Научная статья на тему 'НИЯЗИ БАЛХИ - ВЫСОКИЙ РОСТ В ЛИТЕРАТУРЕ Х1Х ВЕКА БАЛХСКОГО ОКРУГА (НА ТАДЖ.)'

НИЯЗИ БАЛХИ - ВЫСОКИЙ РОСТ В ЛИТЕРАТУРЕ Х1Х ВЕКА БАЛХСКОГО ОКРУГА (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
75
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КЛАССИЧЕСКАЯ ЛИТЕРАТУРА / ПОЭЗИЯ / ПРОЗА / СТИХОТВОРНЫЕ ЖАНРЫ / СТИЛЬ / ТОНКОЕ ВООБРАЖЕНИЕ / АРУЗ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Сайид Мухаммад Олим Лабиб

Х1Х век в сегодняшнем Афганистане характеризуется конфликтами между сыновьями Темуршах Дуррони, затем сыновьями Амир Дустмухаммадхана, претендующими за государственную власть и борьбой народа против британского колониализма. В этот период, хотя и не было необходимых условий для развития культуры и литературы, но тем не менее, появились видные поэты и писатели, в произведениях которых продолжали, в какой-то степени, развиваться поэзия и проза. Одным из таких фигуров является Мирза Ниязи Балхи. От него осталось достойное литературное наследие на персидско-таджикском и узбекском языках. Но оно еще не опубликовано и сохраняется в рукописях.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «НИЯЗИ БАЛХИ - ВЫСОКИЙ РОСТ В ЛИТЕРАТУРЕ Х1Х ВЕКА БАЛХСКОГО ОКРУГА (НА ТАДЖ.)»

Другими словами, публицистическая сатира выражается только в том случае, если относится к какому-то жанру, причём сущность сатирического жанра имеет устойчивую форму, конкретное содержание, охватывающее реальные события и показывающее отношения автора к выбранной теме. Тем не менее, главной чертой публицистической сатиры военного периода является реальность и действительность изображаемого и описываемого предмета или явления.

Литература:

1. Горький М.А. Собр. соч. Т. 24. - М., 1953. - 584 с.

2. Усмонов И. Взгляд на на сатиру Убайда Зокони. - Душанбе: Маориф, 1991. - 70 с.

(на тадж.яз.).

3. Усмонов И. Журналистика. К. 3. - Душанбе, 2008. - 448 . (на тадж.яз.).

ОТЛИЧИТЕЛЬНЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПУБЛИЦИСТИЧЕСКОЙ САТИРЫ ПЕРИОДА ВЕЛИКОЙ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ВОЙНЫ

Муллоев Шариф Бокиевич

В статье рассматриваются особенности сатиры и жанры публицистики в годы ВОВ. Подвергнуты анализу такие публицистические жанры как пародия, эпиграмма, памфлеты писателей - публицистов, созданные в этом временном отрезке.

Ключевые слова: стихотворения; сатира; эпиграмма; пародия.

DISTINCTIVE FEATURES OF JOURNALISTIC SATIRE IN THE PERIOD OF GREAT

PATRIOTIC WAR

Mulloyev Sharif Bokiyevich

The article deals with the features of satire and journalism genre in the period of the Great Patriotic War. The author analyzed journalistic genres such as parody, epigram, pamphlets writers - publicists, organized in this short period.

Key words: poems; satire; epigram; parody.

Сведения об авторе: Муллоев Шариф Бокиевич - кандидат филологических наук, доцент кафедры истории и теории журналистики и электронных СМИ, Российско-Таджикский (славянский) университет, тел.: (+992 37) 27 52 18; (+992) 93 5005750, e-mail: mulloev [email protected].,

Information about the author: Mulloyev Sharif Bokiyevich, associate professor, Chair of History and Theory of Journalism and Electronic mass media, Russian-Tajik (Slavonic) University, phone.: (+992 37) 27 52 18; (+992) 93 500 57 50, e-mail. mulloev [email protected].

