ОИЛАДА АХЛОЦИЙ ТАРБИЯ УСУЛ ВА ШАКЛЛАРИ
Abdullayeva Gulchexra Abdullajonovna
Mirzo Ulug'bek nomidagi O'zbekiston Milliy universiteti katta o'qituvchisi, pedagogika fanlari bo'yicha PhD
Xamrakulova Kumush Xamdamjonovna,
Mirzo Ulug'bek nomidagi O'zbekiston Milliy universiteti "Pedagogika va umumiy psixologiya" kafedrasi tayanch doktoranti
Аннотация:
Маколада ёш-авлод тарбиясида ахлокий э^тиёжлар ва унинг хусусиятлари, ёшга оид тарбия принциплари хдмда ота-оналарга тавсиялар тавсифланган.
Калит сузлар: Ахлок, тарбия, шахс, оила.
Аннотация: В статье описаны нравственные потребности и их особенности в воспитании молодого поколения, принципы воспитания молодежи и рекомендации родителям.
Ключевые слова: Этика, образование, личность, семья.
Abstract: The article describes moral needs and their features in educating the younger generation, principles of educating young people and recommendations to parents.
Keywords: Ethics, education, personality, family.
Тарбия бу - инсон хдётидаги энг зарурий маънавий озука хдсобланиб, бугунгни кунда инсоният дунёсининг ахокий мувозанати тобора бузилиб бормокда. Демак, ахлок меёрлари хдр кимда турлича кабул килинмокда. Ахлокий ходисани илмий-амалий асослари хдсобланган асосий институтлар таъсири етарлича мохдят касб этмаяпти. Ахлок тарбиянинг энг долзарб тури булиб, инсон хдётининг безаги унинг ахлоки билангина акс этади. Х,ар кандай тарбияни инсон ёшига караб адаптив бериб бориш лозим. Ёшга оид инжикликлар, мураккабликлар булиши табиий холат. Х,ар бир инсонда ёш хусусиятлари билан боглик демак, революцион узгаришлар булади, бу эса одатда бир ёш даврининг тугалланиши иккинчи ёш даврининг бошланиш арафасида юз беради. Мана шундай революцион узгаришлар вактида ота-она хдмда педагоглар тарбиявий ёндашувларини ута хушёрлик билан амалга оширишлари зарур. Айнан шу даврда ёш тараккиётининг инкирозлари бн
May 2024
289
боглик хусусиятларга объектив ёндашиш мухим. Хаётий мисол тарикасида кузатадиган булсак, бир ота-она бир нечта фарзандига турлича ёндашув (подход) килади. Нега? Чунки, хар бир болани ички имконияти, мотивацион сфераси узига хос булади. Лекин, ота-она тарбиявий иш усулларида адолатни бузмай, уз боласининг психологик-ижтимоий портретини инобатга олиб иш куриши мукаррар. Шу алфозда, хулк-атвордаги сон ва сифат билан аста секин содир буладиган эволюцион узгаришлар кузатув ва назорат остида булиши лозим.
Хрзирги кунда жамиятда ахлокий тарбиянинг атрибутлари етишмаяпти яъни, яхшилик, эзгулик, адолат, эркинлик, хакикат кабилар. Катта авлод томонидан "ёмон булади", "мумкин эмас", "масъулиятингни буйнинга ол" каби назарий тузатишлар етарли эмас. Фарзандларимизда альтруизмдан кура индивидуализм кучайиб бормокда. Тарбияда мотивация деган тушунча бор. Яъни боланинг ички психологик иклими, йуналганлиги мухим булиб, оиладаги тарбиянинг изи хамиша уз ишини курсатади. Кучли интизом, тугрисузлик, самимийлик, халоллик, хушфеъллик ота-онадан коладиган меъросдир. Асосан бола беш ёшгача тарбияни ота-онасидан кучиради (копирават, таклид килади). Узаро муносабатларда зиддиятларнинг куплиги албатта шу оилада улгаяётган фарзандлар калбида салбий жарохатлар колдиради. Эр-хотиннинг ички мотивацион сфераси бир хил булса оилада максад-максад тамойили тугри ишлайди. Яъни карашлари иш тутумлари бир бирига тугри келиши хам мухим. Мисол учун, хотин зикна - булишмайди, эр сахий - бахам курувчан булса яшаш осон кечмайди. Оилада тарбиявий жараёнда хамфикрлилик зарур. Талаб ва назорат усуллари мувофик келиши лозим. Х,имоя эхтиёжи, тан олинишга булган эхтиёж кондирилмаган куп болаларда девиация кузатилади. Масалан, уйдан кочиш. Чунки, болалигидан кондирилмаган эхтиёжлар онг ости сохасида булади ва боланинг "самоотсенка"сига таъсир килади ёки куркканидан тез тобе булишликка олиб келади. Демак, энг мухими ота-онадан кутилаётган эмоцияларни олиниши. Уз вактида берилмаган мехр ва эътибор боланинг хулк-атворида синдромлар усиб чикишига сабаб булади. Нима учун бола угриликка кул уради, ёки нима учун уйдан кочади? Эътибор ва мехр етишмасликдан. Буйрук урнига ишонтириш усулини уддалай оламизми?
