Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА АБУ МАНСУР МОТУРИДИЙ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ'

МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА АБУ МАНСУР МОТУРИДИЙ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
26
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Абу Мансур Мотуридий / калом фалсафаси / маънавият / фалсафий мерос / тараққиёт / ислоҳот / аждодларга ҳурмат. / Abu Mansur Moturidi / philosophy of theology / spirituality / philosophical heritage / progress / reform / respect for ancestors

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Адашова, Махсума Маҳмудбоевна

Мазкур мақолада миллий маънавий тараққиётни таъминлашда калом фалсафасининг асосчиси Абу Мансур Мотуридий фалсафий меросининг аҳамияти, ёшлар маънавиятини шакллантириш ҳамда жамиятнинг маънавий қиёфасини юксалтиришдаги ўрни ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF STUDYING THE PHILOSOPHICAL HERITAGE OF ABU MANSUR MOTURIDI IN PROVIDING NATIONAL SPIRITUAL DEVELOPMENT

This article highlights the importance of the philosophical heritage of Abu Mansur Moturidi, the founder of the philosophy of kalam, in ensuring the national spiritual development, the role of shaping the spirituality of young people and raising the spiritual image of society.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА АБУ МАНСУР МОТУРИДИЙ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИ ЎРГАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ»

МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАВДИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА АБУ МАНСУР МОТУРИДИЙ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИ УРГАНИШНИНГ

АХДМИЯТИ

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-840-848

Адашова Махсума Ма^мудбоевна

Тошкент Давлат Идтисодиёт Университети "Ижтимоий-гуманитар фанлар" кафедраси таянч докторанти Email: mahsumaadashova@gmail.com

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада миллий маънавий тарацциётни таъминлашда калом фалсафасининг асосчиси Абу Мансур Мотуридий фалсафий меросининг ауамияти, ёшлар маънавиятини шакллантириш уамда жамиятнинг маънавий циёфасини юксалтиришдаги урни ёритиб берилган.

Калит сузлар: Абу Мансур Мотуридий, калом фалсафаси, маънавият, фалсафий мерос, тарацциёт, ислоуот, аждодларга уурмат.

ABSTRACT

This article highlights the importance of the philosophical heritage of Abu Mansur Moturidi, the founder of the philosophy of kalam, in ensuring the national spiritual development, the role of shaping the spirituality of young people and raising the spiritual image of society.

Keywords: Abu Mansur Moturidi, philosophy of theology, spirituality, philosophical heritage, progress, reform, respect for ancestors.

АННОТАЦИЯ

В данной статье освещается значение философского наследия Абу Мансура Мотуриди, основоположника философии калама, в обеспечении национального духовного развития, роль в формировании духовности молодежи и поднятии духовного облика общества.

Ключевые слова: Абу Мансур Мотуриди, философия теологии, духовность, философское наследие, прогресс, реформа, уважение к предкам.

"Бир уацицатни уеч цачон унутмайлик: биз буюк тарих, буюк давлат, буюк маданият яратган халцмиз. Биз - уеч цачон меунатдан цочмайдиган, цийинчиликдан цурцмайдиган, адолатни

цадрлайдиган, азму шижоатли, буюк халцмиз. " [1;4]

