Таким образом, при конъюнкционализации глаголы приобретают свойства служебных слов, превращаются во вспомогательные глаголы. Конъюнкционализованные глаголы функционируют в качестве аффиксов формообразования. Конъюнкционализация отличается от формообразования тем, что при помощи аффиксального формообразования образуются синтетические формы слов, а при помощи конъюнкционализованных глаголов - аналитические формы слов, которые выражают действия с разнообразными оттенками.
Литература:
1. Рознталь Д.Э. Современный русский язык. Уч. пособие для вузов.- М.: Рольф, 2000.- 448с.
2. Савко И.Э. Русский язык. - Минск: Харвест, 2007.-235с.
3. Сайкиева С.М. Глаголы движения - перемещения в современном русском языке: АКД. -Алма-Ата, 1969. -21с.
4. Тенишев Э.Р. Глаголы движения в тюркских языках// Историческое развитие лексики тюркских языков. М., 1961. - С. 232-271
5. Насилов Д.М. Формы выражения способов глагольного действия в алтайских языках (в связи с проблемой глагольного вида) // Очерки сравнительной морфологии алтайских языков. - Л.: Наука, 1978. - С. 122-125.
6. Юлдашев А.А. Аналитические формы глаголов в тюркских языках. - М., Наука, 1965.
О ЯВЛЕНИИ КОНЪЮНКЦИОНАЛИЗАЦИИ В СИСТЕМЕ ГЛАГОЛОВ ДВИЖЕНИЯ
УЗБЕКСКОГО ЯЗЫКА
В статье рассматривается процесс конъюкционализации, где лексически полнозначные глаголы могут утрачивать своё словарное значение, превращаясь в простые связки, или частично сохранять лексическое значение, выступая во вспомогательной роли.
Ключевые слова: конъюнкционализация, процессуальность, пространственное, формообразование, вспомогательные глаголы.
ABOUT CONJUNTIONALIZATION IN THE SYSTEM OF THE VERBS OF MOTION OF THE
UZBEK LANGUAGE
The article awels upon the process of conjuntionalization in which the meaning full verbs can lose their dictionary meaning, being converted into the simple link verbs or partially preserve their lexical meaning acting as an auxiliary role.
Keywords: konjuntionalization, process, spatial, form-building, auxiliary verbs.
Сведения об авторе: Мавлонбердиева Отуной Эгамбердиевна, кандидат филологических наук, доцент кафедры современного русского языка и общего языкознания Худжандского государственного университета имени ак. Б. Гафурова
About author: Mavlonberdieva Otunoy Egamberdievna, candidate of philology docent of the Khujand State University named after academician B. Gafurov
МУЛЛО ЛОЧИН - ШОИРИ ДУЗАБОНА
Давлатбеков Л.
Донишгоуи миллии Тоцикистон
Нахустин маротиба дар бораи Мулло Лочин профессор Д. Карамшоев маълумот додааст. У дар маколаи "Назаре ба ашъори махдллизабони шоирони Бадахшон" рочеъ ба назми махдллизабон изгори андеша намуда, аз чумла, дар бораи ин шоир чунин иттилоъ овардааст: "Аз як порчаи дастхати ба мо расидаи Мулло Лочин маълум мегардад, ки у байни шоирони шугнонизабони охири асри XIX ва ибтидои асри XX аввалин шуда, алифбои арабиро бо аломатх,ои иловагй ба забони шугнонй мутобик сохта, шеъри шугнониро дар хат инъикос намудааст". Карамшоев баъд аз овардани ин маълумоти мухтасар чанде аз шеърх,ои ба забони шугнонй таълифнамудаи Мулло Лочинро хдмчун намуна сабт намудааст [3, с. 213-222].
Соли 2006 мухдккики афгонй Хашназари Помирзод китобе мусаммо ба "Муночот ва дигар гуфторх,о"-и Мулло Лочинро дар ^арочии Покистон мунташир намудааст, ки
даp он ашъоpи даp мавзуъхои динй-мазхабй ва поpчахои насpии чанбаи фалсафидоштаи шоиp мypаттаб ёфтаанд. Мypаттиб даp пешгyфтоpи ин мачмyа "Кутохсухане даp боpаи ин китоб" даp боpаи шоиp ба таpики ичмол маълумот додааст.
