Научная статья на тему 'ОХИРГИ ЗАРУРАТНИНГ КАМ АҲАМИЯТЛИ ҚИЛМИШЛАР, БУЙРУҚ ЁКИ БОШҚА ВАЗИФАНИ ИЖРО ЭТИШ ВА КАСБ ЁКИ ХЎЖАЛИК ФАОЛИЯТИГА БОҒЛИҚ АСОСЛИ ТАВАККАЛЧИЛИКДАН ФАРҚЛИ ВА ЎХШАШ ТОМОНЛАРИ'

ОХИРГИ ЗАРУРАТНИНГ КАМ АҲАМИЯТЛИ ҚИЛМИШЛАР, БУЙРУҚ ЁКИ БОШҚА ВАЗИФАНИ ИЖРО ЭТИШ ВА КАСБ ЁКИ ХЎЖАЛИК ФАОЛИЯТИГА БОҒЛИҚ АСОСЛИ ТАВАККАЛЧИЛИКДАН ФАРҚЛИ ВА ЎХШАШ ТОМОНЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Право»

110
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ОХИРГИ ЗАРУРАТНИНГ КАМ АҲАМИЯТЛИ ҚИЛМИШЛАР, БУЙРУҚ ЁКИ БОШҚА ВАЗИФАНИ ИЖРО ЭТИШ ВА КАСБ ЁКИ ХЎЖАЛИК ФАОЛИЯТИГА БОҒЛИҚ АСОСЛИ ТАВАККАЛЧИЛИКДАН ФАРҚЛИ ВА ЎХШАШ ТОМОНЛАРИ»

Tashkent State Transport University The Constitution of the Republic of Uzbekistan is the Glorification of Human Dignity, the Guarantee of Our Free and Prosperous Life

Volume 3 | TSTU Conference 2 | 2022 O'zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va _farovon hayotimiz kafolati

OXHPrH 3APYPATHHHr KAM A^AMHHT^H KMMHm.ïïAP, BYHPYK

ËKH BOm^A BA3HOAHH H^PO ЭТHm BA KACB ËKH Xy^A^HK OAO^HHTHrA BOF^HK ACOŒH TABAKKAOTMHK^AH OAPK^H

BA yxmAm tomoh^aph

Map^OHa BOTHP K;H3H !^yMaHa3apoBa

T^roY MycTaKun ronaHyBHucu botirqizi@gmail.com

y3ÖeKHCTOH PecnyônuKacuHHHr ^K 35-Moggacuga caHaô yranraH KHHMHmHHHr ^HHOHHnnrHHH hcthcho этyвнн xpnaraap y3HHUHr MatnyM ôenrunapu ôunaH ôup-ôupura akhh, myHHHrgeK ôomKa ôenrunapu acocuga ^apK^u

ôynumu MyMKHH. 3Hr aBBano, эtтнôop KaparamuMH3 no3HM ôynraH xpnar myKH, ^HHoaTHHHr öenrunapu ôynraH uwmuMOUü xaefamuK, aüÖHUm Maewyàn^u, xyvyv^Kp xuro^ruruk x,aMga ^aзогa ca3oeopmK Kaôu TypT ôenru x,ap KaHgafi h^thmohh xaB^nu KunMumHH ^hhoat geô Tonum ynyH 3apyp ôynuô, Ma3Kyp ôenrunapHHHr ôapnacu Ba afiÔHHHr ôupop maKnu MaB^yg ôynraH xongaruHa KHHMHmHH ^hhoat geô xucoônam MyMKHH ôynagu. KunMumHHHr ^HHoHÖnuruHH hcthcho KHnyBHH xpnaraapga эca caHaô yTunraH ^hhoat ôenrunapuHHHr ôupu ëKH ôup HenTacHHHHr fiyKnuru ynapHH ^hhoat cu^araga ôaxpnamHMH3ra TycKHHnuK KHnagu.