Шавкат Мирзиёев

KHPHm

MycTaKunnHK Y36eKHCTOH ge6 aTanraH Ta6appyK ropTga TyrunraH Ba amaeTraH xap 6up uhcoh ynyH Annox ToMoHugaH 6epunraH ynyr HetMaTgup. XyppuaT Ty^annn wpTHMH3 6apna coxanapga эмнн-эpкнн ^aonuaT ropuTa 6omnagu. XycycaH, onHMnap 3uMMacura xanKHMH3HHHr Typnu roa Ba Ma^KypanapgaH, cuecHH 6ocuMnapgaH xonu 6ynraH xaKKoHuft TapuxuHu e3um Ba3H$acH roKnarangu. ffly ypuHga, Y36eKHCTOH Pecny6nuKacHHHHr npe3HgeHTH ffl.Mup3HeeB TOMOHHgaH 2021 hhh 19 aHBap KyHH "MatHaBHH-Matpu^HH umnap th3hmhhh Ty6gaH TaKOMunnamTHpum, 6y 6opaga gaBnaT Ba ®;aMoaT TamKHnoTnapuHHHr xaMKopnuruHH KynaHTHpum Macananapu" 6yHHna yTKa3raH BugeoceneKTopuga cy3naraH Tatcupnu HyTKugaH HaMyHa KenTupMOkhhmh3: "mh^^hh TapHXHH mh^^hh pyx Su^aH npaTum KepaK. akc xo^ga yHHHr TapSHHBHH Tatcupu Sy^MafigH." [2;1] ^apxaKuKaT, Munnun Tapux Ba Munnun pyxuaT guaneKTuKacu 6нp-6нpннн uHKop этca, ynap ypTacugaru MatHaBuH TatcupnaHnuK Kynu xaM HyKonuS 6opagu. fflyHuHr ynyH xaM " axonuHuHr н^тнмoнн-мatнaвнн xaeTuga 6yHegKopnuK roanapuHu KyHaHTupum, guHuft SarpuKeHrnuK Ba Munnaraapapo TOTyBnuK MyxuruHu aHaga MycTaxKaMnam [3;1] xaMga "axonu, aHHuKca, emnapHu uchom guHu Ba ^anca^acura, 6om^a guHuft KoH^eccuanapra Huc6araH xypмaт-эxтнpoм Ba SarpuKeHrnuK pyxuga Tap6uanam, Munnaraapapo TOTyBnuK Ba y3apo Mexp-oKu6aT MyxuTuHu aHaga MycTaxKaMnam SyHuna MatHaBuH-Matpu^uH Tag6upnapHu aManra omupum[4;1] gaBnaraMro cuecaTuHuHr ycTyBop Basu^anapugaH 6upu cu^araga эtтнpo$ этн6 KenuHMoKga. MycTaKunnuKHuHr gacraaSKu fiunnapugaHoK BaraHuMro знeпнпapн ToMoHugaH onu6 6opunraH uhmuh ronaHumnap Hara^acu ynapoK My6opaK HoMnapu Tapux 3apBapaKgapugaH KacggaH ynupuS TamnaHraH, Ka6pnapu TomanraH, ynapHuHr MammaKKarau MexHaT Maxcynu 6ynraH KaguMuH uhmuh KY-^ManapuHuHr HyK Kнпнннmн eKu eKuS ro6opнпнmн exyg onu6 6opraH ^aonuaTu 6ugtaT, cotkuhhuk, MaB^yg xoKuMuaTra KapmunuK cu^arnga KopanaHraH 6ywK uhm coxuSnapuHuHr HoMnapu KaHTagaH TuKnaHgu. MycTaKunnuK fiunnapuga 6apnaMu3ra Bu^goH Ba эtтнкog эpкннпнгн xyKyKKHuHr Sepunumu myHuHrgeK, guH Ba guHuft MyHoca6araapHu TynaKoHnu aManra omupum ynyH KeHr uMKoHuaraap эmнгннннг ohu6 Sepunumu $yKaponapuMu3 oHru Ba Kan6uga gaBnaTuMu3ra 6ynraH WKcaK umoHH Ba xypMarau aHa 6up Kappa omumura ca6a6 6yngu. Kynna6 guHufi ynaMonapHuHr xaeTu Ba uhmuh ^aonuaTuHu aTpo^nuna ypraHuS, Taxnun этнm MaKcaguga ropraMro onuMnapu ToMoHugaH 6up KaTop uhmuh TagKuKoTnap aManra omupungu. YnapHuHr TaBannyg afieMnapu gaBnaT MuKecu gapa^acuga