Сипас, мyаллифи ин сатpхо соли 2006 даp асоси пешгyфтоpи мазкyp даp мачаллаи «Рудакй» - «Фаслномаи адабй-фаpхангии Ч,yмхypии исломии Иpон даp Точикистон» маколаеpо ба табъ pасонида 6уд [1, с. 37-42].
Мypаттиб даp "Кутохсухан..." аз сабаби набудани далоили котеъ соли аники таваллуди Мулло Лочинpо кайд накаpдааст, вале даp асоси осоpи манзуми шоиp санадеpо пайдо намудааст, ки мутобики он соли таваллуди шоиppо тахмин намудааст, ки он чунин аст: "Даpчанд таъpихи таваллуди Мулло Лочинpо касе ба хотиp надошта ва низ даp чое аз он мyтазаккиp нашудааст, саpфан ба иpтиботи баpхе аз хаводис даp ин китоб ишоpате pафта, ки соли таваллуди Мулло Лочинpо метавон аз он ба тахмин муайян каpд. Даp бахше аз асаpаш зеpи унвони "Даp баёни мочаpои паЙFамбаpон" (сах. 146) мyтазаккиp мешавад, ки аз замони хазpати Расул то ба ин замон як хазоpy сесаду чихил сол гузаштааст" [4, с. алиф]. Даp идомаи суханаш муаллифи пешгyфтоp ба хулосае меояд, ки "... соли навиштоpи китоб 1298 хичpии шамсй (1340 хичpии камаpй) аст, ки соли хозиpа 1383 хичpй шамсй буда, ки худуди 80 солpо эхтиво менамояд"[4, с. алиф]. Агаp солхои зикpшyдаpо ба солшyмоpии мелодй гаpдонем, ба соли 1921 - 1922 pост меояд.
Мутобики навиштаи тадвингаp Мулло Лочин фаpзанди Мулло Абдyлкаpим буда, даp асоси pивоят Мулло Абдyлкаpим ва баpодаpонаш аз саpзамини ^алмокистон (минтакае даp Чин) ба Бадахшон омадаанд ва ду баpодаpи дигаpаш даp минтакаи Шева (аз тавобеи вулусволии Шугнони Афгонистон) ва Бидypди чамоати Сучони Шугнони Точикистон сукунат пазиpyфтанд, ки то кунун даp ду таpафи даpёи Панч авлодхои онхо бо номи калмок шyхpат доpанд [4, с. алиф].
Чунон ки муаллифи "Кутохсухан..." менависад, Мулло Абдyлкаpим даp минтакаи Ситехч ё Сутухчи Шугнони Афгонистон бо дyхтаpе, ки сохиби мулку моли мавpyсй будааст, издивоч мекунад ва аз ин издивоч ду писаpy як дyхтаp таваллуд мешаванд, ки яке аз писаpонаш Хаёлбек ва дигаpе Мулло Лочин мебошад.
Аз "Кутохсухан..." маълум мегаpдад, ки шоиp давpони туфулияту навpасиpо даp домани хонавода гyзаpонидааст. Хонаводаи Абдyлкаpим аз бyзypгони илму дину мазхаб махсуб мешудаанд. Тадpиси улуми мутадовил ва кypъониpо таpFиб мекаpд ва аз дypy наздик талабгоpони илм баpои хусули дониш назди ин хонавода меомаданд. Даp чунин мутите Мулло Лочин аз илми падаpаш файз ёфт ва пас аз маpги падаp ин суннати хонаводагиpо идома дод. Даp ин давpа аз x#p ду таpафи манотики дypдасти сорили даpёи Панчи Бадахшон, хамчунин аз манотики Чатpолy Канчути Покистони кунунй шогиpдони зиёдеpо таpбият каpда, то солхои охиp хонаводаи шоиp ин вазифаpо адо намудааст.
