Научная статья на тему 'О Конституции Республики Узбекистан и правовом режиме государственной собственности: недавнее прошлое, настоящее и перспективы'

О Конституции Республики Узбекистан и правовом режиме государственной собственности: недавнее прошлое, настоящее и перспективы Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
80
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Review of law sciences
Область наук
Ключевые слова
собственность / имущественные права / имущественный плюрализм / разгосударствление и приватизация / монополия государственной собственности / муниципальная собственность / право оперативного управления и право хозяйственного ведения. / property / property rights / property pluralism / denationalization and privatization / state property monopoly / municipal property / the right of operational management and the right of economic management.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Баратов Миродил

Статья посвящена правовому режиму государственной собственности как отдельной формы собственности, анализируется ее недавнее прошлое состояние, особенности и ближайшие перспективы. Следует отметить, что с начала формирования рыночных отношений в нашей стране имущественный статус государства существенно изменился. Сейчас монополия государства на всю собственность в стране постепенно исчезает. Конечно, такая ситуация неразрывно связана с экономическими факторами развития страны. Подчеркивается, что в условиях рыночных отношений государственная собственность как форма собственности охраняется на равной и правовой основе, как и другие формы собственности (Конституция Республики Узбекистан, статья 53). Объясняется, что государственная собственность является одной из форм собственности и не имеет преимуществ, а объекты государственной собственности являются национальным достоянием. В заключении делается вывод о том, что судьба государственной собственности, ее правовой режим не должны быть нестабильными: назрела необходимость принятия Закона «Об управлении государственной собственностью».

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

On the Constitution of the Republic of Uzbekistan and the legal regime of state propert y: the recent past , present and prospects

The article is devoted to the legal regime of state property as a separate form of property; its recent past state, features and immediate prospects are analyzed. It should be noted that since the beginning of the formation of market relations in our country, the property status of the state has changed significantly. Now the state monopoly on all property in the country is gradually disappearing. Of course, this situation is inextricably linked with the economic factors of the country’s development. It is emphasized that in the conditions of market relations, state property as a form of ownership is protected on an equal and legal basis, like other forms of ownership (Constitution of the Republic of Uzbekistan, article 53). It is explained that state property is one of the forms of ownership and has no advantages, and objects of state ownership are a national treasure. In conclusion, we can conclude that the fate of state property, its legal regime should not be unstable: it is high time to adopt the Law «On state property management».

Текст научной работы на тему «О Конституции Республики Узбекистан и правовом режиме государственной собственности: недавнее прошлое, настоящее и перспективы»

UDC: 347.4 (042)

Баратов Миродил

Тошкент давлат юридик университеты юридик фанлар доктори, профессор

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИНИНГ КОНСТИТУЦИЯСИ ВА ДАВЛАТ МУЛКИНИНГ ^УЦУЦИЙ РЕЖИМИГА ДОИР: ЯЦИН УТМИШИ, БУГУНИ ВА ИСТЩБОЛЛАРИ

Аннотация. Мацола мулкнинг алоуида шакли булган давлат мулкининг ууцуцийрежимига багишлан-ган булиб, унинг яцин утмишдаги уолати, узига хос жиуатлари ва яцин истицболлари тащил цилинади. Таъкидлаш лозимки, мамлакатимизда бозор ицтисодиёти муносабатлари шакллана бошлаган пайтдан бошлаб давлатнинг мулкдорлик мавцеи сезиларли даражада узгарди. Эндиликда давлатнинг мамла-катдаги барча мол-мулкларга нисбатан монопол ууцуци секин-асталик билан баруам топиб бормоцда. Албатта, бундай уолат мамлакат ривожланишининг ицтисодий омиллари билан узвий боглицдир. Бозор муносабатлари шароитида давлат мулки уам мулкнинг бир шакли сифатида бошца мулк шакллари каби тенг ууцуцли ва ууцуций жиуатдан баб-баравар мууофаза этилиши таъкидланади (Узбекистон Республикасининг Конституцияси, 53-модда). Давлат мулки мулк шаклларидан бири булиб, уеч цан-дай устунликка эга эмаслиги, айни вацтда давлат мулки объектлари миллий бойлик экани изоуланади. Якунда давлат мулкининг тацдири, унинг ууцуций режими нобарцарор булмаслиги кераклиги хусусида хулосага келинади: "Давлат мулкини бошцариш тугрисида"ги цонунни цабул цилиш зарурати пайдо булгани билдирилади.

Калит сузлар: мулк, мулк ууцуци, мулкий плюрализм, давлат тасарруфидан чицариш ва хусусий-лаштириш, давлат мулки монополияси, муниципал мулк, оператив бошцариш ууцуци ва хужалик юри-тиш ууцуци.

