Холмуродов Аъзам Шахриёрович,
Жиззах вилояти Педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий маркази директори, иктисод фанлари номзоди
НОДАВЛАТТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ПЕДАГОГ КАДРЛАР МАЛАКАСИНИ ОШИРИШДА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР
УУК: 378.046.4 DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_6_1
ХОЛМУРОДОВ А.Ш. НОДАВЛАТ ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ПЕДАГОГ КАДРЛАРИ МАЛАКАСИНИ ОШИРИШДА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР
Маколада малака ошириш таълимининг назарий методологик жих,атларини тах,лили, таъ-лимдаги замонавий тенденциялар, классик-анъанавий ёндашувдан компетенцияларга асос-ланган ёндашувга утишнинг ижтимоий заруратлари, трансформацион жараёнлар, таълимни мазмунан ва шаклан замонавий талабларга тезкор мослашувчанлиги, мутахассисларнинг кас-бий компетентлигини ривожлантиришнинг самарали механизмлари каби масалаларга тухталиб утилган.
Таянч суз ва тушунчалар: укитишдаги фаоллик, интерфаоллик, укув ва амалиёт инте-грацияси, таълимий-дидактик асосдаги инвариативлик, компетенцияларга ва эх,тиёжларга йуналганлик, стратегик менежмент, SMART технологиялари, масофавий ва электрон таълим.
ХОЛМУРОДОВ А.Ш. ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ К ПОВЫШЕНИЮ КВАЛИФИКАЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ НЕГОСУДАРСТВЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ
В статье анализируются теоретико-методологические аспекты профессионального развития, современные тенденции в образовании, социальные потребности перехода от классически-традиционного подхода к компетентностному, трансформационные процессы, быстрая адаптация содержания и формы к современным требованиям, эффективное механизмы развития профессиональных компетенций.
Ключевые слова и понятия: педагогическая активность, интерактивность, интеграция обучения и практики, учебно-дидактическая инвариантность, компетентностно - потребностная ориентация, стратегическое управление, SMART-технологии, дистанционное и электронное обучение.
HOLMURODOV A. INNOVATIVE APPROACHES TO ADVANCED TRAINING OF TEACHING STAFF OF NON-STATE EDUCATIONAL ORGANIZATIONS
The article analyzes the theoretical and methodological aspects of professional development, current trends in education, the social needs of the transition from the classical-traditional approach to the competence-based one, transformational processes, rapid adaptation of content and form to modern requirements, effective mechanisms for the development of professional competencies.
Key words and concepts: pedagogical activity, interactivity, integration of learning and practice, educational and didactic invariance, competence-need orientation, strategic management, SMART technologies, distance and e-learning.
4
Кириш.
Таълимдаги замонавий тенденциялар классик-анъанавий ёндашувдан компетен-цияларга асосланган ёндашувга утишнинг ижтимоий заруратини белгилаб берди. Шу билан бирга, анъанавий ёндашувдан фаркли равишда бугунги кунда факат назарий таълим ва узлаштирилган билим, куникма ва мала-калар касбий фаолиятдаги муваффакиятни таъминлай олмайди, бу эса, уз навбатида мустакил таълим, узини-узи касбий ва шах-сий ривожлантириш мотивациясини шакллан-тириш, узлуксиз касбий ривожланиш концеп-циясини амалиётга жорий этиш заруратини белгилаб берди. Мазкур зарурат малака оши-риш мазмуни ва уни амалга ошириш шак-лларига х,ам узининг синергетик таъсирини курсатибгина колмай, малака ошириш таъли-мини инновацион ёндашувлар асосида трансформация килиш заруратини белгилади.
Таълимдаги трансформацион жараён-лар таълимни мазмунан ва шаклан замонавий талабларга тезкор мослашувчанлик х,амда узгарувчанлик хусусиятини ривожлантиришни талаб этади.
Мавзунинг долзарблиги.
