Научная статья на тему 'Олий таълимни молиялаштиришнинг хорижий тажрибалари'

Олий таълимни молиялаштиришнинг хорижий тажрибалари Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
203
63
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Режапов Х. Х.

Олий таълимнинг мақсади республикамизнинг ижтимоий-иқтисодий ва маданий ривожини таъминлашга, ўзи танлаган мутахассислик бўйича бозор иқтисодиёти шароитида мустақил ишлашга лаёқатли, юқори малакали рақобатбардош кадрларни тайёрлашдан иборатдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Олий таълимни молиялаштиришнинг хорижий тажрибалари»

Режапов Х.Х.

Андижон машинасозлик институти "ИЧБЛМ" кафедраси ассистенти, мустак,ил тадк,ик,отчи

ОЛИЙ ТАЪЛИМНИ МОЛИЯЛАШТИРИШНИНГ ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАРИ

Олий таълимнинг мацсади республикамизнинг ижтимоий-ицтисодий ва маданий ривожини таъ-минлашга, узи танлаган мутахассислик буйича бо-зор ицтисодиёти шароитида мустацил ишлашга лаёцатли, юцори малакали рацобатбардош кадрлар-ни тайёрлашдан иборатдир.

МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИЙ МУХОФАЗА / зТ^

РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА

Узбекистан Республикаси Президенти И.А.Каримов олий таълимни молиялаштириш самарадорлигини оширишнинг ахамиятига тухталиб, таълим муассасаларини халкаро андозалар асосида ривожлантириш, унинг моддий-техник базасини мустахкамлашнинг долзарб вазифалар эканлигини алохида таъ-кидлагандилар1.

Шунга кура Юртбошимиз И.А.Каримов таъкидлаганидек, «Олий укув юртини ислох килаётганда, уларнинг бошка давлатлар-даги олий укув юртлари билан алокасини мустахкамлаш зарур»2. Колаверса, таълим жараёнида уз кобиFимизга уралиб колгандан кура, хориж тажрибаларидан хабардор булиш давлатга факат фойда келтиради, укимишли кадрларни интеллектуал салохияни янада юк-салтиришга хизмат килади.

Хорижий давлатларда олий таълимни молиялаштириш самарадорлигини ошириш борасида бой тажриба тупланган. Уларни урганиш, умумлаштириш ва Узбекистан ама-лиётида ижодий фойдаланиш имкониятлари-ни бахолаш мухим ахамият касб этади.

Тараккий этган мамлакатларда универси-тетлар асосан уч манбадан молиялаштирила-ди:

- давлат грантлари;

- студентлардан таълим учун олинадиган тулов суммаси;

1 Каримов И.А. 2012 йил Ватанимиз тараккиётини янги боскичга кутарадиган йил йил булади. - Тош-кент: Узбекистон, 2012. - Б. 17.

2 Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг

пойдевори. Президент Ислом Каримовнинг бирин-чи чакирик Узбекистон Республикаси Олий Мажли-си IX сессиясида сузлаган нукти.

- тижорат фаолиятидан олинган даромад-лар.

Франция ва Германияда олий таълимни бозор таъсирига карам булиб колишини олдини олиш максадида давлат бюджети маблаFлари хисобидан олий таълим хара-жатларининг асосий кисми копланади. Давлат таълим жараёнини хар тарафлама назо-рат килиб боради.

Куйидаги расмдаги маълумотлар тараккий этган мамлакатларда олий таълимни молиялаштириш манбаларининг таркибини курсатади.

1-расм маълумотларидан куринадики, Франция ва Германияда олий таълимни молиялаштириш манбаларининг умумий хажмида давлатнинг улуши сезиларли дара-жада юкоридирир. Бу эса, давлатнинг олиб бораётган ижтимоий сиёсатида олий таълимни мохияти ва бу сохани бозор муносабатла-ри таъсирига карам булиб колишининг олдини олиш билан изохланади.

Америка таълим тизимида давлат ва хусу-сий мактаблар, энг яхши ва уртача универси-тетларда таълим сифати кескин фарк килади3. БошланFич мактабларда укувчиларнинг би-лим даражасига нисбатан соддалашти-рилган талаблар уларнинг билим олишига караб ортиб боради. БошланFич мактабларда купрок турли ижтимоий фанлар укитилса, урта мактабларда укишни ихтисослаштириш

3 Воссенштейн, Ханс. «Финансовое напряжение: тенденции финансирования высшего образования и политический курс в ситуации ограниченных средств».Университетское управление.2003. № 3(26). С. 51-60.

МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИЙ МУХОФАЗА / РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА

1-расм.

Таракдий этган мамлакатларда олий таълимни молиялаштириш манбаларининг умумий х,ажмида давлат маблагларининг улуши (01.01. 2011 й.), фоизда1

100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0

87,7

76,5

60,3 54.7

ак;ш

Канада Франция Германия

учун кенг имконият яратилган. Америка моде-лида олий укув юртларининг таълим мазмун-мох,иятини белгилашда мустакиллик даража-си юкори. Бу жараёнда давлат бошкарув ор-ганлари деярли иштирок этмайди.

Хар икки асосий тизимда табакалаш-тириш ва ихтисослаштириш таълим самара-дорлигининг умумий х,амда асосий восита-си х,исобланади. Америкада укувчиларнинг муайян фан ва касбга кизикиши, кобилият ва иктидори, аралаш кизикиши буйича гурух,ларга булиш синаб курилмокда. Бу АК.Ш, Англия, Германия, Франция, Италия, Канада ва бошка мамлакатларда асосий ёндашувга айланган. Ушбу жараёнларга инсон ва жами-ятни ривожлантиришнинг мух,им шарти си-фатида каралади.

АКШ ва Канадада олий укув юртла-ри тижорат фаолияти билан шугулланишни яхши йулга куйганликлари сабабли, давлат маблаFларининг олий таълимни молиялаштириш манбаларининг умумий х,ажмидаги салмоFи паст.

АКШда олий укув юртлари бешта манба-дан молиялаштирилади:

- федерал бюджет, штатлар бюджети ва мах,аллий хукуматлар бюджетларидан ажра-тиладиган маблаFлар;

- студентларнинг таълим учун туловлари;

- олий укув юртларининг тижорат фаолия-тидан оладиган даромадлари;

1 Захидова Ш.Ш. Олий таълим хизматлари бозо-рининг амал килиш механизми самарадорлигини ошириш (Узбекистон материаллари асосида). И.ф.н. илм. дар. ол. уч. такд. эт. дисс. автореф. - Тошкент, 2012. - Б. 18.

- хайрия шаклида берилган маблаFлар;

- махсус фондлардаги жамFармалардан олинган фоизлар.

АКШда олий таълимни молиялашти-ришда эндаумент инвестиция фондла-ри маблаFларидан фойдаланиш кенг йулга куйилган. (Endowment Fund of National Universiti of Sciense and technology "MISIS"). Эндаумент- инвестиция фонди булиб, ундан тушган фойда хайрия учун йуналтирилган ва соликлардан озод этилган булади. Ушбу ресурс капитали университетнинг узок муддат-ли молиявий баркарорлигини таъминлайди. Жах,ондаги энг кадимий эндаумент Гарвард университети эндаументи булиб, узининг би-ринчи бадалини битирувчилардан 1649 йил-да ер учусткаси куринишида олган. Инвестиция активларини бошкаришдан олинган да-ромаддан укитувчи ва тадкикотчиларга ой-лик маошлари, талабаларга стипендия ва университет кутубхонасини, музейларни молия-лаштиришга йуналтирилади2. Бу фондга хайрия, мулкларни меъросга олиш, фонд таъсис-чиларини доимий ва бир марталик бадалла-ри ва бошка манбалардан даромад келиб ту-шади. Ушбу фонд фаолиятидан олинган даро-мадлар хайрия максадларига, яъни укитувчи ва тадкикотчиларнинг ойлик маошига, тала-баларга стипендия беришга, университет ку-тубхонаси ва музейларни молиялаштиришга йуналтирилади.

АКШда эндаумент инвестиция фонди маблаFларининг микдори буйича Гарвард

2 Экономический словарь. Под.ред. А.Н. Азри-лияна - 2-е изд.- М., Институт новой экономики, 2008.-С.1116.

МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИИ МУХОФАЗА / РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА

2-расм.

