муносабати билан уни портретини яратиш учун (бутуниттифок) конкурс эълон килинди. Конкурсда элликдан ортик (собик иттифок) рассомлари катнашди. Рассомлар олдида кийин вазифа куйилган эди. Узбек адабиётининг асосчиси, шоир, гумманист, мутафиккир олим, давлат арбоби образини яратиш керак эди (ягона мурожаат килинадиган материал Махмуд Музахаббибини миниатюра намунаси). Утмишни синчиклаб урганди, Навоий асарларини укиб, асар тузилиши, мазмун мохиятини урганди. Музахаббиби миниатюраси шоирни

ташки киёфаси хакида тасаввур берарди. Кайдалов маънавий шоирни реалистик образини яратди. А. Навоий уз ватани ва халкига чукур мухаббат билан сугорилган поэтик мерос колдирди. Конкурс жюриси рассомга (ягона) иккинчи мукофотни берди. 1941 йили Кайдалов А.Навоий портретини яратишга киришди. Портретни охирига етказишга имкон булмади. Улуг Ватан уруши бошланади. Бошлаган ишини 1947 йили давом эттирди. Шоир ижодга илхом киёфасида тасвирланган олдимизда уймакор курси устида ётган китоб, чап кулида кулёзма ушлаб турибди. Дераза оркасида Хирот панорамаси илик рангларга бой, аник ечими, чехрасидаги психологик холат. Ёруг воситасида колорит. Шоирни ишонарли киёфадаги тасвири рассом махоратидан далолат беради. А. Навоий портретида В. Кайдалов ранг-техник воситаларини амалда узлаштирган етук мохир рангтасвир устаси эканлигини тасдиклади. Портрет 1947 йили юбилей кургазмасида намойиш этилди ва УзССР Давлат томонидан асосий портрет деб кабул килинди. ундан минглаб нусхада рангли репродукциялар босилиб Узбекистон шахар кишлокларида кенг таркатилди. Шоир образини яратишдаги дастлабки ижод самараси литография техникасида бажарилган. Рассом шоирни кукрагигача китоб турган кучли заковатли инсон образини яратди. Чингиз Ахмаров серкирра талант сохиби. Кдйси жанрда калам тебратмасин, у тасвирий санъатдаги нозик ва лирик шоир сифатида намоён булади. Чингиз Ахмаровнинг барча асарларида инсоннинг маънавий ахлокий гузаллик, олийжаноблиги асосий уринни эгаллайди. Рассом миниатюра санъати анъаналарини давом эттирган холда новаторлик рухи билан сугорилган асарлар ижод килди. Ч.Ахмаровнинг «Ёш Алишер» асарида навкирон Алишер улугсифат киёфада шеърият, нафосат ва буюклик тимсоли сифатида гавдаланади. Бутун олам чамандай яшнаётган бахор фасли Алишер Навоий калбининг донолик ва заковат нурлари билан тулаётганидан, уз ижоди ва хаётини халк ва улка гамига сафарбар этаётган инсон вояга етишаётганидан дарак бераётгандай. Рассом Халима Носировани 1929 йили биринчи бор Гулом Зафарийнинг «Халима» пьесасида Халима образида куради ва койил колади. Узок йиллар мобайнида у ажойиб санъаткор образини тасаввурида ардоклаб юради ва 1973 йили холстга туширишга муяссар булади. Рассом Мукаррама Тургунбоева киёфасида кабутардек енгил ракс тушаётган сахна парисини, Зулфия образида буюк эътирос билан оламга нигох ташлаган шоирани, Х.Носирова сиймосида хассос санъаткорни ифода этади. «Нур сари»га багишланган катор асарларида аёллар оламига нур таркатиш, хаёт бериш учун келгандай, гузаллик рамзи сифатида гавдаланади. Чингиз Ахмаров полотноларида инсоннинг маънавий гузаллиги, олийжаноблиги улугворлиги ва куркамлиги хакидаги шеъриятдек туюлади.

Хулоса. Х,ар бир нарса ва ходиса тасвир этилар экан, уни худди аслидагидек килиб акс эттириш мумкин эмас. Буни купчилик санъат назариётчилари ва рассомлар, амалиётчилар доимо таъкидлаб келадилар. Зеро, табиатни тасвирлаш ундан олинган тасуввурнинг кай даражадалигига боглик мухими табиат куриниши реаллиги тасаввурини образли тарзда ифода этса ишонарли булса шунинг узи кифоя, узбек рассомлари ичида хам рангга жуда эътиборли муносабатта буладиган, унинг гузал уйгунлигини ифодалаб бера оладиганлари куп. Бундай уста, махорат эгалари муйкалам сохибларидан М.Набиев, Р.Ахмедов, Р.Чориев, Б.Бурмакин, Б.Бобоев, Ж.Умарбеков, А.Мирзаев, А.Икромжонов, М.Тошмуродов, А.Нуриддинов, ОДозоков ва бошкаларнинг номларини мисол килиб келтиришимиз мумкин. Уларнинг куплаб ажойиб асарлари фикримизни тасдиклаб турибди.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Узбекистан Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чоратадбирлари тугрисида" 2017 йил 20 апрелдаги ПФ-2909 сонли карори // Халк сузи, 2017 йил 20 апрель

2. Узбекистон Республикаси Президентинин "Узбекистон Бадиий академияси фаолиятини ривожлантириш ва янада такомиллаштиришга доир кушимча чора-тадбирлар тугрисида" г Карори. 16.08.2017 й. н пк-3219

3. Жахон санъати тарихи Н.Абдуллаев тошкент "давр пресс" 2007 бет 4-22.

4. Дастгохли ранг тасвирда композитсия асослари (Санъат олий таълитн укув юртлари ва коллежлари укитувчилари учун методик кулланма) С. Раметов «Шарк» Нашриёт манба акциядорлик бош тахририяти тошкент 2007

5. Узбекистон санъат тарихи Н.Абдуллаев Узбекистон файласуфлари миллий жамият нашриёти Тошкент-2007 бет 179

6. Ирбутаева, М. Т., Махмудов, М. Ж., & Махмудов, М. Э. (2020). Живопись и гармония музыки. Ученый Х Х И века, 6-1(65), 31-34.

7. Ma'mura Irbutayeva The importance of the teacher-student system in teaching the fine arts. Academic Research In Educational Sciences Vol.1 No. 2. 2020 ISSN 21811385 Page 399-404

8. Махмудова, М. Т. (2020). Мусиканинг тасвирий санъат асарларидаги урни ва ахамияти. Academic Research In Educational Sciences, 1 (4), 80-84.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.