Научная статья на тему 'ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ САМАНИДСКОЙ КУЛЬТУРЫ'

ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ САМАНИДСКОЙ КУЛЬТУРЫ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
63
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
САМАНИДЫ / КУЛЬТУРА / ИСТОРИЯ / НЕЗАВИСИМОСТЬ / РАЗВИТИЕ КУЛЬТУРЫ / СВОБОДОМЫСЛИЕ / ПОЛИТИЧЕСКОЕ ПРОСТРАНСТВО

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Носирова Шаҳринисо

В данной статье говорится о предпосылках формирования и развития Саманидской культуры. Несмотря на то, что в национальной культуре арабский язык занимал важное место, автор утверждает, что первые попытки обретения независимости местной знати Тахиридов и Саффаридов и позднее Саманидов стали причиной ликвидации положения арабов над персами. В результате административно - географического и историко-культурного единства, Саманиды смогли подготовить благоприятные условия для возникновения культуры, имевшей национальный лик таджиков.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF CULTURE DURING THE TIME OF SAMANIDS

This article tells about emergence and development of culture during the time of Samanids. The author confirms that despite the Arab language had an important place in the national culture, the first attempts of independence of the local elite of Tahirids, Saffarids and later Samanids become the reason of elimination of the position of the Arabs over the Persians. As a result of the administrative and geographical, historical and cultural unity the Samanids could prepare favorable conditions for emergence of culture, which had the national face of the Tajiks.

Текст научной работы на тему «ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ САМАНИДСКОЙ КУЛЬТУРЫ»

Сведения об авторах:

Одинаев Абдумавлон Назирович, ассистент кафедры история таджикского народа, Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел: +992927648787E-mail: [email protected]

Доктор Ахмад Шуайб Муслимьяр - Профессор кафедры образование и обучения исторического факультета Саманганского института высшего образования, Е-mail: muslimyar. [email protected] About authors:

Odinaev Abdumavlon Nazirovich, assistant of the department of the history of the Tajik people of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni, E-mail: abdumavlon1987@gmail. com

Ahmad Shuayb Muslimimyar - Professor of Education and Training Department of the History Department of Samangan Institute of Higher Education, E-mail: muslimyar. [email protected]

ЗАМИНАХРИ ТАШАККУЛЁБЙ ВА РУШДИ МАДАНИЯТ ДАР ЗАМОНИ СОМОНИЁН

Носирова Ш.Б.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Дар нимаи дуюми асри VII лашкари араб зери парчами ислом ба истилои сарзамини форс шуруъ намуд. Дар натичаи чангхои шадиду пурталотум на танхо давлати Сосониён бо мулкхои парокандаи Варазруд пош хурданд, балки осори моддиву маънавии чандинасрии сарзамини форс хароб гашт. Х,амчунин ислом бо суръати баланд ба чойи дину мазхабхои мардуми форс истехком ёфт. Тавре Б. Гафуров менависад: "Лашкари араб дар баробари ислом ба ин сарзамин забони арабиро низ овард. Забони арабй хамчун забони мукаддас ва забони китоби осмонии ислом - ^уръон дар коргузории давлат, дар хаёти ичтимоиву фархангй чойгузини забонхои бумии эронй гашт. Олимону шоирон ва адибони махаллй осори манзум ва мансури худро ба забони арабй таълиф менамуданд» [1, с.51-55].

Нахустин кушишхои истиклолчуй ва расидан ба вахдати сиёсй дар сарзамини форс аз чониби ашрофони махаллии Тохириёну Саффориён, баъдтар Сомониён ба миён омада, боиси шикасти мавкеи ачнабиёни араб бар кавмхои форс гашт. Дар натича боиси пайдо шудани як давлати мустакилу неруманди миллй гардид. Дар доираи ягонагии худуди маъмуриву чугрофй ягонагии таърихй-фархангй аз нав ба шакл даромад. Ташаккули гояхои ягонагии таърихиву мадании мардуми Хуросони бузург дар асрхои 1Х-Х мухимтарин дастовардхои Сомониён ба шумор рафта, заминаи мусоид барои ташаккули халки точик фарохам оварданд. Сомониён тавонистанд бунёдгузорони эхёи миллат, забону маънавият, умуман маданият ва давлату давлатдории точикон шинохта шаванд[2, с.114].

