The author is pointing the intralinguistic and extralinguistic factors with the help of linguistic analysis shows that these factors play a huge role in the emergence and dissemination of neological vocabulary. The intralinguistic factor contributes to the development and mutual enrichment of the lexical composition of regional and interregional languages. Neologisms of the Tajik language and their manifestations by borrowing, seriously effects the development of the language and its lexical fund. In the Tajik language there are lexical, semantic, derivational, and borrowed neologisms with different lexical roots, which are shown, by the author, with specific examples.
Keywords: language, vocabulary, semantics, word, neologism, borrowing, lexical fund, development, derivation, factor, stimulus, concept, metaphor, metonymy, transference, mutual enrichment, use.
Сведение об авторе:
Шокиров Т. С. - доктор филологических наук, профессор кафедры таджикского языка Таджикского государственного университета права, бизнеса и политики (ТГУПБП) Тел: (+992) 918639965, e-mail: shokirov1953@mail. ru
About the autor:
Shokirov T. S. - doctor of Philology, Professor of the Tajik Language Department of the Tajik State University of Law, Business and Politics (TGUPBP) Phone: (+992) 918639965, e-mail: shokirov1953@mail.ru
РАВАНДХОИ НАВИ ГЛОБАЛИЗАТСИОНЙ: ЗАБОН ВА ГЕНДЕР
Ма^мадцонов О.
Донишкадаи давлатии забонуои Тоцикистон ба номи С. Улугзода;
Мухамедова З. Ш.
Донишкадаи идоракунии давлатии назди Президенти Чумх,урии Тоцикистон
Чумхурии Точикистон пас аз ба даст овардани истиклолияти давлатй ва гомхои нахустини худ барои бунёди чомеаи демократй, дунявй ва хукукбунёду озод ба мушкилоти зиёде ру ба ру гардид. Ин мушкилот, пеш аз хама, дар интихоби роху равиши дурусту муайянкунандаи дурнамои сиёсати давлат, мамлакат барои ояндаи наздиктарини эъмори чомеаи мутамаддине буд, ки ба сиёсати онрузаи чомеаи точик, хамчун узви комилхукуки чомеаи башарй халале ворид насозад. Дар ин давраи такдирсоз моро лозим омад, ки дар баробари пеш гирифтани роху равиши мусолиматомез бо нерухое, ки чомеаи онрузаи точикро ба чунбиш ва харакат оварда буданд, истодагарй карда тавонем ва якпорчагии кишвари тозаистиклолро хифз карда тавонем. Мутаассифона, чархи таърих ба нафъи мардуми мо давр нахурд ва дар чомеаи онрузаи мо чунин холат сурат нагирифт ва кишвари моро ба нокомихо ру ба ру намуд, ки то имруз хисороти он мавчро мо чуброн карда истодаем.
Имсол мо 28-умин маротиба сохибистиклолии кишварамонро чашн мегирем ва ин 28 сол барои таърих муддати на он кадар тулонй аст, вале барои мо, фардони чомеа, сохибватанон замонест, ки имкон дорем, ба гузаштаи начандон дури кишвари худ назар андозем ва бурду бохт ва комёбию нокомии онро аз диди имруз ва дар баробари равандхои сиёсию иктисодй, фархангиву идеологии чомеаи башарй баррасй намоем.
Албатта, ин чиз мусаллам аст, ки бо вучуди ходисаву вокеахои нохуши солхои сипаригашта дар чомеаи мо акли солим боло гирифт ва дар хамин давраи мушкилтарини истиклолиятхохии чомеаи точик фарде ба рохбарии кишвар интихоб гардид, ки бо диди нав, нигохи тоза, назари нек ба ояндаи кишвар назар андухт ва аз кадамхои нахустин талош ба он варзид, ки мардуми кишварро чамъ оварад ва пеш аз хама, якпорчагии мардуми кишвар ва марзи мамлакатро устувор намояд. Дар хамин давраи такдирсози кишвар, ки бо пошхурии сохти давлатдории абаркудрати шуравй ва идеологияи он рост омад, ба чомеаи мо хамчун узви ин сохтори пошхурдаи шуравй мавчи равандхои нав, чунбишхои тоза ворид гардиданд.