Тибки навиштаи муаллифи "Кутохсухан..." Мулло Лочин издивоч намуда, сохиби чахоp писаp ва ду дyхтаp мегаpдад, вале давpони баъдии pyзгоpаш pавшан нест. Аз тахдикоти мyаppихони замони шypавй мусаллам аст, ки аз ибтидои солхои 80 - уми асpи XIX то соли 1895 баpои сокинони хаp ду сохили даpёи Панчи Бадахшон айёми фочиабоp махсуб мешавад [2, с. 332-366].
Даp pобита ба масъалаи даp фавк омада даp "Кутохсухан ..." ва даp ашъоpи Мулло Лочин ишоpае ба назаp наpасид. Чунон ки кайд шуд, шоиp сохиби чахоp писаp будааст: бyзypгтаpинаш Кулмухаммад, писаpи дуюмаш Ачоиббек, саввумй Юсуфбек ва писаpи чахоpyмаш Ганчалибек ном доштааст. Шояд аз сабаби вазъи нооpоми ин минтака бошад, ки Ганчалибек хангоми чавонй бо яке аз дустонаш ба К^уканд, ки каламpави Россияи подшохй махсуб мешуд, сафаp каpда он чо вафот мекунад. Шоиp даp pобита бо ин вокеа даp суги хамин писаpаш шеъpе бо номи "X,асpат хypдан" навиштааст, ки ишоpате ба pyзгоpаш мебошад: Ч,он ба гами доги ту афpyхтам, Доги чигаp аз ту нав омухтам. Ч,он ба фиpоки шаpаpат сухтам, Сухтаму сухтаму сухтам... Мypдани ту мypдани дилдоp шуд, З-ин сабаб ин доги ту бисёp шуд. Оташи гам баp дили афгоp шуд, Сухтаму сухтаму сухтам [4, с. 83].
Дар "Кyтоxсухан ..." омадааст: "Бар асоси ривояти бархе аз куxансолони минтака Mулло Лочин умри беш аз сад солро сипарй намуда, дар пирй риши кyтоxе гузошта бо асо рафтуомад мекардааст. Ба шаxодати навиштаxояш дар наваду ду солагй китобашро менависад ва бино ба гуфтаи ^удратбек (яке аз куxансолони минтака, ки худ наваду xашт сол умр дорад) Mулло Лочин дар соли 1316 xичрии шамсй чашм аз чаxон фуру баста, ки ба ин xисоби у xафт сол пас аз навиштани он бахши китобаш ба умри 109 солагй ин дутеро тарк гуфтааст" [4, с. б].
Агар соли 1316 xичрии шамсиро ба ба солшумории мелодй гардонем, ба соли 1938-39 мутобик мешавад. Дар он сурат навиштаи муаллифи "Кyтоxсухан ..." , ки "у xафт соли дигар пас аз навиштани он бахши китобаш..." зинда буд, xакикати далелxоро таxриф мекунад. Тавре ки каблан зикр гардид, Mулло Лочин китобашро солxои 1920 -1922 навишта аст ва агар соли вафоташ 1316 xичрии шамсй мутобики 1937-38 мелодй xакикат бошад, шоир такрибан шонздаx соли дигар баъди таълифи китобаш зиндагй кардааст.
Китобе, ки Хушназари Помирзод чоп намудааст, аз ду фасл иборат буда, фасли аввали онро манзумаxо ва ашъор ташкил додаанд, ки аз 1397 байт ба забони форсй ва 120 байт ба забони шуFнонй иборатанд. Шоир дар ашъори форсии точикияш xам "Лочин" ва xам "Осй"-ро тахаллус гирифтааст. Фасли дуюми ин китоб аз пораxои насрй иборат аст, ки муxтавои онро дуоxо, тафсири оëт ва аxодису тавзеxоте перомуни мафоxиму истилоxоти фалсафй ва динй ташкил додаанд.