MacanaH, KaM ayaMmmm ^mMurnmp (^K 36-Moggacu)ga Ku^Mum afiônu Ba xyKyKKa xuno$ ôynca-ga, yHHHr h^thmohh xaB^nunuru ôy^Mafigu, оxирги 3apypam (^K 38-Moggacu), Kacô ëKU xy^anuK fiaomxmu ôrnaH ôosxuq ôymaH aœcm maeaKKammuK (^K 41-Moggacu)ga h^thmohh xaB^nunuK Ba afiÔHHHr MaB^ygnuru pacMaH KypuHuô TypraH xpnga ynapga xyKyKKa xuno^nuK ôenrucu ôy^Mafigu, öyüpy^HU ëKU ôom^ana maрзàaги ea3U$aHU ôawapurn (^K 40-Moggacu) h^thmohh xaB^nu Ba xyKyKKa xuno$ ôynraHH ôunaH KunMumga afiÔHHHr MaB^ygnuru hcthcho KunuHagu.

^efinm MyMKHHKH, ôupruHa ^hhoat ôenrunapuHHHr MaB^ygnuru w3acugaH KapamHHHr y3H Ma3Kyp xpnaraap ypTacuga ôup KaTop yxmamnuKnap x,aMga ^apK^apHH KypcaTuô ôepa onagu. BupoK, yxmam Ba ^apKgu ^uxaraap $aKar mynapgaH uôopar эмac. Ha3apHfi ^Hx,argaH Ma3Kyp xpnaraapHHHr y3ra ^apKgu Ba yxmam TOMoHnapuHH ypraHum aManuëTga KoHyHHH Ky^^am W3acugaH MyaMMonapHHHr ôapxaM Tonumura ëpgaM ôepagu. y3 HaBÔaTHga, 6y "Hasapnajiap" KOHyHHHHr MOx,Hirrara, ymmr

December 1

асослари хакидаги маълум тахминларга асосланади. Хукук тарихи туфайли хар бир ёндашув инсониятнинг маълум тарихий ривожланишдаги эхтиёжлари асосида юзага келади[1]. ^илмишнинг жиноийлигини истисно этувчи холатлар хам тарихан ривожланиш давомида юзага келган назарий карашлар асосида шаклланган дейиш мумкин.

Куйида дастлаб уларнинг ухшашликларини тахлил этиб утамиз.

Охирги зарурат ва кам ауамиятли цилмишнинг ухшаш томонлари сифатида икки холатнинг хам содир этилишида жиноят таркибининг мавжудлигини, килмишлар айбнинг касд шаклида амалга оширилишини, бирок жавобгарликни келтириб чикармаслигини, хаётга карши жиноятлар икки холат билан хам окланиши мумкин эмаслигини санаб утиш мумкин.

Охирги зарурат ва буйруц ёки бошца вазифани ижро этиш уртасидаги ухшашлик хакида суз юритадиган булсак, умуман, буйрук ёки бошка вазифани ижро этиш зарурат доирасида бажарилади дейиш мумкин. Яъни, конуний буйрукни бажараётган шахс буйрукни бажармаганлиги учун келиб чикиши мумкин булган жавобгарлик (жиноий ёки бошка хукукий жавобгарлик)нинг олдини олиш максадида харакат килади. Айни шу холат буйрук ёки бошка вазифани ижро этиш ва охирги заруратни бир-бирига якинлаштиради, бирок жиноийлиги олдиндан аёй булган буйрук ёки фармойишни бажариш жиноий жавобгарлик билан тахдид килинганлиги сабабли вазият узгариб, шахсда яна икки йул пайдо булади: ноконуний буйрукни бажариш ва жиноий жавобгарликка тортилиш ёки бажармай жавобгарликдан халос булиш. Демокчимизки, мазкур икки килмишнинг жиноийлигини истисно килувчи холатлар айнан танлов хукуки эканлиги билан хам бир-бирига якин саналади.