HHmoHnaHu6, 6ywK a®gognapHMH3ra 6ynraH MKcaK xypMar Ba эxтнpoмнмнз paM3H cH^arnga ynapHHHr TyrunraH MacKaHnapuga MyxTamaM MetMopuft egropnHKnap 6apno этнпgн. X,a3par hmom A6y MaHcyp an-MoTypugHH xaM aHa myHgaH WKcaK эxтнpoмra hohhk 6ynraH ;oMycHH arnoMa xuco6naHagH. Tapuxra Ha3ap TamnaftguraH 6yncaK, co6u; htth^ok gaBpuga 6ywK annoManap aHHH;ca, gHH ynaMonapHHHHr xaeTH Ba hhmhh ^aonuaTHHH ypraHHm myHHHrgeK, ynapHHHr maxcuaTHHH xa^KKa TaHHTHm 6yTKyn TatKHKgaHraH эgн. Oa;ar ucTHKgon HHnnapngarHHa A6y MaHcyp MoTypuguftgeK yrnaH canoxuaT эraпapннннr hhmhh MepocHHH ypraHHm Ba TagKHK этнm hmkohhath M3ara Kengu. By ynyr 30THHHr ^anca^HH MepocHHH TynaKOHnu ypraHHm, yHHHr xaeTH Ba hhmhh ^aonuaTHHH, arnoMa amaraH gaBpHHHr cHecHH, H^THMOHH-HKTHcogHH xaMga gHHHH-MatHaBHH KHe^acHHH, MoTypugHfinHK TatnHMoTHHHHr 6om;a TatnHMoraapgaH a^panH6 TypagHraH anoxuga xycycuaTnapuHH, KanoM Ba $hkx unMHHHHr y3ura xoc ^uxaraapuHH ypraHHm Ba ny;yp TagKHK этнm Macanacu 6yryHrH KyHHMH3ga ^aMH^THMH3HHHr MatHaBHH Kue^acuHH MKcarrapHmga ^yga KaTTa axaMHaTra эгa.

ACOCHH KHCM

BaTaHHMH3ga HHM-^aH paBHaKHHH ocmoh ;agap MKcarrapHS, 6yTyH gyHe TaMaggyHH puBo^ura y3HHHHr MyHocH6 xuccacuHH KymraH He-He 6ywK arnoManap, xan; KaxpaMoHnapu, ynyr gaxonap eTHmH6 hhkksh. BywK a^gognapHMH3 ToMoHHgaH Hena acpnap My;aggaM unrapu cypunraH roanap 6yryHru KyH gyHe HHM-^aHH MTyKgapura acoc 6ynu6 xH3Mar KHHMo;ga. BaTaHHMH3 Tynporuga KaMon TonraH acn yraoHnap, эпнмнзнннr MyHocu6 $ap3aHgnapu 6ynraH 6ywK arnoManap xan; egugaH xen ;anoH ynMaraH. AHa myHgafi ynyr cHHMonapgaH 6upu Hmom A6y MaHcyp an-MoTypugHH xa3paraapHgup. BywK MyraKarnHM A6y MaHcyp MoTypugHHHHHr maxcuaTH, hhmhh ^aonuaT Hara^anapu Ba MoTypugufinHK TatnHMoTHHH gyHe MHKecuga ypraHHm Ma;caguga gaBnaraMH3ga mh.mhh Ba xan;apo aH^yMaHnap TamKHn этнпgн Ba Ma3Kyp ®;apaeH 6yryHru KyHga xaM KaTTa KH3HKHm 6unaH gaBoM эттнpн6 KenHHMo;ga. ^yHKH A6y MaHcyp MoTypugHH Ha$a;ar Y36eKHcTOH xanKu 6anKH 6yTyH MycynMoH yMMaTH ynyH ypraHHmra hohhk 6ynraH ^yga KaTTa gHHHH-^anca^HH MepocHH apara6 KeTraH. 3tTu6op ;apaTHmuMH3 ho3hmkh, ucTHKgon Hunnapuga mh.mhh KagpuaT, yp$-ogar Ba aHtaHanapuMH3HH THKnam, ynyr annoManap MepocHHH ypraHHm umnapu gaBnaT cuecaTH gapa^acura KyTapungu. AHHH;ca, cyHrru fiunnapga 6y 6opagaru umnap KynaMH aHaga KeHr Kynon efigu. MpTHMH3garu My;aggac ;agaM^;onap TatMHpnaHu6, o6ogoHnamTHpHnMo;ga. ^Hru hhmhh -Tag;u;oT Myaccacanapu ohhhh6,