НИЁЗИИ БАЛХЙ - КОМАТЕ БАРАФРОШТА ДАР АДАБИЁТИ САДАИ

НУЗДАХ,УМИ ХДВЗАИ БАЛХ

Сайид Му^аммад Олими Лабиб

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Садаи нуздахуми мелодй дар сарзамини Афгонистони кунунй давронест, ки бо низоъх,ои хонаводагй миёни писарони Темуршохи Дурронй (солх,ои зиндагй 1748-1793, подшохй 1772 -1793) бар сари кудрат ва пас аз он кашмакаш миёни писарони Амир Дустмухдммадхони Мухдммадзой барои тасохуби точу тахт ва муборизаи мардум бар зидди истеъмори англис ташаххус меёбад. Дар ин рузгори бесубот ва пуртаниш зиндагии иктисодй ва вазъияти ичтимоии мардуми ин сарзамин ба паймонаи риккатборе нобасомон ва токатфарсо гардида буд. Бинобар ин, табиист, ки аз шукуфоии фархднги маънавй , аз чумла шеъру адаб сухане хам наметавонист дар миён

бошад. Бо вучуди ин, суннати деpинаи адабии побаpчо даp ин маpзy 6ум наметавонист даp ин давpаи пypошyб низ намояндагони ихлосманд ва фидокоpи хyдpо надошта бошад. Ин чост, ки даp гyша ва каноpи ин саpзамин нависандагон ва шоиpон, албатта на ба он паймонаи давpахои шукуфоии фаpхангии пешин, аммо даp сатхи худ машFyли офаpишгаpии адабй буданд. Чунонки мухаккик Х,усайни Ноил, муаллифи китоби "Cайpе даp адабиёти садаи сездахум [^и^ии камаpй ["(1201-1300/1787-1883 мелодй ) хотиpнишон месозад, даp ин сада вучуди беш аз 300 шоиp ва офаpинишгаpи адабй даp саpзамини кунунии AфFOнистон даp сутухи мухталиф тасбит гаpдидааст, ки аз бисëpии онон осоpи аpзишманде даp даст хаст (5, 4). Сивои инхо, метавон хадс зад, ки шyмоpи зиёде аз саpоишгаpон ва нависандагони дигаpе низ даp ин давpа зиста ва даст ба офаpиниши осоpи адабй задаанд, ки то кунун ношинохта монда, нусхахои каламии осоpи эшон даp сypати эмин мондан аз осеби pyзгоp, даp манозили шахсй хифз мегаpдида бошанд.

Яке аз чунин шоиpони эчодгаp, ахли дониш ва биниш, шахсияти бофазилат ва доpои каpиха ва табъи олии адабй даp ин асp хамоно Mиpзо Ниёзии Балхй , саpоишгаpи дузабона (зуллисонайн) аст, ки то кунун аз зиндагинома ва осоpи пypбоpи вай иттилоъи андаке даp ихтиëpи ахли адаб ва пажyхишгаpон ^pOp доpад. Бинобаp ин, нигоpанда ба он шуд, то нимpyхе аз зиндагонй ва офаpидахои бадеии ypо баpои дyстдоpони адабиёти AфFOнистон ва кофаи адабдyстон шиносо намояд, то ин ^p дебочае бошад баpои коpхои пажухишии гyстаpдатаpи оянда даp ин pосто.

Mиpзо Ниёзй (ё Мулло Ниёзй)-и Балхй фаpзанди Мулло Баpот, шоиp ва хушнависи садаи сездахуми хичpии камаpй (каpни нуздахуми мелодй) даp pyстои "Мингкалъа"-и вулусволии "Дазpати Султон"-и вилояти Самангони имpyзии AфFOнистон зода шуд. Аммо баpхе аз огохон зодгохи ypо ТошкypFOн, яке аз вулусволихои имpyзаи Балх медонанд, ки даp гузашта маpбyти Самангон буд*. Шояд ин маълумот дакик бошад, зеpо худи шоиp низ даp яке аз сypyдахояш аз Хулм, ки хамон ТошкypFOн аст, ва "Мингкалъа" ба унвони ватани худ ном мебаpад: Бишнав ту нуктае зи хавои диëpи Хулм, Яъне фаpахфазост назокатнисоpи Хулм. Ончо Ватан маpост, ки "Мингкалъа" номи уст, Як гушае зи маpхалаи кyхсоpи Хулм...(10).

Соли таваллуди шоиp маълум нест, вале бо даp назаpдошти соли вафоти вай (1292 хи^ии камаpй баpобаp бо 1875 мелодй ) агаp yмpи ypO аз 75 то 80 сол тахмин кунем, метавон гуфт, ки Mиpзо Ниёзй даp OFOЗи садаи нуздахуми мелодй ба дунё омадааст. У даp яке аз шеъpхояш зохиpан ишоpат ба шасту се солагии худ мекунад, аммо чун таъpихи саpоиши шеъpхояш маълум нест, наметавон тахмин каpд, ки даp кадом сол y шасту се сола будааст.

