Научная статья на тему 'Отношения негосударственных некоммерческих организаций с налоговыми органами: экономический и правовой анализ'

Отношения негосударственных некоммерческих организаций с налоговыми органами: экономический и правовой анализ Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
32
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
граждане / юридические лица / негосударственные некоммерческие организации. / citizens / legal entities / non-governmental nonprofit organizations.

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — Бекзод Наримонов

Одним из самых сложных вопросов в деятельности негосударственных некоммерческих организаций является их взаимодействие с государственными органами. Это прежде всего процесс, основанный на независимости ННО и принципе невмешательства государственных органов в их деятельность. Однако следует отметить, что сформировались две основные модели регулирования взаимоотношений ННО и государственных органов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Relations of non-governmental organizations with tax authorities: economic and legal analysis

One of the most difficult issues in the activities of nongovernmental non-profit organizations is their interaction with government agencies. This is primarily a process based on the independence of NGOs and the principle of non-interference of state bodies in their activities. However, it should be noted that two main models of regulating the relationship between NGOs and government agencies have been formed.

Текст научной работы на тему «Отношения негосударственных некоммерческих организаций с налоговыми органами: экономический и правовой анализ»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Relations of non-governmental organizations authorities: economic and legal analysis

with tax

Bekzod NARIMONOV1

Tashkent State Law University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received June 2021 Received in revised form 20 June 2021 Accepted 25 July 2021 Available online 25 August 2021

Keywords:

citizens, legal entities, non-governmental nonprofit organizations.

One of the most difficult issues in the activities of nongovernmental non-profit organizations is their interaction with government agencies. This is primarily a process based on the independence of NGOs and the principle of non-interference of state bodies in their activities.

However, it should be noted that two main models of regulating the relationship between NGOs and government agencies have been formed.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Нодавлат нотижорат ташкилотларининг солиц органлари билан муносабатлари: ицтисодий ва хуцуций тахлил

Калит сузлар:

фуцаролар, юридик шахслар, нодавлат нотижорат ташкилотлар.

АННОТАЦИЯ

Нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини юритишда давлат органлари билан узаро муносабатлари мураккаб масалалардан бири хисобланади. Бу энг аввало, ННТларининг мустациллиги ва улар фаолиятига давлат органларининг аралашмаслиги принципидан келиб чицадиган жараён саналади.

Шунга царамасдан, ННТлари ва давлат органлари уртасидаги узаро муносабатларни тартибга солишнинг икки асосий модели шаклланганлигини цайд этиш зарур.

1 PhD in Law, Tashkent State Law University, Tashkent, Uzbekistan. E-mail: narimonovbekzod@mail.ru.

Отношения негосударственных некоммерческих организаций с налоговыми органами: экономический и правовой анализ

АННОТАЦИЯ_

Одним из самых сложных вопросов в деятельности негосударственных некоммерческих организаций является их взаимодействие с государственными органами. Это прежде всего процесс, основанный на независимости ННО и принципе невмешательства государственных органов в их деятельность.

Однако следует отметить, что сформировались две основные модели регулирования взаимоотношений ННО и государственных органов.

Нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини юритишда давлат орган-лари билан узаро муносабатлари мураккаб масалалардан бири хисобланади. Бу энг аввало, ННТларининг мустащллиги ва улар фаолиятига давлат органларининг аралашмаслиги принципидан келиб чикддиган жараён саналади.

Шунга карамасдан, ННТлари ва давлат органлари уртасидаги узаро муносабатларни тартибга солишнинг икки асосий модели шаклланганлигини кайд этиш зарур: биринчи модел бу аксарият МДХ, давлатларида нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини назорат килиш ва уларнинг давлат бошкарув орган-лари олдида хисобдорлиги тенденцияси кузатилади [1]; иккинчи модел хусусият-ларини ривожланган хорижий давлатлар тажрибасида кузатиш мумкин. Унга кура нодавлат нотижорат ташкилотларида узини узи назорат килиш ва кенг жамоат-чиликка хисобдорлик тартиби урнатилган. Истиснолар хорижий агентлар ва хорижий молиявий манбаларга тааллукли хисобланади [2. С. 103-108].