842

MyTa^aKKup arnoMnapHuHr uhmuh MepocuHu nyKyp ypraHum Ba TagKuK этнm umnapu ^agannuK SunaH onuS SopunMoKga. "Hmom EyxopuH xa^Kapo unMuH-TagKuKoT MapKa3uHuHr xa^Kapo xaMKopnuK anoKanapu Harn^acuga 2019 fiunga Mucp Apa6 pecnySnuKacugaH annoMa KanaMura MaHcy6 KaTop acapnap, 2020 ftunga эca, TypKuaHuHr MapMapa yHuBepcuTeTu HnoxueT ^aKynbTeragaH 18 ^unguK "TatBunoT an-KyptoH" acapuHuHr TypK Tunugaru Tap^uMacu onuS KenuHgu. Ma3Kyp acapnap opKanu xarauMro, emnap Ba uhmuh ^aMoaTnunuK BaKunnapu ropraMrogaH eTumuS HUK^H MyTa^aKKup Ba annoMnap xaeTu Ba UHMUH Mepocu, Matpu^ufi ucnoMHuHr acn uHcoHnapBapnuK TaMofiunnapu xaKuga aTpo^nuna MatnyMoraapra эгa Synumagu, gefigu - Hmom Byxopufi xa^Kapo unMuH-TagKuKoT MapKa3u gupeKTopu ffloBocun 3uegoB"[5;1]. KanoM uhmu Ba uchom ^anca^acuHuHr cymoHu Hmom A6y MaHcyp an-MoTypuguH ToMoHugaH aparanraH MatHaBuH Mepoc SyryHru raoSannamyB mapomuga MatHaBuH SapKaMon uHcoHnapHu TapSuanamga MyxuM MaHSa SynuS xu3MaT Kunagu. EyryHru KyHga SywK annoMaHuHr ^anca^ufi MepocuHu KeHr goupaga TapruS Ku^umra gyHe onuMnapu TOMoHugaH SeKopra KrouKum Sнпgнpнпмaaптн. HHcoHnapHu xanon Ba noKu3a amamra, aKguft TepaHnuKKa, gyHe Ba oxupaT ypTacugaru MyBo3aHarnu aHraaS eTumra, uhm Ba MexHaT MamaKKaraHu Kagpnam pyxuaTuHu yfiroTumga ASy MaHcyp MoTypuguH xasparaapuHuHr acapnapuHu ypraHum Ba ^aMoaTnunuK opacuga KeHr TapruS этнm aKgnu ^yKaponap ^aMuaraHu KypumuMroga gacTyp yg-aMan Basu^acuHu yTaca a^aSMac. ^yHKu SyryHru KyH uHcoHuaT ^aMuaTu MatHaBuH ^uxaTgaH oKcoKgaHuS KonaeTraH, uKTucogufi MaH^aaraapHu Sapna HapcagaH ycTyH KyaguraH, Munnufi MaHcySnuK Ba MeHTanuTeT TymyHnanapuHu uHoSaTra onMaftguraH, eT roa Ba Ma^Kypanap opTugaH KyBuS, yзпнгннн HyKoTaeTraH uHcoHnap ca^u SunaH KynafiuS SopMoKga. Eu3HuHr Ba3u^aMu3 UHMHU TapruS Ku^uS, em aBnog oHruga xap KaHgaft MatHaBuH SymnuKgap Ba eT roanap ypHamumu MyMKuH SynraH xygyg^apHu SywK SoSonapuMro ToMoHugaH SaeH этнпгaн Matpu^aT Mamtanu SunaH eprnum xaMga SywK Kena^aruMroHu ygKaH canoxuaT эгaпapн SunaH KypumgaH uSopaTgup. fflapK goHumMaHggapu aHTraHugeK, мЭнг KaTTa soh^hk - Sy a^^-3aKOBaT Ba h^m, энг KaTTa Mepoc - Sy Hxwii TapSuH, энг KaTTa KammoK^uK - Sy SH^HMCH3^HKgup!M[1;2] gapxaKuKaT, uhm SyTyH onaMHu epuTyBnu 3ue xaMga MatHaBue SapaKaMonnuKHu TapruS Ku^yBHu ynyr HetMaTgup.