Дамзамон, бо ин харакатхо чанбахои нави мафхумхое рох ёфтанд, ки дар мафкураи мардумони мо ва идеологияи замони шуравй бо рангу фахмишхои мухталиф чой доштанд. Мо дар ин бобат мафхуму равандхоеро дар назар дорем, ки бо равандхои чомеахои пешрафта ва мутамаддини чахонй аз кутби дигар ба зиндагй ва кору фаъолияти харрузаи мардуми мо дохил гаштанд. Дар замони хокимияти шурохо мафхумхои «миллатгаро», «миллатдуст», «мансабхох», «худшиносии миллй» то андозае хусусияти манфй пайдо намуда буданд ва имруз
ин истилoxxo боз бо paнги шв Ba чилои тoзa pyrä ^p oмaдaнд. Бояд имpyзxo чaнбaxoи мyсбaти ин мaфxyмxo яз чониби пaжyx,иmгapoн xaмaчoнибa зеpи тaxкик гиpифтa maBa^A Ba бapoи чввонон - татари ояндяи чомеяи тозвистиклоли мо шaклxoи дypyстy фaxмo Ba усулу paвишxoе пеmниxoд кapдa швввнд, ки 6a фapxaнгy мaънaвиëти чoмеaи мо сoзгop Ba кобили кябул бomaнд. Бя чaвoнoн т^лкин Ba poxнaмoй кapдa maвaд, ки maxс, фapди сoxибмиллaт бояд миллaти xyд, вaтaни xyд, сapзaмини xyдpo дуст дopaд Ba бя paмзxoи дaвлaти xyд, мyкaддaсoти фapxaнгии xyд ap4 гyзopaд, o^opo омузяд Ba бя дигapoн омузоняд. Дap бapoбapи ин, бя фapxaнги дигapи миллaтxo, paсмy pyсyм, amaro™ дигap мapдyмoн эxтиpoм гyзopaд. Аз он фapxaнгxo чaнбaxoи пеmpaфтa, чолиб Ba кобили кaбyлampo иктибос нямояд Ba дap чaxopчyбaи paсмy pyсyм, сyннaт Ba фapxaнги xеm о^о тяк,мил диxaд Ba он rox бя чoмеa пеmкam нямояд.
Имpyз paвaнди глoбaлизaтсия Ba ë чaxoнишaвй бя вoситaи теxнoлoгияи нaви ^pE^pa™ мyoсиp - кoмпьютеp Ba Ит^нет - maбaкaи чaxoнй бя тямоми бaxшx,oи фяъолияту зиндягии pox ëфтaaст, aлбaттa. xap як пaдидaи ичтимой - фapxaнгй бо ду кутб бя чoмеa pox меëбaд, якеяш мусбят- мaнфиaтбaxmи чoмеa Ba .n^Tapam мянфй- тaкoнбaxmи чoмеa. Mopo лозим ad, ки дap чoppoxaи сapнaвиштсoзи миллят poxи дypyстy сoлимpo ин-г^об кapдa тaвoнем Ba яз aмвoчи paвaндxoи чaxoни глoбaлизитсия бидуни xисopaе paxoï ëбем.
Аз ин py, мopo лозим яст, ки xaмкaдaми зямони xyд бошем Ba яз тямоми тaxaввyлoт Ba тaFийpoте, ки дap чомеяи чaxoнй pyx медщзд, 6oxb6bp бошем, aндеmaи озодоняи xynpo доштя бошем Ba яз он xapaкaтxo бapoи xyд Ba чомеяи xyд чизи сyдмaнде гиpифтa тaвoнем Ba ë ин paвaндxopo бя няфъи чомеяи xyд Ba бя xизмaти чомеяи xyд paвoнa кapдa тaвoнем.
Яке яз paBan^xo Ba чyнбишxoе, ки дap сoлxoи oxHp бя чомеяи сoxибистикдoли мо вopид гapдид, ин xapaкaти гендеpй Ba дap бapoбapи он, мaфxyми гендеp Ba гендеpmинoсй мебошяд. Ин мaфxyм Ba ин paвaнд бя чомея бегот Ba ë нaв нябуд. Ин xapaкaт дap чомеяи мо мaвчyд буд, вaле бо номи дигap Ba тapзy paвиmи дигap Ba дoиpaи истифoдaam низ то aндoзaе тянг буд, яъне дap чaxopчyбaи илми зябон ом^тя мешуд.
