Муйдинова А. У.
Чирчиц давлат педагогика институти уцитувчиси
МИЛЛИЙ УЙГОНИШ ДАВРИ УЗБЕК АДАБИЁТИДА МУВАШШАХЛАРГА ДОИР АДАБИЙ МУНОЗАРАЛАР
Аннотация. Мацолада мувашшаучилик анъанаси ва у билан бозлиц адабий мунозаралар уацида суз боради. Айрим уламоларнинг улуг шоирлар ижодига нисбатан бирёцлама нохолис муносабатлари ва бунга уларнинг асосли жавобларини ёритишга уаракат цилинган.
Калит сузлар: мувашшау, газал, мухаммас, оят, уадислар, мунозара, майорат.
Muydinova A. U.
teacher
Chirchik State Pedagogical Institute
PERIOD OF NATIONAL AWAKENING LITERARY DISCUSSIONS ON THE MUVASHSHAHISM IN UZBEK LITERATURE
Annotation. The article talks about the tradition of muvashshah and the literary discussions associated with it. Some scholars have tried to shed light on the one-sided biased attitudes towards the creations of the great poets and their justifiable responses to this.
Keywords: muvashshah, gazal, muhammas, verse, hadiths, discussion,
skill.
Х1Х асрнинг иккинчи ярми - ХХ аср бошлари узбек адабиётида Феруз, Камий, Мискин, Х,азиний, Мукимий, Мухйи, Завккий, Зорий, Корий, Рожий, Фуркат каби улуг шоирлар мувашшахчиликда шухрат козонишган Мувашшахлар, асосан, газал, мухаммас, мураббаъ, мусамман, мустахзод, рубоий, шунингдек, нома ва марсия каби жанрларда яратилган булиб, хар бир мисра, байт ёхуд бандининг бошланиш харфларидан ном келиб чикадиган тури машхур булган.
Узбек миллий уйгониш адабиёти вакиллари яратган мувашшахлар адабиётшуносликда деярли тадкик; этилган эмас. Шу боис уларни тадкик этиш шоирлар адабий-эстетик оламини урганишда мухим ахамиятга эга. Зеро, бу давр ижодидаги мувашшахларни илмий асосда урганиш адабиёт тарихининг коронги жихатларини ёритишда муайян даражада хизмат килади. Максуд Шайхзода, Азиз Каюмов, Шариф Юсупов, Кулдош Пардаев сингари олимларнинг бу мавзуга оид тадкикотлари мувашшахнинг узига хос хусусиятларини ёритгани, унга доир мунозараларга ойдинлик киритгани жихатидан ахамиятлидир.
Бу даврда мувашшахчилик анъанаси шу даражада оммалашганки, хатто, шоирлик ва назмчилик хунари мувашшахчиликдаги майорат билан улчангани манбаларда таъкидланади[4,91-92]. Бу холнинг 1910 йилларда дастлаб "Ал- Ислох" журналида, кейин эса бошка вактли нашрларда купгина мунозараларга сабаб булганлигини адабиётшунослар томонидан атрофлича урганиб, тахлил килинган. Мунозара журналнинг 1916 йилги 11-сонида "Уратепали Мулла Бахриддин тарафиндин саволлар" ташланиши билан бошланади [3,43]. Унда жамиятда руй бераётган катта ижтимоий ходисалар замон шоирларининг ишкий ва хажвий шеърларига боглик талкин этилади. Муаллиф матбуот нашрларида чоп этилаётган анъанавий адабиётга хос ошикона шеърларни танкид килади. Мулла Бахриддин ушбу масалани бутун Туркистон уламолари эътиборига хавола килади: "Ушбу замонамизда буюк-буюк шоирларимиз урталарина камоли тафаккур ва мулохаза илан ранжлар тортиб бир кимсани маъсум гузал угли исмина "мувашшах" исмли шеър ёзибдур... шоирларимизи ушбу ишлари шариати изоми набавий ва мазхаби мухаззиби байзойи ханафийга нечукдур (жоизму ё жоиз эмасму?). Жоиз улган такдирда мазкур маъсум бола ушбу алфозларни эшитиб... ахлоки бузилиб, баъзи ношоиста ишларга майл этиши шоён эмасму?( Ал-Ислох, 1916, 11-сон.) [3,43] Шундан кейин бу масала миллат зиёлилари, уламолар уртасида кенг мухокама килина бошлайди. Тошкентлик Максудхужа муфти мазкур масала юзасидан кизгин бахсга киришиб, "Ал-Ислох"нинг бир неча сонларида маколалар чоп эттириб,... замон шоирларининг ишкий мавзудаги мувашшахларини назарда тутиб, бу каби шеърларни ахлоксизлик ва тубанлик манбаи сифатида талкин этади... Максудхужа муфти бутун халкка ишкий ва хажвий шеърлар ёзиш хам, ундай шеърларни укиш хам гунох деган фатво беради. Ана шундай давом этган кдзгин бахсга шоир Завкий хам кушилади. У Максудхужа муфтига жавобан кескин фикр билдириб, "Иштибох" номли маколаси билан чикади. Завкий Максудхужа муфти ва Мулла Бахриддиннинг ишкий шеърлар хакидаги мулохаза-мухокамаларининг нотугри, фатвосининг асоссиз эканлигини айтиб, мунозарага киришади.У муфтига оят ва хадислар асосида жавоб беради. Ишкий шеърлар билан ахлоксизлик уртасида фарк борлигини тушунтирмокчи булади. У "мусулмон кишининг килмишини текширмасдан туриб, гунохкорликда айблаш жоиз эмасдур" мазмунидаги хадиси шарифни келтириб, муфтининг фатвосини инкор этади... Завкийнинг бу маколаси уламоларнинг жиддий эътирозига сабаб булади [3,43]. Уз чикишларида замон шоирлари ижодини химоя килган Завкийга матбуот сахифаларидан жой бермай куйганларидан сунг эса бевосита халк оммасига, адабиётнинг хакикий мухлиси эканлигини курсатишга киришади. "Афандилар" шеъри ана шундай вокелик хосиласидир. Шеърда мунозараларга мана бундай муносабат билдирилган: Фарк айламай яхши - ёмон,
Ким apna - бyFдой, ким - сомон, ТУХ^Т, хaкорaтлaр xaмон, Не мyддaо, сиз aфaндилaр. Доим Мукимий, Фуркдтий, Ёдимдa мехру шaфкaти, "^лох'^ бошлaб тyxмaти, Куп норaсосиз, aфaндилaр. Сидкийки, "Рaфъи иштибох" Жyрнaдингизгa бир гувох, Нaърa yрaрким ох - вох, Aйлaнг дaво сиз aфaндилaр[3,47].