Дар фасли аввали китоб ашъор дар колабxои мухталифи шеърй ба ду забон таълиф шудаанд. Зимнан бояд кайд намуд, ки Mулло Лочин бори аввал забони шуFнониро дар колаби хати форсй дароварда, чанд сафxае аз ин китобашро ба шеъри шуFнизабонон ихтисос додааст. Mуxтавои ашъори шуFнизабони шоирро муночот ташкил медщад. Бахши умдаи китоб дар колаби шеър ба забони точикй буда, мавзуъву мундаричаи онxоро таваллову зорй ба Худо, бетаваччУxй ба модддат, афсус аз гузашти чавонй ва амсоли ищо ташкил медиxанд, ки дар шакли касида ва маснавй, тарчеъбанд, мустазод эчод шудаанд. Дамчунин рубоиëте низ шомили китоб мебошад.
Шояд адами вучуди колабxои дигари шеърй дар таълифоти ин шоир иллали акидатй ва мазxабй дошта бошад, зеро колабxои шеърии зикршуда барои баëни акидаxои мазxабй ва ахлокию фалсафии шоир созгортар мебошанд ва ин суннати дерина аз давраи Носири Хусрав идома дошт.
^асидаxои ин шоир аз лщози микдори абëт ва сохти устухонбандй ба гунаи касидаxои маxдуд ë муктазаб мансубанд, ки муxтавои онxоро розу ндазу тавалло ва зорй барои омурзиши гуноxон, наъти Паямбари ислом ва мадxи аxли байти у, мадxи имоми ч^илу xаштуми исмоилиëни чаxон Mавлоно Султон Mуxаммадшоx ОFOхони саввум ташкил медщанд. Инак намунае аз як касидаи шоир: Худовандо, каримо, подшоxо, Дама шоxони оламро паноxо. Биxамдуллаx, xама xамде бигуем, Ба сад зорй туро хонем, Илоxо. Пушаймонам кунун астаFфуруллоx, Пушаймонам зи чамъи мочароxо. Зи нодонй надонистам xама умр, Ба нодонй басе кардам хатоxо. Ту султонй, туро бас гашт xуччат, Ту султонй,туро гуям саноxо [4, с. 1].
Дачм ва микдори ин гуна касидаxо шабеxи касидаxои Носири Хусрав мебошад ва аз ин ч^ат ба талаботи навъи касида чавобгу нест. Mуаллифони китоби "Дакими суханвар" дуруст кайд намудаанд, ки "шоир (Носири Хусрав) чун xуччати исмоилия ва раxнамои таълимдиxандаи пайравони ин мазxаб, шояд аз чунин шеърxои хеш ба xайси хитобаxо ва даъватxои ахлокию мазxабй миëни сомеъон ва пайравони худ истифода мекарда ва чунин шеърxо навъе аз мухтасари касоиди комилу маxдуд дар авзону кавофии дигар бошанд" [5, с. 75].
Шоëни зикр аст, ки Mулло Лочин низ ин усули эчодро монанди бисëре аз шоирони Бадахшон идома додааст. Аз колабxои дигари шеърй, ки дар ашъори Mулло Лочин ба назар мерасад, тарчеъбанд мебошад. Дар китоби "Mуночот ва дигар гуфторxо" шаш тарчеъбанд дарч ëфтаанд, ки микдори абëти онxо гуногун аст. Mасалан, агар се тарчеъбанд аз 24 байт иборат бошанд, микдори абëти се тарчеъбанди дигар аз 39, 48 ва
105 байт ибоpат аст. Даp ашъоpи Мулло Лочин таpчеъбанди аввал хусусияти хамосй доpад, ки мухтавои таpчеъбандхои хамосй ва низ гиной шу^у сипос ва мадху тахсини шахсиятхои мукаддаси ислом ва умуман масоили динй аст. Таpчеъбанди аввал, ки "Дикояти мусулмон шудани Кайсаpи Рум аз мухаббати дини сypypи коинот" ном доpад, аз 35 банд ибоpат буда, хаp банди он ибоpат аз ду байт аст. Дикоят ё достон даp колаби таpчеъбанд ба сypати зайл огоз мешавад: Аз амpи киpдyгоpи Худованди ду саpо, Ин pамз кас надонад, чун зоти кибpиё. Аз зулми кyфp шохи Расул гашт бенаво, Бишнав зи ман хикояти он шохи pахнамо [4, с. 5].
