Научная статья на тему 'ОИЛАЛАРДА МИЛЛАТЛАРАРО ДЎСТЛИК АЛОҚАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК УСУЛЛАРИ'

ОИЛАЛАРДА МИЛЛАТЛАРАРО ДЎСТЛИК АЛОҚАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК УСУЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

CC BY
13
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Маҳалла / миллий қадриятлар / миллий оила / дўстона алоқалар / бағрикенглик / жамоатчилик назорати / миллатлараро / миллат вакили / дўстлик клуби.

Аннотация научной статьи по строительству и архитектуре, автор научной работы — Нарзуллаева Баҳора Хамидуллаевна

Мақолада мамлакатимизда миллий маданиятни, қадриятларни,ва урф-одатларни асраб авайлаш, диний багрикенглик ҳамда миллатлараро достлик ва тотувлик алоқаларини мустаҳкамлаш ва ривожлантириш масалалари ёритилган. Шунгдек, миллий қадириятимизнинг дўстлик алоқаларини мустаҳкамлашдаги роли ва аҳамияти кенг очиб берилган .

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОИЛАЛАРДА МИЛЛАТЛАРАРО ДЎСТЛИК АЛОҚАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК УСУЛЛАРИ»

"1^'ог хогфу tajribalar анон1(1а Ьо'^ак о^йиусЫ1а^а kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: тиатто1аг уа уесЫт1аг" mavzusidagi гезриЬИка 11ш1у-ашаИу konferensiyasi

2024-уП20-fevra1

ОИЛАЛАРДА МИЛЛАТЛАРАРО ДУСТЛИК АЛОЦАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК УСУЛЛАРИ Нарзуллаева Бахора Хамидуллаевна

"Оила ва хотин-кизлар "Илмий -тадкикот институти 3 -боскич таянч докторанти

https://doi.org/10.5281/zenodo.10680959

Аннотация. Мацолада мамлакатимизда миллий маданиятни, цадриятларни,ва урф-одатларни асраб авайлаш, диний багрикенглик уамда миллатлараро достлик ва тотувлик алоцаларини мустаукамлаш ва ривожлантириш масалалари ёритилган. Шунгдек, миллий цадириятимизнинг дустлик алоцаларини мустаукамлашдаги роли ва ауамияти кенг очиб берилган .

Калит сузлар: Мауалла, миллий цадриятлар, миллий оила, дустона алоцалар, багрикенглик, жамоатчилик назорати, миллатлараро, миллат вакили,дустлик клуби.

Бугунги кунда хакикий ватанпарварлик мактаби булган фахрийлар билан ишлаш максадга мувофикдир. Буларга кам колишган иккинчи жахон уруши катнашчилари, шунингдек, Афгонистонда жанг килган одамлар хам киради. Одамларнинг хдкикий такдирига якинлик ватанпарварлик ва байналмилаллик муаммоларини янада мослашувчан ва хар томонлама мухокама килишга имкон беради.

Аммо сузда, мурожаат ва шиорлар оркали ватанпарварлик ва байналмилалликни устириш мумкин эмас. Усмир ёшларнинг уз фукаролик позициясини шакллантиришга жиддий эътибор берилиши керак. Бу оила, махалла ёки хатто давлат микёсидаги амалий фаолият булиб, у фукаролик фаолиятини рагбатлантиради, успирин ва ёшга Ватанга мухаббат хакидаги сузлардан ушбу сузларни тасдикловчи аник харакатларга утишга имкон беради.

Умуминсоний ва миллий кадриятларни уйгунлаштириш гояси булган болалар ташкилотларини яратиш мухимдир. Ташкилотлар узлари она тилини тиклаш, халк тарихи ва маданиятини урганиш дастурларини ишлаб чикадилар.