Мyнозaрa Ba бaxслaр "Aд-Ислоx" жyрнaлининг бир нечa сонлaридa, шунингдек, "Ойнa", "Сaдои ФaрFOнa", "Сaдои Туркистон" таби нaшрлaрдa xaм дaвом этaди. Жyмлaдaн, Мирмухсин Шермyxaмедовнинг "Туркистон вилоятининг гaзети"дa чоп этилгaн "Шоир жaноблaригa илтимос" номли мaколaсидa к^д этилишичa, ишкий мaвзyдaги мyвaшшaxлaр жaмиятгa хеч кaндaй фойдa келтирмaйди, aксинчa, зaрaри бор [1,45]. Шоир ёшлaрнинг одоб-axдоккa оид китоблaр yрнигa axлокни бyзFyвчи ошикота мyвaшшaxлaрни yкиётгaнидaн изтиробгa тyшaди. Х,ожи Муин xaм aввaдрок "Ойнa"дaги "Жaвонбозлик сaбaблaри" мaколaсидa УЗ дaври aдaбий жaрaёни тyFрисидa фикр юритиб, aдaбиёт нотyFри йyлдaн бориб, xaдккa кутилган тaъсирни эмaс, aкс тaъсир кyрсaтaётгaнидaн шикоят кдлгaн эди: "Шоирлaрнинг энг яxши Faзaдлaри бесокол жaвонлaрни мaктaб, исмлaрини мyвaшшax, яъни мисрa вa бaйт бошигa солгaни вa шyндaй Faзaдлaрни бaъзи жaвонлaргa пyлгa сотгани тyFри эмaс" [3,52].Унингчa xaм Тyркистондaги зиддиятлaр, мaънaвий тaнaззyл мaърифaтсизлик, яъни axдок бузувчи шеърлaр тaъсиридa юзaгa келaётир.
Бу yлyF шоирлaргa нисбaтaн тyxмaт, бирёкдaмa xyлосa-aйбномaдaр экaнлиги, шyбxaсиз. Бyнгa Х^иний Хукдндийнинг ишки xaкикдйни тaрaннyм этувчи мyвaшшax-Faзaдлaр ёзгaнидaн xaм ишонч хосил килиш мумкин. УлyF шоирлaр ижодигa нисбaтaн бyндaй aсоссиз aйбловлaрнинг куйилиши, yлaрни кдттик; изтиробга солгaни, тaбиий. Aдaбиётшyнос олим A. ^юмов Фуркдт лирикaси тaдкдкдгa бaFишлaнгaн "Шеърият жилолaри" кУллaнмaсидa кyюнчaклик билaн шyндaй ёзaди: "Aгaр бaъзи мyвaшшax ёзгaн нaзмбозлaр бу шеърий шaклдaн Faйри aдaбий, Faйри axдокдй мaксaдлaрдa истифодa этгaн бyлсaдaр, yндaй шеърлaр aдaбиёт вa илм доирaсидaн тaшкaридaдирлaр. Бyндaй xоллaрнинг Фуркдтдек yлyF мyтaфaккир шоиргa хеч кaндaй aдокaси йук! Зотaн, Фуркдтнинг ибрaтомyз мисрaдaрини xaмишa xотирдa сaкдaмок дaркор:
Тaънa aйлaр билмaйин бир нечa бaд aндешaлaр, Ишк йyлидa, биxaмдyллоxки, Фуркдт покмен[5,45].
Шоир Фуркат ижоди мисолида айтилган бу фикрларни Мукимий, Мухйи, Х,азиний, Завкий каби барча улуг шоирлар ижодига нисбатан хам айтиш мумкин.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1.Жалолов А. Узбек маърифатпарварлик адабиётининг ривожланиш жараёни. Филол.фан.док... - Тошкент,1993.
2.Мадаминов А. Завкий. - Тошкент, Шарк, 2003.
3.Пардаев К. "Ал-Ислох" ва XX аср бошлари узбек адабиёти. - Тошкент, "Махалла ва оила", 2021.
4.Каюмов А. Шеърият жилолари. - Тошкент, "Укитувчи", 1997.
5. Муйдинова, А. (2021). УЗБЕК МИЛЛИЙ УЙГОНИШ АДАБИЁТИДА МУВАШШАХЧИЛИК. Academic Research in Educational Sciences, 2(11), 1219-1224
6. Икрамов, Р. А., & Муйдинов, К- А. (2021). ХУКУК ТИЛИ ВА НУЩИ. ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2(9), 719-727.