Зябон xoдисaи чямъиятй яст Ba xap як тдидяи нaве, ки дap чомея pyx медиx,aд, xaтмaн дap зябон тaчaссyм меëбaд Ba тaвaссyти зябон бapoи чомея пешнидод мегapдaд. Муносибяти гендеpй низ пядидяи ичтимоиест, ки дap чомеяи инсонй зyxyp кapдaaст Ba xaмчyн илм дap чомеяи инсонй ом^тя мешaвaд, ки яке яз бaxшx,oи ин paвaнди тозяэчоди илм дap чомеяшиносй бо yнвoни лингвистикaи ичтимой (сoтсиoлингвистикa) ëд меmaвaд.
Гендеp ë муносибяти гендеpй мaсъaлaест, ки яз зaмoнx,oи кядим дap чомеяи бamapй вyчyд дopaд Ba дap xaëти чямъият Ba aфкopи мapдyм бозтоби xyдpo ëфтaaст. Дямзямон, бояд зикp нямуд, ки мyx,aккикoн бя ин мaсъaлa xaмчyн бя яке яз чaнбaxoи сoтсиoлингвистикa -зябоншиносии ичтимой тяйи чянд соли oxиp py oвapдaaнд. Ин тaвaччyx бо фaъoлиятxoи феминистии чaxoн poбитa доштя, дap вaсaти нaзxaти бapoбapии ичтимой чустяни зянон дap бapoбapи мapдoн инкишоф ëфтaaст.
Дypyст яст, ки тaъpиxaн дap зябони точикй чинсият xaмчyн кaтегopияи гpaммaтикй мaвчyд буд Ba бaъдтap дap дaвpaxoи мaнбaъдaи pym,ny инкишофи зябо^ои эpoнй Ba минчумля, зябони точикй ин xyсyсиятpo яз дяст дод. Имpyз мо дap зябо^ои мyстaъмaли бя зябони точикй xеш - зябо^ои мapдyми Бaдaxшoн ифoдaшaвии ин кaтегopияи гpaммaтикиpo бя xyбй дидя метaвoнем. X,apчaнд ки ин кaтегopияи гpaммaтикй дap aксapияти зябощои эpoнй - xaм map^my xaм fbp6ï яз бяйн paфтaaст Ba мо, xyшбaxтoнa, xифз шудяни ин xyсyсияти му^ими гpaммaтикиpo дap зябо^ои имpyзaи пoмиpй мyшoxидa кapдa метaвoнем, ки яз чониби мyx,aккжoн xaмaчoнибa тaxкик шудяяст (ниг. Кapaмmoев, 1972, 61 - 69; 1975, 24 -44). Дap зябони мyoсиpи точикй ифoдamaвии ин xyсyсияти гpaммaтикй мyнтaxo дap исмxoи xoс, мaxсyсaн, aнтpoпoнимия Ba топонимияи он зoxиp мегapдaд.
Омузиши топонимо дap paдифи гендеpmинoсй яке яз кисмaтxoи кaмтaдкикшyдa Ba нисбaтaн чaвoни илми зaбoншинoсии кунунии точик бя mywop меpaвaд. Бо вyчyди ин, мyxaккикoни точик дap сoлxoи oxиp кушидвянд, ки бя ин мaсъaлa яз чaнбaxoи гуногуни он дяст зянянд Ba тaдкикoтxoи номшиносии минтaкaxoи aлoxидaи Точикистон Ba xaмчyнин киmвapxoи xaмчaвopи мо - АфFOнистoнy Эpoн исботи гyфтaxoи болоянд. Олимон бя тaвpи мyшaxxaс нoмxoи чyFpoфии як минтaкapo ом^тя Ba ë бя тaвpи умумию чузъи дap бapoбapи тaxкжи шевaю лaxчa, тaъpиxy этнoгpaфия, бappaсии xyсyсиятxoи лексикии oсopи тaъpиxй бя
ин маеъала да^л нaмyдaaнд.