Охирги заруратнинг касб ёки хужалик фаолиятига бозлиц асосли таваккалчилик билан ухшашлиги сифатида эса, касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчиликда таваккал килмай ижтимоий фойдали максадларга эришиш мумкин эмаслиги, охирги заруратда эса камрок зарар етказмай каттарок хавфнинг олдини олиш мумкин хисобланмаслигини, хар икки холатда хам жиноятнинг ижтимоий хавфлилик ва айбнинг мавжудлиги каби белгилари яккол куриниб турган холда уларда хукукка хилофлик белгиси булмаслигини курсатиб утиш мумкин. Касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчилик охирги зарурат каби ижтимоий хаётнинг турли сохаларида содир этилиши мумкин, масалан, тиббиёт. иктисодиёт, жамоат хавфсизлиги ва. хк. Бу хам уларнинг ухшашликларидан бири була олади.

December 1

Охирги заруратнинг суз юритилаётган уч килмишнинг жиноийлигини истисно килувчи холатлар уртасидаги фарклари ухшашликларига караганда бир мунча куп булиб, бу уларнинг хукукий табиатидаги узига хосликларни курсатади. Куйида тахлилимизни уларнинг хар бирига алохида тухталган холда давом эттирамиз.

Охирги зарурат ва кам ахамиятли килмишларнинг фарклари

Биринчи фарк, охирги заруратда содир этилган килмишда ижтимоий хавфлилик яккол кузга ташланса, кам ахамиятли килмишларда унинг содир этилиши жиноят сифатида курилиши учун зарур булган ижтимоий хавф даражасига етмайди, яъни килмиш ижтимоий хавфли саналмайди.

Иккинчи фарк, охирги зарурат холатида содир этилган килмиш катта хавфнинг олдини олиб колиш учун содир этилиб, ижтимоий фойдалилик белгисига эга булади. Бирок, охирги заруратни тулик ижтимоий фойдали деб хисоблаб булмайди, сабаби, бу харакатлар билан маълум зарарнинг олди олиниши натижасида худди шундай хукук ва манфаатларга эга учинчи шахс зарар куришига сабаб булади[2]. Кам ахамиятли килмишлар эса асло ижтимоий фойдали харакат ёки харакатсизлик сифатида курилиши мумкин эмас. Ч.М. Багировнинг фикрича, кам ахамиятли килмишлар жиноий жавобгарлик келтириб чикармаслиги билан, умуман, ижтимоий хавфли булмаганлиги сабабли бошка хукукий жавобгарликни (маъмурий ёки фукаролик-хукукий) келтириб чикармаса-да, килмиш ахлокка зид хисобланади[3]. Ч.М. Багиров бу билан килмишни ахлокий жихатдан кораланишини таъкидлайди, демаккки, унда ижтимоий фойдалилик хусусияти булиши мумкин эмас.

Учинчи фарк, охирги зарурат холатида содир этилган килмиш жиноий жавобгарликни келтириб чикармаслиги мумкин, бирок унинг бошка хукукий жавобгарлиги истисно килинмайди. Кам ахамиятли килмишлар эса, на жиноий, на маъмурий-хукукий, ва на фукаролик-хукукий жавобгарликка сабаб булади.

Туртинчи фарк, охирги заруратда килмиш факат харакат билан содир этилса, кам ахамиятли килмишлар хам харакат, хам харакатсизликда ифодаланиши мумкин.

Шу уринда таъкидлаб утмокчимизки, бирор килмишнинг жиноят сифатида топилиши масаласи давлат суверенитети билан боглик булиб, бошка давлатда худди шу холат жиноят саналиши ёки жиноийлиги инкор этилиши икиинчиси учун хам шу каби булиш мажбуриятини юклолмайди[4]. Бу фикримиз билан кам ахамиятли килмиш тушунчасини бугунги кунда килмишнинг жиноийлигини

December 1

Tashkent State Transport University The Constitution of the Republic of Uzbekistan is the Glorification of Human Dignity, the Guarantee of Our Free and Prosperous Life

Volume 3 | TSTU Conference 2 | 2022 O'zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va farovon hayotimiz kafolati

hcthcho этyвнн xpnaraap KaropugaH HHKapum Tyrpucugaru AHru KapamnapHHHr gaBnaTHMH3ga KenaëTraHnHrHHH эcпaтнô yTMoKHHMU3.

