Review of law sciences
Q-------------- |
- Д^
Minovvarkhon Yunusova,
Acting Associate Professor of Tashkent State University of Law
A NEW STAGE OF INTRODUCING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN SOCIETY
Annotation: this article describes the theoretical and practical foundations of the application of digital technology and artificial intelligence in society. The problems of using artificial intelligence in the decision-making process are analyzed. Suggestions and recommendations on the application and improvement of artificial intelligence are given.
Key words: artificial intelligence, digital technology, digital man, electronic court, human rights, smart car.
Минаввархон Юнусова,
и.о. доцента Ташкентского государственного юридического универститета
НОВЫЙ ЭТАП ВВЕДЕНИЯ ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА В ОБЩЕСТВЕ
Аннотация: в данной статье описаны теоретические и практические основы применения цифровых технологий и искусственного интеллекта в обществе. Анализируются проблемы использования искусственного интеллекта в процессе принятия решений. Даны предложения и рекомендации по применению и совершенствованию искусственного интеллекта.
Ключевые слова: искусственный интеллект, цифровые технологии, «цифровой человек», электронный суд, права человека, умная машина.
Минаввархон Юнусова,
Тошкент давлат юридик университети доценти вазифасини бажарувчиси
yminovvar@gmail. com
ЖАМИЯТДА СУНЪИЙ ИНТЕЛЛЕКТНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ
ЯНГИ БОСЦИЧИ
Аннотация: мазкур мацолада жамиятда рацамли технологиялар ва суньий интеллектнинг цулланиш соуаларининг назарий ва амалий асослари ёритилган. Суд царорларини цабул цилишда суньий интеллектдан фойдаланиш муаммолари та^лил цилинган. Суньий интеллектнинг цулланилиши ва такомиллаштирилиши юзасидан таклиф ва тавсиялар берилган.
Калит сузлар: суньий интеллект, рацамли технология, "рацамли шахс", электрон суд, инсон ууцуцлари, ацлли машина.
XXI аср - бу ракамли технологиялар ва технологик ютуклар асри. Бу ютукларга, албаттаки, утган асрлар давомида зарур асослар яратиб келинди. Сунъий интеллект (СИ. ингл. Artificial intelligence, AI) - бу аклли машиналарни, хусусан, аклли компьютер дастурларини яратиш буйича фан ва технологиялар самарасидир. Сунъий интеллект -компьютер дастурлари оркали одамларнинг акл-идрокини тушуниш ва тушунтириш масалалари билан боглик соха. Сунъий интеллект яратилиш тарихида биринчилардан булмиш Норберт Винер: "Одамларга - одамийликни, хисоблаш машиналарига -хисоблашни колдиринглар" - дейди [1].
Сунъий интеллект - аклли хатти-харакатларга эга булган машиналарни ишлаб чикади (J.Mc Carthy) [2].
Яна бир таърифга кура сунъий интеллект - юкори даражада аклли, инсон кобилиятлари билан боглик муаммоларни хал кила оладиган ракамли компьютер (Britannica) [3].
1980 йилнинг бошларида хисоблаш назарияси сохасидаги олимлар Барр ва Файгенбаум сунъий интеллектга куйидаги таърифни таклиф килишган: сунъий интеллект - бу информатиканинг бир сохаси булиб, инсон онги билан боглик булган ва уни тушунадиган, мулохаза киладиган, муаммолар ечимини бера оладиган аклли компьютер тизимларини ривожлантириш сохасидир (Барр ва Файгенбаум) [4]. Вактлар утиб соха мутахассислари инсон бажариши мумкин булган вазифаларни хам аклли компьютерлар бажара олиши мумкин, деган хулосага кела бошладилар.
Бугунги кунга келиб ракамли технологиялар ва сунъий интеллектнинг ривожланиши бутун дунёда турли талкин ва шов-шувларга сабаб булмокда. XXI асрнинг энг кучли сунъий интеллектни узида мужассам этган "ракамли шахс"и Софиянинг жамиятда тутажак урни ва ахамияти олимлар, айникса, омма томонидан кандай зиддиятли кабул килинганини ёдга олайлик. Бундай "ракамли шахс"лар хозирги замон учун канчалар керак, деган савол атрофида озмунча карама-карши фикрлар тугилдими?