Давлати точикони Сомониён кавмхои эрониро дар каламрави Хуросони бузург муттахид намуда, дар саросари олами ислом бо маънавиёти худ дар тамоми риштахои илму маданият макоми пешкадамро ба худ касб карданд. Дар ин бора таърихнигор ва файласуфи бузурги араб Ибни Халдун парчамдории ниёгони шарофатманди моро дар фарханги исломй дар асари гаронмояи худ "Мукаддима" чунин ба калам овардааст: "Бештари уламо ва ноширони илму дониш эрониён буданд ва аз аъроб камтар касе дар илму донишу маърифат даст доштааст. Ва агар дар миёни араб олиме падид меомад, катъан нисбати у ба эрониён мерасид, ё тарбияти у эронй буда ва ё он ки забони форсй омухта ва назди яке аз донишмандони эронй тахсил карда буд". Зимни ин Ибни Халдун теъдоде зиёд аз бузургони илму фарханги исломии вусторо, ки хама форснажод буданд, чунин кайд мекунад: "Ва бад-ин сон мисдоки гуфтори паёмбар (с) падид омад, ки фармуд: "Агар дониш бар гардани осмон даровезад, кавме аз мардуми Форс бад-он ноил меоянд ва онро ба даст меоваранд" [3, с.159]. Яъне маданияту тамаддуни оламшумули замони Сомониён бар фармудаи расули акрам (с.а) аст, ки дастовардхои беназири фархангии он даврони пуршукухи таърихи точикон на танхо боиси рушду нумуи бесобикаи олами ислом гардид, балки рохи тараккиро барои тамоми башарияти мутамаддин хамвор сохт.

Илму маданият ва тамаддуне, ки дар замони Сомониён ташаккул ва рушд кард, идомаи дастовардхои афкори илмиву фархангии кавмхои ориёй буда, аввалин падидахои он бо

x,aзopcoлax,oи то мелoдй пaйвacт мегapдaд. Нaxycтин cax,ифax,oи фapx,aнгy тaмaддyни точишн хднуз дap дaвpaи cyлoлaи Пешдoдиëн, ки дaвpaи acoтиpии тaъpиxии opиëмx,ocг, paфтa меpacaд. Бo тaъкиди Пешвoи милшт мy^тapaм Эмoмaлй Pa^o^ "мoдoме ки acoтиpи Юнoнзaмин, Бaни Иcpoил, Мжри кaдимy Бoбyл чун як рукни тaъpиxи ин кишвapx,oи кaдим эътиpoф шyдa бoшaнд, nac cyлoлaи Пешдoдиëнpo чун 0F03и тaъpиxи дaвлaтy дaвлaтдopии ниëгoни точишн Ba дигap мapдyми opиëинaжoд x,иcoбидaн paBocf' [4, c.35].