HATH^A^AP

EapnaMu3ra MatgyMKu, gyHeBufi ^aHHuHr TapaKKuH этнmн SeBocuTa guHufi

uhm SunaH xaM y3apo SornuKguKHu TanaS этaцн. ^yHeBufi unMHuHr SywK

843

кaшфиётлaри ^4a минг йиллaр aввaл диний илм негизидa бaён килингaн. Шу боис диний илмни мyкaммaл эгaллaш, унинг мохиятини тулик aнглaб етиш Ba инсонлaр yртaсидa динни тyFри тaрFиб этиш кишидaн кaттa куч Ba мaсъyлият тaлaб этaди.

Ислом тaмaддyнини юксaлтиришгa, yшa дaвр хaлклaрининг мaънaвияти хaмдa мaънaвий мaдaниятини ривожлaнтиришгa буюк aлломaлaримизнинг кyшгaн хиссaлaрини кyйидaги йyнaлишлaр бyйичa yргaнишимиз мумкин:

"Унинчи асрда самарцандлик мутафаккир Абу Мансур Мотуридий томонидан асос солинган Мотуридия таълимоти бутун ислом оламида кенг тарцалган. Мотуридия таълимоти илм эгаллаш жараёнида багрикенглик гояси асосида инсон ацл-заковатининг урни ва ахамиятига юксак эътибор царатади. Бу уз навбатида, ушбу таълимотнинг кенг оммалашувида мухим урин тутган. Бундай гояларга бугунги кунда хам инсоният катта эхтиёж сезмоцда" [6;3]

Дaрхaкдкaт, буюк aлломaлaримизнинг ислом тaмaддyни ривожига кyшгaн хиссaлaри нaтижaсидa диннинг мaънaвий кдёфaси янaдa бойиб, унинг негизидa янги илмий сохaлaрнинг шaкллaнишигa сaбaб булди. Мaсaлaн, Куръони кaрим оятлaрини тaфсир килиш билaн биргa янги '^ъв^л" номли илмий фaн сохaси юзaгa келди.

844

"Yangi O'zbekiston: barqaror ft VOLUME 2 | SPECIAL ISSUE 23

rivojlanishning ijtimoiy-falsafiy, q ISSN 2181-1784

iqtisodiy-siyosiy va huquqiy masalalari" SJIF 2022: 5.947 | ASI Factor = 1.7

Шуни унутмаслик лозимки, Абу Мансур Мотуридий "таъвил" номли

илмий фан сохасининг асосчиси хисобланади.