Малака ошириш таълимининг назарий методологик жих,атларини тах,лил этгани-мизда, педагог кадрларни касбий ривожлан-тиришга хизмат килувчи куйидаги ёндашув-ларнинг мавжудлигини куришимиз мумкин булади:
- тизимли ёндашув;
- узлуксиз таълим, мутахассиснинг уз касбий ривожланишига масъулиятини х,ис этган х,олда, доимий узини узи касбий ва шах-сий ривожлантириб бориши;
- кадрларнинг ривожланишини бошкариш;
- компетенциявий ёндашув.
Мазкур ёндашувларнинг барчаси мутахас-сисларнинг касбий компетентлигини ривож-лантиришнинг самарали механизмларини амалий ифодаси сифатида тадкик этилган.
Маълумки, малака ошириш жараён-ларининг узига хослиги бу максадлар йуналганлигидаги хилма-хилликда, узлуксиз-лик, таълим субъектининг узига хослиги (ёши, тажрибаси, ижтимоий статуси, эх,тиёжлари каби), таълим шаклларининг вариативлиги,
таълим сифатининг укитиш форматининг туFри танланганлиги билан белгиланиши каби жих,атларидир.
Фикримизча, бу борада малака ошириш жараёнларининг асосий тамойиллари сифатида куйидагиларни ажратиб курсатиш мумкин булади:
• укитишдаги фаоллик, интерфаоллик;
• укув ва амалиёт интеграцияси;
• малака ошириш шакли ва мазмунига нисбатан тингловчининг танлови;
• таълимий-дидактик асосдаги инвариа-тивлик;
• компетенцияларга ва эх,тиёжларга йуналганлик;
• стратегик менежмент.
Таъкидлаш жоизки, фан-техника тараккиётининг натижаси сифатида, таълим хизматлари сох,асининг кенгайиши, фор-мал ва ноформал таълим шаклларининг оммалашуви, очик таълимий ресурсларнинг купайиши (Интернет) уз навбатида инно-вацион ёндашувлар асосида малака ошириш шакллари ва мазмунини такомиллаш-тиришга нисбатан таъсир этувчи омилларни аниклаштириш асосида, уни доимий такомил-лаштириб бориш заруратини белгилайди.
Мацоланинг мацсади.
Хозирги кунда педагог кадрлар малакасини оширишда давлат таълим ташкилотларда ташкил этилаётган инновацион ёндашувлар, укитишнинг замонавий тенденциялари, таж-риба алмашинишлар, хорижий таълим шакллари ва методларини амалиётга жорий эти-лишини малакасини оширишнинг Нодавлат таълим ташкилотларида х,ам кенг куллаш ва уларнинг фаолиятини ривожлантириб бориш асосий максад саналади.
Республикамизда жорий даврига келиб, таълимнинг факатгина олий таълимдан кей-инги боскичи саналган малака ошириш тизи-мида Нодавлат таълим ташкилотларининг фаолиятига х,укукий жих,атдан рухсат этилди. Шу сабабли Нодавлат таълим ташкилотларининг малака ошириш жараёнидаги фаоли-яти ва уни янада ривожлантириш механизм-ларини ишлаб чикиш хусусида таклиф ва тав-сиялар бериш асосий масалалардан бири х,исобланади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 6 (115)
с
5
Асосий цисм.
Тах,лиллар натижаси х,амда педагогик-психологик адабиётлар тах,лилидан маълум буладики, малака ошириш таълими самара-дорлиги ва сифатига таъсир этувчи омиллар сифатида куйидагиларни келтиришимиз мум-кин булади:
- таълимий эх,тиёжлар ва суровлар тра-екторияси;
- ташкилотнинг, хусусан, нодавлат таъ-лим ташкилотида малака ошириш жараёнла-рини амалга ошириш билан боFлик ташкилий шароитларининг сифати;
- таълим дастурларининг хилма-хиллиги ва сифати, шунингдек, уларнинг мазмунида сох,ага оид замонавий талабларнинг акс этган-лиги;
- таълимнинг нархи;
- укитиш муддати, давомийлиги, табакалаштирилган ёндашувнинг мавжудлиги;
- малака ошириш мазмуни ва укув модуллари, блокларининг тингловчи ва мех,нат бозори талаблари, эх,тиёжларига йуналтирилганлиги;
- ресурсли омиллар, яъни укув-методик таъминот, ахборот-ресурс фонди, техника, SMART технологиялари, масофавий ва электрон таълим имкониятлари;
- педагог кадрларнинг сифат таркиби, салох,ияти, компетенцияси;
- назорат ва бах,олаш механизмларининг шаффофлиги ва кулайлиги, таълим натижала-рининг валидлиги.