Баратов Миродил

доктор юридических наук, профессор Ташкентского государственного юридического университета

О КОНСТИТУЦИИ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН И ПРАВОВОМ РЕЖИМЕ ГОСУДАРСТВЕННОЙ СОБСТВЕННОСТИ: НЕДАВНЕЕ ПРОШЛОЕ, НАСТОЯЩЕЕ И ПЕРСПЕКТИВЫ

Аннотация. Статья посвящена правовому режиму государственной собственности как отдельной формы собственности, анализируется ее недавнее прошлое состояние, особенности и ближайшие перспективы. Следует отметить, что с начала формирования рыночных отношений в нашей стране имущественный статус государства существенно изменился. Сейчас монополия государства на всю собственность в стране постепенно исчезает. Конечно, такая ситуация неразрывно связана с экономическими факторами развития страны. Подчеркивается, что в условиях рыночных отношений государственная собственность как форма собственности охраняется на равной и правовой основе, как и другие формы собственности (Конституция Республики Узбекистан, статья 53). Объясняется, что государственная собственность является одной из форм собственности и не имеет преимуществ, а объекты государственной собственности являются национальным достоянием. В заключении делается вывод о том, что судьба государственной собственности, ее правовой режим не должны

быть нестабильными: назрела необходимость принятия Закона «Об управлении государственной собственностью».

Ключевые слова: собственность, имущественные права, имущественный плюрализм, разгосударствление и приватизация, монополия государственной собственности, муниципальная собственность, право оперативного управления и право хозяйственного ведения.

Baratov Mirodil

Doctor of Law, Professor, Tashkent State University of Law

ON THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN AND THE LEGAL REGIME OF STATE PROPERTY: THE RECENT PAST, PRESENT AND PROSPECTS

Abüract. The article is devoted to the legal regime of átate property as a separate form of property; its recent patf átate, features and immediate prospects are analyzed. It should be noted that since the beginning of the formation of market relations in our country, the property átatus of the átate has changed significantly. Now the átate monopoly on all property in the country is gradually disappearing. Of course, this situation is inextricably linked with the economic factors of the country's development. It is emphasized that in the conditions of market relations, átate property as a form of ownership is protected on an equal and legal basis, like other forms of ownership (Contfitution of the Republic of Uzbekitfan, article 53). It is explained that átate property is one of the forms of ownership and has no advantages, and objects of átate ownership are a national treasure. In conclusion, we can conclude that the fate of tfate property, its legal regime should not be untfable: it is high time to adopt the Law «On átate property management».

Keywords: property, property rights, property pluralism, denationalization and privatization, átate property monopoly, municipal property, the right of operational management and the right ofeconomic management.

Конституция у мавжуд булган х,ар бир давлатда Асосий конун саналиб, миллий давлатчилик ва иктисодиёт асослари, инсон ва фукароларнинг асосий ^укуклари, эркинликлари ва бурчларини белгилайди. Узбекистан Конституцияси мукаддимасида белгиланган "х,озирги ва келажак авлодлар олдидаги юксак масъулиятни англаш", "узбек давлатчилиги ривожининг тарихий тажрибасига таяниш", айтиш мумкинки, бутун саьй-х,аракатларимизнинг узига хос "йул харитаси"дир. Белгиланганидек, давлат уз фаолиятини инсон ва жамият фаровонлигини кузлаб, ижтимоий адолат ва конунийлик принциплари асосида амалга оширади. Бунинг учун эса, х,еч шубхдсиз, моддий асос керак. Конституция мулкий плюрализмни эълон килди - бозор муносабатларини ривожлантиришга каратилган Узбекистон иктисодиётининг негизини хилма-хил шакллардаги мулк ташкил этади.

Мамлакатимиз Президента таъкидлаганидек, "Биз янги Узбекистонни халкимиз билан бир-галикда барпо этамиз, деган улугвор максадни уз олдимизга куйганмиз. Бу борада "Жамият -исло^отлар ташаббускори" деган янги гоя кун-далик фаолиятимизга тобора чукур кириб бор-мокда. Ислох,отларнинг амалий натижадорлигини оширишда, жойларда янги ташаббусларни илга-ри суришда ах,олимизнинг янада фаолрок, янада ташаббускор булишига эришмогимиз лозим. Энг асосийси, бу ислох,отлар натижасида халкимиз учун фаровон ва муносиб турмуш шароитини яра-тиб беришимиз керак. Одамларимиз етарли даро-мад топиши учун энг кулай бизнес ва инвестиция мух,итини шакллантириб, янги-янги корхоналар ва иш жойларини купайтиришимиз зарур. Бу гоят долзарб ишларни узимиз килмасак, х,еч ким бизга четдан келиб килиб бермайди1.

Айни ислохщлар фонида 2017-2021 йиллар-да Узбекистон Республикасини ривожлантириш-

1 Узбекистон Республикаси Президента Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси // https://uza.uz/uz/poSs/zbekiSon-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-25-01-2020.

2 // Узбекистон Республикаси конун ^ужжатлари туплами, 2017 йил, 6-сон, 70-модда.

нинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегияси2да белгиланган иктисодиётда давлат иштирокини камайтириш буйича институционал ва таркибий ислох,отлар давом эттирилмокда. Табиийки, ислох,отларнинг марказида инсон ва унинг манфаатлари турибди. Ижтимоий-иктисо-дий муносабатларда инсонни хдракатлантирувчи куч мулкка эгаменлик х,иссидир.