-----

"Мотудий агар бирор бир мажлисда иштирок этмай колса, хатто унинг устози " Абу Наср ал-Иёдий уз шогирдига нисбатан чексиз хурмат ва мухаббатининг изхори сифатида уша мажлисда бирор суз хам айтмас экан. Агар у Абу Мансур ал-Мотуридийни узокдан куриб колса, таажжуб билан унга тикилиб турар ва "Роббинг сени узи хохлаган ва ихтиёр килгандек яратган",-деб жилмайиб куяр эди". [7; 44]

Абу Мансур Мотуридийни Моварауннахрнинг юксак рухий-маънавий кудратга эга булган табаррук тупроги дунёга келтирди ва илм-фанга дахлдор сиймо сифатида улгайтирди. Зеро хар кандай буюкликнинг асосини у озикланадиган маънавий бойлик манбалари ва мавжуд ижтимоий-маънавий мухитнинг тараккиёт даражаси белгилаб беради. Абу Мансур Мотуридий узининг илмий фаолиятида "Куръони карим" китобидаги вокеа, ходиса ва жараёнларни ёритишда акдий ва накдий усулдан унумли фойдаланган. Унинг ижодида, борликнинг пайдо булиши тугрисидаги онтологик карашлар, инсондаги акл, тафаккур юритиш билан боглик гносеологик тасаввурлар хакконий билимлар асосида шархлаб берилган. Абу Мансур Мотуридийнинг фикрига кура акл, айникса, назарий билим "илму-н-назар"нинг макоми кудратлидир. Аклнинг сезгилар билан узаро муносабати тасодифий эмас. Бешта сезги аъзолари ва ички туЙFу акл учун гуёки хизматкор, оддий тушунча (идрок) була оладиган даражада яратилганлиги Абу Мансур ал -Мотуридий наздида кучли далилдир. Акл хам уз навбатида улар устидан назоратчи-кузатувчидир. У жонли мушохада ва хабарнинг муайян вазиятда туFри ёки нотуFри эканлигини аниклашда энг юкори мартабали хакам вазифасини бажаради. У буюк неъмат,унга хеч кандай нарса тенглаша олмайди. Унинг хукмига барча нарсалар буйсунади,унинг олдида утмиш, хозирги замон ва келажак баробардир. Акл туфайли олам ва Аллохни таниш накадар мухим булмасин, у узига хос камчиликка хам эга. Абу Мансур ал-Мотуридийнинг таъкидлашича, унинг биз кутмаган тиркишидан имон-эътикод учун нохуш хисобланган шубха кириб келишга уринади. Шундай вазиятда инсон ихтиёрида ягона йул колади. Бу йул-Аллохнинг илми. У инсон учун бехад ахамиятли, чунки, уни сон -саноксиз шубхалардан асраб колади, деб таъкидлайди. Инсон эркинлиги

Macanacuga arnoMa myHgaft geftgu: "xap 6up hhcoh y3 xapaKaraapuHHHr xaKUKHH эгacнgнp. Hhcohhhot y3 xarrn-xapaKaraapHHHHr MyraaK coxu6u экaнпнгн, xaM aKgaH, xaM pyxaH эpкннпнгн KyptoH oaraapu 6unaH onHK-oftguH MatnyM KH^HHraHgyp. ffly xaKHKaTgaH Kenu6 hhk;h6, Arnox Taono HHcoHnapra y3HHHHr HMKOHH^TnapH goupacuga MatnyM 6up Ba3H$a Ba MactynuaraapHH MKnaraH. ByHHHr HaTH^acH ynapoK, 6a®apnnraH eKH TapK этнпгaн xarra-xapaKaraap эвaзнгa ^a3o Ba a^pnapHH MapxaMar этгaн. hhcoh MyaftaH xapaKar Ba ^aonuaTHH aManra omupumu ynyH yHra xapaKargaH onguH aManga MatnyM 6up Kyn Ba KygpaT 6epunraH. Hhcohhhot xapaKaraapu yHra 6epunraH my Kyn-Kygpar Ba yHH aManra omupumra yHgoBHH maxc upogacuHHHr Hara^acHgup. By ®;apaeH hhcoh xapaKaraapuHHHr acocu Ba yHHHr 3HMMacura MKnarnnraH MactynHaTnapHHHHr Ma^Myugup. Bynap 6unaH hhcoh MatnyM 6up xapaKaTra W3naHu6, y3 HXTuepu 6unaH yHH TaHnangu Ba aManra omupagu."[8;993]