Келтирилган турли нуктаи-назарларни хулосалаш, нодавлат таълим ташкилотлари-даги малака ошириш жараёнлари мазмуни ва укув жараёни шаклларини инновацион ёнда-шувлар асосида такомиллаштириш масаласи бугунги кун учун долзарб эканлигини яна бир бор тасдиклади.
Малака ошириш таълимининг асосий вазифаларидан бири бу таълим жара-ёнида укитувчининг ролини узгартиришга каратилганлигидир.
Малака ошириш тизимида укув жараё-нини ташкил этиш шаклларини танлаш мурак-каб жараён саналади. У янги педагогик тех-нологияларни яратади, фанлараро алокалар х,акидаги Fояларни узгартиради, илмий ва услубий таъминот, дастурлар ва укув курсла-рининг узгарувчанлигини белгилайди.
Бу борада тадкикотчилар Ш.Курбонов, Э.Сейтхалиловлар таълим сифатни бошкариш, таълимни ривожлантиришнинг инновацион механизмлари сифатида куйидагиларни ажра-тиб курсатадилар:
• барча таълим муассасалари ва тузил-маларида ижодий мух,ит яратиш, илмий ва педагогик х,амжамиятда ташаббуслар ва янги-ликларга кизикиш пайдо килиш;
• турли янги нарсаларнинг кабул килиниши ва амал килиши учун ижтимоий-маданий ва моддий (иктисодий) шароитлар яратиш;
• изланувчан таълим тизимларини х,ар томонлама куллаб-кувватлаш механизмла-рини яратиш;
• энг истикболли янгиликлар ва мах,сулдор лойих,аларни реал амал килиб тур-ган таълим тизимларига интеграциялаш х,амда тупланган инновацияларни доимий амал киладиган изланувчан ва экспериментал таълим тизимлари режимига утказиш1.
Р.Джураев эса, умумий урта таълим муас-сасаларидаги инновацион жараёнлар хусу-сида тухталиб, инновация - максадга йуналтирилган узгартиришлар булиб, маълум бир ижтимоий бирликка - муассаса, уюшма, жамоа ва гурух,га янги ва нисбатан баркарор булган элементларни, умумий ^олда халкнинг маънавий-маданий муносабатлари ва мамла-катнинг ижтимоий-иктисодий ривожланиши билан узвий боFлик булган янгиликларни киритишдир, дея таъкидлайди.
Тадкикотчи олим, таълим муассасалари амалиётига инновацион моделларни сама-рали татбик этишнинг бошланFич шартлари сифатида:
- умумий максадларнинг мавжудлиги;
- бошкарув структурасининг кулай ва демократик хусусияти;
- ахборотлар алмашиниш тизими оркали тизимости тизимларнинг горизонтал мувофиклаштирилиши;
- рах,барларнинг юкори даражада профессионал компетентлиги (уз со^асининг мо^ир устаси булиши);
- жамоада психологик мух,итнинг ижо-бийлиги;
1 Джураев Р., ТурFунов С. Таълим менжменти. - Тош-кент: «VORIS-NASHRIYOT», 2006. 104-бет.
1-жадвал. Катталар таълимининг боск,ичли модели
6
Тингловчининг билим даражаси/ боскичи Андрагогнинг вазифалари Укитиш технологиялари
Мустакил таълим олиш куникмаси етарли шаклланмаган, укитувчига боFланган тингловчилар Эксперт, коуч, тренер Маъруза, мустах,камловчи машклар, аник топшириклар, интенсив-индивидуал машFулотлар ва бошкалар.