Бояд зи^ шавад, ки имpyз дap бapобapи тахаввулоти куллии cиëcию ичтимой ва иктжодии фapогиpи чомea нигохи олимон, мухаккикон ба чанбахои гуногуни забоншиноши точик ва аз чумда, номшинош аз диди нав, мувофики шapоити нав ба мушохида мepacaд. Дap бapобapи ин, тaвaччУхи зaбоншиноcонpо маеъалахои нaвe, ки аз чониби чомeaи имpyзa ба миëн омадаанд, аз кабили бappacии гeндep дap забон чалб намудаанд.
Инcон бapои танзими фаъолияти хaмохaнгcозию pобитaвиaш объeктxои мapбyти тaъcиpaшpо нишонй мeгyзоpaд ва дap ин paвaнд миcли дигap чанбахои забон дap xyд накши xaëra ичтимоии мapдyмpо paвшaн мeнaмояд. Дap он, aдaлxycyc, накши фapхaнг, шyypи ичтимоии xare;, анъанахову pacмy оинхо, xyлоca, xycycиятхои этноcотcиaдии мapдyм ба нaзap мepacaнд.
Тaбииcт, ки дap номгyзоpии махалхои бо фаъолияти мapдy зан вобacтa xycycиятхои ичтимоии чиншяти зaбоншиноcй дap pобитa бо чанбахои этноcотcиaлии мapдyми махал бapaъло и^ж^ ëфтaacт. Бappacии номвожахои чyFpофиe, ки дap онхо бозтоби чанбахои забоншиноши чинcият мушохида мeшaвaд, мазмуни пaжyхишхои гeндep дap топонимикapо ташкил мeдихaд.
Мacъaлaи мaзкyp ба тaвpи фишу£>да ва ë умумй дap кдоматхои нави зaбоншиноcии точик, аз кабили aнтpопонимикa ва топонимикаи cтaтиcтикй (aнтpопотопоcтaтиcтикa) ва лингвиcтикaи ичтимой (cоциолингвиcтикa) аз чониби мухаккикони чавон мaвpиди тахлилу омузиш кapоp ëфтa иcтодaacт. Хамчунин, бояд таъкид кapд, ки дap тахкикоти мaъpyф оид ба топонимикаи точик танхо ба зохиpи маеъала - ифодаи чинcияти лингвиcтии номхо тавачч^х, гapдидaacт, вaдe аз бappacии иллатхои ичтимоии гeндep дap номгyзоpй capфи нaзap шyдaacт.
Топонимика низ хамчун инъикоcгapи падидахои ичтимой дap мacиpи тaъpиx кapоp доpaд ва дap xyд чабхахои гуногуни хaëти мapдyмpо инъикоc нaмyдaacт. Aз ин py, мо тacмим гиpифтeм, ки ба тaвpи фишypдa мyноcибaти номшинош ва бозтоби маеъалахои гeндepиpо дap миcоли aнтpопонимикaи кдомати шимолии водии X^œp ва дap E^ëc бо номвожахои ЧУFpофии бaъзe аз махалхои cyкyнaтии Точикиcтон бappacй нaмоeм.
Чун номвожахои чyFpофй тaчaccyмгapи ходиcaю вокеахои тaъpиxй, дигapгyнихои cоxти ЧOмea буда, бо хaëти pyзмappaи инcон зич алокаманданд, пac дap онхо накши хaëти мapдy зaнpо хамчун узви ин чомea низ пайдо кapдaн мумкин acт. Бо ин максад мо дap миcоли бeш аз 5000 топоними аз минтакахои водии X,Hœp гиpдовapдaaмон муайян нaмyдeм, ки аз онхо дap худуди 400 адад номвожахои чyFpофиe мeбошaнд, ки мажуби иcмхои мapдонaю занона ва ифодaгapи ходиcaю вокеахо, шyFли мapдyм, фаъолияти pyзмappa ва хaëти онхо мeбошaнд ва бо иcтилохи aнтpопотопонимхо ëд мeшaвaнд. Ин iypyK^ топонимхоpо аз pyи ифодаашон ба ду бaxш чудо нaмyдeм:
A. Aнтpопотопонимхоe, ки иcми мapдон ва мaвзeъхои коpy фаъолияти мapдонpо ифода мeкyнaнд.
Б. Aнтpопотопонимхоe, ки ба жми занон ва объeктхои коpy фаъолияти занон мapбyтaнд.