Узбекистан Республикаси Фукаролик кодексининг 74-моддасида жамоат бирлашмалари тушунчаси ишлатилган булиб, унга кура "маънавий ёки узга номоддий эхтиёжларни каноатлантириш учун уз манфаатларининг муштараклиги асосида конунда белгиланган тартибда бирлашган фукароларнинг ихтиёрий бирлашмалари жамоат бирлашмалари хисобланади" [3].

Лекин, Фукаролик кодексида хам нодавлат нотижорат ташкилотлари тушунчаси хакида хеч кандай норма мавжуд эмас. Ушбу кодекснинг 75-моддаси-дагина "фукаролар ва (ёки) юридик шахслар томонидан ихтиёрий мулкий бадаллар кушиш асосида ташкил этилган, хайрия, ижтимоий, маданий, маърифий ёки бошка ижтимоий фойдали максадларни кузлайдиган, аъзолиги булмаган нодавлат нотижорат ташкилоти жамоат фонди деб эътироф этилади"[3], деган коида мавжуд. Ушбу нормада жамоат фонди нодавлат нотижорат ташкилотнинг бир шакли сифатида мустахдамланган.

Ушбу тушунча Узбекистан Республикасининг "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугрисида"ги Цонунда белгиланган булиб, унга кура "Нодавлат нотижорат ташкилоти -жисмоний ва (ёки) юридик шахслар томонидан ихтиёрий-лик асосида ташкил этилган, даромад (фойда) олишни уз фаолиятининг асосий максади кдлиб олмаган хамда олинган даромадларни (фойдани) уз катнашчилари (аъзолари) уртасида таксимламайдиган узини узи бошкариш ташкилотидир".

Ушбу конунда Узбекистон Республикаси Конституцияси ва юкорида тахдил килинган Фукаролик кодексида турли шакллари курсатилган тижоратчи булмаган ташкилотларни

Ключевые слова:

граждане, юридические лица, негосударственные некоммерческие организации.

нодавлат нотижорат ташкилотлари билан узаро алокаси аник; белгилаб куйилган. Хусусан, конунинг 10-моддасига кура "Нодавлат нотижорат ташкилотлари жамоат бирлашмаси, ижтимоий фонд, муассаса шаклида, шунингдек конунларда назарда тутилган бош;а шаклда ташкил этилиши мумкин"[3].

Бундан куриниб турибдики, тижорат максадларини кузламайдиган барча нодавлат ташкилотлари миллий конунчиликда "нодавлат нотижорат ташкилот-лари" тушунчаси остида бирлашиб, бир канча ташкилий-хукукий шаклларда намоён булиши мумкин.

Узбекистан Республикаси Соли; кодексининг 58-моддасида нотижорат ташкилотлар тушунчасига соли; конунчилиги нуктаи назаридан таъриф берилган булиб, унга кура ;онун хужжатларида нотижорат ташкилот учун белгиланган шаклда руйхатдан утказилган, куйидаги шартларга мувофи; булган юридик шахс ушбу Кодекс ма;садида нотижорат ташкилот деб эътироф этилади, агар: даромад олиш максадига эга булмаса; даромадларни ёки мол-мулкни иштирокчилари (аъзолари) уртасида таксимламаса[3]. Ушбу норма нотижорат ташкилотлар фаолиятини иктисодий жихщларига эътибор каратади.

Лекин, амалдаги Солик кодексида хам "нотижорат ташкилотлар" тушунча-сидан фойдаланган, унинг учта моддасида 48, 339, 378-моддаларида нодавлат нотижорат ташкилотлари курсатилган булса, бошка барча уттиздан ортик норма-ларда нотижорат ташкилот терминидан фойдаланилган[3].

ЕА. Злобинанинг "ташкилотларни тижорат ва нотижорат турларга булиш фукаро муомаласи манфаатида амалга оширилган, яъни мулкий муносабатлар ва уларга боглик булган, субъектларнинг тенглиги, эрк мухторияти ва мулкий мустакиллигига асосланган номулкий муносабатлар сохасига оид" деган фикрига кушилиш керак[4].