Гарвард университетини молиялаштириш манбаларининг таркиби, фоизда (2011 йилнинг 1 январь ^олатига)1

50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 О

44

38

18

Илмий тадки^от Пуллик таълим ишлари

Эндаумент

институти биринчи уринда туради. 2010 йил-да Гарвард институтининг эндаумент фон-ди 25,9 млрд. АКШ долларини ташкил килди. Бу вактда яна бир етакчи олий укув юрти хисобланган Массачусетс технология институтининг эндаумент фонди 9,7 млрд. АКШ долларини ташкил килди2.

АКШда битирувчиларнинг маблаFлари эндаумент фондлари маблаFларининг яр-мигача булган кисмини ташкил этади. Бу-нинг сабаби шундаки, эндаумент фондининг маблаFларини юкори бадаллар хисобига шакллантириб булмайди.

Эндаумент фондининг маблаFларидан фойдаланиш самарадорлигини таъминлашда улардан олинган фойдани солик туловидан озод килинганлиги мухим урин тутади. Ушбу солик имтиёзини бериш икки омилга асос-ланади. Биринчи омил фукароларнинг фонд-га утказаётган бадалларини соликка тортил-ган даромад эканлиги булса, иккинчи омил олинган фойдани хайрия максадларига йуналтирилиши хисобланади.

Куйидаги расм маълумотлари оркали Гарвард институти фаолиятини молиялаштириш манбаларининг таркибини куриб чикамиз.

2-расм маълумотларидан куринадики, АКШнинг Гарвард университетини молиялаштириш манбаларининг таркибида салмоFига кура биринчи уринни пуллик таълимдан туш-ган маблаFлар эгаллайди. Эндаументнинг хам салмоFи юкори булиб, тах,лил килинган са-

1 Уша ерда. Б. 18.

2 Захидова Ш.Ш. Олий таълим хизматлари бозо-

рининг амал килиш механизми самарадорлигини ошириш (Узбекистон материаллари асосида). И.ф.н. илм. дар. ол. уч. такд. эт. дисс. автореф. - Тошкент, 2012. - Б. 18.

нада 38 фоизни ташкил килди. Бу эса, эндау-ментни ривожланганлигидан далолат беради.

Купгина мамлакатларда Давлат бюджети дефицити муаммоси мавжуд булганлиги са-бабли бюджет харажатларини кискартириш сиёсати давом эттирилмокда. Бу эса, уз навба-тида, олий таълимни давлат томонидан молиялаштириш хажми ва динамикасига таъсир курсатади.

Сунгги йилларда дунёнинг куплаб мам-лакатларида олий таълимни молиялашти-ришга ажратилган давлат маблаFларининг кискариши юз берди. Ушбу кискариш асосан икки сабаб билан изохланади:

1. Давлат бюджети дефицити даражаси-нинг ортиши.

2. Олий таълимни молиялаштириш манбаларининг умумий хажмида давлат маблаFларининг улуши кискариши шарт, де-ган Fоянинг хукмрон булганлиги.

Олий таълимга ажратилган давлат маблаFлари хажмининг кискариши пуллик таълим хажмининг ошишига олиб келди. Хатто пуллик олий таълим мавжуд булмаган мамлакатларда (Хитой, Таиланд ва бошк.) хам пуллик таълим жорий килинди. Факат Швеция ва Финландияда олий таълим тизими-да пуллик туловлар жорий этилмади. Чунки, мазкур мамлакатларда пуллик таълимни жорий этиш Конституция буйича таъкикланган3.

Пуллик таълимни жорий этилиши олий таълим муассасаларини молиялаштириш манбаларининг умумий хажмида давлат маблаFлари салмоFининг янада кискаришига,

3 Д.Брюс Джонстоун. Сокращение финансирования высшего образования: стимулы и ограничения диверсификации доходов. 2002 год

МЕХНАТ БОЗОРИ ВА РЫНОК ТРУДА И

ИЖТИМОИЙ МУХОФАЗА / СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА

студентлар тулаётган пул маблаFлари улуши-ни эса, ошишига олиб келди.

Шуниси характерлики, тараккий этган мам-лакатларда олий таълимни молиялаштириш манбаларида давлат томонидан ажратил-ган маблаFларнинг салмоFи юкоридир. Ле-кин ушбу мамлакатларда ахолининг туловга кобиллик даражаси юкори булганлиги са-бабли студентларнинг таълим учун туловлари микдори катта булиб, ялпи ички махсулотнинг 2,0 фоизигача етади.