1. Лнтропотопонимхри мансуб ба исми мардон
Aнтpопотопонимхоe, ки ба жми мapдон ва объeктхои коpy фаъолияти онхо адокаманданд. Ин гуна номвожахои чyFpофй дap инзоми маводи гиpдовapдaи мо xeлe зжд ба мушохида мepacaнд ва онхоpо бо нaзapдошти доиpaи гycтapишaшон ва накши жми шaxc дap ташаккули онхо ба тaвpи зайд такшмбандй намудан мумкин acт:
1. Aнтpопотопонимхои cодa, яънe номвожахои чyFpофиe, ки дap acоcи иcмхои xоcи мapдонa ба вучуд омадаанд: Кapимдод (дapaи xypд), Ход (дeхa), Чингиз ^apa), Иcхокй (замин), Шоавдулдой (замин), Мyллопap (дахана), Шовадй (xaмбй //пacтxaмй), Шодй (дашт), Нeъмaтбой (дeхa) ва f.
2. Aнтpопотопонимхои ибоpaвй. Ин навъи aнтpопотопонимхо дap заминаи колабхои ибоpaоpоии забони мyоcиpи точик cypaт гиpифтaaнд ва бо нaзapдошти xycycиятхои мyшaxxacи онхо ба чунин навъхо чудо мeшaвaнд:
а) aнтpопонимхо: Хучайи Faззa (зиëpaтгох), Хучайи Fъдон (мaзоpчой), X^para Мавлавй (кaбpиcтон), Хочаи Оби Гapм (оcоишгох), Хочаи Aмбиë (шaхpaк);
б) aнтpопотопоним ва иcтидохи чyFpофии «замин»: Замини Сайиди Код^, Замини Давлати Шapиф, Замини Кади Сaфap, Замини Aзимбойино, Замини Хочихо;
в) антропоним ва истилохи «дара»: Дарийи Лъфтило //Лутфулло, Дарийи Азиз, Дарийи Махмудсолех, Дарийи Хочидев, Дарийи Коки Одина;
г) антропоним ва истилохи «нов» (яга. -дара, дараи хурд): Нови Хучаамин, Нови Козй, Нови Шомирзо, Нови Махмурод;
г) антропоним ва истилохи «дашт»: Дашти Сиддик, Дашти Хучии Суфй, Дашти Козй, Дашти Хучаи Мирзо, Дашти Муллонур;
д) антропоним ва истилохи «чашма»: Чашми Муллонур, Чашми Ашур, Чашми Тохирй, Чашми Миралй, Чашми Хочийо ва г.
Дар доираи антропогидронимияи ин мавзеъ дар баробари калимаи точикии «чашма» муодили ягнобй (сугдй) - и он «хок» ва ё турки «булок» низ мавчуд аст, ки якчоя бо исми одамон ташаккул ёфтаанд. Ин номвожахои чугрофй миёни мардум камистеъмол бошанд хам, дар истифода мебошанд. Ба монанди Хоки Алй (чашма), Булоки Лолакул (чашма, дара) ва гайра.
Дамчунин, як катор истилоххои чугрофй аз кабили бог, мазор, гузар, кутан, айлок ва гайра бо антропонимхои мардона омада, антропотопонимхое сохтаанд, ки онхо ба шугли мардон ва фаъолияту зиндагии харрузаи онхо мутаалик мебошанд.
Бояд зикр намуд, ки чунин антропотопонимхо дар низоми топонимхои ин махал ба сохибияти шахс ба замин, махал, чой, манзил далолат мекунанд ва танхо бо исмхои мардона ифода гардидаанд. Ин навъи топонимхо дар минтака маъмуланд ва ба муносибати мардон ва шуглу фаъолияти онхоро ба объектхои чугрофй нишон медиханд. Дар зухуроти антропотопонимхо накши занон низ кам нест, вале дар минтакаи мавриди тахкик мо мисоли зиёдеро дар ин доираи номвожахо пайдо карда натавонистем, ки бо исми онхо алокаманд бошад.
