¿>
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
ЗАМОНАВИЙ УЗБЕК ОИЛАСИНИНГ АЙРИМ ЭТНОСОЦИАЛ ЖЩАТЛАРИ
Уразалиева Г.Б. -
УзМУ докторанти, социология фанлари номзоди, доцент.
Замонавий узбек оиласининг этник моделларини динамикасини тадкик этиш хозирги замон ижтимоий фанлари олдига куйилган энг долзарб муаммолардан биридир. Узбекистан Президенти Шавкат Мирзиёев таъкидлаганидек, бугун дунёда мураккаб ва огир вазият, иктисодий инкироз хукм сурмокда. [1.1] Табиийки, бу холат мамлакатимизга хам уз таъсирини курсатмай колмайди, шу жумладан жамиятда кечаётган хар кандай узгаришлар оила институтига хам уз таъсирини утказмокда. Бугунги кунда оила глобаллашув даврида руй бераётган турли хил даражадаги мураккаб узгаришлар ва тахдидлар босимини бошдан кечирмокда.
Таъкидлаш жоизки, Янги Узбекистон тараккиёти Стратегиясида курсатилганидек, [3.1] замонавий узбек оиласининг этник моделлари асрлар оша мавжуд булиб келаётган миллий кадриятларимизни уз ичига олган булиб, улар халк маданияти ва анъаналарини кекса авлоддан ёш авлодларга асраб аввайлаган холда етказиб бериш ва химоя килиш вазифаларини уз ичига олади.
Бинобарин, замонавий узбек оиласининг узига хос кадриятлари, аввало, турли авлодларни боглаб турган анъана ва урф-одатларимизнинг мустахкам ва куп киррали ворисийлик хусусиятларини миллий кадриятлар билан янада уйгунлаштириб ташки тахдидларга нисбатан янада баркарорлигини таъминлаш масалалари мамлакатимиз сиёсатининг устувор йуналишларидан бирини ташкил этади. [2.1]
Замонавий узбек оиласининг характерли хусусиятларидан бири, тезкор узгаришлар даврида турли хил ташки босимларга дучор булиб, бу узгаришларнинг натижалари кейинги авлод хаётида аста секин уз аксини топа боришидадир. Зеро, оила ижтимоий институт сифатида глобал ривожланиш тенденцияларини бошидан кечириб, тарихан шаклланган ижтимоий-иктисодий, ижтимоий-маданий ва демографик хусусиятларни акс эттиради ва уларни келажак авлодларга колдирган холда уз халки анъаналарининг мустахкам таянчи булиб колади. [5.10]
"Узбек оиласини мустахкамлашда гендер тенгликнинг этно-функционал жихатларининг ижтимоий-фалсафий муаммолари" мавзусида утказилган социологик тадкикотларимиз суровномасида 800 та респондент иштирок этган булиб, респондентларимизнинг 33 % кисми урта, 39 % и урта-махсус, 22 % и олий, 5 % кисми олий, 1 % и эса илмий даражага эга булган шахсларни ташкил этади.
Тадкикот натижаларига кура, Узбекистон ахолиси анъана ва урф-одатларга амал килади, айникса бу борада аксарияти аёллар - 62% ташкил этиб, улар урф одатлари ва кадриятларимиз инсон учун энг зарур, деб таснифлайдилар. [9.336]
Респондентларга бугунги кундаги узбек оиласининг ижтимоий киёфасини аниклашга каратилган баъзи саволлар билан мурожаат килинди. Жумладан, зуравонлик турларига муносабатини аниклаш максадида «Сизнинг фикрингизча аёллар купрок уз хаётида зуравонликнинг кайси турига дуч келадилар?» деган саволга, 182 та респондент жисмоний, 182 таси эса психологик, 89 та респондент иктисодий, 156 та респондент жинсий ва 196 та респондент эса бошка турдаги зуравонликлар деган фикрни билдирганлар.
Афсуски, респондентларнинг бу жавоблари, оилада содир булаётган зуравонлик курбонларининг огир ахволидан дарак беради. Зуравонликка локайдлик ёки аралашмаслик кайфияти жамиятда зуравонликка нисбатан токатсизлик хиссини янада купрок шакллантириш зарурлигини курсатади.