Кизикувчилар Мотиватор Муаммоли маърузалар, дискуссия, укув лойихалари, интерактив машклар ва бошкалар.
Мутахассислар/ фаолият мазмунидан хабардорлар Фасилитатор Гурухий лойихалар, хамкорликдаги бахс-мунозаралар, семинарлар, кейс тахлил, интервью, эссе ва бошкалар.
Мустакил йуналганлар Супервайзер, ментор Бинар машFулотлар, кейс тахлиллар, муаллифлик лойихалари, SMART, стажировкалар, илмий-тадкикот ишлари ва бошкалар.
- инновацион фаолиятда
укитувчиларнинг самарали иштирокини таъ-минловчи чора-тадбирларни келтириш мум-кин1.
Шундан келиб чикиб, фикримизча, инновацион ёндашув асосида малака ошириш жара-ёнларини ташкил этиш куйидаги мезонларга жавоб бериши керак:
• таълим мазмуни ва таълим жараё-нига киритилган х,ар бир инновацион элемент унинг максади ва вазифалари, таълим олувчи ва таълим берувчининг х,аракатлари х,амда талабларига мос келиши;
• кайта алоканинг таъминланиши, яъни компетенцияларга асосланган ёндашув ва тажрибага асосланган урганиш (experiential learning);
• таълим олувчининг укув ахбороти билан мустакил ишлашини таъминлаш, укитувчининг фаолият услубининг янги шак-лларини жорий этиш хамда уз-узини ривож-лантириш учун мотивация бериш.
Малака ошириш жараёнларини ташкил этишнинг илFор хорижий моделларидан бири SSDL (Staged Self-directed learning) булиб2, мазкур моделда асосан катта ёшли таълим олувчиларнинг мустакил таълимини ташкил этиш оркали касбий ривожланиш дастурини амалга ошириш максади белгиланади. Бунда таълим олувчилардаги мотивацияни 4 та боскичда тах,лил этиш асосида тингловчи ва педагогнинг х,амкорликдаги укув траектория-сини белгилаб олиш кузда тутилади.
1 Джураев Р., ТурFунов С. Таълим менжменти. - Тош-кент: «VORIS-NASHRIYOT», 2006, 109-бет.
2 Grow, Gerald O. (1991/1996). 'Teaching Learners to be Self-Directed.' Adult Education Quarterly, 41 (3), 125-149.
Тадкикотчи Джеральд Оуэн Гроу мазкур модел асосида малака ошириш жараёнларида тингловчилар гурухи куйидаги тоифаларга ажратади:
1. Мустакил таълим олиш куникмаси етарли шаклланмаган, укитувчига боFланган тингловчилар.
2. Кизикувчилар.
3. Мутахассислар (фаолият мазмунидан хабардорлар).
4. Мустакил йуналганлар.
Малака ошириш жараёнлари мазмуни ва технологияларини лойих,алаштиришда мазкур тоифаларнинг узига хослиги-дан келиб чиккан холда, таълим жараё-нини амалга ошириш назарда тутилади (1-жадвал).
COVID-19 пандемияси ва мазкур даврдаги маълум чекловлар таълимнинг янги траекто-рияларини ривожланишига, таълимдаги узига хос янги анъаналарни шаклланишига туртки булди. Таълим амалиётига, хусусан, малака ошириш жараёнларида масофавий таълим, онлайн таълим, ракамли таълим мухити каби йуналишларга эхтиёж ва зарурат х,ар доим-гиданда юкори булди. Натижада, ракамли таълим мухитида малака ошириш жараёнлари форматини трансформация килиш ва уни янги ривожланиш траекториясини белгилаб олиш билан боFлик долзарб вазифалар илмий-педагогик нуктаи-назардан урганила бошланди.
