Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ ФАН, ТАЪЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШНИНГ ЎЗАРО УЙҒУНЛАШУВИДА МУҲИМ АҲАМИЯТГА ЭГА'

ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ ФАН, ТАЪЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШНИНГ ЎЗАРО УЙҒУНЛАШУВИДА МУҲИМ АҲАМИЯТГА ЭГА Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
3
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
миллий таълим тизими / ривожланган давлатлар тажрибаси / Таълим барча учун / мамлакат келажаги учун / Етук кадрларни етиштириш. / national education system / experience of developed countries / Education for all / for the future of the country / Cultivation of mature personnel.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Расулов, Бахтиёр Махмуджонович

Таълим шахс иқтидорини рўёбга чиқаришда асосий воситадир. Жоҳоннинг бир қатор илғор давлатлари АҚШ, Хитой, Корея, Япония, Финландия ва Германияда буни англаб етилганига анча бўлди. Шу сабабли ушбу мамлакатларда таълим тизими учун ажратилган маблағлар йилдан-йилга ортиб бормоқда. Асосийси, бундай эътибор натижаси ўлароқ, таълим савияси ва стандартлари йилдан-йилга ривожланмоқда. Мамлакатимизда ҳам таълим тизими ислоҳ этиш, уни замон талаблари даражасига олиб чиқиш бугун энг устувор вазифалардан саналади. Ушбу мақолада шу ҳақда фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEDAGOGICAL EDUCATION CLUSTER ESSENTIAL IN THE INTERCONNECTION OF SCIENCE, EDUCATION AND DEVELOPMENT SIGNIFICANT

Education is the main tool for realizing a person's potential. This has long been understood in a number of advanced countries of the world the USA, China, Korea, Japan, Finland and Germany. Therefore, the funds allocated for the education system in these countries are increasing year by year. The main thing is that as a result of such attention, the level and standards of education are developing year by year. In our country, reforming the education system and bringing it up to the level of modern requirements is one of the top priorities today. This article will discuss this.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ ФАН, ТАЪЛИМ ВА ИШЛАБ ЧИҚАРИШНИНГ ЎЗАРО УЙҒУНЛАШУВИДА МУҲИМ АҲАМИЯТГА ЭГА»

о

ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ - ФАН, ТАЪЛИМ ВА ИШЛАБ ЧЩАРИШНИНГ УЗАРО УЙГУНЛАШУВИДА МУ^ИМ

АХДМИЯТГА ЭГА

с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14509922

Аннотация: Таълим шахс ицтидорини руёбга чицаришда асосий воситадир. Жоуоннинг бир цатор илгор давлатлари - АЦШ, Хитой, Корея, Япония, Финландия ва Германияда буни англаб етилганига анча булди. Шу сабабли ушбу мамлакатларда таълим тизими учун ажратилган маблаглар йилдан-йилга ортиб бормоцда. Асосийси, бундай эътибор натижаси улароц, таълим савияси ва стандартлари йилдан-йилга ривожланмоцда. Мамлакатимизда уам таълим тизими ислоу этиш, уни замон талаблари даражасига олиб чициш бугун энг устувор вазифалардан саналади. Ушбу мацолада шу уацда фикр юритилади.

Калит сузлар: миллий таълим тизими, ривожланган давлатлар тажрибаси, Таълим барча учун, мамлакат келажаги учун, Етук кадрларни етиштириш.

Бугунги кунга келиб, бир катор ривожланган давлатларда таълим сохасига йуналтирилган маблаглар ялпи миллий махсулот хажмига нисбатан икки баравар ошиб, хатто мудофаа учун ажратиладиган сармоялардан хам ортиб кетди. Айни пайтда таълим ва ишлаб чикариш уйгунлашуви хам хавас килгулик даражада. Зотан, ишлаб чикаришни интенсив ривожлантириш, фан ва техниканинг, маданият ва санъатнинг тараккиёти — инсоннинг янада яхши яшаши, маънавий дунёсининг камолга эришиши учундир. Бу жараёнларнинг калити — таълим тизими ва инсонга бериладиган таълимнинг сифати ва хажмидир. Шу боис давлатлар ва жамиятлар хар бир инсон учун таълим олиш имкониятини яратиб беришга интилиши лозим. XXI асрда бу хол аксиомадек хакикатга айланмокда.