Хорижий давлатлар тажрибасига эътибор каратсак, улар конунчилигида куриб чикилаётган ташкилотлар буйича турли хукукий тушунчалардан фойда-ланилганлигини кузатиш мумкин [5. PP. 299-311]. Мисол учун, АКШ конунчи-лигида "нохукумат нотижорат ташкилотлар", Буюк Британияда "нотижорат ташки-лотлар" [6. PP. 299-311], Арманистонда эса якдил равишда "жамоат ташкилотлари" тушунчасидан фойдаланилган [7. С. 17-21]. Францияда нотижорат ташкилотлар ассоциация деб аталади хамда уларнинг фаолияти 1901 ва 1971 йилларда кабул кдлинган Ассоциациялар тугрисидаги конунлар билан тартибга солинади [8].

Яна бир мухим масалани кайд этиш зарурки, АКШ, Франция ва Германия каби давлатлар конунчилиги тажрибаси шуни курсатдики, конунчилик даражасида ННТларининг ташкилий хукукий шаклларини ажратиб, уларни таснифлаш тажрибаси асосан МДХ, давлатларида учрайди. Бундай фарклаш ва таснифлаш тажрибасини Европа давлатлари ва англо-саксон давлатлари конунчилигида аник белгилаб берилмаганлигини кайд этиш зарур. Ушбу давлатларда факатгина нохукумат ташкилотлар ёки учинчи сектор тушунчаси умумий таъриф берилган булиб, фаолият максади ушбу тушунчага мос келган хар кандай ташкилот нохукумат ташкилот сифатида тан олинади ва соликка тортилади. Ушбу нукти назарларни N. Kolleck [9] ва M. Lyons [10] томонидан утказилиб эълон килинган тадкикот натижалари хам тасдиклайди.

АКШдан нотижорат ташкилотлар фаолиятига оид федерал даражада алохида конун мавжуд эмас. АКШда нотижорат ташкилотлар фаолияти муайян штат конунчилиги асосида тартибга солинади. АКШ Солик кодексининг 15-моддасига асосан юридик шахсларни, хусусан нотижорат ташкилотларни солик органлари руйхатдан утказади. АКШда федерал даражада нотижорат ташкилотлар учун ягона намунавий Устав мавжуд. Нотижорат ташкилотларни хукукий тартибга солиш хар бир штат конунчилигида мустахдамланган. Мисол сифатида,

Нью-Йоркда хорижий нотижорат ташкилотлар миллий режимга Караганда бошкача тартибга солинади.

Ушбу сохада АКШ тажрибасига эътибор каратсак, ушбу давлатда нохукумат ташкилотларнинг хисобдорлигига булган федерал талаблар АКШ Солик хизмати томонидан белгиланади. АКШда хайрия ташкилотлари ташкилотнинг фаолияти ва молияси хакида батафсил маълумотни уз ичига олган йиллик солик декларация-сини топширишлари керак. Йиллик хисоботлар ва бухгалтерия фаолиятига оид маълумотлар базалари онлайн режимда барча учун очик такдим этиб борилади.

ФАС 117 стандартида "нотижорат ташкилотларнинг молиявий хисоботлари" (Financial Statements of Not-for-Profit Organizations) ташки фойдаланувчилар учун умумий максадли хисобот масалаларини батафсил баён килади. Мазкур стандарт-нинг максади, бир томондан, нодавлат нотижорат ташкилотлари томонидан хисоботнинг долзарблиги ва зарурлигини тушунтириш ва исботлаш, бошка томондан, турли нодавлат нотижорат ташкилотлари хисоботларининг таккос-ланишини таъминлашдир. Х,исобот бутун юридик шахс хакида маълумотни акс эттириши ва ташки фойдаланувчиларнинг умумий эхтиёжларини кондириши керак.