2017 йилда яратилган Софиянинг ижодкори Девид Хансон эса бу борада шундай фикрда: "Якин келажакда сунъий интеллект сезиларли даражада яхшиланади ва чинакам тирик, онгли, ижодий ва узини такомиллаштирадиган холга келади... Агар шу иш содир булса, сунъий интеллектнинг ривожланиши катта "портлашга" олиб келади. Асосийси, сунъий акл одамларни тушуниши ва уларга гамхурлик килишни урганишидир..." [5].
2017 йил "Future investment initiative - 2017" глобал лойихаси доирасида Саудия Арабистони дунёда биринчи булиб Софияга - робот "ракамли шахс"га уз фукаролигини берди. Бу инсоният жамиятида яна бир турдаги шахснинг пайдо булиши дегани эди. Шу давргача юридик ва жисмоний шахслар булган булса, эндиликда "ракамли шахс"га эшик очилди. Бу холат янада каттарок шов-шувларга сабаб булди. Х,ар бир янгиликка тарафдорлар ва каршилар булгани каби бу борада хам карашлар тенг иккига булинди.
Жуда куп сохаларда, айникса, инсон узи бажара олмайдиган ёхуд бажариши хавфли булган сохаларда роботларни куллашга, одамларга кулайликлар яратиш учун улар хизматидан фойдаланишга хеч ким каршилик курсатмайди, албатта. Аммо роботларнинг инсоннинг узи эплайдиган, эплаши шарт булган вазифаларни хам бажаришга киришишига каршиликлар булиши табиий холдир. Зеро, бу билан инсоният уз жамиятини химоя килмокчи булади.
"Масалага бошка томондан караш керак: робот инсон томонидан яратилади ва у алгоритмлар, интеграллардан тузилган. Шунинг учун уни яратувчи уз хохишига кура доимий бошкариши мумкин", деган карши фикрлар хам мавжуд. Бинобарин, сунъий интеллектли машиналарга уз хаётимиз, соглигимизни ишониб топшириб, уларнинг хулосаларига таяниб ташхис куйиш холатлари бисёр. Маълумки, касалликни тугри ташхислаш куп йиллик тиббий тайёргарлик ва тажрибани, анчагина вакт ва жараённи талаб килади. Бундай мутахассислар нисбатан кам булиб, хар доим хам осон топилавермайди. Шу туфайли сунъий интеллект ёрдамида ташхис куйиш кутилган натижаларга олиб келмокда. Тиббиётда нафакат диагностика, балки дори тайёрлаш ва хатто тугилмаган болаларга хам ташхис куйишга рухсат берилмокда. Аммо бу "беминнат кумакчи"нинг кундалик ишларимизга аралашиши ва ёнимизда одим ташлашига каршиликлар катта.
Шу уринда сунъий интеллектни юридик фаолиятда, жумладан, суд ишларини олиб боришда куллашнинг узига хос жихатлари ва истикболлари хакида бироз мушохада килиш зарур. Зеро, бу тизимда хам суньий интеллектни куллаш, ундан максимал фойдаланиш канчалик мухим ва, умуман, шу иш керакми, деган савол устида уйлаш мавриди аллакачон келган.
Буюк Британияда 2013 йилдан "Тез ва мукаррар адолат" ("Swift and Sure Justice") деб номланган жиноий одил судловни ислох килиш дастури кулланилмокда [6].
Узбекистон Республикаси Президентининг "Суд тизими ходимларини ижтимоий мухофаза килишни тубдан яхшилаш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2012 йил 2 августдаги ПФ-4459-сон Фармони ва Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Судлар фаолиятига замонавий ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2012 йил 10 декабрдаги 346-сон карори ижросини таъминлаш хамда судлар фаолиятига замонавий ахборот технологияларини, хусусан, электрон хужжат алмашинувини жорий этиш, сохага оид ахборот ресурслари ва ахборот тизимларини ишлаб чикиш хамда татбик этиш, суд сохасига интерфаол хизматларни такдим этиш максадида Узбекистон Республикаси Олий суди ва БМТ Тараккиёт дастури томонидан 2013 йилда республикамизда "E-SUD" Миллий электрон судлов ахборот тизими яратилган. ^увонарлиси шундаки, Узбекистонда 2014 йилдан мавжуд "E-SUD" электрон тизими 2019 йил 29 апрелдан 2 майгача Нидерландияда утказилган "World Justice Forum VI World Justice Challenge 2019: Access to Justice Solutions" VI Бутундунё Адлия форумида голиблар сафида эътироф этилди [7]. "E-SUD" ахборот тизими - жисмоний ва юридик шахсларга фукаролик ишлари буйича судларга ариза ва даъво аризалари билан электрон равишда мурожаат килиш имконини берувчи ахборот тизими хисобланади [8].