MYXOKAMA BA TAX^H.MAP

Bapna gaBpnapga xaM guH HHcoHnapHH MatHaBHH 6upnamyBHHH, MaKcag-Myggaonapu MymTapaKnuruHH, op3y-yMugnap aKgunnuruHH TatMHHna6 6epyBHH pyxuH BocuTa xuco6naHraH. MaHa my Bocura gaBpnap yTcaga, KaHnagaH-KaHna cuecuH TyKHamyBnap 6yncaga, y3HHHHr pyxuH Tatcup eTum KynuHH MyKpTMaraH. "A6y MaHcyp MoTypuguH Ha^aKar Kapgom y36eK xanKHHHHr, 6anKH yMMaT puBo^Hra, MyKaggac ucnoMHHHr ryMaHucTHK Ba paцнoнaп acocnapuHH MycTaxKaMnamra canMoKgu xucca KymraH 6apna TypKHH xanKgapHHHr $axpHgup"[9;1]. ^apxaKHKaT, 6ywK arnoMaHHHr ^anca^HH Mepocu, 6yTyH hhmhh ^aonuaTH Ba MexHaraapHHHHr caMapacu SyryHru KyHga xaM ®:aMHaT Ba yHga amoBHH HHcoHnapHHHr MatHaBHH Kue^acuHH axmunamra, pyxuH 6apKaMonnuKKa Ba WKcaK ^anca^ufi Ta^aKKyp eracu Synumura KaTTa epgaM 6epagu. "Hmom MoTypugHHHHHr 6ywKnHKnapu, cuftparaapHHu aHraamgaru энг KaTTa MaH6a - y KumuHHHr acapnapugup. By 3oTHHHr uxnocy TaKBonapu, napxe3KopnHKnapu, cofhom aKg Ba эtтнкoggaгн gapa^anapu, aKgufi eTyKnuKnapu, ^HKpuft unropnuKnapuHH y KumuHHHr acapnapuHH ypraHraH ogaM gapxon $axMna6 onagu."[10] 6apna $HKp-Mynoxa3anapHH HHo6arra onu6, 6up KaHna TaBcuanapHH TaKnH^ KH^aMH3:

1. A6y MaHcyp MoTypuguH acapnapuHH ocoh Ba KU3HKapnu ycynga ypraTyBHH yKyB KynnaHMa Ba gapcnuKnapHH Hampra Tafiepnam;

2. AnnoMaHHHr aKoug Ba KanoM ^anca^acura KymraH xuccacu TyFpucuga hhmhh umnap aparam;

3. Таълим тизимида "Куръони карим"нинг илмий муъжизаларини урганишда Абу Мансур Мотуридийнинг фалсафий асарларидан фойдаланишни жорий этиш;

4. Абу Мансур Мотуридий асрларининг терминологик лугатини тузиш ва бошкалар.

ХУЛОСА

Фикримиз якунида шуни айтиб утмокчимизки, кейинги йилларда юртимизда мукаддас ислом дини ривожига узининг теран фалсафий карашлари билан бекиёс хисса кушган улуг алломаларнинг хаёти ва фаолияти, уларнинг маънавий меросини урганишга каратилган алохида эътибор кучайиб бормокда. Шу туфайли буюк мутакаллим Абу Мансур Мотуридий ва ул зот асос солган мотуридийлик таълимотини кенг тадкик этиш мухим ахамият касб этмокда. Зеро, бугунги глобал жараёнда ислом динини тугри англаш ва талкин килиш масаласи мухим ахамиятга эга. Бу борада мотуридийлик таълимотининг урни накадар бекиёс эканлиги, алломанинг илмий-маънавий, бой мероси давлат ва жамият тараккиёти, инсонийлик тамойилларига асосланганлиги катор хорижий ва махаллий олимлар томонидан хам юксак эътироф этилмокда. Шундай экан, бу улуг алломанинг хаёти, илмий фаолияти ва илмий асарларида илгари сурилган гоя ва мафкураларни таълим тизимига тугри тадбик этиб борсак, шунингдек, халкимиз онгига осон ва тушунарли тарзда етказиб берсак, уйлаймизки, келажакда Абу Мансур Мотуридийнинг фалсафий меросини урганиш буйича етук мутахассисларни етишиб чикишига замин тайёрлаган буламиз. Зеро, буюк аждодларга курсатилаётган юксак эхтиром, биз авлодларнинг инсонийлик вазифамиздир.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга мурожаатномасидан. (2020 йил 24 январь) "Халк сузи", 2020 йил 25 январь