Инони шасту се pафтаастy аз шастат надонисте, Чй гуям шасту ё хафтод худ кун заpбy таксимй! (10).

Бояд хотиpнишон сохт, ки Ниёзй тахаллуси адабии шоиp аст ва номи аслии вай то кунун аз манобеъи мавчуд ба гунаи дакик pавшан нагаpдидааст. Aммо бо таваччух ба тахаллуси шоиp метавон тахмин зад, ки мумкин аст номи y Мухаммад Ниёз ё Ниёзмухаммад буда, тахаллуси шеъpияшpо аз номаш гиpифта бошад.

Mиpзо Ниёзй омузишхои нахyстинpо даp мадоpиси хамон pyсто ё вулусволии зодгохи худ фаpо гиpифт, сипас тахсили хyдpо даp Балх идома дода, даp он чо мутаваттин ва машFyли коp шуд. Aз осоpаш баpмеояд, ки y даp мадpасахои он pyзгоp донишхои мyтадовyлpо ба савияи олй фаpо гиpифта, даp улуми исломй , саpфy нахви аpабй ва соиpи улум тасаллути кофй дошт. Лекин даp кадом мадоpис даpс хонда, устодонаш кихо будаанд, то кунун иттилооти дакике даp даст нест.

Mиpзо Ниёзй солхои зиёде даp Балх назди Cаpдоp Mиp-Aламхон, ноибулхукумаи Балх ба хайси надим ва дабиp ифои вазифа мекаpд ва назди вай макоми баланд дошт.

* Сайид Мухиддини Гавхаpи аз шахсиятхои фозил даp шахpи Mазоpи Шаpифи AфFOнистон, ки даp китобхонаи шахсии вай нусхахои хаттии девони Ниёзй нигохдоpй меашавад.

Mир-Aламхон аз гумоштагони Aмир Шералихон (солхои хукумат 1868-1879) писари Aмир Дyстмухаммадхон буд, ки аз суи вай барои тасарруфи сарзаминхои Туркистону ^атаFан ва мулхак сохтани онхо ба каламрави Шералихон тавзиф мегардид. Чунонки вай дар соли 1287 х.к. (1871 м.) аз тарафи Aмир Шералихон маъмури тасарруфи Бадахшон гардид ва бо неруи лашкарии муназзам ва бисёр аз Балх ба Бадахшон хамла намуда, пас аз даргирй ва муковамати шадид Бадахшонро ба тасарруфи худ даровард (3). Ин гуна, мавсуф ба дастури Aмир Шералихон барои тасарруфи хоннишинии узбекии Маймана низ лашкар кашида, он шахрро шаш мох мухосира намуда, ишFOл ва чамъи касире аз ахолии онро катли ом намуд (4).

Мирзо Ниёзй солхои пасини хаёти худро бо факру тангдастй ба сар бурд. У муддате гудомдорй (мудирияти анбор) хам карда, вале аз бади рузгор бокидор мебарояд.

Aз ос ори бозмонда аз Мирзо Ниёзй бармеояд, ки y то 56 солагии худ сохиби 24 фарзанд-писару духтар гардид, вале дардмандона хама дар хурдсолй аз беморихои гуногуне, ки дар он рузгор шоеъ буд, чашм аз дунё пушида, волидайни худро сугвор сохтаанд. Чунонки шоир марсияхои сузноке дар суги фарзандони худ ба номхои Aсалчон, Aллохёр, Рахматуллох, Дасан, Дусайн, Исматуллох, Нурмухаммад, Мирзо Мунаввар, Музаффар, Султонмурод, Фотима, Захро, Дамдам, Турсун ва дигарон ба забонхои туркии узбекй ва форсии точикй суруда, ки дар нусхахои девонаш мавчуданд. Он гуна, ки худаш гуяд:

Эллик олти ёшима бердим йигирма турт гухар, Доманимдан канда булмас дасти бедоди ачал (10).

Тарчума: (То панчоху шаш солагии худ бисту чахор гавхарро аз даст додам, хеч нест, ки дасти бедоди ачал аз доманам канда шавад.)