Узбекистон таълим тизимидаги тараккиётнинг усиш суръатлари хам дунё хамжамияти томонидан эътироф этилаётир. Бу эса илм-фанни ривожлантириш, таълим сохасини ислох этиш, илмий хамда инновацион фаолиятни хар томонлама куллаб-кувватлаш, фан, таълим ва ишлаб чикаришнинг узаро интеграциясига каратилган кенг куламли ислохотлар самарасидир.

Дархакикат, хар бир халк, хар бир миллатнинг эртанги куни бугун вояга етаётган авлод такдири билан узвий боглик. Шунинг учун юртимизда таълим тизимини ривожлантиришга давлат сиёсати даражасида эътибор каратиб келинаётир. Айникса, илм-фан, таълим ва ишлаб чикариш интеграцияси

Расулов Бахтиёр Махмуджонович,

Андижон давлат педагогика институти ректори, тарих фанлари доктори, профессор.

бугунги кунда жамият тараккиётига хизмат киладиган асосий дастурга айланди. Узбекистонда олиб борилаётган таълим сохасидаги ислохотлар бевосита унинг демократик, бозор муносабатларига утиш жараёни билан биргаликда олиб бориляпти. Хусусан, талаба-ёшлар таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббусни амалиётга татбик этиш, жумладан, талаба-ёшларни маданият ва санъатга жалб килиш, талаба-кизларнинг касбий куникмаларини ривожлантириш борасида кенг куламли ислохотлар амалга оширилмокда.

Бундан ташкари, Узбекистон Республикасининг "Ёшларга оид давлат сиёсати" тугрисидаги ^онунда курсатиб утилганидек, ёшларни жисмоний, рухий ва интеллектуал ривожлантириш хамда хар томонлама салохиятли ёшларни куллаб-кувватлаш ва рагбатлантириш ёшларга оид давлат сиёсатининг асосий йуналишларидан бири этиб белгиланган.

Тараккиётнинг хозирги боскичида талабаларга таълим-тарбия бериш сифатини ошириш йуллари ва воситаларини излаб топиш замонавий педагогиканинг долзарб вазифаларидан бири хисобланади. Чунки таълим, илм-фан хар кандай жамият, миллат ва давлатнинг келажагини белгилаб берадиган, унинг тараккиётига хизмат киладиган мухим омил булиб хизмат килади. Бу эса куйидаги куринишларда намоён булади:

Биринчидан, таълим инсон капиталини шакллантиради. Таълим оркали инсонлар билим, куникма ва малакаларни эгаллайди, бу эса уларни иктисодий фаолиятда самарали иштирок этишга, жамиятга хисса кушишга ва узини руёбга чикаришга тайёрлайди.

Иккинчидан, иктисодий усишни рагбатлантиради. Билимли ва малакали ишчи кучи иктисодий усишнинг мухим омили хисобланади. Таълим оркали ишлаб чикариш самарадорлигини ошириш, янги технологияларни жорий этиш ва иктисодий ракобатбардошликни кучайтириш мумкин.

Учинчидан, ижтимоий тараккиётни таъминлайди. Таълим инсонларнинг онгини, маданиятини ва ахлокий хусусиятларини юксалтиради, бу эса ижтимоий адолат, тотувлик ва баркарорликни таъминлашга ёрдам беради.

Туртинчидан, демократияни мустахкамлайди. Таълим инсонларни уз хукуклари ва мажбуриятларини англашга, танкидий фикрлашга ва мустакил карорлар кабул килишга ургатади, бу эса демократик жамиятнинг ривожланиши учун мухим асос хисобланади.

Бешинчидан, жахон микёсидаги муаммоларни хал килишга ёрдам беради. Глобал муаммоларни хал килиш учун эса билимли, масъулиятли ва инновацион фикрловчи шахслар керак. Шу маънода таълим бундай шахсларни тарбиялашга ёрдам беради.