2018 йилдан бошлаб мазкур тизим 75 та туманлараро, туман (шахар) ва 14 та вилоят фукаролик судларида ишлатиб келинмокда. Тизимда мурожаат килиш электронлаштирилган булиб, бу фукароларга анчагина кулайликлар тугдирмокда.
Хуш, судларда хукм чикариш учун сунъий интеллектдан фойдаланишчи, бу хол канчалик тугри ва бу борада кандай ечимлар таклиф этилиши мумкин? Бу хозир бутун дунёни уйлантираётган саволлардан биридир. Шу каби саволларга жавоб берар экан, Россия Федерацияси судьялар кенгаши раиси, Олий суд судьяси Виктор Момотов: "Судьяни сунъий интеллект билан алмаштириш хакида гапиришга хали жуда эрта, колаверса, бу мумкин хам эмас" дейди. В. Момотов уз эътирозларида жиноий ишлардан мисоллар келтириб, хеч качон касддан одам улдириш билан бехосдан улдиришни суньий интеллект аниклай олмайди, деган фикрни билдиради. Вахоланки, сунъий интеллект
ёрдамида ташхис куйишда, олдиндан башорат килишда нималарга таянилади? Албатта, инсондан фаркли уларок, суньий интеллект учун алгоритмланган куплаб аник мисоллар, минглаб деталлар керак булади. ^олаверса, бу омиллар жуда аник келтирилиши керак. Масалан, англо-саксон судьяларига, В. Момотов айтаётган, жиноятчининг психологик холатини урганишга хеч кандай хожат йук. Бу судлов усулида олдинги курилган ухшаш -анологик ишларга караб карор чикарилади. Демак, агар барча кодекслар ва уларга берилган шархлар тугри ва тула хотирасига киритилса, нега суньий интеллект судья вазифасини бажара олмаслиги керак?
2018 йил декабрь ойида сунъий интеллектдан адлия сохасида фойдаланишга багишланган биринчи халкаро акт - Европа Кенгашининг одил судлов самарадорлиги буйича Европа комиссияси томонидан тасдикланган суд тизимида суньий интеллектдан фойдаланиш тугрисидаги Европа ахлокий хартияси ишлаб чикилди [9].
Унинг низомида суньий интеллектдан фойдаланишнинг куйидаги бешта тамойили келтирилган:
- инсон хукукларини химоя килиш принциплари, бунда компьютер дастуридан фойдаланиш ракобат жараёни ва адолатли суд хукукини бузмаслиги керак;
- камситишни такиклаш принципи;
- сифат ва хавфсизлик принципи, сертификатланган техник таъминотдан фойдаланиш. Техник таъминот техник ва юридик мутахассислар томонидан бахоланган булиши;
- ошкоралик принципи, бунинг асосида барча кулланиладиган технологиялар жамоатчиликка тушунарли шаклда етказилиши керак;
- фойдаланувчини бошкариш принципи. Бу принцип алохида урин тутади. Бунда судья суньий интеллект томонидан чикарилган карорга рози булмаслиги ва иш буйича уз карорини чикариши, низоли томонларда эса суньий интеллектдан фойдаланмасдан тугридан тугри судга мурожаат килиш имконияти булиши ва суньий интеллект карорига эътироз билдириш хукуки келтирилган.
Куринадики, мазкур принциплар суньий интеллектнинг судьялик хукуклари чегаралаб куйилганидан далолат беради. Бунга жуда куп олимлар томонидан эътирозлар булганини айтиш лозим. Сунъий интеллект ривожланиб, охир-окибат, инсон хаётини хам бошкаришни бошлашидан хавотирдаги жамият сунъий интеллектнинг узини ривожлантиришига сабабчи хам айнан инсоннинг узи эканини тушунишни хохламаяпти. Бинобарин, сунъий интеллект тугри ёзилган алгоритмлар кетма-кетлиги булиб, унинг тугри ишлашини таъминлаб бериш жамиятга богликдир. Оилада фарзанд тарбиясида йул куйилган хатоликлар туфайли жамиятда порахур, товламачилар пайдо булгани каби сунъий интеллект - "ракамли шахс"нинг уз-узини ривожлантиришига хам жамиятдаги нокисликлар сабаб булади. ^олаверса, сунъий интеллектли судьяда порахурлик, кариндош-уругчилик, таниш-билишчилик деган "инсоний" холатлар кузатилмайди. Бунга кушимча жуда куп холларда судьяларга ва уларнинг оилаларига тахдидлар кузатиладики, бу хавфнинг хам олдини олиш мумкин булади.