У дар ашъори форсй -точикии худ низ аз доFи фарзанд нолахо дорад: Чандон ба хачри фарзанд, ман сухтам чигарбанд, Ч,ону диласт пайванд, по дар рикоб фарзанд... Чандонки ранч бурдам, зин боF бар нахурдам, Бо дасти худ супурдам зери туроб фарзанд...(10).

Соли вафоти Мирзо Ниёзиро тазкиранависон 1292 хичрии камарй (1875 м.) кайд кардаанд ва (^jbj "дарот, Ниёзй" моддаи таърихи вафоти уст, ки ба хисоби абчад хамон адади ёд шуда аз он истихроч мегардад. Насади y дар махалле бо номи "Дехи Валимайдон" ё "Деволй майдон" дар Балх, ки зохиран маскани вай дар хамон чо будааст, мадфун гардид.

Ин шоири боистеъдоди зуллисонайн афзун бар форсии точикй ва туркии узбекй , ба забонхои пашту, лахчаи хазорагии форсй низ шеър суруда, ширу шакархое ба форсию узбекй , форсию арабй ва муламмаоте ба чандин забон сохтааст. Бояд ёдовар шуд, ки Мирзо Ниёзй як суханвари базласанч ва бадехагуй, зариф ва хозирчавоб будааст.

У афзун бар шоирй дар хушнависй хам дасти боло дошта, хатти настаъликро хеле зебо менавишт. Чунонки бархе аз нусхахои девонаш ба хатти худи y зебо навишта шудааст. Aшъори y бисёр салису равон, калимот ва авзоне, ки ба кор мебарад, охангдор ва пуртанин аст. Офаридахои y дар як назари на чандон амик аз вижагихои шаклй ва мухтавоии зерин бархурдоранд: Дар шеърхои форсии точикии худ тамоми авзони мутадовул арузй аз чумла бахрхои номатбуъро хам ба кор мебандад. Дар шеърхои узбекии хеш илова бар авзони арузй аз вазнхои шеъри кадими туркй , яъне авзони 7 хичой ва 9 хичой низ бахра мечуяд. У хам дар шеърхои форсй ва сурудахои узбекии худ бештарина калимоти омиёнаро, ки махсуси забони гуфтории мардум аст, ба паймонаи густарда ба кор мебарад. Aз нигохи мазмун, аз соддатарин мавзуъ то мухимтарин мавзуъ дар сурудахои вай чо доранд.Тавонии адабии Ниёзй дар баёни мавзуъхои сода бо махорате шоиронааст, ки дар натича ин мавзуъи сода ахамияти фаровон касб мекунад. Aшъори Ниёзй хамчунон шуморе аз вакоеъи таърихй , руйдодхо ва номхои ашхоси маъруфи рузгори шоирро дар худ хифз кардаанд. Дар ашъори y хачв ва танз (юмор) чойгохи вижае доранд. Ниёзй шоири зуллисонайн аст, ки дар даврони

зyлматбоpи истибдоди кабиласолоpй ва бедоди истеъмоp бо саpоиши ашъоp ба забони модаpияш узбекй таваччухи хамагонpо ба худ чалб намуд ва миёни маpдyм шyхpате нек ёфт, шеъpхояш хеле пуё ва бисëp дилнишинанд.

Даpхypи тазаккypаст, ки pyзгоpи зиндагй ва эчодгаpии Mиpзо Ниёзй мусодиф ба давpаи бедилгаpой даp шеъpи фоpсй даp AфFOнистон ва Mоваpоyннахp ё Осиёи Миёнааст. Cаpоишгаpони ин давpа шефтаи маъниофаpинихо ва нозухаёлихо даp ашъоpи муъчизбаёни Aбyлмаони Mиpзо Aбдyл ^одиpи Бедил (1644-1720) буданд. Даp садаи сездахуми хичpии камаpй (асpи 19 м.) даp AфFOнистон ва Осиёи Миёна "илтифот ба сухани Бедил бадон поя аз эътибоp ва ахамият pасид, ки бегумон хадди аксаpи гуяндагон ва адабпажухони ин диëpхо ошной бо онpо аз шаpоити заpypй ва лавозими аввалии дониш ва биниши замони худ даp аpсаи сyхангyстаpй медонистанд...(5, 146); Чун назму насpи Бедил меъëpи шеъpшиносй ва сухансанчй гашта буд, шоиpон ва ахли хол куллиёти вайpо ба хайси манбаъ ва маншаъи илхом дониста ба он машFyл шудаанд, аз вай пайpавй ва иктифо намуда, Fазалхои ypO мухаммас каpдаанд, шеъpy насp ва хатто иpфони вайpо саpмашк ва намуна каpоp додаанд (5, 147). Бинобаpин, Mиpзо Ниёзии Балхй низ хамчун фаpзанди pyзгоp ва шоиpи замони худ хамсу бо кофилаи шеъpy абади давpонаш даp саpоиши шеъp ба осоpи Aбyлмаонии Бедил назаp доштааст. Таъбиpхо ба таpкибхои бедилй монанди "шуълаху, чамантаpозй , макоми тахайюp, наFмаэчод" ва амсоли онхо даp сypyдахои у чо-чое ба чашм мехypад, аммо ба андозаи дигаp шоиpони он давpа бисëp чашмгиp нест.