Шунинг учун хам таълим хар кандай жамият, миллат ва давлатнинг келажаги учун мухим асос хисобланади. Таълимга инвестиция килиш, бу — келажак учун инвестиция, деганидир.

Мамлакатимиз Президентининг таълим-тарбия сохаси вакиллари билан булган мулокот чогида таълим тизимидаги тараккиётни жадаллаштириш

мaксaдидa мaктaбгaчa, умумий уртэ тaълим, олий тaълим Ba мaдaкa ошириш тизимидa ягонa узвий зaнжирни йyлгa куйиш учун педaгогик тaълим клaстерлaрини тaшкил килиш тyFрисидa кyрсaтмa берилди. Бу педaгогик тaълим сифaтини ошириш билэн бир кдтордэ тaълим жaрaёнини зaмонaвийлaштиришгa хэм ёрдaм бериши мукэррэрдир.

Айни чоFдa педaгогик тaълим кдaстери хэли шaкллaниш босккичидэ бyлсa-дa, унинг методологик эсослэри охирги беш йил дэвомидэ ярэтилэ бошлэнди. Бу борэдэ бир кэтор ишлэр aмaдгa оширилди.

Хусусэн, педaгогик тэълим стaндaртлaри зэмонэвий тaлaблaргa мослaштирилмокдa, бундэ тэълим жaрaёнини рaкaмлaштириш, интервктив усуллэрни жорий этиш Ba тэълимни бозор тaдaблaригa мослэштиришга элохидэ эътибор кэрэтилди;

— педaгоглaрнинг мaлaкaсини ошириш Ba кдйтэ тaйёрлaш курслэрининг сифэти яхшилэнмокдэ, зэмонэвий тэълим технологиялaрини ургэтишга элохидэ эътибор берилди;

— педaгогик тэълим йyнaдишлaридa укитиш сифэтини ошириш, зэмонэвий лaборaториялaр Ba ресурс мaркaзлaрини ярэтишгэ элохидэ эътибор кэрэтилди;

— олий тэълим хэмдэ профессионэл тэълим тэшкилотлэри билэн умумий уртэ тэълим мэктэблэри Ba мaктaбгaчa тэълим тэшкилотлэри уртэсидэги хэмкорлик ривожлaнтирилaётир. Бу билэн тэълим стэндэртлэрини бирлэштириш, ysyB мaтериaдлaрини элмэшиш Ba yкдтyвчилaрни кдйтэ тaйёрлaшгa имконият ярэтилди;

— тэълим мyaссaсaдaри Ba иш берyвчилaр уртэсидэ хэмкорлик кучэйтириляпти. Нэтижэдэ тэълим жэрэёнини иш берyвчилaрнинг эхтиёжигэ мослэштириш, тaлaбaлaрнинг aмaдиёт утэшини тэшкил этиш Ba ишгэ жойлэшиш имкониятлэрини кенгэйтиришгэ потенциэл шэрт-шэроитлэр ярэтилди;

— тизимгэ электрон ysyB мaтериaдлaри Ba плaтформaдaр жорий этилди. Бу эсэ, уз нaвбaтидa, тэълим жэрэёнини тэкомиллэштириш, yкyвчилaрнинг укиш имкониятлэрини кенгэйтириш Ba тэълим ресурслэригэ кулэйлик ярэтишгэ ёрдэм берди;

— мaсофaвий онлэйн тэълим бериш тизими йулгэ куйилди. Албэттэ, бу тэълим жэрэёнини зaмонaвийлaштириш, мaсофaвий тэълим имкониятлэрини кенгэйтириш Ba тэълимгэ булгэн кдзикдшни ошириш имконини берди;

— тэълим сохэсидэги илмий-тaдкдкотлaр рaFбaтлaнтирилмокдa. Ушбу жэрэён тэълим тизимини ривожлaнтиришгa ёрдэм берэдигэн янги FOялaр Ba технологиялэрни жорий этишгэ йул очэди.