2. Qalampir.uz 2021 yil. 19-yanvar 20:12.

3. Lex.uz. Узбекистон Республикаси Президентининг карори, 03.05.2019 йилдаги П^-4307-сон

4. Lex.uz.Узбекистон Республикаси Президентининг карори, 26.03.2021 йилдаги П^-5040-сон

847

5. Hmom EyxopuH xa^Kapo unMuH-TagKuKoT MapKa3u MaTSyoT xu3Marn pacMufi caHTu.

6. Y3SeKucToH PecnySnuKacu npe3ugeHTu ffl.M.Mнpзнeeвнннr HCHOM xaMKopnuK TamKunoTu TamKu umnap Basupnapu KeHramuHuHr 43-ceccuacuga cy3naraH HyTKu. XanK cy3u ra3eTacu T.; 2016 fiun 19 oKTaSp

7. O.MyxaMMagueB "MyTa^aKKupnap", "MoBapoyHHaxp" HampueTu T; 2011, 44 S

8. Adashova, M. (2022) Abu Mansur Moturidiy falsafiy merosida shaxs ma'naviyatini yuksaltirish masalalari. Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social science. 2 (1) ISSN 2181-1784.

9. UzDaily Sonmez Kutlu. International Conference in Samarkand, dedicated to Imam Maturudi is important and useful. 04/03/2020

10. Hasanxon Yahyo Abdulmajid «Tavhid» risolasi ahli sunna aqiydasi bo'yicha muhim manba (birinchi maqola). T.; 15.03.2020

11. Saifnazarov, I., Muhtarov, A., Sultonov, T., Tolibov, A. (2020) Religious tolerance, unity of knowledge and faith issues highlighting in Imam Bukhari Hadiths. International Journal of Advanced Science and Technology 29 (5), pp. 1846-1853.

12. Umarjonov, S.S. (2021). Ijtimoiy - gumanitar fanlarni o'qitishda Fahriddin Roziyning ontologik qarashlarining o'rni va ahamiyat. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(9), 1029-1038.

13. YMap^oHoB, C. C. (2022). Offlonoruaga cyScTaHcua Ba aKcugeHcuara goup TatnuMoTHuHr OaxpugguH Po3uh ToMoHugaH pнвo^пaнтнpнпнmн. Academic Research in Educational Sciences, 3(3), 961-968. https://doi.org/10.24412/2181-1385-2022-3-961-968

14. Saifnazarov, I., Xujayev, M. (2018) Axmad Zaki Validiy islamic culture. 3KoHoMuKa u coцнyм, 2, 55-57.

15. Safarov, M.K., Umarjonov, S.S. (2021). Abu Bakr ar-Roziy etikasida befoyda o'y surish va ochko'zlik muhokamasi. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(5), 1045-1049.

16. Umarjonov, S.S., Safarov, M.K. (2021). Fahriddin Roziyning "Latoif ul-g'iyosiyot" qo'lyozma asarida aql va e'tiqod masalasining qo'yilishi va uning diniy-falsafiy germenevtik tahlili. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(5), 1058-1068.

17. Safarov, M. (2021). Abu Bakr ar-Roziy etikasida insonning o'z kamchilliklarini anglashi va uni bartaraf qilishi muhokamasi. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1 (9) 68-71.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.