2. Антропотопонимхри мансуб ба исми занон
Антропотопонимхое, ки ба исми занон ва объектхои кору фаъолияти онхо марбутанд, аз шумораи умумии антропотопонимхои водии Дисор танхо 15 - тоашро ташкил медиханд. Албатта, ин шаходати он аст, ки ходисаю вокеахои ба хаёту фаъолияти занон вобаста такозо намуда, ки як идда мавзеъхои ин водй бо исми занон номгузорй шаванд, аз кабили Дани //Дахани Ширбону (номи дара), Боги Мохтърма (номи бог), Санги Арус (зиёратгох), Кухи Момокампирак (номи дара), Нови Кампири Кок (дараи хурд), Ч,арии Бибипаридагй (кампирпаридагй).
Баррасй ва мукоисаи топонимия ва микротопонимияи водии Дисор бо минтакахои дигари чумхурй аз чумла, худуди водии Кулоб нишон медихад, ки вазъияту холати инъикоси номхои мардона ва занона дар доираи антропотопонимияи ин махалхо бисёр фарккунанда ва омузанда аст. Аз шумораи зиёди топонимхои гирдомадаи ин минтакаи Кулоби бостонй танхо панч мисолеро зикр кардан мумкин аст, ки бо исми занон ба вучуд омадаанд. Накши коста ва ночизи номхои занонаро дар ташаккули антропотопонимияи минтакаи Кулоб баррасй карда, сабаби онро мухаккикон чунин натичагирй ва арзёбй менамоянд: «Шояд як омилаш он бошад, ки дар минтака аксаран мардон ба фаъолияти хочагидорй машгуланд ва ё дар гузашта ва баъзан холо низ кам гирифтани номи занон дар баъзе мавридхо, умуман, аз нигохи дину шариат камтар ба назаррасии фаъолияти занон дар бахшхои мухталифи хочагии халк нисбат ба мардон мусоидат намудааст. Яъне баъзе анъанахои пешина ва баъзан хозира низ як сабаби камтар истифодашавии номхои занона дар ташаккулёбии топонимияи махал шудаанд» (Алимй, 1995, 194).
Чй тавре ки мутахассисони забоншиносии феминистй таъкид мекунанд, кам будани антропонимхои занона дар доираи топонимия ва микротопонимияи махал нишонаи накши костаи онх,о дар чомеаи мазкур ба шумор меравад. Яъне, худи занон ва хаёту фаъолияти онхо дар чомеа чандон сазовори ситоиш нест, ки бо исми онхо чое ном бурда шавад ва ё номгузорй карда шавад. Дар ин маврид донишмандони чомеашинос чунин андешаро пеш меоранд, ки ходисаи хеле ками номгузорихо бо исми занон нишонаи накши тобеона, мутеонаи зан дар чомеа буда, ин чихати масъалаи мазкур тахкику омузиши хамачониба ва махсусро интизор аст. Мо дар заминаи баррасии маводи топонимии махалхои мухталифи кишвар метавонем илова намоем, ки хусусияти асосии ин тавр сурат гирифтани номгузории мавзеъхо дар Осиёи Марказй нишонаи накши хеле ночизи занон дар масири таърих буда, бо урфу одат, расму
русум ва анъана, фарханг ва дину оини мардуми ин минтака робитаи ногусастанй дорад.
Вокеан, ин гуна накши антропотопонимхоро натанхо дар заминаи маводи топонимии минтакахо, балки дар номвожахои чугрофии асархои бадей низ ба мушохида гирифтан мумкин аст. Аз шумораи умумии номвожахои чугрофии асархои устод Садриддин Айнй (ниг. Шодиев, 1994, 203 - 230), ки дар мачмуъ 950 адад мебошанд, теъдоди 90 - тоаш дар заминаи номхои мансуби мардон ва танхо 9 - тоаш дар асоси номи занон ба вучуд омадаанд. Номвожахои чугрофии марбути исми занонаи осори устод Айнй инхоянд: Гузари Арусон, Мазори Чилдухтарон, Гузари Модари Хон, Мадрасаи Модари Хон, Мадрасаи Бибихоним ва г.
Агар топонимияи дигар манотики Точикистонро низ ба киёс гирем, метавонем бубинем, ки инъикоси номхои занон дар топонимия ва микротопонимияи махалхо он кадар зиёд нест. Аз 300 номвожаи чугрофии водии Зарафшон (ш. Панчакент ва атрофии он) 48 - тоаш антропоними мардона ва танхо 3- тоаш ба номи занона дорад.