ННТларининг молиявий фаолияти тугрисида хисобот бериши талаб этилади. Солик имтиёзларидан фойдаланган ННТлари купрок пухта текширувдан утади. Масалан, одатдаги молиявий хисоботлардан ташкари бошка ННТларига нисбатан энг афзал имтиёзли солик макомига эга булган "хайрия" ёки "ижтимоий фойдали" ташкилотлар уз фаолияти тугрисида хисобот такдим этишлари керак. Айрим хдлларда ННТларига тижорат фирмаларига нисбатан соддалаштирилган коидалар буйича хисобот бериш хукуки берилади. Мисол учун, АКШда, умумий йиллик даромади 100,000 АКШ долларидан дан кам булган ННТлари федерал даромад солигидан озод этилган. Активлар микдори 250,000 АКШ долларидан кам булган ННТлари соддалаштирилган ахборот шаклини такдим этади [11].

Германия Марказий ижтимоий тадкикотлар института (GIZ) ва "Transparency International" жамоатчилик ташкилотининг молиявий ва солик масалалари буйича мунтазам равишда такдим этилган молиявий хисобот ва йиллик хисоботлар эвазига нодавлат нотижорат ташкилотлари ташкилот ишининг "сифат кафолати" ролини уйнайдиган рамзий логотип (сузма-суз Siegel-штамп) дан фойдаланиш хукукини кулга киритадилар [12. С. 13].

Исроилда нодавлат нотижорат ташкилотларининг молиявий фаолияти ташки аудиторлар томонидан назорат килинади. Молиявий ахборот ташкилотдан исталган вактда талаб килиниши мумкин. Нодавлат нотижорат ташкилоти билан боглик хар кандай молиявий карор судга шикоят килиниши мумкин. Бундан ташкари, руйхатга олиш органи ташкилотнинг молиявий фаолиятини текшириш-лар утказиши мумкин [13].

Кайд этилганидек нохукумат ташкилотлар тушунчаси БМТнинг Уставида белгиланган. Мазкур Уставда халкаро нохукумат ташкилотлар хакида коида назарда тутилган булиб, унда белгилаб берилган халкаро нохукумат ташкилот-ларнинг белгилари, яъни давлатдан ажратилган хусусийлик ва нотижорий йуналиш барча нодавлат ва нохукумат ташкилотларга хам тегишли хусусиятлар саналади [14. PP. 303-314].

Уз навбатида БМТ Котибиятининг Жамоат ахборот департаменти нохукумат ташкилотга махаллий, давлат ёки халкаро даражада ташкил этилган хар кандай фукароларнинг нотижорат иттифоки сифатида таъриф берган. Бунда миллий конунчиликда хар кандай шахс учун аъзолик принципига асосланган нохукумат ташкилотига аъзо булиш учун чегараланишлар булмаслиги кераклиги курсатилган [15. Б. 400].

Узбекистан Республикаси Президентининг 2011 йил 23 августдаги "Узбекистан Республикаси Адлия вазирлиги фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорига асосан ННТ фаолият курсатишининг конунийлигини таъминлаш Адлия вазирлигига юклатилиши ННТ ташкилий-хукукий асосларини такомиллаштириш, уларнинг ижтимоий-иктисодий, гумани-тар ривожланиш дастурларини амалга ошириш, махаллий, халкаро ва хорижий нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятида конун хужжатлари талабларига риоя этилиши устидан тизимли мониторинг олиб боришнинг хукукий механизми-ни белгилади. Мазкур хужжатларга асосан адлия органлари ННТ тадбирларига эркин кириш имкон бериши хамда соли; ва статистика органларига уз фаолияти тугрисида хисоботлар такдим этиши белгиланди.

Узбекистонда нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини назорат килишни назарий жихщдан икки гурухга ажратишимиз мумкин. Биринчиси, нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини узини узи назорат ;илиши тизими, иккинчиси, нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини давлат томонидан назорат ;илиш тизими.

Нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолиятини давлат томонидан назорат килишнинг турли шакллари мавжуд Кайд этишимиз керакки, нодавлат нотижорат ташкилотларини давлат руйхатидан утказиш ва тугатиш тартиблари хам улар фаолиятини давлат томонидан назорат килишнинг бир куришини хисобланади.