Дархдкикат, мулк ^укуки ^укук илми ва ама-лиётининг йирик институтларидан бири сифати-да иктисодий муносабатлар тизимида узига хос уринга эгадир. Зеро, мол-мулклар ва моддий неъ-матларнинг ^укукий тартибга солиниши, мулк-нинг кимга тегишли булиши ва жамият аъзолари уртасида кандай таксимланишига кура иктисодий муносабатлар шаклланади ва мамлакатнинг ис-тикболдаги ривожланиши белгилаб олинади.

Кейинги йилларда мамлакатимизда давлат мулки объектларининг катта кисми давлат тасар-руфидан чикарилди ва хусусийлаштирилди. Бу х,олат мулк ^укукининг субъекти сифатида давлат макомини белгилашда энг асосий омиллардан бирига айланди. Зеро, бир пайтлар жамиятдаги якка ва ягона кудратли мулкдор х,исобланган давлат мол-мулки бозор конуниятларига мувофик равишда мулкдорлар кулига топширилди ва бу, уз навбатида, бозор иктисодиётининг талаб ва таклиф, ракобат каби энг мух,им конуниятлари жамиятда амал кила бошлашига олиб келди.

Шу билан бирга, хусусийлаштириш ва давлат тасарруфидан чикариш ижтимоий хдётнинг куп-лаб сохдларида давлат монополияси барх,ам то-пишига ва соглом ракобат шаклланишига х,амда давлатнинг мулкдорлик мавкеи тубдан узгари-шига олиб келди. Масалан, алока, тиббий хизмат, ^укукий хизмат каби хизмат курсатиш сох,ала-ридаги куплаб ташкилотлар ва мол-мулкларнинг хусусийлаштирилиши бу сохдларни жадал суръ-атларда ривожлантиришга замин яратди. Яъни давлат мулкининг доминантлигига барх,ам бе-рилди. Мазкур х,олатлар эндиликда мулк ^укуки субъекти сифатида давлатнинг макоми фукаро-лик ^укуки бошка субъектларининг мулкдорлик макоми билан тенглашиб бораётганини англата-ди. Зеро, мутахассислар айтганидек, бозор му-

носабатлари шароитида маблаглар ва захиралар (ресурслар)ни таксимлаш ва кайта таксимлаш, иктисодиётни тугри ташкил этишда етакчи омил х,исобланади3. Хусусийлаштириш ва давлат тасарруфидан чикаришнинг х,озирги кунда х,ам жадал суръатларда давом этаётгани ва фукаролар х,амда юридик шахслар мулк ^укукига эга булишлари мумкин булган объектлар тури купайиб бораёт-гани фикримиз далилидир. Ушбу жараёнда бир пайтлар фукароларимизнинг тасаввурида факат ва факат давлат мулки объекти булиши мумкин булган мол-мулклар, комплекслар ва катор объ-ектлар х,ам давлат тасарруфидан чикарилди. Бу жараён янги форматда давом этмокда.

Шу билан бирга, давлат мулки объектларидан самарали фойдаланиш ва тасарруф килиш макса-дида охирги пайтларда буш ётган давлат мулки объектларини оммавий савдо оркали, жумладан, хорижий инвесторларга сотиш, инвестиция маж-буриятлари шартларини кабул килиш асосида "ноль" харид кийматида танлов оркали сотиш, давлат органлари ва ташкилотларига оператив бошкариш ^укуки асосида берилган мол-мулк-лардан янада самарали фойдаланиш максадида уни текинга фойдаланишга топшириш амали-ётидан давлат акция пакетлари (улушлари) битта лот асосида савдога чикарилиши; соф активлари-нинг пропорционал улушига тенг (соф активлари устав капиталидан кам булганда номинал) кий-матда оммавий савдоларга чикарилган киймати 100 млн. сумдан ошмаган давлат акция пакетлари (улушлари) уч ой давомида сотилмаган такдирда, улушлар "1 сум" бошлангич нархда, акция пакетлари "1 та акция - 1 сумдан битта лот" тамойили асосида кайта савдога чикарилиши; инвестиция х,амда ижтимоий мажбуриятлар асосида "1 сум" бошлангич кийматда оммавий савдоларга чика-рилиши; давлат активларини сотиб олувчилар туловларни конунчиликда белгиланган тартибда булиб-булиб тулаш шарти асосида амалга ошири-ши мумкинлиги; давлат улушларини булиб-булиб тулаш шарти билан сотиб олиш шартномалари доирасида белгиланган графикка асосан кисман туловни амалга оширган харидорларга тулик туловлар амалга оширилгунга кадар улуш кийма-

3 Дианов Д.В., Суслов Д.А. О соотношении экономических и правовых проблем оценки национального имущества // Юрист, 2015. -№ 3. - 15.

тининг туланган кисмига мутаносиб равишда жа-мият бошкарувида иштирок этиш ва дивидендлар олиш ^укуки асосида "тасарруф этиш ^укукисиз" эгалик сертификати берилиши; давлат кучмас мулки объектларини сотиб олиш шартномалари доирасида кисман туловни амалга оширган ха-ридорларга сотиб олиш туловини тулик амалга оширгунга кадар "тасарруф этиш ^укукисиз" давлат ордери берилиши амалиётига утилмокда4.