OxHprH 3apypaT Ba ôyfipyK ëKH 6om^a Ba3H(|)aHii impo этнmнннг (|)apK.iapn

BipHHHH (apK Kafi fiyn ôunaH Ba3H$aHHHr ôa^apunumu ôunaH ôofhhk ôynuô, KHHMumHHHr ^HHoufinuru hcthcho этнпнmн ynyH ôyfipyK Ba ^apMofiumHH u^po KH^aëTraH maxc y3ura WKnaHraH Ba3H$aHH KoHyHaH ôa^apraH ôynumu mapT. X,arTO KoHyHufi ôyfipyKHH KoHyHufi Tanaônapra 3ug ôynraH xapaKar Ba xapaKaTcronuK op^anu ôa^apum x,aM ^aBoôrapnuKKa caôaô ôynagu. fflyHgafi экaн, ôyfipyK ëKH ôomKa Ba3H$aHH H^po этyвнн maxc Ba3H$acuHH KoHyH pyx,car ôepraH fiyn ôunaH ôa^apraH ôynumu cogup этнпгaн KU^MHmHHHr Y3ôeKHcTOH PecnyônuKacu ^KHuHr 40-Moggacuga KemupunraH hcthcho xpnar geô Tonunumura (ôomKa Tanaônapra x,aM ^aBoô ôepraH TaKgupga) acoc ôynumu

MyMKHH.

Oxupru 3apypaTga эca, ^apKgu paBHmga, maxcra KaHgafi fiyn ôunaH KaMpoK 3apap eTKa3um KepaKnuru KypcaranMaraH ôynuô, MyxuMH HucôaraH KaTTa 3apapHHHr ongu onuHraH ôynumHgup.

Hkkhhhh (apK ôyfipyK ëKH ôomKa Ba3H$aHH H^po этнm xonaraga H^ponuHHHr KHHMumuga afiôHHHr, atHH Kacg ëKH эxтнëтcнзпнкнннг MaB^yg ôynMacnuruga HaMoëH ôynagu. ^eMaKKH, Kenuô HHKKaH 3apap maxcHHHr cyôteKTHB xo^um-ucTaru HaTH^acu ôynMafigu. B. H. rp^eHuaHHHr Tatôupu ôunaH afiTraHga, "H^ponuHHHr ^HHoufi ôyfipyFHH ôa^apumuga ^HHoufi ^aBoôrapnuK ^a^ar ôuTTa acocga - yHHHr xapaKaraapuga afiôHHHr fiyKguru ôunaH hcthcho KH^HHHmu MyMKHH"[5]. Ku^MHmHHHr ^HHoufinuru hcthcho этнпнmн ynyH u^po этyвнн y3ura ôepunraH ôyfipyK ëKH ^apMofiumHHHr KoHyHra 3ug экaнннн ôunMaraH ôynumu no3HM. AfiHaH Ma3Kyp xpngaruHa afiôHHHr fiyKguru

xaKuga cy3 ôopumu MyMKHH. Akc xonga yMyMHfi acocnapga ^HHoufi ®;aBoôrapnHK W3ara Kenagu. By xpnarra 3ug paBHmga, maxc oxupru 3apypaT xpnarnga xapaKar KH^raHuga W3ara Kenumu MyMKHH ôynraH xaB^HH aHraafigu Ba yHHHr Kenuô HHKumura fiyn Kyfiuô ôepagu, Marçcag - ôyHgaH-ga KaTTapoK xaB^HHHr onguHH onum.