Олий таълим муассасаларининг харажат-лари таркибида иш хаки харажатларининг салмоFи нисбатан юкори булиб, ушбу холат, аввало, ушбу муассасаларни укув даргохи эканлиги билан изохланади.

АК,Ш, Канада, Австралия ва Жанубий Африка Республикасида университетлар иш хаки белгилашда мустакилликка эгадир. Улар ишга кабул килинаётган профессор-укитувчи билан иш хаки микдорини кели-шиб оладилар. Шу сабабли, мазкур мамлакатларда профессор-укитувчиларнинг иш хаки микдори университетлар буйича сезиларли даражада фаркланади.

Франция ва Буюк Британияда профессор-укитувчиларнинг иш хаки ягона тариф сетка-си оркали белгиланади.

Япония хукуматининг таълимни молиялаштириш харажатлари мамлакат ялпи ички махсулотининг 5,5-6,0 фоизини ташкил эта-ди. Ушбу курсаткич АКШ, Франция, Буюк Британия давлатлариникига нисбатан сезиларли даражада пастдир. Лекин шунга карамасдан таълимнинг сифати буйича япониялик студентлар бошка мамлакатларнинг студентла-ридан юкори туради.

Японияда давлат университетлари асо-сан табиий ва инженерлик фанлари буйича мутахассисларни тайёрлайди, гуманитар ва ижтимоий-иктисодий ихтисосликлар буйича мутахассисларни хусусий олий укув юртла-ри тайёрлайди. Давлат тайёрлаш харажатлари юкори булган мутахассисликларни моли-ялаштиради.

Японияда давлат, таълим стандартлари-ни ишлаб чикишда, нодавлат олий укув юрт-ларининг харажатларини минимал даражада булишини назарда тутади.

Хозирги даврда купчилик мамлакатларда олий укув юртларини молиялаштириш-да студентлар ёки укитувчилар сони ва ин-ституционал самарадорлик уртасидаги алокадорликни акс эттирадиган формуладан фойдаланилмокда. Аммо хозирга кадар бар-

ча мамлакатлар учун туFри келадиган ва уму-мэътироф этилган идеал формула мавжуд эмас. Шунинг учун давлатлар турли форму-лалардан фойдаланишмокда. Масалан, Поль-шада олий таълимни молиялаштириш буйича 1990-йилларда кулланилган формулада асо-сий параметрлардан бири докторлик илмий даражасига эга булган ва университетда тулик ставкада ишлайдиган укитувчиларнинг сони эди. Аммо ушбу формула университетда ярим ставкада ишлайдиган, аммо юкори малака-га эга булган профессорларнинг мехнатини хисобга олиш имконини бермайди.

Айрим мамлакатларда олий укув юртла-рида ижодий инвестицияларни молиявий куллаб-кувватлаш максадида фондлар ташкил килиниб, уларнинг маблаFлари конкурс асосида таксимланади. Бунда маблаFларни таксимлаш тартиби мамлакатлар буйича бир-биридан фаркланади. Масалан, Аргентина ва Индонезияда хар бир факультет, кафедра узининг номидан таклиф билан чикиши мум-кин. Чилида давлат университетларига хам, хусусий университетларга хам конкурсда иш-тирок этиш хукуки берилган.

Олий таълим муассасаларини молиялаштириш жараёнидаги долзарб маса-лалардан бири - бу ижтимоий жихатдан химояланмаган, яъни ночор студентлар-ни молиявий жихатдан куллаб-кувватлаш хисобланади. Ушбу студентлар олий укув юр-тига кириш учун етарли даражада билимга эга, аммо укишга киргандан сунг молиявий жихатдан кийналиб колишади. Шу сабабли, купчилик мамлакатларда иктисодий ахволи ночор булган студентларга давлат томонидан стипендиялар жорий килинган. Масалан, Чилида давлат томонидан молиявий ёрдам да-стури 28 минг студентни камраб олган.