Ä^^ax^ мaдaнмягy тaмaддyни гyзaштaгoни точишн 6O гycтapиши cyннaтx,oи дaвлaтy дaвлaтдopии ax,ди Кaëниëн, Xaxoмaнишиниëн, Äшкoниëни nop^ Кyшoниëн, X,aйтoлиëн Ba Сocoниëн зинax,oи тaшaккyлy тaкoмyлpo пaймyдa, бa pешax,oи тaвoнoвy бopвapе тaбдил ëфтaнд, ки дapaxти мaдaниятy тaмaддyни tc^^O^O дap axди Сoмoниëн capcaбзy шyкyфo Ba неpyмaндy nypcaMap гapдoнидaнд. Лз Пешдoдиëн тo Сoмoниëн дap рузгори мaънaвию мaфкypaвии точишн тaFЙиpoгy тax,aввyлoти мyxтaлиф бa вукуъ oмaд. Дap тули ин дaвpaи тaъpиxй oMMK^oe мaвчyд бyдaнд, ки aлoкaмaндии тaъpмx, фapx,aнг Ba тaмaддyни xaлкx,oи opиëиpo фapox,aм oвapдaнд. Äз oн як oмил беш aз дигapoн дap пoйдopии ^увият Ba хдстии мaънaвии фopcизaбoнoн мyaccиp дoниcтa шyдaacт, ки oн ягoнaнии фapx,aнгии фopcизaбoнoн бa шyмop MepaBaA. Ma:^ xaмин ягoнaгмии фapx,aнгй буд, ки capзaмини фopc хдтто nac aз oн, ки Иcкaндap бaъдтap apaбx,oи бoдмянишин apзишx,oи фapx,aнгй Ba тaмaддyни oлaмшyмyли oнpo бa xoк якcoн кapдaнд, дap зaмoни Сocoниëн Ba бaъд Сoмoниëн aз нaв эх£ гapдид, кoxи нaви фapx,aнгм xyдpo 6O paнгoмeзмx,oи чaдмд Ba чигои тoзa бyнëд гард. ^мин ягoнaгми фapx,aнгй буд, ки фapx,aнгy тaмaддyни кaвмx,oи эpoнй 6o вyчyди фишopи мaънaвй Ba тaъcиpи мaфкypaи бегон^ ки 6opx,o xocтaнд ^yвмяти opиëмx,opo aз бaйн бapaнд Ba x,oфизaи тaъpмxии ин мapдyмpo лaFв coзaнд, acoлaт Ba чe^paи миллии xyдpo х,ифз кapдa тaвoниcт.

Дap acpx^ 1Х-Х х,ифзи фapx,aнгy тaмaддyни фopcизaбoнoнpo Сoмoниëн бa души xeш гирифт^ бap acapи paFÔara пypиштиëк бa apзишx,oи x,aëтбaxши фapx,aнги миллй, гapoиш бap aфкopy aкoид Ba oдoбy cyннaти aчдoдй, caдoкaт бap мaънaвмяти acлoфи xeш тaвoниcтaнд зaминaи мycoмд бapoи зухури фapx,aнги чax,oнгиpe, ки чex,paи миллии точи^та дoшт, фapox,aм oвapaнд.

Äз чoниби дигap, бa фapx,aнгy тaмaддyни ax,ди Сoмoниëн чунин xycycмятx,oe, миcли "бeгoнaбeзopй" Ba "мax,дyдмят дap xyд" xoc нaбyд. Бapъaкc, нaвпaзиpй Ba oмoдaгй дap иcтикбoли aндeшax,oи нaвин дapвoзaи кoxи мy^тaшaми фapx,aнгy тaмaддyни дaвpaи Сoмoниëн бa иcтикбoли бе^гарин дacтoвapдx,oи фapx,aнгми aквoми Faйp бoз буд. Ин буд, ки дoнишвapoни oн дaвpoни тмллoии тaъpмxи точишн мaшъaли дoнишpo, ки дap Х,инду Чин, Мдору Юнoн Ba Бoбyлиcтoнy Эpoн aфpyxтa бyдaнд, 6o неруи a;ny xиpaди xeш aз нaв фypyзoн кapдaнд Ba фapзoнaгoни oн ax,ди ^шюн дacгoвapдx,oи мaънaвии чax,oни бocтoнpo тaчдмд нaмyдaнд, 6a дopoмx,oи oн Faнo бaxшидaнд Ba 6a зaмoни нaв интикoл дoдaнд[5, c.35].