Хусусийлаштириш сохдсидаги бундай тад-бирлар давлатнинг мулкдорлик макомини муа-йян сох,аларга йуналтиришни асосий максад ки-либ куяди. Бунда давлат илгаригидек мамлакат-даги ягона мулкдор эмас, давлат ва жамият эх,ти-ёжларини ифода этувчи, мамлакатни бошкариш ва халк фаровонлигини таъминлаш максадида мол-мулкка эгалик килувчи, ундан фойдаланув-чи ва тасарруф этувчи субъект сифатида намоён булади.

Мамлакатимизда бозор иктисодиёти муноса-батлари шакллана бошлаган пайтдан буён дав-латнинг мулкдорлик мавкеи сезиларли даражада узгарди. Эндиликда давлатнинг мамлакатдаги барча мол-мулкларга нисбатан монопол ^укуки секин-асталик билан барх,ам топиб бормокда. Ал-батта, бундай х,олат мамлакат ривожланишининг иктисодий омиллари билан узвий богликдир.

Дархдкикат, бозор муносабатлари шароитида давлат мулки ^ам мулкнинг бир шакли сифа-тида бошка мулк шакллари каби тенг ^укукли ва ^укукий жихдтдан баб-баравар мух,офаза этила-ди (Узбекистон Республикаси Конституцияси, 53-модда).

Бозор муносабатлари шароитида давлат мул-кига нисбатан утмишдаги х,олат барх,ам топиб (давлат мулки ^укмронлиги, ундирув ёки карзлар давлат мулкига каратилмаслиги, ракобат мух,ити-га таъсир киладиган имтиёз ва преференция каби-лар), куйидагилар намоён булмокда:

- давлат мулки (Фукаролик кодекси тили билан айтганда - оммавий мулк) - мулк шакллари-дан бири булиб, х,еч кандай устунликка эга эмас;

- манбаларда кайд этилганидек, давлат узи-нинг бошкарув ваколатларини иктисодий муома-ланинг бошка иштирокчиларига тугридан-тугри

оператив-буйрукбозлик усулида таъсир курсатиш оркали эмас, конун ^ужжатларида кузда тутилган воситалар оркали амалга оширади5;

- давлат тасарруфидан чикариш ва хусусийлаштириш давлат мулки микдори ва х,ажми узга-риб туришига олиб келади. Бу эса, уз навбатида, давлатнинг иктисодий фаолият йуналишлари уз-гариши ва муайян сох,ада давлат мулки монопо-лияси барх,ам топишини таъминлайди. Масалан, мустакилликнинг дастлабки даврларида таълим факат давлат фаолияти х,исобланган булса, х,озир-ги пайтга келиб хусусий таълим масканларининг юзага келиши бу сох,ада давлат мулки монополи-яси тугашига олиб келди;

- бозор иктисодиёти шароитида давлат мулки илгаригидек фукаролик-^укукий жавобгар-ликка тортилмайдиган ва мутлако дахлсиз мулк эмас, мулкнинг бошка шакллари каби фукаро-лик-^укукий жавобгарлик каратиладиган объект-га айланди;

- давлат уз мулкини иктисодий муомалага ки-ритаётганда, илгаригидан фаркли уларок, асосан шартномавий воситалардан фойдаланмокда ва бунда давлат органлари бозор иктисодиётининг энг асосий коидаларидан бири - шартномалар эркинлиги тамойилини бузмасликка хдракат кил-мокда;

- давлат мулкини бошкариш ва уни иктисо-дий муомалага киритишнинг асосий усуллари булган оператив бошкариш ва хужалик юритиш усулларининг бозор конуниятларига мос келмас-лиги мазкур усулларнинг узгартирилишини талаб килмокдаки, бу х,олат давлат мулки макомининг тубдан "замонавийлашуви" х,амда бозордаги та-лаб ва таклиф, соглом ракобат мезонларига бар-дошли булишини таъминлайди;

- илгариги вактларда ягона ва булинмас булган давлат мулки х,озирги пайтга келиб иктисодий муомалага киритилган (давлат органлари ва юридик шахслари бошкарувига ёки фойдаланишига берилган мол-мулклар), захирада сакланадиган ва муайян вакт ик-тисодий муомалага киритилмасдан турган (давлат органлари ва юридик шахсларидан кайтариб олинган ва х,али иктисодий муомалага

4 Крнун ^ужжатлари маълумотлари миллий базаси, 28.10.2020 йил, 06/20/6096/1414-сон.

5 Те А., Рахманкулов М., Убайдуллаев З. Вопросы правосубъектности в законодательстве о государственной собственности. Книга «Право и рынок: теоретические проблемы развития». - Тошкент: Фан, 1994. - С. 24.

