¿> vb,
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2 J
ОИЛА МУСТА^КАМЛИГИ - ИЖТИМОИЙ ДАВЛАТ ШАКЛЛАНИШИНИНГ МУ^ИМ ОМИЛИ
Саифназаров И. -
ТДИУ профессори, фалсафа фанлари доктори,
Оила - кишиларнинг никох ёки кон-кариндошлик ришталари, умумий турмуш тарзи, ахлокий масъулият хамда узаро ёрдамга асосланувчи кичик гурухидир. Х,ар бир оила умумжамият талаблари асосида фаолият юритади. Жамият тараккиётининг ривожи эса унинг багрида мавжуд булган оилаларнинг ижтимоий-иктисодий ва маънавий киёфасининг шаклланганлик даражасига бевосита богликдир. Француз ёзувчиси Виктор Гюго "Оила -жамиятнинг дури гавхари", - деганда минг бора хак эди. Буюк татар олими Ризоуддин ибн Фахруддин (1848-1917) ХХ аср бошларида ахлок, одоб, оила масаласига эътибор каратиб, узининг "Оила" асарида шундай деган эди: "Миллатлар шарафини юкори мартабага кутарадиган нарса миллионлар ила саналмокда булган аскарлару дунёда энг буюк ва зур булган кемалар эмас, балки энг оз эътибор берадиганимиз ё булмаса хеч бир замон эътибор бермасдан келадиганимиз булмиш оиладир. Оила низомсиз булса, унинг ёмон окибати бутун миллатга таъсир этар ва шу сабабдан фазилат урнига разолат, тараккиёт урнига тубанлик негиз курар. Худонинг узи асрасинку, агарда бир миллатга бундай хол рубару келса, у миллат китобининг сунгги вараги очилгусидир".
Дархакикат, халоллик, ростгуйлик, ор-номус, шарми-хаё, мехру-окибат, мехнацеварлик каби барча инсоний фазилатлар энг аввало оилада шаклланади. Оила жамиятнинг бошлангич хужайраси, угил-кизларнинг ахлоки, маданий даражаси, кобилияти, акл-заковати, фикр юритиши, хаёллари, мулокоти, хулк-атвори, эътикоди ва илмий дунёкараши кабиларга юкори даражада тарбиявий таъсир курсатиш имкониятига эга булган мухим омилдир.
Оила хакида гапирар эканмиз, оила хаётнинг абадийлигини, авлодларнинг давомийлигини таъминлайдиган, мукаддас урф-одатларимизни саклайдиган, шу билан бирга келажакда кандай инсон булиб етишишга бевосита таъсир курсатадиган тарбия учоги эканини тан олишимиз даркор. Шу жихатдан олиб каралганда, Узбекистон миллий тараккиётида, инсоннинг хаёти ва турмушида, айникса ёш авлоднинг камолот топишида, ахлокий вояга етишида оиланинг урни ва вазифаси мухим эканлигини унутмаслигимиз лозим. Бу жараённинг тугал ечими оила таъсиридан ташкарида юзага келмайди.
Узбекистонда жамиятимизнинг мухим бугини саналган оиланинг ижтимоий негизини мустахкамлашга алохида эътибор каратилгани бежиз эмас. Унга асосан миллий кадриятларимиз, никох ва оила мукаддаслигини таъминлаш, ёш оилаларни моддий ва маънавий куллаб-кувватлаш, оналик ва болаликни мухофазалаш, оилаларда ижтимоий-маънавий мухитни яхшилашга доир кенг куламли ишлар амалга оширилади. Президент Шавкат Мирзиёев раислигида ижтимоий химоя сохасидаги устувор вазифалар юзасидан 2024 йил 20 февраль куни утказилган видеоселектор йигилишида хам оила мавзусига алохида тухталди.
Бугунги кунда оилани мустахкамлашда Оила ва хотин-кизлар кумитаси, Касаба уюшмалари федерацияси хамда махаллалардаги хотин-кизлар фаолларининг иштироки кучайиб бораётгани эътиборга молик. Улар томонидан "хонадонбай" урганишлар натижасида ижтимоий ёрдамга мухтож 690 мингдан зиёд оилага манзилли ёрдам курсатилгани, 116 мингта нотинч оилада мухит согломлаштирилганини алохида эътироф этиш мумкин [3]. Мамлакатимизда оиланинг мухим таянчи буладиган булгуси оналар, келажак тарбиячилари булмиш кизларимиз камолатига, уларнинг олий таълим олиши, замонавий касб-хунар ва технологиялар, хорижий тилларни эгаллашига катта ахамият берилмокда.