Даp миёни сypyдахои у назиpахое, ки ба баpхе аз Fазалхои Бедил сохта шудааст, низ дида мешаванд. Ин гуна, даp ашъоpаш аз Бедил бо эхтиpом ва ситоиш ном мебаpад:

Чи гулхои маонй бу дихад аз гулшани Бедил, Ба сад хуни чигаp чун Fyнча доне маскани Бедил. Зи хаpфаш хаp ки омузад ба дунё кай назаp дузад, ДимоFи фикp месузад чаpоFи гулхани Бедил...(10).

Бадин сон, Ниёзй ба пайpавй аз таpз ва сабки Бедил Fазале чанд ба авзони номатбуъ низ сypyдааст, аз он чумлаанд Fазалхое даp бахpи комили мусаммани солим (мутафоилун VV—V—) хашт 6op даp хаp байт.

|На шабе маpо|ба баp омаде| на зи ахди ух|да баpомаде| |Мутафоилун |мутафоилун| мутафоилун |мутафоилун| |Ки даpомаде | набаpомаде| чу баpомаде |ба саp омаде| |VV—V— I VV—V— j VV—V— I VV—V— I

Даp меpоси адабии Ниёзй намунахае аз тамоми жанpхо (колабхо)-и маъмул шеъpи Fиноии (лиpикй )-и классикй чун Fазал, касида, китъа, маснавй , pyбой , мухаммас, мусаддас, мypаббаъ, дубайтй , таpчеъбанд, таpкиббанд, мустазод, сокинома ва Fайpа мавчуданд.

Aз девони сypyдахои Ниёзй Балхй нусхахои гуногуе даp даст хаст, ки то акнун либоси чоп напушидааст. Aз он чумла чахоp нусхаи хаттй аз девонхои шеъpи фоpсии точикй ва тypкии узбекии вай даp китобхонаи шахсии мyхтаpам Сайид Мухиддини Гавхаpй вокеъ даp гyзаpи Кубодиёни шахpи Mазоpи Шаpиф нигахдоpй мешавад.

Aгаpчи шyмоpаи абёти бозмонда аз Ниёзй то кунун дакик ба мухосиба гиpифта нашудааст, аммо ба гунаи та^ибй метавон гуфт, ки теъдоди абёти ашъоpи фоpсии у худуди панч хазоp ва сypyдахои вай ба забони узбекй ба беш аз ду хазоp байт меpасад. ^аpоpи изхоpи мyхтаpам Aкадемик Доктоp Мухаммад Яъкуби Вохидии Ч,узчонй , даp Apхиви Миллии AфFOнистон низ нусхае дастнавис аз ашъоpи фоpсии точикии шоиp нигахдоpй мешавад, ки нигоpанда то кунун фypсати ошной бо онpо наёфтааст.

Дамон гуна, ки девони ашъоpи Mиpзо Ниёзй то ба хол чоп нагаpдида, даp боpаи зиндагонй , oœp ва афкоpи шоиp низ пажухишхои лозимй сypат нагиpифтааст. Маълумоти андак ва нокисе даp боpаи Hиëзиpо метавон даp тазкиpахое чун "Дабиpистони Балх",(8), "Ёде аз pафтагон" (9), "Паpи товус" (6, 763), "Шеъpи фоpсй даp Уммулбилод"(1), китоби "Донишномаи адабиёти фоpсй "(2, 1067), "Cайpе даp адабиёти садаи сездахум"(5), "Таъpихи адабиёти Балх" (7, 351) ва баpхе навиштахои

дигар ба даст овард. Бинобарин, ба назари нигоранда, тахкики жарф ва густарда дар бораи зиндагй ва андешахои Ниёзй ро бояд бо мутолиаи дакики ашъори y аз байни сурудахаяш сурат гирад то он чй дар ин замина басанда нест, такмил гардад.