Дap мaвpмди пaзиpиш aз иcлoм низ Сoмoниëн вижaгмx,oи милливy мaънaвй Ba opмoнx,oи фapx,aнгии мapдyмpo дap мaдди нaзapи xeш ;apop дoдa, иcтикбoл aз мaзx,aби хдтафия Ba пyштибoнй aз oнpo як вacмлaи yмдaи чex,paи миллй Ba мapдyмй na^o кapдaни иcлoм дap кaлaмpaви aмopaти xeш 6a шyмop oвapдaнд. Бo гapoиш 6a ин мaзx,aб имюэне фapox,aм мeoмaд, ки мapдyми Мoвapoyннax,py Хypocoн x,aмзaмoн 6o имoнy эътшрди пoк 6a дини мyx,aммaдй oйин, pacмy pycyм, зaбoнy тaъpмx Ba ру^ни^ти миллии xeшpo х,ифз нaмoянд Ba бapoи рушди oн pacмияти cиëcивy динй Ba пoйгo^x,oи шoиcтaи мaънaвй 6a вyчyд oвapaнд. Бa шapoфaти чунин cиëcaти мyдaббиpoнa Ba дypнигapoнaи aмиpoни coмoнй тoчикoн 6o х,ифзи ^yвмяти миллй, зaбoнy фapx,aнги Faнии бocтoнй Ba мухимтарин cyннaтx,oи фикpивy oтифии xeш 6a иотом вopмд шyдaнд, ки ин пaдмдapo яке aз oммлx,oи capнaвиштcoзи тaъpиxи Хypocoни бузург Ba яке aз мaзмятx,oи мyкoбaлaвy мyкoлaмaи фapx,aнги точишн Ba иcлoм мax,cyб мeтaвoн гард.

Фapx,aнгy тaмaддyни cyннaтиe, ки дap oн дaвpoни шyкyфoи тaъpмxи точишн пaйpeзй гapдид, 6o пoймapдивy пyштибoнии aмиpoни oлитaбopи coмoнй Ba вaзиpoни oн дap мacиpи тaъpмxи чax,oнй 0F0з кapд. Дap тap^peзй, тaшaккyл Ba тaкoмyли oн нaкши дaвлaт Ba дapбopи Сoмoниëн coзaндa Ba 6aFoOT мyaccиp буд. Тacoдyф неет, ки дap мaнoбeи тaъpмxй Ba тaзкиpax,oи acpx^ миëнa фapx,aнггycтapй Ba мaънaвмятпapacгии Сoмoниëнpo cитoиш кapдa, дap ин зaминa ax6opy ^ccax^ aчибepo 6a ëдгop гyзoштaaнд. Дoнишмaнди apa6 Мyкaддacй, ки дap дaвpoни кишвapдopии Сoмoниëн зиcгaacг, aмиpoни ин xoнaдoнpo "xyшpaфтopтapин Ba фapx,aнгпapвapтapини шox,oн" 6a шyмop oвapдa, x,aмa пирузи^и эшoнpo 6ap ин фaзмлaт дoниcтaacг. Дap дaвлaти Сoмoниëн, xoccaтaн