киритилмаган мол-мулклар) давлат мулки фонд-ларига таксимланди;

- давлат мулкининг энг асосий ва мухим манбаи хисобланган ерларга нисбатан хукукий макомнинг узгариши давлат мулки объектлари турларининг мутлак ва катъий эмаслигини ифода этадики, бу холат бозор муносабатлари шароити-да иктисодий ривожлантириш омилларидан бири хисобланади;

- бозор муносабатлари шароитида давлат мулкининг икки куриниши (республика ва муниципал мулк) уртасида аник чегарани белгилаш зарурияти вужудга келиши иктисодий ривожла-нишда маъмурий-худудий тузилмаларнинг урни ва ролини оширишга хизмат килиши билан бирга, давлат мулки макомини белгилашнинг энг мухим омилларидан бири саналади;

- давлат мулкининг хукукий макомини бел-гилашда бозор муносабатлари шароитида давлат мулкини бошкаришнинг тамойиллари ва мохия-тининг янгича мазмун касб этиши хам мухим урин тутади. Хозирги кунда давлат мулкини бош-каришда асосий эътибор давлат иштирокидаги корхоналарда истеъмолчига йуналтирилган за-монавий бошкарув усуллари, очиклик, шаффоф-лик ва бозор тамойилларини жадал жорий этиш, таннархни пасайтириш оркали даромадларни ошириш, ислохотлар жараёнида хусусий капитал иштироки учун кенгрок имкониятлар яратиш, иктисодиётда давлат иштирокини кискартириш ва ракобат мухитини янада яхшилашга каратил-ган.

Айни вактда давлат мулки объектлари миллий бойлик экани билан хам изохланади. Барча макону замонларда хар кандай давлат мулкининг бир-ламчи ва асосий объекти шу давлатга тегишли ху-дудни ташкил этадиган ер майдони, табиий бой-ликлар, турли маъданлар ва кимматбахо тошлар-ни казиб олиш билан шугулланадиган конлар, шу давлат худудидан окиб утувчи дарёлар, усимлик ва хайвонот дунёси, бир суз билан айтганда, таби-ий бойликлар хисобланган.

Юкоридагилардан давлат хам хукук (фукаро-лик хукуки)нинг бошка субъектлари каби мулк хукукининг узига хос субъекти экани куринади.

Албатта, бу уринда хар бир сиёсий ташкилотнинг давлат сифатида тан олиниши жараёнида унинг узига хос мол-мулкка эга булиши табиий холдир. 'Узбекистон Республикасининг Давлат мустакил-лиги асослари тугрисида"ги конституциявий ко-нуннинг 7-моддасида "Узбекистон Республикаси Давлат мустакиллигининг моддий асоси унинг мулкидир", деб белгиланиши фикримизнинг да-лилидир6.

Мулкдор сифатида давлатнинг макоми хукукий муносабатларда тенг асосларда иштирок этиши, уз мол-мулкига нисбатан конун хужжатла-рида белгилаб куйилган хар кандай харакатларни амалга ошира олиши, узига тегишли мол-мулкни факатгина халкнинг турмуш даражасини ошириш ва хавфсизлигини таъминлаш максадида фойда-ланиши ва бошка холатлар билан белгиланади.

Шу билан бирга, давлат мол-мулкини бош-каришда, давлатга тегишли моддий неъматлар-ни фукаролик муомаласига киритишда фука-ролик-хукукий усуллар билан бирга маъму-рий-хукукий усуллардан хам фойдаланилишини хисобга олиш лозим. Бундай усуллар жумласига мол-мулкни давлат захирасидан давлатга тегиш-ли бирор юридик шахсга бириктириш хакидаги ваколатли давлат органининг карорини, давлат корхонасини тугатиб, унинг мол-мулкини давлат ихтиёрига утказиш тугрисидаги карорларни ки-ритиш мумкин. Узокка бормайлик, хукуматнинг 2020 йил 30 октябрдаги "Узбекистон Республика-си Фанлар академияси тизимида Давлат ва хукук институтининг фаолиятини ташкил этиш тугри-сида"ги карорида институтни Тошкент шахар, Мирзо Улугбек кучаси, 81-уй манзилида текин фойдаланиш хукуки асосида жойлаштириш хаки-даги нормани эслаш уринли7.

Дархакикат, давлатга тегишли мол-мулкнинг мамлакатдаги ялпи миллий махсулотга нисбатан микдори ва салмоги, давлат мулкининг иктисодий муносабатларга тугри йуналтирилганлиги бозор муносабатларига утиш шароитида мухим урин тутади. Хар бир мамлакат иктисодий ривожла-нишида давлатнинг фукаролик муомаласидаги иштироки даражасини белгилаш ва бундай ишти-рокни таъминловчи оммавий мулкнинг хукукий

6 Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1991 йил, - № 11, 246-модда.

7 Крнун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 31.10.2020 йил, 09/20/675/1440-сон.

макомини аниклаш белгиловчи омиллардан бири хисобланади. Айникса, бозор иктисодиёти шаро-итида мамлакатимизда амалга оширилаётган мул-кий ислохотлар фонида оммавий мулкнинг икти-содий категория сифатидаги вазифаси, мамлакат ички ва ташки айланмасидаги иштироки иктисодий муносабатларда йуналтирувчи вазифани утамокда. Зеро, узок йиллар давомида мамлакат-даги давлат кулида тупланиб колган моддий неъ-матларнинг 92 фоизини ташкил этган оммавий мулкнинг иктисодий муносабатлар иштирокчила-ри уртасида тугри таксимланиши ва бозор муно-сабатларига максадга мувофик равишда йуналти-рилганлиги оркалигина муайян иктисодий ривож-ланишга эришиш мумкин.