Маълумки, таълимдаги трансформацион жараёнлар - ижтимоий мухит ва ташки таъ-сирлар, Фан ва техниканинг инновацион ютуклари таъсирида мазмунан ва шаклан янги турда пайдо булиши билан изох,ланди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 6 (115)
с
Мазкур трансформацион жараёнлар замо-навий университет тушунчасига нисбатан х,ам янгича ёндашув ва талабларни белгиламокда. Яъни бугунги кунда замонавий универси-тетларнинг глобал, очик-динамик ривожла-нувчи майдон сифатида ресурслар синер-гиясини таъминловчи илмий тадкикотлар, бизнес-жамият талабларига жавоб берувчи, янги касб, янги билим ва мутахассисли-кларни таклиф этиш, форсайт компетенция-ларни белгилаш, мамлакатнинг инновацион ривожланишида драйвер вазифасини уташ, интеллектуал тижоратлаштириш механизм-ларини амалиётга жорий этиш, янги техноло-гик узгаришлар буйича уз сох,асида лидерлик килиш каби миссияларни белгиламокда1.
Дарх,акикат, таълим тизимидаги трансформацион жараёнлар малака ошириш жара-ёнларини такомиллаштиришдаги яна бир мух,им тенденция электрон ахборот-таълим мух,итини яратиш, ракамли технологияларни кенг амалиётга жорий этиш заруратини бел-гилайди.
У.Бегимкулов «электрон ахборот-таълим мух,ити» тушунчасини аник бир максадга йуналтирилган укув жараёнини таъминловчи дастурий, ахборот-техник, укув-методик тизимлар мажмуидир, деб таърифлайди. Тадкикотчининг фикрича, электрон ахборот-таълим мух,ити куйидаги типологик белги-ларга кура тавсифланади:
1. Хар кандай даражадаги электрон ахборот-таълим мух,ити тизимлилик табиа-тига эга мураккаб тузилмали объект булиб х,исобланади.
2. Электрон ахборот-таълим мух,итининг яхлитлиги тизимлиликка эришиш тушунчаси билан бир маънони, уларнинг уЙFунлигини англатиб, укув муассасаси битирувчисининг шахсий ва касбий моделини амалга оши-ришдаги таълим-тарбия максадларини узида мужассамлаштиради.
3. Электрон ахборот-таълим мух,ити таъ-лим ва тарбия ишларининг самарадорлигига
таъсир курсатувчи омил булиши билан бирга унинг воситаси х,амдир2.
Хулоса.
Педагогларнинг малакасини ошириш анъ-анавий тизими педагогларнинг янги ахбо-ротларга булган эх,тиёжларини тулалигича таъминлай олмайди, шу сабабли уларнинг ахборотга булган эх,тиёжини таъмин-лашга каратилган электрон ахборот-таълим мух,итини юзага келтириш такозо этилмокда. Бундай мух,итда педагоглар масофавий малака ошириш имкониятларига эга буладилар. Электрон ахборот-таълим мух,итида х,ар бир укитувчининг уз малакасини ошириш бораси-даги мустакил таълими х,ал килувчи ах,амият касб этиб, бунда улар малака ошириш йуналиши, урганиладиган фанлар, мустакил таълим олиш манбаларини танлаш имкония-тига эга буладилар3.
Таълимдаги трансформацион жараёнлар уз навбатида электрон ахборот-таълим мух,итини ракамли таълим мух,итига утиши билан боFлик узгаришларни вужудга келтирди.
Ракамли трансформация transformation) - бу ракамли технологияларни ижтимоий х,аёт, иктисодиёт, ишлаб чикариш ^амда касбий фаолиятнинг барча жабх,аларига бирлаштириш жараёни булиб, технология, маданият, жараёнлар х,амда янги мах,сулот ва хизматларни яратиш тамойилларида туб узгаришларни талаб килади. Янги технологи-ялардан энг самарали фойдаланиш ва уларни инсон фаолиятининг барча сох,аларида тез-корлик билан амалга ошириш учун муассаса-лар аввалги асослардан воз кечиб, жараёнлар ва иш моделларини тулик узгартириши керак булади.
Ракамли технологиялар ^дНа!
technologies) эса уз навбатида, таълим олув-чиларга индивидуал таълим траекторияла-рини яратиш имкониятларини белгилаш, узаро алокаларни кенгайтириш, тармок таълим дастурларини амалга ошириш, онлайн
1 Садиев В. Олий таълим муассасаси трансформация-сининг ташкилий-педагогик шароитларини яратиш. Пед. фан. фалсафа док. РЬЮ дисс. - Т.: 2021.