Респондентларнинг аёллар тенглиги муамолари купрок каерларда учраши тугрисидаги саволларга жавоблари хам эътиборга лойик. (жадвал).
I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
Бу холат хусусан, аксарият аёлларимизнинг ролини асосан, учок посбони, уй юмушлари ва тарбия ишлари билан шугулланувчи сифатида англашлари билан богликдир. Айнан шу масалалар, айникса ёшларга, кизларга берилаётган маълум бир эркинликларга, масалан, укиб билим олиш, хорижий тилларини узлаштириш, кино ва театрларга ташриф буюриш кабиларни намоён булишига салбий муносабатда булиш эхтимоли билан богликдир.
Шуни ^ам таъкидлаш лозимки, аёлларнинг иш жойларида гендер камситиш холатлари юкори даражада сакланиб колмокда. Респондентларнинг фикрича, мехнат фаолияти жараёнидаги гендер тенглигидаги муаммоларнинг келиб чикишининг асосий сабаблари узига ишончсизлик (43%), бир - бирини тушунмаслик (21%), моддий етишмовчиликлар (12%), анъаналар (11%) ва бошкалардан (13%) иборатдир.
Олинган натижалар шуни курсатадики, аёллар миллий анъаналарни гендер тенгсизлиги манбаи сифатида куришга мойил эмаслар. Тахминан хар унинчи одам бу нуктаи назарга амал килади. Доминант нуктаи назардан, гендер муаммолари асосан томонлар уртасидаги узаро тушунишнинг мураккаблиги билан богликдир (суровда катнашганларнинг 64 фоизи). Бу гендер тенглигини таъминлаш сохасида амалга оширилаётган ишларни янада такомиллаштириш ва томонлар уртасидаги гендер маданиятни ва гендер сезгирликни шакллантириш зарурлигини курсатмокда.
Аёллар тенглиги муаммоларини келиб чикишига нималар купрок сабаб булиши мумкин? деган саволга респондентларнинг аксарияти маълум бир стереотиплар (327), эркаклар (187), аёлларнинг узлари (14) оиланинг бошка аъзолари (87), бошка сабаблар (85), деб жавоб беришган. Бу ерда "стереотиплар" деган жавобнинг узи гендер тенглиги сохасидаги муаммоларнинг хакикий сабабларининг аник курсаткичи эканлиги таъкидланмокда.
"^андай килиб инсон узини зуравонликдан химоя килиши мумкин деб хисоблайсиз?" деган саволга респондентлар бандликни таъминлаш билан (35%), хукук тартибот органларини жалб этиш йули билан (20%), махалла билан (9%) оила аъзоларига шикоят килиб (12%) ва бошка йуллар (14%) каби фикрларни илгари суришади.
Мамлакатда гендер тенглигини таъминлаш масаласи канчалик даражада долзарб деган саволга респондентларнинг 73,6% барча хотин- кизлар учун, 40,1% юристлар учун, 26,8% интернетдаги таъкибга учраган кизлар, 23,2% куп аёллар бу муаммони тушунмайди, 10,6% турмушга чиккан аёллар учун, 9,8% ишлайдиган аёллар учун, 8,6% куп аёллар буни мухим деб хисобламаслигини ва 10,4% бошка деган мазмундаги жавобларни беришган.
Бу саволга берилган жавоблар, бир томондан, гендер масалаларининг куп кирралилигини курсатса, иккинчи томондан эса, жамият учун гендер тенглигини таъминлаш буйича давлат сиёсатини амалга оширишдан барча аёллар манфаатдор эканлигидан далолат беради.
Мамлакатимизда аёллар камситилишларининг кандай турлари долзарб хисобланади деган саволларга берилган жавоб вариантлари муаллифга гендер муаммоларининг рейтингини тузишга имкон берди. Булар харасмент (жамоат транспортида, укишда, ишда ва бошка жойларда тегажоклик килиш) 40%, жамиятда аёллар ролини камситилиши (аёл - уй бекаси) 25%, буллинг 19%, ишда (кам маош, куйи лавозимлар ва бошкалар) 12%, бошка хил жавоблар 4% ташкил этмокда.