Мирзо Ниёзй ба ватан маълуфи худ Туркистони чанубй , ки имруз мавсум ба Сафахоти шимоли AфFOнистон аст, аз дилу чон мехр дошта, дар ашъори худ онро сутудааст:

Сазад молам чабини сидк бар даргохи Туркистон, Ки бошад равзаи Дайдар зиёратгохи Туркистон... Бадахшону Бухору Кобулу Кашмиру Руму Рай, Мунаввар аз зиёи талъатат хамрохи Туркистон...(10). Ч,олиб ин чост, ки y дар ашъораш аз сарзамини худ борхо ба унвони "У збакистон" ном мебарад, ин дар холест, ки дар он рузгор хануз кишваре ба номи У збекистон дар Фароруд ё Осиёи Миёна ташкил нагардида буд: Пири узбак муриди афFOн шуд, "Мунда кел", "дилта роша" мехмон шуд. Дар факире, ки_омад аз Кобул,

Сер дар мулки Узбакистон шуд.

***

Ё раб ин шур аз кучо дар мулки Туркистон фитод, Доббатул арзе магар дар У збакистон омада?!...(10). Яке аз абёти боло ишора ба он дорад, ки маъмурони хукумати тахтул химояи англиси Кобул дар "Туркистони афFOнй ", бо дасти холй ва пои барахна омада, чигуна машFули сарватандузй ва анбоштани канорхо ва кисахои шон аз рохи торочи молу дороихо ва Fасби заминхои мардуми махал будаанд.

Фарчоми ин навиштаро бо ду Fазали форсй -точикй ва узбекии Мирзо Ниёзии Балхй, ин шоири хушкариха ва ширинбаён озин мебандем: Душдор, ки дар рохи хавфу хатар уфтоде, Душман ба камин бисёр, худ бехабар уфтоде. Дилгарм ба ин дунё, карде ба худ истотно, Aз коргахи аъло кутахназар уфтоде. Дунё гузарон бошад, аблах нигарон бошад, Гуши ту гарон бошад, бингар, ки баруфтоде! Шуд барф сиях муят, озурда дил аз хуят, Коре нашуд аз руят, бепову сар уфтоде. Дар боргахи довар бас руи Ниёз овар,

Дарфам накуне бовар, худ гуши кар уфтоде!

***

Юзунгнинг шуъласидин халк уртанди, чахон куйди, Кадам куй деб замин нолишга кирди, осмон куйди. Нечук дехкони санъат чош килди хирмани хуснинг, Тамоми доналар помол булди-ю самон куйди. Танури ишк иссиF булди чандон хусн тобидин, КулоFимга садо курси камардин келди: "нон куйди"! Кел, эй берахм, бул дилхасталарни мунча куйдурма, Кетибсан мулки Далбаржин ни ташлаб, Савриён куйди. Утуб УрноFа* дин бежо кетибсан, ноFа бyлFансан, Эшитиб хожалар афсус килди, Махдихон куйди. Ниёзий хам сенинг шавкинг билан олди калам кУлFа, Калам коFазга бокиб тил чикарганда забон куйди (10).

* Далбарчин, Савриён ва УрноFа (УриноFа) - номхои дехкадахои марбут ба улусволии Чахорбулаки вилояти Балхи AфFOнистон.

Пайнавишт:

1. Абуласфор, Алимухаммад Балхй. Шуарои Балх ё шеъри форсй дар Уммулбилод, Пешовар, 1369 (1990 м.).

2. Ануша, Дасан. Донишномаи адаби форсй (шеъри форсй дар Афгонистон), чилди 3, чопи 2, Техрон, 1381 х.ш. (2002 м.).

3. Болдырев, А. Н. Таърихи Бадахшон/История Бадахшана (перевод из персидского по рукописи оригинала), Москва: "Наука", 1997.

4. Зулфикор. Амирнома, Талхис ва бознависии Рахими Иброхим, Кобул: Интишороти таълимй, 1391ш.(2012 м.).

5. Ноил, Мухаккик Дусайн. Сайре дар адабиёти садаи сездахум [охирхои садаи 18 то дахаи 8 садаи 19 м.].

6. Даниф, Мавлавй Мухаммад Данифи Балхй. Пари товус, Пешовар, 1364ш. (1985 м.).