Тэълим жэмиятимиз, миллэтимиз Ba дaвлaтимизнинг келэжэгини белгилэб берадигэн, унинг тaрaккдётини тaъминлaйдигaн эсосий омил булиб хизмэт килиши эмэлий ифодaдaнмокдa. Жэмият ривожлaнишининг чукур ижтимоий Ba иктисодий узгаришлэр руй берэётгэн бугунги кундэ янги

технологияларнинг пайдо булиши ракобатбардошликка булган талабнинг кучайишига олиб келди.

Аммо дунё микёсида руй бераётган кескин узгаришлар, глобаллашув натижасида хар бир сохада вужудга келаётган муаммоларнинг тугри ечимини топишнинг узи катта муаммо булиб колмокда. Шу жумладан, таълим тизимидаги мавжуд камчиликлар хам дунё хамжамияти томонидан хал этилиши зарур булган долзарб масалалардан биридир.

Демак, дунёда иктисодиётнинг янги, замонавий йуналишлари пайдо булаётган экан, Узбекистонда хам замон талабларига жавоб берадиган етук кадрларни тайёрлаш устувор вазифага айланди. Яъни таълим ва ишлаб чикариш уйгунлигини таъминлаш хаётий заруратга айланди. Шу жихатдан, 2019 йил 8 октябрдаги Президент Фармонига мувофик Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси тасдиклангани айни муддао булди.

Жужжат олий таълим тизимини ижтимоий соха ва иктисодиёт тармоклари эхтиёжларидан келиб чиккан холда фан, таълим ва ишлаб чикаришнинг мустахкам интеграциясини таъминлаш асосида таълим сифатини яхшилаш, илмий ва инновацион фаолиятни самарали ташкил этиш, халкаро хамкорликни ривожлантириш максадида ишлаб чикилган. ^искача айтганда, концепция Узбекистон Республикасида олий таълимни ривожлантиришнинг стратегик максадлари, устувор йуналишлари, вазифалари, урта ва узок муддатли истикболдаги боскичларини белгилайди хамда сохага оид дастурлар ва комплекс чора-тадбирларни ишлаб чикиш учун асос булади.

Масалан, бундан бир неча йил аввал олий таълим тизимида технопаркларнинг яратилиши хакида тасаввуримиз йук эди. Ривожланган мамлакатларнинг олий укув юртларига хавас килиб, кани энди бизда хам шундай имкониятлар булса, деб уйлардик. Бугун эса хар кадамда курилаётган технопарклар юртимиз тараккиётига хизмат килмокда. Бундай паркларда ишлаётган ёшларимиз билимини ошириш билан бирга даромад хам топмокда. Илм булмаса, ривожланиш хам булмайди, деганидек, кейинги саккиз йилда мамлакатимизда барча ислохот мана шу катъий тамойил асосида кечди. Давлатимиз рахбари илм-фан ва инновациялар ривожини энг устувор масала сифатида кун тартибига куяётгани хам шундан. Бугун юртимиздаги бизнес-инкубаторлар, акселератор ва коворкинг укув курслари, IT марказлар мана шу максадга каратилгани билан диккатга сазовор. Илм-фан ва инновациялар янги Узбекистон тараккиётида стратегик ахамиятга эга устувор сохага айланди. Сохага муносабат буткул узгарди. Олий таълим тизимининг вазифаси факат укитишдан иборат эмас, деган гоя шаклланди. Тизим изчил илмий фаолият олиб боряпти, ёшларни илмий тадкикотларга жалб килиб, йирик лойихаларни амалга оширишга одатланмокда.

Умуман, таълим, фан ва ишлаб чикаришнинг узаро манфаатли хамкорлик механизмини йулга куйиш, юкори малакали кадрлар тайёрлаш ва уларни иш уринлари билан таъминлаш жараёнида ишлаб чикариш корхоналари билан

алокаларни кучайтириш устувор максадга айланди. Бу эса янги Узбекистонни бунёд этиш ва учинчи Ренессансга мустахкам замин яратиш борасида олий таълим тизимида хам шиддатли ислохотлар ривожланишнинг янги боскичига кутарилаётганидан далолат беради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.