Yhhhhh (apKKa Kypa ôyfipyK ëKH ôomrça Ba3H$aHH u^po этнmga cyôteKT MKppu TypyBHH MaHcaôgop maxcra xH3Mar Ma^ôypuaTnapu acocuga ôyficyHyBHH maxc ôynca, oxupuru 3apypaTga cyôteKT x,ap KaHgafi maxc ôynumu MyMKHH.

December 1

Туртинчи фарк шундаки, буйрук ёки бошка вазифани ижро этишда шахс иккинчи шахснинг буйрук ва истаги асосида харакат содир этишга мажбур булса, охирги заруратда шахс факат узининг танлови ва истаги асосида камрок ахамиятли хавфга зарар етказиш масаласини хал этади.

Бешинчи фарк шундаки, буйрук ёки бошка вазифани ижро этишда хавф манбаи тегишли талабларга жавоб берадиган ва ижро этувчи томонидан бажарилиши мажбурий булган буйрук ёки фармойиш саналади. Мазкур буйрук ва фармойиш ноконуний булгани учун уни ижро этиш муайян зарар келиб чикиш хавфини юзага келтиради. Охирги заруратда эса, таъкидлаб утганимиздек, хавф манбалари жуда куп.

Олтинчи фарк килмишни содир этиш натижасида зарар етказиладиган шахслар доираси билан боглик. Охирги заруратда маълумки, биринчи, иккинчи ва учинчи шахсга хам зарар етказилиши мумкин булади. Буйрук ёки бошка вазифани ижро этишда, асосан, учинчи шахслар хукук ва манфаатларига, шу жумладан, жамият ва давлат манфаатларига, табиий мухитга, мулкка, тинчлик ва хавфсизликка хам зарар етиши мумкин. Хатто ижрочининг узига хам кандайдир зарар келиб чикиши истисно этилмайди. Ноконуний буйрук эгаси булган иккинчи шахс куп холларда зарар етувчилар доирасида булмаслиги суз бораётган фаркни юзага келтиради.

Охирги зарурат ва касб ёки хужалик фаолиятига боFлик асосли таваккалчиликнинг фарклари

Охирги зарурат ижтимоий фойдали харакат була олмаслиги масаласини олдинги бобларда тахлил килиб утган эдик. Айнан мазкур холат биринчи фаркни курсатади. Касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчилик фаркли равишда ижтимоий фойдали саналади, унда ижтимоий фойдали максад кузланади ва асосли таваккал килинади.

Иккинчи фарк шундан иборатки, касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчиликда шахс юзага келиши мумкин булган барча салбий окибатларнинг олдини олиш учун тегишли чораларни курган булиши лозим. Масалан, тиббий амалиётда килинган таваккалчиликда олдиндан тахмин килинган салбий окибатларнинг олдини олишга кодир техник жихозлар хозир килинган булиши лозим ёки таваккалчилик ёнгин билан боглик булган холларда ёнгин хавфсизлиги билан боглик барча чоралар курилган булиши керак.

Охирги зарурат эса кескин фаркка эга булиб, бу холатда хавф тусатдан юзага келади хам да шахс уша холат юз

December 1

Tashkent State Transport University The Constitution of the Republic of Uzbekistan is the Glorification of Human Dignity, the Guarantee of Our Free and Prosperous Life

Volume 3 | TSTU Conference 2 | 2022 O'zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va farovon hayotimiz kafolati

беришини билмаган, билиши хам мумкин булмаганлиги учун олдиндан тайёргарликка эга булмайди. Бундай холат эса, шахсда нисбатан огир рухий босим шароитида юз беради.