Даp мавpиди таpчеъбандхо муаллифи китоби "Назаpияи адабиёт" чунин навиштааст: "Коидаи умумии таpчеъбандхо ин аст, ки мисли газал кофия доpанд" [6, с. 182], вале бандхои ин таpчеъбанд кофияи хоси хyдpо доpанд. Аз ду банди ин таpчеъбанд аён аст, ки шоиp сужаи содаpо даp хаp банди кофияхои яксон баён намудааст ва шояд ба ин таpик адои матлаб баpои шоиp имкони бештаpе дода бошад.
Муколамаи кахpамонони хикоят бо забони сода ва ифодахои хоси маpдyми махаллй баён гаpдидааст ва аз ин чихат кисман ба талаботи нахвии забони точикй он кадаp мувофик нест. Аз натичагиpии шоиp даp кисмати охиp маълум мешавад, ки мазмуни хикоят даp байни маpдyм ба таpики насp pоич будааст ва шоиp ба кавли худаш "бо табъи ноpасо" онpо ба назм гаpдондааст. Ин кисса насp буд, вале Осй назм каpд, Бо табъи ноpасовy зи исёни pанги заpд. Чун дахp нест Fайpи пушаймонй, охи саpд, Зинхоp, ай азиз, ту бо гиpди ин магаpд [4, с. 11].
Чунонки каблан ишоpа шуд, шоиp бо ду тахаллус хам Лочин ва хам Осй шеъp иншо каpдааст ва даp кисмати нихоии хикоят тахаллуси дyввyмpо истифода каpдааст.
Ашъоpи шугнонизабони Мулло Лочин назаp ба шеъpи фоpсии точикй камтаp, вале аз лихози даpбаpгиpии масъалахо фаpохтаp мебошад. Баъзе шеъpхои шугнонии шоиp шабехи фаpдхои точикиянд, вале агаp як вижагии фаpдхои фоpсии точикй молик будан ба обpазхои баpчастаи шоиpона бошад, даp мyфpадоти Лочин ин хусусият камтаp бypyз намудааст. Даp фаpдиёти y масоили мyкаppаpии зиндагй бо каломи сода ва бе мавчудияти сухани мyассиp даp колаби авзони шеъpй акс ёфтааст: «3yp tóp» («Коpи зyp»)
Ач wизyни катху-Эой-зода-нд чидум йаст зypди tóp: Аwалyн wаpx-цов-та лувен, öхиpyн чила хидöpч [3, с.223].
Таpчyма аз Д. Каpамшоев:
Деч медонй, баpои кадхудойзода кадомин коp зyp, Аввалин ЮFан-даpав гуянду охиp осиёб даp чилламох.
Аз лихози кофиябандй мисpаъхои фаpдиёти на чандони зиёди ба забони шугнонй эчоднамудаи Мулло Лочин мyсаppаъ набуда, аксаp озод мебошанд ва шоиp да£ ин навъи шакли шеъpй тахаллyсашpо зикp каpдааст. Чунин холатpо даp шеъpи «Йоц» («Оташ») низ мушохида каpдан имкон доpад:
Йоцик-анд аp чйз ца бест, одам xикйpт ^ñp-анд виpед, Аp чйд-ат аp мачлисанд Лочйн на-вед маза на-5ед [3, с. 223].
Таpчyма аз Д. Каpамшоев
Даp чи даp оташ шавад гум, кас зи хокистаp биёбад, ^p набвад даp хонаю хаp мачлисе Лочин, он чо маза надоpад.
Шоиp даp ашъоpи шугнонизабон аз колабхои тайёpи шеъpи точикй истифода бypдааст, вале даp ин колаб ё лавозимоти жанpиpо ба эътибоp нагиpифтааст, ё ин ки аз баъзе навоваpй истифода намудааст. Чунин холатpо даp шеъpи "Шу^ кин" ("Шyкpона кун") мушохида намудан мумкин аст: Сäp-ат вега шу^и кин, Ху дод гаpôä шу^и кин. Ту дод-ат нан-ен ту пйp, Wеф хез кэ таwба таксйp. Савен-та тy-pд дастигйp, Œp-ат вега шyкpи кин [3, с. 223].