Шуниси хам эътиборга лойикки, бошка социологик хизматлар ва муаллифлар томонидан утказилган суровномалар хам ушбу масалаларга оид фикрларимизни тасдиклайди.
Х,алкимизда уз кадриятлари ва узига хос маънавиятини шакллантириш ва юксалтиришда оила етакчи ахамиятга эга. Маълумотларга кура ажралишлар сони буйича Узбекистон нисбатан фаровон давлатлар каторига киради. Статистик маълумотларга кура, мустакиллик йилларида ажралишлар сони карийб икки марта камайган.[6.73]
Дунёда юз бераётган сиёсий, иктисодий мафкуравий тукнашувлар турли хил халкларнинг этномаданий ривожланишига таъсирини утказмай колмайди. Бундай вазиятда миллатни химоя килиш оилани асраб аввайлаш, миллий кадриятларни мустахкамлаш масалалари катта ахамиятга эга булади.
Шуни хам таъкидлаш жоизки, тадкикот натижаларига кура, ёшлар оила ва жамиятга нисбатан анчагина консерватив позицияларга риоя килишни афзал курадилар. Бу омил оила доирасида шаклланган ва мустахкам сакланиб келаётган ижтимоийлашувнинг натижасидир.
Фарзандлар бизнинг келажагимиздир. Суровномалар натижаларига кура, фарзанд куриш тулаконли ва бахтли оиланинг рамзидир. Респондентларнинг 70,9 фоизи фарзандлар бахли оила пойдевори деб тушунишади. Айни пайтда бу фикр аёллар учун мухимрок эканлиги аникланиб, аёл респондентларнинг 52,1% бу фикрни таъкидласалар, эркакларнинг 41,8% тасдиклаганлар.[7.68] Шундай килиб, агар оилали аёллар уз каръерасини ёки таълим олишни давом эттиришни хохласалар, тобора купрок кийинчилик ва муаммоларга дуч келмокдалар.
Республика "Ижтимоий фикр" маркази томонидан утказилган суровномалар натижалари шуни курсатадики, респондентларнинг 41,2 фоизи оиладаги низоларнинг асосий сабабларини моддий кийинчиликлар, узаро тушунмовчиликлар, оилавий мажбуриятларни бажармаслик, оилада урнатилган гендер ролларининг адолатсиз таксимланганлиги, локайдлик, ва турмуш уртокларидан бирининг спиртли ичимликларни истеъмол килишга мойиллиги ва шу каби муаммолар билан богликлигини курсатади. [8.1]
Жисмоний зуравонликни энг куп таркалган сабаблардан бири алкогол ёки гиёхванд моддаларни истеъмол килиш (23,5%), турмуш уртоклар уртасидаги тушунмовчиликлар (22,1%) ва оиладаги моддий кийинчиликлар (20,6%) кабилардир.[8.1]
Хулоса килиб айтганда, утказилган социологик тадкикот натижалари Узбекистонда замоновий узбек оиласининг этномоделига хос гендер тенгликни таъминлашнинг объектив омиллари ва субъектив шарт-шароитлари тугрисидаги фикрлар илгари суриш имконини берди.
Бу йуналишдаги энг устувор вазифалар жумласига куйидагиларни киритиш мумкин:
- Узбекистонда тинчлик, осойишталик ва фаровонликни янада мустахкамлашнинг мухим шарти сифатида оилаларда соглом маънавий мухитни шакллантириш;
- киз болаларни - булажак оналарни - жисмонан соглом ва интеллектуал жихатдан юкори килиб вояга етказиш, замонавий билим ва касб-хунарга эга булишларини таъминлаш, хаётда муносиб урин эгаллашлари, келажакда соглом ва мустахкам оила куришларида хаётга ишоч ва мустакил фикрлаш тарзини шакллантириш;
- касб-хунар коллежлари битирувчиларини, аввало кизларни ишга жойлаштириш, уз бизнесини йулга куйиш иштиёкидаги ёшларга имтиёзли кредитлар, ёш оилаларга уй-жой сотиб олиш ва куриш учун ипотека кредитлари, узок муддатли фойдаланиладиган товарлар харид килишлари учун истеъмол кредитлари ажратиш чора-тадбирларини кенгайтириш;
- дастурий чора-тадбирларни амалга ошириш билан боглик масалаларни хал этишда махаллий хокимият органлари билан фукароларнинг узини узи бошкариш органлари, хотин-кизлар ва ёшлар бирлашмалари, фахрийлар ташкилотлари уртасидаги хамкорликни янада мустахкамлаш;
Бу вазифаларни бажаришда Узбекистонда 2030-йилгача гендер тенглигига эришиш стратегиясини боскичма-боскич ва мавжуд вазиятни хисобга олган холда амалга оширилиши мухим ахамиятга эгадир.[4.1.]