Кобили таваччух он аст, ки дар манотики дигари чумхурй, аз чумла, дар Бадахшон, ки доираи фаъолияти зан дар хаёти ичтимоиву фархангии он чо хеле фарох ва озодтар ба назар мерасад, номгузории махалхо бо исми занон бештар ба чашм мерасад. Ба андешаи мо, омили асосии пайдоиши ин падидаи ичтимой ва барои забоншиносй хеле мухим аз эътикоду суннатхои кадимаи мардуми Бадахшон сарчашма мегирад.
Таносуби топонимия ва микротопонимияи водии Дисор нишон медихад, ки шумораи номвожахои марбут ба номхои занон хам дар махаллхо ва хам дар осори таърихй хеле ночиз буда, дар худуди 0. 04-0. 1 дарсади шумораи умумии топонимхои минтака ба шумор мераванд ва мувофикан антропонимхои мардона 8 - 10 дарсадро дар ин водй ташкил медиханд. Ба таври дигар гуем, аз хар 1000 топоним 8 - 10 - тоаш антропотопоними мардона ва танхо 0, 4-тоаш антропотопоними занона мебошад.
Омузиши топонимхои мансуби номхои мардона далели онанд, ки дар хаёти чомеаи точикон таърихан накши мард хамчун сохибмулк, доранда, фарди фаъоли чомеа маъмул будааст. Вокеан, фаъолияти мардхо дар тамоми бахшхои зиндагй ва аз чумла, дар забон назаррас ва барчаста тачассум гардидааст, ки ин ба суннатхои бостонй ва мазхабии мардуми мо, фархангу тарзи хаёти точикон сахт алокаманд аст.
Номвожахои чугрофии дорои антропоними занона ба таври умумй баёнгари ходисаю вокеахои таърихии марбути занон буда ва ё хусусиятхои услубй - ташбехй доранд, ки зухуроти онхо баъзан характери тасодуфй низ пайдо намудааст.
Як кисми номвожахои чугрофии марбути занон ягон ходисаи сарнавиштсоз ва ё мудхишеро, ки ба такдири зан вобастагй дорад ва он дар эхсосоту хотираи мардум накш бастааст, инъикос менамоянд. Чанде дигар аз ин номхо ифодагари покию иффати занон ва ё орзуву омоли онхо чихати ёфтани фарзанд буда, характери ахлокй - тарбиявй мегиранд. Як идда топонимхои ин гурух ходисахои табииеро ифода кардаанд, ки дар тафаккури мардум бо образи занон алокаманд мебошанд.
Дар номгузории аксари махаллу минтакахои Точикистон номи занро таърихан танхо дар робита бо вокеоти хеле пуртаъсиру аксуламали бузургдошта ба забон меовардаанд. Чунин анъана ба психологияву фарханг ва суннатхои кадимии халкхои Осиёи Миёна робитаи ногусастанй дорад.
Дамин тавр, омузишу тахкики хамачонибаи ин падидаи ичтимоию забоншиносй барои равшанй андохтан ба чанбахои тозаэчод ва омухтанашудаи сотсиолингвистика -лингвистикаи гендерй мусоидат намояд, аз чониби дигар, барои маълум кардани заминахои психолингвистии проблема дар чомеа кумаки амалй мерасонад. Аз ин чихат зикр намудани андешахои мухаккики варзидаи забоншиносии ичтимоии асри гузаштаи аврупой бамаврид аст, ки гуфтааст: «Ягон чанбаи хаёти ичтимоии чомеа аз тафаккури мутаззод (фарккунанда), ки тамоми вокеиятро ба категорияхои «занона» ва «мардона» чудо менамоянд, орй нест» (Эпштейн 2004, 15).
АДАБИЁТ
1. Алимй Ч. Ташаккул ва тахаввули топонимияи минтакаи Кулоб. - Душанбе, 1995 - 196 с.
2. Алимй Ч,. Топонимия Кулябского региона (лингвистическое исследование): АДД. - Душанбе, 1996. - 47 с.