Узбекистан Республикаси Молия вазирининг 2002 йил 27 декабрдаги 140-сон буйруги (руйхат раками 1209, 2003 йил 24 январь) билан тасдикланган[16] хисобот шаклларга эътибор берадиган булсак, мазкур хисобот шакли 5 та мураккаб жадваллардан иборат булиб, ундаги маълумотларнинг хаммаси хам кенг жамоатчилик учун фонд фаолиятини назорат килишда мухим ахборот булиб хисобланмайди. Тахлиллар шуни курсатадики, фондлар томонидан ушбу конун талаби деярли бажарилмаяпти.

Шу билан бирга, Узбекистан Республикасининг "Бухгалтерия хисоби тугрисида"ги Цонун молиявий хисобот йилнинг хар чорагида солик ва статистика органларига хисобот такдим этишнинг мураккаб тартиби белгиланган.

Фикримизча, фонд томонидан хисоботларни эълон килишда келиб тушган пул маблаглари ва мол-мулк хамда улардан фойдаланиш, шунингдек унинг устави ва рахбар органларидаги узгаришлар тугрисида хисобот электрон платформада эълон килиш билан чегараланиш максадга мувофик.

Крнун хужжатларида нодавлат нотижорат ташкилотининг фаолиятини тухтатиб куйишнинг окибатлари тулик ёритилмаган. Узбекистон Республикаси "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугрисида"ги Конуннинг 35-моддасида акс этган нодавлат нотижорат ташкилотининг фаолиятини тухтатиб куйиш окибатлари мавхум ва гохида бир талаб иккинчи талабни инкор килади.

Хусусан, конуннинг юкоридаги моддасига кура, фаолияти тухтатиб куйилган нодавлат нотижорат ташкилотига банк омонатларидан фойдаланиш такиклансада, унинг куйида хужалик фаолияти, мехнат шартномалари, уз харакатлари (харакат-сизлиги) окибатида етказилган зарарларнинг урнини коплаш ва жарималар тулашга доир харажатлар бундан мустасно эканлиги кайд килинган.

Бу эса, амалда нодавлат нотижорат ташкилоти оркали деярли барча молиявий фаолиятни олиб бориш имкониятини беради. Бундан ташкари, мазкур модда талабларга кура, нодавлат нотижорат ташкилотига оммавий тадбирлар ташкил этиш такиклансада, бошка тадбирларни утказиш такикланмаган. Бу хам нодавлат нотижорат ташкилоти

фаолиятини тухтатиш амалда нодавлат нотижорат ташкилоти фаолияти курсатишга деярли кам таъсир курсатишни ёки айрим моддаларни такомиллаштириш заруратини билдиради.

Шу боис, конун хужжатларига нодавлат нотижорат ташкилоти фаолиятини тухтатиш куйиш билан боглик куйидаги тахрирдаги кушимчаларни киритиш таклиф килинади.

"Нодавлат нотижорат ташкилотининг фаолиятини тухтатиб куйиш тугрисидаги суднинг карори цонуний кучга кирган кундан унинг фаолияти, оммавий ахборот воситалари муассиси ва тахририяти тарикаасидаги хукуклари, уставида назарда тутилган мацсад ва вазифалари хамда таргибот ишларини амалга ошириш, тадбирлар ташкил этиш, тадбиркорлик фаолияти билан шуулланиш, мол-мулк ва банк хисобваракдаридаги маблаглардан фойдаланиш мазкур карорда назарда тутилган муддатга тухтатиб куйилади.

Нодавлат нотижорат ташкилотининг фаолиятини тухтатиб куйилган муддат давомида, истисно тарищсида, мазкур ташкилот томонидан ходимларнинг уртача иш хаки сакданиб цолиниши (мехнат тугрисидаги цонун хужжатлари, локал ва ички хужжатларга мувофик) мол-мулкини сакдаш билан боглик; туловлар, уз харакатлари (харакатсизлиги) ощбатида етказилган зарарларнинг урнини цоплаш, соликлар ва бошца мажбурий туловларни тулашга доир харажатлар амалга оширилиши мумкин".