¿>
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
Оила масаласига бу кадар жиддий эътибор замирида бутун дунё оила институти инкирозига, хусусан, никохлар бекарорлиги, ажрашишлар сони ортиши, никохсиз тугилишлар купайиши, оилавий хаёт ва фарзанд тарбиясига токатсизлик каби муаммоларга тукнаш келаётгани муаммоси турибди. Ижтимоий хаётдаги энг долзарб муаммолардан бири бу оилалардаги ажралишлардир. Тахлилларга кура, оилавий ажралиш курсаткичлари утган йилларга нисбатан ^оркалпогистон Республикаси, Самарканд, ^ашкадарё, Бухоро, Тошкент, Сирдарё вилоятларида камайганлиги аникланган булса, энг юкори усиш курсаткичлари Фаргона вилоятида 10,2 фоизга, Андижон вилоятида 14,9 фоизга, Хоразм вилоятида 7,4 фоизга, Тошкент шахрида 5,2 фоизга ортганлиги аникланган. Никохдан ажралиш сабаблари урганилиб, тахлил этилганда 16 фоиз холатда никохланувчиларнинг оилага тайёр эмаслиги, 12,3 фоиз холатда фарзандсизлик, 15,0 фоиз холатда 3-шахс аралашуви, 12,2 фоиз холатда узок вакт бир оила булиб яшамаганлик, 5,9 фоиз молиявий ва моддий кийинчиликлар хамда 2,7 фоиз холатда хиёнат сабаб булганлиги маълум булган. Шунингдек, аксарият оилалар 2,6 фоиз спиртли ичимлик ва гиёхванд моддалар истеъмоли, 1,5 фоиз тазйик ва зуравонлик, 2,1 фоиз холатда оммавий ёки хорижий маданиятнинг салбий таъсири ва бошка сабаблар туфайли барбод булган. Оилалардаги ажралишлар окибатида 30 мингдан купрок бола бугунги кунда тирик етимга айланган. Афсуски, булар аччик хакикатлар.
Миллатнинг умумий бахти, саодатли эртаси учун бугун харакат килиш шарт. Бунда аввало оилада тугилган фарзандларнинг чиройли мухитда усиши, камол топиши ва улар балогатга етганида оилага тайёрланиши мухим ахамият касб этади. Шу нуктаи назардан Президентимиз Халкаро хотин-кизлар кунига багишланган тантанали маросимда азиз опа-сингилларимизни оилада фарзанд тарбиясига эътиборни кучайтиришга каратилган чакириги бежизга эмас. "Биз маънавий тарбия ишларини энди мутлако янгича усулда олиб боришимиз керак. "Эзгулик - шиоримиз, маърифат - куролимиз" деган гоя асосида бу жараённи аввало оиладан, махалладан бошлашимиз лозим. Зотан, хадиси шарифда айтилганидек, "Ота-она уз фарзандига яхши тарбиядан бошка мерос колдиролмайди".
Зеро, оилавий ажрашишларнинг сабаблари юзасидан утказилган фундаментал, амалий ва инновацион тадкикотлар муаммо аксарият холларда маънавий даража, психология ва тарбияга боглик эканини курсатади. Аччик хакикат шуки, баъзи ёшлар оила куришга тайёр эмас. Шу билан бирга аксарият кайноналарнинг хам оила борасида илми, тажрибаси йук, ташкаридан келган бир кизга кандай муносабатда булишни билмайди. Яхшиям махалла бор, жамоатчилик бор. Ота-оналар, тегишли махалла фукаролар йигинлари вакиллари, оила ва хотин-кизлар булимлари бу масалага хамиша масъулият билан ёндашсалар мукаддас оила кургони камрок бузилади.
Оила кургонинининг дарз кетишга сабаб булаётган омиллардан бири илмсизлик, жохиллик, шаръий никохларнинг авж олишидир. Оила кодексининг 13-моддасида белгиланганидек, никох фукаролик холати далолатномаларини кайд этиш органларида тузилади. Минг афсуки, кейинги пайтларда оилавий муносабатларга енгил-елпи караш холатлари купрок учрамокда. Айрим хотин- кизлар окибатини уйламай "шаръий никох" оркали иккинчи хотин булиш йулини танлашмокда. Тасаввур килинг, тегишли давлат идорасида конуний кайд этилмаган никохдан тугилган фарзандларнинг такдири, келажаги нима булади? Табиийки, давлат конунлари буйича улар купгина хукуклардан махрум булади, хусусан, оталикни белгилаш, тугилганлик тугрисидаги гувохномани олиш, мерос хукуки, усиб улгайгандан кейин, богчага, таълим муассасасига кабул килиш масалаларида канчадан-канча муаммолар пайдо булади. Энг ёмони, бундай болалар рухан мажрух булиб, турли маънавий нуксонлар билан вояга етади.