Учинчи фарк шундаки, касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчилик факат маълум бир фаолият сохасида махсус билимга эга булган профессионал шахснинг уз фаолиятига оид асосли таваккалчилиги окланиши мумкин булса, охирги зарурат учун субъектлар доираси чекланмаган. Бирок мазкур фикримизга карши булган хукукшунос олимлар хам мавжуд. Масалан, В.И. Саморокова, А.Н. Попова ва В.В. Орехов хавф шахслар фаолиятининг хар кандай сохасида юзага келиши мумкин булганлиги сабабли, касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчиликнинг субъектлари нафакат маълум соха мутахассислари балки мутахассис булмаган шахслар хам булиши мумкин деб хисоблашади[6].

Туртинчи фарк охирги заруратда нафакат келтирилган зарар олди олинган зарардан ошиб кетса, балки етказилган зарар ва олди олинган зарар тенг булиб колган холларда хам охирги зарурат чегарасидан четга чикиш деб топилса, касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчиликда кузланган ижтимоий фойдали натижага эришилмаган ва келтирилган зарар ижтимоий фойдали максадга эришиш натижасида олиниши мумкин булган фойдали натижадан купрок булган такдирда хам етказилган зарар жавобгарликка сабаб булмайди. Факатгина одамларнинг халок булиш хавфи, экология халокати ёхуд бошкача огир окибатларнинг келиб чикиши мумкинлигини била туриб килинган булса, таваккалчилик асосли деб топилиши мумкин эмас.

Бешинчи фарк касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчиликда мазкур таваккалчиликни амалга оширишдан олдин охирги заруратдан фаркли равишда аник хавф юзага келмаган ва факат хавфнинг эхтимоли мавжуд булади. Хавфнинг келиб чикиши ижтимоий фойдали максадларга эришиш йулида килинган асосли таваккалчиликнинг салбий натижаси сифатида юзага келиши мумкин булади.

Хулоса килиб шуни таъкидлаш мумкинки, охирги зарурат узининг хукукий табиати билан кам ахамиятли килмишлар, буйрук ёки бошка вазифани ижро этиш ва касб ёки хужалик фаолиятига боглик асосли таваккалчилик билан бир катор якинликларга эга булса-да, уларнинг фарклари сон жихатдан устунлик килади. Уларнинг барчасини мукаммал

December 1

Tashkent State Transport University The Constitution of the Republic of Uzbekistan is the Glorification of Human Dignity, the Guarantee of Our Free and Prosperous Life

Volume 3 | TSTU Conference 2 | 2022 O'zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va _farovon hayotimiz kafolati

урганиш конунни куллаш борасида кийинчиликлар юзага келишини олдини олишда мухим ахамият касб этади.

REFERENCES

1. Toshpulatovich, Allayorov Jahongir. "MODELS OF INTERNATIONAL JURISPRUDENCE." Pindus Journal of Culture, Literature, and ELT 6 (2021): 6366.

2. М. Жуманазарова. Охирги зарурат хамда зарурий мудофаа каби килмишнинг жиноийлигини истисно килувчи холатларнинг узаро фаркли ва ухшаш томонлари. "Жиноят процесси иштирокчилари хукукларининг кафолатлари: халкаро илмий-амалий онлайн-конференция материаллари туплами. -Тошкент.: ТДЮУ, 2021. - Б. 54-59.

3. Багиров Ч. М. Малозначительность деяния и ее уголовно-правовое значение: автореф. дис. ... канд. юрид. наук. Тюмень, 2005. С. 10.

4. Аллаёров, Ж. (2020). НЕКОТОРЫЕ ВОПРОСЫ ПРИМЕНЕНИЯ НОРМ МЕЖДУНАРОДНОЙ ПОДСУДНОСТИ. Review of law sciences, (3), 113-116.

5. Григенча В. Я. Уголовно-правовые проблемы исполнения приказа: автореф. дис. ... канд. юрид. наук. Екатеринбург, 1997. [Электронный ресурс]. URL: http://www.dissercat.com/content/ugolovno-pravovye-problemyispolneniya- prikaza

6. Орехов В.В. Необходимая оборона и иные обстоятельства, исключающие преступность деяния. - СПб.: Юрид. центр Пресс, 2003. - 146 с.

December 1

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.