Тарчума аз Д. Карамшоев Самару бегах шукр кун, Ба нони додаат шукр кун, Додот, нанан туро пир, Наздашон кун: тавба, таксир, Туро гарданд дастгир, Сахару бегах шукр кун.. Шоир шеъри "Шукри кин" дар колаби тарчеъбанд эчод намудааст ва, тавре ки мушохида мешавад, баъзе аз кавонини шаклпарастии жанриро, ки гузаштагон ичрои онро хатмй шуморидаанд, ба эътибор нагирифтааст. Масалан, дар бандхои тарчеъи дар боло номбурда теъдоди мисраъхо гуногунанд. Агар банди якум аз шаш мисраъ иборат бошад, банди дуюм хамагй шомили чахор мисраъ аст.
Хусусияти дигари колабии шеъри зикргардида дар он аст, ки бандхои тарчеъро на байти восила, балки мисраи восила алокаманд намудааст. Чунин тафовут дар кофибандии шеъри номбурда ба назар мерасад.
Масалан, агар банди якуми тарчеъ кофиябандии маснавиро гирифта бошад, мисраъхои банди дуюм кадре тафовут доранд, факат мисраи восила аз кофия берун аст.
Хулоса, Мулло Лочин аз аввалин шоирони дузабонаи Бадахшон махсуб шуда, дар баробари осори манзуми точикй бори нахуст имконияти забони шугнониро дар офариниши каломи мавзун бо хати арабиасоси точикй амалй намудааст. Осори манзуми Мулло Лочин ниёз ба тадкикоти мукаммал дорад.
Адабиёт:
1. Давлатбеков Л. Рузгор ва ашъори Мулло Лочин// Рудакй. Фаслномаи адабй-фархангии Ройзании фархангии Ч,умхурии Исломии Эрон дар Точикистон. Соли хафтум, шумораи 10, бахори 2006. 145 с.
2. История Горно-Бадахшанской Автономной Области. Том I. - Душанбе, 2005. - 493 с.
3. Карамшоев, Д. Назаре ба ашъори махаллизабони шоирони Бадахшон //Вопросы памирской филологии. Составители и редакторы: Д. Карамшоев, Н. Шакармамадов / Д. Карамшоев - Душанбе, 1985. -317 с.
4. Мулло Лочин. Муночот ва дигар гуфторхо. Мураттиб ва муаллифи пешгуфтор доктор Хушназари Помирзод. - ^арочй - Покистон, 1383. -139 с.
5. Маниёзов, А., Шарифов, Х. Х,акими суханвар./ А. Маниёзов, Х. Шарифов. -Душанбе, 2003, -232 с.
6. Мусулмониён, Р. Назарияи адабиёт / Р. Мусулмониён. - Душанбе: Маориф, 1990. - 234 с.
МУЛЛА ЛОЧИН - ДВУЯЗЫЧНЫЙ ПОЭТ
Данная статья посвящается жизнью и творчеству одного из двуязычного поэта 19-го века Мулла Лочин. Автор статьи ссылаясь на работах видных исследователей как Карамшоев Д., Хушназар Памирзад и др. даёт краткое сведение биографии Мулла Лочина и его творческое деятельность.
Ключевые слова: Мулло Лочин, Бадахшан, шугнанаязычная литература, персидская литература, панегирик, тарджебанд.
MULLA LOCHIN - BILINGUAL POET This article is dedicated to the life and work of one of the bilingual poet of the 19th century Mulla Lochin. The author referring to the works of eminent researchers as Karamshoev D., Hushnazar Pamirzad et al. provides a brief biography of Mulla Lochin and his creative activities.
Keywords: Mulla Lochin, Badakhshan, literature in Shughni language, Persian literature, panegyric, tarje'band.
Сведения об авторе: Давлатбеков Лоло, докторант Таджикского национального университета, e-mail: rusik-2871@mail.ru
About author: Davlatbekov Lolo, doctoral candidate of Tajik State University