Бизнинг фикримизча оилаларда самарали восита булиб этнографик музей хизмат килади. Чунки оилаларда уз кадриятларини эъзозлаш, утмиш хотирасини тарбиялаш максадида ота-оналар билан биргаликда фаолият олиб бориш максадга мувофик хисобланади. Усмир болалар этнографик материалларни туплаш ва урганиш, халк тарихи, маданияти ва санъати билан танишибгина колмай, уй-рузгор буюмларининг нусхаларини узлари ясайдилар, миллий кийим моделларини тикадилар ва намойиш этадилар, уларга ота-оналарни жалб килган холда халк сайллари ва байрамларини ташкил этадилар.

Шунингдек, дустлик клублари тажрибасига мурожаат килиш тавсия этилади. Бир катор бундай жамоалар амалиётида миллатлараро дустлик алокаларини хал килишда кизикарли топилмалар мавжуд. Бу бошка мамлакатларнинг тенгдошлари билан ёзишмалар оркали ва уртача булмаган доимий алокалар, тупланган маълумотлардан фойдаланиш кабиларни назарда тутади.

Турли халклар маданияти билан боглик аник масалаларни урганиш учун миллатлараро оилалардан ташкил топган тадкикот гурухларини ташкил этиш мумкин. Бошка халклар хакида иложи борича купрок билиш хар кандай ёшдаги миллатлараро дустлик алокаларини шакллантириш учун асосдир.

Дустлик клублари доирасида таржимонлар гурухлари, кулланмалар яратилиши, турли миллат ва бошка мамлакатлар вакиллари билан ижодий учрашувлар ташкил этилиши

"1^'ог хогфу tajribalar анон1(1а Ьо'^ак о^йиусЫ1а^а kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: тиатто1аг уа уесЫт1аг" mavzusidagi гезриЬИка 11ш1у-ашаИу konferensiyasi

2024-уП20-fevra1

мумкин. Бошка халкларнинг санъати ва маданиятини акс эттирувчи ижодий коллективларни, масалан, "Кадриятлар занжири" клубини ташкил этиш максадга мувофикдир.

Кадриятли уйин миллатлараро оилалар учун энг мухим сохаси булиб, у иш, укиш, санъат, спорт билан биргаликда миллий онгни, оилаларнинг миллатлараро дустлик алокаларини шакллантириш учун зарур миссий шароитларни таъминлайди.

Оилалар уз ватанлари тарихига тулик ва ярим кунлик саёхат килишлари, кизикарли одамлар, халк хунармандлари билан танишишлари, ёш истеъдодлар учун танловлар утказишлари, кидирув ишлари, хайрли ишлар килишлари мумкин.

Сиз уйин мазмунини булимлари буйича фарклашингиз мумкин. Шундай килиб, биринчидан оилалар халк фолклори билан танишадилар, музейлар, театрларга ташриф буюрадилар. Ушбу боскични миллий байрамлар билан якунлаш мумкин.

Иккинчидан оилалар миллий шоир ва ёзувчилар ижодини янада чукуррок урганадилар, уз вилояти тарихи билан танишадилар, кидирув ишларида катнашадилар. Жараён "Дуст билан обод уйинг" уйини билан якунланади.

Учинчидан купмиллатли уз халкининг маданияти, адабиёти ва санъати билан танишишни давом эттирадилар. "Менинг оилам? Оилам кадрияти?"мавзусида сухбатлар утказишади. "Дуст билан обод уйинг" саёхатлари, халк амалий санъати кургазмалари, махаллада ташкил этилган "Дустлик клублари" ва "Кадриятлар занжири" клублари кошида миллатлараро оилалар учун концертлар уюштириш, ижодкор зиёлилар билан учрашиш, "Узбекистон умумий уйимиз" экспедициясида иштирок этиш тадбирлари ташкил этилади. Жараён "Дустлик" интеллектуал уйини билан тугайди.