7. Халик, Солих Мухаммад. Таърихи адабиёти Балх, Кобул: "Матбааи Афгон", 1387 (2008 м.).

8. Хаста, Холмухаммад. Дабиристони Балх, 1337 х.к. (1953 м.).

9. Хаста, Холмухаммад. Ёде аз рафтагон (тазкират-уш-шуаро), Кобул, 1344ш. (1965 м.).

10. Нусхахои хаттии чахоргонаи девони Мирзо Ниёзии Балхй мутааллик ба китобхонаи шахсии Сайид Мухиддини Гавхарй вокеъ дар гузари Кубодиёни шахри Мазори Шариф (в. Балхи Афгонистон).

НИЯЗИ БАЛХИ - ВЫСОКИЙ РОСТ В ЛИТЕРАТУРЕ XIX ВЕКА БАЛХСКОГО

ОКРУГА

Сайид Мухаммад Олим Лабиб

XIX век в сегодняшнем Афганистане характеризуется конфликтами между сыновьями Темуршах Дуррони, затем сыновьями Амир Дустмухаммадхана, претендующими за государственную власть и борьбой народа против британского колониализма. В этот период, хотя и не было необходимых условий для развития культуры и литературы, но тем не менее, появились видные поэты и писатели, в произведениях которых продолжали, в какой-то степени, развиваться поэзия и проза. Одным из таких фигуров является Мирза Ниязи Балхи. От него осталось достойное литературное наследие на персидско-таджикском и узбекском языках. Но оно еще не опубликовано и сохраняется в рукописях.

Ключевые слова: классическая литература, поэзия, проза, стихотворные жанры, стиль, подражание, тонкое воображение, аруз.

NIYAZI BALKHI AS RAISED STATURE IN THE 19th CENTURY LITERATURE OF

BALKH DISTRICT

Sayid Muhammad Olim Labib

19th century in Afghanistan is characterized as conflicts among sons of Temurshah Durrani, and after that among sons of Amir Dustmuhammadhan climing for power and struggle against British colonialism. During this period, although there was the necessary conditions for the development of culture and literature, there were eminent poets and writers, whose works were, to some extent, develop poetry and prose. One of such figures is Mirza Niyazi Balkhi. He left worthy literary heritage in Persian and Tajik and Uzbek languages. These works are not published yet and they are saved in manuscript versions.

Key words: classical literature, poetry, prose, poetic genres, style, thin, imagination, aruz.

Сведения об авторе: Сайид Мухаммад Олим Лабиб - аспирант кафедры таджикской литературы Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни, Тел: (+992) 917112709, e-mail: [email protected]

Information about the author: Said Muhammad Olim Labib, postgraduate, Tajik Literature Chair, Tajik State Pedagogical University named after Sadrididn Aini, tel.: (+992) 917 112709, e-mail: [email protected]

HPTHBOTH MHP30 A^MAflH Hiï^OMH BA AByiïKOCHM iïO^yTH BO

PY3HOMAH «KOHyH» BA «MA^MAH OflAMHÄT» flAP KHPMOHmO^

Àôàynpmo Poàfyap

HHcmumymu 3aôoH ea aôaôuëm, wap^wuHocü ea Me^pocu xamuu ÄmöeMmu umm^ou

^yM^ypuu To^KucmoH

HaKuga. na^yxumu xo3up 6o xaga^H 6appacuu hpth6oth Mup3o AxMagu H^xomh Ba $ap3aHgam A6gy^K;ocHM HoxyTH 6o aKe a3 ax3o6u cupn Ba py3HoMau cupn gap gaBpoHH Ko^opua Ba 3HHgaruu hh gy moupu 6y3ypr 6o TaBa^yx 6a mocoh^h Tatpuxn Ba ry3opumu xygu A6gy^^ocHM HoxyTH napgoxTaacT.

BaœaroHH Ka.iiigil: Ma^Mau ogaMHaT, py3HoMau «^oHyH», H^xomh, HoxyTH, KupMoHmox.

MyKagHMa.