Албатта, терговчи, адвокат ва прокурор вазифасини суньий интеллект, "ракамли шахс" бажара олмайди. Лекин уларга хам ёрдамга келиши мумкин...
Инсониятнинг хар доим янгиликни кабул килиши кийин кечади. Х,озирги пандемия холатида жуда куп давлатлар электрон хукумат тизимига утишга мажбур булди. ^олбуки, Жанубий Корея давлати электрон хукуматга утиши учун 20 йил вакт кетганди. Сабаби
ахолини боскичма-боскич шунга тайёрлаб утказган. Х,озирги холатдаги хаёт такозо этса, суньий интеллектли "ракамли шахс"лар инсонлар билан кадам-бакадам одим килиши мумкин. Шунинг учун аклли машиналарга, яъни "ракамли шахс"ларга бунчалар катъий каршилик курсатилиши уринлими, деган савол бугунги кунга келиб тобора долзарблашмокда. ^олаверса, хозирги пандемия шароитида аксарият муаммолар айнан ракамли технологиялар ёрдамида тезкор ечимини топмокда. Шундай экан, жумладан, сунъий интеллектли судьяларни секин-аста хаётга куллашни бошлаш ва улардан унумли фойдаланиш хам уринли буфур эди.
Европа ахлокий хартияси бешинчи принципини куллаши, яъни низоли томонларга танлаш имкониятини бериши инсон хукукларини химоя килиш принципларидан келиб чикканда, гоят ахамиятлидир. Бошка томондан сунъий интеллектли судьялар тугри амаллар кетма-кетлиги асосида ишласа, хато килиш эхтимоли кескин камайиши хам аник. Бу жараён, албаттаки, тез фурсатда, бирданига ва тулик юзага чикиши мумкин эмас. Маколамиз аввалида эслаганимиз Норберт Винер айтганидек, агар хамма узининг вазифасини бажарса, хеч кандай халокатга, куркув ва хадикка урин колмайди.
Жамиятда ракамли шахсларнинг тулик самарадорлигига эришиш учун уларга тизимни тартибга солувчи ёки электрон хукуматнинг бир воситаси сифатида караш лозим. Шунда юкори самарадорликка ва кутилган натижага эришиш мукин. Ракамли шахсларга инсонларнинг урнини босувчи сифатида эмас, аксинча инсон интеллектининг юкори даражадаги махсули сифатида караш лозим. Барча сунъий интеллектли объектлар талаб ва таклиф назариясидан келиб чикиб уз яшаш даврига эга. Талаб ва таклифга таъсир килувчи омиллардан келиб чикиб сунъий интеллектли объектлар жамиятда уз урнини эгаллаши лозим. Илм-фан, техниканинг ривожи инновацион давлат бошкарувига таъсир килмай куймайди, албатта.
Review of law sciences References:
1. Viner N. Tvorets i robot: Obsujdeniye nekotorix problem, v kotorix kibernetika stalkivayetsya s religiyey. - M.: Progress, 1966.
2. J.McCarthy "Obshnost v oblasti iskusstvennogo intellekta". Lifshits V. // red., Formalizatsii zdravogo smisla . 1990. Ablex. - P. 226-236.
3. BRE, 2006.
4. Feigenbaum M.J. Universal behavior in nonlinear systems // Physica D: Nonlinear Phenomena. - 1983. - Vol. 7. - P. 16-39. doi:10.1016/0167-2789(83)90112-4.
5. Humanizing Robots: How making humanoids can make us more human, Sep 2, 2017 by David Hanson.
6. https://www.lawfirmmanagement.ru/articles/iskusstvennyj-intellekt-v-sudakh-i-vesyakh
7. http://sud.uz/ru/sistema-elektronnogo-sudoproizvodstvo/
8. http://v3.esud.uz/#
9. https://www.coe.int/en/web/cepej/cepej-european-ethical-charter-on-the-use-of-artificial-intelligence-ai-in-judicial-systems-and-their-environment