Нодавлат нотижорат ташкилоти ва унинг булинмаларини тугатиш билан боглик булган молиявий хисоботлар, бухгалтерия билан боглик хужжатларни тайёрплаш буйича амалдаги конун хужжатлари бир катор мураккабликларга ва чалкашликларга хам эга эканлигини кайд этиш зарур.

Хусусан, Вазирлар Махкамасининг 2015 йил 15 январдаги 5-сон карори билан тасдикданган Нодавлат нотижорат ташкилотларини тугатиш тартиби тугрисидаги низомнинг 17-18-бандларига мувофик ихтиёрий тугатишда кредиторлар томони-дан талаблар такдим этилиши учун белгиланган муддат тугагач ва давлат солик хизмати органи томонидан утказилган текшириш натижаларини, шунингдек тузилган ижро хужжатлари реестрини хисобга олган хдлда тугатиш комиссияси оралик тугатиш баланси лойихасини тузади.

Оралик тугатиш баланси нодавлат нотижорат ташкилотининг юкрри органи томонидан тасдикданади. Тугатиш комиссияси оралик тугатиш баланси тасдикдан-гандан кейин беш иш куни мобайнида, тасдикномани (кабул килиб олинган санаси тугрисидаги белги, почта квитанцияси, ёзма ёки электрон хабар ва шу кабиларни) олган хдлда хар кайси кредиторни унинг талаблари эътироф этилгани ёки рад кдлингани, эътироф этилган талаблар суммаси хакида ёзма равишда хабардор кдлади.

Бундан ташкари, мазкур Низомнинг 25-26-бандларига мувофик кредитор-ларнинг талаблари тулик кондирилгандан кейин колган мол-мулк белгиланган тартибда тасарруф этилгандан сунг тугатиш баланси лойихасини тузади. Тугатиш баланси нодавлат нотижорат ташкилотининг юкори органи томонидан тасдик-ланади ва давлат солик хизмати органига топширилади.

Хориж тажрибасидан маълумки, хрмийлик ва хайрия фаолияти билан шугулланувчи нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолияти хакидаги маълумот-лар бир катор бир-биридан мустакил манбаларда эълон килинади. Турли рейтинг агентликлари фондлар фаолиятини тахдил килиб уларнинг рейтингларини эълон килиб боради. Мазкур хрлат хрмийлик ва хайрия фаолиятини амалга оширувчилар учун хам узига хос хисобот вазифасини утайди.

Ижтимоий фойдали деб эътироф этиш ва солик имтиёзларини такдим этиш масалалари Германия ва Нидерландия каби давлатларда Солик кодексида мустах-камланган

булиб, мазкур модел ижтимоий фойдали деб эътироф этиш соликка тортишнинг предмети хисобланиши билан маъмурий хукукни куллашда устунлик беради. Ушбу моделнинг камчилиги сифатида соли; конунчилигида ижтимоий фойдали деб эътироф этилган нодавлат нотижорат ташкилотини хукукий тартибга солишининг имкони йуклигини келтириш мумкин [17. С. 126-130].

Бош;а моделга кура нодавлат нотижорат ташкилотини ижтимоий фойдали деб эътироф этиш Босния, Болгария, Руминия каби давлатларда муайян доиравий конунлар билан тартибга солинади. Мазкур моделни камчилиги сифатида жамоат бирлашмалари, фондлар ва шу каби нодавлат нотижорат ташкилотининг хар бир ташкилий-хукукий шакли учун алохида ;онун хужжатларида ижтимоий фойдали деб эътироф этиш тартиби келтирилади. Мазкур холат нодавлат нотижорат ташкилотларининг турли хукукий шакллари учун ижтимоий фойдали макомини куллашда турлича ёндашувларни келтириб чикаради [18].

Шу сабабли, айрим давлатларда ижтимоий фойдали деб эътироф этиш буйича ягона хукукий механизмни таъминлаш максадида Венгрияда 1997 йил ижтимоий фойдали деб эътироф этиш конунчилик нормалари, Литвада 2002 йилда Хайрия ва хомийлик фаолияти тугрисидаги конун, Польшада ижтимоий фойдали фаолият ва кунгиллилик тугрисидаги конунлар кабул килинди [19].