Ma^Mau ogaMuaT a3 py3e, kh HaxycTHH $ato.raaTH xygpo oro3 Kapg, gap TexpoH Ba ^a^gamaxpu Эpoн MapKa3xo 6apou Ta6^ur (MapoMH (ugeo^oruau) ogaMHaT) TarnKun gog. flap TexpoH, kh MapKa3H ^up^au (rypyxxou)ogaMHaT 6yg, HTOBa 6ap co3MoHe kh Kyn^uau (TaMoMu) mat6u (Kyna, nacKyna) maxpucroHxopo ugopa MeKapg, mat6u y 6a homh ^oMeau oTamKaga hh3 By^yg gornT.

A3 ^yM^a maxpxoe kh Ma^Mau ogaMHaT gap oh ^ato^uaT gornT Ba py3HoMa 6a cypaTH Max^HëHa Ba cupn 6apou a^pogu BH^ae gap oh naxm Memyg, KupMoHmox 6yg. bhho 6a Tacpexu (mapxu) mogpaBoH A6y^^ocuM HoxyTH moupu hhkhto6hh KupMoHmoxn xyg Ba nagapam mogpaBoH Mup3o AxMagu H^xomh, kh xap gy a3 MypugoH Ba эpogмaнgoнн ^aHo6u MupMaxMyg CoMetu MoxugomTH (^HpoHtarä mox) co6hk A^HKp BamMop Mepa^TaHg, a3 at3ou Ma^Mau ogaMuaT 6ygaaHg.

HyHoH kh gap MyKaguMau geBoHH HoxyTH oMagaacT, HoxyTH gocroHH ^apoMocaHg (MocaHg, freemason) mygaH Ba gurôacTarHH xygampo 6a co3mohh ^apoMocaHgn HyHHH HaBumTaacT: «^aHroMe kh ^boh 6ygaM amtopu aBBa^uaM TaxTH Tatcupu a^Kopu nagapaM Kapop gomT. Amtope, kh gap oh xaHroM MycypygaM myxpaT ë$T Ba MapgyMH paBmaH6uHH KupMoHmox, 6axycyc, TamKHTOTH Maxa^^HH ^apoMocaHgn, kh TaxTH homh «^aMtuaTH ogaMuaT» ^ato^uaT MeKapg, MyTaBa^exu pyxu HHKH^o6uaM myga, ohoh Maxopu^H (xapo^oTu) TaxcH^H Mapo gap TexpoH ^apoxaM KapgaHg Ba a3 KupMoHmox paBoHau noHTaxT mygaM...»

y xaMHyHHH gap 6opau muHocouam 6o gop (MaKoH) Ba gacTau ^apoMocaHguu "OgaMuaT" HyHHH HaBHmTa acT: «... nagapaM... a3 Mac^aKH MacoHHK ... TaB3exoTH (mapxy эзox) ko^h 6a MaH gog. 6a xyg ry^TaM: hh xaMoH oTame acT, kh gap Ta^a6am 6ygaM, 6oag xap hh 3ygTap 6a hh HaMtuaT goxun maBaM.»1

Tatcupu HaBumTaxou MamoM Ba py3HoMau "^oHyH" Ha TaHxo gap 6aHHH Ta6aKoTH Myocup Ba paBmaH^HKpoH Tatcup gomT, 6a^KH gap 6aHHH Ta6aKau ^bohh oh acp hh3 6a TaBpu MycTaKHM acap Mery3omT. A6y^KocuM HoxyTH moup Ba hhkh.to6hhh Matpy^H Эpoн hh3 gap acapu xoHgaHH py3HoMau «^oHyH», gopou a^Kopu hhkh^o6h mygaacT.

A6y^KocHM HoxyTH gap oxupuH khto6h xyg, kh 6a 3a6oHH to^hkh HaBHmTa gap u6THgou ^arae kh 6agoH homh «Tacogy^H Ha^oT6axm» goga, gap 6opau muHocouam 6o ^aMtuaTH ^apoMocaHguu «OgaMHaT» HyHHH MeHaBucag: «^k py3 nagapaM Ma^^HCH gycroHam pa^Ta 6yg. A3 MaH3H^e kh MyaHaH myga 6yg, nucapu coxh6h xoHapo 6a xoHau mo ^Hpuerog Ba 6a Bacu^au y 6a MaH naHroM gog, kh oxupuH metpu ypo naHgo Kapga 6apoam 6u^upHCTaM. MaH 3yg oh metppo naHgo Kapga ^upuerogaM, aMMo gap hh 3aMoH

1 Hur.: Pohhh Hcmohh. OapoMymxoHa Ba ^apoMocaHgn gap 3poH. -TexpoH, nonu aKyM, 1357. -C. 715.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.