Президентимизнинг 2023 йил 21 декабрдаги "Оилаларни мустахкамлаш ва хотин-кизларнинг фаоллигини ошириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги карори хам эътиборга молик. Унга мувофик, жорий йилнинг 1 январидан бошлаб фукаролик ишлари буйича туманлараро судларда оилавий низоларни куришга ихтисослашган судьялар корпуси шакллантирилмокда. 2024 йилнинг 1 февралидан эса тажриба тарикасида фукаролик ишлари
¿>
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
буйича Самарканд шахар, Наманган туманлараро ва Мирзо Улугбек туманлараро судларининг 2 нафардан судьяси оилавий низоларни куриш буйича ихтисослаштирган холда ушбу судларда "Оила судьялари" ташкил этиляпти. "Оила судьялари"нинг ижобий томони шундаки, айнан оилавий низоларни куради, бунга катъий ихтисослашиб, бошка ишларни куришга чалгимайди, шу борадаги конун хужжатлари, хаётий тажрибадан келиб чикиб, бу тоифадаги ишларни мухокама килади, оилавий низоларнинг келиб чикиш сабабларини тахлил килади, бунга имкон яратган шарт-шароитларни бартараф этиш чораларини куриб боради. Бундай тажриба мамлакатимиз тарихида хеч качон кузатилмаган. Айтиш жоизки, бугунги кунда хам кариндошлар уртасида никох, шунингдек, кизларни эрта узатиш холатлари кузатилаётганлиги ва бу салбий окибатларга олиб келаётгани ушбу масалага янада теранрок назар ташлаш, янада масъулият билан ёндашиш лозимлигини курсатади.
Халкимизда "^уш уясида курганини килади", деган накл бор. Уз навбатида оилада шаклланиб келаётган хар бир инсон жамиятнинг асосий бугини эканлиги, у эртага келажак пойдевори булиши лозимлиги, албатта, оилада сингдирилиб, уктириб борилади. Бугун давлат сиёсати даражасига кутарилаётган оила мезонлари - жамият мезонлари эканлиги яна бир бор исботланмокда. Шуни алохида таъкидлаш жоизки, оилани мустахкам ушлаб туриш, келажак авлодни бенуксон тарбиялаш бевосита оналаримиз, аёлларимиз, хотин-кизларимизга боглик эканлиги барчамизга аён. Шундай экан, биз аввало, маънан етук, аклан соглом, фикратию сийратида дадиллик уфуриб турадиган, катъият ва сабр-матонатли кизларимизни тарбия килмогимиз, уларни турли туфонлардан гул каби асраб-авайламогимиз лозим. Миллий кадриятлар асосида камол топаётган кизларимизни бевосита илмли килиш, уларни турли сохаларда укитиш, касб-хунар эгаллаши, аввало, узи, оиласи учун пойдевор булса, иккинчи томондан жамиятда соглом фикрловчи шахсларнинг купайишига сабаб булади. Оилада хам, жамиятда хам хар доим эркак киши етакчи эканлигини англаган холда гендер тенглик тамойили асосида етишиб чикаётган кадрларимизнинг купайиши давлат ривожланишида мухим ахамият касб этади. Чунки биз уз гурурию шаънини химоя килолган Тумарислар, акл-заковатда тенгсиз булиб, дунё бошкарувида барчани буйсундира олган Темурийлар салтанатининг асосий тиргаги, маслахатгуйи булган Бибихоним, уз вафосию садокати билан дунёни лол колдирган Нодираю Увайсийлар авлодимиз. Шуни англаган холда, оила ва унинг мохияти, оиланинг хар томонлама равнаки ва жипслигини таъминлаш, оилаларга эътибор халкка, миллатга, келажакка эътибор эканлигини хар биримиз теран тушуниб олишимиз зарур.