Махаллаларда бундай ишларнинг асоси миллатлараро оилаларнинг уз ватани, миллий маданияти, оилавий кадриятлар хакидаги билимларини ривожлантирадиган ва бойитадиган янги кизикарли ва фойдали нарсаларни излаш ва таргиб килишдир. Асосийси, уларнинг ижодий кобилиятларини ривожлантириш, ватанпарварлик ва халкаро туйгуларни тарбиялаш, миллий маданият сохасидаги куникмаларни шакллантириш, тил, тарих, адабиёт, маданиятга булган кизикишни рагбатлантиришга каратилган фаолиятдир. Шу билан бирга, сиртки саёхатлар шаклида болалар бошка халкларнинг хаёти ва урф-одатлари билан танишадилар.

Махаллаларда миллатлараро оилалар учун ^ВЗ, халк анъаналари: ахлокий одоб, диний байрамлар, оилавий анъаналар, халк хунармандчилигига асосланган халк донолиги аукциони жозибали булиши мумкин. Масалан, хикоя-ролли уйин шаклида ва ижодий шаклда "инглиз оиласи", "козок оиласи", "яхудий оиласи", "рус оиласи", "тожик оиласи", "молдаван оиласи" ва бошкалар такдим этилиши мумкин. Шунингдек, оилалар халк ва оилавий байрамлар, якин атрофда яшовчи халкларнинг урф-одатлари, уз халкининг тарихи, маънавий хаёти ва маданиятини урганади.

Тарбиянинг кенг таркалган ва самарали воситаси халк огзаки ижодидир. Унда халкнинг табиат хакидаги карашлари, дунёвий донолиги, ахлокий идеаллари, ижтимоий интилишлари ва ижодий тасаввурлари бадиий акс этади. Фолклорнинг жанр таркиби хилма-хилдир - булар эртак, эпик афсоналар, мифлар, топишмоклар, маколлар, кушиклар ва бошкалар. Юкоридагилардан хулоса килиб, Ватанга ва умуман мамлакатга булган мухаббат огзаки халк ижодиётининг барча шакллари: эртаклар, кахрамонлик достонлари, кушиклар, маколлар ва сузлар оркали таъминланади. Халк педагогикасидаги ватанпарварлик душман билан муносабатларда мардлик, довюраклик, шаън ва кадр-киммат

"Ilg'or xorijiy tajribalar asosida bo'lajak o'qituvchilarda kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: muammolar va yechimlar" mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi

2024-yil 20-fevral

билан узвий богликдир. Халк эртаклари кахрамонлари буни эслатади, халкнинг озодлиги ва бахт-саодати, Ватаннинг мустакиллиги учун турли хайвонлар билан курашади.

Нафакат эстетик дидни, балки ахлокни тарбиялашнинг энг кенг таркалган воситаларидан бири мусикий фолклордир. Ундаги марказий урин кушикка тегишли. Унинг кенг ва хилма-хил катлами хаёт, кундалик турмуш, мехнат жараёнлари билан боглик. Ракслар ва кушиклар оилавий байрамлар, турли байрамлар, биргаликдаги ишлар билан бирга келади. Халк фестиваллари, оилавий тадбирлар — бола тугилиши, келин ва куёв туйлари - буларнинг барчаси миллий маданиятни, ахлокий, ватанпарварлик ва эстетик тарбияни шакллантиришнинг самарали воситасидир.

Миллатлараро оилаларда тарбиявий ишларни ташкил этишда тарихий тажрибага асосланган халк таълими донолиги хисобга олиниши керак. Бу халк табобати ва таълим усулларининг бутун арсеналидан узгаришсиз ва танкидий бахолашсиз фойдаланиш керак дегани эмас. Улардан бугунги кунда ишлаётган ва инсонпарварлик ва умуминсоний кадриятлар хакидаги гояларимизга мос келадиган, миллатлараро оилалар учун жозибадор булганларини олиш керак.

Х,озирги пайитда замонавий оилаларнинг фарзандлари янада мулохазали булиб, турли хил маълумотларга, шу жумладан бутун дунё буйлаб компютер тармоклари оркали кириш имкониятига эга булишларини тушуниш мухимдир. Шунинг учун ватанпарварлик ва байналминал таълим дастурларини яратишда уларнинг имкониятлари ва эхтиёжларини хисобга олиш керак.