Аксарият давлатларда '"учинчи сектор"га ижтимоий фойдали макомини солик органлари такдим этади. Тахлиллар шуни курсатдики, мазкур макомни такдим этишда конунчиликда ташкилотнинг ташкилий-хукукий шаклларига эътибор каратмайди. Дания, Финляндия, Германия, Ирландия, Нидерландия, Португалия, Швеция мазкур тартиб асосида иш юритади. Данияда солик органлари хар йил якунига кура кайси ташкилотни ижтимоий фойдали макомига эга ташкилотлар кенг жамоатчиликка эълон килинади.

КА. Черепов нодавлат нотижорат ташкилотларининг маъмурий-хукукий муносабатлардаги иштирокини тадкик килиб, ННТлари ва давлат органлари уртасидаги муносабатларга хукукий бахо берар экан, МДХ давлатларида шаклланган амалиётни руйхатдан утказувчи орган ва солик органлар томонидан нодавлат нотижорат ташкилотлари устидан назорат ва контроль фаолиятини "советча модел" сифатида бахолайди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Горный М. Б. Взаимодействие некоммерческих организаций и органов власти: сравнительный анализ законодательства // Журнал исследований социальной политики. -2011. - Т. 9. - №. 2.

2. Агишев Р.А Законодательство об иностранных агентах в России и США: сравнительно-правовая характеристика // Терроризм и права человека: новые вызовы в эпоху глобализации. - 2019.

3. Узбекистан Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 1996 й., 2-сонга илова.

4. Е.А Злобина, Медведев А.В. Практические аспекты взаимодействия органов государственной власти и религиозных объединений при исполнении уголовных наказаний и ресоциализации лиц, отбывших наказание. Вестник Российского университета кооперации, (1 (39)). 2020.

5. Dupuy K., Ron J. and Prakash A., 2016. Hands off my regime! Governments' restrictions on foreign aid to non-governmental organizations in poor and middle-income countries. World Development, 84.

niiSfipnrp

Ull lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Issue - 2 № 3 (2021) / ISSN 2181-1415

6. Lewis D., Nongovernmental organizations, definition and history. International encyclopedia of civil society, 2010.

7. Овсепян В.В. Проблема классификации НПО // Вестник РУДН. Сер. Политология. 2016.

№ 2.

8. Cohen S. A model of its own? State-NGO relations in France. 2004.

9. Kolleck N. The power of third sector organizations in public education // Journal of Educational Administration. - 2019.

10. Lyons M. Third sector: The contribution of non-profit and cooperative enterprise in Australia. - Routledge, 2020.

11. Phillips S., Smith S.R (ed.). Governance and regulation in the third sector: International perspectives. - Routledge, 2011.

12. Zimmer A. et al. The third sector and the policy process in Germany // Third Sector European Policy Working Paper. - 2005. - Т. 9.

13. Gidron B., Bar M., Katz H. The Israeli third sector: Between welfare state and civil society. -Springer Science & Business Media, 2003.

14. Joachim J., Non-governmental organizations and decision making in the United Nations. The Ashgate Research Companion to Non-State Actors, 2016.

15. Узбекистан Республикасида нодавлат нотижорат ташкилотларини давлат томонидан руйхатга олиш масалалари буйича амалий кулланма = Практическое пособие по вопросам государственной регистрации негосударственных некоммерческих организаций в Республике Узбекистан. / Ш.М. Асьянов, М.Ш. Куликова. - Тошкент: «ART FLEX» нашриёти, 2015.

16. Узбекистан Республикаси Молия вазирининг 2003 йил 17 октябрдаги 118-сон (руйхат раками 1209-1, 2003 йил 12 ноябрь) буйруги.

17. Сигидаева А.В., Коропец А.А., Павлова В.С. Анализ зарубежного опыта налогообложения некоммерческих организаций / / Проблемы развития предприятий: теория и практика. - 2019. - №. 1-3.

18. Михеева Е.М., Пешкова Н.Н. Статус благотворительной организации в структуре региона. - 2012.

19. Гончаренко Л.И. и др. Налогообложение некоммерческих организаций. - 2017.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.