Мамлакатимизда оила масаласига давлат сиёсатининг устувор вазифаси сифатида каралади. Буни, бош комусимиз - Узбекистон Республикаси Конституциясида оилага алохида боб ажратилганида хам куриш мумкин. Жахонда Узбекистон Республикаси Конституциясидан фаркли уларок куплаб давлатлар уз конституцияларида оила масаласига кисман урин ажратган булсада, унга алохида боб ажратилгани бугунги кунгача тажрибада кузатилмаган. Мазкур ёндашувнинг узи Конституциямизда оилага "жамиятнинг асосий бугини" статуси хамда "жамият ва давлат мухофазасида булиш хукуки" бежиз берилмаганини курсатади. Асосий ^онуннинг 77 моддасида "Давлат ва жамият етим болаларни хамда ота-онасининг васийлигидан махрум булган болаларни бокишни, тарбиялашни, уларнинг таълим олишини, соглом, тулаконли ва хар томонлама камол топишини таъминлайди, шу максадда хайрия фаолиятини рагбатлантиради"[9].
Бизни кувонтирадигани Узбекистонда хеч ким эътибордан четда эмас. Давлат Конституцияда белгиланган ижтимоий химоя принципларини руёбга чикаряпти. Х,ар бир инсон бахтли булишга хакли, у бахтни орзу килади, бахтга интилади. Инсонлар бахтли булса, оилалар бахтли булади. Оилалар бахтли булса, жамият мустахкам булади.
Хулоса килиб айтадиган булсак, уз келажагини куришда, белгилашда инсонлар адашмаслиги, оила-мукаддас кургон эканлигини англаб етишлари, конунда белгиланган тартибда никох тузиб, оила ва жамият мустахкамлиги, мамлакат баркарорлигини таъминлашда уз хиссаларини кушишлари лозим. Зеро, оила хаётнинг абадийлигини, авлодларнинг давомийлигини таъминлайдиган, шу билан бирга, келажак насллар кандай
¿> vb,
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2 ^
инсон булиб етишишига, жамият равнакига бевосита таъсир курсатадиган тарбия учоги хисобланади. Оила мустахкамлиги Янги Узбекистонда ижтимоий давлатни шакллантиришнинг мухим омили хисобланади.
АДАБИЁТЛАР:
1. Узбекистон Республикаси Конституцияси. Lex.uz>docs/6445145
2. Янги Узбекистонда бутун халкимиз катори хотин-кизларимиз учун хам муносиб шароитларни яратиб бериш - энг мухим вазифамиз булиб колади. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Халкаро хотин-кизлар кунига багишланган тантанали маросимдаги нутки. https://president.uz/uz/lists/view/7076
3. Узбекистон Республикаси Президентининг "Оилаларни мустахкамлаш ва хотин-кизларнинг фаоллигини ошириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги карори. "Халк сузи". 21.12.2023.
4. Абдурауф Фитрат. Танланган асарлар. 4-жилд: Дарслик ва укув кулланмалари, илмий макола ва тадкикотлар — Т.: «Маънавият», 2006
5. Ижтимоий химоянинг янги тизими инсон кадрини таъминлашга хизмат килади. https://president.uz/uz/lists/view/7041
РЕЗЮМЕ:
Маколада ижтимоий хаётдаги энг долзарб муаммолардан бири оилалардаги ажримлар эканлиги, оила кургонинининг дарз кетишига сабаб булаётган омиллар батафсил ёритилган, ота-боболаримиз эътибор каратган оиланинг мустахкамлиги гоят долзарб ва нозик масала эканлиги фалсафий тахлил этилган.
Калит сузлар: оила, ота-оналар, ижтимоий давлат, ижтимоий химоя, жамият, оиланинг мустахкамлиги, авлодлар давомийлиги, урф-одатлар,
РЕЗЮМЕ:
В статье подробно поясняется, что одной из наиболее актуальных проблем общественной жизни является семейный разлад, факторы, вызывающие разрушение семейной крепости, а также философски анализируется тот факт, что прочность семьи, на которую обращали внимание наши предки, является чрезвычайно актуальным и чувствительным вопросом.
Ключевые слова: семья, социальное государство, социальная защита, общество, прочность семьи, продолжительность поколений, традиции, родители
RESUME:
The article explains in detail that one of the most urgent problems of social life is family discord, the factors causing the destruction of the family fortress, and also philosophically analyzes the fact that the strength of the family, which our ancestors paid attention to, is an extremely actual and sensitive issue.
Key words: family, social state, social protection, society, family strength, length of generations, traditions, parents