дар давраи Исмоили Сомонй ва ворисони у бунёди сиёсат бар маънавияту ахлок буд. Амирони нахустини сомонй чихати тахкими пояхои маънавии давлат чунин низоми мутаносиби давлатдорие вазъ карда буданд, ки дар он макомоти фархангии девонсолорй бар кудратхои сиёсй мавчуд буд. Чунин як фазои сиёсй ба эхёи рухи ашрофон дар ойини кишвардорй ва маданияти шахрнишинй, парвариши табакаи хосаи дабирон барои умури идории кишвар, нуфузи ахли фазл ва донишварон дар сохторхои давлатй мусоидат кард. Тасодуф нест, ки вазорати амирони сомониро солиёни дароз намояндагони хонадонхои номвари Ч,айх,ониён, Балъамиён, Утбиён, ки аз чумлаи фарзонагони замон ба шумор меомаданд, ба ухда доштанд ва дар рушду равнаки фархангу тамаддуни форсу точик саъйю талош карданд. Х,амчунин эшон на танхо иштиёкмандони илму фарханг ва адабу хунар, балки худ низ аз ахли таълиф буданд ва дар ташвик, таблиги фархангу тамаддун макоми пешохангиро касб карданд. Дастгирй ва пуштибонии амирону вазирони сомонй аз ахли адабу фарханг ва илму хунар буд, ки Одамушшуаро Абуабдуллохи Рудакй бо лахни ифтихоромез шаъну шухрат ва чоху чалоли худро натичаи лутфу эхсон ва инояти Оли Сомон донистааст ва кулли шоирону адибон ва олимони он ахди хумоюн дар ин матлаб бо у хамовоз буданд[6, с.222-226].

Аз ин лихоз маданият ва тамаддуни чахонгири ахди Сомониёнро бар хилофи тасаввуроти мутадовил дар таърихнигории давраи шуравй, ки дарбори подшохони гузаштаро мазхари зулму тааддй ва фасоди ахлокиву маънавй мешумориданд, метавон фархангу тамаддуни дарборй ба маънои мусбй каламдод кард. Маданият ва тамаддуни оламгири точикон дар асрхои 1Х-Х натичаи фазои сиёсиву мафкуравие буд, ки озодии фикриву мазхабии инсон хусни онро фарохам меовард. Ба шаходати манобеи таърихй дар каламрави давлати Сомониён намояндагони мазхаб ва акоиди мухталиф кору зиндагй мекарданд ва касе ба тазйикоти диниву мазхабй, ки дар даврахои баъдй ба касрат мушохида мешавад, дучор намегардид[7, с.29].

Умуман, маданияти замони Сомониён худ мазхари олии озодандешй ва озодманишии адибону донишмандони он даврони хучастаи таърихии точикон махсуб мешавад. Бад-ин маънй, ки маданият ва тамаддуни он давра фарханги гуногунандешй ва озодманишй буд, ки амирони олитабори сомонй заминахои тахкик ва василахои замонати онро фарохам оварда буданд.

АДАБИЁТ

1. Fафуров Б. О причинах возвышения и падения Саманидов // Советское востоковедение, 1958, №1.-С. 51-55

2. Бартольд В.В. Туркестан в эпоху монгольского нашествия // Соч. -T.I. -М., 1963-С. 114.

3. Смирнов А.В. Историко-философский ежегодник 2007. М.: Наука, 2008, с. 159

4. Рахмонов Э. Точикон дар оинаи таърих. Душанбе 2006. -С. 35

5. Рахмонов Э. Точикон дар оинаи таърих. Душанбе 2006. - С.35

6. Хромов А. О некоторых словах языка эпохи Рудаки, сохранившихся в таджикских говорах верховьев

Зеравшана // Рудакй ва замони у (Рудаки и его эпоха). -Сталинабад, 1958. -С. 222-226

7. Якубов. Национальное самосознание в эпоху Саманидов // Сомониён ва эхёи тамаддуни форсй-точиикй

(Саманиды и возрождение персидско-таджикской цивилизации.-Душанбе, 1998. -с.29

ОСНОВА ФОРМИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ САМАНИДСКОЙ КУЛЬТУРЫ

В данной статье говорится о предпосылках формирования и развития Саманидской культуры.

Несмотря на то, что в национальной культуре арабский язык занимал важное место, автор утверждает, что первые попытки обретения независимости местной знати Тахиридов и Саффаридов и позднее Саманидов стали причиной ликвидации положения арабов над персами. В результате административно - географического и историко-культурного единства, Саманиды смогли подготовить благоприятные условия для возникновения культуры, имевшей национальный лик таджиков.