Жамиятдаги мавжуд моддий неъматларнинг тугри таксимланган-таксимланмаганига караб, жа-мият ва давлатнинг иктисодий ривожланиши белги-ланади. Бу хол мамлакат равнакида, ахоли турмуши фаровонлигини оширишда яккол кузга ташланади. Зеро, хар кандай давлат иктисодиётининг баркарор ривожланиши учун ижтимоий муносабатлар субъ-ектлари уртасида моддий неъматларнинг кай дара-жада булинганлиги энг мухим омилдир.

Иктисодий ривожланган мамлакатларда хам, гарчи уларда хужаликнинг марказлаштирилган бошкарувидан воз кечилгани умумэътироф этил-ган коида хисобланса-да, давлат мулкининг мам-лакатнинг асосий ишлаб чикариш фондларида-ги улуши катта хисобланади. Бу холат, айникса, транспорт ва алока, атом энергетикаси, харбий саноат сохаларида яккол кузга ташланади.

Давлатда муайян даражадаги мол-мулкнинг мавжуд булиши бир катор омиллар (давлат орган-лари фаолиятини, хавфсизликни таъминлаш, фан ва маданият сохасини молиялаш, камбагалликни кискартириш - мамлакатимиз мисолида) билан богликдир.

Манбаларда давлатнинг мулки сифатида ишлаб чикариш, ижтимоий-маданий ва бошка максадларга мулжалланган объектларнинг катта кисми сакланиб колиши куйидаги икки омил би-лан изохланади:

биринчидан, кейинчалик нималар булишини олдиндан билиб булмайдиган дунёда хар бир дав-

лат уз хавфсизлигини уйлаши керак. Бу нафакат харбий сохада, балки техноген, экологик, санита-рия-эмидемиология, ишлаб чикариш, озик-овкат сохасидаги хавфсизликдир;

иккинчидан, давлат кенг микёсдаги функци-ялар бажарадики, бу вазифаларни бажаришда етарли даражада моддий-техникавий ва молия-вий база булиши зарур (хусусан, "Ракамли Узбекистон - 2030"8, камбагалликни камайти-риш дастурларини ижро этиш).

Дархакикат, давлат мол-мулкининг мавжуд-лиги шу давлатда яшовчи фукароларнинг умумий манфаатлари ва ташаббусларини амалга ошириш, халк эрк-иродасини юзага чикариш билан боглик булади, деган умумий хулосага келиш мумкин. Бу фикрлардан мамлакатда мавжуд булган барча мол-мулк давлат кулида булиши зарур экан, деган фикрга келиш керак эмас. Узбекистан собик ит-тифок тузуми даврида булган йиллар тажрибаси шуни курсатдики, мулкни хаддан ташкари мар-казлаштириш ва жамиятнинг барча муаммола-рини давлат зиммасига юклаш хамда давлатнинг нималарга кодирлигини четдан туриб кузатиш охир-окибат иктисодий таназзулга олиб келди. Зеро, "кайта куриш"гача булган даврда давлат-нинг кулида мавжуд моддий неъматларнинг 90% дан купроги тупланиб колиши иктисодий муноса-батларнинг тургунлашувига сабаб булгани аччик хакикатдир. Бундан ташкари, мулкнинг давлат ихтиёрида марказлашуви хужасизликка, унинг талон-тарож килинишига, купайтириш урнига узлаштиришга учради. Шу билан бирга, мулкка нисбатан катъий белгиланган "меники", "узгани-ки" тушунчаларининг йукотилиши ва унинг ур-нига "бизники", "хамманики", демак, "меники" ёки "хамманики, шунинг учун хам меники эмас", деган карашларнинг пайдо булиши мулкчилик муносабатларининг тубдан издан чикишига олиб келди. Бу холатлар мулкни давлат кулида бундай даражада (собик иттифокда булгани каби) тупла-нишининг иктисодиёт учун, кишиларнинг мулкка булган муносабатлари учун салбий таъсир курса-тиши билан бирга, иктисодий ривожланишнинг тухтаб колишига, тургун булишига хам олиб келди. Кишилар мулкдан сунъий равишда "бегона-

8 Узбекистон Республикаси Президентининг 05.10.2020 йилдаги "Ракамли Узбекистон - 2030" стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги фармони // Крнун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06.10.2020 йил, 06/20/6079/1349-сон..

лаштирилди". Бу уринда 1963 йилнинг 23 мартида тасдикланган ва 1964 йилнинг 1 январидан амалга киритилган Узбекистон ССРнинг Гражданлик ко-дексининг 119-моддаси (гражданларнинг шахсий мулкида чорва моллари ва паррандалар бокиш нормаси), 120-моддаси (гражданнинг шахсий мулкида битта уй (ёки уйнинг бир кисми) булиши мумкинлиги), энг аянчлиси ва кулгулиси, ушбу кодекснинг 106-моддаси "Социалистик ва шахсий мулк"ка багишланади-ю, амалда модданинг диспозициясида "шахсий мулк" хакида айтишга арзирли норма белгиланмаганини эслатиш жоиз.