Бангладеш ва Мексикада шундай талаб мавжудки, унга кура, хусусий олий укув юрт-лари студентларининг камида 5 фоизига стипендия беришлари лозим. Аммо давлат томонидан ажратиладиган маблаFларнинг хажми чекланганлиги боис кам таъминланган студентларни давлат томонидан молиявий куллаб-кувватлаш имконияти хам чеклан-ган. Аммо ушбу масалани хал килиш зарур-лиги куп холларда таъкидланади. Чунки, кам таъминланган, аммо иктидорли студентларни молиявий куллаб-кувватлаш келгусида мамлакат учун минглаб билимли кадрларни етка-зиб бериш имконини беради. Бу эса, мамла-катларни ижтимоий-иктисодий ривожланти-ришда мухим роль уйнайди.

МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИЙ МУХОФАЗА / зГ^

РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА

2012 йил 8 июнда Люксембург Олий таъ-лим ва фан вазирлиги томонидан студент-ларга, улар 21 ёшга тулиши билан давлат томонидан молиявий ёрдам ажратиш тартиби-ни узгартириш буйича конун лойихаси эълон килинди1.

Янги конун лойихасида Люксембургнинг хар бир студентига хар йили 12 минг евро микдорида молиявий кумак берилади. Бу-нинг учун студент Люксембургда камида 5 йил яшаган булиши, олий укув юрти студен-ти булиши ва 18 ёшга тулган булиши лозим. Ушбу сумманинг 50 фоизи пуллик нафака ша-клида берилади, колган кисми эса, банк ссу-даси сифатида берилади.

Албатта, юкорида кайд этилган масала-ларнинг деярли аксарияти бугунги кунда биз-да, тулов шартнома асосида укиётган талаба-ларга кредит бериш тизими, олий таълим му-ассасасида укиётган фарзандига утказилган

шартнома суммасидан жисмоний шахслар-дан даромад солиFи ундирилмаслиги хал этилган. Хусусан, иктисодиётимизда ижтимо-ий химоялашнинг табакалаштирилган тизими яратилди, дотацияларнинг хар хил турла-ри ва нархлардаги фаркларни коплаш учун маблаFлар ажратиш деярли тугатилиш арафа-сида, моддий ишлаб чикариш тармокларини ривожлантиришга марказлаштирилган тарзда маблаF ажратиш кескин чекланган. Лекин, шу билан бирга, олдимизга куйилган максад иж-тимоий йуналтирилган бозор иктисодиётини шакллантириш экан, биз бюджет харажат-ларини амалга оширишда асло кечиктириб булмайдиган талаб-эхтиёжларни, аввало, иж-тимоий сохани, янги таркибий йуналишларни маблаF билан таъминлаш учунгина фойдала-нишимиз максадга мувофик деб биламиз.

Адабиётлар руйхати:

1. Каримов И.А. 2012 йил Ватанимиз тараккиётини янги боскичга кутарадиган йил йил булади. - Тошкент: Узбекистон, 2012. - Б. 17.

2. Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. Президент Ислом Каримовнинг биринчи чакирик Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси IX сессиясида сузлаган нукти.

3. Д.Брюс Джонстоун Сокрашение финансирования высшего образования: стимулы и ограничения диверфикация доходов. 2002 год

4. Воссенштейн, Ханс. «Финансовое напряжение: тенденции финансирования высшего образования и политический курс в ситуации ограниченных средств».Университетское управление.2003. № 3(26). С. 51-60.

5. Гончаров М.А. Основы менеджмента в образовании. Учебное пособие. М.: Кнорус. 2010. - 480 с.

6. Маликов Т., Хайдаров Н. Молия: умумдавлат молияси. - Т.: «IQTISOD-MOLIYA», 2009. - Б. 192.

7. Захидова Ш.Ш. Олий таълим хизматлари бозорининг амал килиш меха-низми самарадорлигини ошириш (Узбекистон материаллари асосида). И.ф.н. илм. дар. ол. уч. такд. эт. дисс. автореф. - Тошкент, 2012. - Б. 18.

8. Экономический словарь. Под.ред. А.Н. Азрилияна - 2-е изд.- М., Институт новой экономики, 2008.-С.1116.

9. www. del.icio. uz . сайти маълумотлари.

10.http://www.edu.uz - Узбекистон Республикаси таълим портали.

1 www. сЫ.юо. Ы7 . сайти маълумотлари.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.