АДАБИЁТЛАР:
1. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистонда бутун халкимиз катори хотин-кизларимиз учун хам муносиб шароитларни яратиб бериш - энг мухим вазифамиз булиб колади. -https://president.uz/uz/lists/view/7076
2. Оила ва хотин-кизларни тизимли куллаб-кувватлашга доир ишларни янада жадаллаштириш чора-тадбирлари тугрисида. Узбекистон Республикаси Президентининг фармони. -https://president.uz/uz/lists/view/5049
3. 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси. -https://drive.google.com/file/d/1rinOV-NXv4GkgzHcg191IV7iIxL5D1GK/view
4. Узбекистонда 2030 йилгача гендер тенглигига эришиши стратегияси. -https://lex.uz/ru/docs/5466673
5. Аимбетов Н.К., Палваниязов А.Ю. Молодая семья и ее основные проблемы (на примере Республики Узбекистан). // Социология и право, 2016. - -https://cyberleninka.ru/article/n/molodaya-semya-i-ee-osnovnye-problemy-na-primere-respubliki-uzbekistan
6. Мамадалиева Х.Х. Брак и семья в Узбекистане // Народонаселение. — 2017. — № 4. — С. 67-77
7. Молодежь Узбекистана: вызовы и перспективы. 2020 г. -Xттпс://www.униcеф.орг/узбекистан/медиа/3696/филе/РУС%20Ёутх%20оф%20Узбекистан %20Чалленгес%20анд%20Проспестс%20Финал.пдф
8. Мнение граждан о семье: установки, взаимоотношения, ориентиры. 15.05.2021 г. -https://ijtimoiyfikr.uz/ru/issledovaniya/obschestvo/mnenie-grazhdan-o-seme-ustanovki-vzaimootnosheniya-orientiry.htm
9. Сеитов А.П., Уразалиева Г.Б."Этно-демографические особенности института семьи в Узбекистане //Постсоветские исследования. 2023. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etno-demograficheskie-osobennosti-instituta-semi-v-uzbekistane
РЕЗЮМЕ:
Ушбу маколада оила институтининг энг долзарб муаммоларидан бири булган замонавий узбек оиласининг этник моделларини тахлил этилган. Унда бугунги куннинг глобаллашув даврида мураккаб узгаришлар таъсиридаги узбек оиласининг ривожланиш хусусиятлари ва мавжуд муаммоларининг айрим жихатлари тахлил этилган.
Калит сузлар: оила, узбек оиласи, кадриятлар, анъаналар, этносоциал, этномодель, аёллар, гендер, гендер тенглик.
РЕЗЮМЕ:
Данная статья посвящена анализу этнических моделей современной узбекской семьи, проанализированы особенности развития узбекской семьи и существующие проблемы под влиянием сложных изменений, происходящих сегодня в мировом масштабе, в том числе и в Узбекистане.
Ключевые слова: family, Uzbek family, values, traditions, ethnosocial, ethnomodel, women, gender, gender equality
RESUME:
This article is devoted to the analysis of ethnic models of the modern Uzbek family, the features of the development of the Uzbek family and existing problems under the influence of complex changes occurring today on a global scale, including in Uzbekistan, are analyzed.
Key words: family, Uzbek family, values, traditions, ethnosocial, ethnomodel, women, gender, gender equality.