Юкоридагилардан келиб чикиб, мустакилли-гимизнинг дастлабки йиллариданок республика-мизда мулк ислохоти утказиш зарурияти юзага келди. Айтиш мумкинки, мулкий плюрализмга йул очилди:

- 1989 йил 15 август - "Колхозчилар, совхоз-ларнинг ишчилари, гражданларнинг шахсий ёр-дамчи хужаликларини ва якка тартибда уй-жой курилишини янада ривожлантириш тугрисида"-ги карор - фукароларга махаллий шароитдан ке-либ чикиб, 0,25 гектаргача томорка ер участкаси ажратиш белгиланди9;

- 1990 йил 31 октябрь - "Узбекистон Респуб-ликасида мулкчилик тугрисида'ги конун - мулкий хукук тан олинди ва конун билан мухофаза этиладиган категория экани, мулкдор узига тегиш-ли мол-мулкка уз ихтиёрига кура эгалик килиши, ундан фойдаланиши ва тасарруф этиши белгилан-ди10;

- 1991 йил 19 ноябрь - "Давлат тасарруфидан чикариш ва хусусийлаштириш тугрисида"ги ко-нун - мол-мулкни реализация килишнинг мазкур шакллари хукукий асосини топди11.

- 2020 йил 27 октябрь - "Давлат иштирокида-ги корхоналарни ислох килишни жадаллаштириш хамда давлат активларини хусусийлаштиришга оид чора-тадбирлар тугрисида'ги фармон - икти-содиётда давлат иштирокидаги корхоналар улу-шини кескин кискартириш ва улар фаолияти са-марадорлигини ошириш: бир кисм йирик давлат корхоналари ва хужалик бирлашмаларини транс-

формация килиш; бир кисм давлат иштирокидаги корхоналарни корпоратив бошкарув ва молиявий аудит жорий этиладиган, операцион самарадор-лиги ошириладиган тизимга утказиш; бир кисм корхоналар давлат акция пакетлари (улушлари) ни туликлигича оммавий савдолар оркали хусу-сий секторга сотиш; бир кисм давлат кучмас мулк объектларини хусусий секторга сотиш, ва нихоят, "Давлат мулкини бошкариш тyFрисида"ги ва "Хусусийлаштириш тугрисида"ги конунлар ло-йихаларини ишлаб чикиш вазифаси белгиланди12-

Дархакикат, давлат хужалик алокаларига энг зарур булган холларда аралашиши, давлат мулки массаси кам микдорда булишини хорижий давлат-лар тажрибаси хам (Буюк Британия, АКШ бунга мисол. Бу уринда А. Попнинг "Энг яхши хукумат - энг кам хукмронлик киладиган хукумат" деган кайдини эслаш фойдадан холи булмайди) курсат-мокда. Тан олиш керак, Узбекистон иктисодий моделида утиш даври мураккабликлари боис, давлатнинг сезиларли таъсири мавжуд. Аммо иктисодчилар фикрича, давлатнинг иктисодиётга хаддан ташкари аралашуви замирида давлат бю-рократияси хам ётади. Давлат бюрократияси дав-латнинг иктисодиётга аралашувини кучайтириш оркали назоратни оширишга харакат килади.

Хулоса урнида

Ижтимоий-сиёсий тузилма - давлат мавжуд экан, давлат мулк шаклига эхтиёж булаверади.

Тугри, давлат мулки ва унинг хукукий режими билан боглик масалалар утган йиллар мобайнида муайян изчилликда яратиб борилди. Чунончи, Узбекистон Республикасининг Конституцияси, Фукаролик, Ер, Уй-жой кодекслари, "Узбекистон Республикасида мулкчилик тугрисида"ги, "Дав-лат тасарруфидан чикариш ва хусусийлаштириш тугрисида"ги, "Ер ости бойликлари тугрисида"ги конунлар, Вазирлар Махкамаси карори билан тас-дикланган Узбекистон Республикасининг давлат мулкини республика ва маъмурий-худудий тузил-малар мулкига (коммунал мулкка) булиш тарти-би"13 хакидаги катор конун хужжатлари мавжуд. Тахлиллар уларда давлат мулки хисобланган объ-

9 Узбекистон Компартияси Марказий ^умитаси, Узбекистон ССР Олий Президиуми ва Узбекистон ССР Министрлар Советининг карори // https://lex.uz/docs/5082375.

10 Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1990 йил, - № 31-33, 371-модда.

11 Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1992 йил, - № 1, 43-модда.

12 Крнун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 28.10.2020 йил, 06/20/6096/1414-сон.

13 https://lex.uz/docs/481742.

ектлар таркок холда ва уларнинг хукукий режи-мига ягона ёндашувлар йуклигини курсатмокда. Шунингдек, давлат мулкини амалга оширадиган ва бошкарадиган давлат органларининг ваколат-лари, пировардида уларнинг масъулияти ва жа-вобгарлигини белгиловчи конун яратилишини жамиятнинг бугунги тараккиёти зарурат сифа-тида курсатиб бермокда. Бугун "Давлат мулкини бошкариш тугрисида'ги конунни кабул килиш зарурати пишиб етилди.