Эксперимент утказилган: 7-синф укувчиларини тоза, озода синф хонасига олиб кирилади ва кузатилади. ^айсидир укувчи усти бошини кокиб, туфлисини тозалаб киради. Кимдир бири атрофга карайди, хеч ким булмаса узи билганидек иш тутади. Яна кайсидир бири хеч нарсага, хеч кимга эътибор килмайди. Бу хаммаси оиладан олинган тарбиявий йуналганликка боглик. Доимий болани харакатлари ота-она назоратида булиши, хар бир ишни уз
May 2024
290
урнида, уз вактида амалга оширишга урганиши яъни кичиклигидан интизомлиликка ургатиб борилиши зарур. Юкорида айтиб утганимиздек, ахлок беш ёшгача сингдирилиши зарур. Беш ёшдан кейин кеч, уз вактида шакллантирилиши керак булган ахлокий куникмалар кечиктирилса бола кабул килишда кийналади. Японларда «Учдан кейин кеч» программасига катъий амал килиши хам бу бекорга катъий режимга солинмайди.
Мукаддас динимизда фарзанд тарбияси 4 кисмдан иборатлиги таъкидланган:
1. Эътикод тарбияси. "Х,ар бир тугилган фарзанд дастлаб ислом фитратида тугилади, токи тили чикмагунича. Кейин эса ота-онаси уни ё яхудий, ёки насроний ёки мажусий этиб вояга етказади. (Олти сахих муаллифларидан) Ота-она мактаби гайриинсоний хулклардан химоя килиш, карши куйишдир".
2. Жисм тарбияси. Тугри овкатланиш, кийиниш, жисмоний машгулотларнинг танага фойдасини билиш. Зеро, пайгамбаримиз «Угилларингизга сувда сузишни, камонда отишни, кизларингизни эса тикишни ургатингиз» деганлар.
3. Ахлок тарбияси. Энг яхши меърос чиройли хулк. (Хддислардан) Фарзанд азиз одоби ундан азиз. (Маколлардан)
4. Мехнат тарбияси.
Инсонни тарбияли ёки тарбиясизга ажратишнинг аник бир колипи йук. Яъни тарбияда улчов масаласи бироз мураккабдир. Лекин, динимизда биргина "иймон" тушунчаси билан бахолаш меъзони акс эттирилади. Иймон, яъни «фарклай олиш» тушунчаси.
Зардуштийлик даврида угил болаларга- бюджетни тулик ва тугри ташкил килиш куникмалари эрта ёш даврлариданок сингдириб борилган. Бугунги кунда куплаб йигитларимиз 30 ёшгача хам "иктисодий эркин" эмас, ота-онага молиявий карам. ^из болаларга - нафосат тарбияси, муомалани чукур идрок этиш каби масалаларга катта эътибор каратилган. Алла айтишга ургатиш оркали мехрни улашишни, кашта тикиш оркали сабр ва каноатни шакллантиришни ургатишган.
Ота-оналарга тавсияларимиз: Факат "уктириш" методига таянмаслик, тарбияни "андоза" методи билан бирга олиб бориш; Болага бахслашиш, рад этиш кийин булган маълумотларни бермаслик; Болада узига бахони (самоотсенка) 1-уринга куйиши яхши, лекин адекватний бахо беришини назорат килиш зарур.
REFERENCES
291
May 2024
1. Abdullayeva G. A. Yoshlar tarbiyasidagi samaradorlik-umumxalq ishidir! //Results of National Scientific Research International Journal. - 2023. - T. 2. - №. 1. - S. 212-222.
2. Garry G. Kostin Alvaro E. Padilla Omiste The ABC of Qualimetry Fonts kindly provided by ParaType Inc Redero 2015
3. Foziyev E. Samarov R. Ilmiy ijod va olimning shaxsi // J.Ta'lim muammolari. 2014. 2 - son.
4. Tolipova J. Pedagogik kvalimetriya. - T.: TDPU bosmaxonasi. 2015.
B.107
5. Xaydarova X.R. Milliy qadriyatlar asosida ota-onalarning virtual-pedagogik madaniyatini rivojlantirish masalalari //Results of National Scientific Research International Journal. - 2023. - T. 2. - №. 1. - S. 264-272.
6. Xamrokulova Sh. E. Umumiy o'rta ta'lim maktablari yuqori sinflarda ekologik tarbiya berishning pedagogik-dasturiy implementatsiyasi //Sovremennoye obrazovaniye (Uzbekistan). - 2022. - №. 3 (112). - S. 47-52.
7. XaMpoKynoBa, m. 3., & TynnrnoB, r. P. (2023). OKHA-H^THMOHH 3KO^OrHK TÄPEHtf CYELEKTH. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 291-296.
292
May 2024