Миллатлараро оилалар фарзандларининг маънавий-ахлокий тарбиясига турли ижтимоий-маданий ва этно-маданий мухитлар, оиланинг анъанавий турмуш тарзи таъсир курсатади (ижобий ва салбий таъсир курсатиши мумкин). Оилавий ва маиший муносабатларнинг узига хос хусусиятларидан келиб чикиб, улар бир-бирларидан нафакат тили, балки характери, шахсий, ахлокий фазилатлари намоён булиши, миллатлараро мулокот тажрибаси билан хам фаркланади.

Миллатлараро дустлик алокаларини ривожлантириш муаммоси махалла муттасадилари, умумий урта таълим муассасалари ва ота-оналар учун кенг таркалган. Оила мактабга куп жихатдан ёрдам бериши мумкин. Бирок купинча ота-оналар миллий адоват уругини сездирмай "экишади". Купинча, оила ёмон одам, кобилияциз ходим хакида эмас, балки "ёмон" рус, корейс, узбек хакида гапиради. Болалар ота-оналарининг бундай миллатчилик бахоларини узлаштирадилар, уларнинг бошка миллат кишиларига нисбатан салбий муносабатини сезадилар. Купгина республикалардаги вокеалар болаларга катталарнинг адовати хам юкканлигини курсатди.

Шу муносабат билан укувчиларнинг ота-оналари билан максадли иш олиб бориш, уларга болаларни миллатлараро дустлик алокаси маданиятида тарбиялашнинг ахамиятини тушунтириш керак. Ушбу муаммоларни болалар ва ота-оналар билан, айникса, миллатлараро оилаларда биргаликда мухокама килишни ташкил этиш мухимдир.

Шуни ёдда тутиш керакки, аввало, катталарнинг шахсий намунаси мактаб укувчиларида миллий онг, уз ватанига муносабат, бошка миллат ва маданиятларга хурмат, бошка карашлар, анъаналар, акидаларга багрикенглик туйгуларини тарбиялайди.

REFERENCES

1. Арипова Г.Ш. Оилада толерантлик тафаккурини шакллантириш (усмир ёшдаги болаларда) .- Фал.фан.б.ф.д. дисс. автореф. - Т.2011. -

"1^'ог хопру tajribalar анон1(1а bo'lajak о^йиусЫ1а^а kasbiy kompetensiyalarni riуojlantirishning pedagogik strategiyalari: тиатто1аг уа уесЫт1аг" mavzusidagi respub1ika i1miy-ama1iy konferensiyasi

2024-yi120-fevra1

2. Асмолов А.Г. Мы обречены на толерантность / А.Г. Асмолов // Семья и школа. - 2001. - № 11-12. - С.32-35.

3. Бунакова В.А. Воспитание национальной толерантности в студенческой среде [Текст] / В.А. Бунакова // Образование и воспитание. -2004. - №9.- С. 205-206.

4. Муртазаева РД. Узбекистонда миллатлараро муносабатлар ва багрикенглик. Олий укув юртларининг магистрлари у-н укув кулланма. Узбекистон Республикаси Олий ва УМТВ, Мирзо Улугбек номидаги УзМУ. - Тошкент, 2007. - 184 б.

5. Нарзуллаева Б. Махаллаларда миллатлараро дустлик алокаларини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш. //ОАК тасарруфидаги "Таьлим ва инновацион тадкикотлар" халкаро илмий - методик журнал №5. Бухоро, 2022 йил. - Б. 125-132.

6. Саматов Д.Т. Таълим мухитини баркарорлаштиришда толерантлик тамойилининг педагогик асослари (Олий таълим муссасалари мисолида): пед.ф.буйича фал.док.(ПхД) диссертацияси. - Наманган, 2019. - 151 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.