Дархакикат, давлат мулки Узбекистон Рес-публикасида мулкнинг бир шакли хисобланади. Давлат давлат мулкига мустакил равишда эгалик килади, ундан фойдаланади ва тасарруф этади. Давлат мулкидан конун хужжатларида такиклан-маган хар кандай максадларда фойдаланилиши мумкин.

Айни вактда давлатнинг мулк хукукини амал-га ошириши бошка шахсларнинг хукуклари ва ко-нун билан мухофаза килинадиган манфаатларини бузмаслиги керак.

Бир суз билан айтганда, давлат мулкининг такдири, унинг хукукий режими нобаркарор булмаслиги лозим.

Республика ва муниципал мулк уртасида-ги чегарани аник белгилаш, давлат органлари-нинг бу борадаги ваколатларини таксимлаш, давлат мулки фонди ва муниципал мулк фонди-дан мол-мулкларнинг узаро алмашиниб туриш мезонларини урнатиш, мол-мулкларнинг ушбу мулк фондларидан иккинчисига утишининг сод-далаштирилган тартиби ва коидаларини ишлаб чикиш лозим. Яна бир масала - хозирги кунда

давлат мулкининг икки куриниши хисобланган республика мулки ва муниципал мулкнинг узаро нисбати, уларни биридан иккинчисини ажратиб турувчи мезонлар мавжуд эмаслигини таъкидлаш жоиз.

Шу сабабли хозирги кунда муниципал мулк-нинг хукукий макомини аник белгилаб бериш, республика мулки ва муниципал мулкни бир-бири-дан ажратиш зарурати борасида куйидаги омил-ларни санаб курсатиш лозим:

- объектнинг муниципал мулк хисобланиш мезонларини ишлаб чикиш ва конунда катъий белгилаш;

- муниципал мулк объектларининг тайинла-ниш максадларини аниклаш;

- муниципал мулкни бошкариш субъектлари-ни аник белгилаш;

- мулкни республика мулкидан муниципал мулкка утиш коидаларини ифодалаш.

Шунингдек:

- мулкдорнинг давлат мулкига булган вако-латларини амалга ошириш;

- хукумат ва ваколатли органлар томонидан ашёвий хукукларнинг амалга оширилиши;

- давлат мулкида булган мол-мулкни саклаш вазифаси;

- давлат мулкида булган мол-мулкнинг тасо-дифан нобуд булиш хавфи;

- давлат газнаси;

- давлатнинг мулкий жавобгарлиги ;

- давлат унитар корхоналарини хужалик жа-миятларига узгартириш тартиби каби холатлар хам уз хукукий асосини топиши лозим.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси // https://uza.uz.25-01-2020.

2. Узбекистон Республикасининг Конституцияси. - Т.: Узбекистон, 2020.

3. Узбекистон Республикасининг "Узбекистон Республикасининг давлат мустакиллиги асослари тугрисида'ги конституциявий конуни // Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотнома-си, 1991 йил, - № 11, 246-модда.

4. Узбекистон Республикасининг Фукаролик кодекси. - Т.: Адолат, 2018.

5. Узбекистон Республикасининг "Хусусий мулкни химоя килиш ва мулкдорлар хукукларининг кафолатлари тугрисида"ги конуни // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2012 йил, 39-сон, 446-модда.

6. Узбекистон Компартияси Марказий Кумитаси, Узбекистон ССР Олий Президиуми ва Узбекистон ССР Министрлар Советининг 1989 йил 15 августдаги "Колхозчилар, совхозларнинг ишчилари,

гражданларнинг шахсий ёрдамчи хужаликларини ва якка тартибда уй-жой курилишини янада ривож-лантириш тугрисида"ги карори" // https://lex.uz/docs/ 5082375.

7. Узбекистон Республикасининг Гражданлик кодекси. - Т.: Адолат, 1993.

8. Узбекистон Республикасининг "Узбекистон Республикасида мулкчилик тугрисида"ги конуни // Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1990 йил, 31-33-сон, 371-модда.

9. Узбекистон Республикасининг "Давлат тасарруфидан чикариш ва хусусийлаштириш тугрисида"-ги конуни // Узбекистон Республикаси Олий Кенгашининг Ахборотномаси, 1992 йил, 1-сон, 43-модда.

10. Узбекистон Республикаси Президентининг 07.02.2017 йилдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тугрисида"ги фармони // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 йил, 6-сон, 70-модда.

11. Узбекистон Республикаси Президентининг 05.10.2020 йилдаги "Ракамли Узбекистон - 2030" стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги фармони // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06.10.2020 йил, 06/20/6079/1349-сон.

12. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 30 октябрдаги "Узбекистон Республикаси Фанлар академияси тизимида Давлат ва хукук институтининг фаолиятини ташкил этиш тугри-сида"ги карори // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 31.10.2020 йил, 09/20/675/1440-сон.

13. https://lex.uz/docs/481742.

14. Те А., Рахманкулов М., Убайдуллаев З. Вопросы правосубъектности в законодательстве о государственной собственности. Книга «Право и рынок: теоретические проблемы развития». - Т.: Фан, 1994.

15. Дианов Д.В., Суслов Д.А. О соотношении экономических и правовых проблем оценки национального имущества // Юрист. 2015. - № 3. - С. 12-18.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.