3. Карамшоев Д. Выражение категории рода имени с помощью перегласовки в языках шугнанской группы // Памироведение (вопросы филологии). - Душанбе, 1975. - С. 24 -25.
4. Карамшоев Д. Грамматический род абстрактных имён в шугнано - рушанской группе //Забонхои помирй ва фольклор. - Душанбе, 1972. - С. 61 - 64.
5. Карамшоев Д. Выражение категории рода имени с помощью перегласовки в языках шугнанской группы // Памироведение (вопросы филологии). - Душанбе, 1975. - С. 24 -25.
6. Карамшоев Д., Бахтибеков. Т. Выражении категории рода имени с помощью перегласовки в языках шугнанской группы //Памироведение (вопросы филологии). Душанбе, 1975. - С. 61 - 64.
7. Шодиев М. Лингвистический анализ топонимов произведений С. Айни. Рис. номз. илм. фил. - Д., 1994. - 200 с.
8. Эпштейн М. Мужчина и женщина по-английски. Интернет-публикация (http://studynlp. narod. ru/pt132. html), 2004.
НОВЫЕ ГЛОБАЛИЗАЦИОННЫЕ ПРОЦЕССЫ: ЯЗЫК И ГЕНДЕР
Язык - это социальное явление, и каждое новое явление, возникающее в обществе, обязательно отражается в языке и представляется обществу через язык.
Гендерные отношения -это социальный феномен, который возник в человеческом обществе и изучается как наука. Он является одним из аспектов этого современного научного процесса в социологии под названием "социальная лингвистика ".
В данной статье мы намерены кратко рассмотреть гендерные вопросы на примере антропонимики северной части Гиссарской долины в сравнении с некоторыми географическими названиями сельских районов Таджикистана.
Ключевые слова: государственная независимость, культура, общество, гендерное движение, гендер, мужчина, женщина, социальная лингвистика, топонимы, Гиссарская долина.
NEW GLOBALIZATION PROCESS: LANGUAGE AND GENDER
Language is a social phenomenon, and every new phenomenon that arises in society is necessarily reflected in the language and presented to the community through the language.
Gender relations are social phenomenon, which is founded in human society and studies as a science. It is one of the aspects of this modern process in sociology titled "Social linguistics".
In this article we discuss shortly study gender problems on the material of anthroponomical of North part of Hissar Valley in similarity with some geographical names of village regions of Tajikistan.
Keywords: state independence, culture, society, gender movement, gender, man, woman, social linguistics, place names, Gissar Valley.
Сведения об авторах:
Махмаджонов Олимджон - проректор по науке Таджикского государственного института языков им. С. Улугзаде; г. Душанбе, ул. Ф. Мухаммадиева 17/6, тел. : (+992) 2328730
Мухамедова З. Ш. - преподаватель кафедры таджикского языка и делопроизводства Института государственного управления при Президенте Республики Таджикистан; г. Душанбе, ул. Саид Носир 33, тел.: (+992 37) 2289281
About the autors:
Mahmadjonov Olimjon - Vice-rector on Science of Tajik state Institute of languages named after S. Ulugzade; Dushanbe, street F. Muhammadiev, 17/6, Tell: (+992) 2328730 Mukhamedova Z. Sh. - Lecturer of the Tajik language and administrative department of Institute of Public Administration under the President of the Republic of Tajikistan; Dushanbe, street SaidNosir, 33, Tell: (+99 237) 2289281
БОРИ ДИГАР АЗ ТАЪРИХИ Ч,ОЙВОЖАИ ХУ^АНД
^асанзода А. А.
Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б. Гафуров
Доир ба гузаштаи дури Хучанди кухан, ки дар хама давру замон шахри сухан ва шахри фарханг ба шумор меомад, муаллифони осори таърихиву чутрофй дар радифи дигар манотики Мовароуннахру Хуросон андешахои чолибро изхор доштаанд. Дангоми шарху эзохи мавкеияти чутрофии ин сарзамини бостонй кариб кулли сохибони ахбор дар кашангиву дилрабой бехамто будани онро таъкид намудаанд. Аз чумла, Абуисхоки Истахрй дар «Мамолик ва масолик»-и хеш фармудааст, ки «ва он шахре хушу назах аст. Ва мевахои он аз