2 Бегимкулов У. Педагогик таълим жараёнларини ахбо-ротлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. дисс. - Тошкент: 2007, 59-61 бетлар.
3 Бегимкулов У. Педагогик таълим жараёнларини ахбо-ротлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. дисс. - Тошкент: 2007, 62-64 бетлар.
7
8
курслардан фойдаланиш, таълим сифатини ошириш ва таълимнинг барча шаклларида (онлайн, оффлайн) таълим олувчиларнинг мотивациясини ривожлантириш, замонавий таълим технологияларини жорий этиш оркали таълим хизматларининг иктисодий самара-дорлигини ошириш кабилар учун шароит яра-тади.
Малака ошириш тизимида ракамли техно-логияларнинг ривожланиши онлайн таълим, аралаш таълим (blendedlearning) ва арзон онлайн МООС (Massiveon-lineopencourse)
курсларининг фаол ортишига, таълимдаги инклюзивликни таъминлашга хамда таълим олувчилар сонининг ошишига олиб келди.
Шу билан бирга, ракамли технологияларни жорий этиш оркали таълим фаолиятини модернизация килиш буйича индивидуал таълим дастурлари, онлайн технологиялари, таълим олувчиларнинг лойихавий-тадкикотчилик ва креатив тадбиркорлик фаолиятини ривож-лантиришда касбий таълим амалиётига кенг жорий этилади.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Власенко С.В., Чемоданова Г.И. Использование инновационных форм организации обучения в современном процессе системы повышения квалификации педагогов. // Балтийский гуманитарный журнал. 2015. № 1(10).
2. Джураев Р., ТурFунов С. Таълим менжменти. - Тошкент: «VORIS-NASHRIYOT», 2006. 104-бет.
3. Садиев В. Олий таълим муассасаси трансформациясининг ташкилий-педагогик шароитларини яратиш. Пед. фан. фалсафа док. PhD дисс. Т.: 2021 йил.
4. Бегимкулов У. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. дисс. - Тошкент: 2007, 59-64 бетлар.
5. Друкер, Питер, Ф. Задачи менеджмента в XXI веке.: Пер. с англ.: - М.: Издательский дом «Вильямс», 2004. - 272 с. 92.
6. Грачева Е.Ю. Особенности наставничества начинающего учителя в современной школе Германии // Письма в Эмиссия. Оффлайн. - Февраль 2012.- Режим доступа: http://www.emissia.org (дата обращения: 28.03.2012).
7. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Директорнинг иш китоби (амалий тавсиялар). - Т.: "Истеъдод" жамFармаси, 2007. - 121 б.
8. Тургунов С.Т. Теоретические основы управленческой деятельности директора средних общеобразовательных учреждений. Автореф.дис. ... докт.пед.наук.-Т.: 2007-43 с.
9. Федоров А.Э., Метелев С.Е., Соловьева А.А, Шлякова Е.В. Компетентностный подход в образовательном процессе. Монография. Омск. 2012. - 210 с.
10. Ходжаев Б. Умутаълим мактаби укувчиларида тадрижий тафаккурни ривожлан-тиришнинг модернизациялашган дидактик таъминоти: Пед.фан.док. ... дисс. - Т.: 2016. - 169 б.
11. Hutmacher W. Key competencies for Europe//Report of the Symposium Bern, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for Cultural Co-operation (CDCC) a Secondary Education for Europe. Strasburg, 1997.
12. Шоймардонов Т.Т. Педагог кадрлар малакасини ошириш ва касбий фаолияти мониторингини ташкил этишнинг электрон тизими: Пед.фан.буйича фалсафа доктори (PhD) ... дисс. - Т.: 2017. - 153 б.
13. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Тарбияда инновацион технология-лар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар). - Т.: "Истеъдод" жамFармаси, 2009. - 160 б.
14. https:// https://uzedu.uz/
15. https:// https://edu.uz/