Ключевые слова: Саманиды, культура, история, независимость, развитие культуры, свободомыслие, политическое пространство.

EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF CULTURE DURING THE TIME OF SAMANIDS

This article tells about emergence and development of culture during the time of Samanids.

The author confirms that despite the Arab language had an important place in the national culture, the first attempts of independence of the local elite of Tahirids, Saffarids and later Samanids become the

reason of elimination of the position of the Arabs over the Persians. As a result of the administrative and geographical, historical and cultural unity the Samanids could prepare favorable conditions for emergence of culture, which had the nationalface of the Tajiks.

Keywords: Samanids, Bukhara, city, science, scientific center, world culture, culture of the Tajiks, scientists.

Сведения об авторе:

Носирова Шахринисо - Таджикский государственный педагогический университет им. Садриддин Айни, магистр 2-го курса исторического факультета. Адрес: 734025, Республика Таджикистан, Душанбе, Маяковский 25. Телефон: +992 917061001 About the author:

Nosirova Shahriniso - the second year masters degree of the historical faculty, Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni, Address:734025, Republic of Tajikistan, Dushanbe, Borbadavenue-78, Telephone number: +992917061001.

ПРИОРИТЕТНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ВНЕШНЕЙ ПОЛИТИКИ ТАДЖИКИСТАНА

Худжакелдиев Х.Х.

Таджикский национальный университет

Многообразие и сложность международных отношений и кризисных ситуаций предполагают своевременную прогнозную оценку приоритетности каждой из них во внешнеполитической деятельности Республики Таджикистан.

Одну из ключевых ролей в международных отношениях занимает внешняя политика, которая напрямую связана с появлением государств в мире. Каждый союз как политический и государственный орган непременно взаимодействует с подобными политическими образованиями, а также взаимодействует с ними. Таким образом, ставится вопрос, перед исследователями, о соотношении таких понятий как «мировая политика», «международная политика» и «внешняя политика», которые, до сих пор, обсуждаются, рассматриваются и изучаются в различных научных сообществах. [1, c.207]

Некоторые исследователи этой сферы заменяют данные понятия и используют их для обозначения актуальных определений. Несомненно, существуют различия между этими понятиями. Категории и понятия «мировая политика» и «международная политика», обозначают комплекс действий государств и других акторов на мировой арене. Следует отметить что составной частью мировой политики является внешняя политика различных государств, которая влияет на поведение государств как акторов международной политики.

Особое значение имеет работа американского специалиста международных отношений, профессора политических наук Дж. Розенау «Предтеории и теории внешней политики», в которой он определяет внешнюю политику как обобщающую теорию для объединения информации, полученной в результате проведения многоуровневого анализа, что позволяет в комплексе изучить внешнюю политику. Упомянутый труд Розенау считается фундаментальной, внесший существенный вклад в теорию уровневого анализа внешней политики. [2, c.171-197]

Неоспоримый вклад в изучении уровней анализа внешней политики имеет книга Валерии М.Хадсона «Анализ внешней политики: классические и современные теории», в котором выделены пять уровней анализа внешней политики:

• принятие внешнеполитических решений индивидуальным образом, на основе которого лежит участие психология лидера в ходе разработки и осуществления внешней политики;

• определение и оценка решений по внешнеполитическим вопросам группой;

• анализ культурной, социальной и национальной идентичностей в ходе принятия внешнеполитических решений;

• изучение воздействия внутриполитических факторов на внешнюю политику;

• исследование и анализ специфики и особых свойств государства, таких как географическое положение, масштаб, природные и демографические ресурсы, военный и экономический потенциал, политическая система.

В целом эти факторы определяют специфику внешней политики. [3, c.234] Прежде всего внешняя политика представляет собой более широкий спектр вопросов, которые реализуются в различные программы, проекты и действия. Внешнеполитические приоритеты представляют собой широкое изложение будущих целей, действий и выражает

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.